daily menu » rate the banner | guess the city | one on one

Go Back   SkyscraperCity > European Forums > Euroscrapers > Local discussions > Be. Forum > Belgische steden / Villes belges > Gent

Reply

Thread Tools Rate Thread Display Modes
Old August 7th, 2011, 09:35 PM   #181
Puinkabouter
killed Laura Palmer

Puinkabouter's Avatar

Likes (Received): 45

Er is toch helemaal geen sprake van een nieuw ontwerp? De Paepe ging gewoon verder met het voorstel dat eerder al was goedgekeurd door de Stad, dacht ik...

Sponsored Links

Old August 7th, 2011, 10:18 PM   #182
MrEvers
Kempische Gentenaar

MrEvers's Avatar

Likes (Received): 1

Quote:
Originally Posted by Puinkabouter View Post
Er is toch helemaal geen sprake van een nieuw ontwerp? De Paepe ging gewoon verder met het voorstel dat eerder al was goedgekeurd door de Stad, dacht ik...
Tja, momenteel staat er niets, dus kan men er in feite zetten wat men wilt, als de stad akkoord gaat; en ik denk dat de bewoners het niet jammer zullen vinden als er iets fatsoenlijk komt.
Ik stel voor: kantoren of woningen langs de kanten, winkels ondergronds, met toegang naar de parking van de Vrijdagmarkt, en in't midden een klein modern plein, met wat groen, een fontein en een modern kunstwerkje ofzo, met toegang langs de Vrijdagmarkt en Langemunt, desnoods als open poort, met een boog, zodat erboven ook gebouwd kan worden, en de huizenrij bewaard blijft.
Met het kaartje van Snot (en het winkelcentrum aan Canary Wharf in gedachte) ben ik in paint aan't werk gegaan:

Last edited by MrEvers; August 7th, 2011 at 11:00 PM. Reason: spelling
MrEvers no está en línea   Reply With Quote
Old August 8th, 2011, 12:25 PM   #183
Krookpunt
Registered User

Likes (Received): 2

Zo’n binnenpleintje lijkt mij kansloos. Een soortgelijke poging tussen het St-Baafsplein en de Mageleinstraat is uitgedraaid op een commerciële flop. Bovendien dreigt zo’n plekje in de onmiddellijke omgeving van het “Werregarenstraatje” binnen de kortste keren ondergespoten te worden, tenzij men afsluit zoals andere straatjes en steegjes in het centrum.
Krookpunt no está en línea   Reply With Quote
Old August 8th, 2011, 03:02 PM   #184
MrEvers
Kempische Gentenaar

MrEvers's Avatar

Tja, ik denk nu eenmaal grotesk en bombastisch, dat is m'n aard
Old August 8th, 2011, 11:13 PM   #185
Baai
Registered User

Likes (Received): 0

I dacht het uiteindelijke ontwerp zoiets was, met het verschil dat het groen privaat is, niet publiek. Een private daktuin is trouwens beter, het maakt de woningen leefbaarder voor gezinnen. Er zijn in de buurt al genoeg pleinen, die binnenruimte mag gerust privaat gehouden worden.
Baai no está en línea   Reply With Quote
Old August 9th, 2011, 02:40 AM   #186
Hof van Nassau
Registered User

Bedoel je iets in deze aard?
http://www.bontinck.biz/nl/projects/...t/meer-beelden
Hof van Nassau no está en línea   Reply With Quote
Old August 20th, 2011, 01:15 PM   #187
Puinkabouter
killed Laura Palmer

Puinkabouter's Avatar

Project Vrijdagmarkt komt weer op gang
ONTWIKKELAAR DE PAEPE ZEGT DAT WERKEN OVER ANDERHALF JAAR KLAAR KUNNEN ZIJN

GENT - Op de Vrijdagmarkt bouwen werklui steigers en voeren stutwerken uit. De afbraakwerken voor het project herbeginnen. Daarna volgen de bouwwerken. Over anderhalf jaar, begin 2013, kan het project klaar zijn, zegt projectontwikkelaar Ignace De Paepe.

Volgens de planning die vorig jaar in juni werd bekendgemaakt, zou het project Vrijdagmarkt tegen midden 2012 klaar moeten zijn. Het project kwam op gang in 2008. In een gebied gelegen tussen Vrijdagmarkt, Langemunt en Onderstraat wilde vastgoedgroep Limitless een complex van winkels met bewoning en ondergronds parkeren realiseren. Omdat hij in het hart van de historische stad aan de slag wilde, kwam er pas na intens overleg met de stadsdiensten een compromis uit de bus.

Begin 2010 begonnen ontmantelings- en sloopwerken werden uitgevoerd, maar de werken vielen stil. De projectontwikkelaar stelde nieuwe eisen, maar de stad weigerde daarop in te gaan. Het dossier zat volledig geblokkeerd.

In mei sloot vastgoedgroep De Paepe een joint venture met ontwikkelaar Limitless. De Paepe Groep is een projectontwikkelaar en investeerder die actief is in grond-, afbraak- en infrastructuurwerk. De groep realiseerde al heel wat vastgoedprojecten en werkte met grote firma's. In de Gentse regio is de groep best bekend voor de MG Tower, het nieuwe Oost-Vlaamse hoofdkwartier van KBC, dat met zijn 119 meter het hoogste kantoorgebouw in Vlaanderen wordt.

De Paepe stelde dat hij zich als vakman en als Gentenaar geërgerd had aan de evolutie van het project Vrijdagmarkt. Hij verklaarde ervan overtuigd te zijn dat hij er iets moois kon van maken waar alle partijen, zoals winkeliers, bewoners en toeristen, goed kunnen bij varen.

Hij kondigde de komst aan van de hippe Britse modeketen Primark naar het Vrijdagmarkt-project. In Gent wil de keten een zeer grote zaak van 5.300 m2. H&M wil er eveneens een vestiging openen, speelgoedwinkel Bart Smit komt ook terug.

'Het is alleen maar kwestie van het project zo vlug mogelijk weer aan het rollen te krijgen', zei De Paepe toen. Er gingen nog enige maanden over, maar de diverse partijen bereikten een consensus. 'Ook met de dienst Monumentenzorg die historische onderdelen en panden wil bewaren, is er een goede verstandhouding', zegt De Paepe. Het architectenbureau Bontinck kreeg het gezelschap van het bureau Jaspers & Eyers, dat de MG Tower ontwierp.

'We hebben de plannen onder controle. We moesten nog beslissen welke technieken we wilden gebruiken. We breken eerst verder af, dan kunnen de archeologen voortwerken. Aan de plannen verandert er niets. Het blijft een winkel- en woonproject met ondergrondse garage en 42 huizen. Ik spreek veeleer van huizen dan van appartementen. Ik ben nog altijd blij dat ik in dit project ben gestapt. Iedereen wil vooruit. Over anderhalf jaar moeten we klaar zijn', zegt De Paepe.

Omdat er wijzigingen komen vergeleken met de vorige bouwvergunning zal de groep een nieuwe bouwaanvraag moeten doen. De sloopwerken kunnen wel al plaatshebben.

Het pand op de hoek van de Vrijdagmarkt en de Langemunt wordt eerstdaags gesloopt.jd
© JOACHIM DEWILDE

De Gentenaar, 20-08-2011
Old August 20th, 2011, 04:19 PM   #188
De Klauw
Registered User

De Klauw's Avatar

Oei, ik zie vooral meer sloopwerken van panden op de Vrijdagmarkt (ik dacht dat er in de oude plannen slechts 1 pand zou verdwijnen?). Ik zie de namen Jaspers en Bontinck die de nieuwe panden zullen ontwerpen en ik zie ook de Dienst Monumenten die enkel met de historische panden inzit en dus niet wakker ligt van het feit dat er naast die historische panden doordeweekse opvularchitectuur komt.

Genoeg redenen om toch sceptisch te zijn ondanks het goede nieuws dat er eindelijk wat schot in de zaak komt.
De Klauw no está en línea   Reply With Quote
Old August 20th, 2011, 05:56 PM   #189
Puinkabouter
killed Laura Palmer

Puinkabouter's Avatar

Bontick wàs al de ontwerper van de plannen, dus dat is geen nieuwe wending. Enkel de deelname van Jaspers-Eyers & Partners is een nieuwigheid, maar dan nog... Er gaat daar echt niet terug van 0 begonnen worden aan een nieuw ontwerp.
Old August 20th, 2011, 08:29 PM   #190
N.V.
Registered User

N.V.'s Avatar

De hoekpanden van de Vrijdagsmarkt met de Langemunt waren toch helemaal niet betrokken bij dit project? Nu spreekt men ineens over de sloop van die panden. Iemand duidelijkheid hieromtrent?
N.V. no está en línea   Reply With Quote
Old August 20th, 2011, 08:41 PM   #191
De Klauw
Registered User

De Klauw's Avatar

Inderdaad. Blijkbaar zijn ze er toch in geslaagd de hoekpanden te bemachtigen.

Quote:
Bontick wàs al de ontwerper van de plannen, dus dat is geen nieuwe wending. Enkel de deelname van Jaspers-Eyers & Partners is een nieuwigheid, maar dan nog... Er gaat daar echt niet terug van 0 begonnen worden aan een nieuw ontwerp.
Maar we hebben dat ontwerp van Bontick nog altijd niet gezien, van de gevel bedoel ik dan. Vergeet me mijn scepticisme maar van zowel Jaspers als Bontick loop ik niet echt warm. Van Jaspers nog minder dan van Bontick (die soms nog verrassend uit de hoek kunnen komen). Het ontwerp van de binnenkant van het project kan me gestolen worden, maar het uitzicht op de Vrijdagmarkt mag niet verkwanseld worden door goedkope opvularchitectuur.

Last edited by De Klauw; August 20th, 2011 at 08:46 PM.
Old August 20th, 2011, 08:49 PM   #192
Puinkabouter
killed Laura Palmer

Puinkabouter's Avatar

Ik vermoed dat de maquette op de website van Bontinck niet zomaar een vrijblijvend knutselwerkje is, maar toch enig zicht biedt op wat de toekomst brengt. 'k Loop er niet echt warm voor eerlijk gezegd, maar het heeft ook niets te maken met de vertragingen in het project of met de toevoeging van Jaspers-Eyers aan de ontwerpploeg. Soit, aangezien er een nieuwe bouwaanvraag moet worden ingediend zal je die tegen dat het zover is wel kunnen gaan inkijken op het Administratief Centrum. Hou u niet in

En wat Jaspers-Eyers betreft: dat bureau heeft op dit forum misschien een slechte naam gekregen wat betreft hun kantoorontwerpen in en rond Brussel, maar dat wil toch niet zeggen dat het over de hele lijn een generische architectuurfabriek is? Idem voor Bontinck. Beide bureaus hebben net zo goed al fijne dingen voortgebracht... Alleen krijgen zulke dingen minder publieke aandacht.

@ N.V.: Dat hoekpand maakt al sinds een dik jaar deel uit van het project hoor - quote van 15 juni 2010:

Quote:
Originally Posted by el piett View Post
Uit De Gentenaar:

Project Vrijdagmarkt kan eindelijk beginnen

[...]

Intussen is ook het hoekhuis Vrijdagmarkt-Langemunt, waar een kapper is gevestigd, in het project opgenomen.

Deze namiddag ben ik er langsgewandeld. Er werden stellingen tegenaan gebouwd. Afbraak houdt - vermoed ik - in: alles achter de gevel. De gevel zelf, en dus het uitzicht vanaf de straat blijven waarschijnlijk zo goed als ongewijzigd.
Old August 20th, 2011, 09:24 PM   #193
De Klauw
Registered User

De Klauw's Avatar

Quote:
En wat Jaspers-Eyers betreft: dat bureau heeft op dit forum misschien een slechte naam gekregen wat betreft hun kantoorontwerpen in en rond Brussel, maar dat wil toch niet zeggen dat het over de hele lijn een generische architectuurfabriek is?
Dat is exact het probleem: Jaspers en in iets mindere mate Bontick zijn generische architectuurfabrieken. De kwaliteit hangt bij hen enorm van de klant af. De realiteit is helaas dat de meeste bedrijven zich enkel interesseren in het doel van het gebouw (kantoorruimte, fabrieksruimte, winkelruimte, ...) en niet in de architectuur ervan. Bureaus als Bontick en Jaspers leveren gewoon wat gevraagd wordt, niets meer, niets minder. Dat hoeft inderdaad niet te betekenen dat de ontwerpen per definitie kleurloos zijn maar vaak komt het daar op neer. Bureaus als Jaspers en Bontick zijn uiteraard professioneel genoeg om speciale wensen van de klant vorm te geven: dit zijn dan vaak de bovengemiddelde ontwerpen van Jaspers en Bontick. Maar van henzelf zal het vrijwel nooit komen, dat is ook hun doel niet.

Ik denk dus dat het probleem vooral bij de opdrachtgevers ligt. Maar dat neemt niet weg dat namen als Jaspers en Bontick terecht kritisch bekeken worden. Vaak wijst het op een inspiratieloze opdrachtgever.

Last edited by De Klauw; August 20th, 2011 at 09:38 PM.
Old September 28th, 2011, 11:46 PM   #194
JumpV
-

JumpV's Avatar

Likes (Received): 4

Nog eens enkele foto's van de huidige stand van zaken:

image hosted on flickr

Toegangsweg voor de werf by JumpV, on Flickr

image hosted on flickr

Aan het Grootkanonplein by JumpV, on Flickr

image hosted on flickr

Gezien van op het Grootkanonplein by JumpV, on Flickr

image hosted on flickr

Gevels in de Langemunt by JumpV, on Flickr
JumpV no está en línea   Reply With Quote
Old October 24th, 2011, 11:41 AM   #195
Puinkabouter
killed Laura Palmer

Puinkabouter's Avatar

Wie gezellig even in de binnenstad gaat wandelen komt al eens langs de Lange Munt of de Vrijdagmarkt en maakt er al eens een foto van. Zondag 23-10-2011:

1.

't Is megagezellig flaneren in de Lange Munt!

2.

Met inbegrip van de Onderstraat.

3.

Hoek Lange Munt-Grootkanonplein.

4.

Poortje met een niet al te tijdelijk karakter op de Vrijdagmarkt.

5.

En achter dat poortje, ligt dit.

Conclusie: er is tegenover de update van JumpV hier vlak boven nog geen steen verlegd. Alle betrokken partijen kunnen maar beter eens in gang schieten, wil men op het einde van de rit geen winkelruimtes moeten verhuren in een uitgestorven winkelstraat...
Old October 29th, 2011, 10:12 PM   #196
Puinkabouter
killed Laura Palmer

Puinkabouter's Avatar

Doorbraak. Jeppie ^_^

Project Vrijdagmarkt komt weer op gang
ZOU KLAAR ZIJN TEGEN NOVEMBER 2013

GENT - De werken aan het Project Vrijdagmarkt hervatten volgende week, nadat het project meer dan een jaar stil lag. Over twee jaar moet het multifunctionele complex met winkels, woningen en een ondergrondse parkeergarage klaar zijn. Stad Gent en de projectontwikkelaar Ignace De Paepe kwamen tot een akkoord.

Het Project Vrijdagmarkt startte in 2008. In een gebied gelegen tussen Vrijdagmarkt, Langemunt en Onderstraat wilde vastgoedgroep Limitless een complex van winkels, 42 wooneenheden en een parkeergarage realiseren. Omdat men in het hart van de historische stad wilde woelen, ging er intens overleg met enkele stadsdiensten aan vooraf. Begin 2010 werden ontmanteling- en sloopwerken uitgevoerd. Het project zou midden 2012 klaar zijn, maar de werken vielen stil. De projectontwikkelaar stelde nieuwe eisen, maar de stad weigerde daarop in te gaan. Het dossier zat geblokkeerd.

Vergaderd

In mei sloot vastgoedgroep De Paepe een joint venture met ontwikkelaar Limitless. De Paepe Groep is een projectontwikkelaar bedrijvig in grond-, afbraak- en infrastructuurwerken. In de Gentse regio is de groep best bekend voor de MGTower, het nieuwe Oost-Vlaamse hoofdkwartier van KBC, dat met zijn 119 meter het hoogste kantoorgebouw in Vlaanderen wordt.

De Paepe had zich geërgerd aan de gang van zaken op de Vrijdagmarkt. Hij kon al vlug de komst van de hippe Britse modeketen Primark aankondigen. H&M wil er eveneens een vestiging openen. Hij plaatste een stevige omheining rond het bouwblok en maakte ruimte in de Langemunt. Daarna werd het weer stil.

In de voorbije maanden is intens vergaderd. De Paepe wilde enkele wijzigingen doorvoeren zoals het uitbreiden van kelderruimtes tot aan de rooilijn op de Vrijdagmarkt. Over de afbraak van een achtergebouw in de Langemunt, dat aanvankelijk moest worden bewaard, is overeengekomen dat de waardevolle elementen worden gerecupereerd. Daardoor is het pad geëffend voor een nieuwe bouwaanvraag.

‘Met onze bestaande stedenbouwkundige vergunning mogen we al beginnen en de vergunde werken uitvoeren. We moesten ook duidelijkheid hebben over de technieken. Als een huis moet blijven staan en daarnaast wil je drie verdiepingen diep graven, dan moet je dat goed aanpakken als je de stabiliteit niet in gevaar wil brengen', zegt De Paepe. Hij moest met enkele huurders nog een overeenkomst maken.

Hij zegt dat de afbraakwerken vanaf maandag weer voortgaan. ‘Daarna beginnen we aan de slibwanden voor de ondergrondse garage. Dat kan tegen eind dit jaar klaar zijn. We willen tegen november 2013 het project af hebben. De winkels moeten al vroeger klaar zijn. Als we een gebouw als de MGTower van 119 meter hoog tijdig kunnen klaar hebben, moet het hier ook lukken.'

De Gentenaar, 29-10-2011
Old October 29th, 2011, 11:34 PM   #197
JumpV
-

JumpV's Avatar

Old January 10th, 2012, 09:56 PM   #198
JumpV
-

JumpV's Avatar

Aan de kant van de Vrijdagmarkt hebben ze op de gevels enkele doeken gehangen om de werken te verbergen.

1:
image hosted on flickr

Doeken verbergen de gevels by JumpV, on Flickr

2:
image hosted on flickr

3:
image hosted on flickr

Old February 3rd, 2012, 06:49 PM   #199
GhentWatcher
Registered User

Bedrijvigheid hier vanmorgen, maar nog geen zichtbare verandering. Op de site stadsvernieuwing.org staat een stand van zaken op 31 dec 11 en ik vermoed dat er daar momenteel nog niet veel aan toe te voegen is. Heb toch even proberen gluren en ik had een immense put verwacht voor de garage maar dat was er dus niet. Tegen eind '11 gingen de slibwanden klaar zijn, maar wat houdt dat dan precies in?
Heb wel opgemerkt dat er nu een stelling staat in de onderstraat terhoogte van de huizen die volledig tegen de vlakte gingen.
GhentWatcher no está en línea   Reply With Quote
Old March 31st, 2012, 12:58 AM   #200
GhentWatcher
Registered User

Mijn laatste post is precies verdwenen, dus daarom nog eens:

Ligt dit project opnieuw stil?
GhentWatcher no está en línea   Reply With Quote

Reply

Thread Tools
Display Modes Rate This Thread
Rate This Thread: