daily menu » rate the banner | guess the city | one on oneforums map | privacy policy (aug.2, 2013) | DMCA policy | flipboard magazine

Go Back   SkyscraperCity > European Forums > Euroscrapers > Local discussions > Be. Forum > Belgische steden / Villes belges > Vlaamse steden > Leuven

Reply

Thread Tools Rating: Thread Rating: 1 votes, 5.00 average.
Old January 13th, 2012, 08:02 PM   #101
MichW
Registered User

MichW's Avatar

Likes (Received): 10

Het gebouw naast het viaduct komt al hoger dan het viaduct zelf, dus niet lang voor glasramen geplaatst zullen worden, ik zal als ik in de dag eens passeer paar foto's van nemen
MichW no está en línea   Reply With Quote

Sponsored Links

Old January 23rd, 2012, 06:36 PM   #102
!FcBruges!
Registered User

Likes (Received): 0

De vernieuwing van het Vanderelst-gebouw komt inderdaad al een stuk boven het viaduct (links op de foto's) uit:

!FcBruges! no está en línea   Reply With Quote
Old February 3rd, 2012, 11:12 AM   #103
Meurisse
Architect-Urbanist

Meurisse's Avatar

Likes (Received): 922

deredactie.be
Deel Stella-brouwerij gaat nu al tegen de vlakte vr 03/02/2012 - 10:04

In Leuven wordt een deel van de oude Stella-brouwerij aan de Vaartkom vandaag afgebroken. Brouwerij InBev verkocht het gebouw pas enkele weken geleden aan een projectontwikkelaar. Die stelde vast dat het in erg slechte staat verkeert en daarom wordt een deel van het gebouw vandaag al afgebroken, op bevel van burgemeester Louis Tobback (SP.A).
Old February 27th, 2012, 12:43 PM   #104
gob de bouwer
Registered User

Het Nieuwsblad

Quote:
Brouwerij aan Vaartkom gaat tegen de vlakte

LEUVEN - De ontmanteling van de monumentale voormalige brouwerij De Dijle, aan de Vaartkom in Leuven, is stevig aan de gang.

De ontmanteling van de monumentale voormalige brouwerij De Dijle, aan de Vaartkom in Leuven, is stevig aan de gang.

Al enkele weken zijn werkmannen bezig het middengedeelte van het gebouw af te breken. Nu is ook de gevel aan de beurt. Het verdwijnen hiervan zal de Vaartkom meteen een ander uitzicht geven.

De brouwerij, die samen met brouwerij De Hoorn de bakermat van de Stella Artois was, wordt deels afgebroken omdat uit onderzoek bleek dat ze in zeer slechte staat was en dreigde in te storten. De pijlers zijn zwaar aangetast door betonrot en ook enkele dragende betonbalken hebben het begeven.

Het is wel de bedoeling de oude brouwerij zo goed mogelijk weer op te bouwen met de oorspronkelijke bouwmaterialen. In de toekomst krijgt het gebouw een residentiële functie. Eigenaar Virix plant er, net als op de twee aanpalende aangekochte sites, appartementen, studentenkoten en gewone woningen. Hoe de verdeling juist wordt gemaakt, is nog niet beslist.
gob de bouwer no está en línea   Reply With Quote
Old February 28th, 2012, 06:58 PM   #105
!FcBruges!
Registered User

Nog eentje van het Vanderelst gebouw:

Old March 9th, 2012, 12:58 PM   #106
MichW
Registered User

MichW's Avatar

http://www.nieuwsblad.be/article/det...cleid=7S3N84IH de oude brouwerij is gesloopt, ging normaal behouden worden. Ook het gebouw dat naast de ring zou komen (in glas) is veranderd en wordt nu een studentenblok, artikel hiervan vind ik niet meer, stond in passe-partout. De 16verdiepingen blijven wel behouden
Old March 12th, 2012, 01:28 PM   #107
gob de bouwer
Registered User

Dat Tobback het niet al te hoog heeft met (industrieel) erfgoed, is geen geheim meer.
Dus de beschuldiging dat hij de (vermeende) instabiliteit heeft aangegrepen om die brouwerij snel-snel te slopen zal wel ergens een grond van waarheid bevatten. Maar onder het mom van veiligheid kan je veel doen.

Anderzijds vond ik deze gevel persoonlijk toch ook niet zo bijzonder. Zeker met de op gang zijnde transformatie van de vaartkom, is een lange saaie blinde gevel niet echt een attractie.
Het industrieel erfgoed is daarmee ook niet verdwenen, maar blijft toch aanwezig in het straatbeeld door de silo's, het hoekgebouw dat blijft staan, brouwerij De Hoorn die momenteel verbouwd wordt, en het Openbaar Entrepot dat een nieuwe invulling heeft gekregen.
Old March 18th, 2012, 11:13 AM   #108
CaféTasse
Registered User

CaféTasse's Avatar

Likes (Received): 51

weet niet of deze rendering reeds gepost werd. Om eerlijk te zijn, I am puzzled. Gaat slecht verouderen door te strakke gevels denk ik.

Uploaded with ImageShack.us
CaféTasse no está en línea   Reply With Quote
Old March 18th, 2012, 01:37 PM   #109
MichW
Registered User

MichW's Avatar

Deze is nieuw. Stond in de streekkrant maar vond er geen foto op internet van. De toren zou de kantoren vervangen en zou aan 250koten onderdak geven.... Ziet er redelijk doenbaar uit op foto, maar mits wat goedkopere keuze van materialen ( wat ze zeker doen mits het maar koten zijn) zal hij er snel afgeleefd uitzien spijtig ik vond de glazen kantorentoren een stuk mooier....
Old March 19th, 2012, 01:31 PM   #110
gob de bouwer
Registered User

Zouden de mensen die net zeer dure appartementen gekocht hebben in die nieuwe blokken, zich bewust zijn dat hun licht en zicht (voor wat het waard was) niet zo fameus zullen zijn als nu?
Old April 8th, 2012, 10:38 AM   #111
!FcBruges!
Registered User

Om eerst op de vraag van Gob de Bouwer te antwoorden...
Nee, de mensen in de nieuwe appartementsblokken aan de vaart waren daar blijkbaar niet al te blij mee.
Stond een tijdje geleden een artikel van in de streekkrant, dat de recente wijzigingen (studentenbuilding ipv kantoren) zonder al te veel overleg doorgeduwd waren.
Maar de beslissing lijkt mij ondertussen wel vrij finaal.

Hoeft op zich geen slechte zaak te zijn. Maar vond de oorspronkelijk geplande gebouwen inderdaad ook wel wat mooier dan de screenshot van hierboven.

Wordt vervolgd...
Old April 8th, 2012, 10:40 AM   #112
!FcBruges!
Registered User

En vervolgens nog wat foto's vanuit het park van Keizersberg, met zicht op de vaartkom.

Uiteindelijk zal het de bedoeling zijn om vanuit de vaartkom ook gemakkelijk dit park te bereiken (als 'groene long' in de stad).

Old April 8th, 2012, 02:32 PM   #113
vank
Near Bruges

vank's Avatar

250 studentenkamers

Als er nu iets is waar ik nimby in ben is het wel in zoiets eigenlijk. Dat aantal ligt m.i. wat aan de hoge kant.
Ik denk spontaan eigenlijk aan overlast...

Tot 50 studentenkamers op één locatie kunnen nog.
Of overdrijf ik?
3) Bruges, Belgium (view summary)
vank no está en línea   Reply With Quote
Old April 8th, 2012, 03:20 PM   #114
EvilWouter
Registered User

EvilWouter's Avatar

Likes (Received): 45

Quote:
Originally Posted by vank View Post
250 studentenkamers

Als er nu iets is waar ik nimby in ben is het wel in zoiets eigenlijk. Dat aantal ligt m.i. wat aan de hoge kant.
Ik denk spontaan eigenlijk aan overlast...

Tot 50 studentenkamers op één locatie kunnen nog.
Of overdrijf ik?
Ik denk dat 250 studentenkamers nog niet zo overdreven veel is. Op mijn vorig kot waren er 54 kamers, met naast ons een blok met 30 kamers en daarnaast een blok met 20 kamers, over ons nog 3 blokken met 20 kamers, dan 20 meter verder een blok met nog eens 50 kamers, en tussen al die blokken gewone woningen. Pakt dat in die straat 400 studentenkoten waren, en het was een van de rustigste straten in Leuven!

Als ze er voor zorgen dat de studenten niet daar feesten maar in het centrum, zal er niet zo veel overlast zijn. Ook moeten ze er voor zorgen dat er niet te veel erasmusstudenten komen, want die komen toch alleen maar om te feesten!
EvilWouter no está en línea   Reply With Quote
Old April 8th, 2012, 03:54 PM   #115
vank
Near Bruges

vank's Avatar

Quote:
Originally Posted by EvilWouter View Post
Ik denk dat 250 studentenkamers nog niet zo overdreven veel is. Op mijn vorig kot waren er 54 kamers, met naast ons een blok met 30 kamers en daarnaast een blok met 20 kamers, over ons nog 3 blokken met 20 kamers, dan 20 meter verder een blok met nog eens 50 kamers, en tussen al die blokken gewone woningen. Pakt dat in die straat 400 studentenkoten waren, en het was een van de rustigste straten in Leuven!

Als ze er voor zorgen dat de studenten niet daar feesten maar in het centrum, zal er niet zo veel overlast zijn. Ook moeten ze er voor zorgen dat er niet te veel erasmusstudenten komen, want die komen toch alleen maar om te feesten!
Bij zo'n idee heb ik spontaan het gevoel dat de verdeling van de straat/wijk verstoord wordt.
Studenten, nu ben ik zelf ook één, kunnen behoorlijk luidruchtig zijn.
Dan denk ik, wat moet dat zijn als je met 100 bent? (jullie waren met 400, op zo'n moment begin ik meer en meer sympathie te krijgen voor de oorspronkelijke bewoners).
3) Bruges, Belgium (view summary)
vank no está en línea   Reply With Quote
Old April 10th, 2012, 12:32 PM   #116
EvilWouter
Registered User

EvilWouter's Avatar

Likes (Received): 45

Quote:
Originally Posted by vank View Post
Bij zo'n idee heb ik spontaan het gevoel dat de verdeling van de straat/wijk verstoord wordt.
Studenten, nu ben ik zelf ook één, kunnen behoorlijk luidruchtig zijn.
Dan denk ik, wat moet dat zijn als je met 100 bent? (jullie waren met 400, op zo'n moment begin ik meer en meer sympathie te krijgen voor de oorspronkelijke bewoners).
Ik denk ook dat het veel te maken heeft met welke 'soort' studenten er wonen. Afhankelijk van de studierichting etc.. We hadden er bijvoorbeeld ook niet echt nood aan om buiten op straat te hangen en de buren te ambeteren en voor de rest was er niets te doen in de directe omgeving.

In Leuven wonen bovendien 40000 studenten, en het overgrote deel daarvan woont binnen de ring van Leuven en in Heverlee. De totale bevolking in Leuven is 96000, maar dat is met de deelgemeentes erbij waar geen studenten wonen dus die 96000 is niet representatief. Je zou dan de aantallen van enkel Leuven en Heverlee moeten nemen en dan kom je aan 51000 inwoners. Dan krijg je de mooie balans: 40000 studenten en 51000 inwoners, dan is het al moeilijk om een goede spreiding te voorzien.

Gelukkig doen de stad en de universiteit enorm veel moeite om het stijgend aantal studenten op te vangen. Er is dringend nood aan nieuwe koten, en veel, en plek is schaars. De locatie van deze kotentoren is ook niet optimaal, want het bevindt zich niet dicht bij eender welke campus, maar het is wel een plek waar zo'n toren past. Het is inderdaad ook wel spijtig om in deze nieuwe wijk, waar oorspronkelijk al niet veel studenten wonen, ineens zo veel studentenkoten te bouwen, maar ik denk dat de stad deze kans ziet en deze wil benutten om op een relatief goedkope manier een groot aantal koten te bouwen.

Een gezonde en evenwichtige sociale mix is natuurlijk nog altijd beter dan zulke concentraties. Maar het zal de wijk geen slecht karakter geven. Afwachten tot het gebouwd is, want het lijkt mij wel een interessant project :p
EvilWouter no está en línea   Reply With Quote
Old April 12th, 2012, 12:21 PM   #117
gob de bouwer
Registered User

Wat je ook in beschouwing moet nemen, is dat de vaartkom nooit een 'rustige residentiële buurt' is geweest he.

Tot voor de massale appartementstorens had je vooral uitgangsleven aan de vaartkom.
Ik denk maar aan de Silo, de klimzaal Hungaria, diverse restaurants, de fitness, ...

Bovendien trekt ook het OPEK - met zijn hudige (en toekomstige) invulling als kunstencentrum - ook veel jongeren.

Ik denk dus dat de jongeren en studenten wel hun plaats moeten krijgen in dit geheel.
Old April 14th, 2012, 10:36 PM   #118
Potie
Registered User

Potie's Avatar

650 koten als ik mij niet vergis
Potie no está en línea   Reply With Quote
Old June 18th, 2012, 12:31 PM   #119
gob de bouwer
Registered User

Nieuwsblad:

Quote:
Tweewaters-toren evolueert van Strik tot Twist
zaterdag 09 juni 2012, 03u00

LEUVEN - Projectontwikkelaar Ertzberg maakte bekend dat het tweede gebouw van de stadswijk Tweewaters - onderdeel van het stadsvernieuwingsproject Vaartkom - niet de naam Strik, maar Twist zal dragen. Er werd beslist om bij het ontwerp van deze toren af te stappen van de Strik - die eruit zag als een letter L op zijn kop - en te gaan voor de Twist.

‘Als u goed kijkt, dan zal u merken dat die twist in de architecturale vormgeving van het gebouw zit. Aan de ene zijde heb je in de onderste helft een subtiel spel met raamverdelingen en daarboven grote glaspartijen met terrassen. De andere zijde is als het ware het ‘getwiste' spiegelbeeld', zegt Benoît Broos, directeur vastgoedontwikkeling bij Ertzberg.

Vijftig woningen

Meer dan dit tipje wou Broos nog niet van de sluier lichten. ‘De eerste fase is de Balk van Beel die volgend jaar zal opgeleverd worden. Bij het ontwerp van de toren zijn we tegen de architecturale en economische grenzen gebotst. Ook de woonkwaliteit in de bovenbouw was verre van optimaal. De nieuwe toren zal zeventien verdiepingen tellen. Zoals het er nu naar uitziet, zal er plaats zijn voor een vijftig woningen. We zijn nu volop bezig met het ontwerpen van deze woningen', voegt Liesbet Creemers van Ertzberg er nog aan toe.

Het is duidelijk dat de prijs / uitvoerbaarheid een belangrijke rol gespeeld heeft in de keuzen om het ontwerp te veranderen...
Een verbetering vind ik het alleszins niet.
Old June 18th, 2012, 12:33 PM   #120
Meurisse
Architect-Urbanist

Meurisse's Avatar

Likes (Received): 922

overduidelijk de economische grenzen ipv architecturale...

"subtiel spel met raamverdelingen" is zo de huidige standaard geworden dat ik het wel écht beu begin te worden

Reply

Thread Tools
Rate This Thread
Rate This Thread:

Posting Rules