daily menu » rate the banner | guess the city | one on one

Go Back   SkyscraperCity > European Forums > Euroscrapers > Local discussions > Be. Forum > Belgische steden / Villes belges > Gent

View Poll Results: Wat voor stad is Gent / Hoe zou Gent zich moeten profileren? "Als een..."
Sportstad 16 14.95%
Havenstad 23 21.50%
Studentenstad 76 71.03%
Woonstad 40 37.38%
Evenementenstad 37 34.58%
Volkse stad 39 36.45%
Toeristische stad 48 44.86%
Genietende stad 44 41.12%
Uitgaansstad 34 31.78%
Winkelstad 25 23.36%
Waterstad 27 25.23%
Historische stad 75 70.09%
Tolerante stad 28 26.17%
Cultuurstad 60 56.07%
Industriestad 10 9.35%
Kennis- en innovatieve stad 35 32.71%
Ondernemende stad 19 17.76%
Multiple Choice Poll. Voters: 107. You may not vote on this poll

Reply

Thread Tools Rate Thread Display Modes
Old November 4th, 2007, 01:59 PM   #21
taboe
taboe

Likes (Received): 26

hopelijk helpt het om Gent zijn achterstand op het vlak van toerisme in te halen. Zo'n artikels kunnen daarbij wel veel invloed hebben denk ik. Tenzij het ergens op de 60e pagina verscheen natuurlijk...
Ook leuk dat er in zo'n kort artikeltje toch ook wat aandacht is voor de minder toeristische hoekjes.
taboe no está en línea   Reply With Quote

Sponsored Links

Old February 27th, 2008, 08:58 AM   #22
Puinkabouter
killed Laura Palmer

Puinkabouter's Avatar

Likes (Received): 44

GENT : Welk imago voor de stad?

Een poll naar aanleiding van dit artikel & aanstaande 'evenement':

Quote:
Originally Posted by De Gentenaar
Termont verkoopt Gent
'Groot Overleg' van 300 Gentenaars bepaalt nieuwe imago van stad

GENT - Welk imago moet Gent voortaan uitstralen? Over die vraag buigen de Gentse cultuurpausen, havenbobo's, bedrijfsleiders zich vrijdag in een Groot Overleg in het NTGent. Ook de 'gewone' Gentenaars zijn uitgenodigd.

Vraag aan een Vlaming wat dé toeristenstad is en iedereen zegt: Brugge', zegt burgemeester Daniël Termont. 'Een havenstad? Antwerpen. Een studentenstad? Leuven. Nochtans is Gent toeristisch de sterkste stijger, hebben wij ook een belangrijke haven en is onze universiteit nu de grootste van het land. Gent is het allemaal. Dat is op zich positief, natuurlijk. Maar het heeft ook een keerzijde: Gent heeft geen eigen gezicht. En dat heb je nodig, als je jezelf wil verkopen aan je bewoners, aan toeristen, aan bedrijven die willen investeren.'

Het bureau Berenschot heeft daarom een enquête gedaan bij 200 Gentenaars, 800 niet-Gentenaars en 240 bedrijfsleiders, om na te gaan waarmee zij Gent identificeren. 'Is Gent een cultuurstad, een sportstad, een industriestad, een studentenstad... Berenschot heeft 17 dergelijke aspecten onderzocht. De resultaten daarvan leggen we vrijdagavond voor. De driehonderd Gentenaars die we samenbrengen in het NTGent - met daarbij goed volk als Gilda De Bal, Sophie Dewaele, Pascale Platel, Zaki en Annelies Rutten - mogen dan stemmen of ze het eens of oneens zijn met de conclusies. De avond, gepresenteerd door Q-Music-coryfee Wim Oosterlinck, wordt trouwens ook live op de radio uitgezonden, en de mensen thuis kunnen reageren met sms'jes.'

Uit de studie komen nu al een paar aspecten naar voren die volgens Berenschot het imago van Gent moeten gaan bepalen. 'Dat we daar vrijdag met het Gentse middenveld nog over gaan praten is geen show', benadrukt de burgemeester. 'We willen met de mening van de Gentenaars echt nog rekening houden. Want we als kiezen voor een imago waar de Gentenaars niet achter staan, dan heeft heel deze operatie geen kans van slagen.'

