|
|
| daily menu » rate the banner | guess the city | one on one |
|
|
#61 |
|
Registered User
Likes (Received): 11
|
Ach, iedereen vindt dat park toch al lelijk,...
|
|
|
|
|
|
#62 |
|
Registered User
Likes (Received): 2
|
Moest men daarvoor een "gerenommeerde" landschapsarchitect aanduiden? Voor de armste wijk van Gent is dit zonder meer een kaakslag. Misschien kunnen we die berken vervangen door waterlelies en een aantal bijkomende "bruggen naar het Rabot" realiseren om met droge voeten door dat "park" te geraken.
|
|
|
|
|
|
#63 |
|
Registered User
|
Misschien krijgt het park meer charme als de bomen wat groter zijn?
|
|
|
|
|
|
#64 |
|
killed Laura Palmer
Likes (Received): 44
|
Vast wel. Nu lijkt het leeg en kaal omdat je nergens het gevoel hebt omringd te zijn door het groen, ondanks het feit dat het werkelijk vol bomen staat. Geef ze een paar jaar en die indruk verandert al sterk. Het is in feite een heel klassiek park, maar in een moderne uitvoering. Als je een beetje moeite doet om de aanleg te begrijpen is het heel zinnige creatie, met een afwisseling van dichte beplanting en openheid, en een mooie dreef die verschillende delen verenigt.
Het is trouwens nog lang niet af. Nu bouwt men daar aan de rand nog aan die tram- en fietsbrug. Wanneer die af is, kan men beginnen met de winkelcluster rond de Aldi daar verder plat te leggen, en de voorziene herstructurering daarvan te realiseren. Bedoeling is dan dat het park doorloopt tot een eindje voorbij die brug. Ook in het noorden moet er nog een stukje bij. Ik weet niet voor wanneer het is, maar het containerpark naast die gascisternes verdwijnt een van de komende maanden/jaren. Ik vermoed dat dat zal gebeuren wanneer men begint met de sanering van de Alcatelsite, want ook het containerpark moet gesaneerd worden. Op de terreinen van dat containerpark, en rond die cisternes wordt het park verder uitgebreid, tot aan de Nieuwe Molens. Met dat men onlangs ook besloten heeft de Rabottorens af te breken, kan men misschien ook nadenken over hoe men de vervangende gebouwen zo kan inplanten dat het park ook op die terreinen uitgebreid kan worden. Bij het Gerechtsgebouw is dat vrij goed uitgewerkt. Daar heeft men het gebouw eigenlijk een niveau opgetild, en het parkniveau zo veel mogelijk open gehouden. De binnenvijvers van het Gerechtsgebouw zijn eigenlijk ook parkvijvers. Enige nadeel is wel dat je daar alleen door kan als het Gerechtsgebouw ook open is. Misschien kan men zo'n "zwevend" concept ook bij de nieuwe Rabotappartementen hanteren.
|
|
|
#65 |
|
killed Laura Palmer
Likes (Received): 44
|
Afgelopen zondag 19-07-2009 nog eens tot aan het Rabot gestapt om daar wat fotomateriaal te sprokkelen.
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
11.
12.
13.
14.
15. 16.
17.
18.
19.
20.
En daarmee weten we weer hoe het met de dingen staat op de Rabotwijk, en ben ik eindelijk klaar met de foto's van de afgelopen dagen. Die feesten eh ^_^
www.dewebsitevanpuinkabouter.be Last edited by Puinkabouter; July 23rd, 2009 at 03:59 PM. |
|
|
|
|
|
#66 |
|
Registered User
Likes (Received): 0
|
Chique dinges zeg!
Nu, voor de trambrug is misschien geen haast, maar een afgewerkte fietsbrug zou wel handig zijn. Echt zot hoe ze die kerel rechts op de laatste foto aangebracht hebben: het lijkt wel een 3D beeld waarin hij eruit springt. Echt prachtig. |
|
|
|
|
|
#67 |
|
Registered User
|
Daar ik zondag het huurcontract heb getekend voor een huisje in Wondelgem heeft dit project van de ene dag op de andere ineens enorm veel aan belangrijkheid gewonnen voor mij.
Dat ze dat fietspad maar snel afwerken nu |
|
|
|
|
|
#68 |
|
Registered User
|
Hoi, ik fietste vandaag langs de nieuwe fietsersbrug en ze waren het ontbrekende deel aan het installeren. Bij het terug fietsen lag het stuk er tussen je kon er natuurlijk nog niet over. Al zou ik ze graag eens testen. Ik had jammer genoeg geen fototoestel bij.
|
|
|
|
|
|
#69 |
|
Urban Explorer
Likes (Received): 1
|
heb het ook gezien vandaag,
het zou nu al mogelijk zijn om over de brug te wandelen van de ene naar de andere zijde.
|
|
|
#70 |
|
Registered User
Likes (Received): 10
|
Men kan ook populieren in het park zetten, die zuipen water tegen een gigantische snelheid, maar na 40 jaar zijn ze oud en versleten.
|
|
|
|
|
|
#71 |
|
Registered User
|
Populieren zijn esthetisch gezien nu niet meteen de meest geslaagde bomen. Dan kan men evengoed knotwilgen ('tronken' in 't schoon Vlaams) zetten.
|
|
|
|
|
|
#72 | |
|
Registered User
|
Quote:
Knot of treurwilgen lijkt me dan inderdaad beter. Of moeraseiken ofzo... |
|
|
|
|
|
|
#73 |
|
New Brusseleir
|
Moeraseiken zijn inderdaad schitterend, alleen zijn het natuurlijk wel exoten, die dacht ik vrij invasief zijn. Weinig populair bij veel groene jongens, dus.
|
|
|
|
|
|
#74 | |
|
Registered User
|
Quote:
De Amerikaanse eik is zeker invasief, en niet aan te raden, maar een moeraseik misstaat niet in dat park. Het nog altijd een kunstmatig park, en geen natuurlijk bos dat men daar wil creëren. Andere soorten die er zouden kunnen: Zwarte els Moerascypres (prachtige bomen) Wilgen Es (staat er al, en doet het ook beduidend beter dan de berken) |
|
|
|
|
|
|
#75 |
|
New Brusseleir
|
Ik zal inderdaad verward hebben met de Amerikaanse eik.
|
|
|
|
|
|
#76 | |
|
Registered User
|
Quote:
Of zouden de groenen daar anders over denken?
|
|
|
|
|
|
|
#77 |
|
New Brusseleir
|
Wat planten en dieren betreft houden veel groenen liever de soorten in hun eigen habitat, ter bescherming van wat er al was. Sommige exoten kunnen ook lang zoveel kwaad niet, maar als ze in staat zijn alle inheemse soorten te verdringen, dan kan je wel spreken van een probleem.
Mensen zijn 1 soort, hoogstens met enkele varianten. En de mens mag dan heel invasief zijn, onszelf uitroeien is nog steeds weinig populair als oplossing, zelfs bij de meest extremistische ecologisten. |
|
|
|
|
|
#78 |
|
Registered User
Likes (Received): 11
|
De trend tegenwoordig is om parken toch een zo natuurlijk mogelijke tint te geven. Men gebruikt tegenwoordig veel beuk en eik en andere planten waar inheemse en wilde dieren gemakkelijk voedsel of schuilplaatsen vinden.
|
|
|
|
|
|
#79 |
|
Registered User
|
Zelfs de populier heeft tegenwoordig afgedaan bij de groene jongens. Dit is heel goed te zien onder andere aan het Leopoldskanaal. Daar is een project aan de gang alle populieren te vervangen door eiken. De oorzaak ligt in het feit dat vogels zeer slecht nesten kunnen maken in populieren (volgens ik gehoord heb). Voor populieren zal dus niemand kiezen.
|
|
|
|
|
|
#80 | |
|
Registered User
|
Quote: