search the site
 daily menu » rate the banner | guess the city | one on oneforums map | privacy policy | DMCA | news magazine | posting guidelines

Go Back   SkyscraperCity > European Forums > Euroscrapers > Local discussions > .be-forum > Belgische steden / Villes belges > Antwerpen

Global Announcement

As a general reminder, please respect others and respect copyrights. Go here to familiarize yourself with our posting policy.

Reply

Thread Tools
Old August 26th, 2008, 11:37 AM   #21
X38
Registered User

Likes (Received): 22

En het Noordkasteel ook.
En werkende spoorinfra op Antwerpen-Zuid.
X38 no está en línea   Reply With Quote

Sponsored Links
Old August 26th, 2008, 12:48 PM   #22
Ivan
Registered User

Ivan's Avatar

Likes (Received): 531

de Schelde stond er toen ook nog op...

Ik heb nog wel wat oude kaarten, zal er eens wat uploaden straks

Last edited by Ivan; August 26th, 2008 at 01:01 PM.
Ivan no está en línea   Reply With Quote
Old March 22nd, 2009, 12:27 PM   #23
Meurisse
Architect-Urbanist

Meurisse's Avatar

Likes (Received): 3910

Nog wat kaarten toegevoegd:

één uit uit de 19de eeuw, exact jaar onbekend. Zuidercitadel staat er nog op:

het plan voor het zuid uit 1875:

ééntje van 1896:

1907:

1952-1960:

1964

een stuk wegenkaart uit 1964, waarop iemand in balpen de E19 getekend heeft schrale kaart dus, maar interessant om zien dat E17, E19 en E34 er nog niet opstaan

1969:

Last edited by Meurisse; March 22nd, 2009 at 12:55 PM.
Meurisse no está en línea   Reply With Quote
Old March 22nd, 2009, 02:19 PM   #24
satellite 2640
Registered User

Likes (Received): 4

één van de mooiste vind ik die van ene Claes Janszoon Visscher uit 1624, "Marchionatus Sacri Romani Imperii" - markgraafschap van het Heilig Roomse Rijk.

hoewel het stratenplan hier niet gedetailleerd is dat je er direct gebouwen herkent ofzo (zijn ook een paar leuke voorbeelden van) wordt het op deze kaart aangegeven met enerzijds zicht vanuit mechelen, brussel en leuven en anderzijds vanuit breda. en natuurlijk ook vanuit het westen de bekende rede. het plan van stad en omgeving wordt verder ook omkaderd met tekeningen van de belangrijkste gebouwen destijds - en sommige nu nog natuurlijk

(klikken voor volledige versie - 5500 × 4582 pixels (5.51 MB))

Last edited by satellite 2640; March 22nd, 2009 at 05:34 PM.
satellite 2640 no está en línea   Reply With Quote
Old March 22nd, 2009, 03:55 PM   #25
zuidbewoner
Registered User

Likes (Received): 1

Dit is een aanwinst op het het Antwerpse forum
zuidbewoner no está en línea   Reply With Quote
Old March 23rd, 2009, 06:17 AM   #26
mato
Registered User

mato's Avatar

Likes (Received): 138

Op de plaats van het toenmalige hansa- of oostershuis (tekening rechtsonder: Domus Hansae Teutonicae) staat nu het MAS.

Last edited by mato; March 23rd, 2009 at 06:23 AM.
mato no está en línea   Reply With Quote
Old March 24th, 2009, 12:07 AM   #27
satellite 2640
Registered User

een half jaar geleden nog eens naar kaarten gezocht en een paar zeer mooie gevonden, deze keer vooral met stratenplan in detail.

(klik op elke kaart voor volledige versie)

1. te beginnen met een schets van Antwerpen in de 13e eeuw schat ik, tekening gemaakt rond 1700: "Het begin van de oude Borght nu onse Stadt Antwerpen" (L.Van Caukercken)

2. oudste bekende plattegrond van Antwerpen rond 1525 (Gerard Horenbout?)

3. ook één van de oudste, stadhuis bevond zich nog aan de zuidkant van de grote markt: "Antverpiae Civitatis Belgicae Toto Orbe", 1557 (Hieronymus ****)

4. Antwerpen: blauwe stippen zijn waterputten en gele openbare beelden, 1565 (Virgilius Bononiensis)

5. volgende bestaat uit 2 versies: één zonder en één met zuidcitadel naastgekleefd, resp. 1566 en 1568 (Pauwels van Overbeke)

6. "Antverpia" uit "Civitas Orbis Terrarum", 1572 (Braun & Hogenberg)

7. Antwerpen na de val, rond 1598 (J.Hoefnagel)

8. nogmaals "Marchionatus Sacri Romani Imperii" (iets bescheidener deze keer in vgl met die van Visscher), 1617 (P.Keerius)

9. nog een bijzondere is deze: "Gallis Anvers, Vernacule Antwerpen" met een index van 156 plaatsen her en der in de stad en bootbrug in de stijl van Farnese, 1649 (Joan Blaeu)

10. als laatste een kaart uit 1645: "Tertia pars Brabantiæ qua continetur Marchionat SRI (Sacrum Romanum Imperium) horum urbs primaria Antverpia" -
"Derde deel van Brabant, in dewelke zich het markgraafschap van het Heilig Roomse Rijk bevindt met als hoofdstad Antwerpen" (Joan Blaeu)

bronnen: Stadsarchief Antwerpen, Wikimedia & link

Last edited by satellite 2640; March 24th, 2009 at 02:54 PM.
Old March 24th, 2009, 12:28 AM   #28
Meurisse
Architect-Urbanist

Meurisse's Avatar

Likes (Received): 3910

bedankt om deze enorme en prachtige collectie hier op te lijsten!

er zitten pareltjes tussen!
Old March 24th, 2009, 09:41 AM   #29
De Snor
Forever Travelling

Likes (Received): 37

In deze draad worden echte juweeltjes getoond waarvoor dank.
De Snor no está en línea   Reply With Quote
Old March 24th, 2009, 12:32 PM   #30
Ivan
Registered User

Ivan's Avatar

Likes (Received): 531

Er zijn er veel bij die ik nog niet gezien had! En dan in hoge resolutie! super, je kan wat verdwalen in de straten
Old March 24th, 2009, 02:09 PM   #31
SittingDuck
Model Maker

SittingDuck's Avatar

Likes (Received): 0

My personal favorite. Note all the polderdorpen and fortresses that no longer exist.
SittingDuck no está en línea   Reply With Quote
Old March 24th, 2009, 02:56 PM   #32
SimCityFanatic
Registered User

SimCityFanatic's Avatar

Likes (Received): 8

sitting duck: when can we expect to see the Cathedral of our Lady on google earth?

Btw, I'm a big fan of your 3D building project

Also waiting for the MAS, Kattendijk Towers, Silvertop Towers, den Bell and many more!
SimCityFanatic no está en línea   Reply With Quote
Old March 24th, 2009, 03:21 PM   #33
satellite 2640
Registered User

Quote:
Originally Posted by Ivan View Post
Er zijn er veel bij die ik nog niet gezien had! En dan in hoge resolutie! super, je kan wat verdwalen in de straten
als je de kaarten in hoge resolutie bekijkt druipt het vakmanschap er echt van af. en kost het idd geen moeite om je in die tijd te wanen

van kaarten met gedetailleerd stadsplan vind ik nr. 2 van rond 1525 de mooiste: de kathedraal is juist af (een jaar of 2) en je ziet nog de omwalling van voor de spaanse vesten. verder blijft de rede met zicht vanuit het westen tot op vandaag toch het mooiste beeld van de stad, zeker hier met de omwalling langs de Schelde en al die torens en poorten.

vanuit het oosten zijn de spaanse vesten dan weer het beste te zien en geven deze kaarten elks op hun beurt leuke details weer.
de stervormige zuidcitadel maakt samen met de vesten zelf van Antwerpen toch echt wel een machtig bolwerk, al zie ik nog het liefst de periode ervoor met de omwalling van destijds en Kroonenburgtoren. de militaire functie van de stad zal op bepaalde momenten ongetwijfeld wel een zegen geweest zijn maar toch zeker ook een vloek.

die kaart van Visscher uit 1624 van een paar posts erboven is tot op heden toch de mooiste die ik ben tegengekomen, heb ze toen gelijk ook op vier A4's afgedrukt en opgehangen

Last edited by satellite 2640; March 24th, 2009 at 10:29 PM.
Old April 27th, 2009, 03:15 PM   #34
devikke
Registered User

Kaarten van Antwerpen

Hoi iedereen,

Allereerst: Wat een schitterende thread!
Even mezelf kort voorstellen:
Ik ben een onderzoek aan het voeren aan de Artesis Hogeschool Antwerpen naar een houten renaissance loggia (1549). Ik hoop deze loggia terug te vinden op kaarten van Antwerpen die werden getekend vanuit vogelperspectief. Aangezien het om een omvangrijk architecturaal onderdeel gaat (8 x 9m) heb ik een vermoeden dat dit ook op de gedetailleerdere kaarten moet afgebeeld zijn.
Heeft iemand de volgende kaarten in een hogere resolutie als deze die jullie online hebben gezet:
1565 (Virgilius Bononiensis)
1566 en 1568 (Pauwels van Overbeke)
1572 (Braun & Hogenberg)
1598 (J.Hoefnagel)
1649 (Joan Blaeu)
Indien ja, gelieve mij dan te contacteren of te reageren.

Wat extra info:
In 1545 kocht Willem de Moeleneere, rentmeester van de stad Antwerpen, het pand ‘Den Grooten Sot’ en ‘Den Cleynen Sot’ aan de Sint-Jakobsmarkt te Antwerpen. In 1549 kocht zijn zoon, Dierick de Moeleneere, beide panden over van zijn vader.
In datzelfde jaar liet hij een houten gepolychromeerde loggia bouwen in renaissancestijl.
Deze houten loggia was een overdekte galerij, op het eerste verdiep, die twee binnenkoeren met elkaar verbond.
Het geheel werd gedragen door vier schalken waarvan zowel de muurstijlen, de draagbalken als de korbelen met beeldhouwwerk en polychromie werden versierd. Opmerkelijk zijn de korbelen met levensgrote saterfiguren. De voorzijde van de loggia werd gedecoreerd met twee rijen van vier gesculpteerde panelen. Deze symmetrische panelen werden in haut-reliëf afgewerkt met ondermeer hermen, saters, rolwerk en grotesken. Beide panelenrijen werden van elkaar gescheiden door vier grote blokramen met loodglas. Het beeldhouwwerk kan volgens sommige historici stilistisch worden toegeschreven aan Pieter Coecke van Aelst.  
Medio 19e eeuw werd het geheel afgebroken waarbij enkel de acht panelen en de vier schalken werden gespaard. Na de afbraak kwamen deze architecturale elementen terecht in het depot van Het Steen. Midden de 20ste eeuw werden deze onderdelen verhuisd naar het Museum Vleeshuis (Antwerpen) waar het tot 2006 werd bewaard. Net voor de afbraak werd er door de Antwerpse architect Ferdinand Truyman een tekening gemaakt van de loggia (zie bijgevoegde tekening)
devikke no está en línea   Reply With Quote
Old April 27th, 2009, 06:21 PM   #35
satellite 2640
Registered User

Quote:
Originally Posted by devikke View Post
Heeft iemand de volgende kaarten in een hogere resolutie als deze die jullie online hebben gezet:
1565 (Virgilius Bononiensis)
1566 en 1568 (Pauwels van Overbeke)
1572 (Braun & Hogenberg)
1598 (J.Hoefnagel)
1649 (Joan Blaeu)
.. ik weet natuurlijk niet welke resolutie je in gedachten hebt maar achter de links bij de kaarten (telkens erop klikken) gaan toch relatief grote resoluties schuil.
op die van Hieronymus **** en Pauwels Van Overbeke na..

denk dat je deze twee aanpalende huizen bedoelt en dat ‘Den Cleynen Sot’ nu doorgaat als 'het Brantijser'?

Last edited by satellite 2640; April 27th, 2009 at 06:52 PM.
Old May 5th, 2009, 07:15 PM   #36
hansz
Registered User

Antwerpen 1565

Momenteel ben ik bezig met de voorbereidingen tot de bouw van Antwerpen 1565 als nieuwe toeristische attractie voor Antwerpen op een schaal van ca. 1: 125
(formaat ca. 20 x 12 meter).
Zijn er mensen, die hier over mee willen denken?
Groet,
Hans Wijnstok
hansz no está en línea   Reply With Quote
Old June 28th, 2009, 11:29 PM   #37
satellite 2640
Registered User

vervolg oude kaarten antwerpen
chronologisch, klikken voor groot formaat (nr. 2 & 4)

1. Anversa , 1567 (B. Zaltieri)

2. Andorff, 1610 (Lucas Schnitzer)

3. Anversa, 1646 (Pio Fabri)

4. Antwerpen, 1654 (Mattheus Merian)

5. Domus Senatoria Urbis Antverpiae, 1649 (J. Blaeu)

6. Domus Hansae Teutionicae in Urbe Antverpiensi, 1649 (J. Blaeu)

Last edited by satellite 2640; May 29th, 2011 at 02:37 PM.
Old June 29th, 2009, 11:34 AM   #38
poller1
Registered User

Likes (Received): 238

mm! die versie op foto 6 vind ik qua kleur en vormgeving wel mooier dan hetgeen gebouwd is (wat ik ook een prachtig gebouw vind...)
poller1 no está en línea   Reply With Quote
Old July 2nd, 2009, 12:33 AM   #39
joopr
Registered User

Nog meer kaarten (en een prent)

Met genoegen de voorgaande zaken bekeken en er zeer van genoten. Vooral de 17e eeuwse v Caukercken vind ik zeer fraai...
Daarom maar enkele toevoegingen uit mijn verzameling:

Een pentekening van Dürer uit 1520

Een panorama van Probst uit 1730 (Volledige resolutie‎ 8.329 × 3.121 pixels, bestandsgrootte: 24,74 MB)

Plattegrond + Panorama van Seutter 1740 (18,5mb!)

En tot slot een plattegrond van Bailleuil uit 1745 (12,3mb!)

Een andere versie vind je op:
http://purl.pt/3435/2/ Biblioteca Nacional Digital
Veel kijkgenot toegewenst!

Last edited by joopr; July 2nd, 2009 at 06:33 PM. Reason: 'k was de [IMG] vergeten Meurisse: foto's verkleind en opnieuw upgeload
joopr no está en línea   Reply With Quote
Old July 2nd, 2009, 02:30 AM   #40
joopr
Registered User

Hoe doet ie 't

Enkele uren gelden heb ik m'n afbeeldingen neergezet maar het is niet helemaal goed gegaan geloof ik...
Misschien kan iemand uitleggen hoe ik de uploads kan optimaliseren, cq verbeteren?
Ik krijg nu zo'n balkje te zien onderin om van links naar rechts te gaan.
Bij andere plaatjes zie je een kleinere afbeelding waar je vervolgens op kunt klikken voor de grote resolutie.
Hoe krijg ik dat voor elkaar?¿?

Inmiddels ben ik door twee mensen voorgelicht en heeft iemand zelfs de moeite genomen om de laatste twee plattegronden te bewerken.
Hulde!

Last edited by joopr; July 2nd, 2009 at 06:25 PM. Reason: aanvulling
joopr no está en línea   Reply With Quote

Reply

Thread Tools

Posting Rules