daily menu » rate the banner | guess the city | one on oneforums map | privacy policy | DMCA | news magazine | posting guidelines

Go Back   SkyscraperCity > European Forums > Euroscrapers > Local discussions > Be. Forum > Belgische steden / Villes belges > Antwerpen

Global Announcement

As a general reminder, please respect others and respect copyrights. Go here to familiarize yourself with our posting policy.

Reply

Thread Tools Rate Thread
Old January 11th, 2008, 05:55 PM   #1
Meurisse
Architect-Urbanist

Meurisse's Avatar

Likes (Received): 1173

ANTWERPEN | STATIE | Koningin Elisabethzaal | U/C

Eén ding is zeker, Antwerpen heeft zeer dringend nood aan een écht congrescentrum!

Na het afwijzen van "droogdokken" als locatie door het stadsbesuur, wordt het nieuwe congrescentrum geintegreerd met de Elisabethzaal. Hoe en wat is totaal nog niet duidelijk, maar nieuws hier omtrent kan hier gepost worden e!

Dan een ander verhaal, Robelco (projectontwikkelaar van o.a. Kievit-Alcatel) is nu eigenaar van het postsorteercentrum te Berchem, en lanceerde onlangs het idee om op die plek een (enorm) congrescentrum te bouwen met alles er op en er aan.

Dus gaan we nu 1, 2 of geen congrescentra hebben ...

postsorteersite:

http://www.skyscrapercity.com/showthread.php?t=408407

congrescentrum voorgesteld door Robelco:

droogdokken:

http://www.skyscrapercity.com/showthread.php?t=284069

wat was voorgesteld door Frank O. Gehry:

door Herzog & De Meuron:

Elisabethzaal:

?

Last edited by Meurisse; January 11th, 2008 at 08:22 PM.
Meurisse no está en línea   Reply With Quote

Sponsored Links

Old January 11th, 2008, 05:56 PM   #2
Meurisse
Architect-Urbanist

Meurisse's Avatar

Elisabethzaal breidt uit tot Carnotstraat

Quote:
Zoo koopt C&A-pand
Elisabethzaal breidt uit tot Carnotstraat

ANTWERPEN - De Koninklijke Maatschappij voor Dierkunde Antwerpen, KMDA, heeft het C&A-pand in de Carnotstraat gekocht. De aankoop kan gezien worden als een strategische zet voor de uitbreiding van de Elisabethzaal tot een congrescentrum. C&A blijft er nog tot 2015.

'Wij hebben het pand gekocht om de veiligheid voor concertgangers in de Elisabethzaal te garanderen', was Ilse Segers van het KMDA kort van stof. Verder wenste de Koninklijke Maatschappij voor Dierkunde Antwerpen niet te communiceren over de aankoop van het C&A-pand in de Carnotstraat.

De beheerder van de Elisabethzaal, de Zoo en Planckendael kocht het pand van Redevco. Dat vastgoedbedrijf heeft zo'n 400gebouwen in haar portefeuille waaronder veel panden in Antwerpen. Overigens zijn zestig procent van de C&A-panden in handen van Redevco.

'De Zoo toonde interesse in het gebouw omwille van haar toekomstplannen', aldus Marc Van Heddeghem van Redevco. 'We hebben een aantal keer rond de tafel gezeten om uiteindelijk tot een eenvoudige verkoopstransactie over te gaan. Dat is voor ons bijna dagelijkse kost.'

Hoeveel KMDA neertelde voor het gebouw wou Redevco niet kwijt.

De tien werknemers van de C&A-vestiging in de Carnotstraat hoeven zich voorlopig geen zorgen te maken. De kledingwinkel heeft nog een huurcontract tot 2015. 'Dat huurcontract wordt gewoon nageleefd, zij het met een andere verhuurder', aldus Johan Soenens, marketing-directeur van C&A.

'Als daarna blijkt dat door de latere evolutie van de omgeving wij niet in het gebouw kunnen blijven, zoeken wij een andere locatie in de buurt. Wij zijn erg tevreden over onze vestiging daar. Het is een van de mooiste winkels in de buurt. Maar er zijn ook genoeg andere panden beschikbaar.'

Gezien het pand vlak achter het podium van de Elisabethzaal ligt, duikt ook de piste van het congrescentrum op. In juli 2007 besliste het Antwerpse schepencollege dat de Elizabethzaal een concert- en congresfunctie gaat combineren. Rudy van Eysendeyk, directeur van de KMDA, reageerde toen enthousiast op die beslissing. 'Wij gaan loyaal meewerken en zijn zelf ook bereid om te investeren', klonk het bij de Zoo-topman. Aan het congrescentrum kleeft namelijk een kostprijs van 15miljoen euro.

Jochen Vandenbergh
Het Nieuwsblad
Old January 11th, 2008, 06:02 PM   #3
Meurisse
Architect-Urbanist

Meurisse's Avatar

Congrescentrum van 21ste eeuw' in plaats van leeg postgebouw

Quote:
06/11 'Congrescentrum van 21ste eeuw' in plaats van leeg postgebouw

Het voormalige postsorteercentrum Antwerpen X in Berchem moet het congrescentrum van de 21ste eeuw worden. Dat is het plan van de eigenaar Robelco. Opmerkelijke elementen in het ontwerp zijn de atletiekbaan en het panoramisch restaurant op het dak.

In februari trok de laatste postbode van de Borsbeekbrug in Berchem naar het nieuwe postsorteercentrum aan de Noorderlaan. Het complex staat sindsdien leeg. De nieuwe eigenaar, projectontwikkelaar Robelco, zette het studiebureau Idea Consult aan het werk. Dat onderzocht de haalbaarheid van een congresbureau aan het station van Berchem.

Een groep architecten nam plaats achter de tekentafel, en noemde het project SpoorX. In juli was hun huiswerk klaar.

Panoramazaal

Het voorstel is om het terrein tussen de Singel en de Ring te ontwikkelen als congrescentrum.

Zo komt er een congreszaal voor 2.000 personen. Het studiebureau ziet wel voldoende ruimte om dit te combineren met andere functies. De nadruk ligt daarbij op sport en vrijetijdsbesteding, met onder meer een fitness.

Op het dak van het nieuwe gebouw zouden dan een atletiekpiste komen en een restaurant met een panoramisch zicht. Daarnaast nemen kantoren een belangrijke plek in. Het hoofdgebouw bestaat uit drie plateaus van ongeveer 12.000 vierkante meter.

De luchthaven van Deurne, de bereikbaarheid met de wagen en het openbaar vervoer zijn sterke punten van deze locatie.

Ook de nabijheid van de kantoren en samenwerking met culturele instellingen zijn opportuniteiten. Toch is het studiebureau niet blind voor de zwaktes. De komst van een congrescentrum naar het Koningin Astridplein is waarschijnlijk één van de grootste bedreigingen voor dit project.
GVA

Last edited by Meurisse; January 11th, 2008 at 06:19 PM.
Old January 11th, 2008, 06:20 PM   #4
skydiver
Registered User

Likes (Received): 2

Congrescentrum?

Quote:
Originally Posted by Meurisse View Post
Het Nieuwsblad
Als het van de KMDA afhangt heeft Antwerpen pas rond 2018 een Congrescentrum, daar de huur van het C&A gebouw gewoon doorloopt tot 2015.
En dan te zeggen dat een prachtproject van Gethry op de noorderdokken daarvoor werd afgeschoten.
skydiver no está en línea   Reply With Quote
Old January 11th, 2008, 06:23 PM   #5
skydiver
Registered User

Likes (Received): 2

Congrescentrum

Quote:
Originally Posted by Meurisse View Post
GVA

Dit ontwerp lijkt wel een grote parkeergarage. Hopelijk hertekenen ze het ontwerp!!!
skydiver no está en línea   Reply With Quote
Old January 11th, 2008, 06:30 PM   #6
Meurisse
Architect-Urbanist

Meurisse's Avatar

Quote:
Originally Posted by skydiver View Post
Dit ontwerp lijkt wel een grote parkeergarage. Hopelijk hertekenen ze het ontwerp!!!
tja Robelco e legt de lat qua architectuur nooit hoog, als het maar genoeg centen opleverd... (zie historie Alcatel)
Old January 11th, 2008, 06:38 PM   #7
Ivan
Registered User

Ivan's Avatar

Likes (Received): 319

Dat ontwerp trekt niet echt op iets veel ;( en dat voor een toplocatie, triestig

Geef mij maar Gehry!
Ivan no está en línea   Reply With Quote
Old January 11th, 2008, 06:43 PM   #8
Meurisse
Architect-Urbanist

Meurisse's Avatar

Quote:
Originally Posted by Ivan View Post
Dat ontwerp trekt niet echt op iets veel ;( en dat voor een toplocatie, triestig

Geef mij maar Gehry!
Awel sé, meestal moet ik niet veel hebben van Gehry zijn verfrommeld-papieren-maquettes-gebouwen , maar deze keer kan ik je echt wel volgen, dat ontwerp voor droogdokken zag er écht veel belovend uit. Te denken dat dat project al zo ver gevorderd was... Nu kiezen ze voor Elisabethzaal, waar ik sterk mijn twijfels over heb of dat daar wel in te passen valt. Daar gaan ze nog dik spijt van hebben later denk ik.

ps: Ivan ik hergebruik jouw foto's
Old January 11th, 2008, 07:39 PM   #9
satellite 2640
Registered User

Likes (Received): 3

ik had ook liever dat t congrescentrum aan het eilandje er was gekomen, maar ik schiet het idee in ieder geval van Robelco niet af, het concept en de multifunctionalieit ervan spreekt me wel aan... en van architectuur is het niet hoogstaand, ok Robelco feit, maar k vind het op het eerste zicht toch beter dan het Kievitplein omdat ik wel iets heb met afgeronde vormen hier en daar om het hoekige in een stad te breken (veel te weinig vb'en van in t stad; vooral de 2 cilinders om het zo maar te noemen bij het vleeshuis aan de kaaien kunnen me wel bekoren)... het voorstel van bewonersgroep de ploeg voor het Kievitplein vond ik dus om die reden ook een verademing en had k leuker gevonden, al is door de densiteit van de mini-mini-cluster het kievitplein ondertussen bij mij wel in een hogere schuif beland, nu nog die baobabs in maart zeker? samengevat mag het architecturaal nog wel een verzet krijgen, maar k vind de opzet toch leuk en beter als een gewone herinvulling van het bestaande sorteercentrum door pakweg studio 100
satellite 2640 no está en línea   Reply With Quote
Old January 11th, 2008, 08:09 PM   #10
Ivan
Registered User

Ivan's Avatar

Was ook voorstander voor een ronde toren voor het sluitstuk van de AMCA-site, helaas wordt dat daar een Hollandse blokkentoren

Vind die woontoren t.o.v. 't Steen ook heel geslaagd, is een ontwerp van Boud Rombouts Het ontwerp van De Ploeg kon ook op mijn sympathie rekenen.
Old January 25th, 2008, 01:16 AM   #11
kris kras
Registered User

Likes (Received): 0

Ik woon 20 jaar in A'pen, en moet tot mijn spijt vaststellen dat de politici van deze stad alsmaar lethargischer worden (en dommer). Toen ik in Gent woonde, werd de beslissing genomen een congrescentrum te bouwen en één jaar later stond het ICC er. Het is nog steeds het enige echte en up-to-date congrescentrum in Vlaanderen!
Antwerpen had de kans het Eilandje, een volledige nieuwe buurt, een super impuls voor ontwikkeling te geven met een innovatief concept van wereldtop architect Ghery ... en ze laten dieze ongelooflijke opportuniteit links liggen. Waarom: om in een overdrukke Carnotstraat/Astridplein ooit eens een renovatie van de Elisbethzaal te realiseren (2012?).
Ook al hoor je het niet graag: congresgangers komen veelal met hun auto, en niet met de trein, zodat het Eilandje ook qua toegankelijkheid een toplocatie is. En voor de treingreizigers, kunnen ze de toch te plannen tram naar 't Eilandje gebruiken.

Zielig .
kris kras no está en línea   Reply With Quote
Old January 25th, 2008, 12:14 PM   #12
Meurisse
Architect-Urbanist

Meurisse's Avatar

tja, die plek, juist aan de bocht van de schelde was idd DE ideale plek geweest voor zoiets als een congrescentrum. Hoe ze dat nu in die elisabetha zaal gaan ingepropt krijgen weet ik niet...
Old January 25th, 2008, 01:19 PM   #13
Ivan
Registered User

Ivan's Avatar

In die bocht komt nu naar grote waarschijnlijkheid een voetbalstadion met rond de Droogdokken kantoren tot 60 m. Geen topcultuuricoon met residentiele torens tot 120 m en groen park en droogdokken
Old January 25th, 2008, 03:00 PM   #14
poller1
Registered User

Likes (Received): 99

Quote:
Originally Posted by Ivan View Post
In die bocht komt nu naar grote waarschijnlijkheid een voetbalstadion met rond de Droogdokken kantoren tot 60 m. Geen topcultuuricoon met residentiele torens tot 120 m en groen park en droogdokken

Laten we al blij zijn als er überhaupt IETS komt, Nieuw Zuid, slachthuissite en andere eurostadions indachtig...
poller1 no está en línea   Reply With Quote
Old January 25th, 2008, 03:05 PM   #15
satellite 2640
Registered User

Likes (Received): 3

Quote:
Originally Posted by poller1 View Post
Laten we al blij zijn als er überhaupt IETS komt, Nieuw Zuid, slachthuissite en andere eurostadions indachtig...
gewoon afwachten , congrescentrum is het al niet dus zien wat het zal worden he. kzen ook ni bij voorbaat negatief over wat in de plaats gaat komen en tis idd positief dat er al iets zal komen. maar dan wel architecturaal en functioneel gezien iet deftig he, mannen van t schoon verdiep?
satellite 2640 no está en línea   Reply With Quote
Old January 25th, 2008, 05:48 PM   #16
Ivan
Registered User

Ivan's Avatar

Quote:
Originally Posted by satellite 2640 View Post
gewoon afwachten , congrescentrum is het al niet dus zien wat het zal worden he. kzen ook ni bij voorbaat negatief over wat in de plaats gaat komen en tis idd positief dat er al iets zal komen. maar dan wel architecturaal en functioneel gezien iet deftig he, mannen van t schoon verdiep?
Denk dat em daar nu net het probleem in zit, althans ook voor mij toch, dat er nu net die, ik denk meest speciale plek in de stad nu wordt opgeofferd voor een voetbalstadion, dat laat ons klaar wezen, geen icoon wordt zoals Alianz of olymp.stadion Peking. Dan nog liever Luchthaven Deurne als locatie. En als Van Mechelen volhoudt en het stadsbestuur overtuigt, komt het daar ook
Old January 27th, 2008, 11:02 PM   #17
kris kras
Registered User

Likes (Received): 0

Als het stadsbestuur, en in het bijzonder schepen Van Campenhout, beslist om de unieke kans van een congrescentrum van de hand van een toparchitect als Gehry te laten liggen, dan moet het aan de schandpaal geplaatst worden. We mogen in deze stad eens ophouden met alle blunders van de poloitici zomaar te aanvaarden. We moeten ook durven opkomen voor wat we denken goed te zijn voor de architectuur van de stad.
Zien de politici dan niet in wat een architecturaal hoogstand van Gehry kan vertegenwoordigen zoals het in Bilbao betekent heeft.

Last edited by kris kras; January 27th, 2008 at 11:54 PM.
kris kras no está en línea   Reply With Quote
Old January 27th, 2008, 11:12 PM   #18
Le Penseur
Proud Belgian

Likes (Received): 11

Dat we dan eens actie ondernemen!
Le Penseur no está en línea   Reply With Quote
Old January 27th, 2008, 11:32 PM   #19
Ivan
Registered User

Ivan's Avatar

Quote:
Originally Posted by kris kras View Post
Als het stadsbestuur, en in het bijzonder schepen Van Campenhout, beslist om de unieke kans van een congrescentrum van de hand van een toparchitect als Gehry te laten liggen, dan moeten het aan de schandpaal geplaatst worden. We mogen in deze stad eens ophouden met alle blunders van de poloitici zomaar te aanvaarden. We moeten ook durven opkomen voor wat we denken goed te zijn voor de architectuur van de stad.
Zien de politici dan niet in wat een architecturaal hoogstand van Gehry kan vertegenwoordigen zoals het in Bilbao betekent heeft.
Volledig mee eens, en ook mijn stokpaardje. Jouw reactie is precies waarom we bezig zijn met een Taskforce (voorlopige naam van de groepering)
Old January 28th, 2008, 12:01 AM   #20
Meurisse
Architect-Urbanist

Meurisse's Avatar

Van Campenhout was anders wel diegene die het eilandje verdedigde, 'k geloof eerder dat het janssen was die de elisabethzaal verkoos. Allé het fijne weet niemand er van wrs...

Reply

Thread Tools
Rate This Thread
Rate This Thread:

Posting Rules