daily menu » rate the banner | guess the city | one on oneforums map | privacy policy | DMCA | news magazine | posting guidelines

Go Back   SkyscraperCity > European Forums > Holland Hoogbouw Forums > Actueel > Amsterdam

Amsterdam » Café Berlage

Global Announcement

As a general reminder, please respect others and respect copyrights. Go here to familiarize yourself with our posting policy.

Closed Thread

Thread Tools
Old August 20th, 2003, 03:04 PM   #1
CityLife
* H I G H *

CityLife's Avatar

Likes (Received): 222

Amsterdam Centraal en omgeving

Amsterdam Centraal en omgeving

Vastgoedmarkt 19-08-03 (ja Marin, 'k heb 'm gekraakt ):

Begin september begint bouw nieuw busstation Amsterdam Centraal
Op 4 september begint officieel de bouw van een nieuw busstation en een autotunnel aan de achterzijde van het Amsterdamse Centraal Station. Eind 2010 moet het 210 miljoen euro kostende project klaar zijn, aldus projectmanager G. Lange.
Met de werkzaamheden creëren de gemeente Amsterdam, de Nederlandse Spoorwegen en het Gemeentelijk Vervoerbedrijf een tweede 'stationseiland' voor het drukbezochte Centraal Station. De bouw valt samen met de aanleg van de Noord-Zuidmetrolijn, die onder het station doorgaat en Amsterdam-Noord met het centrum verbindt.
Momenteel verlaten de kwart miljoen dagelijkse reizigers het station vooral via de voorzijde, waar ook de bussen en trams samenkomen. De achterkant aan het IJ is nu nog een mistroostig en grauw gebied waar naast gebruikers van de veerponten ook veel zwervers, junks en tippelaarsters de tijd doorbrengen. Na de verplaatsing van het busstation verdubbelt het aantal reizigers aan de achterzijde en verbetert de veiligheid, is de verwachting.
Als onderdeel van de gedaanteverwisseling, die de naam 'IJsei' heeft meegekregen, komt er meer ruimte voor fietsers en voetgangers. Die ondervinden straks geen last van het autoverkeer dat in een tunnel onder het maaiveldniveau raast. Op voetgangersniveau komen ook nieuwe fuiken voor de veerponten en een aparte pier voor riviercruiseschepen. Op een soort eiland boven het voetgangersgebied komt een busstation met een glazen overkapping met haltes voor 24 bussen. Vanaf 2007, terwijl de bouwwerkzaamheden nog bezig zijn, moeten daar de eerste bussen hun passagiers in- en uitladen. Ook komt er aan de achterzijde van Amsterdam CS een extra taxistandplaats, in aanvulling op de standplaats aan de voorkant.
In het derde kwartaal van dit jaar wordt begonnen met de bouw van het zogeheten 'waterplein' voor de veerdiensten. Begin 2004 volgt de aanleg van het eerste tunneldeel. Het verkeer zal tijdens de jarenlange verbouwing gewoon doorgang kunnen vinden, verzekerde Lange maandag.

--------

ter herinnering:
(impressies gejat van oude Hoogbouwforum post van Bart)

Sponsored Links
Old August 20th, 2003, 03:52 PM   #2
Wisma
Registered User

Wisma's Avatar

Likes (Received): 2

Zo hee dit een is gaaf project. Ik had er nog niets over gezien.

Wisma no está en línea  
Old August 20th, 2003, 03:58 PM   #3
Skyscrapercitizen
TIMBY

Skyscrapercitizen's Avatar

Likes (Received): 5447

Betekend die tunnel dat het wegverkeer aan de voorkant van CS gaat verdwijnen?! Dat zou de entree van Amsterdam echt 10 keer beter maken!
Old August 20th, 2003, 04:41 PM   #4
CityLife
* H I G H *

CityLife's Avatar

Quote:
Originally posted by Tim de Bruijn

Betekend die tunnel dat het wegverkeer aan de voorkant van CS gaat verdwijnen?! Dat zou de entree van Amsterdam echt 10 keer beter maken!
Dat weet ik eerlijk gezegd niet, maar ik kan het me bijna niet voorstellen. Wel denk ik dat de weg aan de voorkant van het CS grondig heringericht gaat worden...
Old August 20th, 2003, 04:59 PM   #5
Stratosphere 2020
Registered User

Stratosphere 2020's Avatar

Likes (Received): 4065

Gave bus station, go Amsterdam.
Old August 20th, 2003, 05:24 PM   #6
Ace
Captain

Ace's Avatar

Likes (Received): 72

Cool plan. Infrastructureel gezien natuurlijk ook. Op deze manier zijn de verkeersstromen tenminste fatsoenlijk gescheiden i.p.v. die wirwar, waarin je door de bomen het bos niet meer ken zien.
Old August 20th, 2003, 06:32 PM   #7
Marin
Jürgen Leschinger

Marin's Avatar

Likes (Received): 5607

Re: Amsterdam Centraal en omgeving

Quote:
Originally posted by CityLife

Vastgoedmarkt 19-08-03 (ja Marin, 'k heb 'm gekraakt ):
Ja ja, ik weet het! Kan jij ons nog even een gekraakt linkje sturen?

Bekende thread overigens. Een tijd geleden heb ik het CS-plan (incl. de flitsende impressies) al eens onder de aandacht gebracht. Mooi plan...
Old August 20th, 2003, 08:37 PM   #8
Rabotnik
Registered User

Likes (Received): 8

Eerste impressie stond gisteren ook op de voorkant van het Parool. Ziet er goed uit maar ''snoept'' wel een stuk van het IJ af zo'n 40 meter las ik. Nietemin is dit busstation samen met de Noord-Zuidlijn heel erg nodig voor Amsterdam anders heb je over pakweg 15 jaar een reeel probleem!
Rabotnik no está en línea  
Old August 20th, 2003, 09:54 PM   #9
Q.
Member member

Q.'s Avatar

Likes (Received): 0

Mooie upgrade voor Amsterdam en met name het CS/IJ-gebied. Ben benieuwd naar de sfeer die het uiteindelijk zal hebben.
Q. no está en línea  
Old August 20th, 2003, 11:18 PM   #10
Vertigo
Fan van de Neudeflat

Vertigo's Avatar

Likes (Received): 130

Quote:

Volgens mij was dat wel de bedoeling!

Sowieso een heel mooi project, de achterkant van het station is nu zo'n rotzooi...

De overkant van het IJ zou trouwens best een mooie plek zijn voor hoogbouw, bijv. woontorens. Je zou daar rustig kunnen wonen, maar met de veerboot ben je in een paar minuten in hartje Amsterdam. Goed bereikbaar ook: station en IJ-tunnel vlakbij.
Vertigo no está en línea  
Old August 21st, 2003, 02:25 PM   #11
Richard
Guest

Likes (Received):

Quote:

Jazeker!!!!

Old August 21st, 2003, 02:28 PM   #12
Richard
Guest

Likes (Received):

@Citylife
Wil je vertellen hoe je die vastgoedsite hebt gekraakt? Ik keek vroeger ook altijd gratis naar de slecht beveiligde pagina, maar sinds kort is deze weer goed beveiligd.

Old August 21st, 2003, 02:31 PM   #13
CityLife
* H I G H *

CityLife's Avatar

Quote:
Dat jullie daar zo enthousiast over zijn...ik vind het dus niets. Ik hou van chaos en drukte, dat maakt het stedelijk (zo vind ik het ook jammer dat die 'lelijke' lichtreclames op het damrak gedeeltelijk weg zijn gehaald). Niet van dat brave, overgeorganiseerde verkeer, dat is niets. Ik vraag me dan ook af wat er dan met de Prins Hendrikkade gaat gebeuren, wordt dat een doodlopende weg? Nogmaals, ik betwijfel of het wegverkeer weggaat aan de voorkant, ik hoop het niet.

Last edited by CityLife; August 21st, 2003 at 03:04 PM.
CityLife no está en línea  
Old August 21st, 2003, 04:38 PM   #14
Per
NascorInArgillaWalacria

Per's Avatar

Likes (Received): 439

Ziet er goed uit, nu nog een volwaardig metro-knooppunt van Amsterdam CS maken.
Per no está en línea  
Old August 21st, 2003, 04:49 PM   #15
Fir
Registered User

Fir's Avatar

Likes (Received): 20

Deze impressies zijn toch al redelijk oud? Wel erg mooi hoor, hou ik juist wel van dat "georganiseerde", staat Nederland toch om bekend, buitenlanders vinden al die fietspaden, wandelpaden en paardrijderpaden erg leuk om te zien. Zelf vind ik dat toch ook wel aangezien er maar weinig landen zijn waarin dit gebeurd.
Fir no está en línea  
Old August 21st, 2003, 07:21 PM   #16
werner10
Registered User

werner10's Avatar

Likes (Received): 843

@citylife

Hoe heb j'em gekraakt.... !!!!!!
Old August 21st, 2003, 07:44 PM   #17
CityLife
* H I G H *

CityLife's Avatar

Beetje lullig misschien, maar ik weet zeker dat hoe meer mensen deze site kraken, hoe eerder die zo beveiligd wordt dat het zelfs mij niet meer lukt 'm te kraken.
Om het goed te maken toch een kraak-tip:

"met een beetje logisch nadenken kom je een heel end"

Last edited by CityLife; August 21st, 2003 at 09:12 PM.
CityLife no está en línea  
Old August 21st, 2003, 11:11 PM   #18
Cymen
Just another user

Cymen's Avatar

Likes (Received): 40

Het centraal word idd aan de voorzijde ook verbeterd:

De "noodbrug"/busbrug tussen centraal en het damrak gaat eindelijk tegen de vlakte. Er komt meer water voor het CS.

Het verkeer voor (CS) Damrak naar prins hendrik kade blijft wel omdat het niet anders kan.

Ik meen ergens waar genomen te hebben dat er ideen opgingen om de metro ingangen voor het CS te slopen en minder opvallend&lelijk te herbouwen. Het "oud-hollandshe" eethuis zou moge blijven.
Cymen no está en línea  
Old August 21st, 2003, 11:49 PM   #19
Elmo
Registered User

Elmo's Avatar

Likes (Received): 11

Ik heb ontzettend veel gelezen over alle plannen op en rond het stationsgebied en kan haast niet wachten tot het eindelijk allemaal af is! Zo mooi als het allemaal moet gaan worden...

- Eindelijk een mooi stationsplein...Weg met die lelijke scheve grijze stoeptegels die er nu liggen!
- Eindelijk EEN busterminal (achter het CS), en niet verspreid over 5 plekken voor en naast het CS.
- Eindelijk een goede metroverbinding met de binnenstad.
- Ondergrondse fietsenstalling (fietsflat gaat weg en hopelijk ook die zooi fietsen die overal en nergens staan geparkeerd)
- EEN autobrug wordt gesloopt...Dit was altijd al een tijdelijke brug geweest, maar ligt er gewoon al heel erg lang. Verkeer voor het CS wordt bestemmingsverkeer en geen doorgaand verkeer meer.

@Sijmen:
Die jaren 70-stijl metro-ingangen worden idd gesloopt. Er komen ingangen naar 1 centrale hal vanwaaruit je de goede metro kan kiezen
Elmo no está en línea  
Old August 22nd, 2003, 10:23 AM   #20
CityLife
* H I G H *

CityLife's Avatar

Quote:
Het verkeer voor (CS) Damrak naar prins hendrik kade blijft wel omdat het niet anders kan.
gelukkig!

Leek me ook al vrij onlogisch om de Pr. H-kade aan 2 kanten dood te laten lopen

Closed Thread

Thread Tools

Posting Rules