|
|
| daily menu » rate the banner | guess the city | one on one |
|
|
#121 |
|
Legum Magister Scientiae
Likes (Received): 1
|
Als er ooit een Regiotram richting Peize/Leek/Roden gaat, dan is een route via de HOV-West logischer. Dan ga je alleen langs de zuidpunt van Hoogkerk, langs de Peizerweg. Daar lag tot 20 jaar geleden nog een interlokale tramlijn in de berm. ![]() Die NTM-tramlijn liep van Groningen via Peize, Leek en Marum naar Drachten en Heerenveen. Je kan die oude spoordijk altijd zo mooi zien vanaf de A7 bij Marum. Zonde dat we in Nederland dit soort interlokale tramlijnen allemaal hebben opgebroken, want dát zouden nou juist de lijntjes zijn geweest waarop je iets met een Regiotram zou kunnen... |
|
|
|
|
|
#122 | |
|
Registered User
Likes (Received): 0
|
Quote:
![]() TREIN DOOR DE STRAAT!!!
|
|
|
|
#123 |
|
hoog boven Groningen!
Likes (Received): 10
|
Huh? Hoe kom jij nu weer aan een foto van de Oosterstraat, in 2016?
|
|
|
|
|
|
#124 | |
|
Registered User
|
Quote:
GroningerTram.Com Last edited by Karrs; November 12th, 2010 at 12:52 PM. |
|
|
|
|
|
|
#125 |
|
Legum Magister Scientiae
|
Qua gewicht en afmetingen voldeden de Wadlopers prima aan de definitie van "lightrail", alleen jammer dat ze een hoge vloer hebben en geen sexy uiterlijk waarmee politici kunnen scoren.
|
|
|
|
|
|
#126 |
|
Annoying member
Likes (Received): 58
|
|
|
|
|
|
|
#127 | |
|
Registered User
Likes (Received): 2
|
Quote:
Hoe ze de regiotram van Peize naar Groningen willen laten rijden is mij ook een raadsel. Aantakken op Heerenveen-Groningen betekent volgens mij dat je altijd door natuurgebied gaat en ook onder of over de A7 moet. Als je de oude route gaat volgen dan kan je bij het transferium onder de A7 door en dan lijkt een route via de Peizerweg logischer dan via de Zuiderweg. Je kan dan bij het station in Hoogkerk nooit zo'n scherpe bocht maken om bij het station te komen, of het station komt verder van de Zuiderweg te liggen. Een route via de Peizerweg geeft ook Kranenburg (kantoren en woonwijk) een tramverbinding. Maar waar praten we over... Dit zijn plannen voor na 2020, en reken maar 2040. |
|
|
|
|
|
|
#128 |
|
hoog boven Groningen!
|
Mocht er geen spoorlijn Groningen-Heerenveen komen, en wordt gekozen voor een tram van Groningen via Peize naar Roden, dan zie ik die tram liever langs het Martiniziekenhuis rijden dan over de HOV-west of langs Hoogkerk. Ik denk dat het verlengen van een toekomstige ‘Martinilijn’ meerdere belangrijke voordelen heeft.
![]() Martinilijn Wordt een lijn naar het Martiniziekenhuis aangelegd, dan zal die vrijwel zeker tot aan punt 1 op de kaart aangelegd. De tram kan in de spitsuren in beide richtingen goed gevuld zijn. In de ochtendspits met werknemers die naar bedrijven in het zuiden van de stad reizen, en in andere richting met bewoners uit de zuidelijke stadswijken die richting station reizen. In de avondspits is dit andersom. Daarnaast zorgt het ziekenhuis de hele dag door voor reizigers. Een tramlijn die in beide richtingen de hele dag een redelijke bezetting kent zal eerder rendabel zijn dan een tramlijn die per spits 1 grote verkeersstroom heeft, zoals het geval zal zijn bij de variant over de HOV-west. doortrekken tot Ter Borch en Peize Bij de Kardingelijn is ervan afgezien de tram te laten doorrijden naar Lewenborg. Ik hoop dat men bij een eventuele aanleg van de 'Martinilijn' (langs Martiniplaza, Martiniziekenhuis) de tram wel doortrekt naar Ter Borch (punt 2 op de kaart). Dat maakt de lijn zo’n 1,7 km langer en dus duurder, maar gelet op de aanwezige ruimte langs het tracé is dit gedeelte waarschijnlijk tegen relatief veel lagere kosten aan te leggen. Er is immers weinig bebouwing direct langs het tracé, maar wel veel groen. Van Ter Borch naar Peizerwold (punt B op de kaart) is het nog zo’n 3,1 km. Stel dat er vanuit Roden/Peize een tramlijn naar Groningen wordt aangelegd, dan hoeft vanaf punt B nog maar 3,1 km spoor te worden aangelegd als wordt gekozen voor aansluiting op de Martinilijn. Kiest men vanaf Punt B voor een tracé over de HOV-west , dan moet nog 6,8 km aan tramlijn worden aangelegd. Een belangrijk voordeel van mijn variant is verder dat bewoners van Peize en Roden een snelle verbinding krijgen met diverse voorzieningen/werklocaties in het zuiden van de stad. Een omweg via het Hoofdstation is niet meer nodig. Omgekeerd kunnen bewoners uit Groningen-zuid gemakkelijker naar Peize en Roden reizen. Dat lijkt niet zo belangrijk, maar in Roden is toch behoorlijk wat bedrijvigheid waar ook inwoners van de stad werken. Daardoor zal de tram bij deze variant waarschijnlijk voller zitten dan bij de variant over de HOV-west, wat weer gunstiger is voor de exploitatie. nadelen Uiteraard heeft mijn variant ook nadelen. Een ervan is dat de route 800 meter langer is en meer haltes kent dan het tracé via de HOV-west. Belangrijker is echter dat een open natuur- en waterbergingsgebied, tussen punt B en punt 2, door een tramlijn wordt doorkruist. Dat maakt mijn variant een stuk moeilijker te realiseren. Niet zo zeer qua ruimte, maar wel door emoties over het aantasten van de natuur. Toch denk ik dat dit nadeel minder groot is dan het lijkt. Met 6-8 trams per uur (3-4 per uur per richting) valt het met het aantal verstoringen mee. Daarnaast kan het spoor voor zo’n 75% pal naast bestaande wegen (Drentse Dijk, Zanddijk) worden aangelegd, waardoor niet een geheel nieuwe doorsnijding ontstaat. HOV-west Het voordeel van de HOV-west is dat de tramrails tussen punt A en punt 3 relatief eenvoudig in het traject van de huidige busbaan geplaatst kunnen worden. Het tracé is er al. Een ander voordeel is dat het transferium en de kantoren in de wijk Kranenburg een goede verbinding krijgen. Wel is het aantal bewoners en publiekstrekkers (kantoren, winkels, enz) langs de HOV-west veel lager dan langs de Martinilijn, wat weer ongunstig is voor de exploitatie. Lastig lijkt het me om een tracé van punt 3 naar punt B te kiezen. Direct naast de N372 ligt deels een busbaan, deels een brede groene strook. Je zou denken dat hierop een enkelsporige tramlijn kan worden aangelegd. Maar ik vraag me af of dit echt zo