daily menu » rate the banner | guess the city | one on one

Go Back   SkyscraperCity > European Forums > Holland Hoogbouw Forums > Actueel > Rotterdam > Ojajôh?

Ojajôh? Overige Rotterdamse onderwerpen

Reply

Thread Tools Display Modes
Old January 20th, 2008, 09:54 PM   #1
Skyscrapercitizen
Like it Vertical

Skyscrapercitizen's Avatar

Rotterdam: Buitenruimte

In onderstaande draad werd gevraagd om verplaatsing, ik dacht ik maak wel een nieuwe:

http://www.skyscrapercity.com/showth...7#post17836337

En wel om de volgende reden, ik was vandaag ff een rondje stad aan het fietsen omdat het droog was. Kom ik bij de oude haven aan waar ze al een tijdje de buitenruimte aan het verbouwen zijn.

Ik wist niet wat ik zag! Oude Haven, uitgaansgebied, naast het Witte Huis met een enorm nieuwbouwprogramma ernaast. En wat komt er dan als eerste in je op als gemeente-ambtenaar om hier neer te leggen in de kade? Juist! Mooie grijze betonklinkers van het type 'Bedrijventerrein Emmen Noord'! Wat een feest!

Een gebakken klinker was blijkbaar teveel gevraagd op deze plek van historisch belang... wie maakt mij blij met de mededeling dat het tijdelijk is?

Totaalbeeld:

Detail:

En ja als het dan toch moet dan leg je ze er natuurlijk wel netjes in...

Om te huilen dit, werkelijk waar...

Sponsored Links

Old January 20th, 2008, 09:55 PM   #2
Nexxd
Rotterdammer!

Nexxd's Avatar

Ik ben in staat om ze er zelf uit te gaan halen. Wie helpt me mee?
Old January 20th, 2008, 09:57 PM   #3
Kruimel
Bergpoldernaar

Kruimel's Avatar

Likes (Received): 60

dank je! dan qoute ik mijn laatste post even

Quote:
Originally Posted by Kruimel View Post
De Oude Binnenweg is flink opgeknapt.. maar omdat naderhand pas de putten/prullebakken/enz. zijn aangebracht en de stenen niet echt mooi zijn teruggelegd ziet het er wel onverzorgd uit!

Hier lag alles nog open:

Nu is het eendrachtsplein aan de beurt!

ps. de nieuwe prullenbakken zijn veel beter dan de oude!
Old January 20th, 2008, 10:15 PM   #4
Skyscrapercitizen
Like it Vertical

Oude binnenweg is wel een verbetering, hoewel ik twijfel hoe lang het mooi blijft want ook hier is een niet de duurste/beste steen gekozen. Verder is het op details erg lelijk afgewerkt zoals rond paaltjes, afholletjes en bij stoepranden, het is er als het ware snel in gekwakt zodat men snel naar moeder de vrouw kon... Beetje verfijning zou wenselijk zijn.
Old January 21st, 2008, 11:58 AM   #5
Jan
High there, what's up!

Jan's Avatar

Likes (Received): 540

Het zal best uit te leggen zijn dat omdat we veel ruimte hebben het een aardige cent zal kosten allemaal, maar vooralsnog komt de papieren ambitie niet echt overeen met de stenen werkelijkheid. Wellicht dat ze dat geld wat nu uitgegeven wordt aan het maken van visies en nota's over de buitenruimte eens zouden moeten gebruiken een fatsoenlijk steentje aan te schaffen.
Jan no está en línea   Reply With Quote
Old January 21st, 2008, 12:54 PM   #6
Nieuwe Waas
Helder

Nieuwe Waas's Avatar

Likes (Received): 4

Rotterdam en goede buitenruimte is niet zo'n succesvolle combinatie. Degenen die erover gaan lijken echt bureaumensen te zijn die nooit eens gewoon een rondje lopen.

Er is een tijd de campagne geweest "Rotterdam moet schoon, heel en veilig" waarin een beroep werd gedaan op de burger om klachten over de buitenruimte te melden. Uit de driehoeksborden, die ook ingezet waren, kon ik afleiden dat het o.a. ging om kapot straatmeubilair, kapotte lantaarnpalen, verzakte stoeptegels, graffiti etc.

Dit is een mooi streven, maar i.p.v. zo'n dure campagne kun je ook een mannetje rond laten lopen. Die heeft binnen een uur een waslijst aan dit soort meldingen. Ik zou in ieder geval papier te kort komen.
Begin december liep ik van het Vasteland, via o.a. Witte de With, naar Oostplein. Ik heb voor de gein het aantal kapotte straatlantaarns geteld: 42 stuks op 2,5 km! Ik weet niet hoeveel km. straat 'we' hebben?? En van die lampen branden verreweg de meeste nog steeds niet!

Daarnaast was er nogal consternatie over een uitspraak van Opstelten rond de jaarwisseling. Meneer ging af en toe eens met z'n dochters mee stappen en het was hem opgevallen dat er zoveel witte vlekjes van de kauwgum op de stoeptegels zaten?!
Nieuwe Waas no está en línea   Reply With Quote
Old January 21st, 2008, 06:59 PM   #7
mosm
Registered User

Likes (Received): 0

Geklaag over de buitenruimte horen we al een tijdje. Wie draait de discussie eens de positieve kant op en geeft wat voorbeelden van hoe het wel zou kunnen in Rotterdam met goede voorbeelden uit Rotterdam zelf of uit andere steden?
mosm no está en línea   Reply With Quote
Old January 25th, 2008, 10:51 PM   #8
refluS
NL

refluS's Avatar

Likes (Received): 8

OMG! neem een voorbeeld aan Groningen...

Hele centrum paar jaar geleden in 1 x aangepakt. Het hele centrum met de belangrijkste straten pleinen etc. in 1 x aangepakt.
De stad is 1 net geheel, sommige plekken zijn extra geaccentueerd bijv de prachtige oude singles met de herenhuizen. De stoepraden hebben daar dikke natuurstenen stoepranden en grote massieve uitritstenen.
De hele stad is gestoffeerd in rood en gele stenen. De oude pleinen en hele oude gebouwen hebben prachtige oude plaveisel.
Alles is keurig aangelicht, mooie bankjes en alles wordt keurig onderhouden.
En de stad blijft ook maar lekker bezig met rotte plekken aanpakken.
Alles lijkt wel net af.. Nu is Groningen natuurlijk lang niet zo groot. Maar je moet toch ergens beginenn... kom es met een plan, hak die knoop es door...
Je moet van beneden naar boven werken en van de grond alles opbouwen de basis is toch hoe alles is aangekleed op de grond.. vind ik.. het verbind alles met elkaar.

Last edited by refluS; January 25th, 2008 at 10:57 PM.
refluS no está en línea   Reply With Quote
Old January 25th, 2008, 10:58 PM   #9
EuroMaster
Illustrateur

EuroMaster's Avatar

Likes (Received): 9

Laat ze beginnen vanaf de Schiekade via Coolsingel naar de Erasmusbrug. Daarna de winkelstraten, Lijnbaan, Boompjes etc. Het moet vanuit een punt gaan groeien! Die smeertegels tegels kunnen weer terug naar Niznyji Dniprpetrovsk.
Old January 26th, 2008, 12:00 AM   #10
lffıs
|/|/|\/|

lffıs's Avatar

Och... het zijn in ieder geval geen 30x30 tegels.
Old January 26th, 2008, 10:46 AM   #11
Skyscrapercitizen
Like it Vertical

Op plein 1940 naast Coopvaart ligt nu mooie natuursteen (ook niet netjes erin gelegd, maar goed het is al heel wat...) Maar dan ligt er voor de coopvaart zelf, waar de gevel van natuursteen is, weer een 30X30 grijze grindtegel in... Hier is geen excuus voor te bedenken!

En dat niet netjes inleggen van de natuursteen vind ik trouwens schokkend. Dan investeer je als gemeente ergens in goed materiaal, en dan huur je een amateur in om het erin te leggen, rond putten en aan randen zijn de stenen gewoon afgehakt in plaats van netjes recht gezaagd... haastklus geweest denk ik, het zou ook te mooi zijn om waar te zijn dat het allemaal perfect was...
Old January 26th, 2008, 01:42 PM   #12
ZeTaCy
Registered User

ZeTaCy's Avatar

De gemeente is de opdrachtgever en heeft dus liggen slapen, want de opzichter moet het in goede banen leiden en als er iets fout ligt kan hij bij de aannemer klagen.
Old January 26th, 2008, 05:07 PM   #13
EuroMaster
Illustrateur

EuroMaster's Avatar

Zelf heb ik een plan gemaakt voor de Binnenrotte:

>>> http://www.skyscrapercity.com/showpo...3&postcount=19 <<<
Old January 26th, 2008, 06:07 PM   #14
mosm
Registered User

Ik vind Mauritsweg/Westersingel een paar jaar geleden aardig opgeknapt. Ben benieuwd naar de afronding als CS af is. Oude Binnenweg is net gedaan en nu wordt Eendrachtsplein onder handen genomen. Misschien niet op spectaculaire wijze, maar een behoorlijke verfraaiing.

Bij nieuw ontwikkelde gebieden zie je dat de kosten voor de buitenruimte in de ontwikkeling mee zijn genomen. Die worden dus impliciet betaald door bewoners en huurders. Dat zie je terug in hoge kwaliteit bij Wilhelminapier, maar ook Lloydkwartier vind ik aardig. Wijnhaveneiland zal wel een soortgelijke opzet zijn, daar moeten we nog even afwachten.

Lijnbaan hebben ze een aantal jaar geleden geprobeerd op te knappen, maar dat zag er een paar maanden goed uit, daarna niet meer. Dat is zonde. Dat zou wel een nieuwe impuls kunnen gebruiken.

Plein 1940 vind ik ook mooi geworden, jammer van het weer deze zomer, want het terras bij de coopvaert zag er aantrekkelijk uit.
mosm no está en línea   Reply With Quote
Old January 26th, 2008, 06:56 PM   #15
postHUMANproject
Registered User

postHUMANproject's Avatar

@Euromaster: Niet gek, zeker dat kopgebouw zou aan de noordzijde niet misstaan> over groene daken gesproken. Er is trouwens een klein stukje Binnenrotte dat wel goed te pruimen is, helaas is ook hier de betegeling geinspireerd naar Emmen's voorbeeld, ditmaal de Texaco aan de Coevordselaan

postHUMANproject no está en línea   Reply With Quote
Old January 26th, 2008, 07:44 PM   #16
EuroMaster
Illustrateur

EuroMaster's Avatar

Die bomenrij is inderdaad erg mooi, al komt het inderdaad niet helemaal uit de verf.
Old January 27th, 2008, 08:12 PM   #17
refluS
NL

refluS's Avatar

Likes (Received): 8

ook als het weer grauw is moet een stad sfeer uitstralen...
refluS no está en línea   Reply With Quote
Old January 28th, 2008, 09:18 AM   #18
EuroMaster
Illustrateur

EuroMaster's Avatar

Goed uitgangspunt. In Nederland moet je daarvanuit redeneren. In dat geval zullen er wel wijzere besluiten komen over materiaal- en kleurgebruik. In Parijs kan het ook. Die foto hierboven laat zien dat een basis wel is gelegd. Maar we zijn er nog niet!
Old January 28th, 2008, 09:56 AM   #19
SkyBridge
a.k.a. Sequentia

SkyBridge's Avatar

Likes (Received): 67

Oude Binnenweg geeft me toch weer veel hoop. Nu het bijna klaar is zie je dat ze eindelijk een mooie keuze hebben kunnen maken.
Old January 28th, 2008, 11:13 AM   #20
Dr. Dubai
BANNED

Dr. Dubai's Avatar

Likes (Received): 5

Dat ziet er toch heel netjes uit bij de oude haven

Nieuwe straat Houston. Nog meer. Zelfs daar zijn ze creatiever met een het maken van een mooi straatbeeld.
Dr. Dubai no está en línea   Reply With Quote

Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules