|
|
| daily menu » rate the banner | guess the city | one on one |
|
|
#181 |
|
Bas
|
Ja, de plek klopt wel, hoor, alleen had ik even het talud af moeten lopen voor een foto mèt de Laurenskerk op de achtergrond. De panden rechts van Wijnhaeve zijn na de tunnelbouw opnieuw `op hun plaats gezet` en er is op mijn foto zelfs een replica te zien van het vierde pand van rechts op het schilderij.
Ik heb het Rotterdam-van-toen nog gekend met het spoorwegviadukt. Er werd elke zaterdag vlooienmarkt gehouden ( nu voortgezet op het Binnenrotte-gebied met de warenmarkt erbij). |
|
|
|
|
|
#182 | |
|
Not much
Likes (Received): 49
|
Misschien wel leuk om te zien (Bron: http://maarten.ovcentraal.nl/comenius.php)
1997/1998 (Leuk om te vergelijken met nu) ![]() ![]() ![]() Deze heb ik van het Belgische forum vandaan, beetje out of date maar toch; Quote:
" Last edited by xlchris; October 16th, 2008 at 03:21 PM. |
|
|
|
|
|
|
#183 |
|
tunelion
Likes (Received): 1
|
wow wat is er al veel veranderd met tien jaar geleden zeg!
|
|
|
|
|
|
#184 |
|
Bas
Likes (Received): 0
|
ik vind dat het in 2015 wel een beetje rechthoekig word.
Zijn die gebouwen echt zo saai of was het enkel om te laten zien DAT er gebouwen komen. |
|
|
|
|
|
#185 |
|
Not much
|
^Onthoudt wel dat dan een 'impressie' is van een paar jaar geleden. Dus dat iemand maar gewoon wat ingetekend heeft
|
|
|
#186 |
|
Not much
|
Hier een kleine vergelijking trouwens;
image hosted on flickr ![]() ![]() ![]() En de Willemswerf (toen er nog een bovengrondse metro verbinding was, wat ik veel mooier vond!)![]() En de Milleniumtoren; ![]() Ik weet niet wat dit is, maar kwam het zondag toen ik in Rotterdam was wel tegen; ![]() ![]() Ook nog iets van het World Port Center gevonden; ![]() En nog iets oud; ![]() ![]() Was deze al bekend?; Erasmusbrug in aanbouw; ![]() ![]() Bouw van 2e Van Brienenoordbrug; ![]() Bouw van 1e Van Brienenoordbrug; ![]() Stadhuis in aanbouw?; ![]() Oude Willemsbrug?; ![]() Deze brug is helaas weg ;
" Last edited by xlchris; October 16th, 2008 at 07:50 PM. |
|
|
|
|
|
#187 |
|
Registered User
Likes (Received): 106
|
Leuke foto's, dank voor het plaatsen.
Wat bedoel je overigens hiermee: "En de Willemswerf (toen er nog een bovengrondse metro verbinding was, wat ik veel mooier vond!)". Er heeft een spoorbrug in de buurt van de Willemswerf gelegen, maar geen bovengrondse metro-verbinding!
. "Atheism is more than just the knowledge that Gods do not exist, and that religion is either a mistake or a fraud. Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan |
|
|
|
|
|
#188 |
|
Registered User
|
Mooie foto's, er zaten een hoop foto's bij die ik nog nooit had gezien!!
![]()
|
|
|
#189 |
|
Bas
|
de willemswerf vind ik alsnog mooi, ookal is er nu geen bovengrondse metro meer.
ik zie er niet veel verschil in |
|
|
|
|
|
#190 | |
|
Registered User
|
![]() Quote:
|
|
|
|
|
|
|
#191 |
|
robkaper.nl
|
De correctie van EPA is correct, alleen leest die alsof hij het ook niet snapt als je het aanhalingsteken tussen de originele zin en reactie over het hoofd ziet.Hoewel ik erg te spreken ben over de Willemsspoortunnel moet ik toegeven dat het Binnenrotteviaduct ook wel zo zijn charmes had. ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Maar hier draait het natuurlijk allemaal om. De Hef is jarenlang een enorme zorg geweest voor de NS. Een minuutje vertraging op deze plek kon op het verkeerde moment namelijk al snel een complete ontregeling van het treinverkeer van en naar Brabant opleveren. Dus... ![]() ![]() Prachtige plaat dit.. de mensen lopen op het dak van de tunnel met daarboven het maaiveld en nog hoger het spoorviaduct. ![]() (Bron: http://www.spoorweghistorie.nl/Rotterdamplustunnel.htm )
|
|
|
#192 |
|
Registered User
|
Heeft inderdaad zijn charmes, maar dan wel als ik het op foto's van voor de oorlog zie. Kan eigenlijk niet dat de tunnel er pas in 1993 lag. Toch goed om te zien dat dit stukje Rotterdam zich in 15 jaar tijd zo heeft weten te ontwikkelen!
|
|
|
|
|
|
#193 |
|
"Live free or die"
Likes (Received): 6
|
|
|
|
|
|
|
#194 |
|
Helder
Likes (Received): 4
|
@Capzilla: Aah, nostalgie ten top! Tussen 1990 en 1994 heb ik als jongetje op de markt gestaan. Tjonge, wat een pokkeherrie was dat zeg, die voorbij denderende treinen. En dat echt tig keer per uur, het was (is?) het drukstbereden spoor van Nederland.
Maar ook als er geen treinen reden was er rumoer zat. Het was toen nog gebruikelijk om op luide toon je waren aan te prijzen. Is tegenwoordig een stuk minder. Ook stond er altijd wel een draaiorgel te jengelen en onze vaste stek was daar vlak naast. Tijdens de bouw van de spoortunnel een tijd aan de Hoogstraat gestaan, t.o. waar nu de Hoge Marinier staat. Vanachter de kraam daar kon ik prima de bouw van de Willemswerf volgen, waar ik behoorlijk van onder de indruk was. Tenminste als dat overeenkomt, het is een beetje knip-en plakwerk op de tijdslijn in mijn geheugen. Ik krijg spontaan flashbacks
|
|
|
|
|
|
#195 |
|
Registered User
Likes (Received): 5
|
Dank voor de leuke plaatjes! Erg leuk om oude gebouwen vanuit je jeugd nog in aanbouw te zien!
|
|
|
#196 |
|
Not much
|
Het was dus een spoorviaduct/brug
Weet ik dat ook weer. Ik vind het wel super stedelijk en had het graag nog steeds zo gezien :P Maarja, tijden veranderen. Ze hadden het ook in gebruik kunnen nemen met de metro ![]() Nog iets, is het nou makkelijker om in Rotterdam een metro aan te leggen anno 2008 dan in Amsterdam? Of is de grond net zo erg? Ze hadden natuurlijk alles aangelegd toen er niks meer was, maar toch. Ze begonnen in 1873 met de bouw van het Luchtspoort/Binnenrotteviaduct. Erg stedelijk voor die tijd ![]() ![]() Hier nog wat van de bouw; ![]()
" Last edited by xlchris; October 17th, 2008 at 05:25 PM. |
|
|
|
|
|
#197 |
|
Registered User
Likes (Received): 106
|
In de binnenstad van Rotterdam is het aanleggen van een metro eenvoudiger omdat er in de binnestad heel weinig panden staan op slechte funderingen. In Amsterdam, waar de historische binnenstad vrijwel geheel in tact is gebleven, zijn die vele slechte funderingen er wel. Dat zal zeker bij de Noord-Zuid-lijn een complicerende factor zijn.@ Capzilla: misschien was mijn correctie een beetje verwarrend opgesteld. Ik was een beetje lui en heb de tekst maar even gekopieerd i.p.v. te quoten. Dat kwam de leesbaarheid niet ten goede! . Maar zoals je al zei: mijn correctie was juist! ![]() En je hebt mooie foto's van het recente verleden van Roterdam geplaatst! Als je dat zo terug ziet is er de laatste 20 jaar heel veel goeds gebeurd in Rotterdam. "We" zijn er zeker nog niet, maar "we" zijn aardig bezig!
. "Atheism is more than just the knowledge that Gods do not exist, and that religion is either a mistake or a fraud. Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan |
|
|
|
|
|
#198 |
|
robkaper.nl
|
Ik bedenk me net dat de Binnenrotte een stuk imposanter zou zijn als een deel van het oude viaduct intact was gelaten, bijvoorbeeld als stadspoort bij de Hoogstraat of Meent. Zelfs al was dat maar het noodviaduct, ook dat had net als De Hef had een monument kunnen worden en de geschiedenis van de stad kunnen onderstrepen, zonder een beperking te leggen op stadsvernieuwingen.
|
|
|
#199 |
|
Helder
Likes (Received): 4
|
^ Er is een troostprijs: de oude Hofpleinlijn
|
|
|
|
|
|
#200 |
|
Like it Vertical
|
Bizar, die Meent en Hoogstraat met dat viaduct ervoor. Ik kan me dat gebied niet meer heugen met viaduct. Ik kan me wel herinneren hoe mooi de rit door de stad altijd was over het viaduct, ik kwam er als klein skyscrapercitizenetje wel eens met mijn oma langs van Delft naar Etten Leur of andersom. Ik vond dat prachtig.
Maar het moet wel een opluchting voor de stad zijn geweest toen dat ding weg was, al is er in eerste instantie weinig mee gedaan. Gelukkig maar misschien, want ik denk dat de stedenbouwkundige ideeen nu beter zijn dan 15 jaar geleden. Pas nu begint zich juist rond het gebied waar het viaduct liep het meest bruisende stuk Rotterdam te ontwikkelen. Met viaduct was dat ondenkbaar geweest. |
|
|
|
![]() |
| Tags |
| amsterdam, gerard cox, joke bruijs, mooiste, nostalgie |
| Thread Tools | |
| Display Modes | |
|
|