|
|
| daily menu » rate the banner | guess the city | one on one |
|
|
#21 |
|
BANNED
Likes (Received): 1
|
De luchthaven van Kortrijk lijkt mij ook zeer dicht tegen die van Lille te liggen. Hoeveel kilometer is dat?
Ik heb ook de indruk dat een zakenvlucht en pleziervlucht luchthaven wel mogelijk moet zijn voor de die luchthaven. Zolang het winstgevend is eigenlijk... |
|
|
|
|
|
#22 |
|
Forever Travelling
Likes (Received): 15
|
Ik denk 30 à 35 km
|
|
|
|
|
|
#23 |
|
Registered User
Likes (Received): 40
|
35 km, maar het is zeer tijdrovend en duur om met het openbaar vervoer in Lille Lesquin te geraken vanuit Kortrijk, en er zijn ook niet zoveel verbindingen, tenzij voor franse binnenlandse vluchten (waarvoor ik liever de TGV neem) dus veel hebben we er niet aan. Brussels airport is veel makkelijker bereikbaar.
|
|
|
|
|
|
#24 |
|
Registered User
Likes (Received): 0
|
Mijn laatste reactie.
Midden in een verstedelijkt gebied een luchthaven willen uitbouwen is nooit een goed idee; nergens. Deze luchthaven zal nooit renderen, alleen maar geld opslokken van de belastingbetaler. De luchthaven van Kortrijk is een louter politieke beslissing: de VLD heeft zijn regionale luchthaven in Deurne; de SP.A in Oostende; en de CD&V in... Wevelgem. Juist! Omwille van "compensatie" zal en moet die luchthaven er komen; of er nu belangstelling, interesse, een draagvlak, ... voor is, dat speelt geen rol. De CD&V zal wel voor de nodige (belastings)centen zorgen. Al meer dan 30 jaar probeert men in Wevelgem een echte luchthaven uit de grond te stampen. De echte trafiek (zakenvluchten!) is er in al die jaren nauwelijks op vooruitgegaan: er is doodgewoon geen "markt", geen "potentie" aanwezig in Zuid-West-Vlaanderen om die luchthaven zinvol te laten gebruiken. Met de economische en financiële crisis in volle gang, zie je nu al dat er op een rampjaar wordt afgestevend: gisteren landden een paar jets. Vandaag zag ik er nog geen enkele... In een tijd van besparingen zijn de honderdduizenden (!) euro's belastinggeld die men in het vliegveld gepompt heeft en nog wil pompen, weggesmeten geld. Dit wordt nooit wat!!! En ondertussen wordt alles wat vliegt en vleugels heeft naar Wevelgem gehaald. Is het normaal dat buitenlandse leerling-piloten in deze dichtbevolkte regio komen oefenen? Is een paar ongevallen (met dodelijke afloop) de jongste jaren nog niet voldoende? Een 15-tal jaar geleden crashte een sportvliegtuig in het huis van mijn overburen... Zijn de 150 nachtvluchten per jaar nu écht nodig om dit vliegveld rendabel te maken/houden? Nu al is Bissegem zichtbaar aan het verloederen, vermarginaliseren, verkrotten, verpauperen. En sorry, de lawaaioverlast door het vliegveld is daar één van de oorzaken van. De jonge gezinnen trekken weg. Op de mooiste plaatsen in het Kortrijkse werden de laatste jaren ambachtelijke zones aangelegd. Daarvoor werd heel wat (van de schaarse) openruimte opgeofferd. Zelfs de mooie Leiemeersen werden op sommige plaatsen volgegooid met fabrieken. In Wevelgem ligt een gebied 150m breed, 2 km lang; aan de spoorweg, aan de Leie, aan een knooppunt van snelwegen. De ideale plaats om een ambachtelijke zone in te richten die werk kan verschaffen aan minstens een paar honderd mensen. In een dichtbevolkte regio moet je keuzes maken. De keuze voor een vliegveld is een verkeerde keuze. Oostende ligt op 50 km vliegen; Rijsel ligt op 35 km vliegen. Alleen de CD&V wil niet van deze grensoverschrijdende samenwerking horen! Eigen vliegveld eerst! De toekomst zal het uitwijzen. |
|
|
|
|
|
#25 | |
|
BANNED
|
Quote:
Vreemd deze draad eigenlijk. Ik had altijd de indruk dat dit vliegveld totaal overbodig was. Ik ga niet te veel uitspraken doen omdat ik de situatie absoluut niet ken, maar ik heb toch de indruk dat Rudy Dewilde een aantal goeie argumenten tegen de luchthaven heeft. |
|
|
|
|
|
|
#26 |
|
Registered User
|
Eigenlijk is het inderdaad totaal onlogisch dat de startbaan recht tussen Wevelgem enerzijds en Bissegem - en vooral Kortrijk! - anderzijds geprangd ligt. Eender vanuit welke richting er geland of opgestegen wordt, het is altijd over dichtbevolkt gebied.
Ik kan me natuurlijk voorstellen dat in het begin net niet over Kortrijk werd gevlogen. Ik veronderstel dat de ring (R36) vroeger de rand van de stad was, en dat Wevelgem toen ook niet zo groot was. Al gaat het blijkbaar toch vlak over het centrum. Ik zie in het verlengde toch het station en niet ver er vandaag de Grote Markt... Eigenlijk had men de luchthaven, of vliegveld, of hoe het ook heet... beter enkele kilometers meer naar het noorden aangelegd, en dan was er waarschijnlijk geen enkel probleem. |
|
|
|
|
|
#27 |
|
Registered User
Likes (Received): 40
|
De luchthaven is in 1916 door de Duitsers opgericht aan de rand van Bissegem, (Kortrijk lag dicht bij het front rond Ieper) ik denk dat geluidsoverlast wel het laatste van de zorgen was van de inwoners in tijdens de eerste wereldoorlog.
Uiteraard is de instandhouding van de luchthaven wel de verantwoordelijkheid van de Belgische politici. Ik ben niet echt pro of contra de luchthaven, maar als inwoner van kortrijk-centrum heb ik in ieder geval geen last van de overvliegende vliegtuigjes. |
|
|
|
|
|
#28 |
|
Registered User
|
Abelag bestelt drie gloednieuwe jets
Phenom 100 verlaagt drempel voor zakenmensen
KORTRIJK - De vliegtuigoperator Abelag bestelt drie nieuwe vliegtuigen. Ze zijn van het type very light jet (VLJ). Abelag wil de drempel voor businesslui nog lager maken. De luchtvaart heeft het ergste achter de rug. Dat zegt Abelag op de vlieghaven van Wevelgem-Bissegem. Het bedrijf investeert in drie nieuwe vliegtuigen van het type Very Light Jet (VLJ). Het gaat daarvoor scheep met de Braziliaanse constructeur Embraer. Abelag dokterde ook een unieke formule uit: je koopt als ondernemer een deel van het vliegtuig. Luc Olivier van Abelag: 'Eigenlijk willen we de toegang tot privévliegen nog haalbaarder maken. Met dit toestel verlagen we de instapdrempel nog meer. Een aantal ondernemers is gewoon om te vliegen. Sinds de crisis doen ze dat zelfs nog ietsje meer omdat ze bijvoorbeeld dicht bij de werkvloer willen blijven. Er zijn daarnaast echter nog een aantal andere ondernemers die aan de poort staan te kloppen maar dit tot dusver niet deden. Door het verlagen van de instapdrempel kunnen we die overhalen.' De investeringsformule blijkt succesvol want Abelag kon drie nieuwe toestellen bestellen. In de beginperiode was het blij om een jet om de drie jaar te kunnen kopen. Dominiek Deman van Abelag: 'De vliegtuigen zijn bedoeld voor zowel de verhuurmarkt als voor de markt van de mede-eigenaars. Wie voor eenvierde investeert betaalt één miljoen dollar. Daarbij kan hij een bepaald aantal uren (100) gebruik maken van het vliegtuig. De mede-eigenaar heeft geen zorgen meer om onderhoud en dergelijke. Dat wordt voor hem gedaan. De variabele kosten bedragen 526 euro per vlieguur.' De Phenom 100 werd verkozen boven de Cessna omdat hij vijftien procent sneller is en degelijker lijkt. Luc Olivier: 'We blijven onze Abelag-normen hanteren met onder meer twee piloten als bemanning. Er kunnen vier passagiers mee in dit toestel. We leggen 2.200 kilometer af in een vlucht. Dit is een zeer degelijk vliegtuig want vergeet niet dat dit ook klimt naar 41.000 voet. Abelag heeft moeten inbinden zoals iedere operator dat de jongste tijd heeft moeten doen. Maar we blijven werken met 21 vliegtuigen en ruim zestig piloten. Dat laatste aantal is ietwat verminderd. Als organisatie zijjn we echter altijd vrij stabiel gebleven omdat we in goede tijden ook goed beheerd hebben. Deze sector is immers cyclisch. De zakenluchtvaart is er en zal blijven. Abelag doet ongeveer drieduizend vluchten per jaar. Dat is niet alleen vanuit Wevelgem-Bissegem maar ook vanuit Zaventem en Antwerpen. De toekomst oogt goed maar enige voorzichtgheid blijft altijd geboden.' De technici van Barco kwamen donderdagnamiddag een kijkje nemen in het vliegtuig, dat technisch een van de beste in zijn soort heet te zijn. (Kris Vanhee) Bron: Het Nieuwsblad, 02/10/2009 |
|
|
|
|
|
#29 | |
|
Registered User
|
Quote:
|
|
|
|
|
|
|
#30 |
|
Registered User
|
waarom is die luchthaven zo uniek?
|
|
|
|
|
|
#31 |
|
Registered User
|
|
|
|
|
|
|
#32 | |
|
Registered User
|
Quote:
|
|
|
|
|
|
|
#33 |
|
Registered User
|
Omdat ze daar al gedaan hebben waar ze in Deurne al een eeuwigheid over zagen: een weg die hinderlijk zou zijn voor het vliegverkeer is er ondertunneld
dat is bij de krijgsbaan nog niet gelukt. ![]() Voor de rest kan men er misschien er een uitvalsbasis voor een "Ryanair" maken en omdopen tot Lille-North, of zo...
|
|
|
|
|
|
#34 |
|
Registered User
|
|
|
|
|
|
|
#35 |
|
Registered User
|
|
|
|
|
|
|
#36 |
|
Registered User
|
|
|
|
|
|
|
#37 |
|
Bike It!
Likes (Received): 341
|
Weer 5,5 miljoen belastingsgeld voor een nutteloos, vervuilend, hinderlijk project. Ik weet weer waarvoor ik morgen mijn kl... ga afdraaien...
De economische lobbyisten hebben weer hun werk goed gedaan.... Wij de baten, de maatschappij de kosten. |
|
|
|
|
|
#38 |
|
Registered User
Likes (Received): 3
|
Och hiere, de luchthavenhaters komen weer boven...
|
|
|
#39 |
|
Bike It!
Likes (Received): 341
|
Nee, luchthavens zijn een noodzaak. Maar niet altijd en overal, zeker niet in het dichtbevolkte Vlaanderen en vooral niet als die luchthaven economisch en ecologisch totaal onverantwoord is.
Zo'n denigrerende opmerking is dus heus niet nodig. |
|
|
|
|
|
#40 | |
|
Registered User
Likes (Received): 8
|
Quote:
luchthavens zijn handig, als ge bv. eens naar Rome wilt ![]() (al ga ik liever met de auto, als ik tijd heb en met minstens 3 man reis) |
|
|
|
|
![]() |
| Thread Tools | |
| Display Modes | Rate This Thread |
|
|