De resultaten van de studie zijn soms verrassend, zegt Termont. 'Zelf vind ik Gent een ongelofelijke sportstad, bijvoorbeeld. We hebben hier de Topsporthal, de Zesdaagse, nu zaterdag de Omloop Het Volk,... Maar in de enquête blijkt vrijwel niemand Gent met sport te associëren. Dan heeft het geen zin om tegen de stroom in te roeien en ons toch met die sport te willen profileren.'

Wat de mensen dan wel met Gent verbinden? 'Blijkbaar vooral zachte begrippen als genieten of cultuur', zegt Termont. 'De harde sectoren, zoals Gent Havenstad of Gent Industriestad springen er veel minder uit. Zelfs niet bij de bedrijfsleiders die we hebben bevraagd. Wat evenwel bij iedereen terugkomt, is toch het aspect studentenstad. Gent wordt ervaren als een jonge stad, een authentieke stad ook die lichtjes alternatief is. Dat laatste is ook een aspect dat veel studenten aanzet om hier naar de universiteit of de hogeschool te komen.'

Uiteindelijk moeten er uit het Groot Overleg een stuk of drie facetten naar voren komen, die het stadsbestuur dan wil gebruiken om Gent meer uitstraling te geven. 'Dat is echter nog maar de eerste stap. Uiteindelijk moeten we tot een soort campagne komen zoals Antwerpen die heeft uitgewerkt, met hun A.'

'Hoe ik die campagne zie? Als ik dat zou weten, had ik al die bureaus niet nodig. Het moet in ieder geval fris en origineel zijn. Dus geen campagne met een G - dat zou gewoon plagiaat zijn. Eigenlijk zou de Gent-campagne met het hartje, die we met de SP.A gebruikt hebben voor de gemeenteraadsverkiezingen, een goed idee zijn geweest. Maar nu is die natuurlijk te politiek geladen en kan dat niet meer...'

Groot Overleg, op vrijdag 29 februari om 20 uur in het NTGent. Lezers die hun stem willen laten horen, kunnen zich nog inschrijven bij Gentinfo, 09/210.10.10. Wie de avond thuis wil volgen, moet afstemmen op City Radio (103.8 fm) en eventueel reageren per sms op 3111.
klik!

De 17 aspecten die door Berenschot naar voren zijn geschoven, zitten in de poll... en ik ben wel eens nieuwsgierig naar wat er hier over gedacht wordt.
Old February 27th, 2008, 09:07 AM   #23
Puinkabouter
killed Laura Palmer

Puinkabouter's Avatar

Meteen ook twee mensen aan het woord in de krant: hoe Marc Reynebeau en Bart Dieleman Gent zien.

Quote:
Originally Posted by Marc Reynebeau
'Stad en dorp ineen'
MARC REYNEBEAU

GENT - 'Wat ik aan Gent het meeste apprecieer, is dat de stad alle voordelen heeft van een provinciestad, maar maar weinig van de nadelen', zegt Marc Reynebeau - die vrijdag zelf aan het Groot Overleg deelneemt. 'Gent is een overzichtelijke stad waar alles aanwezig is voor een stadsmens als ik, zonder een metropool te zijn. Je vindt er stadsheid en dorpsheid ineen.'

'Wat minder is aan Gent? Ik wandel vaak te voet door de stad en dan merk je toch al snel dat niet iedereen kan genieten van die voordelen die ik er vind. Er is een grote sociale ongelijkheid. Ik heb zelfs de indruk dat die de jongste jaren nog is toegenomen.'

'Een slogan voor Gent? Een stad met de voordelen van een provincienest, maar zonder de nadelen van een grootstad, lijkt mij veel te zeggen.'
klik!

Quote:
Originally Posted by Bart Dieleman
'Veel gezichten'
RECLAMEMAN BART DIELEMAN

GENT - 'Het sterke punt van Gent is dat Gent zo veel sterke punten heeft', zegt reclameman Bart Dieleman van het Gentse bureau James & co. 'Het is een jonge en dynamische stad. Misschien is het dat wel wat Gent het meest moet benadrukken. Ik ben zelf oorspronkelijk van Brugge en daar profileren ze zich met hun historische stad - omdat ze niet meer hebben. Gent is ook een historische stad, maar kan zich beter verkopen met wat het meer heeft. Het hedendaagse vooral.'

'Wat in Gent ontbreekt, is misschien wel het groen', zegt Dieleman. 'En het is toch wel opvallend dat de gemeenten aan de rand van Gent, zoals Sint-Amandsberg of Ledeberg, niet dezelfde positieve evolutie hebben doorgemaakt als het stadscentrum.'

'Een slogan voor Gent? Stad van veel gezichten, misschien?'
klik!
Old February 27th, 2008, 09:18 AM   #24
Puinkabouter
killed Laura Palmer

Puinkabouter's Avatar

Dit heeft hier ook wel een beetje mee te maken:

Quote:
Toerismebonzen even op bezoek
'Congrestoerisme kan nog veel groeien'

GENT - Vanaf vandaag loopt Gent vol toeristische bonzen van grote Europese steden. De lentemeeting van de European Cities Marketing vindt in Gent plaats. 'Na Berlijn, Zürich, Dubrovnik, Barcelona, Athene en Praag...', zegt Toerismeschepen Lieven Decaluwe veelbetekenend.

Tot en met zaterdag vergaderen 150 topmensen uit het Europese toerismemilieu in het Marriott Hotel aan de Korenlei. Het gaat om een bonte verzameling decision-makers van de toeristische diensten en de congresbureaus van Europese steden die voor citytrips in aanmerking komen.

Schepen Lieven Decaluwe: 'De steden wisselen informatie uit, tekenen een Europees stedelijk marketingbeleid uit en zetten op Europees niveau een systeem op van vergelijkende statistieken voor stadstoerisme. Dat al deze toppers naar Gent komen om te congresseren, is een grote overwinning voor onze stad.'

'Dat al die mensen kennismaken met onze cultuur en onze mogelijkheden, is uniek. Ze zullen dineren in het Gravensteen en in de Bijloke, waar ze de Blue Note Winter Edition zullen proeven. Ze zullen heel de stad ontdekken en ondertussen discussiëren over het toerismebeleid in Europa.'

Kan het toerisme in Gent nog wel groeien? Ik zag het voorbije jaar een nooit geziene massa buitenlandse toeristen in de stad...

Lieven Decaluwe: 'Natuurlijk kunnen we nog groeien. We kunnen vooral ons aanbod verbreden. Er is meer dan de historische kuip. Het wordt tijd dat we de bezoekers kennis laten maken met de Boekentoren, de opera, de Vooruit, de Bijloke-site, het Sint-Pietersplein, de musea,... En dan is er het congrestoerisme, waarin we tegenwoordig heel offensief zijn.'

Wat is er zo belangrijk aan congrestoerisme?

'Het is een stijgende markt, mede dankzij Gent Congres natuurlijk. Congressen zorgden in 2006 nog voor 18.490 overnachtingen, in 2007 waren dat al meer dan 34.000 bezette hotelbedden. En de toekomst ziet er nog rooskleuriger uit. Ik weet het, 34.000 overnachtingen is een klein percentage van de meer dan 600.000 toeristische overnachtingen in Gent. Maar een congrestoerist is iemand met invloed, die ook spendeert in de stad. Die er eet en drinkt, cultuur proeft en cadeautjes koopt. En die als een hoogst geloofwaardige getuige reclame maakt voor onze stad bij zijn familie en collega's. Daarom is het ook zo belangrijk dat via onze universiteit en via de Gentse bedrijven overal ter wereld aan de organisatoren duidelijk wordt gemaakt dat Gent een échte congresstad is. Dat wij het ICC hebben, het Pand, De Vooruit, grote en kleine hotels,...'

'Wij als stad doen ons best om de buitenlandse gasten goed te ontvangen. Op het stadhuis bijvoorbeeld. Ik zie ze dan vol bewondering omhoog kijken naar onze monumentale zalen.'

Leve het congrestoerisme!

'Ja, het is kwaliteitstoerisme. Qua mobiliteit zijn congresbezoekers voorbeelden. Ze komen met bus of trein of vliegtuig, ze gebruiken het openbaar vervoer,... verder komen ze tijdens weekdagen, als er minder echte toeristen zijn, en doorgaans komen ze ook nog buiten het toeristische seizoen. Wat wil je meer als stad? En wij weten op voorhand wat de verlangens zijn: komen er historici, jongelui, sportlui, artiesten,... we kunnen hen een aangepast programma bezorgen. En zo valt het seizoen nooit echt stil en blijft Gent een actieve stad, met een actief toerisme op alle fronten.'
klik!

Allez vooruit, goe bezig.
Old February 27th, 2008, 10:21 AM   #25
De Snor
Forever Travelling

Likes (Received): 15

Persoonlijk heb ik een zwak voor Gent, zonder twijfel het beste wat België te bieden heeft.
De stad ligt aan een samenvloeing dus zou een slogan er iets mee te maken moeten hebben.
Iets in de trend van "Gent, kruispunt van het leven"
De Snor no está en línea   Reply With Quote
Old February 27th, 2008, 10:41 AM   #26
Puinkabouter
killed Laura Palmer

Puinkabouter's Avatar

Ik moet zelf nog eventjes nadenken voor ik hier iets over zeg of aanklik... Maar toch nog even dit:

Quote:
Originally Posted by Daniël Termont in de Gentenaar
Eigenlijk zou de Gent-campagne met het hartje, die we met de SP.A gebruikt hebben voor de gemeenteraadsverkiezingen, een goed idee zijn geweest. Maar nu is die natuurlijk te politiek geladen en kan dat niet meer...'
Het is anders wel iets dat mij destijds goed heeft kunnen charmeren. Het duurde zelfs een tijdje eer ik door had dat het van de SP-A uitging

Ik mis die wel in het straatbeeld. Misschien gewoon de kleur veranderen?
Old February 27th, 2008, 10:46 AM   #27
poller1
Registered User

Likes (Received): 8

Ik heb 'historische stad' gezet. Het dekt de lading. Het leeft.

In Gent wordt er NU OOK nog historie geschreven, de stad evolueert.

Brugge is eerder een 'openluchtmuseum' dan een 'historische stad'.
poller1 no está en línea   Reply With Quote
Old February 27th, 2008, 12:11 PM   #28
ZoT
Registered User

ZoT's Avatar

Likes (Received): 0

Quote:
Originally Posted by poller1 View Post
Brugge is eerder een 'openluchtmuseum' dan een 'historische stad'.
Right
Meteen weer een van de idiootste boutades van de voorbije eeuw ertegenaan gekletst.
ZoT no está en línea   Reply With Quote
Old February 27th, 2008, 12:28 PM   #29
taboe
taboe

ik denk dat hij bedoelt dat er in Brugge al 300 jaar niets noemenswaardigs gebeurt (behalve op voetbalgebied), terwijl Gent, ondanks zijn 'kleinheid' wel een rol speelt op de culturele scene in Europa (SMAK, Gerard Mortier,...) en in die zin meer leeft dan Brugge...

ON TOPIC :

Een stad profileert zich best door zijn uniekheid te benadrukken. Een van de voorgestelde aspecten benadrukken, lijkt me nogal nutteloos. Het heeft weinig zin Gent voor te stellen als dé historische stad van België, want op dat vlak zal Brugge toch altijd meer volk trekken. Als havenstad wordt het overschaduwd door A'pen, op cultureel vlak door Brussel en A'pen.

Het leukste aan Gent is dat het niet aanvoelt als een grote stad, maar wel de troeven heeft van een volwaardige stad: topmusea, veel sfeer (studenten), architecturale diversiteit, enz. Dat maakt het wel anders dan andere steden, Brugge mist stadsgevoel, A'pen en Brussel hebben veel meer af te rekenen met stedelijke problemen (verkeer, armoede,...)... (ik stel het nu iets te zw-wit voor natuurlijk)
Old February 27th, 2008, 12:41 PM   #30
ZoT
Registered User

ZoT's Avatar

Quote:
Originally Posted by taboe View Post
ik denk dat hij bedoelt dat er in Brugge al 300 jaar niets noemenswaardigs gebeurt (behalve op voetbalgebied), terwijl Gent, ondanks zijn 'kleinheid' wel een rol speelt op de culturele scene in Europa (SMAK, Gerard Mortier,...) en in die zin meer leeft dan Brugge...
Alleen nog maar het Concertgebouw al vergeten? Culterele hoofdstad van Europa, enz...

Quote:
Originally Posted by taboe View Post
ON TOPIC :

Een stad profileert zich best door zijn uniekheid te benadrukken. Een van de voorgestelde aspecten benadrukken, lijkt me nogal nutteloos. Het heeft weinig zin Gent voor te stellen als dé historische stad van België, want op dat vlak zal Brugge toch altijd meer volk trekken. Als havenstad wordt het overschaduwd door A'pen, op cultureel vlak door Brussel en A'pen.
Inderdaad nogal zwart-wit, maar in grote lijnen ben ik wel akkoord. Ikzelf heb voor Gent 'studentenstad' aangevinkt, maar zoals je zegt, elke stad is uniek, of zou toch uniek moeten zijn. Het is de combinatie van al die deelaspectjes, in die maten en normen, die van Gent Gent maakt. Sommige, zoals het studentenleven, springen er wat bovenuit, en verdienen dan misschien ook wat extra nadruk in de profilering.

Last edited by ZoT; February 27th, 2008 at 01:06 PM.
Old February 27th, 2008, 01:14 PM   #31
poller1
Registered User

Quote:
Originally Posted by ZoT View Post
Right
Meteen weer een van de idiootste boutades van de voorbije eeuw ertegenaan gekletst.

allé, wééééral recht erop, op die lange tenen

(het is inderdaad een feit dat Brugge nu een zeker elan heeft, op cultureel vlak, én dat het een erg mooie stad is die weer leeft, maar het is ook 'dankzij' een eeuwenlange stagnatie dat het zo mooi bewaard gebleven is, vandaar de term 'openluchtmuseum' - was niet denigrerend bedoeld - ik vind Gent interessanter, maar Gent heeft ook veel meer 'lelijke plekjes' dan Brugge, omdat de 'historie' er veel lelijker heeft huisgehouden... je moet me niet altijd proberen verkeerd te verstaan...)
Old February 27th, 2008, 01:17 PM   #32
ZoT
Registered User

ZoT's Avatar

Quote:
Originally Posted by poller1 View Post
allé, wééééral recht erop, op die lange tenen
Ik heb u dat toch nooit verweten
Mja, ben de laatste tijd wat meer gespannen om verschillende redenen, dus het zou kunnen dat ze wat langer zijn, 'k weet niet, maar jij moet niet onderdoen, nah!

Old February 27th, 2008, 02:05 PM   #33
poller1
Registered User

Quote:
Originally Posted by ZoT View Post
Ik heb u dat toch nooit verweten
Mja, ben de laatste tijd wat meer gespannen om verschillende redenen, dus het zou kunnen dat ze wat langer zijn, 'k weet niet, maar jij moet niet onderdoen, nah!

WABLIEFT ! qsdmofksrqogjlj;qse fqte
Schol
Old February 29th, 2008, 03:04 PM   #34
Puinkabouter
killed Laura Palmer

Puinkabouter's Avatar

Een reminder aan de Gentenaars, of aan allen die vanavond in Gent zijn, die het wat kan schelen of niets anders te doen hebben: vanavond vindt het debat plaats in het NTG om 20h - ook te volgen op 103.8 FM (ik veronderstel dat dit lokaal is).
Old February 29th, 2008, 05:58 PM   #35
De Snor
Forever Travelling

Likes (Received): 15

Quote:
Originally Posted by Puinkabouter View Post

Ik mis die wel in het straatbeeld. Misschien gewoon de kleur veranderen?
of in combinatie met deze zonder het woord stad erop:

De Snor no está en línea   Reply With Quote
Old March 1st, 2008, 02:30 PM   #36
Puinkabouter
killed Laura Palmer

Puinkabouter's Avatar

Mja, dat zou een beetje kitscherig worden denk ik. Liever gewoon het oorspronkelijke SP-A logo. F*ck politieke correctheid!

Ik heb gisteren proberen te luisteren naar het debat, maar ik heb niet alles kunnen horen. De klank was trouwens nogal slecht. En uiteindelijk was het vooral een makke goednieuwsshow en ophemeling van de stad door de opgetrommelde bekende Gentenaars... gelukkig met een paar kritische interventies van de man van het marketingbureau zelf. Een samenvatting uit de krant vandaag:

Quote:
'Gent moet af van jaren '70'
Studiebureau vindt kennis, wonen en cultuur dé nieuwe speerpunten van het stadsimago

GENT - Feestende studenten, rommelige volksheid, gemakkelijk genieten en kermisachtige toestanden bepalen té veel het merk Gent. Dat vindt het bureau Berenschot, dat gisteravond in het NTGent voorstellen deed over wat het nieuwe imago van Gent dan wel moet worden.

Driehonderd Gentenaars kwamen gisteravond samen in het NTGent, om op zoek te gaan naar het imago dat Gent moet krijgen om in de toekomst nieuwe bewoners, toeristen en bedrijven aan te trekken. In een zogenaamd Groot Overleg debatteerden burgemeester Daniël Termont (SP.A) en Ocker Van Munster van het Nederlandse studiebureau Berenschot met de aanwezigen in de zaal. Uitgangspunt was: Gent heeft eigenlijk te veel troeven; de stad moet kiezen welke troeven ze ten volle wil uitspelen. Want als je op alle vlakken formidabel bent - dixit Termont - dan eindig je in een rommeltje. 'We moeten een scherper profiel hebben.'

Om de avond gemakkelijker te laten verlopen hadden de organisatoren de 17 aspecten waarop Gent zich zou kunnen profileren herleid naar vijf: cultuur, wonen, tolerantie, sport, en kennis en innovatie.

Helaas was van een echt debat geen sprake. Studiebureau Berenschot heeft zijn conclusies al getrokken; binnenkort worden een vijftal communicatiebureaus al aan het werk gezet om Gent als merk in de etalage te plaatsen. Het Groot Overleg, dat werd gepresenteerd door Wim Oosterlinck en rechtstreeks uitgezonden op radio City Music, was vooral een onderonsje van gelijkgestemden. Een aantal genodigden mocht voor en tijdens de uitzending de lof zingen van de stad Gent en zijn bestuur; de burgemeester - nochtans snipverkouden - maakte er in de hem typerende stijl een Daniël Termont-show van. Heikele thema's als onbetaalbare woningen en tolerantie werden al te vaak met een paar spitse oneliners afgedaan. Een kritische stem ontbrak.

Nochtans zijn de vaststellingen van studiebureau Berenschot opmerkelijk en vaak kritisch voor het imago van de stad. Zo mag Gent zichzelf graag een sportstad noemen, maar volgens Berenschot is dat niet geloofwaardig: mensen beschouwen Gent niet zo. Idem voor de titels van ondernemende stad, industriestad of waterstad. Vooral de niet-Gentenaars zien die aspecten niet in Gent dat, dixit Berenschot, al lang niet meer 'het Manchester van het vasteland is'.

Andere aspecten springen meer in het oog, maar die zijn dan weer niet allemaal positief, vindt Berenschot. Zo ervaart iedereen Gent als een volkse stad, maar wordt dat verbonden met rommeligheid en oubolligheid. Gent staat weliswaar bekend als toeristenstad, maar dan met de nevenbedenking dat ze maar goed is voor eendagsreizen. Als evenementenstad wordt Gent dan weer geassocieerd met kermisachtige toestanden en niet met pakweg innovatiebeurzen of grote congressen.

Dat imagokenmerken die op zich positief zijn soms toch verkeerd uitpakken, blijkt nog het frappantst uit het aspect studentenstad. Dat springt er absoluut uit als mensen vertellen over hun beeld van Gent. 'Het is zelfs te dominant', stelt het Berenschot-rapport. Bovendien denken de meeste mensen alleen aan de feestende student - de student die bezig is met creatieve uitdagingen blijft op de achtergrond.

Nochtans is het die laatste die Berenschot naar voren wil schuiven in de drie speerpunten die de studie naar voren schuift voor het toekomstige imago van de stad: kennis en innovatie, stedelijk wonen en cultuur. 'Als culturele stad heeft Gent al een sterke positie', poneert het studiebureau. 'Maar er zijn zoveel parels op gebied van toneel, muziek en dans die te weinig bekend zijn buiten Gent. Dat kan nog veel beter.'

Op het gebied van kennis en innovatie heeft Gent al een veel minder sterke positie - al is het succes in de biotechnologie een voorbeeld van hoe het wél moet. 'Nochtans is hier al heel wat werk verzet', vindt het studiebureau. 'In deze materie is Gent wel bezig om keuzes te maken, en dat loont op termijn.'

Ook qua stedelijk wonen - om de professionals in de stad te houden - is er werk aan de winkel. 'In Gent is het prima wonen, maar voor echt stedelijk wonen in complexen waarin architectonisch lef tot uiting komt, moet je naar andere steden.' Het bureau pleit vooral voor kwalitatieve woningen in de 19de-eeuwse gordel.

'Gent moet het dak repareren nu de zon nog schijnt', besluit het rapport. 'Gent wordt positief gewaardeerd, maar het eenzijdig op zachte dimensies gestoelde beeld is, op lange termijn, een bedreiging. De globalisering en de tijdgeest stellen andere eisen aan de concurrentiekracht van steden. Als je te veel wil zijn voor iedereen, loop je het gevaar dat je te weinig biedt voor enkelen. Bovendien valt het op dat het beeld dat de Gentenaars zelf hebben van hun stad, veel uitgesprokener is dan het beeld dat buitenstaanders hebben.'

Met andere woorden: Gent moet af van het jaren '70-denken, concludeert Berenschot. Door te soft te blijven, riskeert de stad oninteressant te worden voor bijvoorbeeld ondernemers.
klik

Ik hoop van ganser harte dat het stadsbestuur de kritieken van Berenschot ernstig neemt, en er ook effectief iets mee doet.

Vooral dat imago van 'studentenstad', hier in de poll trouwens ook duidelijk het populairst, zint mij eigenlijk niet. Het studentenleven speelt een significante rol in Gent, en vormt een grote injectie van levendigheid (en poen), maar het doet wel uitschijnen dat het hier een soort grote speeltuin voor jonge twintigers is. Nu klink ik vast héél seutig, omdat ik zelf ook maar een jonge twintiger ben... Ik vind dat nu niet meteen een imago om op voort te bouwen om te stad aan te prijzen.

En de kritiek op het wonen in Gent is ook fijntjes.

En er hebben al 17 mensen items in de poll aangeklikt, maar amper iemand heeft er een woord toelichting bij gegeven. Komaan mensen, dit zou een interessant discussietopic kunnen zijn!

Ik overloop eens beknopt wat ik aanklikte.
  • Havenstad: Gent zou zich beter kunnen profileren als een stad met een haven. Een zeehaven, nota bene, en met heel kluwen van binnenwateren errond. Havens zijn een ideale plek voor bedrijven en industrie om zich te vestigen, en de goede ontsluiting via het water is een gedroomd alternatief voor vrachtvervoer op de weg. Helaas lijkt Gent hier weinig van te bakken, want alle bedrijven die naar hier worden aangetrokken, worden steevast naar de autostrades (Zwijnaarde, Drongen, Merelbeke) gelokt. Als de stad de haven meer in de verf zou zetten, kan het misschien ook meer havengerichte bedrijven binnenhalen.
  • Woonstad: de stad zou meer werk moeten maken van een goed imago als woonstad. Nieuwe inwoners aantrekken blijft de stad jong houden, en kan de vergrijzing wat afremmen. De stad is volop bezig om wijk per wijk de 19e eeuwse gordel wat op te frissen, maar het kan beter, groter, sneller. Gent moet alle gelederen van de bevolking aantrekken - maar dat is moeilijk aangezien hier nog veel te veel slechte woningen zijn, en er te weinig werk wordt gemaakt van het aantrekken van een iets rijkere bevolking.
  • Evenementenstad: er zijn de Gentse Feesten maar doorheen het jaar vinden hier ook nog tal van festivals plaats, op kleinere schaal. Maar er moet niet enkel op het feestelijke assortiment van evenementen gehamerd worden, de stad kan zich op dit vlak beter breder profileren. We beschikken over een Internationaal Congrescentrum en een énorme expohal. Er mag gerust meer publiciteit gemaakt worden voor Gent als een congres- en expostad.

• Waterstad: dit kan gekoppeld worden aan Gent als woonstad. Een stad met veel water is in de Benelux niet uniek, maar heeft toch een charmante troef in handen. Wonen aan het water is bijzonder en sinds de uitvinding van de riolering ook best aangenaam, en Gent is een van de plaatsen waar je het kan doen in een stedelijke context. Ook op toeristisch vlak is het een troef.
  • Tolerante stad: een fijner aspect van Gent als studentenstad. Er hangt over alles een vrij ontspannen, ongedwongen en gelaten sfeer. Dat mag gerust gezegd worden, zoiets trekt volk aan. Helaas is het recente hoofddoekengedoe wel een stap in de verkeerde richting geweest...
  • Cultuurstad: liever dan een 'toeristische' of een 'historische' stad apart. Gent heeft veel fijne cultuurinstellingen, dat vergt geen lange beschrijving. Op dit domein is de stad trouwens al lang goed bezig: er bestaat een goede coördinatie tussen de verschillende diensten en cultuurhuizen, en dit moet absoluut zo gehouden worden, en moet verder gesteund worden om te groeien.
  • Kennis- en innovatieve stad: Gent is de stad met de grootste concentratie aan hoger onderwijs in Vlaanderen (België?). Dit brengt voor heel veel mensen het imago mee van studentenstad, maar triestig weinig wordt er gedacht dat universiteiten en hogescholen ook wel prima onderzoeksinstellingen zijn. Er zit in deze stad heel veel kennis, knowhow en intellectuele werkkracht gebundeld. Dit kan een goede trekpleister zijn voor bedrijven en High Tech industrieën (op vlak van biotechnologie zit dat al snor). Op dit moment lijkt mij dit potentieel onderbenut.

Last edited by Puinkabouter; November 11th, 2008 at 01:04 PM. Reason: 2 > 1
Puinkabouter no está en línea   Reply With Quote
Old March 2nd, 2008, 05:38 PM   #37
himbaman
Registered User

himbaman's Avatar

ik vind persoonlijk dat het een mooi statement van gent zou zijn, om zich gewoon niét te profileren en niet mee te doen aan al die marketing- onzin.
himbaman no está en línea   Reply With Quote
Old March 3rd, 2008, 12:07 PM   #38
giergel
Urban Explorer

giergel's Avatar

Likes (Received): 1

Ik snap niet waarom je Studentenstad niet hebt aangeklikt...?
Gent is een typische studentenstad, en de 2de grootste van het land na Leuven.
Old March 3rd, 2008, 01:34 PM   #39
taboe
taboe

Brussel is de grootste studentenstad, dan Gent, dan Leuven
Old March 3rd, 2008, 02:01 PM   #40
Puinkabouter
killed Laura Palmer

Puinkabouter's Avatar

Quote:
Originally Posted by giergel View Post
Ik snap niet waarom je Studentenstad niet hebt aangeklikt...?
Gent is een typische studentenstad, en de 2de grootste van het land na Leuven.
Het gaat hem bij deze om het sterker inzetten op een aantal aspecten, gezichten van Gent die slecht gekend zijn maar wel een sterke troef kunnen zijn. Iedereen kent het gezicht van Gent als studentenstad al. Wat betreft studenten staat Gent er nu ook al heel goed voor. Daar moet niet nóg extra op ingezet worden. Iedereen blijft Gent sowieso al kennen als een studentenstad.

En, check your facts - maar dat heeft taboe al gedaan

Quote:
Originally Posted by himbaman View Post
ik vind persoonlijk dat het een mooi statement van gent zou zijn, om zich gewoon niét te profileren en niet mee te doen aan al die marketing- onzin.
Ik zou dat eerder wereldvreemd en arrogant vinden. Het moet gezegd: Gent hééft vele troeven en blinkt op veel vlakken uit. Er zijn ook zaken waar Gent het slecht doet, en het mag wel eens gebeuren dat een extern onderzoeksbureau het stadsbestuur daar attent op maakt, kwestie van het wat competent te houden.

Maar het doet er niet toe hoe goed ge zijt... als ge het niet aan de buitenwereld kunt verkopen, dan zijt ge er toch niets mee.

__

Hier trouwens een fijne en gevatte reportage over het 'Groot Onderzoek'.

Last edited by Puinkabouter; November 11th, 2008 at 01:05 PM. Reason: 2 > 1
Puinkabouter no está en línea   Reply With Quote

Reply

Thread Tools
Display Modes Rate This Thread
Rate This Thread:

Posting Rules