|
|
| daily menu » rate the banner | guess the city | one on one |
|
|||||||
| Fotoforum Foto's van wolkenkrabbers, skylines en de gebouwde omgeving. |
![]() |
|
|
Thread Tools | Display Modes |
|
|
#1 |
|
Frans Woerden
Likes (Received): 208
|
Poznan, weer eens wat anders.
Was afgelopen weekend in Polen voor de marathon van Poznan. Poznan is een van de grootste steden van Polen met 700.000 inwoners en ligt in het westen . Het is helaas niet over de snelweg bereikbaar(maar dat is daar normaal)
Het centrum is zeer de moeite waard om te bekijken. 1 ![]() 2 ![]() 3 ![]() 4 ![]() 5 ![]() 6 Nieuwbouw in het centrum ![]() 7 Nieuwe brug over de Warta met geld van de EU ![]() 8 Roeibaan met bouw van alweer een megawinkelcentrum op de achtergrond ![]() 9 Busstation ![]() 10 Hoogbouw in het centrum ![]() 11 Begraafplaats met gedenkteken ![]() 12 Villawijk ![]() ![]() 13 Lichen, dit gigantische gebouw komt uit 1994 en heeft een top van 142meter. Dit bedevaartsoord ligt op ruim een uur rijden van Poznan. ![]() 14 De koepel komt ook nog tot 100 meter. ![]() 15 Zoutmijn Kodawa (600 meter diep)
Last edited by the runner; October 27th, 2007 at 08:11 PM. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
shinkansen
Likes (Received): 19
|
Leuke serie. Ik was er een jaar of vier geleden. De openbare ruimte is aardig opgeknapt sindsdien...
|
|
|
#3 |
|
Frans Woerden
|
Het is niet ideaal met de fiets in een Poolse stad maar je ziet wel veel!
16 ![]() 17 Ergens aan de rand van Poznan ![]() 18 Veel grote flats ![]() 19 ![]() 20 Ergens ver buiten de stad
|
|
|
|
|
|
#4 |
|
Bas
|
Mooie serie. Ik ben er ook geweest in 2004 en gelukkig behoort Poznān tot de betere, meer welvarende steden van Polen. Komt door haar ligging ten opzichte van Duitsland. Het heeft inderdaad een prachtig goed geconserveerd stadscentrum met veel afwisselende bouwsels. Van oude brandweerkazerne totaan het klooster. Je komt dan ook verrassende dingen tegen in die stad.
Poznān was ook de eerste Poolse stad die wij tegenkwamen op onze rondreis. Heeft dus een onuitwisbare indruk op mij gehad, mede door het vele vrouwelijke schoon dat daar veelvuldig rondliep. En de gemoedelijke, rustige, ongedwongen sfeer in een stressvrij bestaan van al die Polen. |
|
|
|
|
|
#5 | |
|
Road user
Likes (Received): 462
|
Quote:
Overigens loopt de A2 wel degelijk langs Poznan. Alleen nog niet tot de Duitse grens, wel tot aan Lodz.
|
|
|
|
#6 |
|
-
|
Leuk serie en idd eens wat anders.
![]() Een paar jaar geleden heb ik deze stad gepasseerd op weg naar Warschau, en idd, het was toen niet via de snelweg te doen. Vlak na de Duitse grens hield de snelweg op, tot net voorbij Poznan waar je eerst dwars door heen kwam, daarna 100 kilometer snelweg die volledig leeg was, daarna weer de heerlijke chaos tot aan Warschau. Een mooi stuk om zelf te rijden, erg spannend (ik heb nog nooit zoveel ongelukken gezien). Het centrum van Poznan heb ik niet gezien maar aan deze serie te zien zit dat wel snor. Ik heb alleen de buitenwijken vanuit een grote file bekeken, behoorlijk indrukwekkend om te zien zoveel commieblocks. Heb je nog meer foto's van de buitenwijken? Ook indrukwekkend het gebouw op foto's 13 en 14. Zeer bijzonder, vooral omdat in Europa niet zoveel religieuze bouwwerken meer verrijzen. Ook deze heb ik helaas alleen van een afstandje bekeken. |
|
|
|
|
|
#7 | |
|
shinkansen
|
Rijden er nog steeds trouwens oude Amsterdamse trams?
In 2003: ![]() Quote:
|
|
|
|
#8 |
|
-
|
Gezien het verleden is dat niet vreemd, maar ik wist niet dat er nog best veel gebouwd werd. Ook meer van deze grootte? Leeft de religie in andere delen van Centraal- en Oost Europa ook zo als in Polen?
|
|
|
|
|
|
#9 |
|
shinkansen
|
Om eerlijk te zijn weet ik het niet zo goed van Centraal-Europa (=vnl katholiek), maar in Oost-Europa (=vnl orthodox) zijn iig de laatste 10-15 jaar flink wat nieuwe kerken gebouwd. Vaak gaat het om herbouw van kerken die in de communistische tijd zijn gesloopt. Een bekend voorbeeld is de Christus-Verlosserkerk in Moskou. Maar ook in bijv. Ulan-Ude, Tbilisi en meer steden kwam ik nieuwe kerken tegen. En ja, religie leeft daar vaak enorm. In L'viv (Oekraine) heb ik gezien dat tientallen mensen kerkdiensten buiten de kerk moesten bijwonen, omdat de kerk te vol zat. Zowel bij katholieke als orthodoxe kerken (L'viv heeft een Poolse historie, maar uiteraard ook veel Russische/Oekrainse invloeden).
|
|
|
#10 |
|
Stadjer (European)
Likes (Received): 1
|
Net als hier (nl).
|
|
|
#11 |
|
Frans Woerden
|
Bijna alle trams rijden stampvol en zijn van dit type. Er rijden ook enkele nieuwe trams rond van het zelfde type als de nieuwe in Amsterdam
![]() Nog een foto van het centrum die ik nog vergeten was(meer heb ik niet) ![]() Bij weinig wind en koud weer stinkt het verschrikkelijk in de wijken waar de vrijstaande huizen staan want daar wordt niet op gas gestookt maar volgens mij gaat alles wat brand in de kachel. Uit de schoorstenen komt dan alle kleuren rook zoals witte, zwarte en gele.
|
|
|
|
|
|
#12 |
|
Member
|
Prima serie om een indruk te krijgen van deze stad.
|
|
|
|
|
|
#13 |
|
hipp-E
|
Poznań ken ik niet zo goed. Ik ben daar 3 of 4 keer korte tijd geweest, maar dat was lang geleden - de laatste tijd in '98. In Polen heeft deze stad een reputatie m.b.t. haar duitse "ordnung", de stad schijnt goed georganiseerd te zijn, en haar inwoners milieubewust. Poznań noemen ze daar ook "het meest westerse stad van Polen". Of het in werkelijkheid zo is, weet ik niet. Ik vind de binnenstad, met name de Grote Markt, wel zeer mooi, maar de buitenwijken zijn typisch oost europees met veel commieblocks die op een rare manier worden gerenoveerd - dat betekent te veel kleuren gebruiken bij renovaties. Soms ziet het er niet uit.
Van de 5 grootste steden van Polen vind ik Wrocław en Kraków veel mooier. En deze nieuwe basiliek in Licheń is kitsch ten top en gepensioneerde gelovigen geld verspilling. Veel mensen zien het als mislukte poging van de katolieke kerk om zijn macht te tonen. Door de false architectuur en slechte afwerking wordt de basiliek een "katolieke Disneyland" genoemd.
|
|
|
|
|
|
#14 | |
|
BANNED
Likes (Received): 0
|
Hello. i m from france ...
Quote:
|
|
|
|
|
|
|
#15 |
|
BANNED
|
I was this year in Poland for the 1st time, i saw WROCLAW - GDANSK - KRAKOW - POZNAN -TORUN, all these cities are so beautiful and Poznan is very very attractive city but your pictures don't show the beauty of Poznan, why ( ? ) if all old city of Poznan is so beautiful !
Sorry for my bad english. Do you speak french ... ? Thank you very much, Alexandre. Lille. |
|
|
|
|
|
#16 |
|
Registered User
|
Geweldig om deze stad weer eens te zien. Was er in 1994 of 1995 dankzij een uitwisseling. Heb destijds geslapen bij een familie die in een flat in 1 van de vele afzichtelijke buitenwijken woonden (lijkt op de flats van foto 19). Het verhaal van de oude Amsterdamse trams herken ik, incl. de stickers over boetes voor zwartrijden a Hfl 60,-. Iig goede herinneringen aan de week dat ik er was.
|
|
|
|
|
|
#17 |
|
hipp-E
|
I could do that, but I still remember some of your old posts in the international & French sections (also under a different nick name) in which you blindly glorified East European cities, not accepting any criticism. So I'm afraid I don't dare to do that.
|
|
|
|
|
|
#18 |
|
BANNED
|
![]() I still remember (although I wasn't even registerd back then) when he insisted that Warsaw is more beautifull then Paris wich I agree with but most people have other opinion propably
|
|
|
|
|
|
#19 |
|
nobody to worry about
|
Hello, a few words from a Poznan inhabitant.
Our bus station is the most hideous thing is the whole universe. Seriously. The railway station is not better. The new church in Lichen is terrible, too, it is a painful example of bad taste in architecture, a sacro-Disneylnad as some folks put it. Poznan is quite OK but years of Polish dependence from other countries, the World War II and decades of communism took their toll and there is a lot to do over here before we claim our city looks good.
*SUPPORT RETIRED STUNTMEN* Last edited by Krist0f; October 27th, 2007 at 07:34 PM. |
|
|
|
|
|
#20 |
|
POZnan*
|
Hi,
Here U can see some else pics of Poznan, cause those are made by mobile phone, I think: e.g like this: ![]() this: ![]() and many others! - by subs: http://www.skyscrapercity.com/showthread.php?t=521852 (and his older threads: http://www.skyscrapercity.com/showthread.php?t=465673 , http://www.skyscrapercity.com/showthread.php?t=332791 , http://www.skyscrapercity.com/showthread.php?t=303679 , http://www.skyscrapercity.com/showthread.php?t=375945 & one special day fotoblog: http://www.skyscrapercity.com/showthread.php?t=367760) -by mcl: http://www.skyscrapercity.com/showthread.php?t=506185 - by polyken: http://www.skyscrapercity.com/showthread.php?t=428124 & international thread: http://www.skyscrapercity.com/showthread.php?t=525762 enjoy! Last edited by mateq; October 27th, 2007 at 07:35 PM. |
|
|
|
![]() |
| Thread Tools | |
| Display Modes | |
|
|