daily menu » rate the banner | guess the city | one on one

Go Back   SkyscraperCity > European Forums > Euroscrapers > Local discussions > Be. Forum > Belgische steden / Villes belges > Brussel / Bruxelles

Reply

Thread Tools Rating: Thread Rating: 2 votes, 5.00 average. Display Modes
Old April 11th, 2011, 01:25 AM   #1501
groentje
New Brusseleir

Likes (Received): 0

Spijtig genoeg lijkt het Zuidstation inderdaad wel vlekkeloos vergeleken met haar directe omgeving...
groentje no está en línea   Reply With Quote

Sponsored Links

Old April 11th, 2011, 07:58 AM   #1502
Filou
City Geek

Filou's Avatar

Likes (Received): 58

Quote:
Originally Posted by groentje View Post
Zo vreemd vind ik die redenering van Josh niet, hoor, Filou. Er wordt inderdaad veel te weinig schoongemaakt, maar zelfs op plaatsen waar dagelijks gekuist wordt (in het station zelf, bijvoorbeeld), is het resultaat echt niet om over naar huis te schrijven. Reeds na een paar uur is het een ramp. Ondanks dat je over de vuilnisbakken struikelt.
Dat is toch normaal, gezien het aantal reizigers die daar over de vloer komt. In andere, soms nog drukkere, stations in het buitenland blijft het proper, ondanks de vele duizenden reizigers. Maar daar zie je ook continue onderhouds personeel rondlopen, niet één keer per dag zoals in Brussel Zuid. Ook zie je in buitenlandse stations gewoon altijd politieagenten rondlopen, ik heb er nog niet veel gezien in Brussel Zuid.

De redenering van Josh dat het zinloos is daar te kuisen omdat het "binnen de korste keren toch weer vuil is" gaat toch op in elk station van die drukte ter wereld? Dat is toch normaal, maar elders pakt men dat wel goed aan, bij ons niet.

Quote:
Die mentaliteitsverandering mag dus liever vandaag dan morgen volgen.
Nogmaals: het excuus dat er eerst een mentaliteitsverandering moet komen vooraleer men deftig gaat kuisen is absurd.
Eerst moet er een goed beleid gevoerd worden: voldoende schoonmaken met zwaar en licht materiaal, voldoende vuilbakken die voldoende worden geleegd, voldoende wc's, voor mannen èn vrouwen, voldoende politie (te voet), voldoende containerparken, voldoende boetes voor overtreders, voldoende informatie en vorming van de bewoners èn bezoekers.
Als dat allemaal gebeurd dan kan je pas zeggen dat het de schuld van de mensen is en niet van het beleid.

Quote:
Hier zien sommige straten duidelijk zelfs niet elke week een straatveger die de rommel wat opkuist.
Ik blijf het herhalen: in de overdekte straat is het vuil op sommige plaatsen aangekoekt tot een centimeterdikke zwarte laag. Daar wordt gewoon nooit gekuist.

Quote:
Originally Posted by tauernexpress
Maar ik denk ook dat het veel te maken heeft met die mensen die daar leven, in de marginaliteit, een (groot) deel constant onder invloed en soms ronduit agressief, die liggen dikwijls te slapen "in eigen nat" languit op de vloer of op een wachtbank.
Ja, dat moet ook aangepakt worden, dat is ook een deel van het beleid. Je kan moeilijk zeggen dat we moeten wachten tot die mensen "hun mentaliteit" verandert.

Quote:
Ook als het in het station ergens stinkt komt het meestal van een mens. Ik weet dat ze oa in Duitsland in stations een "Bahnhofsmission" ("stationsmissie") hebben die zich over zulke personen ontfermt
.

De laatste tijd is er een enorme stijging (visueel) van dergelijke figuren in de Brusselse straten. Tijd dat men de wetgeving over landloperij terug invoert.
Het kan toch niet dat men het hele station, een hele buurt laat verloederen door een tiental dergelijke figuren...

Quote:
Ik ga dikwijls vòòr mijn laatste trein naar huis (00:32) nog iets kopen in het zaakske van de gang van de metro naar de zuidertoren omdat dat de enige winkel is die dan nog open is in het station: onttrokken aan de ogen van iedereen en nog nooit politie gezien op dat uur. Manman de taferelen die ge daar ziet
Het grootste station van het land is eigenlijk gewoon de goorste plaats van het land. Maar sommigen pleiten ervoor dat eerst de mentaliteit moet veranderen voor we de problemen aanpakken?

Het is waar dat de centrale gang van het station nog niet zo vuil is als de omgeving van het station. Dat is natuurlijk omdat in het station Infrabel (of de holding) verantwoordelijk is en buiten het station het Brussels gewest. Ook het metrostation (mivb) is proper genoeg. Maar ik nog de reizigers in Brussel Zuid hebben enige boodschap aan die bevoegdheidsverdelingen.

Last edited by Filou; April 11th, 2011 at 08:10 AM.
Filou está en línea ahora   Reply With Quote
Old April 12th, 2011, 12:49 AM   #1503
groentje
New Brusseleir

Het is geen kwestie van eerst de mentaliteit en dan de schoonmaakploegen, het is een kwestie van beide. Zonder schoonmakers zal je inderdaad de mensen onvoldoende aanzetten om zelf de boel proper te houden, zonder mentaliteitswijziging blijf je dweilen met de kraan open. Ik heb er bovendien toch wel wat ethische problemen mee als je verwacht dat er achter iedere passant een schoonmaker kunnen sturen om de rommel achter diens gat op te kuisen. Niet dat ik wil beweren dat jij dat wil, maar ook de gewone mensen moeten voor een deel hun verantwoordelijkheid nemen.
En ik ben het met je eens dat de Overdekte straat duidelijk al enige tijd geen water meer heeft gezien. Maar er wordt wel degelijk rommel opgekuist, hoor, om de zoveel tijd. Door goedmenende schoonmakers die buiten hun perimeter gaan, misschien, maar het gebeurt toch. Echt proper is het daarmee niet, maar zonder zou het pas echt een vuilnisbelt zijn.
Old April 12th, 2011, 08:00 AM   #1504
Filou
City Geek

Filou's Avatar

Quote:
Het is geen kwestie van eerst de mentaliteit en dan de schoonmaakploegen, het is een kwestie van beide.
Neen, het is een kwestie van beleid. Een beleid bestaat uiteraard niet uit het uitsluitend zenden van schoonmaakploegen maar ook uit het controleren, bestraffen van de mensen. Men moet ook de mensen informeren, sensibiliseren... zomaar stellen van: "de overheid moet helemaal niets doen want het is toch maar dweilen met de kraan open als de mentaliteit niet verandert." , is toch gewoon absurd.

De mentaliteit is wat ze is omdat er een laks beleid wordt gevoerd. En dan bedoel ik niet alleen dat er onvoldoende gekuist wordt.

Hetzelfde met misdaad. Zeg je daar ook dat er niet meer politie moet komen omdat eerst de mentaliteit van de misdadigers moet veranderen?

Overigens: de vuilheid van het zuidstation en omgeving heeft nauwelijks iets te maken met de mentaliteit van de mensen (de reizigers) daar.

Maar wel met: te slechte en te weinig kuisploegen, te veel clochards die hun ding mogen doen, te weinig politie, te veel verloedering van de gebouwen van infrabel onder het viadukt, te veel verloedering van gebouwen in de buurt van het station.

Mentaliteit?

Quote:
Ik heb er bovendien toch wel wat ethische problemen mee als je verwacht dat er achter iedere passant een schoonmaker kunnen sturen om de rommel achter diens gat op te kuisen.
Jij maakt er een karikatuur van. Zo is een serieuze discussie wel moeilijk. Er is wel een hemelsbreed verschil tussen voldoende en efficient kuisen en achter elke reiziger een schoonmaker sturen.

Quote:
maar ook de gewone mensen moeten voor een deel hun verantwoordelijkheid nemen
Maar dat is zo'n nietszeggende opmerking! Natuurlijk moeten de mensen hun verantwoordelijkheid opnemen, dat weet toch iedereen. Het probleem is wel dat dergelijke opmerkingen altijd gemaakt worden door overheden of ministers die hun werk niet naar behoren doen.

Jij doet het zo uitschijnen alsof elke reiziger in Brussel Zuid een wandelende vervuilmachine is, die om de vijf meter een drol op de grond deponeert, tegen een paaltje pist, en zijn vuilzakken van thuis meeneemt in de trein om ze in Brussel Zuid over de grond uit te smeren. Ja, dan kan je natuurlijk wel stellen dat ze "eerst zelf hun verantwoordelijkheid moeten nemen".

De werkelijk is natuurlijk niet de karikatuur die jij ervan maakt. De reizigers in Brussel Zuid zijn niet vuiler dan die in Gent, Leuven of Antwerpen en ze zijn zeker niet vuiler dan die in Amsterdam, Parijs, Londen of Barcelona. Dus met je mentaliteitswijziging zal je niet ver komen. Hoe wou je trouwens een mentaliteitswijziging bekomen zonder tussenkomst van de diverse overheden? Het lijkt wel of je verwacht dat dit zomaar uit te lucht zal komen vallen?

Last edited by Filou; April 12th, 2011 at 08:28 AM.
Old April 12th, 2011, 08:52 AM   #1505
Josh
City Geek

Josh's Avatar

Kijk Filou, het is onmogelijk om met jou in discussie te gaan omdat je er van overtuigd bent dat je het grote gelijk in pacht hebt en elke mening die er zelfs maar een beetje van afwijkt, trek je in het belachelijke.
Het is dan ook veelzeggend dat je groentje eerst er van beschuldigt een karikatuur te maken van je mening en dat je nadien gewoon een karikatuur maakt van zijn woorden en hem er bovendien van beschuldigt zelf aan de basis te liggen van die karikatuur.

Quote:
Originally Posted by Filou
Jij maakt er een karikatuur van. Zo is een serieuze discussie wel moeilijk.
Quote:
Jij doet het zo uitschijnen alsof elke reiziger in Brussel Zuid een wandelende vervuilmachine is, die om de vijf meter een drol op de grond deponeert, tegen een paaltje pist, en zijn vuilzakken van thuis meeneemt in de trein om ze in Brussel Zuid over de grond uit te smeren.

De werkelijk is natuurlijk niet de karikatuur die jij ervan maakt.
Natuurlijk moet een mentaliteitswijziging bekomen worden door vervuilers strenger te bestraffen en sensibiliseringscampagnes op poten te zetten. En natuurlijk betekent dat niet dat er intussen niet meer moet gekuist worden. Maar soit, dat heb ik dus al tientallen keren gezegd en bij deze was het dus meteen ook de laatste keer.
Josh no está en línea   Reply With Quote
Old April 12th, 2011, 09:15 AM   #1506
Filou
City Geek

Filou's Avatar

Quote:
Originally Posted by Josh View Post
Kijk Filou, het is onmogelijk om met jou in discussie te gaan omdat je er van overtuigd bent dat je het grote gelijk in pacht hebt en elke mening die er zelfs maar een beetje van afwijkt, trek je in het belachelijke.
Excuseer, het is Groentje die mijn mening in het belachelijke trekt door te stellen dat "je toch niet achter elke reiziger een kuisploeg kan sturen"

Uit zijn opmerking...

Quote:
Originally Posted by Groentje
Ik heb er bovendien toch wel wat ethische problemen mee als je verwacht dat er achter iedere passant een schoonmaker kunnen sturen om de rommel achter diens gat op te kuisen.
...trek ik de volgende conclusie. Waarom zou er anders die schoonmaker achter iedere passant moeten lopen?

Quote:
Jij doet het zo uitschijnen alsof elke reiziger in Brussel Zuid een wandelende vervuilmachine is, die om de vijf meter een drol op de grond deponeert, tegen een paaltje pist, en zijn vuilzakken van thuis meeneemt in de trein om ze in Brussel Zuid over de grond uit te smeren
Jij beweert dat de mentaliteit de belangrijkste reden is waarom het zuidstation en omgeving zo smerig zijn, ik beweer dat er onvoldoende gekuist wordt.

Als je andere mening hebt is dat je goed recht, maar mij zo agressief aanvallen is nergens voor nodig.

Quote:
Natuurlijk moet een mentaliteitswijziging bekomen worden door vervuilers strenger te bestraffen en sensibiliseringscampagnes op poten te zetten. En natuurlijk betekent dat niet dat er intussen niet meer moet gekuist worden. Maar soit, dat heb ik dus al tientallen keren gezegd en bij deze was het dus meteen ook de laatste keer.
Dat is toch wat ik hier van in het begin heb geschreven? Jij hebt daarentegen altijd gezegd dat de overheid niet meer kan doen omdat eerst de mentaliteit moet veranderen.
Het enige wat ik heb gezegd is dat de mentaliteit een gevolg is van het lakse beleid en dat de overheden nu eindelijk eens in actie moeten schieten.

Ik blijf het trouwens niet begrijpen waarom je mij zo aanvalt? Ik heb helemaal niet de wijsheid in pacht en ik trek niemands mening in het belachelijke.

Ik vind het jammer Josh, dat je zo persoonlijk tegen mij te keer gaat. Ik heb toch het recht om mijn mening te verdedigen?

Quote:
Originally Posted by Josh
Want al die viezigheid komt er niet omdat de kuisploegen niet performant zijn, maar wel omdat er mensen zijn die het nodig vinden om te vervuilen.
Kijk deze quote van jou is voor mij de essentie. Op de foto's die ik heb gepost is duidelijk te zien dat er in de overdekte straat en omgeving niet of nauwelijks gekuist wordt en de kuisploegen totaal niet performant zijn. Ik ben het dus totaal oneens met jou.
Jij hebt een andere mening, goed. Maar zit niet te schelden dat ik een betweter zou zijn omdat ik je ongelijk geef.

En voor alle duidelijkheid. Ook ik vind dat er een probleem is met de mentaliteit.

Last edited by Filou; April 12th, 2011 at 10:51 AM.
Old April 12th, 2011, 08:14 PM   #1507
Bazar
Brussels sprout

Likes (Received): 37

Mensen toch Ik denk dat we allemaal akkoord zijn en ik begrijp niet waarom er al zoveel heen en weer over het probleem getijpt werd.

Ik denk dat we hier allen akkoord zijn dat er twee zaken moeten gebeuren (allebei dus én tegelijkertijd):
- een beter netheidsbeleid (zowel op repressief vlak als op vlak van de organisatie/doeltreffendheid van de reiniging)
- een mentaliteits- en gedragswijziging bij (sommige) mensen die zich in en rond het station begeven.

Voilà, de rest lijkt me eigenlijk overbodig Allemaal terug vriendjes?
Bazar no está en línea   Reply With Quote
Old April 12th, 2011, 08:37 PM   #1508
Filou
City Geek

Filou's Avatar

Quote:
Originally Posted by Bazar View Post
- een mentaliteits- en gedragswijziging bij (sommige) mensen die zich in en rond het station begeven.
Maar hoe gaat die mentaliteits- en gedragswijziging er komen? Als dat de oplossing van het probleem is dan gaat het nooit opgelost geraken. Zoals ik al zei: je kan evengoed als oplossing voor de misdaad of over verkeersdoden zeggen: "er moet een mentaliteitswijziging komen."
Zonder actie van de verantwoordelijke overheden zullen slechte mentaliteiten niet veranderen.
En in het geval van het zuidstation (de omgeving) blijf ik er bij dat niet de mentaliteit van de reizigers maar wel het gebrekkig onderhoud en slechte manier van kuisen de oorzaak is van de smerige toestand van de buurt. Dit in combinatie van een bijna volledige afwezigheid van politie geeft een onhoudbare toestand. Roepen dat het een gedeelde verantwoordelijkheid is, is al te gemakkelijk.

Quote:
Ik denk dat we hier allen akkoord zijn dat er twee zaken moeten gebeuren (allebei dus én tegelijkertijd):
Ik ben daar dus niet mee akkoord. De mentaliteit zal nooit uit zichzelf veranderen.

Quote:
Voilà, de rest lijkt me eigenlijk overbodig Allemaal terug vriendjes?
Het zou prettig zijn om je standpunten te kunnen neerschrijven zonder allerlei verwijten naar je kop te krijgen.

Last edited by Filou; April 12th, 2011 at 08:45 PM.
Old April 12th, 2011, 09:06 PM   #1509
Ravke
Registered User

Likes (Received): 4

Het is simpel mensen, ik denk dat iedereen (of bijna) akkoord is dat er dagelijks of op sommige plaatsen constant gekuist moet worden, en dat de mentaliteit van de mensen moet veranderen.

Maar de mentaliteit van deze mensen gaat niet zo in één keer veranderen en daar heeft filou gelijk met het feit dat er politie constant aanwezig moet zijn en dat de vervuilers hard aangepakt moeten worden, en trouwens vinden jullie normaal dat er in het hart van Brussel, de grootste station van het land zo weinig politie en preventie aanwezig is?
Ravke no está en línea   Reply With Quote
Old April 13th, 2011, 01:20 AM   #1510
groentje
New Brusseleir

Dan verschillen we inderdaad van mening, Filou. De mentaliteit stinkt echt wel. Voor een stuk in de hand gewerkt door een gebrek aan beleid en schoonmakers, maar het is wel heel eenvoudig om de fout volledig bij het beleid te leggen.
En sorry, maar trek ik je opmerking in het belachelijke? Ik trek mijn woorden niet terug, maar citeer me de volgende keer wel volledig:
Quote:
Ik heb er bovendien toch wel wat ethische problemen mee als je verwacht dat er achter iedere passant een schoonmaker kunnen sturen om de rommel achter diens gat op te kuisen. Niet dat ik wil beweren dat jij dat wil, maar ook de gewone mensen moeten voor een deel hun verantwoordelijkheid nemen.
Voor de rest zijn we het, zoals Ravke en Bazar het ook al zeiden, eigenlijk roerend eens, hoor, dus even goede vrienden. Er is een serieus probleem met het beleid, er is te weinig aandacht voor netheid op alle niveau's. Net zoals er te weinig politieaandacht is voor foutparkeerders op het fietspad en andere verkeersovertredingen, te weinig gedaan wordt om het fietsverkeer aantrekkelijker te maken in deze stad, voor groenvoorziening en -onderheid, etc. Ik denk dat, als we een lijstje zouden maken van onze prioriteiten, dat er veel zaken op zouden voorkomen die hetzelfde zijn.
Old April 13th, 2011, 07:03 AM   #1511
Filou
City Geek

Filou's Avatar

Quote:
Dan verschillen we inderdaad van mening, Filou. De mentaliteit stinkt echt wel.
Er is niemand die dat ontkent. Ik zeg wel dat een "verandering van mentaliteit" als oplossing voor een probleem absurd is.
Ook beweer ik dat specifiek in het geval van het zuidstation het volledig een probleem is van slecht beleid. Het is niet door de mentaliteit van de reizigers dat het station en omgeving een schande is voor Brussel.

Dat mentaliteitsprobleem is uiteraard wel de oorzaak van de toenemende sluikstorten her en der in Brussel, en van het afval dat gewoon overal op de grond gegooid wordt.
Maar het blijft het beleid dat een actieplan moet maken om de mensen te overtuigen/verplichten om hun gedrag te veranderen. Uit zichzelf zal er niets gebeuren.

Quote:
Voor een stuk in de hand gewerkt door een gebrek aan beleid en schoonmakers, maar het is wel heel eenvoudig om de fout volledig bij het beleid te leggen.
Het is nog veel eenvoudiger om, zoals jullie, te zeggen: "dat de mentaliteit moet veranderen" om een probleem op te lossen. Zo kunnen de verantwoordelijken hun handen in onschuld wassen en verder gaan met niets doen.

Quote:
En sorry, maar trek ik je opmerking in het belachelijke? Ik trek mijn woorden niet terug, maar citeer me de volgende keer wel volledig.
Het volledig citaat verandert niets.

Quote:
Ik heb er bovendien toch wel wat ethische problemen mee als je verwacht dat er achter iedere passant een schoonmaker kunnen sturen om de rommel achter diens gat op te kuisen. Niet dat ik wil beweren dat jij dat wil,
Eerst schrijf je dat ik verwacht dat er achter iederen passant een schoonmaker moet lopen, en daarna schrijf je dat je dat niet wil beweren. Het hahaha-effect is al goed gelukt, dan.

Ik vind het ook raar dat je ethische problemen hebt met iets dat nooit gebeurd is, door niemand voorgesteld is en nooit zal gebeuren. Je kan evengoed ethische problemen hebben met het feit dat marsmannetjes geen stemrecht hebben.

Quote:
Net zoals er te weinig politieaandacht is voor foutparkeerders op het fietspad en andere verkeersovertredingen
Hier ook is het toch vooral een kwestie van mentaliteit. Moet die ook veranderen vooraleer de politie optreedt?

Last edited by Filou; April 13th, 2011 at 09:50 AM.
Old April 14th, 2011, 12:34 AM   #1512
groentje
New Brusseleir

Sorry, Filou, maar dit misverstand vind ik behoorlijk vermoeiend.
In plaats van men kan je ook je gebruiken, een constructie die ik persoonlijk nogal veel gebruik, dat zou jij toch al kunnen weten? Ik stel dus een rhetorische vraag, waarin ik mijn stelling nogal gechargeerd poneer, en maak direct in mijn volgende zin duidelijk dat ik jou niet verdenk van dergelijke redenering. Hoe duidelijk moet ik nog zijn?
Ik beweer evenmin dat iemand anders dat zou willen, maar het zou wel het ongewilde effect kunnen zijn van alleen maar in te zetten op schoonmaakploegen. De vervuiler zou wel eens onbewust het idee kunnen krijgen dat hij het recht heeft om zomaar alles op de grond te gooien, omdat alles toch zo snel mogelijk wordt opgeruimd. Dat mag niet de bedoeling zijn.
Ik geloof nogal sterk in de persoonlijke verantwoordelijkheid van mensen, of beter gezegd: ik wil sterk geloven in persoonlijke verantwoordelijkheid. Van iedere vervuiler die beter zou moeten weten. Die vaak ook beter weet, het zou de eerste keer niet zijn dat die brave Bruggeling (fictief voorbeeld, nvdr) in zijn eigen stad zijn klokhuis bijhoudt tot de eerste vuilbak, maar hier onbeschroomd zijn blikje uit het raam gooit. Ook al ligt het er vuil bij, dat hoort niet, vind ik.
En voor de rest, voor de 3e maal, zijn we het eigenlijk eens, hoor. Er zal inderdaad een duwtje in de rug nodig zijn door het beleid dat politie en schoonmaakploegen aanstuurt, vooraleer het echt proper wordt. Ik blijf alleen hopen, misschien tegen beter weten in, dat mensen hun eigen trots een beetje terugvinden en niet zomaar dingen op straat blijven gooien, enkel omdat het er al vuil bijligt.
Daarom: ja: mentaliteitsverandering en beleid moeten samen veranderen. Zonder kuisploegen en boetes zal die mentaliteitsverandering er wellicht niet komen, zonder die mentaliteitsverandering blijft het dweilen met de kraan open.

Bon, wat mij betreft kan hier een streep onder, ik heb mijn punt gemaakt, jij het jouwe. Even goede vrienden.

Last edited by groentje; April 14th, 2011 at 12:49 AM.
Old April 14th, 2011, 07:02 AM   #1513
Filou
City Geek

Filou's Avatar

Quote:
Ik stel dus een rhetorische vraag, waarin ik mijn stelling nogal gechargeerd poneer, en maak direct in mijn volgende zin duidelijk dat ik jou niet verdenk van dergelijke redenering. Hoe duidelijk moet ik nog zijn?
Ik weet heel goed wat jij bedoelt, groentje. Jouw stelling is dat het een gedeelde verantwoordelijkheid is, dat de mensen zo vuil zijn dat het niet meer proper te krijgen is. Mijn stelling is dat in het geval van het zuidstation dit helemaal niet zo is. (ik bedoel uiteraard niet dat mensen niet proper moeten zijn)
En wel omdat het onderhoud, beveiliging etc beneden alle peil is. De suggestie dat het daar zo vuil zou zijn omdat het in de eerste plaats de reizigers zijn die zouden vervuilen is beledigend naar die reizigers toe die dagelijks door die viezigheid moeten op weg naar hun werk of op weg naar een citytrip voor de Eurostar en Thalysreizigers.
De suggestie dat wanneer een zakenman of toerist zich ergert aan die smerigheid dat hij of zij eerst zijn mentaliteit moet veranderen is ergerlijk...

Quote:
Ik beweer evenmin dat iemand anders dat zou willen, maar het zou wel het ongewilde effect kunnen zijn van alleen maar in te zetten op schoonmaakploegen. De vervuiler zou wel eens onbewust het idee kunnen krijgen dat hij het recht heeft om zomaar alles op de grond te gooien, omdat alles toch zo snel mogelijk wordt opgeruimd. Dat mag niet de bedoeling zijn.
Absurde redenering: we kuisen niet want dan zullen de mensen nog vuiler worden.
Er is trouwens niemand die beweerd heeft dat er alleen maar ingezet moet worden op schoonmaakploegen. De vuilheid van de stationsomgeving is niet het enige probleem in Brussel Zuid.

Quote:
Die vaak ook beter weet, het zou de eerste keer niet zijn dat die brave Bruggeling (fictief voorbeeld, nvdr) in zijn eigen stad zijn klokhuis bijhoudt tot de eerste vuilbak, maar hier onbeschroomd zijn blikje uit het raam gooit. Ook al ligt het er vuil bij, dat hoort niet, vind ik.
De vuiligheid aan het zuid wordt niet veroorzaakt door onverantwoordelijke reizigers, dat ziet iedereen die er passeert. Jij niet?

Quote:
En voor de rest, voor de 3e maal, zijn we het eigenlijk eens, hoor. Er zal inderdaad een duwtje in de rug nodig zijn door het beleid dat politie en schoonmaakploegen aanstuurt, vooraleer het echt proper wordt.
Een duwtje in de rug? Dat men eerst maar eens begint met hetzelfde te doen als in alle normale steden in de wereld en de boel daar dagelijks deftig kuisen, en daarna kan men eventueel klagen over die zogezegde vuile reizigers...

Quote:
zonder die mentaliteitsverandering blijft het dweilen met de kraan open.
Jij blijft het voorstellen alsof de reizigers in Brussel Zuid uitzonderlijk smerige mensen zijn.

Quote:
Bon, wat mij betreft kan hier een streep onder, ik heb mijn punt gemaakt, jij het jouwe. Even goede vrienden.
Even goede vrienden, zeker...

Last edited by Filou; April 14th, 2011 at 07:56 AM.
Old April 14th, 2011, 04:57 PM   #1514
starsailor82
Registered User

Ik vrees dat het zwerfvuil- en sluikstortprobleem in Brussel voor een groot stuk te maken heeft met armoede/welstand. mensen die het moeilijke hebben om rond te komen, laat staan in de illegaliteit leven, hebben lak aan propere straten. netheid is geen prioriteit als je niet weet wat de dag van morgen brengt.
om het probleem op te lossen moet je dus werk maken van de sociale mix in de wijken en de sociale kloof in de stad wegwerken. nu zijn er te veel wijken waar een grote meerderheid armen bij elkaar zit en dus heb je te weinig mensen die het goede voorbeeld geven. dan kan je nog zoveel ophalen (wat op sommige plaatsen gebeurt), dan ligt het de volgende weer vol.
anderzijds zijn er zeker ook mensen die in wezen niets tekort komen maar het toch vertikken om hun colablikje in de vuilbak te gaan gooien. met een foute mentaliteit dus. dat heeft dan misschien te maken met de algemene achteruitgang van het gezag, het belabberde onderwijs en het je m'enfoutisme...
just my two cents.
starsailor82 no está en línea   Reply With Quote
Old April 15th, 2011, 01:11 AM   #1515
groentje
New Brusseleir

Zonder mensen die er vuil achterlaten, of dat nu reizigers zijn of anderen, zou het Zuidstation volgens mij inderdaad properder zijn. Of toch minder vuil. Maar natuurlijk mag dat geen excuus zijn om daar eens dringend een paar schoonmakers naartoe te sturen, en te blijven sturen.
En dat duwtje mag natuurlijk een serieus duwtje zijn, we zitten diep, om alles schoon te krijgen (en te houden) zal er heel wat inspanningen nodig zijn. Ik hoop van harte dat ze zo snel mogelijk in actie komen.
Old April 16th, 2011, 07:16 AM   #1516
Filou
City Geek

Filou's Avatar

Na de pishokjes worden er nu ook gewone wc's geplaatst door de stad Brussel. Wat in andere steden de normaalste zaak is kan nu ook in Brussel: naar de wc gaan.
Wel jammer dat het betalend is. De clochards zullen niet rap bereid zijn om 50 cent te betalen.

Het Beursplein:

Old April 16th, 2011, 11:34 AM   #1517
vank
Near Bruges

vank's Avatar

Wel spijtig dat het zo'n lelijke bak is! Tegenwoordig bestaan er toch mooiere toiletten.
Desnoods zelfs toiletten die wegzakken in de grond (en die op dat moment een hele spoeling krijgen tegen geurhinder).
3) Bruges, Belgium
vank no está en línea   Reply With Quote
Old April 20th, 2011, 07:09 PM   #1518
Ravke
Registered User

Likes (Received): 4

denk dat niemand dees heeft gepost dus iedereen joinen mensen!

http://www.facebook.com/home.php?sk=...05675879452064
Ravke no está en línea   Reply With Quote
Old May 2nd, 2011, 12:27 AM   #1519
groentje
New Brusseleir

Ben ik al even lid van geworden. Nog geen foto's gepost, echter, mijn camera heeft mij in de steek gelaten.
Old May 10th, 2011, 03:10 PM   #1520
Filou
City Geek

Filou's Avatar

Hier wordt nagedacht over hoe het anders kan zijn.

http://www.bxl100.be/

Reply

Tags
brussel, bruxelles

Thread Tools
Display Modes Rate This Thread
Rate This Thread:

Posting Rules