daily menu » rate the banner | guess the city | one on one

Go Back   SkyscraperCity > European Forums > Holland Hoogbouw Forums > Gebouwde omgeving > Architectuur, Stedenbouw en Infrastructuur

Architectuur, Stedenbouw en Infrastructuur Vormgeven van ruimte, steden en mobiliteit

Reply

Thread Tools Display Modes
Old November 27th, 2008, 11:01 AM   #221
njoy
hoog boven Groningen!

Likes (Received): 10

Quote:
Originally Posted by Des View Post
Daar zijn ze in Nuenen en Geldrop vast niet blij mee, maar voor de bereikbaarheid van Zuid-Nederland is het weer een stapje vooruit.
Ik denk dat Nuenen en Geldrop er juist wel blij mee zijn. In tegenstelling tot wat veel mensen denken komt de nieuwe weg niet meteen ten oosten van Eindhoven (links van Nuenen en links van Geldrop) te liggen, maar gaat die om Helmond heen. Zowel Eindhoven als Helmond liggen dan binnen deze ringweg (of 'ruit', al zie ik het eerder als een gewone rechthoek ipv ruit). Een schets van de nieuwe situatie kan je vinden op http://www.ed.nl/verkeer/4106093/Akk...-Eindhoven.ece

Maar goed, nu vraag ik me dus af: waarom eerst de bestaande (westelijke en zuidelijke) ringweg grondig aanpakken, en pas daarna besluiten de nieuwe noordelijke en oostelijke ringweg aan te leggen? Het vele verkeer vanuit Rotterdam/Tilburg en Den Bosch richting Venlo/Ruhrgebied hoeft straks niet meer via westelijke en zuidelijke ringweg, maar kan Eindhoven straks (nou ja, straks...) noordelijk en oostelijk passeren. Daardoor kan het op de westelijke en zuidelijke ringweg rustiger worden. Is met deze ontwikkeling rekening gehouden toen de plannen voor huidige de verbreding van de A2/A67 zijn gemaakt? Of kan je straks zeggen dat door de nieuw aan te leggen noordelijke en oostelijke ringweg op dit moment een overcapaciteit wordt gecreeerd op de zuidelijke en westelijke ringweg?

UPDATE: ik ben iets te vroeg met m'n mening. Ik lees op http://www.ed.nl/verkeer/4109533/Rui...taalpakket.ece
dat de 'ruit' geen (auto)snelweg wordt. Weliswaar wordt de weg uitgevoerd met dubbele rijbanen, maar niet als autosnelweg. Al is een 'upgrade' later wel mogelijk. Ook de N270 van Helmond naar Den Bosch zal worden voorzien van dubbele rijbanen. De A270 van Helmond naar Eindhoven wordt gedegradeerd, en zal geen autosnelweg meer zijn. De maximum snelheid zal van 120 naar 80 km/u gaan.

Last edited by njoy; November 27th, 2008 at 11:22 AM.
njoy no está en línea   Reply With Quote

Sponsored Links

Old December 2nd, 2008, 02:48 AM   #222
CborG
Rick Bakker

CborG's Avatar

Likes (Received): 6

De 2x4 rijstroken tussen Everdingen en Deil gaan er definitief komen

Quote:
Originally Posted by De Culemborgse Courant

A2 krijgt twee keer vier banen

zaterdag 29 november 2008 00:02
CULEMBORG - De ministers van Verkeer en Waterstaat en VROM hebben 7 november het Tracébesluit A2 Everdingen-Deil definitief vastgesteld. De A2 wordt verbreed tot twee keer vier rijstroken. Eerder was al besloten tot verbreding van twee naar drie rijstroken.Alleen belanghebbenden die eerder hebben ingesproken op het ontwerp besluit kunnen beroep aantekenen.

Uit onderzoek is gebleken dat verbreding van twee keer drie rijstroken onvoldoende is om de verkeersproblemen ook na 2010 het hoofd te bieden. Daarom hebben de betrokken ministers gekozen voor een verbreding van het traject Oudenrijn-Deil naar vier rijstroken. Voor het deel tussen Everdingen en Deil willen de ministers de verbreding van twee naar vier rijstroken waar mogelijk in één keer uitvoeren en niet eerst verbreden naar drie rijstroken. Dit spaart geld uit en voorkomt onnodige hinder voor het verkeer en omwonenden.

Tracébesluit 2x4
Het Tracébesluit bevat de verbreding van dit weggedeelte tot vier rijstroken in beide richtingen en de aanleg van bijkomende infrastructurele voorzieningen. De weg wordt voorzien van geluidsarm asfalt en langs de weg komt een extra geluidscherm. In knooppunt Deil wordt één klaverblad (zuid-west) vervangen door een fly-over om files door het wevende verkeer in de toekomst te voorkomen. Er worden maatregelen genomen voor landschap en ecologie waaronder de aanleg van twee ecoducten. En er worden benodigde maatregelen in het kader van de waterhuishouding uitgevoerd.

Beroep instellen

De vaststelling van het Tracébesluit is de laatste stap in de wettelijke tracé/m.e.r.-procedure die is doorlopen. Het Tracébesluit ligt vanaf dinsdag 2 december inzage. Tegen dit Tracébesluit is beroep mogelijk bij de Raad van State. Alléén belanghebbenden die hebben ingesproken op het Ontwerp-Tracébesluit (OTB) kunnen beroep aantekenen. Daarnaast kan beroep aangetekend worden door belanghebbenden tegen zaken die in het OTB nog niet bekend waren. De termijn om een beroepschrift in te dienen bedraagt zes weken. Een beroepsschrift moet worden ingediend bij de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State, Postbus 20019, 2500 EA Den Haag.

Ter inzage
Het Tracébesluit A2 Everdingen-Deil ligt in de periode van dinsdag 2 december tot en met dinsdag 13 januari ter inzage bij:
-de gemeentehuizen van Culemborg, Geldermalsen, Neerijnen en Vianen;
-het provinciehuis van Gelderland in Arnhem en het provinciehuis van Utrecht in Utrecht;
-het kantoor van Rijkswaterstaat Oost-Nederland aan het Gildemeestersplein 1 in Arnhem en het kantoor van Rijkswaterstaat Utrecht aan de Griffioenlaan 2 in Utrecht (gebouw Westraven) en; de ministeries van Verkeer en Waterstaat en van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieu, beide in Den Haag.

Het Tracébesluit kan ook worden ingezien en worden gedownload van het internet: www.inspraakpunt.nl of www.rijkswaterstaat.nl
Directe link naar een PDF met gedetailleerde tracékaarten

Last edited by CborG; December 2nd, 2008 at 02:58 AM.
CborG no está en línea   Reply With Quote
Old December 2nd, 2008, 10:57 AM   #223
ChrisZwolle
Road user

ChrisZwolle's Avatar

Likes (Received): 443

Excellent Is ook wel nodig daar. Nu nog het aansluitende stuk tot KP Oudenrijn.

my clinched highways • highway pictures @ Flickr and Youtube
ChrisZwolle no está en línea   Reply With Quote
Old December 2nd, 2008, 01:24 PM   #224
da_scotty
Registered User

da_scotty's Avatar

Likes (Received): 13

Eindelijk wordt is verder gekeken dan de huidige situatie..
alleen wordt Deil-Maas nu geen bottleneck??
het gaat naar 2*3 maar is dat voldoende??
da_scotty no está en línea   Reply With Quote
Old December 2nd, 2008, 01:52 PM   #225
Timon91
Error

Timon91's Avatar

Likes (Received): 0

Er zal wel een hoop verkeer naar de A15 gaan toch?
Old December 2nd, 2008, 05:19 PM   #226
da_scotty
Registered User

da_scotty's Avatar

is ook zo.. maar gaat nog een hele boel door

Alles naar het zuiden gaat over de A2
en dat is aardig wat:P
Old December 2nd, 2008, 06:34 PM   #227
ChrisZwolle
Road user

ChrisZwolle's Avatar

Cijfers 2006:

Geldermalsen - KP Deil 102.000
KP Deil - Waardenburg 105.000

102.000 op 2x2 rijstroken is idioot veel.

Volgens mij kan de Waalbrug bij Zaltbommel ook niet meer verkeer verwerken dan de 2x3 rijstroken die er nu liggen. Daar rijden nu 114.000 voertuigen per etmaal. Ter vergelijking: Op de A20 bij Rotterdam-Centrum rijden 180.000 voertuigen op 2x3. Niet dat dat goed doorstroomt, maar op de 2x3 bij Zaltbommel is er in principe nog wel wat ruimte.

Old December 2nd, 2008, 07:57 PM   #228
CborG
Rick Bakker

CborG's Avatar

Er was toch sprake van een 2de Waalbrug in de verre toekomst? Op de huidige brug is uitbreiding namelijk onmogelijk; er zijn niet eens vluchtstroken!

En die 2x2 bij geldermalsen is eigenlijk een verkapte 2x3, de invoegstrook en uitvoegstrook van het knooppunt en de aansluiting zijn aan elkaar verbonden tot één lang weefvak.
Old December 2nd, 2008, 10:06 PM   #229
da_scotty
Registered User

da_scotty's Avatar

Quote:
Originally Posted by CborG View Post
Er was toch sprake van een 2de Waalbrug in de verre toekomst? Op de huidige brug is uitbreiding namelijk onmogelijk; er zijn niet eens vluchtstroken!

En die 2x2 bij geldermalsen is eigenlijk een verkapte 2x3, de invoegstrook en uitvoegstrook van het knooppunt en de aansluiting zijn aan elkaar verbonden tot één lang weefvak.

Dat laatste klopt niet helemaal..
Als je goed kijkt zie je dat er nog genoeg ruimte naast de weefstrook zit.. de huidige situatie is zo totdat de brug bij de afslag culemborg vernieuwd is..

Een 2e maasbrug lijkt mij echter handiger, die brug is nu nog 2*2.. en kan niet uitgebreid worden.. weet iemand hier wat er gaat gebeuren??
Old December 3rd, 2008, 01:34 AM   #230
CborG
Rick Bakker

CborG's Avatar

?? Ik volg je niet helemaal, volgens mij gooi je van alles door elkaar..

Chris had het over een intensiteit van 102.000mvt tussen Geldermalsen en KP Deil en vond het veel voor een 2x2 wegvak. Op dat stuk weg liggen er echter naast de doorgaande 2x2 nog 2 weefstroken, zie hier, zodoende kan dat wegvak dus meer verkeer verwerken.
Waar je die wijsheid over ruimte naast weefstroken en bruggen bij Culemborg vandaan haalt is me een raadsel..

De Maasbrug kan trouwens wel uitgebreid worden en dat is ook de bedoeling; De vluchtstroken op de brug worden dan opgeofferd voor de extra rijstroken.

Het ontbreken van vluchtroken op de waalbrug bij Zaltbommel is een bewuste keuze geweest omdat er altijd al rekening mee is gehouden dat de A2 ook hier verbreed zou moeten worden, zij het op de lange termijn. Op de plek van de oude Waalbrug komt ooit een nieuwe brug en zal plaats bieden voor de oostbaan, vluchtstroken én ruimte voor eventuele extra rijstroken. De huidige brug zal dan uitsluitend gebruikt worden voor de westbaan. Zo deden ze het ook bij Vianen en zo zullen ze het waarschijnlijk ook doen bij de Maasbrug.
Old December 3rd, 2008, 02:12 AM   #231
Des
Traveller

Likes (Received): 2

Quote:
Originally Posted by ChrisZwolle View Post
Excellent Is ook wel nodig daar. Nu nog het aansluitende stuk tot KP Oudenrijn.
Staat er vaak file op dat stuk? Altijd als ik op die 2x3 tussen Vianen en Oudenrijn rijd is er meer dan voldoende ruimte en vraag ik me af waarom het daar maar max 100 km/h is. Alleen de andere kant op voor knooppunt Vianen heb ik wel is in de file gestaan maar dat komt vooral door de trechter op zowel de A27 als de A2 ten zuiden van knooppunt Vianen.

Btw. Go Eurlings, Go!

Last edited by Des; December 3rd, 2008 at 02:18 AM.
Des no está en línea   Reply With Quote
Old December 3rd, 2008, 02:49 AM   #232
CborG
Rick Bakker

CborG's Avatar

Als de wegvakken aan de noord- en zuidkant er ieder 2 rijstroken per rijrichting bij krijgen lijkt het me wel verstandig om het tussenliggende gedeelte ook te verbreden
Old December 3rd, 2008, 10:31 AM   #233
ChrisZwolle
Road user

ChrisZwolle's Avatar

Quote:
Originally Posted by CborG View Post
Chris had het over een intensiteit van 102.000mvt tussen Geldermalsen en KP Deil en vond het veel voor een 2x2 wegvak. Op dat stuk weg liggen er echter naast de doorgaande 2x2 nog 2 weefstroken, zie hier, zodoende kan dat wegvak dus meer verkeer verwerken.
Het effect van weefvakken tussen relatief onbelangrijke aansluitingen moet ook niet overschat worden. Het volgende wegvak naar Beesd heeft 101.000 voertuigen en dat is zelfs 2x2 zonder vluchtstroken (brug over de Linge). Volgens mij is dat ook een blackspot qua verkeersongevallen.

Overigens, bij 2x2 moet je tussen 70.000 en 80.000 en een verdere verwachte groei al aan 2x3 gaan denken. Vanaf 130.000 en meer is het wijs uit te breiden naar 2x4. De geprojecteerde 2x4 rijstroken tussen Deil en Everdingen is dus goed toekomstvast. Meer dan 2x4 rijstroken is in mijn ogen onwenselijk over lange trajecten. Het rijgedrag zorgt dan voor te weinig extra capaciteit per extra rijstrook, oftewel het rendement van extra rijstroken wordt dan steeds lager. Bovendien kan je met 2x5 beter aan parallelstructuren gaan denken.

Old December 3rd, 2008, 01:24 PM   #234
da_scotty
Registered User

da_scotty's Avatar

oww sorry ik haalde ff de plaats door de war.. daar is het inderdaad een heeel lang stuk 2+weefstrook en dat maar aan een kant
Old December 3rd, 2008, 01:31 PM   #235
ChrisZwolle
Road user

ChrisZwolle's Avatar

Weefstroken hebben alleen zin als capaciteitsvergroting wanneer er belangrijke afslagen zijn.

In mijn regio denk ik dan aan de A28 Hattemerbroek - Zwolle-Zuid of A35 Azelo - Buren.

Old December 3rd, 2008, 04:01 PM   #236
da_scotty
Registered User

da_scotty's Avatar

hmm maar ik denk ook dat het bij Deil een tussenoplossing is.. om het verkeer zo veel mogelijk vast te splitsen,..

Wat me trouwens wel opgevallen is dat er overal Mini-(berm)matrix borden verschijnen.. je weet wel die borden op een paal die een heel wegennetwerk aangeven..
Ik zag ze ineens bij voor Hintham op de A59.. en ook bij Oss vanuit nijmegen voor Paalgraven.. (staat er denk ik om tijdens drukte duidelijk te maken dat je vanaf oss via DB en via uden naar eindhoven kan..
wel beter dat ze die voorzieningen treffen
Old December 3rd, 2008, 05:32 PM   #237
ChrisZwolle
Road user

ChrisZwolle's Avatar

Bedoel je een GRIP? (Grafisch Route Informatie Paneel)

Old December 3rd, 2008, 08:38 PM   #238
da_scotty
Registered User

da_scotty's Avatar

ja ik was ff de naam kwijt Grip/drip.. drup
Old December 17th, 2008, 03:26 AM   #239
CborG
Rick Bakker

CborG's Avatar

A2 in het nieuws

Wat berichtjes van de afgelopen tijd.

------------------

Quote:
Originally Posted by Blik op Nieuws Limburg

Gemeentelijke lobby voor verbreding A2 tussen Weert en Kelpen

Weert - De gemeenten Cranendonck, Heeze-Leende, Nederweert en Weert vragen aandacht in Den Haag voor de veiligheid en de leefbaarheid in hun kernen en hun economische positie in de economische driehoek Eindhoven – Leuven – Aken (ELAt). Zij pleiten ervoor om de verkenning van de verbreding van de A2 van 2 x 2 naar 2 x 3 rijbanen voor het traject Eindhoven en Weert-Kelpen-N280 in het MIRT (Meerjaren Investeringsprogramma Infrastructuur Ruimte en Transport) op te nemen als versnellingsproject en voor 2015 uit te laten voeren.

In het kader van de Mobiliteitsaanpak is door de ministerraad in het MIRT 2009 een verkenning van de verbreding A2 van het knooppunt Leenderheide - Kelpen verschoven voor uitvoering na 2020.

De kwaliteit van de verkeersafwikkeling op de A2 tussen Eindhoven en Weert-Kelpen staat onder druk. Nu al is de intensiteit – capaciteit (IC) verhouding zorgwekkend en zijn er vrijwel dagelijks fileproblemen in de richting Eindhoven (’s ochtends) en richting Weert (’s avonds). Duidelijk is geworden, dat deze problematiek los staat van de problemen op de randwegen Eindhoven. Het oplossen van de knelpunten rondom Eindhoven draagt niet bij aan een oplossing maar zal de directe basis vormen voor een nieuwe en ook acute problematiek op de A2 ten zuiden van Eindhoven. Ten behoeve van een goede afwikkeling van het verkeer is kortsluiting van de N 266 met de A 2 een absolute voorwaarde.

De vier gemeenten willen de veiligheid en de leefbaarheid in hun gebied en hun economische positie in het ELAt gebied gewaarborgd zien door een verkenning van de verbreding van de A2 van 2 x 2 naar 2 x 3 rijbanen voor het traject Eindhoven en Weert-Kelpen-N280 en pleiten er voor de verkenning in het MIRT op te nemen als versnellingsproject en voor 2015 uit te laten voeren.
Bron: http://www.blikopnieuws.nl/bericht/88047

---------------------------

Quote:
Originally Posted by Algemeen Dagblad

Scherm: Minder herrie A2

Door HETTY KOMPIER
VINKEVEEN - Van de A2 bij Vinkeveen komt, ondanks vier extra rijstroken, vanaf 2010 minder herrie dan nu.
Rijkswaterstaat is ervan overtuigd dat dankzij een nieuw geluidsscherm direct aanwonenden van de Groenlandse kade en de Vinkenkade minder geluidsoverlast gaan ervaren. Het scherm moet klaar zijn op het moment dat de verbindingsweg van Utrecht naar Amsterdam uitgebreid is van twee keer drie naar twee keer vijf rijbanen.

Het geluidsscherm bij Vinkeveen wordt 5,5 meter hoog. Dat is twee meter hoger dan het huidige scherm. Het scherm, dat een lengte krijgt van 3,5 kilometer, gaat lopen vanaf de kruising met de N201 tot aan de Molenkade. De recreatiewoningen van Buitenborgh vallen buiten dit gebied, omdat de verbredingsplannen al bestonden voor deze woningen werden gebouwd en omdat alleen rekening wordt gehouden met permanent bewoonde huizen.

Volgens Rijkswaterstaat zorgt, behalve het scherm, ook het zeer open asfalt beton (zoab) voor grote geluidsreductie. Voor een maximaal effect wordt een dubbele laag aangelegd. Verder wordt de maximumsnelheid op het traject tussen Abcoude en Maarssen met hetzelfde doel verlaagd van 120 naar 100 kilometer per uur.

Omwonenden zijn positief gestemd over de plannen. Wel hebben enkelen er moeite mee dat eerst het oude scherm wordt afgebroken, voor de nieuwe wal gebouwd wordt. Dit is echter onvermijdelijk, doordat het nieuwe scherm dichter op de A2 komt te staan.

In mei 2009 wordt het oude geluidsscherm afgebroken. Vervolgens worden voor het nieuwe scherm de stijlen geplaatst en worden deze uitgelijnd.

Dit nieuwe scherm wordt opgetrokken uit beton, met aan de snelwegzijde het vogelmotief dat het thema is voor de hele A2. De kolommen aan de woonzijde hebben de vorm van een roerdomp. Als alles volgens planning verloopt, kan in het voorjaar van 2010 worden begonnen met dichten.

Mocht daarna bij geluidsmetingen toch blijken dat sommige aanwonenden nog te veel geluidshinder ervaren, dan wordt deze mensen een aanbod gedaan voor gevelisolatie.

Verder staan ook nieuwe, verlichte fietstunnels onder de A2 bij de Baambrugse Zuwe en bij de Winkeldijk gepland.
Bron: http://www.ad.nl/groenehart/woerden/...herrie_A2.html

-------------------------

Quote:
Originally Posted by VerkeersInformatieDienst (VID)

Nieuwe rijbaan in gebruik op A2

10 december 2008, 20:31
In de nacht van vrijdag 12 december op zaterdag 13 december 2008 voert Rijkswaterstaat werkzaamheden uit aan de A2 richting Amsterdam tussen Breukelen en Vinkeveen. Tussen vrijdagavond 20.30 uur en zaterdagochtend 07.00 uur wordt het verkeer naar een nieuwe rijbaan geleid. Tijdens de werkzaamheden blijft de A2 bereikbaar en is er minimaal één rijstrook beschikbaar. De toerit Breukelen richting Amsterdam wordt afgesloten tussen 00.00 uur en 07.00 uur. De toe- en afritten bij Vinkeveen blijven open voor het verkeer.

Voor het omleiden van het verkeer naar de nieuwe rijbaan wordt gebruik gemaakt van een politiestop; het verkeer wordt dan voor een korte tijdsperiode (ongeveer 10 minuten) stilgelegd. Het verkeer moet dan ook rekening houden met een langere reistijd. Als alternatief kan doorgaand verkeer van Utrecht naar Amsterdam via de A27 en A1 reizen.

In verband met de werkzaamheden zijn het tankstation en de parkeerplaats Ruwiel aan de A2 bij Breukelen tussen 00.00 uur en 07.00 uur niet bereikbaar. Om 07.00 uur zijn de werkzaamheden afgerond en is alles weer beschikbaar.

Verkeer vanuit Amsterdam richting Utrecht moet rekening houden met lichte verkeershinder. Tussen 21.00 uur en 22.30 uur is dan één rijstrook afgesloten.
Bron: http://www.vid.nl/Nieuws/article/VID.2008.345.07

---------------------------

Quote:
Originally Posted by De Ondernemer

Omlegging A2 twee maanden later

maandag, 08 dec 2008 10:21
CULEMBORG/BEESD - De eerste omlegging van de A2 tussen de Diefdijk bij Culemborg en het knooppunt Everdingen is met ruim twee maanden uitgesteld. Eigenlijk wilden wegbeheerder Rijkswaterstaat en hoofdaannemer Heijmans in de loop van deze maand - maar in ieder geval vóór de jaarwisseling - de eerste grote omlegging van rijbanen uitgevoerd hebben.

Maar scherpere veiligheidsmaatregelen vanuit het ministerie voor Verkeer en Waterstaat gooiden die planning in de war. Tussen Culemborg en knooppunt Everdingen ligt het gloednieuwe asfalt al te wachten op het autoverkeer.

Dit deel vormt over anderhalf jaar uiteindelijk de nieuwe oostbaan van de A2, de rijrichting vanuit Den Bosch/Tiel naar Utrecht. Het is de bedoeling dat in 2009 en de eerste helft van 2010 al het verkeer in beide richtingen daar tijdelijk overheen wordt geleid. Op die manier komen de huidige A2-rijbanen vrij en kan die komend anderhalf jaar worden omgetoverd tot de nieuwe westbaan, voor het verkeer vanuit Utrecht richting Den Bosch/Tiel.

Op dat omgelegde gedeelte richting Utrecht - dat deze maand in gebruik had moeten worden genomen - komen in beide richtingen drie rijstroken; het zogenoemde 6-0-systeem, zónder vluchtstroken.

Om pechgevallen toch ergens de ruimte te geven, zijn om de 500 meter kleine vluchthavens aangebracht. Omdat deze verkeerssituatie tijdelijk is en tot het voorjaar 2010 duurt, meenden Rijkswaterstaat en de hoofdaannemer dat deze vluchthavens niet extra beveiligd hoefden te worden.

Het ministerie dacht daar recentelijk anders over: bij iedere vluchthaven worden een camera en detectielussen geëist. Een pechgeval wordt dan terstond zowel elektronisch als optisch geregistreerd, waarna ook meteen de rechterrijstrook kan worden afgezet met een rood kruis op de matrixborden boven de weg. Zonder die extra maatregelen zou de situatie op de A2 volgens het ministerie ruim een jaar lang niet veilig genoeg zijn.

Zowel het in het asfalt van de vluchthavens slijpen van de meetlussen als het aangeleverd krijgen en technisch installeren van de toezichtscamera's kost nu veel extra tijd. Rijkswaterstaat zet nu in op de laatste week van januari voor deze eerste grote omlegging van de A2.

Onderwijl is het plaatsen van de leggers voor het nieuwe oostelijke spoorviaduct bij Beesd de afgelopen nachten succesvol verlopen. Op dat viaduct en het iets verderop gelegen Lingeviaduct - dat in maart zijn vorm krijgt - moet vanaf juli ook al het A2-verkeer worden geleid; net zoals dus over twee maanden tussen de Diefdijk en knooppunt Everdingen gebeurt. Na de zomer worden dan de huidige spoor- en Lingeviaducten bij Beesd gesloopt en vervangen door de toekomstige westviaducten van de snelweg.

Volgens planning is de A2 in de zomer van 2010 verbreed tot een snelweg met twee keer vier rijstroken. De ombouw van het knooppunt Deil - waar een dubbelstrooks fly-over vanuit Utrecht richting de A15 naar Tiel komt - zal dan nog enige tijd duren.
Bron: http://www.deondernemer.nl/artikel/1..._maanden_later
Old December 17th, 2008, 03:38 AM   #240
CborG
Rick Bakker

CborG's Avatar

Een fotoreportage over de tunnel door Maastricht van René van www.wegenforum.nl

Quote:
Originally Posted by René (Wegenforum)
Vandaag op de consultatiedag een paar foto's gemaakt van de maquettes:

BA2M gaat voor een dubbele tunnel, maar wel met de nodige gelijkvloerse kruispunten. Geen hoogvlieger wat mij betreft.
Hier het plan voor een zeer bekrompen Geusselt-rotonde, dat naast het Noorderbrugverkeer óók het lokale tunnelverkeer moet afhandelen.

De Unie van Maastricht voorziet als enige in een enkeldekstunnel. Waar de Unie m.i. een kardinale ontwerpfout maakt, is in het Europaplein.
Daar gaan 2 heel belangrijke relaties elkaar kruisen:

Avenue 2 heeft net als BA2M een dubbeldekstunnel. Bij het Europaplein heeft men een zeer compact knooppunt ontworpen, dat bovendien zodanig is ontworpen dat verkeer van en naar de Zuiderbrug elkaar niet nodeloos kruist, zoals bij de Unie. Avenue 2 heeft een verkeerskundig zeer goed doordacht concept !

Avenue2 heeft bovendien een bijzonder landschappelijk plan bij De Geusselt, en in de vele heuvels zit zelfs een volledig ongelijkvloerse verbinding tussen de Noorderbrug en Kruisdonk verscholen, zonder hinderlijk zichtbare flyovers. Knap ontworpen ! Bovendien behoeft verkeer tussen de Zuiderbrug en Kruisdonk niet bovendoor via de rotonde, maar kan ook ongelijkvloers. Degenen die dit ontworpen hebben, krijgen van mij een absolute pluim. :top: :top:

Avenue2 is het enige plan dat knooppunt Kruisdonk goed oplost en een turbulent weefprobleem met verplichte A2-TOTSO tussen het knooppunt en de tunnel voorkomt:

Het plan van Avenue2 ziet er landschappelijk goed uit, en is verkeerskundig zeer robuust, in tegenstelling tot de twee andere plannen.
Het Avenue2-plan scoort van de drie plannen ook het beste qua luchtkwaliteit.
Ik blijf dan ook bij mijn keuze voor Avenue2.

Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules