search the site
 daily menu » rate the banner | guess the city | one on oneforums map | privacy policy | DMCA | news magazine | posting guidelines

Go Back   SkyscraperCity > European Forums > Holland Hoogbouw Forums > Actueel > Amsterdam

Amsterdam » Caf Berlage

Global Announcement

As a general reminder, please respect others and respect copyrights. Go here to familiarize yourself with our posting policy.

Closed Thread

Thread Tools
Old November 26th, 2004, 10:15 AM   #121
Mojito
kejje nagaan!

Mojito's Avatar

Likes (Received): 3133

Mooie foto, die onderste, Winbuks! Ik ben benieuwd wat er met "Overhoeks", het Shellgebouw gaat gebeuren als dat ooit een woontoren wordt. Daar zal toch een hoop aan moeten worden aangepast.

Die goudkleurige ramen zijn z ontzettend jaren zeventig, maar eigenlijk vind ik dat dat zo moet blijven. Wordt het contrast met de geplande nieuwe torens nog scherper.
Mojito no está en línea  

Sponsored Links
Old November 26th, 2004, 10:33 AM   #122
Elmo
Registered User

Elmo's Avatar

Likes (Received): 11

Overhoeks moet zeker zo blijven. Ook het Shelllogo mag er van mij opblijven. Van mij mag het zo op de monumentenlijst worden gezet, want ik vind het voor een jaren 70(?) gebouw er behoorlijk goed uit zien.
Elmo no está en línea  
Old November 26th, 2004, 10:45 AM   #123
Mojito
kejje nagaan!

Mojito's Avatar

Ben ik het volledig mee eens, Elmo. Die toren is al ruim 30 jaar beeldbepalend aan het IJ.

Gelukkig duurt het nog wel een paar jaar voor het zover is...als ze morgen zouden beginnen met het verbouwen van Overhoeks, dan vrees ik dat ze hem, conform de huidige trend en mode, zonder meer zouden veranderen in een toren met een groenige gevel van staal en glas. Kijk maar naar de utiliteitsbouwproductie van de laatste jaren. Dexia bank, de oude WTC-blokken, Vinoly, Muziekgebouw, Filmacademie, Movenpickhotel straks, allemaal groene blokken en dozen. Niets mis mee, maar het wordt wel erg eentonig zo.

Ach ja, dan zeggen we in 2034: Die Dexia Bank en Vinoly zijn z ontzettend Milleniumwisseling...
Mojito no está en línea  
Old November 26th, 2004, 01:52 PM   #124
Rabotnik
Registered User

Likes (Received): 8

Quote:
Originally Posted by Elmo
Overhoeks moet zeker zo blijven. Ook het Shelllogo mag er van mij opblijven. Van mij mag het zo op de monumentenlijst worden gezet, want ik vind het voor een jaren 70(?) gebouw er behoorlijk goed uit zien.
I.D Mee eens de aparte betonnen draagconstructie,en de zgn hoed op het gebouw,maakt het gebouw bijzonder.Pleit wel voor een andere gevel.
Rabotnik no está en línea  
Old November 26th, 2004, 08:05 PM   #125
Cymen
Just another user

Cymen's Avatar

Likes (Received): 40

Er staan op dat terrein wel meer mooie gebouwen. Aan de oost kant / pekbuurt staan een aantal ongeveer 3/4 laags gebouwen die ik persoonlijk ook een grote architecktonische waarde vind hebben. Maar daar komen nu de torens dus ik denk niet dat ze blijven. Maar goed we gaan offtopic

I'm not a slave to a god that doesn't give a shit!
Cymen no está en línea  
Old November 26th, 2004, 08:51 PM   #126
Elmo
Registered User

Elmo's Avatar

Dit topic heet niet voor niets A'dam Centraal en omgeving. We zijn dus nog steeds ontopic
Ben vandaag eindelijk eens in het infocentrum van de NZ-lijn en het CS geweest. Aardig grote ruimte. Vooral de enorme tafel waarop precies is uitgewerkt hoe de lijn gaat lopen met feiten en cijfers erbij is erg mooi. Er precies boven hangt een constructie waarop je kan zien hoe de buizen zich door de grond bewegen.
Elmo no está en línea  
Old January 12th, 2005, 02:05 PM   #127
Winbuks
I am sterdam

Winbuks's Avatar

Likes (Received): 537

Update 11-1-'05

Zand, zand en nog eens zand. Maar de Noord-Zuid lijn krijgt al 'vorm'. De bouwvakkers waren al aan het meten en vooral graven in de vele zandbakken aan het Damrak.

De blauwe afzettingen zijn helemaal niet nodig moet je zien hoeveel ruimte ze nu hebben.

Mijlpalen: Noord/Zuidlijn 2017 | 2e Coentunnel 2013 | Oosterdokseiland 2012 | IJDock 2013 | JuBi Den Haag 2012 | New Babylon 2012 | Kempkensberg Groningen 2013 | Rabobank Utrecht 2011 | New Orleans 2010 | De Rotterdam 2013 | Markthal 2014 | Erasmus MC 2017 | Utrecht Centraal 2014 | Rotterdam Centraal 2013 | OV-Terminal Arnhem 2012 | Den Haag Centraal 2013 | OV-Terminal Breda 2014 | Station Delft 2016 | Stationseiland Amsterdam Centraal 2017 | Gershwin 2020 | ZuidasDok 2030

Winbuks no está en línea  
Old January 15th, 2005, 03:52 PM   #128
Q.
Member member

Q.'s Avatar

Likes (Received): 0

Wat een zooitje maken ze er toch van.
Q. no está en línea  
Old January 15th, 2005, 04:06 PM   #129
Glacius
Registered User

Likes (Received): 128

Quote:
Originally Posted by QyRoZ
Dat wel, inderdaad. Eventjes door de zure appel heen bijten!
Glacius no está en línea  
Old January 15th, 2005, 04:43 PM   #130
Cymen
Just another user

Cymen's Avatar

Quote:
Tja maar als je de impressies ziet dan krijgen we wel een van de meest bijzondere stations ter wereld! Het "oude" gebouw aan de voorkant en het "nieuwe" gebouw aan de achterkant, ik vind het wel wat hebben!

Cymen no está en línea  
Old January 16th, 2005, 11:27 AM   #131
Ron
Heerlijkheid Heemstede

Ron's Avatar

Likes (Received): 3

ringlijn 50

Ik weet niet of er een aparte thread is voor de metro van amsterdam of dat er al vaker over gesproken is maar ik heb de volgende vraag. Weet iemand of er serieuze plannen zijn om lijn 50 vanaf Isolatorweg door te trekken naar amsterdam CS. Nu met alle bedrijvigheid zou dat reuze efficient zijn.
Ron no está en línea  
Old January 16th, 2005, 11:46 AM   #132
Cymen
Just another user

Cymen's Avatar

Quote:
Originally Posted by Ron
Ik weet niet of er een aparte thread is voor de metro van amsterdam of dat er al vaker over gesproken is maar ik heb de volgende vraag. Weet iemand of er serieuze plannen zijn om lijn 50 vanaf Isolatorweg door te trekken naar amsterdam CS. Nu met alle bedrijvigheid zou dat reuze efficient zijn.
Ook wel relax voor de mensen uit West die dan niet meer de gehele tramrit naar CS hoeven. De ideen zijn er wel enkel het geld niet. Ik meen dat er pas vanaf 2010 misschien geld kwam, ooit op at5 gehoord denk//

Cymen no está en línea  
Old January 16th, 2005, 11:59 AM   #133
Mojito
kejje nagaan!

Mojito's Avatar

Die plannen zijn er...kon even niet vinden waar ik het eerder had gepost, dus zal ik het nog eens samenvatten. Men gaat uit van twee hoofdvarianten:

1. De metrotunnel wordt een klein stukje verlengd naar het emplacement ten westen van Centraal. Daar komt deze boven om over de meest zuidelijke NS-sporen zijn weg te vervolgen naar station Isolatorweg. Nadelen: Railned zit, zoals bekend, niet te wachten op andere dan NS-treinen over haar sporen, er is geen ruimte voor een bovengronds tussenstation Haarlemmerplein en de NS wil die twee sporen ook niet afstaan.

2. De metrotunnel wordt verlengd van het Centraal tot voorbij het Haarlemmerplein. Ergens in het Westerpark moet deze boven komen om zijn weg richting Isolatorweg te vervolgen. Deze variant gaat in ieder geval uit van een ondergronds station Haarlemmerplein, maar een station Westerpark (op de denkbeeldige lijn tussen het Stadsdeelkantoor Westerpark/Westergasfabriek en het Spaarndammerplantsoen, hiervoor is een lange voetgangerstunnel onder of brug over de NS sporen nodig) en een station Korte Prinsengracht onder de Haarlemmer Houttuinen behoren ook tot de mogelijkheden.

Maar omdat de Noord-Zuidlijn een enorm beslag legt op de middelen die Amsterdam de komende jaren voor hoogwaardig openbaar vervoer mag uittrekken zal het nog wel even duren, sowieso tot na 2011 voor er serieus mee begonnen zal worden. Ik geloof dat men nu voorzichtig plant het voor 2025 gereed te hebben...tot die tijd dus op Sloterdijk overstappen...
Mojito no está en línea  
Old January 16th, 2005, 12:07 PM   #134
im_from_zw038
BANNED

Likes (Received): 38

jammer dat hier geen hoogbouwcluster bijkomt
im_from_zw038 no está en línea  
Old January 16th, 2005, 12:44 PM   #135
Q.
Member member

Q.'s Avatar

Quote:
Originally Posted by im_from_zw038
jammer dat hier geen hoogbouwcluster bijkomt
Bij Centraal? Dat wil je dus echt niet h?
Q. no está en línea  
Old January 16th, 2005, 02:51 PM   #136
Elmo
Registered User

Elmo's Avatar

Quote:
Originally Posted by Mojito

2. De metrotunnel wordt verlengd van het Centraal tot voorbij het Haarlemmerplein. Ergens in het Westerpark moet deze boven komen om zijn weg richting Isolatorweg te vervolgen. Deze variant gaat in ieder geval uit van een ondergronds station Haarlemmerplein, maar een station Westerpark (op de denkbeeldige lijn tussen het Stadsdeelkantoor Westerpark/Westergasfabriek en het Spaarndammerplantsoen, hiervoor is een lange voetgangerstunnel onder of brug over de NS sporen nodig) en een station Korte Prinsengracht onder de Haarlemmer Houttuinen behoren ook tot de mogelijkheden.
Optie 2 lijkt me duidelijk de voorkeur hebben, echter vraag ik me af of ze daarvoor niet wederom het gehele stationsplein moeten openbreken? Lijkt me nogal inefficient (aangezien het nu al totaal op de schop gaat) en onwenselijk.
Elmo no está en línea  
Old January 16th, 2005, 03:01 PM   #137
Glacius
Registered User

Likes (Received): 128

Quote:
Bij Centraal? Dat wil je dus echt niet h?
Nee, inderdaad. Het is al erg genoeg dat dat Ibis-hotel en die foeilelijke toren er staan.
Glacius no está en línea  
Old January 16th, 2005, 03:03 PM   #138
Q.
Member member

Q.'s Avatar

Quote:
Originally Posted by Glacius
Nee, inderdaad. Het is al erg genoeg dat dat Ibis-hotel en die foeilelijke toren er staan.
Afbreken en teruggeven aan de natuur!
Q. no está en línea  
Old January 16th, 2005, 03:20 PM   #139
Mojito
kejje nagaan!

Mojito's Avatar

@ Elmo

Het Stationsplein zal inderdaad wel weer open moeten als het zover is. Ook als men zou kiezen voor een boortunnel moet dat nog steeds, want de Oostlijn ligt slechts op 12 meter onder het maaiveld. Wel had ik begrepen dat het opengraven in dat geval niet direct voor de (nu ook afgesloten) hoofdingang hoeft te gebeuren, maar alleen direct links daarvan.

Het stukje tunnel van enkele tientallen meters direct voor de hoofdingang schijnt men al in de jaren '70 te hebben gelegd, zodat de voetgangersstroom vanuit die hoofdingang onbelemmerd richting Damrak kan blijven gaan. En misschien houden ze er nu, bij de bouw van de NZ-lijn ook rekening mee. Station Vijzelgracht krijgt immers ook enkele civieltechnische voorzieningen om daar in de toekomst zonder al te grote problemen een tweede station in haakse richting er bovenop te kunnen leggen.
Mojito no está en línea  
Old January 16th, 2005, 05:38 PM   #140
Elmo
Registered User

Elmo's Avatar

@Mojito:

Bedankt voor de info.

Wat betreft station Vijzelgracht is die info ook nieuw voor mij. Is dat voor de eventueel aan te leggen metrolijn om de Grachtengordel heen?
Elmo no está en línea  

Closed Thread

Thread Tools

Posting Rules