gemakkelijk kan. Zou je dit doen, dan wordt de tramlijn tientallen keren gekruist door een oprit naar een woning of landbouwgrond. Ook staan er nog 2 tankstations in de weg. Voor een deel kunnen deze opritten vervallen, worden gebundeld of verplaatst, maar dan blijven er nog steeds veel gevaarlijke punten over. Ook raast de tram dan met zo’n 70-100km/u op zeer korte afstand van huizen en tuinen. Uit het oogpunt van veiligheid en leefbaarheid is dat niet gunstig. Ik denk dat de tramlijn daarom niet over de busstrook/groenstrook kan worden aangelegd, maar achter de percelen van de huizen aangelegd moet worden. Daardoor nemen de kosten van deze lijn sterk toe. Variant Hoogkerk De kosten zouden nog wat kunnen worden beperkt door niet via de HOV-west maar via Hoogkerk te rijden (groene lijn op de kaart). Tussen het transferium (punt 3) en station Hoogkerk (punt 4) hoeft ‘maar’ 1,8km tramlijn te worden aangelegd, wat minder is dan via de HOV-west. Voorwaarde is wel dat op het spoor tussen Hoogkerk en de Stad voldoende ruimte is. Hoogkerk krijgt dan een goede tramverbinding met de stad met 4 haltes. Het aantal omwonenden langs de groene lijn is veel groter dan langs de HOV-west, waardoor de exploitatie gunstiger kan uitvallen. De scholen en de meubelboulevard bij de Peizerweg worden ook door de groene tramlijn bediend. Dit was natuurlijk geen diepgravend onderzoek naar alle voor- en nadelen, maar het is wel leuk om de varianten eens op een rijtje te zetten. Ik zal ongetwijfeld veel zaken over het hoofd hebben gezien, maar ik ben natuurlijk ook maar beperkt deskundig. En hoewel de tramlijnen 1 en 2 er nog niet eens liggen, blijft het leuk om af en toe eens na te denken over de verre toekomst :p |
|
|
|
|
|
#129 | ||
|
Legum Magister Scientiae
|
Leuke analyse. Ik kan je gedachte volgen, maar toch denk ik dat de HOV-west veruit favoriet blijft. Dat heeft vooral met de reistijd te maken. Voor de vervoersstroom Leek/Roden/Peize-Groningen is een route via het Martiniziekenhuis en Corpus den Hoorn een omweg en vooral een langere reistijd. Het voordeel van de tram ten opzichte van de huidige bus verdwijnt dan. De vervoersstroom Leek/Roden/Peize-Martiniziekenhuis is dermate marginaal dat de langere reistijd voor alle overige reizigers niet opweegt tegen de nieuwe verbinding met het Martiniziekenhuis. En bovendien kan je beter niet voorstellen om een tram dwars door de Peizermaden aan te leggen, want anders staan er wat natives uit Eelderwolde en Peize met hooivorken op je stoep. ![]() Via bestaand spoor naar Hoogkerk (wat dan wél verdubbeld moet worden!) zal een stuk duurder en wederom langzamer zijn dan via de HOV-west. De kosten om de HOV-west te vertrammen zijn namelijk relatief laag: het is nu een vrije busbaan met weinig kruisende wegen. Quote:
Quote:
|
||
|
|
|
|
|
#130 |
|
Registered User
Likes (Received): 29
|
Aangezien ik in Martiniziekenhuis werk weet ik zeker dat er wel degelijk over een tramlijn ooit in de verre toekomst richting Martiniziekenhuis is gesproken, wat voor status dat heeft (gehad) weet ik niet...Voor het ziekenhuis loopt nu de OV-as, gewoon een busbaan met twee rijbanen, maar heb weleens tekeningen gezien met daarop een tramlijn...
In deze hoek zitten aardig wat bedrijven, wat scholen enz...En ook Martini 'trekt' natuurlijk duizenden bezoekers per dag..Vooral ook uit het Westerkwartier en gebied leek/roden/peize wat een veel belangrijker marktgebied is voor Martini dan bv blinde vlek Oost-Groningen, waar men voornamelijk kiest voor de streekziekenhuizen en UMCG. Last edited by maral; November 16th, 2010 at 08:18 AM. |
|
|
|
|
|
#131 | |||
|
hoog boven Groningen!
|
Quote:
Ik vraag me af of die vervoersstroom echt zo marginaal is, zoals Maral ook al aangeeft. Men reist vanuit Roden/Peize natuurlijk niet alleen naar het Martiniziekenhuis maar ook naar de vele kantoren, scholen en bedrijven langs de Martinilijn of elders in het zuiden van de stad. Wat hierbij relevant is is de constatering dat inwoners van de regio relatief vaak wonen aan die kant van de stad waar hun school of werk zich bevindt. Inwoners van Assen, Zuidlaren of Eelde zullen vaker een school of werkplek bezoeken aan de zuidkant van de stad dan aan de noordkant. Overigens trek ik de tramlijn niet door naar Leek. Vanuit Leek is men met een bus via de A7 waarschijnlijk veel sneller in de stad dan met een tram via Nieuw-Roden, Roden en Peize. Behalve dat in mijn variant de minste extra kilometers spoor moeten worden aangelegd denk ik dat die variant uit het oogpunt van exploitatie veel interessanter is dan de HOV-west. Vooral buiten de spits zal het behoorlijk stil zijn in een tram op de HOV-west. Bij de Martinilijn zal het pas na het ziekenhuis rustiger worden, waardoor het aantal rustige kilometers minder is dan bij de HOV-west. Quote:
Quote:
Daar komt nog bij de vraag of de verlenging naar Eelde en De Punt bedoeld is om de stad een snelle tramverbinding te geven met het vliegveld en het toekomstig station De Punt, of om Eelde per tram met de stad te verbinden. Gelet op de ligging van Eelde en de ligging van de wegen kan je volgens mij niet beide doelen tegelijk bereiken als je de Martinilijn verlengt. Leg je de tramlijn aan zodat de meeste inwoners van Eelde-Paterswolde binnen 500 meter van de tramlijn wonen, dan is de ‘doorgaande reiziger’ van De Punt naar Groningen veel te lang onderweg. |
|||
|
|
|
|
|
#132 | ||||
|
Registered User
|
Quote:
![]() Vooral het ziekenhuis wordt zo veel beter bereikbaar. Maar ik denk niet dat die verbinding sneller zal zijn dan de huidige lijn 82 en 84. Even ov9292 erbij gepakt, gekeken hoe lang lijn 6 erover doet van Martini naar het hoofdstation en hoe lang lijn 82 erover doet van Peize Centrum naar het hoofdstation. Dat zijn voor beide verbindingen de snelste lijnen. Peize Centrum - Groningen Hoofdstation met lijn 82 is 17 minuten. Martini - Groningen Hoofdstation met lijn 6 is 14 minuten. Je zou dus de ritduur Martini - Hoofdstation aanzienlijk moeten verkorten om überhaupt quitte te spelen. Er liggen natuurlijk significant meer haltes op het traject van de "Martinilijn" dan op het traject van lijn 82. Je kunt daar een aantal van afhalen door wat haltes op te heffen, maar ik betwijfel of je ooit zo snel zal zijn als nu. Niettegenstaande dat je behoorlijk wat snelheid kan maken op het stuk tussen Peize en Ter Borch. Quote:
Quote:
Quote:
Ik maak me meer zorgen over de samenstelling van die grond dan over Natuurmonumenten om eerlijk te zijn. Als het goed is, is dat allemaal veen of klei-op-veen - niet de stevigste grond. Maar complimenten! Ik vind 't echt geen gek idee dit!
|
|
|
|
#133 |
|
Registered User
Likes (Received): 27
|
Tuurlijk joh. Who's gives a fuck about nature, right?
|
|
|
|
|
|
#134 |
|
Registered User
|
Beetje aan 't trollen de laatste tijd, of niet?
|
|
|
#135 |
|
Legum Magister Scientiae
|
Ik ben het eens met de (sarcastische) opmerking van Chasin' Dreams.Ik denk dat jullie de weerstand tegen een tramlijn door de Peizermaden en de gevolgen daarvan op zowel het eco- als watersysteem nogal onderschatten. Een doorsnijding van de Peizermaden voor een tramlijn (enkel- of dubbelsporig) gaat er echt niet komen. Daar zullen zowel de gemeentes Groningen, Tynaarlo en Noordeveld als de provincies Groningen en Drenthe mordicus tegen zijn, dat geef ik je op een briefje. Het is bovendien zwaar in strijd met zowel het POP Drenthe als Groningen, in strijd met de Regiovisie en in strijd met de functie van het gebied in de waterhuishouding. Het enige beschikbare tracé tussen Peize en Peizermade is langs de N372, dwars door de Peizermaden is echt 100% uitgesloten. Je moet goed weten wat er ruimtelijk mogelijk is. Je bent gebonden aan diverse regelgeving en het moet wel passen binnen andere ruimtelijke plannen en functies die gebieden hebben. Het moet allemaal maar wel kunnen in de politiek-bestuurlijke werkelijkheid. |
|
|
|
|
|
#136 |
|
Registered User
|
Precies ArthurK. Heeft helemaal niets te maken met 'trollen'.
|
|
|
|
|
|
#137 | |
|
hoog boven Groningen!
|
Quote:
Ook ik ken uiteraard de diverse plannen en de beperkingen die daarmee samenhangen. Dat wil echter niet zeggen dat daardoor alle andere ontwikkelingen voor goed onmogelijk zijn. Gewijzigde inzichten en opvattingen leiden immers tot nieuwe plannen en veranderende regelgeving. Ook ik zie wel in dat andere opvattingen en inzichten niet even binnen een paar jaar ontstaan. Het zal al snel meer dan 20 jaar duren voordat sommige geesten eventueel rijp zullen zijn om door dit gebied een tramlijn aan te leggen. Maar bij het bedenken van nieuwe oplossingen moet je je niet altijd vastklampen aan de regelgeving en opvattingen zoals die nu gelden. Doe je dat wel dan beperk je je veel te veel en komen er zelden echt nieuwe initiatieven van de grond. Overigens denk ik wel dat de overlast door een tram in dit rustige gebied relatief beperkt is. Het klinkt misschien als iets heel ernstigs ("een spoorbaan dwars door een natuurgebied!"), maar als het overdag om in totaal 4 (zondag) tot 8 (spits) trams per uur gaat, en de trambaan wordt goed in het landschap ingepast (als dat tenminste lukt), dan vraag ik me af of de verstoring van de natuur echt zo dramatisch is. Een langsrijdende tractor of een paar opgevoerde brommers zijn misschien wel zo hinderlijk.... Trouwens, onderschat jij niet de problemen die het met zich mee brengt als je deze tramlijn direct naast de N372 aanlegt? Trams die rakelings lang huizen, tuinen en uitritten razen leveren in mijn ogen meer hinder op dan trams die door een mooi maar onbewoond gebied rijden. |
|
|
|
|
|
|
#138 |
|
Registered User
|
Kijk! En hier heb je dus precies de reden van mijn eerdere reactie. Met deze post impliceer je mijns inziens op een arrogante en neerbuigende manier dat mensen die tegen dergelijke ontwikkelingen in natuurgebieden zijn in geestelijk opzicht een achterstand ten opzichte van jou hebben. Sorry hoor, maar hier begrijp ik echt helemaal niets van.
|
|
|
|
|
|
#139 |
|
Legum Magister Scientiae
|
Het gaat bij een doorsnijding van de Peizermade niet zozeer om het aantal trams of het geluid, maar de ruimtelijke ingreep an sich is al niet mogelijk. Het is laaggelegen drassig grasland dat dienst doet als natuurgebied en waterbuffer. Als je daar infrastructuur wil aanleggen, dan wordt dat een flinke dijk of zelfs een brug. Dat is op die locatie echter ondenkbaar. Er zijn rond Groningen een paar gebieden die echt "no go" zijn voor ruimtelijke ontwikkeling: tussen Eelde en Haren (Paterswoldsemeer en Friescheveen), tussen Eelde en Peize (Eelder- en Peizermaden) en tussen Dorkwerd en Garnwerd (Reitdiepdal).
Wat betreft een tram langs de N372; dat zal niet zo'n probleem zijn. Qua ruimte past het makkelijk en je zit inderdaad met een aantal uitritten, maar de huizen liggen op ruime afstand van de weg. Dat is overzichtelijk en daar heeft tot 20 jaar geleden ook een goederenspoorlijn gelegen. Er zijn verschillende opties om een tram op dat traject in te passen. Je kan kiezen voor de strook waarop vroeger de goederenspoorlijn lag, maar je kan bijvoorbeeld ook er voor kiezen om de N372 te reconstrueren en de tram in de middenberm te leggen. Opties genoeg, met elk hun voor- en nadelen. Zoals vroeger in Leek zal het natuurlijk niet meer worden:
|
|
|
|
|
|
#140 |
|
Registered User
Likes (Received): 29
|
Er lopen nu ook al wegen door dat gebied, alleen het laatste rechte stukje naar njoy zijn punt B niet...je zou zelfs bestaande wegen kunnen volgen, kom je wel zuidelijker uit dan njoy zijn punt B
|
|
|
|
![]() |
| Thread Tools | |
| Display Modes | |
|
|