|
|
| daily menu » rate the banner | guess the city | one on one |
|
|
#101 |
|
Funk me
Likes (Received): 0
|
Ik vind goed dat ze zich verontschuldigen, maar het parket zijn diegenen die al de getuigenissen bij elkaar bracht en daaruit blijkt dat de daders zo beschreven zijn door de getuigen, tja ... dan zit je erna met de gebakken peren
MAar de moslimgemeenschap gestigmatiseerd? Ze hebben er alles om gedaan om het dit te vermijden, om een heksenjacht te vermijden Ach zucht Het belangrijkste is dat al 1 dader is opgepakt, en hoop dat ze de tweede dader snel te pakken krijgen. En laten we hopen dat er eindelijk een dialoog komt! |
|
|
|
|
|
#102 | |
|
Registered User
|
Josh:
Quote:
Ik hoop dat we nu niet allemaal gaan terugtrekken in onze politiek-correcte schulp en de problemen in Brussel gaan aanpakken. |
|
|
|
|
|
|
#103 |
|
Funk me
|
Dat was niet de vrt nieuwslezer maar de persoon die erbij zat om zich te verontschuldigen in naam van de politie en onderzoeksrechters
Oncelinck heeft het wel zo bedoeld! Idd en dan verschiet men ervan dat niemand zo snel nog geneigd is om te getuigen Maar moet er wel bij zetten dat het goed is dat men hun excuseert. |
|
|
|
|
|
#104 |
|
City Geek
|
Het gaat mssn niet om racisme maar om het feit dat mensen geconditioneerd zijn en zulke misdrijven vlugger gaan associeren met Noord-Afrikanen. Als de daders dan donker zijn zal men ook vlugger aannemen dat het Noord-Afrikanen zijn hoewel het even goed Spanjaarden, Portugezen, Grieken en ja zelfs Polen, Belgen of Zweden kunnen zijn. Bepaalde kenmerken worden nu eenmaal toegeschreven aan bepaalde groepen. Daarom had men bij de beshrijving van de daders beter gezegd dat het om donkerharige jongeren ging i.p.v. automatisch aan te nemen dat het om Noord-Afrikanen ging. Het risico op vergissingen is dan veel te groot.
|
|
|
|
|
|
#105 | |
|
Registered User
|
uit een artikel in La Libre Belgique:
Quote:
Voila en nu stop ik hiermee, want het zal weer een eindeloze discussie worden waar iedereen wel een beetje gelijk heeft. |
|
|
|
|
|
|
#106 |
|
Registered User
|
Bruxelles est la 2e région la plus riche d'Europe
Bruxelles-Capitale était en 2003 la deuxième région la plus riche d'Europe, derrière Londres, selon des données publiées jeudi par Eurostat, l'office de statistique de l'UE. Le PIB (exprimé en standards de pouvoir d'achat) des 254 régions de l'UE variait en 2003 entre 33% de la moyenne à Lubelskie (Pologne) et 278% dans la région centrale de Londres. Avec 238% de la moyenne, Bruxelles-Capitale se place en deuxième position, même si cette position est très largement due au flot de navetteurs. Dans plusieurs régions, ceux-ci "accroissent la production à un niveau qui ne pourrait être atteint par la seule population active résidente", explique Eurostat. En tête du classement, derrière Londres et Bruxelles, figurent le Grand-Duché de Luxembourg (234%), Hambourg (184%), l'Ile de France (173%) et Vienne (171%). En Belgique, la richesse varie très largement entre le Hainaut (78%), Luxembourg (82,2%) et Namur (82,3%) d'une part, et Bruxelles (238%) de l'autre. En moyenne, la région flamande est nettement plus riche (117%) que la région wallonne (85%). (belga) http://www.7sur7.be/hln/cch/det/art_...=categorieArt6 |
|
|
|
|
|
#107 |
|
Bike It!
Likes (Received): 297
|
Brussel op 18 in lijst van duurste steden
(Belga) Oslo, Londen, Kopenhagen, Zürich en Tokio zijn de duurste steden ter wereld. Dat blijkt uit het woensdag gepubliceerde jaarlijkse onderzoek "Prijzen en lonen" van de bank UBS. Op de lijst staat Brussel op de achttiende plaats. De Zwitserse steden Genève en Zürich staan bovenaan het klassement wat koopkracht betreft: in die steden hebben de werknemers immers de hoogste nettolonen, aldus de studie. Genève en Zürich worden gevolgd door Dublin, Los Angeles en Luxemburg. UBS peilde ook naar de werktijd: in Azië wordt het langst gewerkt, met jaarlijks bijna vijftig dagen meer in vergelijking met West-Europa. In Seoel wordt het meest gewerkt, namelijk 2.088 uur per jaar. In Parijs wordt er met 1.480 uur per jaar het minst arbeid verricht. Volgens de enquête zijn Londen en New York de duurste steden wat het huren van een woning betreft. In Kuala Lumpur, Bombay, New Delhi en Buenos Aires is het leven het goedkoopst. (dwm) |
|
|
|
|
|
#108 | |
|
Registered User
Likes (Received): 129
|
Lezersbrief vandaag in DS:
Quote:
Ik ben deze week nog in het centrum van Bxl geweest en ik kan deze man enkel gelijk geven: Brussel wordt slecht beheerd en dat zie je gewoon op straat. Je moet zelfs geen 20 passen van de Grote Markt zetten of je wordt al geconfronteerd met verkrotting, vuile voetpaden, gebarsten tegels, afgeblatte verf, leegstand,... Ik gee toe, het was grijs weer, maar Brussel zag er echt niet goed uit. En dan moest ik nog met de trein terug, langs het vooroorlogse Bxl-Noord en bijhorend uitzicht op nog meer 'bidonvilles'. Het was een verademing om weer in Leuven aan te komen: modern station, mooi en proper plein (en stad)... ik leek wel in een ander tijdperk aan te komen. Waarom, o, waarom wordt Brussel zo verwaarloosd?
|
|
|
|
|
|
|
#109 | |
|
City Geek
|
Quote:
|
|
|
|
|
|
|
#110 |
|
Bike It!
|
Helemaal akkoord met Josh. Brussel, en bij uitbreiding onze andere grootsteden, zijn verre van perfect, maar hebben toch een enorme weg afgelegd de laatste decennia. Ik weet niet hoe oud je bent Thermo, maar ik heb Brussel nog gekend 25 à 30 jaar terug. Brussel was toen een vuile, gore, grauwe stad vol stadskankers. Leegstand, verkrotting, kaalslag, beton...Ook de openbare ruimte was een regelrechte ramp, met een enorme stadsvlucht tot gevolg. Ik was werkelijk beschaamd om Belg te zijn als ik door Brussel wandelde. Onze hoofdstad was een puinhoop, met de Grote Markt als enige lichtpuntje. Van die puinhoop vind je hier en daar daar nog restanten. Wie in Brussel-Zuid uitstapt kan het Brussel van vroeger aanschouwen. Zo was de hele binnenstad.geleken met vroeger is Brussel nu een pareltje Ver Nu, je mag Brussel ook niet vergelijken met kleinere steden als Leuven en Brugge. Vooral Leuven is erg clean, maar heeft dan ook een véél rijkere bevolking dan Brussel. Het aantal hooggeschoolden met een dikke portemonnee is een veelvoud van die in Brussel. Meer stadsinkomsten betekent natuurlijk ook meer geld voor de stadskas. Waarin die briefschrijver Alex wel gelijk heeft is de dominerende positie van de auti in Brussel, waar heel wat lokale politici niks durven aan doen. Maar dat is niet alleen een Brussels probleem, maar is in elke Belgische stad zo. Zelfs in Gent, dat zo graag pronkt met zijn verkeersvrij centrum, zijn slechts enkele (winkel)straten autovrij. Voor de rest raak je nog steeds zonder veel problemen met je karretje tot in het centrum van de stad. Dat wagentje raak je bovendien probleemloos kwijt in een van de vele parkings in volle centrum. Dat trams en bussen hierdoor aan een slakkengangetje mee staan aan te schuiven in de file, daar storen alleen de openbaar vervoergebruikers zich aan. En in provinciestadje als Eeklo (en andere)...daar zouden de lokale middenstandspolitici zelfs hun kind verkopen voor een extra parkeerplaats voor de etalage... |
|
|
|
|
|
#111 |
|
Registered User
Likes (Received): 129
|
Ik geef toe: ik ben een ongeduldig iemand
Ik vind Brussel een fantastische stad, echt waar. En juist daarom ben ik soms zo gefrustreerd dat alles niet even snel vooruit gaat, of wordt opgeknapt. Ik wil Brussel zien schitteren vanaf het Zuid tot het Noordstation!Daarom ben ik soms zo teleurgesteld als ik in het toeristische hart nog verkrotting of vuile straten zie... hebben de beleidsmakers dan echt niet meer fierheid denk ik dan? Ik weet dat Brussel de afgelopen 25 jaar ENORM is veranderd in de positieve zin. Maar je ziet dat de oude kankers nog niet helemaal weggewerkt zijn, en dan komt m'n ongeduldigheid weer boven Het ligt dus aan mij hoor...
Last edited by Thermo; March 23rd, 2007 at 01:13 PM. |
|
|
|
|
|
#112 |
|
Bike It!
|
Dat ongeduld heb ik ook soms.
Maar aangezien ik tegenwoordig maar eens om de 2 maanden of zoiets naar de hoofdstad kom, zie ik toch daadwerkelijk de zaken zienderogen veranderen. En 40 jaar verwaarlozing maak je niet in 10 jaar goed. Het beste is om ook regelmatig eens acheterom te kijken. Dan pas besef je dat het eigenlijk wel relatief snel verandert. |
|
|
|
|
|
#113 |
|
City Geek
|
Je ziet ook dat de 'stadsvernieuwingsbeweging' langzaam ook uitbreidt naar de buitenwijken van de stad. Ten zuiden van de Dansartstraat zijn al heel wat straten heraangelegd, met mooie voetpaden en verlichting, er worden ook nieuwe huizen bijgebouwd of gevels gerenoveerd en overal wordt groen aangeplant. Het Bloemenhofplein bij voorbeeld, is een heel aangenaam, groen pleintje geworden en ook de omliggende straten zijn volop in ontwikkeling; ondermeer de Zennestraat krijgt nu en opknapbeurt. Als men dan de kleine ring nadert wordt het allemaal weer wat lelijker en meer verwaarloosd maar dat zal wel positief evolueren, eens die kleine ring ook wordt heraangelegd. Aan de overkant, richting Anderlecht is men trouwens ook volop bezig met stadsvernieuwing. De omgeving van de 'Prévoyance Sociale' ziet er wel goed uit, met prachtige panden en veel huizen die in de steigers staan ter renovatie. Wat verderop begint dan de beruchte wijk Kuregem en daar is nog zeer veel werk te verrichten maar toch verwacht ik daar ook een positieve evolutie.
Een ander voorbeeld is het beruchte braakliggende terrein/verkrotte gebied achter de INNO en de City 2. Ook daar heeft men nu de straten heraangelegd en wordt er gebouwd. Het is zeker niet het mooiste stukje Brussel, maar het ziet er nu toch proper en netjes uit. Ook in de omgeving voorbij Manneken Pis(verlengde Stoofstraat) wordt druk geïnvesteerd. Oude magazijnen worden omgebouwd tot lofts en appartementen en ook de openbare ruimte wordt onder handen genomen. En zo zijn er nog veel meer voorbeelden. Dus al bij al, toch positieve geluiden vanuit Brussel. Ik erger me ook nog vaak aan verkrotting en verloedering op bepaalde plaatsen maar zoals reeds gezegd is, men kan dat allemaal maar zo niet met één vingerknip ombuigen. Het is een proces van jaren dat veel geld en tijd kost maar zeker de laatste paar jaren vind ik dat het toch bijzonder hard gaat in Brussel. |
|
|
|
|
|
#114 |
|
New Brusseleir
|
Pannenhuis heropenen zou inderdaat heel wat beterschap betekenen.
Bockstael is een gruwel. Je kan direct naar de metro, als je eerst een paar tussenniveau's doorloopt, de roltrappen zijn in geen eeuwen gerepareerd, en vooral, het is een tochtgat. Laken ligt voor het treinverkeer trouwens beter, ook de treinen naar de lijn 28 (westelijk ringspoor) passeren daar, in Bocstael niet. Maar goed, voorlopig rijden nog geen reizigerstreinen langs daar, of toch niet met de bedoeling er te stoppen. |
|
|
|
|
|
#115 | |||
|
Registered User
Likes (Received): 11
|
debat/discussion : Gaat het wel goed in Brussel?
De Brusselse economie is belangrijk voor gans het land, honderdduizenden pendelaars komen zich dagelijks verrijken in de hoofdstad. Brussel is uitgegroeid tot één van de belangrijkste politieke internationale steden in de wereld. Maar ondertussen groeit de kloof tussen arm en rijk. De huren worden onbetaalbaar, veel rijke EU-ambtenaren betalen geen belastingen en de oostelijke gemeenten horen bij de rijkste van het land. Dit terwijl in andere wijken de werkloosheid soms meer dan 40% bedraagt! 1 op 4 kinderen in het Brussel-Hoofdstad groeit op in armoede! Er is net als in frankrijk een jongerencultuur van criminaliteit, geweld en vandalisme.
Quote:
Quote:
Quote:
Last edited by snot; May 3rd, 2007 at 11:48 PM. |
|||
|
|
|
|
|
#116 |
|
...
|
Zonder hier de showman te willen uithangen.
Mijn stiefvader moest ooit een week werken in Brussel, niet ver van Anderlecht. Even verderop waren mannen autoruiten aan het inslaan en graaiden alles mee wat ze konden. Hij vroeg aan de agenten die er vlakbij stonden waarom ze niet ingrepen waarop de agenten hem vertelden dat zulke zaken hier schering en inslag zijn. Diezelfde avond nog wandelde mijn vader terug naar het hotel en zag plots een grote plas bloed liggen met een groep agenten daaromheen. Bleek dat een Portugees was doodgestoken. Deze zaken dateren van eind vorig jaar. Nog niet zo lang geleden dus. Pas op! Ik stel Brussel helemaal niet voor als een bandietenhol. Ik wou dit gewoon even met jullie meedelen. Ik kan me niet voorstellen dat het er echt zo aan toe gaat in sommige wijken van Brussel? |
|
|
|
|
|
#117 |
|
Registered User
|
Idd, ik heb ook het gevoel dat de problemen daar weggemoffeld worden (zonder dat hier per se iemand voor verantwoordelijk is).
Als er in Antwerpen zoiets gebeurd staat direct de VTM en de VRT errond en dan hangt er weer zo'n sfeertje van: "ja lap, 't is weer zover!". In Brussel lijkt dat veel minder, maar dat is gewoon bedrog, omdat er niet over gesproken wordt. |
|
|
|
|
|
#118 | |
|
Registered User
Likes (Received): 16
|
Quote:
|
|
|
|
|
|
|
#119 | |
|
BANNED
Likes (Received): 1
|
Quote:
Ik zat eens in de trein naar Oostende en volgde het gesprek van een paar West-Vlaamse EHSAL studenten die zaten op te scheppen hoe gevaarlijk het wel niet was in Brussel, net Chicago! (Dat maakte hen natuurlijk ook heel stoer t.o.v. hun vrouwelijke toehoorders) In Brussel heb ik gewoond in het centrum , schaarbeek en molenbeek en het valt me vooral op hoe vooral Vlamingen zeer aggressief (mondeling) reageren op Brusselaars: "Eikes, hoe kunt ge daar wonen!, ocharme in zo'n vuile stad etc..." Ik denk dat het ook niet zo is dat zaken in Brussel weggemoffeld worden, het tegenoverstelde is eerder waar. Als er iets negatiefs gebeurt staat de pers er direct met hun neus op. Positieve zaken worden op de VRT vaak genegeert: de Jazz marathon bijvoorbeeld is onbekend in Vlaanderen, zo'n evenement zou in Antwerpen LIVE worden verslagen, met reporters ter plaatse enz... Ik zal niet ontkennen dat er in Brussel wordt ingebroken in auto's ed., maar gebeurt dat niet overal? |
|
|
|
|
|
|
#120 |
|
...
|
Mijn stiefvader is een serieuze en wijze man die zoiets niet vertelt voor zijn plezier en al zeker niet op familiefeestjes. Hij vertelde dit zonder overdrijven tegen mij en mijn moeder en was zelf zwaar onder de indruk. Voor de rest heeft hij er niemand wat over verteld. Een beetje respect voor de man zou dus wel op zijn plaats zijn.
Nogmaals, ik wil helemaal niet gezegd hebben dat het gevaarlijk wonen is in Brussel. Ik was juist nieuwsgierig naar wat de Brusselaars onder ons hierop te zeggen hadden, maar had toch wel verwacht dat de persoon in kwestie serieus zou genomen worden en niet afgeschilderd zou worden als een praatjesmaker op familiefeestjes. Waarom altijd zo geprikkeld reageren als het over de eigen stad gaat? Owee als je hier iets slechts zegt over Brussel of Antwerpen. België is meer dan die twee steden alleen.
|
|
|
|
![]() |
| Tags |
| brussel, bruxelles |
| Thread Tools | |
| Display Modes | Rate This Thread |
|
|