daily menu » rate the banner | guess the city | one on oneforums map | privacy policy | DMCA | news magazine | posting guidelines

Go Back   SkyscraperCity > European Forums > Holland Hoogbouw Forums > Actueel > Amsterdam

Amsterdam » Café Berlage

Global Announcement

As a general reminder, please respect others and respect copyrights. Go here to familiarize yourself with our posting policy.

Closed Thread

Thread Tools
Old November 29th, 2006, 01:55 PM   #301
Alargule
Gidroow Neget Mola

Alargule's Avatar

Likes (Received): 2027

@ MVA: de gemeente Amsterdam zou zichzelf wel héél erg in de vingers snijden wanneer ze dezelfde logica als jij zou volgen. Als die tram inderdaad een beter alternatief is tussen CS en de route die de NZ-lijn gaat rijden, waarom zouden ze die lijn daar dan überhaupt hebben aangelegd?

Een tijdje terug heb ik hier eens een voorstel voor verandering van het tramnet ná voltooiing van de metro gedaan. Ik denk dat in ieder geval in de lijnen die nu nog via het Weteringcircuit naar CS rijden (16, 24 en 25) gesnoeid zal gaan worden. Ik denk dat de 24 en 25 de meest voor de hand liggende kandidaten voor een opheffing dan wel routewijziging zijn. Lijn 24 zou na de Ferdinand Bolstraat kunnen doorrijden richting het oosten van de stad, met een eindpunt ergens bij het Muiderpoortstation (dezelfde route als lijn 3). Of de lijnen 3 en 24 gaan in Oost hetzelfde lusje maken als de 7 en 10 dat deden vóór verlenging van tramlijn 10 naar Azartplein. Lijn 25 wordt óf opgeheven, waarbij het routedeel tussen Kennedylaan en FeBostraat wordt overgenomen door lijn 3 (en in dat geval neemt lijn 24 de route van lijn 3 over ten oosten van de FeBo), óf gaat na de FeBo parallel aan lijn 3 rijden. De lijn zou kunnen eindigen bij station Sloterdijk - of je laat tram 14 voortaan naar Sloterdijk rijden en lijn 25 parallel met lijn 7 naar Slotermeer. De lijnen 4 en 9 zullen waarschijnlijk gewoon volgens hun oude route rijden, omdat ze maar twee stations parallelrijden met de NZ-lijn (CS en Rokin).

Kortom: dat betekent extra ruimte voor de overgebleven tramlijnen (de frequentie van lijn 9 zou je dan eindelijk eens kunnen opvoeren - het is de hoogste tijd) én het biedt nieuwe verbindingsmogelijkheden vanuit de gebieden in het oosten en noordwesten van de stad.

Sponsored Links
Old November 29th, 2006, 02:25 PM   #302
Alargule
Gidroow Neget Mola

Alargule's Avatar

Gevonden! In dit plan ging ik nog wat verder, door ook in de rest van het netwerk wijzigingen voor te stellen. Dat alles met in het achterhoofd het idee met zo min mogelijk lijnen zoveel mogelijk haltes met een zo hoog mogelijke frequentie te bedienen:

Old November 29th, 2006, 02:30 PM   #303
maartenvdbent
Registered User

Likes (Received): 1

Quote:
Originally Posted by MVA View Post
Er zal ongetwijfeld wel iets veranderen in het tramnet als de noordzuidlijn gaat rijden, maar trams van CS richting Dam en Rokin etc. zullen nog steeds geen overbodige luxe zijn omdat ze meer haltes hebben. Als je van CS naar de Dam wilt, kan je beter met de tram naar de halte tegenover de Bijenkorf dan met de metro naar het Rokin en dan teruglopen.

Hoezo? Als je naar de Bijenkorf wilt misschien. Maar bij mijn weten krijgt station Rokin een uitgang op de Dam en een uitgang op het Spui..
maartenvdbent no está en línea  
Old November 29th, 2006, 02:36 PM   #304
Alargule
Gidroow Neget Mola

Alargule's Avatar

Rokin krijgt geen uitgang op de Dam. Wèl in de buurt trouwens, aan de andere kant van het pand waar nu nog wat dure diamantzaken in huizen. Dat scheelt hemelsbreed trouwens nog geen 50m van een ingang op de Dam...
Old November 29th, 2006, 02:49 PM   #305
Mauritz
Registered User

Likes (Received): 28

Alargule heeft gelijk. In verband met het veiligheidsgevoel en andere bejaardenemoties is er gekozen voor stations met zo min mogelijk maar dan wel grote uitgangen. Geen smalle, lange en kronkelende tunneltjes naar zes uitgangen maar brede, korte en rechte tunnels en twee uitgangen, liefst in de richting van het spoor zodat je vanaf de straat zowat het peron op kijkt.

Daarom komt er dus aan Dam-zijde maar nog op het Rokin één grote ingang. En eentje aan de Spui kant maar dat staat hier los van.
Mauritz no está en línea  
Old November 29th, 2006, 02:51 PM   #306
Alargule
Gidroow Neget Mola

Alargule's Avatar

"Bejaardenemoties". Nou, ik ben toch blij dat de de stations van de NZ-lijn een stuk ruimtelijker en overzichtelijker worden ingericht dan die labyrinthijnse, muffe, naargeestige betonnen bunkers van de Oostlijn die zich 'stations' mogen noemen...
Old November 29th, 2006, 04:14 PM   #307
Mauritz
Registered User

Ja, die Oostlijn stations zijn niet allemaal even gezellig. Waar het mij om gaat is dat er wel meer keuzes zijn dan ofwel de huidige Oostlijn stations ofwel een open station zowat zonder dak zoals nu wordt voorgesteld. Ik heb het gevoel dat ze een beetje zijn doorgeslagen.

Het probleem met station Rokin lijkt me overigens dat een uitgang genaamd "Dam" nooit groot genoeg zal zijn voor de voetgangersstroom. Daarom was het waarschijnlijk überhaupt geen optie om een extra tunnel met uitgang op de Dam te maken.

Last edited by Mauritz; November 29th, 2006 at 04:26 PM.
Mauritz no está en línea  
Old November 29th, 2006, 04:17 PM   #308
Alargule
Gidroow Neget Mola

Alargule's Avatar

Maar dat valt toch reuze mee? Je hebt alleen een soort halfopen 'put' aan weerszijden, vanwaaruit roltrappen naar beneden gaan naar de perrons:

Ik vind het eenvoudige, maar toch/juist daarom mooie ontwerpen. De stations ogen tenminste een stuk toegankelijker dan de huidige oostlijnstations.
Old November 30th, 2006, 11:40 AM   #309
MVA
Registered Abuser

Likes (Received): 10

Quote:
Originally Posted by Alargule View Post
@ MVA: de gemeente Amsterdam zou zichzelf wel héél erg in de vingers snijden wanneer ze dezelfde logica als jij zou volgen. Als die tram inderdaad een beter alternatief is tussen CS en de route die de NZ-lijn gaat rijden, waarom zouden ze die lijn daar dan überhaupt hebben aangelegd?
Ik vind niet dat de tram een beter alternatief is voor de hele route, maar wel voor korte stukjes, bijvoorbeeld van de Dam naar CS. Voordeel van het tramnetwerk is juist de fijnmazigheid, volgens mij kan het helemaal geen kwaad om tenminste 1 tramlijn te behouden die dezelfde route volgt van CS naar Ceintuurbaan. Ik zie niet in waarom dat elkaar zou bijten.
Zou met datzelfde argument de ringlijn west ook niet van tafel kunnen worden geveegd, omdat er immers al een treinverbinding is tussen Sloterdijk en Lelylaan?
MVA no está en línea  
Old November 30th, 2006, 02:07 PM   #310
Alargule
Gidroow Neget Mola

Alargule's Avatar

Tussen CS en Ceintuurbaan liggen voor de tram (begin- en eindpunten meegerekend) 9 haltes. Dat worden straks 4 metrostations. Alleen: omdat de metrostations aanmerkelijk langer zijn en redelijk diep liggen, komen de in- en uitgangen aan weerszijden redelijk ver van elkaar af te liggen. Als we ons daarop concentreren, zien we dat station Rokin de haltes 'Dam' en 'Spui' overneemt (en halte 'Munt' ligt op 200m lopen van het Spui); station Vijzelgracht de haltes 'Keizersgracht' en 'Weteringcircuit' - waarbij halte 'Stadhouderskade' opnieuw op een steenworp afstand ligt van de uitgang aan het Weteringcircuit; en dat station Ceintuurbaan de haltes 'Albert Cuypstraat' en 'Ceintuurbaan' gaat overnemen. Al met al zie ik de meerwaarde van een tram langs dezelfde route dan ook niet echt in.
Daarentegen liggen er tussen Lelylaan en Sloterdijk nog drie metrostations. Bovendien is de afstand tussen metrostations veel groter dan tussen tramhaltes (gemiddeld genomen), ?n gaat de ringlijn naar stations als Zuid/WTC, RAI en Bijlmer, waar er geen enkele trein vanaf Sloterdijk of Lelylaan die kant op gaat (okay, misschien via Centraal, maar dan met een stuk lagere frequentie).
Kortom: je vergelijkt hier twee wezenlijk verschillende situaties met elkaar.

Overigens: ik zou ervoor pleiten lijn 16 te handhaven, die vrijwel tot en met de Ceintuurbaan gelijk oploopt. Maar dat is dan vooral omdat op die manier Oud-Zuid nog een rechtstreekse aansluiting met het CS blijft behouden. Aan de andere kant: lijn 2 ligt op een steenworp afstand, en lijn 24 gaat vanaf 10 december ook naar het VU/MC rijden. Het nut van lijn 16 wordt daarmee hoe langer hoe kleiner - ook de reden waarom ik de lijn in het bovenstaande plattegrondje heb geschrapt en vervangen door een van route gewijzigde lijn 2.
Old November 30th, 2006, 03:43 PM   #311
MVA
Registered Abuser

Likes (Received): 10

Okay, point taken.
MVA no está en línea  
Old December 3rd, 2006, 10:19 AM   #312
greenlung
Registered User

greenlung's Avatar

Likes (Received): 2

maar ik mag concluderen dat er meer mensen die gedachte hebben dat het tramnet wel eens flink op de schop zou kunnen gaan. Alleen al uit kosten en baten overweging zal de stad dit al gaan doen. We snijden de kosten voor die drie trams weg en het publiek gaat dan vervolgens automatisch met de metro.
Weet je wat ook nog een mooie bijkomstigheid zou kunnen worden? Het aanpakken van het damrak en dit omvormen tot eens een echt brede rode loper waar de trambanen niet meer bij in zitten. Een echte flaneer plek die het nu namelijk echt niet is. Ik denk wel dat de hele stad in oproer komt als de trams verlegd gaan worden, maar dat duurt ff en dan gaat men weer over tot de orde van de dag.
greenlung no está en línea  
Old December 3rd, 2006, 02:02 PM   #313
Mauritz
Registered User

Het is sowieso logisch dat het tramnet op de schop gaat en daar heeft het ook altijd naar uitgezien. De twee systemen concurreren niet, ze ondersteunen elkaar. De één voert de reizigers aan voor de ander. De tram doet fijnmazigheid en de metro langere afstand.

Het heeft geen zin om een tramlijn te sluiten als de metro geen alternatief is, dan raak je per saldo reizigers kwijt. Voorlopig wijzen zelfs de meest conservatieve schattingen er op dat de metro geen gebrek aan reizigers zal krijgen, tel daar bij op dat metro's meestal een aanzuigende werking hebben op winkels en bedrijven plus de nu al fors groeiende Zuidas en die metro redt het makkelijk zonder dat er mensen ingejaagd hoeven te worden.

Er zal dus ook zeker het één en ander veranderen, dat zal overigens niet minder trams betekenen maar wel andere lijnen. Als je straks van CS naar WTC moet pak je niet meer de 5, dat is onlogisch, dus kan de 5 een andere route rijden. Mogelijk kunnen er daardoor huidige wijken zonder tram ontsloten worden of nieuwere overstappunten met andere lijnen gecreëerd worden. Het Amsterdamse tramnet is heel kwetsbaar in het Centrum, er hoeft maar één ongeluk te gebeuren op Rokin of Leidsestraat en het halve tramnet ligt eruit. Mogelijk is daar nu wat aan te doen.

Last edited by Mauritz; December 3rd, 2006 at 02:08 PM.
Mauritz no está en línea  
Old December 3rd, 2006, 11:14 PM   #314
ReisThijs
Registered User

ReisThijs's Avatar

Likes (Received): 93

Quote:
Originally Posted by Mauritz View Post
Als je straks van CS naar WTC moet pak je niet meer de 5, dat is onlogisch, dus kan de 5 een andere route rijden.
Tram 5 is nu ook al onlogisch als je van CS naar WTC moet, lijn 51 is veel sneller.
ReisThijs no está en línea  
Old December 4th, 2006, 12:10 AM   #315
Mauritz
Registered User

Quote:
Originally Posted by ReisThijs View Post
Tram 5 is nu ook al onlogisch als je van CS naar WTC moet, lijn 51 is veel sneller.
Je hebt gelijk, slecht gekozen voorbeeld. Maar je begrijpt m'n idee neem ik aan, door de komst van de metro veranderen de voorheen voor de hand liggende routes.
Mauritz no está en línea  
Old December 4th, 2006, 12:29 AM   #316
Killswitch
Registered User

Killswitch's Avatar

Likes (Received): 104

Quote:
Als je straks van CS naar WTC moet pak je niet meer de 5, dat is onlogisch, dus kan de 5 een andere route rijden.
Je bent dan ook wel een ongeloofelijk rund als je met de 5 naar WTC gaat vanaf CS, dan neem je natuurlijk de metro. En de 5 gaat via het Leidscheplein en Koningsplein, waar de Noord-Zuid niet langs komt. Dus laat die 5 maar fijn dezelfde route blijven rijden...
Killswitch no está en línea  
Old December 4th, 2006, 12:33 AM   #317
greenlung
Registered User

greenlung's Avatar

Likes (Received): 2

een ander onderwerp wat ik in het parool las, er gaat iemand afstuderen met een plan voor een brug over het IJ. heeft iemand dit artikel gelezen en de foto's erbij gezien. Deze jongen wil d.m.v. gebouwen met bruugen ertussen beide oevers met elkaar verbinden. In het midden moet een gedeelte komen wat dan 60 meter omhoog kan zodat de cruiseschepen ertussen door zouden kunnen. Een beetje een new tower bridge maar dan in adam over het IJ. Lijkt me een goed idee om de twee stadsdelen op deze manier met elkaar te verbinden.
greenlung no está en línea  
Old December 4th, 2006, 01:00 AM   #318
Dr. Dubai
BANNED

Dr. Dubai's Avatar

Likes (Received): 24

Het zou wel een beetje ten kosten van de Charme van het "IJ" gaan. Liever niet
Dr. Dubai no está en línea  
Old December 4th, 2006, 01:31 AM   #319
Killswitch
Registered User

Killswitch's Avatar

Likes (Received): 104

Quote:
Originally Posted by Dr. Dubai View Post
Het zou wel een beetje ten kosten van de Charme van het "IJ" gaan. Liever niet
Welke charme? Het is ongeveer de meest verwaarloosde "rivier/baai" van een stad ter wereld. Amsterdam Noord ziet er nog zacht gezegd niet uit als je vanuit het centrum kijkt. Een Goldengate bridge achtig project aan de kant van Ijburg zou niet slecht staan denk ik.
Killswitch no está en línea  
Old December 4th, 2006, 04:10 PM   #320
Dr. Dubai
BANNED

Dr. Dubai's Avatar

Likes (Received): 24

Daar zeg je me wat. Aan de kant van IJburg, dan veranderd het verhaal ook. Ik wil in ieder geval geen brug in de buurt van A'dam CS.
Dr. Dubai no está en línea  

Closed Thread

Thread Tools

Posting Rules