daily menu » rate the banner | guess the city | one on one

Go Back   SkyscraperCity > European Forums > Euroscrapers > Local discussions > Be. Forum > Belgische steden / Villes belges > Gent

Reply

Thread Tools Rate Thread Display Modes
Old March 27th, 2010, 01:31 AM   #141
De Klauw
Registered User

De Klauw's Avatar

Zó groot is de omweg nu ook weer niet. Het zal wel een budgettaire kwestie geweest zijn. In ben ik elk geval blij dát er een fietspad komt.
De Klauw no está en línea   Reply With Quote

Sponsored Links

Old March 27th, 2010, 10:30 AM   #142
durexxx
Registered User

Likes (Received): 0

jah, ik ben enorm blij dat hij er dit jaar nog komt!
ik kijk er naar uit om eindelijk niet meer door Wondelgemstraat te moeten fietsen.
durexxx no está en línea   Reply With Quote
Old April 1st, 2010, 10:22 AM   #143
DriesO
Registered User

In het Nieuwsblad:

http://www.nieuwsblad.be/article/det...&postcode=9000
Quote:
Sociale economie, containerpark en veel groen in plaats van textielfabriek Uco
Bloemekenswijk krijgt nieuw stuk stad
donderdag 01 april 2010

GENT - De vroegere site van het textielbedrijf Uco in de Maïsstraat is sinds gisteren eigendom van de stad Gent. Die wil het elf hectare groot terrein zo snel mogelijk ontwikkelen. Er komt onder meer een containerpark en een opleidingscentrum van het OCMW.
Dieter Herregodts

Anderhalf jaar is het geleden dat de vestiging van Uco in de Maïsstraat de deuren sloot. Het was een dramatisch faillissement. Uco was ooit de trots van de Gentse textielindustrie. Op een bepaald ogenblik werkten er 10.000 arbeiders in twintig verschillende vestigingen. De sluiting van de vestiging in de Bloemekenswijk betekende het einde van een tijdperk. In januari 2009 deden de laatste arbeiders er het licht uit. Sindsdien stonden de gebouwen zo goed als leeg.

Elf hectare

De stad Gent liet al snel zijn oog vallen op de site. De terreinen van Uco beslaan een oppervlakte van elf hectare tussen de nieuwe brandweerkazerne en de toekomstige tramstelplaats in de Wondelgemse Meersen. Dat is een unieke locatie om de dichtbebouwde Bloemekenswijk wat meer zuurstof te geven. Om de site aan te kopen, wilde de stad Gent geld van het federale budget Grootstedenbeleid aanwenden. Even dreigde het hele project in het water te vallen toen de federale regering de geldkraan voor Grootstedenbeleid wilde dichtdraaien.

'Maar ondertussen hebben wij toch de toezegging gekregen dat wij ook in 2010 en 2011 8,3 miljoen euro zullen krijgen', zegt Joris Demoor, de Gentse coördinator Grootstedenbeleid. 'Dat is uiteindelijk evenveel als de voorbije jaren en ruim 3 miljoen meer dan aanvankelijk voorzien. Die extra middelen kunnen we zeer goed gebruiken.'

De eerste realisatie liet niet lang op zich wachten. De stad Gent sloot gisteren een koopovereenkomst met de eigenaar van de Uco-terreinen in de Maïsstraat. De leegstaande gebouwen zullen binnenkort opnieuw bruisen van het leven. 'En dat kan behoorlijk snel gaan', zegt schepen Karin Temmerman (SP.A). 'De gebouwen zijn over het algemeen nog in goede staat. Zij kunnen makkelijk een nieuwe functie krijgen.'

In de vroegere Uco-fabriek zal onder meer plaats zijn voor het Opleidings- en Tewerkstellingscentrum van het OCMW en voor bedrijven die werkzaam zijn in de sociale economie. Er zijn al gesprekken aan de gang met de beschutte werkplaats Ryhove, De Sleutel en kringwinkel Atelier. 'Daarnaast komt er ook ruimte voor een nieuw containerpark', gaat Karin Temmerman verder. 'Dat moet het huidige containerpark aan de Gasmeterlaan vervangen. Voor de buurt komt er ook een drie hectare groot park met een nieuwe fietsverbinding.'

De ontsluiting van de site zal niet meer gebeuren via de Maïsstraat, maar via een nieuwe toegangsweg die uitkomt op de Nieuwevaart.

http://www.nieuwsblad.be/article/det...&postcode=9000
Quote:
De heropleving van de Wondelgemse Meersen
donderdag 01 april 2010

Auteur: (DIH)
GENT - De nieuwe invulling van de Uco-site is maar een van vele ontwikkelingen in het gebied tussen de Maïsstraat, Nieuwevaart en Wiedauwkaai, zeg maar de Wondelgemse Meersen. Eerder kwam er in de Roggestraat al een nieuwe brandweerkazerne, ook al met een parkje bij, en tegen 2012 verrijst er in het noordelijk gedeelte van het gebied een psychiatrische gevangenis. Die zal plaats bieden aan 272 geïnterneerden en voor vierhonderd à vijfhonderd nieuwe arbeidsplaatsen zorgen.

Ten zuiden van dat zogenaamde Forensisch Centrum wil De Lijn een nieuwe tramstelplaats bouwen. De brug ernaar toe ligt er al, maar de bouw van de stelplaats begint pas in 2013, om in 2015 klaar te zijn
DriesO no está en línea   Reply With Quote
Old April 4th, 2010, 02:44 PM   #144
snot
Registered User

snot's Avatar

Likes (Received): 11

Quote:
Originally Posted by Puinkabouter View Post
Onlangs op een architectenwebsite een paar illustraties gevonden van wat blijkbaar een masterplan zou zijn voor de site van Filatures Nouvelle-Orléans. Het zou bedoeld als kantoorruimte & magazijn voor de dienst Facility Management van de Stad. Ik vind het maar niets

De reden waarom: de gevel van het fabrieksgebouw (en da's echt een prachtig maar vervallen gebouw) zou hierbij verstopt worden achter een nieuwbouwvolume (magazijn? kantoren?). Zonde om zo'n mooi stuk erfgoed te willen verbergen.

Positief is wel dat een groot stuk van het terrein als park voorzien wordt, maar het zou mij zo veel mooier lijken als men dat nieuwe volume dan zou omwisselen met een stuk park, zodat het park voor de lange gevel komt te liggen.

Het is trouwens niet de eerste keer dat ik zo'n masterplan-plaatjes tegenkom voor FNO. Ik denk dat ik er ook gezien heb bij nero ofzo, en die zagen er een stuk beter uit, maar aangezien bovenstaande recenter zijn, betwijfel ik dat die andere nog veel waarde hebben. Erg jammer.
Nogal laat om hierop te reageren maar was op deze luie middag eens het gebied op google earth aan het bekijken.
Daarop is goed te zien dat men in dit plan gewoon de huidige volumes respecteert. Dus het groen blijft groen en de bebouwde oppervlaktes worden gerenoveerd of vervangen.
Die mooie oude fabriek is gewoon al weggestoken door andere fabrieksgebouwen. Men maakt het gebouw zelf een beetje vrij in vergelijking met de huidige situatie.

De stad zal zich weer op de borst kunnen kloppen dat het een nieuw park heeft gecreerd, terwijl dit de facto al een prachtig zonevreemd stukje wildernis is:

De situatie nu en later:
[INDENT]

Quote:
Edit: ik heb die prentjes van Nero nog eens opgezocht en die gingen blijkbaar over de terreinen er net naast. Ze zitten dus niet in elkaars vaarwater

Prachtig project, met dat groen dat uit dat park ernaast overloopt tussen de gebouwen. Dat gebied daar heeft een enorm potentieel.
snot no está en línea   Reply With Quote
Old April 5th, 2010, 01:35 PM   #145
Baai
Registered User

Dat groen zal zeker niet verdwijnen. Het gaat hier om kwelwater.
Het is inderdaad een speciaal stuk groen waar men kost noch moeite voor spaart om het te behouden. Om die reden is de brandweerkazerne trouwens ingeplant waar ze nu is, en niet aan de Nieuwe Vaart zoals initiëel gedacht.
Baai no está en línea   Reply With Quote
Old April 5th, 2010, 02:38 PM   #146
snot
Registered User

snot's Avatar

Likes (Received): 11

Niemand beweert het tegendeel. Ik wou alleen maar zeggen dat het groen er al was voor jij en ik geboren waren. Dat groen gaat nu 'officieel' groen worden en de stad zal met statistieken kunnen toveren alsof men groenzones bijgemaakt heeft.
snot no está en línea   Reply With Quote
Old April 6th, 2010, 01:16 PM   #147
DriesO
Registered User

Quote:
Originally Posted by De Klauw View Post
Zó groot is de omweg nu ook weer niet.
De omweg (zolang het aansluitende fietspad naar Wondelgem er niet ligt) loopt langs een fietsonvriendelijk stuk (Nieuwevaart) van de Gentse stadsring R40.
Het doel van die fietsbrug is juist die stadsring te vermijden en een barrière (kanaal+R40+Wondelgemse Meersen) te overbruggen.
Dus genoeg reden om te zeggen dat de fietsbrug niet bruikbaar is voor fietsers (behalve een paar lokale bewoners) zolang het aansluitend fietspad er niet ligt.
DriesO no está en línea   Reply With Quote
Old June 7th, 2010, 06:37 PM   #148
Meurisse
Architect-Urbanist

Meurisse's Avatar

Likes (Received): 45

Quote:
7.

Het park zoals het er nu ligt kent nog niet z'n definitieve omvang. Het wordt nog met een paar hectare uitgebreid op deze terreinen van de Nieuwe Molens, maar ook links van de brug op dit beeld en rondom die gascisternes rechts in beeld. Aangezien daar nog gesloopt en gesaneerd moet worden zal het voorlopig weliswaar een werk van lange adem blijven, en blijft de Rabotwijk voor een paar jaar met een ziek en halfafgewerkt park zitten.
AVA & Partners werden geselecteerd voor het project in en rond die gascisternes! Hopelijk weldra meer nieuws hierover!? Er zou sprake zijn van een zwembad...
Old August 1st, 2010, 12:07 PM   #149
ik22ke
Registered User

Ik heb het gevoel dat dit hele project niet vooruit gaat.

Heeft er trouwens al iemand gemerkt dat de schoorstenen (ik veronderstle dat het schoorstenen waren) boven op het gebouw van de nieuwe molens een kleurtje hebben gekregen. Heel leuk gedaan! Iemand een idee of dit gepland was of dat er gewoon een paar creatieve mensen die zich niet meer konden inhouden.
ik22ke no está en línea   Reply With Quote
Old August 1st, 2010, 12:19 PM   #150
Puinkabouter
killed Laura Palmer

Puinkabouter's Avatar

Likes (Received): 44

Meer dan een kleurtje, ik had zelfs de indruk dat het sculpturen waren, toen ik er een tweetal weken geleden passeerde. 't Zullen wel gewoon creatievelingen geweest zijn. Het is niet de eerste keer dat dat daar gebeurt. Eerder had Bue ook al een lachende HeyHey op een van de gebouwen geschilderd, en ook binnenin heeft hij hier en daar een mooie graffiti achtergelaten:

image hosted on flickr
Old August 2nd, 2010, 03:06 PM   #151
ik22ke
Registered User

Het zijn inderdaad eerder vogelbekken al zag ik in de schoorstenen eerder mannetjes met een dikke buik die in een windvlaag stonden. Gelukkig ben ik niet zo goed met een pot verf want de vogelbekken zien er een pak beter uit.
Old August 18th, 2010, 12:46 PM   #152
durexxx
Registered User

ondertussen heb ik nog altijd niets gemerkt als zou men bezig zijn een fietspad aan te leggen...
Ben benieuwd wanneer men er eindelijk aan gaat beginnen zodat ik eindelijk op een veilige manier naar het centrum kan.
durexxx no está en línea   Reply With Quote
Old August 20th, 2010, 01:20 PM   #153
Secondminister
Registered User

Secondminister's Avatar

Stad Gent begint onderhandelingen over de Gasmetersite

Na een uitgebreid onderzoek van vier offertes voor de sanering en ontwikkeling van de Gasmetersite zal de Stad Gent de komende maanden verder onderhandelen met het privé-consortium AB Project. In de loop van 2011 moet dat leiden tot een publiek-private samenwerking en een concreet project.

De Gasmetersite is een vervuild industrieterrein, dat met de modernste technieken optimaal zal worden gesaneerd. De Stad Gent wil met haar hoge duurzaamheids-ambities het terrein omvormen tot een nieuwe woonwijk. Het terrein van 7ha ligt tussen de Gasmeterlaan en het Rabotpark en huisvest momenteel onder andere een Ivago-containerpark en het tijdelijke project ‘de Site’.

Er komen om en bij de vijfhonderd woningen en de Stad Gent laat de sociale woningen en de budgetwoningen (samen 40% van het totaal) als passiefhuizen bouwen. Alle overige gebouwen moeten minstens voldoen aan de normen voor laagenergie-bouw. De Stad Gent schenkt extra aandacht aan de leefbaarheid. De Gasmetersite zal daarom de Rabotwijk en de Blaisantwijk op een volwaardige manier met elkaar verbinden en voorzien in voldoende bijkomend openbaar groen voor zowel de nieuwe als de huidige bewoners van de wijk. Er is ook ruimte voor handel en kantoren. Met een nieuwe sport- en bokszaal, jeugdlokalen en een kindercrèche investeert de Stad Gent in voorzieningen die het sociale leven moeten ondersteunen.

Grondige beoordeling van de offertes

Voor die plannen zoekt de Stad Gent een private partner. Na een eerste oproep selecteerde de Stad Gent in 2009 vier sterke consortia, die elk een offerte mochten indienen. Op basis van een grondige beoordeling van die vier offertes, waarbij de Stad Gent werd bijgestaan door een ruime jury onder voorzitterschap van de Vlaamse Bouwmeester, bleven er twee offertes over.

Het college van burgemeester en schepenen besliste recent dat de Stad Gent nu in eerste instantie verder zal onderhandelen met het consortium AB Project, waarvan de offerte als eerste werd gerangschikt. Die groep bestaat onder meer uit Aclagro nv en Breevast bv. Als de onderhandelingen met de eerste kandidaat niet succesvol kunnen worden afgerond, zal de Stad Gent verder onderhandelen met het als tweede gerangschikte consortium, G&G.

Publiek-private samenwerking

De onderhandelingen moeten uitmonden in een publiek-private samenwerking tussen de Stad Gent en de private partner, die zal instaan voor de sanering van de volledige site en het ontwikkelen van de nieuwe en duurzame woonwijk.

De complexe besprekingen zullen ongetwijfeld maanden duren. In de loop van 2011 hoopt de Stad Gent de onderhandelingen succesvol te kunnen afronden. De volledige realisatie van het project zal wellicht een tiental jaar in beslag nemen. De wijk wordt echter in verschillende fasen gebouwd, zodat in afzonderlijke zones al kwaliteitsvol en comfortabel wonen mogelijk zal zijn. Vermoedelijk nemen de eerste nieuwe bewoners al in 2013 hun intrek op de Gasmetersite.

Zodra de onderhandelingen zijn afgerond en er een overeenkomst is bereikt, kunnen de concrete ontwikkelingsplannen worden toegelicht aan het grote publiek.

Stadsvernieuwingsproject ‘Bruggen naar Rabot’

De Gasmetersite is een belangrijk onderdeel van het ruimere stadsvernieuwingsproject ‘Bruggen naar Rabot’, waarmee de Stad Gent dit deel van de 19e-eeuwse gordel opwaardeert. In de directe omgeving van de Gasmetersite zijn zo eerder al het gerechtsgebouw, het Rabotpark, het Jeugdontmoetingscentrum ‘Minus-one’ en de Gaardeniersbrug (fiets- en trambrug) gerealiseerd. Het project sluit aan op de 22 laag-energieappartementen in de voormalige ‘Nieuwe Molens’, die de Stad Gent dit voorjaar tegen budgetvriendelijke prijzen te koop heeft aangeboden.
Secondminister no está en línea   Reply With Quote
Old August 20th, 2010, 10:08 PM   #154
Puinkabouter
killed Laura Palmer

Puinkabouter's Avatar

2013... Allez, 'k ben eens benieuwd

Quote:
Originally Posted by durexxx View Post
ondertussen heb ik nog altijd niets gemerkt als zou men bezig zijn een fietspad aan te leggen...
Ben benieuwd wanneer men er eindelijk aan gaat beginnen zodat ik eindelijk op een veilige manier naar het centrum kan.
Toevallig net een kort nieuwsbericht hierover bij De Gentenaar. Niet over een concrete datum, maar wel over geld. En met het een gaat vaak het ander samen:

Stad Gent krijgt toelage voor fietspad Gaardeniersbrug

GENT - Voor de aanleg van een nieuw fietspad in de omgeving van de Gaardeniersbrug krijgt de stad Gent van de provincie een toelage van 217.000 euro. Dat komt omdat het fietspad deel uitmaakt van het provinciale fietsroutenetwerk.

De Gaardeniersbrug is de nieuwe fiets- en trambrug over de Gasmeterlaan en de Nieuwevaart. Trams rijden er nog lang niet over, maar voor fietsers is de brug al enkele maanden open. Alleen raken die nu nog niet zoveel verder, omdat er langs de kant van de Wondelgemse Meersen nog geen fietspad op aangesloten is. Daar moet binnenkort verandering in komen.

De Gentenaar, 20-08-2010
Old August 22nd, 2010, 09:21 AM   #155
ik22ke
Registered User

De vertraging begint al in het zoeken van een partner in een vorig artikel stond dat die gevonden moest worden in 2010. En alles afgerond in 2018. Ik hoop dat ze het halen. Het lijkt me wel een prachtig project om die oude gas opslag plaatsen te verwerken in het park. Hopelijk zorgt het er ook voor dat die park wat begint te leven al denk ik dat dat pas zal gebeuren al ze de opgeëistenlaan verkeersluw gaan maken zoals gepland was. Iemand daar nog iets van gehoord trouwens?
Old September 23rd, 2010, 09:16 AM   #156
Puinkabouter
killed Laura Palmer

Puinkabouter's Avatar

Volkstuintjes worden BUURDERIJ
STAD GENT WIL MOESTUINTJES EN PLUIMVEE PLEKGEVEN NAAST BINNENRING

GENT - Het succes van 'De Site', de volkstuintjes die sinds 2007 zijn aangelegd op de vroegere Alcatelterreinen aan de Gasmeterlaan, stemt tot navolging. Als De Site stopt, is het de bedoeling om 'Buurderij' te beginnen, in eerste instantie langs de binnenring in dezelfde buurt. Tom Dams

Toen de Alcatelterreinen aan de Gasmeterlaan werden aangekocht, was meteen duidelijk dat de plannen met die gronden - er moeten daar onder meer een park en sociale woningen komen - niet voor de onmiddellijke toekomst waren. Daarom begon daar in 2007 het buurtproject De Site. Een van de succesvolste initiatieven op de terreinen was de inrichting van volkstuintjes.

'Tegen het najaar van 2011 moeten die volkstuintjes echter definitief wijken voor de geplande ontwikkelingen', zegt schepen van Welzijn Guy Reynebeau (SP.A). 'Maar gezien het succes willen we uitkijken naar een alternatief. Dat hebben we Buurderij gedoopt, een samentrekking van buurt en boerderij. Het is de bedoeling om op de groene grasvlakte die langs de Blaisantvest en de Opgeëistenlaan ligt, een nieuw stedenbouwkundig concept uit te werken. Met daarin plaats voor onder meer moestuintjes, maar ook voor bijvoorbeeld het houden van pluimvee of konijnen... We willen daarvoor samenwerken met de Vlaamse Bouwmeester.'

Begeleiding

Gemeenteraadslid Bram Vandekerckhove (Groen!), die recent nog pleitte om De Site zo lang mogelijk te behouden, vindt het een goede zaak dat die niet - zoals oorspronkelijk gezegd - einde dit jaar wordt opgedoekt. 'Maar het volstaat niet om ergens gewoon een terrein te leggen, je moet er ook voor zorgen dat er voldoende dynamiek blijft en daarvoor is begeleiding belangrijk. Dat geldt voor De Site, maar ook voor de toekomstplannen met de moestuintjes.'

Dat laatste bevestigt ook Tom Dutry van Samenlevingsopbouw. 'Maar het is wel degelijk de bedoeling om daarvoor te zorgen. We hebben gemerkt dat we met zo'n werking rond een moestuin heel wat mensen kunnen bereiken die we anders missen. Mensen die niet naar buurtvergaderingen en infomomenten komen, kunnen we via zo'n Buurderij wel leren kennen en zo kunnen we ook bij hen peilen wat ze van hun buurt vinden. En daarnaast is het uiteraard ook positief dat buren elkaar beter leren kennen in zo'n moestuin, én dat er iets gebeurt met braakliggende gronden.'

Het is trouwens de bedoeling om het Buurderij-idee ook naar andere Gentse buurten te gaan exporteren. 'We zijn volop een moestuinproject aan het voorbereiden in de wijk Nieuw Gent en ook bij de plek waar in Ledeberg de Welzijnsknoop moet worden gebouwd zullen er groentebakken en een compostpaviljoen worden geïnstalleerd. Maar het moet ook niet altijd een moestuin zijn. Zo willen we samen met de buurtbewoners van het Witte Kaproenplein op het Rabot nadenken over nieuwe mogelijkheden met hun plein en ook rond de torenflats aan de Filips Van Cleeflaan is het de bedoeling om een nieuwe impuls te geven op een totnogtoe braakliggend terrein', aldus Dutry.

De Gentenaar, 23-09-2010
Old September 30th, 2010, 12:46 PM   #157
Secondminister
Registered User

Secondminister's Avatar

Men is begonnen met de afbraak van de (omvangrijke) gebouwen van Provoost- de vroegere dierenspeciaalzaak-
Secondminister no está en línea   Reply With Quote
Old October 11th, 2010, 11:16 AM   #158
biebel
Registered User

Quote:
Originally Posted by Secondminister View Post
Men is begonnen met de afbraak van de (omvangrijke) gebouwen van Provoost- de vroegere dierenspeciaalzaak-
... en ondertussen staat daar nog slechts één hoekje van recht.
biebel no está en línea   Reply With Quote
Old November 5th, 2010, 01:56 PM   #159
Puinkabouter
killed Laura Palmer

Puinkabouter's Avatar

Er wordt (nu pas) werk gemaakt van een deftig fietspad op de Gasmeterlaan en de Nieuwevaart. Het zou fijn zijn als ineens de hele Gasmeterlaan volledig wordt heraangelegd, maar aangezien het een gewestweg is zou ik er niet te veel op rekenen:

Eindelijk nieuw fietspad voor dodenwegen
VELE JAREN NA DOODGEREDEN MEISJES OP GASMETERLAAN EN NIEUWEVAART

GENT - Het gepalaver heeft bijna tien jaar aangesleept, maar eindelijk is de kogel door de kerk: er komt een nieuw fietspad op de Gasmeterlaan en de Nieuwevaart. Fietsers zullen op die twee gewestwegen in beide richtingen kunnen rijden. Hopelijk op een veiliger manier dan nu.

Negen jaar is het geleden dat de twee vriendinnetjes Naomi Rodenburg (13) en Sofie De Schepper (14) bij het oversteken van de Gasmeterlaan onderuit werden gereden. Beide kinderen kwamen daarbij om het leven.

Verontwaardiging

De verontwaardiging was groot, de weg werd versmald en de maximumsnelheid werd er verlaagd tot 50 km/uur. Maar wie durft zeggen dat hij zich als automobilist niet moet dwingen om zich aan die limiet te houden op de kaarsrechte asfaltstroken van de Gasmeterlaan en tweelingbroer Nieuwevaart?

Dat de fietsers er geen enkele bescherming hebben tegen auto's die van hun rijstrook afwijken, werd vijf jaar later nog eens op een tragische wijze aangetoond toen Jolien Verniers (19) al fietsend op de Nieuwevaart werd aangereden door een dronken chauffeur. Ook de studente overleefde de klap niet. Op de dodenwake voor Jolien drukte de Fietsersbond nog eens op de nood aan een veilig fietspad op beide dodenwegen.

De stad Gent en het Vlaamse gewest zijn nu eindelijk overeen gekomen om op de Gasmeterlaan en de Nieuwevaart een nieuw fietspad aan te leggen. Het project komt er in het kader van het Fietsfonds, dat ideeën en gelden uit verschillende hoeken samenbrengt ten bate van het fietsverkeer. Het Vlaams gewest betaalt 80 procent van de kosten.

‘Hoe die fietspaden er concreet zullen uitzien, moet nog bestudeerd worden', zegt schepen van Mobiliteit Martine De Regge (SP.A), ‘maar het zal alvast in beide richtingen kunnen gebruikt worden, zodat bewoners niet meer hoeven rond te rijden.'

Of er tussen de fietspaden en de autostroken een afscheiding komt, zoals de Fietsersbond vraagt, is nog onduidelijk.

Snel

Jan Knops van de Fietsersbond had indertijd gesuggereerd om het fietspad af te boorden met paaltjes of om de fietsers rechts van de parkeerstrook te laten rijden. ‘Een andere mogelijkheid is om het fietspad op een verhoogd plateau te leggen', aldus de schepen. ‘In ieder geval is het duidelijk dat de veiligheid van de fietsers op een of andere manier zal moeten verbeterd worden.'

De stad Gent wil nu snel vooruit gaan. Men wil in de loop van 2011 het ontwerp realiseren en de bouwaanvraag indienen.

Vier jaar geleden reed een dronken chauffeur die van zijn rijstrook afweek, de studente Jolien Verniers dood op de Nieuwevaart.fvv
© Frederiek Vande Velde

De Gentenaar, 05-11-2010
Old November 19th, 2010, 04:21 PM   #160
Vahni
Student A'

Vahni's Avatar

Quote:
Onlangs op een architectenwebsite een paar illustraties gevonden van wat blijkbaar een masterplan zou zijn voor de site van Filatures Nouvelle-Orléans. Het zou bedoeld als kantoorruimte & magazijn voor de dienst Facility Management van de Stad. Ik vind het maar niets

De reden waarom: de gevel van het fabrieksgebouw (en da's echt een prachtig maar vervallen gebouw) zou hierbij verstopt worden achter een nieuwbouwvolume (magazijn? kantoren?). Zonde om zo'n mooi stuk erfgoed te willen verbergen.

Positief is wel dat een groot stuk van het terrein als park voorzien wordt, maar het zou mij zo veel mooier lijken als men dat nieuwe volume dan zou omwisselen met een stuk park, zodat het park voor de lange gevel komt te liggen.

Het is trouwens niet de eerste keer dat ik zo'n masterplan-plaatjes tegenkom voor FNO. Ik denk dat ik er ook gezien heb bij nero ofzo, en die zagen er een stuk beter uit, maar aangezien bovenstaande recenter zijn, betwijfel ik dat die andere nog veel waarde hebben. Erg jammer.

Zeer intressante site als je het mij vraagt. Deze site (en dan heb ik het voornamelijk over het 2de deelgebied van de nieuwevaart) is nogal beladen met stedenlijke artefacten vanuit de industriële revolutie, in het bijzonder heb ik een passie omtrent de Filatures Nouvelle Orléans. Dit gebouw, eens in zijn volle glorie verstopt geraakt doorheen de tijd. Gent wil duidelijk af van zijn havengebied en je hoort steeds meer en meer industrie verdwijnen. het centrum breidt zich uit ver voorbij de 19de eeuwse gordel. Als student architectuur kriebelt het in de vingers als men hoort dat dergelijke sites omgetovert worden tot woongebieden. Maar verschillende voorstellen laten me beven van angst. Het Platgooien van oude constructies? enkel maar sociale huisvesteging? Is dit het ideale programma voor zulk een historische site. ik heb er mijn twijfels over. ik ben het er zeker met eens dat de FNO site de groendrempelplaats wordt bij het creëren van een Locus waar groen, wonen en recreatie centraal staat. Dit MET een goed beleid en inzicht op de oude patrimoniums en constructies. Dat is een uitdaging dat ik zeker wil aangaan.

Deze site lijkt mij ideaal gegund om mijn architectuurproject op te pinnen. (omtrent de tussenruimte) Wat is de harmonische link tussen publiek groen en private collectiviteit? Ik ga mijn best doen om daar een antwoord op te geven met de esthetiek en de functionaliteit als centrale thema's.

Via dit forum heb ik al veel bijgeleerd over de problematiek en de gunsten van deze site. Hopelijk geeft dit 'draadje' mij een kritische blik omtrent de ontwerpvorming.

Dit masterplan dat al eerder besproken was geeft weer dat de opdracht om het behoud van de FNO in eer voor te stellen inderdaad wat tegen slaat. De gevel wordt onterecht verstopt en ik zie maar weinig relatie tussen de nieuwbouw en het artefact. Als ook twijfel ik over het voorgestelde programma. kantoor ruimte en magazijn? Als dit de drempel is van deelgebied 2 denk ik dat de missing link nog steeds vermist is. want wat heeft het voor zin om kantoorruimte/magazijn te integreren op een plaats die later bestemd wordt voor wonen (die zelfs reiken naar de ecologische aspecten) lijkt mij wat contradictioneel.
Ik zeg: laat het groen groener worden dan het gazon bij de buren. Laat dat in een perfecte balans zijn met de toekomstige woningen zonder dat we onszelf verliezen in een te ecologische op zich staand 'dorp'.
Omdat ik dit project op stand zet vanuit de schoolopdracht (sint-lucas architectuur) wordt mijn onderzoek ook bekeken en bekritiseerd door onze docenten (waarvan in het bijzonder de architect Klaas Goris die ondermeer het vleeshuis herinrichte en de toekomstige bibliotheek op de waalse krook zal bouwen)

Reply

Thread Tools
Display Modes Rate This Thread
Rate This Thread:

Posting Rules