daily menu » rate the banner | guess the city | one on one

Go Back   SkyscraperCity > European Forums > Holland Hoogbouw Forums > Gebouwde omgeving > Architectuur, Stedenbouw en Infrastructuur

Architectuur, Stedenbouw en Infrastructuur Vormgeven van ruimte, steden en mobiliteit

Reply

Thread Tools Display Modes
Old November 17th, 2008, 09:55 AM   #181
ChrisZwolle
Road user

ChrisZwolle's Avatar

Likes (Received): 429

Quote:
Originally Posted by Des View Post
Alleen moet iedereen is leren rechts te houden ook al zijn er 5 banen.
Dat is inderdaad het grote probleem van deze wegen. Allemaal lui die met 90/95 op de derde strook blijven hangen. Rij jij netjes met 100 of 120 op de tweede rijstrook, moet je helemaal naar de vierde of vijfde strook om iemand in te halen. Of gewoon rechts inhalen, en dat zal zeker ook gebeuren. Ik haal op een spitsstrook ook wel eens iemand rechts in. (Dat wil zeggen; de spitsstrook gaat sneller dan iemand die als een zombie op de rechterstrook (middelste) strook blijft hangen.

my clinched highways • highway pictures @ Flickr and Youtube
ChrisZwolle no está en línea   Reply With Quote

Sponsored Links

Old November 17th, 2008, 10:54 AM   #182
Liberty City
Enjoy your freedom!

Likes (Received): 19

Inmiddels zijn de 3 partijen geselecteerd die mogen gaan aanbesteden voor de A2 tunnel in Maastricht.

Voordat zij gaan aanbesteden presenteren zij hun plannen al aan het publiek die hierop mogen reageren. Daarna kunnen die partijen de plannen verfijnen om ze daarna definitief aan te leveren.

Klik hier voor de plannen.
Old November 17th, 2008, 07:00 PM   #183
Dezz
Dirk

Dezz's Avatar

Likes (Received): 43

Op basis van de drie presentaties moet ik zeggen dat Avenue 2 mijn voorkeur heeft. Een goed doordacht plan welke de hele omgeving een fikse impuls geeft!

ROTTERDAMWORLDPORTWORLDCITYROTTERDAMWORLDPORTWORLDCITYROTTERDAMWORLDPORTWORLDCITY
Dezz no está en línea   Reply With Quote
Old November 17th, 2008, 07:27 PM   #184
Liberty City
Enjoy your freedom!

Mijn favoriet is BA2M. Bij alle plannen wordt de omgeving ook aangepakt. Bij de één meer dan bij de ander.
Old November 17th, 2008, 07:46 PM   #185
Dezz
Dirk

Dezz's Avatar

Likes (Received): 43

Wat ik jammer vind aan dat plan is dat er geen mooie doorgaande avenue door de stad komt, waardoor het voor mij afvalt. Al die pleintjes lijken leuk, maar ik denk niet dat dit plan in de praktijk echt gaat werken.

ROTTERDAMWORLDPORTWORLDCITYROTTERDAMWORLDPORTWORLDCITYROTTERDAMWORLDPORTWORLDCITY
Dezz no está en línea   Reply With Quote
Old November 17th, 2008, 08:21 PM   #186
Cymen
Registered User

Cymen's Avatar

Likes (Received): 0

Quote:
Originally Posted by CborG View Post
Impressie van het viaduct over de N201 bij Vinkeveen:
Mooie brug met aan beide kanten een vluchtstrook. Alleen een beetje jammer dat het invoegen op de brug is, want samen met glooiing zorgt dat volgens mij voor een (psychologische) bottleneck.

I'm not a slave to a god that doesn't give a shit!
Cymen está en línea ahora   Reply With Quote
Old November 17th, 2008, 11:33 PM   #187
petjuh
Registered User

Likes (Received): 2

Avenue2 heeft mijn voorkeur aangevuld met het plein voor de Lourdeskerk uit het BAMplan.

Overigens ben ik wel benieuwd hoe (zonder stadsboulevard) in deze plannen de verkeersstromen uit de omliggende wijken richting de rondweg zullen gaan lopen.
petjuh no está en línea   Reply With Quote
Old November 17th, 2008, 11:36 PM   #188
Des
Traveller

Zie ik hier nou in het midden van de middenberm een speciaal parkeerplekje voor de vrienden van de KLPD met hun bonnenmachine?
Old November 18th, 2008, 08:18 AM   #189
Liberty City
Enjoy your freedom!

Quote:
Originally Posted by petjuh View Post
Avenue2 heeft mijn voorkeur aangevuld met het plein voor de Lourdeskerk uit het BAMplan.

Overigens ben ik wel benieuwd hoe (zonder stadsboulevard) in deze plannen de verkeersstromen uit de omliggende wijken richting de rondweg zullen gaan lopen.
Volgens mij middels afslagen ondergronds.
Old November 18th, 2008, 10:11 AM   #190
ChrisZwolle
Road user

ChrisZwolle's Avatar

Quote:
Originally Posted by Des View Post
http://img505.imageshack.us/img505/7...enslootai9.jpg

Zie ik hier nou in het midden van de middenberm een speciaal parkeerplekje voor de vrienden van de KLPD met hun bonnenmachine?
Ik denk eerder een toegang voor hulpverlening in geval van incidenten.

Old November 18th, 2008, 02:36 PM   #191
Paulie Walnuts
I ♥ NY

Klopt het dat de A2 tussen Utrecht en Amsterdam een limiet van 100km/h krijgt?

Wat een onzin vind ik dat. Met een slakkengang op een 10 baans weg rijden.
Paulie Walnuts no está en línea   Reply With Quote
Old November 18th, 2008, 03:17 PM   #192
ChrisZwolle
Road user

ChrisZwolle's Avatar

Ja, de A2 kent een Vmax van 100 km/h

Old November 18th, 2008, 11:14 PM   #193
Des
Traveller

Quote:
Originally Posted by Paulie Walnuts View Post
Klopt het dat de A2 tussen Utrecht en Amsterdam een limiet van 100km/h krijgt?

Wat een onzin vind ik dat. Met een slakkengang op een 10 baans weg rijden.
Ja en nog erger waarschijnlijk 24 uur per dag trajectcontrole van Abcoude tot Ouderijn
Old November 19th, 2008, 10:55 AM   #194
Liberty City
Enjoy your freedom!

Ik ben niet zo tegen verlaging van de maximum snelheid. In praktijk blijkt dat invoegend verkeer niet invoegen met 120. Ook de snelheid van vrachtverkeer is doorgaans rond de 80. Hoe dichter de snelheden van het diverse verkeer bij elkaar ligt, hoe beter de doorstroming zal zijn.
Old November 19th, 2008, 11:43 AM   #195
Druppel
Registered User

Likes (Received): 3

In de drukkere periodes zal ik dat ook alleen maar toejuichen. Maar in de niet drukke periodes is een 5 baans weg en 100 een slakke gang en kan die max snelheid best omhoog naar 120!

een variabele snelheid zal wat mij betreft de beste oplossing zijn!
Druppel no está en línea   Reply With Quote
Old November 19th, 2008, 07:33 PM   #196
Cymen
Registered User

Cymen's Avatar

Je kunt ook de twee rechter banen 100 maken en de drie linker banen 120...

I'm not a slave to a god that doesn't give a shit!
Cymen está en línea ahora   Reply With Quote
Old November 19th, 2008, 08:22 PM   #197
ChrisZwolle
Road user

ChrisZwolle's Avatar

Quote:
Originally Posted by Liberty City View Post
Ik ben niet zo tegen verlaging van de maximum snelheid. In praktijk blijkt dat invoegend verkeer niet invoegen met 120. Ook de snelheid van vrachtverkeer is doorgaans rond de 80. Hoe dichter de snelheden van het diverse verkeer bij elkaar ligt, hoe beter de doorstroming zal zijn.
Da's niet helemaal waar. Wat je vaak ziet bij trajectcontroles is dat mensen 70/75 gaan rijden en dat voelt op een snelweg ontzettend traag waardoor mensen erg dicht op elkaar op de rechterrijstrook gaan rijden. Gevolg: mensen kunnen nauwelijks hiaten vinden om in te voegen.

Ook een inhaalsverbod voor vrachtwagens kan averechts werken. Als iets vervelend is voor in/uitvoegend verkeer zijn dat honderden meters tot zelfs kilometers lange "treinen" vrachtwagens die boven op elkaar rijden. Je moet dan als het ware door een muur van vrachtwagens heen. Dat zie je bijvoorbeeld op de A1 ten oosten van Apeldoorn, de Duitse A2 ten oosten van Hannover en de Belgische E313 ten oosten van Antwerpen.

Old November 19th, 2008, 11:35 PM   #198
CborG
Rick Bakker

CborG's Avatar

Likes (Received): 6

Nieuws rondom de tunnel in Maastricht:

Quote:
Originally Posted by FD (18-11-2008)

Maastricht krijgt als eerste gestapelde tunnel

Gestapelde tunnel is uniek voor Nederland en Europa, de techniek is eerder beproefd

Maastricht - Mogelijk komt in Maastricht de eerste gestapelde autotunnel van Nederland en Europa. Twee van de drie consortia van bouwbedrijven hebben dit weekend een plan voor een dubbele tunnel gepresenteerd als alternatief voor de huidige bovengrondse A2-verbinding door Maastricht, waar vaak files staan. De derde partij wil een tunnel met twee keer drie rijbanen.
De twee partijen (de combinaties van de bedrijven BAM en Haskoning en Ballast Nedam en Strukton) kiezen voortwee tunnels onder elkaar om zo méér ruimte te hebben voor de bouwwerkzaamheden en tijdelijke wegen, voor zowel het doorgaande als het lokale verkeer. Ook heeft de gestapelde tunnel de capaciteit om de met de overheid afgesproken groei in het autoverkeer te kunnen verwerken zonder dat er opnieuw — en dan onder de oppervlakte — files ontstaan. De geplande onderste buis van de gestapelde tunnel is voor het doorgaande verkeer bestemd, de bovenste voor het lokale verkeer. Volgens de bouwers is een gestapelde tunnel weliswaar uniek in Nederland, maar de techniek om dergelijke tunnels te maken is vaker beproefd.
Peter Kunneman van de Unie van Maastricht (onder meer Volker Wessels en Heijmans) zegt dat zijn consortium juist niet voor een gestapelde tunnel heeft gekozen omdat de in- en uitrijmonden 'te complexe knooppunten zouden worden, meer met de maat van Parijs dan van Maastricht.' Daarbij stelt Kunneman dat met zijn ontwerp van een tunnel met twee keer drie rijstroken minder bovengronds gesloopt hoeft te worden.
Maastricht heeft een budget van €630 miljoen van diverse overheden, waaronder het Rijk, om de tunnel, openbaar groen en andere zaken aan te leggen. Er komt extra geld vrij uit vastgoedontwikkelingen. Gekozen is voor een relatief nieuwe manier van aanbesteden waarbij meerdere partijen met uitgewerkte plannen komen. In het verleden maakte de overheid een gedetailleerd plan waarop aannemers konden inschrijven. De consortia hebben anderhalf jaar aan de plannen gewerkt.
Minister Camiel Eurlings van Verkeer en Waterstaat zegt dat hij eind 2010 of begin 2011 de eerste schop in de grond wil steken voor de start van de tunnel. In 2015 moeten de eerste auto's door de tunnel rijden.
Quote:
Originally Posted by De Limburger (17-11-2008)
A2-plannen Maastricht: uitgelokte creativiteit

Maastricht, door John Hoofs

Het heeft er alle schijn van dat de vernieuwende manier van aanbesteden bij de A2-tunnel in Maastricht een trend kan zetten. De drie plannen die in het weekeinde werden gepresenteerd bieden veel meer dan een technische oplossing voor een verkeersprobleem.

Glunderende gezichten alom. Wie zaterdag en gisteren de drie plannen voor de Maastrichtse A2-tunnel had opgesnoven, kon niet anders dan onder de indruk zijn. Filmpjes, maquettes, ontwerptekeningen en toelichtingen voelden samen als een warm en verleidelijk geurend bad, waaruit het moeilijk opstaan was.

De kredietcrisis was ver weg, op drie verdiepingen van het MVV-stadion stond een enthousiasmerende brok creativiteit uitgestald, een onderdompeling in de toekomst van stad en streek.

Eerste conclusie: alle drie de plannen zijn top. Welk idee ook uitgevoerd wordt, een geweldige verbetering van de bestaande situatie zal het resultaat zijn. Alle drie de plannen zijn bovendien „haalbaar, maakbaar en vergunbaar”, vatte directeur Louis Prompers van het A2-projectbureau samen.

En het mooiste van alles: van de gevreesde eenheidsworst is - gelukkig - niks terechtgekomen. Er liggen drie zeer onderscheidende plannen, allemaal met hun eigen accenten en fundamenteel andere keuzes. Ze bieden allemaal veel meer dan een oplossing voor vervelende verkeers- en leefbaarheidsproblemen in Maastricht-oost en de regio.

Maastrichts verkeerswethouder Wim Hazeu was dan ook een tevreden man. De vernieuwende manier van aanbesteden heeft veel meer gebracht dat waar op was gehoopt. De bouwmarkt werd uitgedaagd met een plan van eisen en de wens om extra’s in te bouwen die bij de uiteindelijke gunning van de mega-bouwopdracht de doorslag konden geven.

De drie consortia die werden geselecteerd om tot het einde mee te doen aan de competitie, moesten met een integrale oplossing komen voor: betere doorstroming op de A2, betere bereikbaarheid van Maastricht, verbetering van het leefklimaat (schonere lucht, minder lawaai), het wegnemen van de A2 als barriere tussen volkswijken, inclusief voorstellen voor stedelijke vernieuwing omdat de A2 dwars door of langs Vogelaarwijken als Wittevrouwenveld, Wyckerpoort, Nazareth en Limmel loopt.

Voeg daarbij de eis om A2 en A79 beter op elkaar te laten aansluiten, een afrit naar industrieterrein Beatrixhaven en soepelere verkeerstromen van A2 over de Noorderbrug naar Maastricht-west en de ruimtelijke dimensie van de opgave is geschetst.

Voor de opdracht is 630 miljoen euro beschikbaar. Binnen dat budget konden de consortia hun gang gaan, extra’s moesten ze zelf maar zien te vergaren door extra partners te zoeken.

Unie van Maastricht, waarin ex-rijksbouwmeester Kees Rijnboutt een leidende rol speelt grijpt de ondertunneling van de A2 aan om in Nazareth een stadsvernieuwing tot stand te brengen die Maastricht als het ware aan een nieuwe ‘stadspoort’ moet helpen. Daarvoor moeten de elf karakterisitieke en identieke appartementengebouwen langs de A2 wijken. Eigenaar woningcorporatie Woonpunt heeft medewerking toegezegd en informeerde de huurders zaterdag persoonlijk over de kans op sloop.

Twee marktpartijen kiezen voor een tunnelvariant die in Nederland nog nergens vertoond is: twee verdiepingen van elk twee buizen met twee rijbanen. BA2M ontvlecht op die manier het verkeer dat naar de stad komt. Het onderste tunneldeel wordt bestemd voor transitverkeer, de bovenste buizen worden op de bestaande singelstructuur aangesloten en zijn bedoeld voor verkeer dat de stad in of uit moet.

Waar de twee andere consortia de toekomstige stadstraverse - de openbare ruimte bovenop de toekomstige A2-tunnel - als een autoluwe boulevard zien, kiest BA2M voor een kilometerslange strook voor voetgangers en fietsers. Auto’s verboden. Wittevrouwenveld en Wyckerpoort worden zo op een hechte manier verbonden, met een ‘Lourdesplein’ - ter hoogte van de gelijknamige kerk - als toekomstig kloppend hart van Maastricht-oost.

Belanghebbenden en belangstellenden worden opgeroepen om vooral met verbetersuggesties te komen voor de drie A2-plannen. Voorstellen kunnen tot 16 januari worden ingediend. Daarna trekken de drie consortia zich terug om hun eindplannen te vervolmaken. In juli 2009 wordt het plan gekozen dat wordt uitgevoerd.
Quote:
Originally Posted by De Limburger, (16-11-2008)
Avenue2: groene loper van bomen

Het consortium Avenue2 bestaat uit Strukton en Ballast Nedam. Het wordt ondersteund door West8, ARCADIS Nederland, 4Cast, DGMR, Humblé Architecten, Imtech, Peek Traffic, Fakton, Made by Mistake en Bex*communicatie. De voornaamste planelementen zijn:
  • Gestapelde tunnel: 2 x 2 buiten boven elkaar
  • Loper van lindenbomen - op de stadstraverse - die als een groen lint door de stad slingert
  • Boulevard op de A2-tunnel krijgt parkachtige uitstraling
  • 1043 nieuwe woningen, waarvoor sloop van 448 huizen nodig is
  • Monument Gemeenteflat blijft behouden
  • Tunnel klaar in 2017, verknoping A2/A79 in 2014, afrit Beatrixhaven in 2013, Europalein klaar in 2018, alle vastgoed opgeleverd in 2028
  • Bij Nazareth fietsbrug over de A2 naar Geusseltpark en Heuvelland
Quote:
Originally Posted by De Limburger (16-11-2008)

BA2M: tweelaags tunnel en Lourdesplein

Het consortium BA2M bestaat uit BAM Civiel en BAM Wegen, BAM Vastgoed, AM Ontwikkeling met als adviseur Royal Haskoning Nederland. Het wordt ondersteund door ZUS [Zones Urbaines Sensibles], Vandehoek Coenegracht +Kromwijk, Alberto Nicolau Arquitectos, Xaveer De Geyter Architecten en Adviesbureau De Wildernis. Voornaamste planelementen:
  • Tweelaags tunnel met 2 x 2 rijstroken: onderste buizen voor transitverkeer, bovenste sluit aan op singelstructuur
  • Markante turborotonde in combinatie met tunnelentree bij knooppunt Geusselt
  • Toekomstige stadstraverse op de tunnel wordt autovrij
  • Lourdesplein als nieuw ‘hart’ van Maastricht oost tussen Wittevrouwenveld en Wyckerpoort
  • Herstel waterhuishouding Landgoederenzone
  • Tunnel in 2016 klaar, knoop A2/A79 in 2014
Quote:
Originally Posted by De Limburger (16-11-2008)

Unie van Maastricht: drainage

Het consortium bestaat uit VolkerWessels, Heijmans, Rijnboutt van der Vossen Rijnboutt, KCAP architects&planners, Lodewijk Baljon landschapsarchitecten, Zwarts & Jansma architecten, DHV en Witteveen+Bos. Voornaamste planelementen:
  • Tunnel met 2 x 3 rijstroken
  • Voor de bouwstart wordt een drainagesysteem aangelegd om grondwaterproblemen vanaf het eerste moment te controleren
  • De A2 wordt verhoogd aangelegd om panoramazicht op Maastricht optimaal te maken
  • Autoluwe stadsboulevard op de tunnel, als een langgerekt park met voorrang voor water, voetgangers en fietsers
  • Behoud monumentale Gemeenteflat
  • Nieuwbouwwoningen sluiten qua stijl aan op de karakteristieke singelhuizen
  • Tunnel klaar in 2015, ontsluiting Beatrixhaven en knoop A2/A79 in 2013
Quote:
Originally Posted by Cobouw (18-11-2008
Tunnelbedenkers A2 leren van misère A73

Consortia geven al tijdens aanbestedingsprocedure openheid van zaken

Maastricht - De nieuwe A2-tunnel in Maastricht wordt een stuk hoger dan de A73-tunnels bij Roermond, die maar net voldoen aan de wettelijke voorschriften qua hoogte en om de haverklap worden afgesloten. De tunnel in Maastricht wordt zo hoog dat hoogtedetectie geen roet meer in het eten kan gooien. Dat bleek zaterdag bij de presentatie van de drie plannen voor de A2-tunnels in Maastricht. In Roermond is de tunnel net iets hoger dan de vereiste 4,10 meter. In Maastricht zal die zeker 4,70 meter de hoogte in reiken. Flapperende zeilen van een vrachtwagen zorgen dan niet voor kilometerslange files als gevolg van een uit voorzorg afgesloten tunnel, zoals in Roermond voortdurend gebeurt.
Wethouder Wim Hazeu noemt het feit dat consortia hun visie presenteerden, uniek. Hij doelt op het feit dat midden in het aanbestedingsproces de geheimhouding is doorbroken en volledige openheid van zaken gegeven. Maastrichtenaren krijgen twee maanden de tijd zich ruimschoots te laten informeren over de plannen, waar ze zelf suggesties aan kunnen toevoegen. De consortia kunnen die gebruiken om de plannen aan te scherpen. Uiteindelijk worden de plannen in de zomer van 2009 aangeboden. Een speciale commissie adviseert de gemeenteraad van Maastricht en verkeersminister Eurlings dan over de keuze, waarover vervolgens de minister en de gemeenteraad beslissen. De door een veelvoud aan bedrijven gesteunde combinaties Avenue2 (Strukton en Ballast Nedam), BA2M (BAM-bedrijven en Royal Haskoning) en Unie van Maastricht (VolkerWessels, Heijmans) zijn er in geslaagd drie volledig verschillende plannen te presenteren.
Old November 20th, 2008, 08:11 AM   #199
Liberty City
Enjoy your freedom!

Yep, ik had er al wat over gepost

Quote:
Inmiddels zijn de 3 partijen geselecteerd die mogen gaan aanbesteden voor de A2 tunnel in Maastricht.

Voordat zij gaan aanbesteden presenteren zij hun plannen al aan het publiek die hierop mogen reageren. Daarna kunnen die partijen de plannen verfijnen om ze daarna definitief aan te leveren.

Klik hier voor de plannen.
Old November 20th, 2008, 03:29 PM   #200
Des
Traveller

Quote:
Ze moeten is gebruik gaan maken van flexibele snelheden. Het is natuurlijk belachelijk dat er nu op een 2x3 met verrot asfalt en veel verkeer 120 km/h gereden mag worden maar straks als er 2x5 ligt moet iedereen ineens een slakkegangetje gaan aanhouden.

Twee mogelijkheden:

Snelheid in de spits of bij drukte gelimiteerd op 100 km/h, rest van de dag 120 km/h.
Of:
Verschillende maximum snelheden afhankelijk van rijbaan:
120 | 120 | 120 | 100 | 100
En daarmee ook een verbod voor vrachtwagens / langzaam verkeer op de middelste of linkerbanen.

Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules