daily menu » rate the banner | guess the city | one on one

Go Back   SkyscraperCity > European Forums > Holland Hoogbouw Forums > Actueel > Amsterdam

Amsterdam » Café Berlage

Reply

Thread Tools Display Modes
Old March 20th, 2008, 10:48 PM   #1
Winbuks
I am sterdam

Winbuks's Avatar

Likes (Received): 18

Amsterdam: Oostelijke Handelskade

Vervolg op deel 1.

De Oostelijke Handelskade (2)
Deelplan van de IJoevers Amsterdam Officiële website

Geschiedenis
Omringd door het Oostelijk Havengebied, het Oosterdokseiland, de Dijksgracht en het IJ, ligt de Oostelijke Handelskade. De pakhuizen langs deze kade, waarvan de kop de entree naar de IJhaven markeert, bepalen hier sinds het eind van de negentiende eeuw het beeld. Scheepvaartkantoren en havenloodsen met gevels van soms meer dan 100 meter lengte vormden een trein van gebouwen. Met het vertrek van de havenactiviteiten naar het Westelijk Havengebied, veranderde ook de functie van de Oostelijke Handelskade. Dit heeft andere gebruikers en functies opgeleverd. Op sommige plaatsen heeft dit geleid tot zeer gemengde, innovatieve en artistieke milieus die horen bij de broedplaatsfunctie van de stad. Sinds 1992 is de Oostelijke Handelskade onderdeel van het IJoeverproject.

Stedebouwkundig plan
De ontwikkeling van het Oostelijk Havengebied, IJburg, en de Piet Heintunnel heeft de positie van de Oostelijke Handelskade versterkt. Het westelijk deel kan gezien worden als een verlengstuk van de binnenstad. Een mix van bestaande pakhuizen en nieuwe gebouwen geeft het gebied een grootstedelijk karakter met woningen en kantoren, bedrijfsgebouwen en culturele instellingen. Niet alleen de kade, maar ook het water neemt een belangrijke plaats in. De IJhaven heeft een sterk nautisch karakter door de grote cruiseschepen die er aanleggen, de binnenvaartschepen en evenementen als Sail. De Oostelijke Handelskade is zowel onderdeel van het Oostelijk Havengebied als van de Zuidelijke IJoever, maar straalt wel een geheel uit. Bij de ontwikkeling van de Oostelijke Handelskade gekozen voor een opdeling in verschillende projectgebieden. Op deze manier is het mogelijk om gefaseerd te werk te gaan, waarbij ieder project een eigen tijdpad heeft en niet afhankelijk van de andere is. Door enkele robuuste pakhuizen te handhaven zijn historie en toekomst in de identiteit van het gebied geïntegreerd. De uitzichten vanaf de Oostelijke Handelskade bieden een bijzondere kwaliteit waar bij het opstellen van de plannen uit geput kon worden. In februari 1997 is voor de Oostelijke Handelskade een Stedenbouwkundig Programma van Eisen door de gemeenteraad vastgesteld.

Projecten:
Gereed:
. Cruiseterminal PTA (1999)
. IJtoren (2002)
. Pakhuyzen (¾ gereed 2004)
. De Loodsen (2006)
. Mövenpick Hotel (2006)
. Muziekgebouw & Bimhuis (2005)
. Detroit (2005)
. Boston (2005)
. Chicago (2007)
. Pakhuis Amsterdam (2004)
. Pakhuis Wilhelmina (2005)
. Pakhuis de Zwijger (2007)

In Aanbouw:
. Nieuw Europa (2010)
. Zouthaven (2008)
. Pakhuis Afrika (Pakhuyzen 2008)
. Nieuw Argentinië (2011)

In ontwikkeling: (deels randprojecten)
. Kop van Java (20xx)
. Kop Dijksgracht (20xx)

Nieuw Europa (2010)
Functie: Kantoren en busterminal voor de PTA
Architect: Hans van Heeswijk, Mastenbroek & Dick van Gameren
Ontwikkeling: Amvest
Uitvoering: Slavenburg bouw

Zouthaven (2008)
Wat: Uitgraving gracht naast PTA en het Muziekgebouw
Opdrachtgeving: Gemeente Amsterdam

Pakhuys Afrika (2008)
Functie: Wonen (54 app.)
Architect: KCAP & Villa Nova architecten
Ontwikkeling: IBC/Heijmans
Uitvoering: Heijmans Bouw

Nieuw Argentinië (2011-2012)
Functie: Wonen (260 app.)
Architect: Rob Krier en Marc Breitman
Ontwikkeling: Kristal en Van Oosten
Uitvoering: Van Hattum & Blankenvoort (kelder)

Mijlpalen: Noord/Zuidlijn 2017 | 2e Coentunnel 2013 | Oosterdokseiland 2012 | IJDock 2013 | JuBi Den Haag 2012 | New Babylon 2012 | Kempkensberg Groningen 2013 | Rabobank Utrecht 2011 | New Orleans 2010 | De Rotterdam 2013 | Markthal 2014 | Erasmus MC 2017 | Utrecht Centraal 2014 | Rotterdam Centraal 2013 | OV-Terminal Arnhem 2012 | Den Haag Centraal 2013 | OV-Terminal Breda 2014 | Station Delft 2016 | Stationseiland Amsterdam Centraal 2017

That's Hot: Barcelona | Istanbul | London | Paris
Winbuks no está en línea   Reply With Quote

Sponsored Links

Old March 20th, 2008, 10:54 PM   #2
Winbuks
I am sterdam

Winbuks's Avatar

Laatste Nieuws:
Quote:
Originally Posted by Mojito View Post
Niet helemaal Oostelijke Handelskade, maar daar vlak bij: goed nieuws voor de Kop van Java:

Van www.parool.nl:
Kop van Java moet vrij blijven

Van een verslaggever

AMSTERDAM - De bouw van een permanent schoolgebouw op de kop van het Java-eiland in het Oostelijk Havengebied is voorlopig van de baan. De gemeenteraad wil de plek toch reserveren voor een 'landmark', een bijzonder en beeldbepalend gebouw, bijvoorbeeld een hotel.

De raad haalde gisteren een streep door de al vergevorderde bouwplannen van het stadsdeel Zeeburg voor De Kleine Kapitein, een zogeheten brede school.

Stadsdeelbestuurder Fatima Elatik (PvdA) van Zeeburg, die de noodzaak van een nieuwe school in de raad kwam toelichten, reageerde teleurgesteld. Ze kon uiteindelijk, zij het tandenknarsend, leven met het besluit van de gemeenteraad, nadat die had toegezegd dat de gemeente het stadsdeel zal helpen met alternatieven.

Een van de mogelijkheden is dat een nieuw schoolgebouw wordt opgenomen in de plannen voor een hotel, de zogeheten driehoek op het Java-eiland. Volgens Elatik breekt de gemeenteraad hiermee afspraken die zij 7 maart 2006, een dag na de verkiezingen, heeft gemaakt met oud-wethouder Duco Stadig, ook PvdA.

Die uitspraak leidde gisteravond in de raadzaal tot een confrontatie met een derde partijgenoot, gemeenteraadslid Bouwe Olij. Olij: ''Wij hebben in de gemeenteraad in 2004 vastgesteld dat op die plek niet wordt gebouwd. Dan is het toch ondenkbaar dat een wethouder of zijn ambtenaren twee jaar later iets anders gaan doen, buiten de raad om?''

