|
|
| daily menu » rate the banner | guess the city | one on one |
|
|
#1501 |
|
New Brusseleir
Likes (Received): 0
|
Spijtig genoeg lijkt het Zuidstation inderdaad wel vlekkeloos vergeleken met haar directe omgeving...
|
|
|
|
|
|
#1502 | ||||||
|
City Geek
Likes (Received): 58
|
Quote:
De redenering van Josh dat het zinloos is daar te kuisen omdat het "binnen de korste keren toch weer vuil is" gaat toch op in elk station van die drukte ter wereld? Dat is toch normaal, maar elders pakt men dat wel goed aan, bij ons niet. Quote:
Eerst moet er een goed beleid gevoerd worden: voldoende schoonmaken met zwaar en licht materiaal, voldoende vuilbakken die voldoende worden geleegd, voldoende wc's, voor mannen èn vrouwen, voldoende politie (te voet), voldoende containerparken, voldoende boetes voor overtreders, voldoende informatie en vorming van de bewoners èn bezoekers. Als dat allemaal gebeurd dan kan je pas zeggen dat het de schuld van de mensen is en niet van het beleid. Quote:
Quote:
![]() Quote:
De laatste tijd is er een enorme stijging (visueel) van dergelijke figuren in de Brusselse straten. Tijd dat men de wetgeving over landloperij terug invoert. Het kan toch niet dat men het hele station, een hele buurt laat verloederen door een tiental dergelijke figuren... Quote:
Het is waar dat de centrale gang van het station nog niet zo vuil is als de omgeving van het station. Dat is natuurlijk omdat in het station Infrabel (of de holding) verantwoordelijk is en buiten het station het Brussels gewest. Ook het metrostation (mivb) is proper genoeg. Maar ik nog de reizigers in Brussel Zuid hebben enige boodschap aan die bevoegdheidsverdelingen.
Lasciate ogni speranza, voi ch'intrate Last edited by Filou; April 11th, 2011 at 08:10 AM. |
||||||
|
|
|
|
|
#1503 |
|
New Brusseleir
|
Het is geen kwestie van eerst de mentaliteit en dan de schoonmaakploegen, het is een kwestie van beide. Zonder schoonmakers zal je inderdaad de mensen onvoldoende aanzetten om zelf de boel proper te houden, zonder mentaliteitswijziging blijf je dweilen met de kraan open. Ik heb er bovendien toch wel wat ethische problemen mee als je verwacht dat er achter iedere passant een schoonmaker kunnen sturen om de rommel achter diens gat op te kuisen. Niet dat ik wil beweren dat jij dat wil, maar ook de gewone mensen moeten voor een deel hun verantwoordelijkheid nemen.
En ik ben het met je eens dat de Overdekte straat duidelijk al enige tijd geen water meer heeft gezien. Maar er wordt wel degelijk rommel opgekuist, hoor, om de zoveel tijd. Door goedmenende schoonmakers die buiten hun perimeter gaan, misschien, maar het gebeurt toch. Echt proper is het daarmee niet, maar zonder zou het pas echt een vuilnisbelt zijn. |
|
|
|
|
|
#1504 | |||
|
City Geek
|
Quote:
De mentaliteit is wat ze is omdat er een laks beleid wordt gevoerd. En dan bedoel ik niet alleen dat er onvoldoende gekuist wordt. Hetzelfde met misdaad. Zeg je daar ook dat er niet meer politie moet komen omdat eerst de mentaliteit van de misdadigers moet veranderen? Overigens: de vuilheid van het zuidstation en omgeving heeft nauwelijks iets te maken met de mentaliteit van de mensen (de reizigers) daar. Maar wel met: te slechte en te weinig kuisploegen, te veel clochards die hun ding mogen doen, te weinig politie, te veel verloedering van de gebouwen van infrabel onder het viadukt, te veel verloedering van gebouwen in de buurt van het station. Mentaliteit? Quote:
![]() Quote:
Jij doet het zo uitschijnen alsof elke reiziger in Brussel Zuid een wandelende vervuilmachine is, die om de vijf meter een drol op de grond deponeert, tegen een paaltje pist, en zijn vuilzakken van thuis meeneemt in de trein om ze in Brussel Zuid over de grond uit te smeren. Ja, dan kan je natuurlijk wel stellen dat ze "eerst zelf hun verantwoordelijkheid moeten nemen". De werkelijk is natuurlijk niet de karikatuur die jij ervan maakt. De reizigers in Brussel Zuid zijn niet vuiler dan die in Gent, Leuven of Antwerpen en ze zijn zeker niet vuiler dan die in Amsterdam, Parijs, Londen of Barcelona. Dus met je mentaliteitswijziging zal je niet ver komen. Hoe wou je trouwens een mentaliteitswijziging bekomen zonder tussenkomst van de diverse overheden? Het lijkt wel of je verwacht dat dit zomaar uit te lucht zal komen vallen?
Lasciate ogni speranza, voi ch'intrate Last edited by Filou; April 12th, 2011 at 08:28 AM. |
|||
|
|
|
|
|
#1505 | ||
|
City Geek
|
Kijk Filou, het is onmogelijk om met jou in discussie te gaan omdat je er van overtuigd bent dat je het grote gelijk in pacht hebt en elke mening die er zelfs maar een beetje van afwijkt, trek je in het belachelijke.Het is dan ook veelzeggend dat je groentje eerst er van beschuldigt een karikatuur te maken van je mening en dat je nadien gewoon een karikatuur maakt van zijn woorden en hem er bovendien van beschuldigt zelf aan de basis te liggen van die karikatuur. Quote:
Quote:
|
||
|
|
|
|
|
#1506 | |||||
|
City Geek
|
Quote:
Uit zijn opmerking... Quote:
Quote:
Als je andere mening hebt is dat je goed recht, maar mij zo agressief aanvallen is nergens voor nodig. Quote:
Het enige wat ik heb gezegd is dat de mentaliteit een gevolg is van het lakse beleid en dat de overheden nu eindelijk eens in actie moeten schieten. Ik blijf het trouwens niet begrijpen waarom je mij zo aanvalt? Ik heb helemaal niet de wijsheid in pacht en ik trek niemands mening in het belachelijke. Ik vind het jammer Josh, dat je zo persoonlijk tegen mij te keer gaat. Ik heb toch het recht om mijn mening te verdedigen? Quote:
Jij hebt een andere mening, goed. Maar zit niet te schelden dat ik een betweter zou zijn omdat ik je ongelijk geef. En voor alle duidelijkheid. Ook ik vind dat er een probleem is met de mentaliteit.
Lasciate ogni speranza, voi ch'intrate Last edited by Filou; April 12th, 2011 at 10:51 AM. |
|||||
|
|
|
|
|
#1507 |
|
Brussels sprout
Likes (Received): 37
|
Mensen toch
Ik denk dat we allemaal akkoord zijn en ik begrijp niet waarom er al zoveel heen en weer over het probleem getijpt werd.Ik denk dat we hier allen akkoord zijn dat er twee zaken moeten gebeuren (allebei dus én tegelijkertijd): - een beter netheidsbeleid (zowel op repressief vlak als op vlak van de organisatie/doeltreffendheid van de reiniging) - een mentaliteits- en gedragswijziging bij (sommige) mensen die zich in en rond het station begeven. Voilà, de rest lijkt me eigenlijk overbodig Allemaal terug vriendjes?
|
|
|
|
|
|
#1508 | |||
|
City Geek
|
Quote:
Zonder actie van de verantwoordelijke overheden zullen slechte mentaliteiten niet veranderen. En in het geval van het zuidstation (de omgeving) blijf ik er bij dat niet de mentaliteit van de reizigers maar wel het gebrekkig onderhoud en slechte manier van kuisen de oorzaak is van de smerige toestand van de buurt. Dit in combinatie van een bijna volledige afwezigheid van politie geeft een onhoudbare toestand. Roepen dat het een gedeelde verantwoordelijkheid is, is al te gemakkelijk. Quote:
Quote:
Lasciate ogni speranza, voi ch'intrate Last edited by Filou; April 12th, 2011 at 08:45 PM. |
|||
|
|
|
|
|
#1509 |
|
Registered User
Likes (Received): 4
|
Het is simpel mensen, ik denk dat iedereen (of bijna) akkoord is dat er dagelijks of op sommige plaatsen constant gekuist moet worden, en dat de mentaliteit van de mensen moet veranderen.
Maar de mentaliteit van deze mensen gaat niet zo in één keer veranderen en daar heeft filou gelijk met het feit dat er politie constant aanwezig moet zijn en dat de vervuilers hard aangepakt moeten worden, en trouwens vinden jullie normaal dat er in het hart van Brussel, de grootste station van het land zo weinig politie en preventie aanwezig is? |
|
|
|
|
|
#1510 | |
|
New Brusseleir
|
Dan verschillen we inderdaad van mening, Filou. De mentaliteit stinkt echt wel. Voor een stuk in de hand gewerkt door een gebrek aan beleid en schoonmakers, maar het is wel heel eenvoudig om de fout volledig bij het beleid te leggen.
En sorry, maar trek ik je opmerking in het belachelijke? Ik trek mijn woorden niet terug, maar citeer me de volgende keer wel volledig: Quote:
|
|
|
|
|
|
|
#1511 | |||||
|
City Geek
|
Quote:
Ook beweer ik dat specifiek in het geval van het zuidstation het volledig een probleem is van slecht beleid. Het is niet door de mentaliteit van de reizigers dat het station en omgeving een schande is voor Brussel. Dat mentaliteitsprobleem is uiteraard wel de oorzaak van de toenemende sluikstorten her en der in Brussel, en van het afval dat gewoon overal op de grond gegooid wordt. Maar het blijft het beleid dat een actieplan moet maken om de mensen te overtuigen/verplichten om hun gedrag te veranderen. Uit zichzelf zal er niets gebeuren. Quote:
Quote:
Quote:
Ik vind het ook raar dat je ethische problemen hebt met iets dat nooit gebeurd is, door niemand voorgesteld is en nooit zal gebeuren. Je kan evengoed ethische problemen hebben met het feit dat marsmannetjes geen stemrecht hebben. Quote:
Lasciate ogni speranza, voi ch'intrate Last edited by Filou; April 13th, 2011 at 09:50 AM. |
|||||
|
|
|
|
|
#1512 |
|
New Brusseleir
|
Sorry, Filou, maar dit misverstand vind ik behoorlijk vermoeiend.
In plaats van men kan je ook je gebruiken, een constructie die ik persoonlijk nogal veel gebruik, dat zou jij toch al kunnen weten? Ik stel dus een rhetorische vraag, waarin ik mijn stelling nogal gechargeerd poneer, en maak direct in mijn volgende zin duidelijk dat ik jou niet verdenk van dergelijke redenering. Hoe duidelijk moet ik nog zijn? Ik beweer evenmin dat iemand anders dat zou willen, maar het zou wel het ongewilde effect kunnen zijn van alleen maar in te zetten op schoonmaakploegen. De vervuiler zou wel eens onbewust het idee kunnen krijgen dat hij het recht heeft om zomaar alles op de grond te gooien, omdat alles toch zo snel mogelijk wordt opgeruimd. Dat mag niet de bedoeling zijn. Ik geloof nogal sterk in de persoonlijke verantwoordelijkheid van mensen, of beter gezegd: ik wil sterk geloven in persoonlijke verantwoordelijkheid. Van iedere vervuiler die beter zou moeten weten. Die vaak ook beter weet, het zou de eerste keer niet zijn dat die brave Bruggeling (fictief voorbeeld, nvdr) in zijn eigen stad zijn klokhuis bijhoudt tot de eerste vuilbak, maar hier onbeschroomd zijn blikje uit het raam gooit. Ook al ligt het er vuil bij, dat hoort niet, vind ik. En voor de rest, voor de 3e maal, zijn we het eigenlijk eens, hoor. Er zal inderdaad een duwtje in de rug nodig zijn door het beleid dat politie en schoonmaakploegen aanstuurt, vooraleer het echt proper wordt. Ik blijf alleen hopen, misschien tegen beter weten in, dat mensen hun eigen trots een beetje terugvinden en niet zomaar dingen op straat blijven gooien, enkel omdat het er al vuil bijligt. Daarom: ja: mentaliteitsverandering en beleid moeten samen veranderen. Zonder kuisploegen en boetes zal die mentaliteitsverandering er wellicht niet komen, zonder die mentaliteitsverandering blijft het dweilen met de kraan open. Bon, wat mij betreft kan hier een streep onder, ik heb mijn punt gemaakt, jij het jouwe. Even goede vrienden. Last edited by groentje; April 14th, 2011 at 12:49 AM. |
