daily menu » rate the banner | guess the city | one on oneforums map | privacy policy (aug.2, 2013) | DMCA policy | flipboard magazine

Go Back   SkyscraperCity > European Forums > Euroscrapers > Local discussions > Be. Forum > Belgische steden / Villes belges > Brussel / Bruxelles

Reply

Thread Tools Rating: Thread Rating: 10 votes, 5.00 average.
Old June 6th, 2011, 11:32 PM   #1541
skyeatsairplane
Registered User

Likes (Received): 67

Quote:
Originally Posted by ckikilwai View Post
@ Filou
Dat ze het Vlaams parlement niet precies weten liggen OK, maar ik was er nog zeker een kilometer vandaan en ze konden mij niet eens de richting wijzen.

En ja daklozen heb je in alle grote steden, maar er zijn maar weinig steden waar ze ongestoord historisch erfgoed als hotel gebruiken. In Antwerpen weet ik uit ervaring dat een kerk of kapel nooit onbewaakt wordt achtergelaten.

Maar ik zal zeker Brussel verder verkennen als ik er ben en tijd heb, hetgeen dat ik heb gezien was al zeker de moeite, het zijn enkel de kleine minpuntjes zoals de taal (en dan bedoel ik dat ik zelf niet zo goed Frans kan) dat ik toch Antwerpen en Gent verkies boven Brussel.
Nochtans struikel ik in Antwerpen ook wel vaak over 'gespuis' zoals jij het noemt :p.
Tja, Brussel is voor vele Vlamingen chaotisch, verwarrend en ze spreken er een andere taal. Ik vind het de meest boeiende stad van ons land, en de meest wereldstedelijke van de Benelux (want dat is ze gewoon ook). Ook als architectuurfanaat ben ik veel meer gediend van Brussel (de varieteit, de hoogbouw, de art nouveau,...). Ook de enorme hoeveelheid aan openbare pleinen, parken en verzichten in Brussel is geweldig, nog nooit heb ik zo'n prachtige plekken teruggevonden in onze andere steden (bvb. parking 58, uitzicht vanop poelaertplein, de grote markt, kunstberg, de zichten van de heuvels in de stad, .... ).
Trouwens, waarom is een taal een minpunt? Als je naar Frankrijk gaat, ga je dan ook een stad minder vinden omdat ze er Frans spreken? Rare redenering me dunkt.
skyeatsairplane no está en línea   Reply With Quote

Sponsored Links

Old June 7th, 2011, 12:25 AM   #1542
ckikilwai
Registered User

Likes (Received): 4

Ik ben dan weer eerder voor het pittoreske, de kronkelige straatjes, het eeuwenoude, ...

En Brussel is niet 'minder' door de taal maar wel 'minder praktisch' voor mij persoonlijk. Dus dat heeft niets met imago te maken.
ckikilwai no está en línea   Reply With Quote
Old June 7th, 2011, 07:10 AM   #1543
Filou
City Geek

Filou's Avatar

Likes (Received): 319

Quote:
Originally Posted by ckikilwai View Post
@ Filou
Dat ze het Vlaams parlement niet precies weten liggen OK, maar ik was er nog zeker een kilometer vandaan en ze konden mij niet eens de richting wijzen.
De mensen die in de omgeving van het centraal station rondlopen zijn zo goed als zeker geen Brusselaars maar pendelaars en toeristen. En zoals gezegd: als je nu naar het Belgisch parlement of het koninklijk paleis had gevraagd zou de kans groter geweest zijn dat men je had kunnen helpen. Het Vlaams parlement zit gewoon niet in een markant gebouw en zit in een onbekende straatje.

Quote:
En ja daklozen heb je in alle grote steden, maar er zijn maar weinig steden waar ze ongestoord historisch erfgoed als hotel gebruiken. In Antwerpen weet ik uit ervaring dat een kerk of kapel nooit onbewaakt wordt achtergelaten.
Dat is in Brussel ook niet hoor. Blijkbaar zaten er in die kerk nu juist wel een paar clochards, dat is zeker niet de regel.

Quote:
Ik ben dan weer eerder voor het pittoreske, de kronkelige straatjes, het eeuwenoude, ...
Ja, dat is inderdaad wel fijn in Brussel.
Old June 7th, 2011, 02:10 PM   #1544
Benonie
Bike It!

Benonie's Avatar

Likes (Received): 2118

Ckikilwai's oordeel was best wel genuanceerd, dus hij verdient een tweede, derde, vierde enz... bezoek.

Ik begrijp hem ergens wel hoor. Wie de stad voor het eerst op zijn eentje bezoekt, vindt niet meteen zijn draai of de weg. Al helemaal niet naar het Vlaams Parlement, dat ik als frequent Brussel-bezoeker ook nauwelijks weet liggen, al ben ik er wel al eens toevallig op gebotst.

Want Filou heeft gelijk, het Vlaamse Parlement is niet hét gebouw in Brussel waarheen iedere toevallige passant je spontaan leidt. Ik denk dat 90% van de Vlamingen nauwelijks weet hoe het er uit ziet, laat staan waar het ligt. Brusselaars zijn er al helemaal niet in geïnteresseerd.

En Brussel heeft officieel dan wel een tweetalig statuut. In werkelijkheid is de stad meertalig met een voorkeur voor het Frans. Nederlands is er slechts een klein taaltje dat door een minderheid goed wordt gesproken.
Mijn Frans is ook slecht, maar ik heb eerder een tegengestelde ervaringen. Als ik mijn middelbare-school-Frans stotter, beginnen Brusselaars dikwijls spontaan in hun gebroken Nederlands te antwoorden.

Die zwervers vind ik wel een vervelende probleem. Er zijn er teveel en in de binnenstad tref je ze zowat overal. Hoe sociaal ik ook ben, ik begin mij meer en meer te storen aan hun stinkende bek, vuilnis en gewauwel om een sigaret of wat geld. Je vindt ze ook meer en meer in andere steden, maar Brussel spant als grootste stad nu eenmaal de kroon. Vergeet niet dat Brussel even groot is als Antwerpen, Gent, Charleroi en Luik samen. De grootstadproblemen zijn dan ook recht evenredig.

En die 'hoge (?) gebouwen' rond de kathedraal. Tja, die kerk werd door de noord-zuidverbinding van de rest van de oude stad afgesneden, al werd de verbinding in recente jaren enigzins hersteld. En zoals gezegd, Brussel is een grootstad en daar wordt de kathedraal wel eens meer geflankeerd door hoge gebouwen. In feite valt dat in Brussel nog best mee. De 2 klokkentorens steken nog een fiks stuk boven de omgeving uit.
Benonie no está en línea   Reply With Quote
Old June 7th, 2011, 06:46 PM   #1545
ckikilwai
Registered User

Likes (Received): 4

Het is niet zozeer de hoogte van de omliggende gebouwen, maar hun omvang waardoor de kathedraal niet goed meer tot zijn recht komt.

En over het Vlaams parlement, hadden ze dat dan niet beter in Antwerpen of Gent gebouwd? Ach jah, het zal wel meer een politieke keuze geweest zijn dan iets anders.
ckikilwai no está en línea   Reply With Quote
Old June 7th, 2011, 06:51 PM   #1546
Puinkabouter
killed Laura Palmer

Puinkabouter's Avatar

Likes (Received): 654

Dat is een discussie die al een miljoen keer gevoerd is, en echt nooit tot iets leidt.
Old June 8th, 2011, 12:21 PM   #1547
wc eend
Fremdkörper

wc eend's Avatar

Likes (Received): 57

Quote:
Originally Posted by Benonie View Post
Die zwervers vind ik wel een vervelende probleem. Er zijn er teveel en in de binnenstad tref je ze zowat overal. Hoe sociaal ik ook ben, ik begin mij meer en meer te storen aan hun stinkende bek, vuilnis en gewauwel om een sigaret of wat geld. Je vindt ze ook meer en meer in andere steden, maar Brussel spant als grootste stad nu eenmaal de kroon. Vergeet niet dat Brussel even groot is als Antwerpen, Gent, Charleroi en Luik samen. De grootstadproblemen zijn dan ook recht evenredig.

En die 'hoge (?) gebouwen' rond de kathedraal. Tja, die kerk werd door de noord-zuidverbinding van de rest van de oude stad afgesneden, al werd de verbinding in recente jaren enigzins hersteld. En zoals gezegd, Brussel is een grootstad en daar wordt de kathedraal wel eens meer geflankeerd door hoge gebouwen. In feite valt dat in Brussel nog best mee. De 2 klokkentorens steken nog een fiks stuk boven de omgeving uit.
De zwervers zijn toch vooral geconcentreerd op een paar plekken en het Zuidstation. In grote delen valt het goed mee, zeker in vergelijking met een 'rijke' stad als Parijs.

Daarbij moet gezegd worden dat veel Brusselaars nauwelijks in het centrum (de Vijfhoek) komen, maar blijven veelal in hun eigen wijkcentrum hangen. Grote delen van de stad zijn gevrijwaard gebleven van de 'Brussellisatie', en zijn verrassend mooi en proper, maar hebben toch een grootstedelijk karakter .

De stedenbouwkundige inrichting rond de kathedraal is inderdaad bedroevend. Er zou iets beters verzonnen moeten worden om de kerk tot z'n waarde te laten komen.
wc eend no está en línea   Reply With Quote
Old June 8th, 2011, 02:40 PM   #1548
Benonie
Bike It!

Benonie's Avatar

Likes (Received): 2118

Die paar plekken én het Zuidstation zijn er teveel aan. Ik bedoel maar, ik heb die haveloze zwervers en bedelaars en hun vuile karton annex dekens intussen zowat overal in de ruime binnenstad tegengekomen. Op teveel plekken eigenlijk. En die binnenstad bepaalt voor het grootste deel van de bezoekers het imago van Brussel.

Dat je ze in Etterbeek of Ganshoren niet aantreft, zal de doorsnee toerist, zakenman of pendelaar worst wezen. Hij of zij struikelde in de gang van het Centraal Station over een hoopje stinkend textiel en werd aan de geldautomaat nabij de Naamse Poort lastiggevallen door een agressieve dakloze. Dàt onthoudt die bezoeker en dàt verhaal neemt hij mee naar huis.

Daar kan dus best iets aan gedaan worden, ook in het belang van die daklozen.
Benonie no está en línea   Reply With Quote
Old June 10th, 2011, 02:23 PM   #1549
wc eend
Fremdkörper

wc eend's Avatar

Likes (Received): 57

Dat is waar. Het probleem is dat er moet worden nagegaan of het een Nederlands- of een Franstalige dakloze is, en hij/zij door de VGC of de Cocof moet worden behandeld.
wc eend no está en línea   Reply With Quote
Old June 14th, 2011, 04:30 PM   #1550
hellsnake
Registered User

Likes (Received): 0

Quote:
Bedrijven willen weg uit onleefbaar Molenbeek
SINT-JANS-MOLENBEEK - Twee topmannen uit de communicatiesector getuigden vanmorgen op Radio 1 over Molenbeek, de plaats waar hun bedrijf gevestigd is. Het waren schrijnende verhalen over de onveiligheid in die buurt van Brussel.

"We hebben een shuttledienst van een privé-beveiligingsfirma om mensen van en naar hun auto te brengen of van en naar het metrostation. Als men te voet door Molenbeek wil trekken met een schoudertas met laptop of met handtas met gsm, dan word je al te vaak aangevallen", vertelde Johan Van De Poel, CEO van het reclamebureau BBDO in Peeters & Pichal.

Zijn bedrijf is al op zoek gegaan naar een andere plaats in Brussel om zich te vestigen, maar heeft die nog niet gevonden.

"De burgemeester van Molenbeek, Philippe Moureaux (PS), is eens op bezoek geweest maar veel heeft dat niet teweeggebracht. In december vorig jaar heb ik hem dan een aangetekend schrijven laten bezorgen om hem te vertellen dat de toestand onhoudbaar was geworden. In januari kreeg ik het antwoord dat hij de toestand evalueert. Sindsdien heb ik niets meer vernomen."

BBDO heeft prikkeldraad op de hekkens aan de bedrijfsparking gezet, want langsdaar drongen 's nachts inbrekers de gebouwen binnen.

De bedrijfsparking is zelfs voorbehouden voor vrouwen omdat zij het meest kwetsbaar zijn buiten het bedrijventerrein.

Een ander reclamebureau, de Mortierbrigade, trekt helemaal weg uit Molenbeek omdat het niet meer te doen is.

Financieel directeur Dirk Debeys op Peeters & Pichal: ""Er hebben al zo veel mensen last gehad met relschoppers, met vandalen, met inbrekers. Eén werknemer werd niet zo lang geleden gegijzeld in zijn wagen en moest naar een geldautomaat rijden."

Voor Molenbeek hadden beide bedrijven een uithangbord kunnen zijn. Beide bedrijven benadrukten op Radio 1 ook dat ze bewust die buurt van Brussel hadden gekozen, en niet alleen wegens de vastgoedprijzen. Beide hebben ook geprobeerd contact te leggen met de amokmakers, maar vaak worden de misdaden gepleegd door jongeren van buiten de gemeente Molenbeek.
http://www.nieuwsblad.be/article/det...MF20110614_069
Is het echt zo erg als in dit artikel staat? Iemand ervaring mee?
hellsnake no está en línea   Reply With Quote
Old June 14th, 2011, 05:40 PM   #1551
Thermo
Registered User

Thermo's Avatar

Likes (Received): 892

Quote:
De burgemeester van Molenbeek, Philippe Moureaux (PS)
Zegt genoeg.
Thermo no está en línea   Reply With Quote
Old June 16th, 2011, 01:42 AM   #1552
snot
Registered User

snot's Avatar

Likes (Received): 70

Stond ook in De Morgen, het is de bezieler van de 'zonder haat straat' die is overvallen, euh, eigenlijk gewoon gegijzeld onder bedreiging van een mes tot aan de 2de bankautomaat.

Stadsonderzoeker Eric Corijn ligt de echte oplossing bij integratie van de bedrijven in de buurt.
'De lokale bevolking dreigt zich uitgesloten te voelen en te worden weggejaagd uit hun eigen omgeving.'

Ter verduidelijking: Het gaat niet over de bedrijven of mensen die wegvluchten uit Molenbeek, maar de arme mensen in Molenbeek die weggejaagd zouden worden door bedrijven
Want: 'Bedrijven moeten leren omgaan met een stedelijke omgeving' , volgens meneer Corijn. Onvoorstelbaar toch!

Ondertussen verhuist Niels Schreyers van de zonder haat straat wél uit Molenbeek, naar een plek met minder gratuit geweld en zware criminaliteit,...
snot está en línea ahora   Reply With Quote
Old June 16th, 2011, 06:53 AM   #1553
Filou
City Geek

Filou's Avatar

Quote:
Originally Posted by hellsnake View Post
Ik ken de buurt daar tamelijk goed. Ik heb zelf in de Maritiemewijk gewoond en ken iemand die daar in de buurt (in Laken) een loft heeft gekocht.
Het is een stuk molenbeek dat tegen Laken en Jette aanligt en ook vlak naast Tour en Taxis. Het lijkt daar helemaal niet op de rest van Molenbeek. Eigenlijk is het een heel mooie buurt met tegen de spoorweg (westelijke ringspoor waar ook metro lijn 6 ligt) een paar straten met oudere industriele gebouwen, die vaak gerenoveerd zijn door nieuwe bedrijven zoals sprake in het artikel.

Ik heb nog niet zo lang geleden een fotoreeksje gepost van de buurt daar. Het is een buurt waar ik zelf volledig op mijn gemak ben. Ook in de maritiemwijk waar ik woonde was ik volledig op mijn gemak, alhoewel er daar inderdaad nogal wat krapuuljongeren op straat rondhangt.

Ondanks het feit dat in de pers het daar een no-go zone wordt genoemd is de politie altijd prominent aanwezig.

Op het ogenblik zijn de wijken rond tour en taxis volop aan het evolueren, met nieuwe woonprojecten, heraanleg van straten en pleinen en opvallend nieuwe horeca en winkels.

Ik was toch verrast door deze feiten, die zodanig ernstig zijn dat ik ze eerder zou verwachten in San Salvador of ergens in Zuid Afrika.

Een paar foto's van de buurt daar:

Dat roestige ding is een kunstwerk dat de maritieme wijk moet symboliseren.

Recent project: sociale woningen en een nieuw park dat langs de spoorweg en naast het Tour en Taxis project komt te liggen.

Last edited by Filou; June 16th, 2011 at 07:06 AM. Reason: foto's toegevoegd
Filou no está en línea   Reply With Quote
Old June 16th, 2011, 10:55 AM   #1554
Filou
City Geek

Filou's Avatar

Quote:
Originally Posted by snot View Post
Stadsonderzoeker Eric Corijn ligt de echte oplossing bij integratie van de bedrijven in de buurt.
'De lokale bevolking dreigt zich uitgesloten te voelen en te worden weggejaagd uit hun eigen omgeving.'
Ja, snot, die Eric Corijn draait de zaken nogal cynisch om. In de morgen stond er dit interessante opiniestukje over.
Ik plaats het hier maar in zijn geheel.
(ter info: het sociaal complex waarvan sprake in het stukje is het gebouw op de foto in mijn voorgaande post)

bron, klik hier

Quote:
In Molenbeek heerst een monocultuur van armoede
16/06/11, 06u53
In sommige Brusselse gemeenten rukt de gettoïsering sluipend op. Het is geen etnische maar een sociale gettoïsering. Het vertrek van enkele spraakmakende bedrijven uit Molenbeekse Kanaalzone is daar nog maar eens een treurig bewijs van. Bart Eeckhout is chef nieuws bij deze krant. Hij woont in Molenbeek in de wijk waar de reclamebureaus Mortierbrigade en BBDO willen wegtrekken.

De voortdurende politieke verwaarlozing van het recht op leefbaarheid en veiligheid zuigt de zuurstof weg uit sommige buurten. Dit is geen luxeprobleem van de middenklasse

Aan het donkere uiteinde van onze straat bouwen de gerenommeerde B-Architecten een passief sociaal woningcomplex. Het is een prachtig gebouw. Veel hout en veel open ruimte, acht sociale woningen, een lage-energiekinderdagverblijf en een leuke tuin met speeltuigen.

Het gebouw was zo goed als klaar. Nu is het kort en klein geslagen. Alle bereikbare ramen zijn ingeslagen, deuren kapotgetrapt, timmerwerk vernield. De oplevering van de sociale woningen - geen lofts! - is mogelijk met een jaar of meer vertraagd. Welkom in de Maritiemwijk in Molenbeek, een kleurrijke buurt met vele (jonge) gezichten en stilaan nog slechts één cultuur: de monocultuur van armoede.

Het complex van de B-Architecten ligt nabij de kantoorgebouwen waar reclamebureau Mortierbrigade nu de kartonnen dozen aan het vullen is om te verhuizen naar Schaarbeek en waar hun collega's van BBDO ernstig overwegen om net hetzelfde te doen. Verjaagd door onveilige ervaringen. Hun verhalen klinken bekend: beroving, vandalisme, vrouwen lastiggevallen op straat, sac- en carjacking, zelfs kidnapping.

Twee gedachten strijden om mijn hart als soortgelijke berichten de kop opsteken over 'mijn' wijk, waar we trotzdem nog altijd graag wonen. Er is het verlangen om te sussen, te zeggen dat het allemaal nog wel meevalt - al is het maar om vrienden en familie in het soms zo verre Vlaanderen gerust te stellen. En we wonen ook echt wel in het rustigere en hogere deel van de wijk. Dat komt zo: in onze heuvelachtige hoofdstad is de sociale demografie vaak nog die van de middeleeuwen. Hoe dieper in het dal, hoe meer ellende. Vertaald naar Brussel vandaag: hoe dichter je bij het kanaal of de spoorweg woont, hoe meer miserie. Mortierbrigade zit erg dicht bij het kanaal.

Eigen schuld?
Tot daar de eerlijke nuance. Er is die andere aanvechting om de frustratie uit te schreeuwen over de voortschrijdende verloedering. Dat dat gevoel het toch weer haalt, heeft veel te maken met de uitleg van professor Eric Corijn (VUB), gisteren in deze krant. "Bepaald gedrag in de publieke ruimten in Molenbeek is niet goed te praten, maar de houding van de samenleving ook niet." Corijn, een gerespecteerde Brussel-autoriteit, bedoelt daarmee dat die reclamebureaus en de hippe vogels die er werken deels zichzelf de onveiligheid op de hals gehaald hebben. Ze moeten hun nieuwe omgeving maar niet zo frustreren met hun zichtbare welvaart.

Het is een wellicht goed bedoelde poging tot contextualisering die me niettemin emotioneel shockeert. De grens is gevaarlijk dun tussen dit soort verklaringen en zeggen dat kortgerokte meisjes zelf hun aanranding hebben gezocht, dat een jongen met een iPod of iPhone zelf de messteek in zijn buik heeft gevraagd of dat de bewoners van een gerenoveerde flat zelf hun homejacking hebben uitgelokt.

Je mag van mensen die in de Brusselse quartiers chauds gaan wonen veel sociaal inlevings en - incasseringsvermogen verwachten, maar je mag niet eisen dat ze ook nog eens de verantwoordelijkheid opnemen voor de onveiligheid en verloedering waar ze zelf mee het slachtoffer van geworden zijn. Het is niet de schuld van de man die zijn auto voor zijn huis parkeert, dat de straat 's anderendaags vol glas van ingebroken ruitjes ligt. En het is niet omdat je die stadscriminaliteit niet wenst te aanvaarden, dat je ook niet tegelijk met begrip en engagement in je eigen buurt een leven kan proberen op te bouwen.

Armoede en Aldichips
De terugtocht van Mortierbrigade is slechts een schermutseling in een veel alarmerendere strijd. In sommige Brusselse gemeenten rukt de gettoïsering sluipend op. Het is geen etnische maar een sociale gettoïsering. Vergeet de debatten over multiculturaliteit en islamisering, in de straten van Molenbeek heerst de monocultuur van de armoede.

Het is elk jaar weer schrikken van de percentages in de landelijke armoedebarometers. Maar niet voor wie in wijken als Bockstael, Kuregem of Ribaucourt woont. De arme kinderen uit de statistieken zijn er je buren. Stadsbewoners weten uit ervaring dat de zo zichtbare bedelaars en daklozen slechts enkele van de verraderlijk talrijke gezichten van armoede zijn.

Armoede in Brussel krijgt ook het gezicht van ongeletterde kinderen die 's ochtends op straat lopen met een grote zak Aldichips omdat dat vaak het enige betaalbare calorierijk ontbijt is. Armoede stijgt op uit het niet te ruimen sluikafval, achtergelaten door naamloze medeburgers zonder permanent verblijf. Armoede straalt af van de naar mensenhandel riekende nacht- en telefoonwinkels die als een slingerplant buurteconomieën versmachten en vervangen.

Electorale berekening
Je mag van het lokale bestuur in Molenbeek niet verwachten dat het alle wereldproblemen oplost die komen aangespoeld. En toch dragen gezagsdragers als burgemeester Philippe Moureaux (PS) een verpletterende verantwoordelijkheid voor de kwalijke ontwikkelingen in hun gemeente. Vanuit perfide politieke berekening blijft het een taboe om de immense samenlevingsproblemen gezamenlijk aan te pakken op een hoger politiek niveau. Vanuit ideologische verstarring blijft de repressie van een relatief kleine groep jonge criminelen onuitgevoerd. Door foute prioriteiten wordt de sociale mix in de wijken bedreigd.

Soms zou je in zoveel nonchalance zelfs electorale berekening vermoeden. Misschien is de PS simpelweg niet geïnteresseerd in het aantrekken van een middenklasse, die misschien wel op MR, Ecolo of, godbetert, hun Vlaamse zusterpartij zou durven stemmen. Dat daarmee zovele sociale, economische of zelfs louter fiscale opportuniteiten verloren gaan, wordt op de koop toe genomen. Als de macht maar verworven blijft.

De voortdurende politieke verwaarlozing van het recht op leefbaarheid en veiligheid zuigt de zuurstof weg uit sommige buurten. Dit is, in tegenstelling tot wat sommige academici dus nog altijd schijnen te denken, geen luxeprobleem van die middenklasse. Die heeft meestal nog de kans om weer weg te trekken, hoogstens ontgoocheld over een gebroken droom. Wie achterblijft, wordt uiteindelijk het grootste slachtoffer van de verloedering. And the poor steal from the poor...

Niet alle jonge gezinnen trekken zich gedesillusioneerd terug uit het leven in de stad. Wandel door Molenbeek en je komt in elke straat wel een discreet opgekalefaterd wooncomplex tegen met metalen deuren, getraliede ramen of elektronische hekken. Die gesloten architectuur doet denken aan de palazzi uit de Noord-Italiaanse renaissance. Op de begane grond heb je publieke ruimtes die met traliewerk en ruwe rotssteen afgeschermd worden en daarboven beveiligde privévertrekken, die met de verdieping chiquer worden. Vandaag bewonderen we die antieke gebouwen als artistieke parels, maar evengoed zijn ze symbool van een radicaal doorgedreven sociale segregatie.

Ook de hedendaagse lofts van Molenbeek oogsten wel eens lof in de woonmagazines. Het is een schrale troost voor het besef dat we op het punt staan om in sommige wijken het stedenbeleid en de stedenbouw een jaar of vijfhonderd in de tijd terug te schieten. Terug naar de tijd van de hyperbeveiligde woonburchten voor wie het zich kan permitteren.
Old June 16th, 2011, 07:21 PM   #1555
X38
Registered User

Likes (Received): 20

Quote:
Originally Posted by hellsnake View Post
Denk jij dat die bedrijven niets te doen hebben en daarom maar wat leugens zitten rond te strooien in de media? Op Radio 1 is er trouwens bij Peeters & Pichal een interessant interview geweest.

En dat van "geef ze werk i.p.v. chips" is helemaal te belachelijk. Wat kan een gastje zonder secundair diploma, dat geen nederlands en geen engels maar enkel arabisch en 'mocrofrançais' brabbelt nu bij een reclamebureau gaan beginnen? Ze kunnen toch geen 10.000 man kuispersoneel aanwerven...
X38 no está en línea   Reply With Quote
Old June 16th, 2011, 09:21 PM   #1556
Ravke
Brusseleir

Likes (Received): 12

nen lap rond hun oren en t'is geregeld
Ravke no está en línea   Reply With Quote
Old June 16th, 2011, 09:38 PM   #1557
snot
Registered User

snot's Avatar

Likes (Received): 70

Quote:
En dat van "geef ze werk i.p.v. chips" is helemaal te belachelijk.

Dat zeggen ze dan ook in De Morgen: ze geven de lokale economie sowieso een impuls, werknemers gaan 's middags een broodje halen of iets drinken. Was de wijk nog uitnodigender dan was dat misschien nog meer, nog paar bedrijfjes extra en er kan zich een supermarktje, een paar café's en broodjeszaken vestigen.
snot está en línea ahora   Reply With Quote
Old June 16th, 2011, 11:05 PM   #1558
Filou
City Geek

Filou's Avatar

Quote:
nog paar bedrijfjes extra en er kan zich een supermarktje, een paar café's en broodjeszaken vestigen.
Ik denk toch dat je een verkeerd beeld hebt van de buurt daar. Daar zijn verschillende supermarktjes, café's en broodjeszaken. In die buurt is er helemaal niets tekort. Sterker nog: het is helemaal geen lelijke buurt en helemaal niet zo verloederd als je zou kunnen denken, afgaande op de persartikelen. Daarenboven zijn er heel wat projecten in en rond die buurt die in de pipeline zitten, waarvan Tour en Taxi en Tivoli zowat de bekenste zijn.
Ik ken het daar trouwens tamelijk goed en ik ben verbaasd dat het daar blijkbaar zo erg is.
Van zodra ik wat tijd heb, maar dat zal nog een week of twee duren, zal ik eens een reportage van de wijk gaan maken.

In een interview in Lesoir las ik trouwens dat de Mortierbrigade in de eerste plaats weg gaat uit die wijk omwille van plaatsgebrek. Ze moeten zowiezo verhuizen en omwille van de problemen in de wijk verkiezen ze liever een pand te zoeken in een andere gemeente.

Ik probeer de problemen niet te verdoezelen of zo, maar ik denk dat enige nuance wel op zijn plaats is.
Old June 16th, 2011, 11:08 PM   #1559
X38
Registered User

Likes (Received): 20

Het is evident dat boefjes rondhangen in wijken waar veel mogelijke slachtoffers rondlopen, en niet in hun eigen vuile buurt waar er niets te rapen valt en iedereen mekaar kent.
X38 no está en línea   Reply With Quote
Old June 16th, 2011, 11:19 PM   #1560
Filou
City Geek

Filou's Avatar

Quote:
een paar café's en broodjeszaken
In de dezelfde straat als de Mortierbrigade (Rotterdamstraat) bevindt zich trouwens het trendy restaurant de "Zebrano"

http://www.brusselnieuws.be/eten-dri...aurant-zebrano

Reply

Tags
brussel, bruxelles

Thread Tools
Rate This Thread
Rate This Thread:

Posting Rules