|
|
| daily menu » rate the banner | guess the city | one on one |
|
|
#1 |
|
Architect-Urbanist
Likes (Received): 45
|
ANTWERPEN | Koningin Elisabethzaal | App
Eén ding is zeker, Antwerpen heeft zeer dringend nood aan een écht congrescentrum!
Na het afwijzen van "droogdokken" als locatie door het stadsbesuur, wordt het nieuwe congrescentrum geintegreerd met de Elisabethzaal. Hoe en wat is totaal nog niet duidelijk, maar nieuws hier omtrent kan hier gepost worden e! Dan een ander verhaal, Robelco (projectontwikkelaar van o.a. Kievit-Alcatel) is nu eigenaar van het postsorteercentrum te Berchem, en lanceerde onlangs het idee om op die plek een (enorm) congrescentrum te bouwen met alles er op en er aan. Dus gaan we nu 1, 2 of geen congrescentra hebben ... ![]() postsorteersite: http://www.skyscrapercity.com/showthread.php?t=408407 congrescentrum voorgesteld door Robelco: ![]() droogdokken: http://www.skyscrapercity.com/showthread.php?t=284069 wat was voorgesteld door Frank O. Gehry: ![]() ![]() door Herzog & De Meuron: ![]() Elisabethzaal: ? Last edited by Meurisse; January 11th, 2008 at 07:22 PM. |
|
|
|
|
|
#2 | |
|
Architect-Urbanist
|
Elisabethzaal breidt uit tot Carnotstraat
Quote:
|
|
|
|
|
|
|
#3 | |
|
Architect-Urbanist
|
Congrescentrum van 21ste eeuw' in plaats van leeg postgebouw
Quote:
Last edited by Meurisse; January 11th, 2008 at 05:19 PM. |
|
|
|
|
|
|
#4 |
|
Registered User
Likes (Received): 0
|
Congrescentrum?
|
|
|
|
|
|
#5 |
|
Registered User
|
Congrescentrum
|
|
|
|
|
|
#6 |
|
Architect-Urbanist
|
|
|
|
|
|
|
#7 |
|
Registered User
Likes (Received): 4
|
Dat ontwerp trekt niet echt op iets veel ;( en dat voor een toplocatie, triestig
Geef mij maar Gehry! |
|
|
|
|
|
#8 | |
|
Architect-Urbanist
|
Quote:
ps: Ivan ik hergebruik jouw foto's
|
|
|
|
|
|
|
#9 |
|
Registered User
|
ik had ook liever dat t congrescentrum aan het eilandje er was gekomen, maar ik schiet het idee in ieder geval van Robelco niet af, het concept en de multifunctionalieit ervan spreekt me wel aan... en van architectuur is het niet hoogstaand, ok Robelco feit, maar k vind het op het eerste zicht toch beter dan het Kievitplein omdat ik wel iets heb met afgeronde vormen hier en daar om het hoekige in een stad te breken (veel te weinig vb'en van in t stad; vooral de 2 cilinders om het zo maar te noemen bij het vleeshuis aan de kaaien kunnen me wel bekoren)... het voorstel van bewonersgroep de ploeg voor het Kievitplein vond ik dus om die reden ook een verademing en had k leuker gevonden, al is door de densiteit van de mini-mini-cluster
het kievitplein ondertussen bij mij wel in een hogere schuif beland, nu nog die baobabs in maart zeker? samengevat mag het architecturaal nog wel een verzet krijgen, maar k vind de opzet toch leuk en beter als een gewone herinvulling van het bestaande sorteercentrum door pakweg studio 100
|
|
|
|
|
|
#10 |
|
Registered User
|
Was ook voorstander voor een ronde toren voor het sluitstuk van de AMCA-site, helaas wordt dat daar een Hollandse blokkentoren
Vind die woontoren t.o.v. 't Steen ook heel geslaagd, is een ontwerp van Boud Rombouts Het ontwerp van De Ploeg kon ook op mijn sympathie rekenen.
|
|
|
|
|
|
#11 |
|
Registered User
|
Ik woon 20 jaar in A'pen, en moet tot mijn spijt vaststellen dat de politici van deze stad alsmaar lethargischer worden (en dommer). Toen ik in Gent woonde, werd de beslissing genomen een congrescentrum te bouwen en één jaar later stond het ICC er. Het is nog steeds het enige echte en up-to-date congrescentrum in Vlaanderen!
Antwerpen had de kans het Eilandje, een volledige nieuwe buurt, een super impuls voor ontwikkeling te geven met een innovatief concept van wereldtop architect Ghery ... en ze laten dieze ongelooflijke opportuniteit links liggen. Waarom: om in een overdrukke Carnotstraat/Astridplein ooit eens een renovatie van de Elisbethzaal te realiseren (2012?). Ook al hoor je het niet graag: congresgangers komen veelal met hun auto, en niet met de trein, zodat het Eilandje ook qua toegankelijkheid een toplocatie is. En voor de treingreizigers, kunnen ze de toch te plannen tram naar 't Eilandje gebruiken. Zielig . |
|
|
|
|
|
#12 |
|
Architect-Urbanist
|
tja, die plek, juist aan de bocht van de schelde was idd DE ideale plek geweest voor zoiets als een congrescentrum. Hoe ze dat nu in die elisabetha zaal gaan ingepropt krijgen weet ik niet...
|
|
|
|
|
|
#13 |
|
Registered User
|
In die bocht komt nu naar grote waarschijnlijkheid een voetbalstadion met rond de Droogdokken kantoren tot 60 m. Geen topcultuuricoon met residentiele torens tot 120 m en groen park en droogdokken
|
|
|
|
|
|
#14 | |
|
Registered User
Likes (Received): 8
|
Quote:
Laten we al blij zijn als er überhaupt IETS komt, Nieuw Zuid, slachthuissite en andere eurostadions indachtig... |
|
|
|
|
|
|
#15 | |
|
Registered User
|
Quote:
gewoon afwachten , congrescentrum is het al niet dus zien wat het zal worden he. kzen ook ni bij voorbaat negatief over wat in de plaats gaat komen en tis idd positief dat er al iets zal komen. maar dan wel architecturaal en functioneel gezien iet deftig he, mannen van t schoon verdiep?
|
|
|
|
|
|
|
#16 | |
|
Registered User
|
Quote:
|
|
|
|
|
|
|
#17 |
|
Registered User
|
Als het stadsbestuur, en in het bijzonder schepen Van Campenhout, beslist om de unieke kans van een congrescentrum van de hand van een toparchitect als Gehry te laten liggen, dan moet het aan de schandpaal geplaatst worden. We mogen in deze stad eens ophouden met alle blunders van de poloitici zomaar te aanvaarden. We moeten ook durven opkomen voor wat we denken goed te zijn voor de architectuur van de stad.
Zien de politici dan niet in wat een architecturaal hoogstand van Gehry kan vertegenwoordigen zoals het in Bilbao betekent heeft. Last edited by kris kras; January 27th, 2008 at 10:54 PM. |
|
|
|
|
|
#18 |
|
Proud Belgian
|
Dat we dan eens actie ondernemen!
|
|
|
|
|
|
#19 | |
|
Registered User
|
Quote:
|
|
|
|
|
|
|
#20 |
|
Architect-Urbanist
|
Van Campenhout was anders wel diegene die het eilandje verdedigde, 'k geloof eerder dat het janssen was die de elisabethzaal verkoos. Allé het fijne weet niemand er van wrs...
|
|
|
|
![]() |
| Thread Tools | |
| Display Modes | Rate This Thread |
|
|