|
|
|
|
|
#1513 | ||||||
|
City Geek
|
Quote:
En wel omdat het onderhoud, beveiliging etc beneden alle peil is. De suggestie dat het daar zo vuil zou zijn omdat het in de eerste plaats de reizigers zijn die zouden vervuilen is beledigend naar die reizigers toe die dagelijks door die viezigheid moeten op weg naar hun werk of op weg naar een citytrip voor de Eurostar en Thalysreizigers. De suggestie dat wanneer een zakenman of toerist zich ergert aan die smerigheid dat hij of zij eerst zijn mentaliteit moet veranderen is ergerlijk... Quote:
![]() Er is trouwens niemand die beweerd heeft dat er alleen maar ingezet moet worden op schoonmaakploegen. De vuilheid van de stationsomgeving is niet het enige probleem in Brussel Zuid. Quote:
Quote:
Quote:
Quote:
Lasciate ogni speranza, voi ch'intrate Last edited by Filou; April 14th, 2011 at 07:56 AM. |
||||||
|
|
|
|
|
#1514 |
|
Registered User
|
Ik vrees dat het zwerfvuil- en sluikstortprobleem in Brussel voor een groot stuk te maken heeft met armoede/welstand. mensen die het moeilijke hebben om rond te komen, laat staan in de illegaliteit leven, hebben lak aan propere straten. netheid is geen prioriteit als je niet weet wat de dag van morgen brengt.
om het probleem op te lossen moet je dus werk maken van de sociale mix in de wijken en de sociale kloof in de stad wegwerken. nu zijn er te veel wijken waar een grote meerderheid armen bij elkaar zit en dus heb je te weinig mensen die het goede voorbeeld geven. dan kan je nog zoveel ophalen (wat op sommige plaatsen gebeurt), dan ligt het de volgende weer vol. anderzijds zijn er zeker ook mensen die in wezen niets tekort komen maar het toch vertikken om hun colablikje in de vuilbak te gaan gooien. met een foute mentaliteit dus. dat heeft dan misschien te maken met de algemene achteruitgang van het gezag, het belabberde onderwijs en het je m'enfoutisme... just my two cents. |
|
|
|
|
|
#1515 |
|
New Brusseleir
|
Zonder mensen die er vuil achterlaten, of dat nu reizigers zijn of anderen, zou het Zuidstation volgens mij inderdaad properder zijn. Of toch minder vuil. Maar natuurlijk mag dat geen excuus zijn om daar eens dringend een paar schoonmakers naartoe te sturen, en te blijven sturen.
En dat duwtje mag natuurlijk een serieus duwtje zijn, we zitten diep, om alles schoon te krijgen (en te houden) zal er heel wat inspanningen nodig zijn. Ik hoop van harte dat ze zo snel mogelijk in actie komen. |
|
|
|
|
|
#1516 |
|
City Geek
|
Na de pishokjes worden er nu ook gewone wc's geplaatst door de stad Brussel. Wat in andere steden de normaalste zaak is kan nu ook in Brussel: naar de wc gaan.
![]() Wel jammer dat het betalend is. De clochards zullen niet rap bereid zijn om 50 cent te betalen. Het Beursplein:
|
|
|
#1517 |
|
Near Bruges
|
Wel spijtig dat het zo'n lelijke bak is! Tegenwoordig bestaan er toch mooiere toiletten.
Desnoods zelfs toiletten die wegzakken in de grond (en die op dat moment een hele spoeling krijgen tegen geurhinder).
|
|
|
#1518 |
|
Registered User
Likes (Received): 4
|
denk dat niemand dees heeft gepost dus iedereen joinen mensen!
http://www.facebook.com/home.php?sk=...05675879452064 |
|
|
|
|
|
#1519 |
|
New Brusseleir
|
Ben ik al even lid van geworden. Nog geen foto's gepost, echter, mijn camera heeft mij in de steek gelaten.
|
|
|
|
|
|
#1520 |
|
City Geek
|
|