daily menu » rate the banner | guess the city | one on one

Go Back   SkyscraperCity > European Forums > Euroscrapers > Local discussions > Be. Forum > Urbi & Infra > Mobil & Infra > Openbaar Vervoer / Transport en Commun

Global Announcement

SkyscraperCity needs your help to do some house cleaning! please click here for more info!

Closed Thread

Thread Tools Rate Thread Display Modes
Old February 16th, 2008, 11:07 AM   #101
X38
Registered User

Likes (Received): 11

Uit de Streekkrant:
Quote:
Tramprojecten Brabo I
Drie consortia hebben een offerte ingediend voor Brabo I, de eerste groep tramprojecten uit het Masterplan Mobiliteit Antwerpen.
Beheersmaatschappij Antwerpen Mobiel, De Lijn en het Agentschap Wegen & Verkeer zullen op basis van deze offertes beslissen wie wordt toegelaten tot de onderhandelingsfase. De start van de projecten Brabo I is voorzien midden 2008.
Dat werd tijd, nietwaar?
X38 no está en línea  

Sponsored Links

Old February 19th, 2008, 08:06 AM   #102
KolonelSilvertop
Registered User

KolonelSilvertop's Avatar

Likes (Received): 7

uit discussie 2e fase leien
Quote:
Originally Posted by Daiquiri View Post
Hoe wil je lijn 10 en 24 precies laten rijden ?
Het tunnelnetwerk is opgezet adhv het bovengrondse netwerk. Lijn 10 en 24 rijden ondergronds door de carnotstraat, om vervolgens via hun eigen weg de ring over te steken. Over die te stijle helling van den 10: zoiets is natuurlijk op te lossen. In het kader van Pegasus staat dit ook gepland he: hoe gaat die sneltram anders van het shopping center naar de premetro rijden?

Lijn 12 kan via het ongebruikt stuk onder stuyvenberg met als terminus Sport. Origineel was het huidige traject elisabeth - handel e.d. voorzien voor den 12, en het ongebruikt stuk voor den 3.

Dit is allemaal niet nodig om per se trams onder de grond te stoppen, maar als het operaplein een echte pleinfunctie moet hebben, dan kan je geen druk tramverkeer bovengronds hebben (kijk naar mortsel met hun bovengrondse OV-baan).
KolonelSilvertop no está en línea  
Old February 19th, 2008, 04:06 PM   #103
Daiquiri
Registered User

Likes (Received): 0

Quote:
Originally Posted by KolonelSilvertop View Post
uit discussie 2e fase leien

Het tunnelnetwerk is opgezet adhv het bovengrondse netwerk. Lijn 10 en 24 rijden ondergronds door de carnotstraat, om vervolgens via hun eigen weg de ring over te steken. Over die te stijle helling van den 10: zoiets is natuurlijk op te lossen. In het kader van Pegasus staat dit ook gepland he: hoe gaat die sneltram anders van het shopping center naar de premetro rijden?

Lijn 12 kan via het ongebruikt stuk onder stuyvenberg met als terminus Sport. Origineel was het huidige traject elisabeth - handel e.d. voorzien voor den 12, en het ongebruikt stuk voor den 3.

Dit is allemaal niet nodig om per se trams onder de grond te stoppen, maar als het operaplein een echte pleinfunctie moet hebben, dan kan je geen druk tramverkeer bovengronds hebben (kijk naar mortsel met hun bovengrondse OV-baan).
Zou inderdaad goed zijn om operaplein vrij te houden, maar in station Opera stoppen al 4 lijnen (2,3,5,15). Ik denk niet dat hier nog een vijfde lijn bij kan. Je zou ze wel kunnen laten stoppen in Teniers en dan laten terugrijden.
Daiquiri no está en línea  
Old February 19th, 2008, 04:44 PM   #104
KolonelSilvertop
Registered User

Quote:
Originally Posted by Daiquiri View Post
Zou inderdaad goed zijn om operaplein vrij te houden, maar in station Opera stoppen al 4 lijnen (2,3,5,15). Ik denk niet dat hier nog een vijfde lijn bij kan. Je zou ze wel kunnen laten stoppen in Teniers en dan laten terugrijden.
Hier duikt de naam teniers weer op :-)

er is nu al gepland om de onderste verdieping van opera/teniers open te werken in de richting van de nationale bank. Het ondergronds brengen van de bestaande lijnen zou volledig langs het onderste peron moeten verlopen. Zoals je zelf al zegt: de huidige koker zit aan zijn limiet (trouwens: moet de doorstroming daar niet veel beter kunnen verlopen).
Old February 19th, 2008, 04:56 PM   #105
Daiquiri
Registered User

Quote:
Originally Posted by KolonelSilvertop View Post
Hier duikt de naam teniers weer op :-)

er is nu al gepland om de onderste verdieping van opera/teniers open te werken in de richting van de nationale bank. Het ondergronds brengen van de bestaande lijnen zou volledig langs het onderste peron moeten verlopen. Zoals je zelf al zegt: de huidige koker zit aan zijn limiet (trouwens: moet de doorstroming daar niet veel beter kunnen verlopen).
Zouden ze daar op verdieping -3 het niet beter laten zoals het is en met eenrichtingtrams werken op die lijn. Anders moet je weer een nieuwe helling maken op de Boulevard en daar zie ik het nut niet van in. Beter een lijn die gewoon op een aparte OV-baan de Boulevard afrijdt en een ondergrondse lijn naar het oosten die eindhalte Opera heeft vind ik.

Qua doorstroming in de Metro kan het inderdaad wel beter. Maar met 4 lijnen en een frequentie van ongeveer 10 minuten per lijn kan het natuurlijk wel eens voorkomen dat er 2 trams vlak achter mekaar zitten en dat de ene moet wachten.
Daiquiri no está en línea  
Old February 19th, 2008, 06:14 PM   #106
Meurisse
Architect-Urbanist

Meurisse's Avatar

Likes (Received): 53

Quote:
EXACT wat ik ook al gezegd heb. Niets tegen trams, hoe meer hoe liever, maar "kuierplein" én NZ-tramlijn met metroallures zijn niet te combineren naar mijn mening.

Daarmee dat ik voorstelde, de trambaan tussen nationale bank en net voorbij roosevelt ondergronds te laten lopen. maw alle hoofdtramlijnen op het meest kritieke punt ondergronds laten lopen om zo een vlotte openbaarvervoer knooppunt te krijgen.

Eventueel dan ook met aftakking naar het noorden toe vanaf de as turnhoutsebaan, vermits in de toekomst het zwaartepunt van de stad enorm zal verschuiven richting het noorden (spoor noord, mas, eilandje, luchtbal, ...) en dus een vlotte verbinding met het grootste deel van de stad wenselijk is
Meurisse está en línea ahora  
Old February 19th, 2008, 07:31 PM   #107
X38
Registered User

Ik ben van de mening dat óf een helling Teniers/ Opera -3 => Leien Zuid óf het verder boren van de tunnel naar de Bolivarplaats (zoals men in de jaren '60 van plan was) wél serieus noodzakelijk is... Tram 24 vormt de enige directe verbinding (op den 8 na) van Deurne Zuid naar Het Zuid. Nu, met de tramverlenging over de Dascottelei is dat geen goed excuus meer op tram 24 op z'n huidige traject te houden. Een 24 Silsburg-Sportpaleid zie ik absoluut niet zitten. En de meeste mensen van deze buurt trouwens ook niet. De mensen die van Deurne Zuid naar het Sportpaleis willen hebben nu al bus 19 die vlot doorstroomt. Ik wil echter niet dat de Herentalsebaan tramvrij wordt, de 24 is zeer belangrijk voor de winkelas. Bovendien is het spoortraject van de Herentalsebaan noodzakelijk voor doortrekkingen naar Wommelgem. Ik heb trouwnes al vaak betwijfeld of bovengrondse trams nog wel (veel) toekomst hebben. Evenals verlengingen, als ze voor enkele kilometers 10 jaar nodig hebben,...
Wat er nooit zal komen:
  • Tram naar Schoten
  • Tram naar Ekeren
  • Tram naar/door Edegem
  • Tram naar Turnhout (wss)
Alle wegen/straten zijn gewoon veel te smal en te druk en te vol van al dan niet geparkeerde auto's. De afbraak van de buurtspoorwegen was een vergissing, maar het wordt nooit meer zoals toen. Helaas. We zullen het moeten stellen met tramlijnen op de huidige trajecten.
X38 no está en línea  
Old February 20th, 2008, 01:44 PM   #108
Koekiemonster
Verlaten-metro Explorer

Quote:
Originally Posted by X38 View Post
  • Tram naar Schoten
  • Tram naar Ekeren
  • Tram naar/door Edegem
  • Tram naar Turnhout (wss)
Alle wegen/straten zijn gewoon veel te smal en te druk en te vol van al dan niet geparkeerde auto's. De afbraak van de buurtspoorwegen was een vergissing, maar het wordt nooit meer zoals toen. Helaas. We zullen het moeten stellen met tramlijnen op de huidige trajecten.
Ik zie niet waar de straten de smal zijn? Vooral voor de tram naar Turnhout: de tram kan toch perfect over heel de Turnhoutsebaan rijden?
Koekiemonster no está en línea  
Old February 20th, 2008, 03:05 PM   #109
KolonelSilvertop
Registered User

Hieronder het tramnet van Antwerpen, inclusief de ongebruikte tunnels voor Google Earth. Is het geen idee om suggesties voor nieuwe lijnen in dit formaat te delen? Dat is duidelijker dan enkel een begin- en eindpunt noemen.
Tramnet Antwerpen

Last edited by KolonelSilvertop; February 20th, 2008 at 03:07 PM. Reason: Engels weg
Old February 20th, 2008, 07:55 PM   #110
Pelias
Registered User

Hey,

Na lange aanwezigheid, ga ik me wat meer proberen te mengen in discussie's! Voor de OV-nota dacht ik meteen aan een ideetje:
Zou het niet nuttig zijn een lijstje op te stellen van kruispunten die als eerste verkeerslichten- beïnvloeding zouden kunnen krijgen? Dit omdat het een tamelijk eenvoudige en noodzakelijke oplossing lijkt om de doorstroming van het tramverkeer te verbeteren. Het kan later dan misschien aan de OV-nota 'gehangen' worden.
Op mijn lijstje voor beïndvloeding staat zo bijv.: (ben van Berchem)
- Verkeerslichten Belgiëlei tussen Harmonie & Lange Leemstraat

Voor betere afregeling denk ik dan meteen aan:
- Kruispunt Grote steenweg - Elisabethlaan richting Mortsel

Andere mensen denken vast spontaan ook wel aan enkele kruispunten! Of is hier voorlopig niet veel mee te doen? Laat het weten!

- Ook nog even vertellen dat De Lijn me na een mail over premetrostation Diamant liet weten dat er nog steeds geen bouwvergunning is Ik hoop echt dat het station ondertussen niet instort!

Groeten! Elias
btw: Antwerpen Hogerop lijkt me een prima naam
Pelias no está en línea  
Old February 20th, 2008, 08:36 PM   #111
X38
Registered User

-Kruispunt Turnhoutsebaan-Kerkstraat Borgerhout... Maar dat is wss al opgenomen...
-Kruispunt Florent Pauwels-/Dascottelei - Herentalsebaan in Deurne, ik kom daar iederen morgen door per fiets, naar school...

Over de (toekomstige) tramsporen op de Dascottelei wou ik trouwens nog wat vragen... Ik rij daar iedere ochtend door met de fiets op weg naar school (de Waterbaan) en men is van plan de tram te verlengen van eindpunt Exterlaar naar Silsburg... Men wil absoluut een vrije baan op de Dascottelei, maar, ik kom daar elke dag door en:
  • Het is nooit file op de Dascottelei
  • De rijstroken van de Dacottelei zijn breed genoeg om er een HermeLijn over te laten rijden
  • Met die (nutteloze) vrije bedding gaan er enorm veel parkeerplaatsen (die trouwens altijd goed vol zitten) en veel bomen verloren
Misschien dat ik een van de dagen eens wat foto's ga trekken, om het te bewijzen.
Hier al eentje <<gepikt van Joba-sorry!!!>>
Maar ik zal er zelf ook wel enkele gaan trekken.

Last edited by X38; February 20th, 2008 at 08:41 PM.
X38 no está en línea  

Closed Thread

Thread Tools
Display Modes Rate This Thread
Rate This Thread:

Posting Rules