daily menu » rate the banner | guess the city | one on one

Go Back   SkyscraperCity > European Forums > Foro de Rascacielos Españoles > Foros regionales > Catalunya

Reply

Thread Tools Display Modes
Old March 23rd, 2008, 12:24 AM   #1
casofatal
Registered User

casofatal's Avatar

Likes (Received): 0

Edificis i reformes brutalistes

Ja feia temps que rumiava un fil on donar a conéixer les nostres opinions sobre el tema del brutalisme i el seu desenvolupament a Barcelona, bo o dolent. Està en la línia del fil del museu d'horrors arquitectònics de Catalunya, però posant énfasi en com a la ciutat del famós ''modelo barcelona'' s'ha desenvolupat un brutalisme a debatir, si està en la línia de les noves avantguardes o de la funcionalitat o de l'insult als altres models, el patrimoni, l'estètica i la cohesió urbana. D'aquesta manera m'agradaria que puguessim exposar les imatges que més ''mal'' ens facin als ulls, siguin d'arquitectura brutalista o de desastres urbanístics o arquitectònics.
Abans, però, cal veure quin és el concepte arquitectònic que s'enten per brutalisme. El brutalisme és un estil arquitectònic típic de les dècades del 50 al 70. Bàsicament, són construccions de grans edificis, com universitats, hospitals, administracions públiques, etc, on el material predominant és el ciment.

Els primers indicis d'aquesta arquitectura foren inspirats pels treballs de l'arquitecte suís Le Corbusier (en particular el seu edifici de la Unité d'Habitation) i el treball de Ludwig Mies van der Rohe. Els edificis estan composats de grans estructures en forma de bloc, elements geomètrics i simètrics, formes repetitives, i ciment sense decorar. A més, els elements estructurals de l'edificació mai no s'amaguen, fins i tot s'exageren i es ressalten, també serveis de l'edifici com canonades, cables elèctrics, etc.

Es poden trobar exemples d'aquest estil per tota Europa i els Estats Units d'Amèrica. A la ciutat de Barcelona n'hi ha molts exemples. D'entre els més significatius : l'antiga facultat de Geografia i Història de la Universitat de Barcelona; facultat d'economia de la Universitat de Barcelona; l'Hospital de Bellvitge; o La Campana, l'edifici de la Jefatura Provincial de Trànsit.

El que més abunda és neobrutalisme, actuacions brutalistes més actuals i en àmbits més reduïts i no tant a nivell macro (petits edificis de pisos, obertura de places o vies a petita escala, etc). Hi formen part algunes reformes mal fetes, que s'hi poden adscriure com brutalistes

Aqui hi van fotos:

L'ampliació del Museu Picasso ha donat pas a aquestes estructures en ciment, un apany de torres medievals amb façana a la nova plaça Jaume Sabartés. No només és una destrossa al traçat medieval, sinó que també es un atemptat estètic.

vista desde la plaça xirau i Palau, de darrera la pompeu fabra de la Rambla de les flors

Plaça de Xirau i Palau. La vista que es té desde la Rambla és sorprenent. Hi van clavar una promoció de vivenda de mala qualitat en materials i acabats, estèticament desdenyable per qualsevol barri i inoportuna en un barri principalment gòtic. A més, cal destacar la seva incapacitat d'integrar-se al seu voltant, configurant-se com un element provisional que s'ha de desmuntar per finalitzar la plaça. Trenca la homogeneitat de totes les façanes; a banda d'això, a les plantes baixes no hi ha locals per comerç,el que encara li dóna més sensació de BUNKER. I així podria continuar...

més arquitectura banal: bloc de pisos, vista direcció llobregat des del carrer valldonzella amb tallers

Last edited by casofatal; April 17th, 2008 at 08:14 PM.
casofatal no está en línea   Reply With Quote

Sponsored Links

Old March 23rd, 2008, 01:33 AM   #2
casofatal
Registered User

casofatal's Avatar

més imatges d'edificis brutalistes

aquest és el restaurant on fa molts anys paraven las golondrinas

crec q es la plaça de sant cugat, al barri de santa caterina

Last edited by casofatal; April 17th, 2008 at 05:51 PM.
Old March 23rd, 2008, 02:33 AM   #3
casofatal
Registered User

casofatal's Avatar

PORCIOLISME: DESARROLLISME URBÀ DESCONTROLAT
l'alcalde franquista de barcelona, jm de porcioles, va promoure la ciutat com seu de congressos i fires, així com un ''desarrollisme'' urbà que incloia poligons de vivendes de nova planta, així com el canvi de les ordenances urbanístiques, com la que va permetre la construcció de decenes d'atics i sobreàtics a molts edificis barcelonins. Aquest fet va suposar la destrossa de molts elements propis del modernisme i l'historicisme arquitectònic (pinatells, estàtues, etc.) així com la destrossa de l'equilibri estètic de les altures dels edificis. A continuació, una seguit d'exemples:

plaça tetuan

plaça universitat

gran via prop plaça universitat

Old March 24th, 2008, 10:22 AM   #4
Gabe
pasaba por aquí...

Gabe's Avatar

Likes (Received): 7

En aquesta foto es veu un mur de ciment però és provisional...alla es farà una residència i s'urbanitzarà el seu entorn, per tant és temporal (el museu picasso no pot tenir aquest entorn).

aqui el més greu per mi no és aquest edifici nou (un amic meu hi viu a l'àtic) sinò que al parc que hi ha davant i que s'està urbanitzant ara, s'han trobat els fonaments de l'antic convent de valdonzella romànic (tinc foto) i es taparà per fer no sé què.

pels afegits cutres a edificis modernistes, el MET ja va fer un fil fa molt de temps. És una cosa indignant però s'ha de viure amb ella
Old March 25th, 2008, 04:08 AM   #5
Bitxofo
BANNED

Location: Alderaan BCN BKK ATH PAR LON SYD SFO CPT TYO SCL CHC BUE SCG SVQ AGP BDN

Una coseta:
La foto que dius que és la Plaça Sant Cugat no ho és, avui he passat per ella donat que es troba al meu barri i no és així, l'han deixada bastant bé.

Respecte a les altres fotografies et dono la raó: s'han fet molts atemptats arquitectònics a BCN...
Bitxofo no está en línea   Reply With Quote
Old March 25th, 2008, 07:13 PM   #6
casofatal
Registered User

casofatal's Avatar

gracies
he buscat el fil de Met sobre els afegits però no el trobo...
Old March 26th, 2008, 12:25 AM   #7
Sky
24/7

Likes (Received): 26

He intentat cercar el fil però no el trobo tampoc.

Met, em podries dir quin títol tenia (o alguna de les paraules)?

Ara, si el fil és anterior a 2005 és molt probable que s'esborrés després d'alguna "purga" de missatges...
Sky no está en línea   Reply With Quote
Old March 26th, 2008, 12:42 AM   #8
casofatal
Registered User

casofatal's Avatar

bueno, sempre es pot començar un de nou...si no es troba l'anterior
Old March 26th, 2008, 02:25 PM   #9
Danzig
Registered User

Danzig's Avatar

Danzig no está en línea   Reply With Quote
Old March 26th, 2008, 07:23 PM   #10
Bitxofo
BANNED

Location: Alderaan BCN BKK ATH PAR LON SYD SFO CPT TYO SCL CHC BUE SCG SVQ AGP BDN

On és aquesta aberració?
Bitxofo no está en línea   Reply With Quote
Old March 28th, 2008, 12:49 AM   #11
casofatal
Registered User

casofatal's Avatar

Buf, vai fer la foto fa uns mesos i si et dic la veritat no m'enrecordo d'on la vaig treure, però és un lloc cèntric segur.
Old March 31st, 2008, 05:06 PM   #12
casofatal
Registered User

casofatal's Avatar

Carrer mercaders, paral·lel a Via Laietana. Part posterior de l'edifici de Cambó i del del costat

Aquesta és la façana que dóna a Via Laietana

Last edited by casofatal; April 17th, 2008 at 05:52 PM.
Old April 17th, 2008, 06:37 PM   #13
casofatal
Registered User

casofatal's Avatar

la farinera del clot, edifici oblidat després de la seva reforma brutalista...

Old April 21st, 2008, 09:01 PM   #14
casofatal
Registered User

casofatal's Avatar

un altre edifici brutalista. T Systems a carrer Espronceda

M'agradaria refer el fil (titol contingut) pero no se com fer-ho..a vera si m'ajuda algun moderador..
Old April 21st, 2008, 09:04 PM   #15
Sky
24/7

Quote:
Originally Posted by casofatal View Post
M'agradaria refer el fil (titol contingut) pero no se com fer-ho..a vera si m'ajuda algun moderador..
Te'l puc canviar jo. Quin títol vols ficar?
Old April 21st, 2008, 09:13 PM   #16
casofatal
Registered User

casofatal's Avatar

gracies!
potser la tematica del fil es massa dispersa, hi volia exposar una cosa i crec no ha cuallat be. Potser millor penso q es centrar-se en aket fil en edificis i reformes d'estil brutalista que hi ha a barcelona i prou. un titol com aquest podria estar be: ''edificis i reformes brutalistes a Barcelona i area metropolitana'' després ja reformare el q calgui i ja mirare de buscar o de fer un fil sobre afegits mes endavant en reportatges.
gracies de nou!
Old April 21st, 2008, 09:16 PM   #17
Sky
24/7

Fet.

De totes maneres també hi ha el fil "Museu dels horrors arquitectònics i urbanístics" on s'hi poden ficar coses així.
Old April 21st, 2008, 09:23 PM   #18
casofatal
Registered User

casofatal's Avatar

gracies!
si, tens rao, alla posare la meva col·lecio d'afegits de porciolisme. aki, nomes brutalisme iderivats racionalistes
Old April 21st, 2008, 09:26 PM   #19
casofatal
Registered User

casofatal's Avatar

ara me d'anar, si de cas t'escric sobre si es poden reordenar les respostes del fil perque tingui tot una mica de coherencia. fins ara!
Old April 24th, 2008, 05:05 PM   #20
IMPEKABLE
Oh, yeah!

Quote:
Originally Posted by casofatal View Post
un altre edifici brutalista. T Systems a carrer Espronceda

Aquest edifici era l'antiga fàbrica de televisors 'Vanguard' i després va ser el centre de càlcul del banco Atlántico. Jo hi vaig treballar l'any 91... i recordo que era com un bunker. Gens de llum natural...
IMPEKABLE no está en línea   Reply With Quote

Reply

Tags
barcelona, catalonia

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules