|
|
| daily menu » rate the banner | guess the city | one on one |
|
|
#21 |
|
Brussels sprout
Likes (Received): 36
|
Dat meteen een gebouwd landschap noemen is misschien "over the top", maar ik vind het wel een zeer geslaagd project eigenlijk!
Hopelijk mag men het bouwen.
|
|
|
|
|
|
#22 | |
|
Brussels sprout
|
Stukje uit artikel Brusselnieuws.be:
Quote:
|
|
|
|
|
|
|
#23 | |
|
Brussels sprout
|
Brusselnieuws.be:
Quote:
|
|
|
|
|
|
|
#24 | |
|
Brussels sprout
|
Toch nog eens nieuws in dit dossier:
Quote:
|
|
|
|
|
|
|
#25 |
|
Registered User
Likes (Received): 0
|
La Libre Belgique :
Anderlecht | Développement urbain |
|
|
|
|
|
#26 | |
|
Proud Belgian
|
Ketelwijk/Chaudron
Quote:
Ik kan er moeilijk een oordeel over vormen. De woningnood is hoog in Brussel, dus waarom dan toch niet gaan voor die 1350 woningen? Tenzij dat de leefbaarheid van de wijk drastisch aantast. Het is ook niet echt een grote lap grond natuurlijk. Ik vind de ligging trouwens wat raar, het heeft niet echt aansluiting met een andere woonwijk. |
|
|
|
|
|
|
#27 |
|
Brussels sprout
|
Nee, inderdaad, momenteel zou het een beetje een eiland zijn (afgesloten door een soort handelszone). Voordeel is wel dat het dichtbij metro, ring en Erasmusziekenhuis ligt en dus wel snel verkocht zal worden. Maar de kans is groot dat een een stukje slaapwijk wordt (zoals er in Woluwe een aantal bestaan), nu ja, Anderlecht kan zo'n wijken ook wel gebruiken eigenlijk. Ik denk persoonlijk dat het project met hoge dichtheid (eigenlijk is die dichtheid al wat afgezwakt tov het oorspronkelijke voorstel dacht ik) toch nog heel leefbaar zou zijn. Op de render op Brusselnieuws zie je dat er een deel zou bestaan uit rijhuizen en een deel uit een soort appartementsblokjes van een vijf/zestal verdiepingen. Dus dat zou in principe toch goed moeten meevallen (ik bedoel maar dat het heus niet overbevolkt zal zijn)
|
|
|
|
|
|
#28 |
|
Bike It!
Likes (Received): 306
|
Ik vind het ook nogal een rare 'strijd'. Maakt het nu echt zoveel uit of er nu 1.200 of 1.350 woningen komen?
Persoonlijk zou ik gegaan hebben voor die 3000 woningen. Dichtheid is net goed. NIMBY's hebben in dit land al heel wat macht, als ze een gemeentebestuur nu ook al kunnen overtuigen om minder inwoners en dus minder belastingbetalers aan te trekken... Blijkbaar hebben ze liever dat tweeverdieners in de Rand rond Brussel gaan wonen en met hun autootje dwars door Anderlecht naar hun job in de hoofdstad pendelen... |
|
|
|
|
|
#29 |
|
New Brusseleir
|
Dichtheid is goed. In het centrum. De Ketelwijk ligt in het Brusselse Pajottenland, de dichtstbijzijnde winkels liggen bij wijze van spreken in Sint-Pieters-Leeuw, het is momenteel de regio waar nog wordt geboerd in Brussel. Dus ik begrijp de kritiek maar al te goed, dit is niet de beste plaats om een grootschalige wijk te bouwen, zeker als er alleen maar woningen komen.
|
|
|
|
|
|
#30 |
|
Bike It!
|
Ik begrijp die kritiek nog steeds niet. Het gebied ligt vlakbij metrostation Erasmus en de Ring. En als je dan toch open ruimte opoffert aan woningen, bouw er dan meteen genoeg.
Wat is het verschil tussen 1.200 en 1.350 woningen?... Who cares, behalve wat NIMBY's? De projectontwikkelaar wil waar voor de dure gronden die hij kocht en in een stad die qua inwoneraantal steeds groeit, is elke woning welkom. |
|
|
|
|
|
#31 |
|
Architect-Urbanist
Likes (Received): 45
|
1200 of 1350 lijkt me idd muggeziften... 3000 voor zo'n groot terrein leek me ook wel beter!
|
|
|
#32 | |
|
Brussels sprout
|
Quote:
|
|
|
|
|
|
|
#33 |
|
New Brusseleir
|
Aan de andere kant is dit een van de weinige plaatsen in Brussel waar je echt niet het gevoel hebt in Brussel te zijn. Ik blijf het ergens spijtig vinden dat dit zou verdwijnen. Dan zie ik bijna nog liever projecten in pakweg Halle, Vilvoorde, Denderleeuw of Aalst, die qua verplaatsingstijd er even lang overdoen als vanuit Erasmus. Ik heb het vandaag eens uitgetest, je zit echt wel in een uithoek.
En eerlijk gezegd, de wijken die daar al in de buurt zijn gebouwd, zoals Peterbos, Bel-Air of het Rad, gaan bijna altijd gebukt onder zware sociologische problemen. Net omdat ze te ver van het centrum liggen. Dus nee, ik ben nog steeds niet overtuigd. |
|
|
|
|
|
#34 | ||
|
Bike It!
|
![]() Het gaat hem er niet om overtuigen of niet. Het gebied is blijkbaar ingekleurd als woonzone en die bouwgronden worden nu aangesneden. Het gaat er om of je daar al dan niet meer of minder woningen wil. Quote:
En Brussel is nu net een zeer a-typische hoofdstad net omdat er zoveel kansarmen pal in of nabij het centrum leven. Dus afstand tot het centrum heeft niks met die sociologische probleemgebieden te maken. En het is niet omdat in die buurt wat ouwe hoogbouw met deels sociaal zwakkere bewoners staat, dat er een eind verderop geen stadswijk voor bijvoorbeeld tweeverdieners kan ontstaan. In zowat elke stad in België heb je chiquere buurten en een eindje verder doffe ellende. Het gaat er dus vooral om welke bewoners je aantrekt. Ik denk niet dat de bouwpromotor daar een sociale huisvestingsmaatschappij is. Quote:
|
||
|
|
|
|
|
#35 | |
|
City Geek
Likes (Received): 58
|
Quote:
Het rad is een mooie tuinwijk die helaas erg verwaarloosd is, renovatie is zeer dringend. Als er in die wijken al problemen zijn, heeft dat uitsluitend te maken met de armoede van de bewoners en niets met de afstand tot Brussel. De Brusselse probleemwijken bevinden zich allemaal vlak tegen het stadscentrum. (Maritieme wijk, Kuregem...). En bedoel je bon-air ipv bel-air? Dat is toch een prachtige wijk? Daar zijn toch geen zware sociologische problemen? Last edited by Filou; February 25th, 2010 at 01:46 PM. |
|
|
|
|
|
|
#36 |
|
New Brusseleir
|
Ik bedoelde inderdaad Bon-Air, maar ik verwisselde met Moortebeek, sorry voor de verwarring.
Peterbos is een sociale woonwijk, die totaal aan zijn lot wordt overgelaten. Omdat de rest van de stad er geen last van heeft, daar aan de rand van de stad. Het Rad is een mooie tuinwijk met potentieel, daar geef ik je gelijk in, al is het amper nog stad. En Neerpede ligt nog verder, aan de andere kant van de ring. Tervuren is amper te vergelijken, niet alleen omdat er veel geld zit, maar ook omdat het oosten van Brussel zelf meer aantrekkingspolen heeft. De Wayezstraat stemt me altijd droef te moede, de Bergensesteenweg is een verschrikking. Ik ben sowieso voor een versterking van de stadscentra, en dan maakt het me relatief weinig uit of dat het centrum van Brussel, dan wel dat van Vilvoorde, Aalst of Halle is. Vooral vind ik het spijtig omdat er nog heel wat alternatieven niet worden aangesneden in het centrum. Akkoord, de Ketelwijk zal wel een van de laatste grote stukken 'maagdelijke' grond zijn in Brussel, maar zonder dat je eerst de leegstand aanpakt (en dat gaat nog altijd veel te traag in Brussel), krijg ik rillingen van het idee nog maar eens wat verse grond aan te snijden. |
|
|
|
|
|
#37 | |
|
Bike It!
|
Quote:
Hix vergeleek het hier ooit zonder enige overdrijving met een soort oorlogsgebied. Ik kom regelmatig in Brussel en val elke keer opnieuw bijna achterover als ik zie welke razendsnelle evolutie Brussel-stad heeft meegemaakt. Als er al ergens veel minder leegstand is dan vroeger, dan is het Brussel-centrum. |
|
|
|
|
|
|
#38 |
|
New Brusseleir
|
Je zal ongetwijfeld gelijk hebben, maar woonuitbreidingsgebieden blijf ik iets vies vinden als er niet eerst op renovatie wordt gemikt. Zeker, er is veel minder leegstand dan vroeger (ik ben 26, maar het is al een wereld van verschil met 10 jaar geleden), maar er is echt nog meer dan voldoende werk om het centrum en de bestaande woonwijken te renoveren en op te vullen. Een wijkje, afgesloten van de rest van de stad door de ring, loopt het risico in een isolement terecht te komen. En van isolement naar verwaarlozing is maar een kleine stap.
Het zal ook wel iets gevoelsmatig zijn over het verlies aan landbouwgrond en open ruimte in het Brussels gewest. Ik vind het spijtig dat je dat alleen nog maar buiten het gewest kan vinden... |
|
|
|
|
|
#39 |
|
Registered User
|
Le Soir :
Piétons et cyclistes chouchoutés |