Elatik: ''Wij hebben al sinds 2004 toestemming van de gemeente en het ministerie van Onderwijs voor nieuwbouw. De gemeenteraad kon het weten en in 2007 wist iedereen, zeg maar elke ambtenaar in de Stopera, van de hoed en de rand.''
© Het Parool, 20-03-2008, 11:54 uur
Laatste Update:
Quote:
Originally Posted by the runner View Post
Wat een herrie als ze die damwanden erin trillen en het wil niet lukken.
Laatste posts:
Quote:
Originally Posted by Mojito View Post
Niet helemaal Oostelijke Handelskade, maar daar vlak bij: goed nieuws voor de Kop van Java:

Kop van Java moet vrij blijven

Hier ben ik heel blij mee! Ik vind het een goede zaak dat de Centrale Stad de Deelraad van Zeeburg heeft teruggefloten.

De Kop van Java is één van de toplocaties langs het IJ. De drang om ook die plek te vullen is enorm, en als er ergens ruimte voor gevonden moet worden dan is het heel verleidelijk om er wat van af te snoepen. Dat zoiets triviaals als een schoolgebouw juist hier gepland werd was te belachelijk voor woorden.

Aangezien er in de huidige tijd geen passende functie voor deze plek is, lijkt het mij het beste dat men deze plek vrijlaat. Voor volgende generaties. Niemand weet wat voor nieuwe grootstedelijke functie er in pakweg 2050 opduikt, die een prominente locatie in de stad vereist. Het aantal plaatsen aan het IJ dat nog helemaal vrij is, onbebouwd en nog zonder bestemming is al nihil.

Wat men wel zou mogen doen is een prijsvraag onder landschapsarchitecten uitschrijven voor een mooie openbare ruimte. Want voor de tien, twintig, vijftig jaar of langer dat deze plek leeg zal blijven mag het er wat mij betreft wel wat beter toegankelijk en bruikbaar worden.
Quote:
Originally Posted by Wuppeltje View Post

Lijkt me prima. Het is een unieke locatie en het is de perfecte plek voor een landmark aan het IJ. Maar zonder prachtig idee, kan je het beter niet definitief invullen.
Quote:
Originally Posted by Rabotnik View Post
Helemaal mee eens!
Leer mij A-Dam kennen ze bouwen gerust op ''De mooiste plek ter wereld'' (woorden van de Gemeente A-Dam) 1 of ander totaal nietszeggende blokkendoos.
Zolang er geen 1 architect/projectontwikkelaar is met een megaontwerp voor deze plek mag het van mij decennia ongemoeid blijven.
Mijlpalen: Noord/Zuidlijn 2017 | 2e Coentunnel 2013 | Oosterdokseiland 2012 | IJDock 2013 | JuBi Den Haag 2012 | New Babylon 2012 | Kempkensberg Groningen 2013 | Rabobank Utrecht 2011 | New Orleans 2010 | De Rotterdam 2013 | Markthal 2014 | Erasmus MC 2017 | Utrecht Centraal 2014 | Rotterdam Centraal 2013 | OV-Terminal Arnhem 2012 | Den Haag Centraal 2013 | OV-Terminal Breda 2014 | Station Delft 2016 | Stationseiland Amsterdam Centraal 2017

Old March 22nd, 2008, 01:40 PM   #3
Winbuks
I am sterdam

Winbuks's Avatar

Gistermiddag:

Old March 24th, 2008, 12:58 AM   #4
the runner
Frans Woerden

the runner's Avatar

Likes (Received): 197

Vlieg-tuig

Grappige foto van www.flickr.com gemaakt door Paulb. Het pakhuis bij de Jan Schaefferbrug is nu opgeknapt dus het zal er niet meer op staan.
the runner no está en línea   Reply With Quote
Old March 24th, 2008, 04:02 PM   #5
SkyBridge
a.k.a. Sequentia

SkyBridge's Avatar

Likes (Received): 62

Rotterdam Terror Corps
Maar dan met een F
Old March 25th, 2008, 12:35 AM   #6
Des
Traveller

Likes (Received): 2

Quote:
Originally Posted by the runner View Post
Grappige foto van www.flickr.com gemaakt door Paulb. Het pakhuis bij de Jan Schaefferbrug is nu opgeknapt dus het zal er niet meer op staan.
LOL het geld van de krakers was op daardoor hebben ze hardcore verder niet kunnen inkleuren
Old March 26th, 2008, 06:45 PM   #7
the runner
Frans Woerden

the runner's Avatar

Likes (Received): 197

Zouthaven, alsof er altijd al water was.

Pakhuys Afrika
the runner no está en línea   Reply With Quote
Old March 26th, 2008, 07:45 PM   #8
kleon
Registered User

kleon's Avatar

Likes (Received): 0

Ja, die Zouthaven maakt het gebied echt af. Zeer goed idee, wie 't ook bedacht mag hebben. Vind het in aanbouw zijnde gebouw dat over pakhuis Afrika heenkraagt ook erg geslaagd worden met die raamverdeling en die zwarte gevelplaten met roestvlekken. Mag ook wel weer eens, na een aantal teleurstellende gebouwen in datzelfde rijtje. Nieuw-Europa lijkt ook wel bijzonder te worden. Vind het erg jammer dat ze voor Nieuw-Argentinië voor retro gekozen hebben (die Krier ook altijd). Ik kan me plekken voorstellen waar je voor retro kiest, maar midden in een voormalig havengebied, omgeven door moderne architectuur?

Last edited by kleon; March 26th, 2008 at 07:53 PM.
kleon no está en línea   Reply With Quote
Old March 26th, 2008, 10:31 PM   #9
Mojito
Peter

Mojito's Avatar

Likes (Received): 21

Dat is hard gegaan bij de Zouthaven! Er moet nog een hoop afgewerkt worden, maar de kracht van het idee is duidelijk. Binnenkort maar eens kijken, daar. Het wordt wel een hele andere ervaring om nu de brug naar het Muziekgebouw te betreden.
Mojito no está en línea   Reply With Quote
Old March 27th, 2008, 02:37 AM   #10
david84
Registered User

Quote:
Nieuw Argentinië (2011-2012)
Functie: Wonen (260 app.)
Architect: Rob Krier en Marc Breitman
Ontwikkeling: Kristal en Van Oosten
Uitvoering: Van Hattum & Blankenvoort (kelder)

Vind t toch wel wat, Nieuw Argentinië. Naar mijn idee één van de mooiere pakhuizen:

david84 no está en línea   Reply With Quote
Old March 27th, 2008, 02:57 AM   #11
kleon
Registered User

kleon's Avatar

Tuurlijk is 't mooi, Krier is een vakman. De vraag is alleen of 't mag. Deze "19e eeuwse" pakhuizen hebben er nooit gestaan. Pure geschiedvervalsing dus. Leuk voor 'n keer, maar dat moet je niet te vaak doen, lijkt mij. Maar, eerlijk is eerlijk, Krier heeft zichzelf ovetroffen: 't beloven echte (nep)juweeltjes te worden.
Old March 27th, 2008, 04:40 AM   #12
Rabotnik
Registered User

Tja geschiedvervalsing of niet ik vind het in iedergeval prachtig.
Appartementencomplex Meander is ook van Rob Krier het ligt op het voormalige AWIC-terrein tussen de Van Hallstraat en de Kostverlorenvaart.
Ook bijzonder geslaagd.
Rabotnik no está en línea   Reply With Quote
Old March 27th, 2008, 04:53 AM   #13
Wuppeltje
Registered User

Wuppeltje's Avatar

Likes (Received): 53

Ik vind het er ook mooi uitzien. Hoewel er veel oude elementen inzitten, is het geen simpel kopie gedrag als geheel. Voor een pakhuis of een verbouwd pakhuis zitten er teveel afwijkende dingen in. Ik vind het wel passen. Een van de weinige projecten die nog zullen lopen als Sail 2010 begint. Ik neem aan dat het Oostelijk Havengebied weer wordt gebruikt, want het gebied is daar uitstekend geschikt voor zo was afgelopen keer te zien.
Wuppeltje no está en línea   Reply With Quote
Old March 27th, 2008, 04:49 PM   #14
Grumpey
Registered User

Likes (Received): 14

Ik vind dat geschiedvervalsing argument echt te vaak gebruikt worden. Mensen vinden het mooi, dus wat is er op tegen om dat nog een keer te bouwen? Net alsof ze vroeger een patent hebben op oude gebouwen en we dat nu niet meer mogen?
Kijk, het is onzin om een namaak eiffeltoren te bouwen, maar een typisch oude stijl pakhuis aan de kade is natuurlijk alleen maar een verrijking voor het beeld, nieuw gebouwd of niet doet er dan niet toe.
Grumpey no está en línea   Reply With Quote
Old March 27th, 2008, 06:16 PM   #15
MVA
Registered Abuser

Helemaal mee eens.
Nieuw Argentinië wordt een grote aanwinst op die lokatie.
MVA no está en línea   Reply With Quote
Old March 27th, 2008, 06:32 PM   #16
AMS guy
hipp-E

AMS guy's Avatar

Lang leve de geschiedenisvervalsing! Het maakt mij helemaal niet uit hoe we dat gaan noemen, het wordt een prachtig gebouw.
Andere soort geschiedenisvervalsing waarop ik niet kan wachten, is de Haringpakkerstoren.
AMS guy está en línea ahora   Reply With Quote
Old March 27th, 2008, 09:13 PM   #17
Wuppeltje
Registered User

Wuppeltje's Avatar

Staat er wel meer in Amsterdam met "geschiedvervalsing". Denk onder andere aan de historiserende bouw van voor de oorlog.
Old March 27th, 2008, 11:43 PM   #18
Rabotnik
Registered User

Quote:
Originally Posted by AMS guy View Post
Andere soort geschiedenisvervalsing waarop ik niet kan wachten, is de Haringpakkerstoren.
Ja dat hoop ik dus ook dat ze de Haringpakkerstoren gaan herbouwen.
Net zo goed dat ik wens dat ze ooit nog het prachtige Paleis voor Volksvlijt gaan herbouwen.

Dat zou helemaal geweldig zijn!
Rabotnik no está en línea   Reply With Quote
Old March 28th, 2008, 12:35 AM   #19
Wuppeltje
Registered User

Wuppeltje's Avatar

Volgens mij staat het Paleis voor Volksvlijt bij vele Amsterdammers op nummer 1. Eigenlijk zou de Nederlandse Bank ergens in de Zuidas moeten komen, van het Paleis voor Volksvlijt een groot publiek gebouw om voor een sterkere binding tussen de Pijp en de binnenstad te zorgen.

Last edited by Wuppeltje; March 28th, 2008 at 02:33 AM.
Old March 28th, 2008, 02:15 AM   #20
Grumpey
Registered User

Likes (Received): 14

Quote:
Originally Posted by Wuppeltje View Post

Volgens mij staat het Paleis voor Volksvlijt bij vele Amsterdammers op nummer 1. Eigenlijk zou de Nederlandse Bank ergens in de Zuidas moeten komen, van het Paleis voor Volksvlijt een groot publiek gebouw om voor een sterkere binding tussen de Pijp en de binnenstad.
Ik ben zo'n enorme voorstander van dat paleis van volksvlijt! Absoluut, laat maar komen! Het is de ideale plek (tussen rembrandtplein, museumplein, amstel en pijp in), en hele gave gezichtslijnen. Daarnaast staat er nu een afschuwelijke duintjer (net als dat ABN-gedrocht in de vijzelstraat)...laten we nou voor een keer eens gek doen en gewoon het mooiste gebouw van amsterdam terugbouwen, desnoods als stadsdeelkantoor ofzo, dan hou ik echt van de stad
Grumpey no está en línea   Reply With Quote

Reply

Tags
argentinië, oostelijke handelskade, piet heinbuilding

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules