daily menu » rate the banner | guess the city | one on oneforums map | privacy policy (aug.2, 2013) | DMCA policy | flipboard magazine

Go Back   SkyscraperCity > European Forums > Euroscrapers > Local discussions > Be. Forum > Urbi & Infra > Mobil & Infra > Fiets / Vélo

Reply

Thread Tools Rate Thread
Old September 22nd, 2010, 03:42 PM   #521
Bazar
Brussels sprout

Likes (Received): 320

Maar spijtig genoeg ook dit:
Brusselnieuws
Quote:
Protestactie tegen lege Villo-stations
Brussel-Stad - Enkele ontevreden Villo-gebruikers hebben vrijdagmiddag een reclamepaneel van JCDecaux overhangen met de slogan 'No bike no pub'. Met de actie klagen ze aan dat veel Villo-stations vaak helemaal leeg of vol zijn. Volgens de actievoerders is het oplossen van het bevoorradingsprobleem geen prioriteit voor uitbater JCDecaux.

Niet toevallig vond de actie plaats aan het station Louiza. Dat is een van de standplaatsen die heel vaak leeg staan. De slogan 'No bike no pub' werd al na enkele seconden weggehaald door een ploeg van JCDecaux die opvallend snel ter plaatse was.

Voor alle duidelijkheid: met 'pub' verwijzen de vermoedelijk Franstalige initiatiefnemers van Villo plus! naar reclame en niet naar een drankgelegenheid.

Volgens de initiatiefnemers heeft JCDecaux niet de intentie om het probleem ten gronde aan te pakken. De uitbater zou enkel geïnteresseerd zijn in de inkomsten van de reclamepanelen die het bij elk station mocht plaatsen. De topografische verklaring ("de stations in de benedenstad zitten vol en in de bovenstad leeg omdat mensen vooral bergaf fietsen") wordt afgedaan als een flauw excuus.

Binnenkort zal de Brusselse regering Villo evauleren. Daarna gaat ze met JCDecaux onderhandelen over een uitbreiding naar de tweede kroon. De actievoerders vragen dat een station maximum 5 procent van de tijd helemaal vol of leeg mag staan. Gebruikers die toch met een overvolle of lege standplaats worden geconfronteerd moeten 1 euro schadevergoeding krijgen.
Die euro schadevergoeding lijkt me alleen haalbaar als dat een soort tegoed is voor de gebruiker. Eventueel kan een gebruiker ook "beloond" worden wanneer die een fiets terugbrengt naar een leeg station of naar een station met minder dan x fietsen bijvoorbeeld.
Bazar está en línea ahora   Reply With Quote

Sponsored Links

Old September 22nd, 2010, 03:54 PM   #522
Filou
City Geek

Filou's Avatar

Likes (Received): 321

De laatste tijd heb ik de indruk dat het erger geworden is. Ik heb de laatste 5 keren dat ik Villo gebruikt heb nog geen enkele keer de fiets kunnen docken in het eerste station van mijn keuze. Vaak kon ik slechts bij het 4de of 5de station mijn Villo kwijt.
Het is nu zelfs al zo dat ik als ik ergens op tijd wil zijn Villo niet meer gebruik, gewoon omdat het veel te onbetrouwbaar is. Hopelijk komt er snel verbetering want ik ben nog altijd een fan.
Old September 22nd, 2010, 05:11 PM   #523
Benonie
Bike It!

Benonie's Avatar

Likes (Received): 2183

Quote:
De topografische verklaring ("de stations in de benedenstad zitten vol en in de bovenstad leeg omdat mensen vooral bergaf fietsen") wordt afgedaan als een flauw excuus.
Ik denk nochtans dat dit één van de redenen is waarom de stations in de benedenstad vol staan en in de bovenstad leeg.
Benonie está en línea ahora   Reply With Quote
Old September 22nd, 2010, 06:08 PM   #524
Filou
City Geek

Filou's Avatar

Dat is wel niet altijd zo. Het is vooral zo dat het gaat om bestemmingen waar op een bepaald uur meer mensen van a naar b fietsen dan omgekeerd. Net als bij het autoverkeer is er een villo-spits.
Vrijdagavond bijvoorbeeld zijn er veel villo-ers richting stadscentrum en minder in de andere richting want zo'n villo is handig voor de jongeren om uit te gaan. 's morgens is het villo station aan het zuidstation snel leeg en 'avonds is het weer snel vol. Dat is volgens mij niet zozeer een probleem van snel bijvullen maar gewoon dat er meer mensen de villo willen gebruiken dan er fietsen zijn.
Om nog eens het zuidstation als voorbeeld te nemen. Daar zijn twee stations, één aan de fonsnylaan en één aan het hortaplein, het is nu zes uur 's avonds en ze zitten alletwee vol. Wat wil je 50 villo's voor zo'n druk station, en zijn echt niet veel pendelaars nodig om die snel te vullen! Ik heb trouwens al mogen vaststellen dat die villo's daar veel gebruikt worden door pendelaars.

Een oplossing kan zijn om op bepaalde plaatsen, wijken, trein/metrostations meer villo's of misschien meer villostations te voorzien. (het netwerk in het centrum en/of bovenstad wat fijnmaziger maken bijvoorbeeld.)
Maar villo heeft gelijk als ze zeggen dat men dat pas kan beslissen na een evaluatie na voltooiing van de eerste fase.
Old September 22nd, 2010, 08:29 PM   #525
Le Bruxellois
Registered User

Le Bruxellois's Avatar

Likes (Received): 1

La Libre Belgique :
Quote:
Mobilité

Villo! a dépassé le cap des 20.000 abonnés
BELGA

Mis en ligne le 22/09/2010

Jusqu'à présent, 161 stations regroupant 2.220 vélos ont été installées dans onze communes. Parmi elles, Ixelles (21,2%), Bruxelles-Ville (20,4%) et Schaerbeek (16%) représentent plus de la moitié des abonnés.

Villo! , le système de vélos en libre service à Bruxelles depuis mai 2009, a dépassé le cap des 20.000 abonnés et 500.000 locations, ont annoncé mercredi le secrétaire d'Etat à la Mobilité à la Région de Bruxelles-Capitale Bruno De Lille (Groen! ) et le partenaire privé JCDecaux lors d'une conférence de presse. Si on additionne les kilomètres effectués par les abonnés et les 58.000 utilisateurs occasionnels, la distance parcourue depuis le lancement avoisine les 2,4 millions de kilomètres.

[...]
Old September 22nd, 2010, 11:22 PM   #526
Benonie
Bike It!

Benonie's Avatar

Quote:
Originally Posted by Filou View Post
Dat is wel niet altijd zo. Het is vooral zo dat het gaat om bestemmingen waar op een bepaald uur meer mensen van a naar b fietsen dan omgekeerd.
Inderdaad, vandaar ook dat ik het had over "één van de redenen". Ik weet ook wel dat er op bepaalde uren van de dag meer fietsers richting treinstation rijden dan op andere uren.
Maar het blijft een feit dat sommige hellingen naar de bovenstad vrij steil zijn en de Villofietsen nu niet direct gemaakt zijn om cols te nemen. Ze zijn vrij zwaar (om begrijpelijke redenen) en hebben een beperkt 'verzet'.
Als zelfs een geoefend, dagelijks fietser als ikzelf er moeite mee heeft om boven te raken, dan zal een occasionele pendelaar die de fiets enkel gebruikt als snel alternatief voor metro of tram, misschien al eens vlugger de Villo in het rek laten staan om hogerop te raken en toch maar weer die metro nemen.
Old September 22nd, 2010, 11:38 PM   #527
Filou
City Geek

Filou's Avatar

Ja, dat is zeker zo. Daarom is het ook jammer dat De Lille heeft beslist dat de fietsliften er niet komen.

Maar anderzijds ben ik er ook van overtuigd dat het merendeel van de fietsverplaatsingen in Brussel niet langs één van de hellingen loopt. Het zou interessant zijn om de eventuele analyse van JC Decaux te kunnen inkijken.
Old September 22nd, 2010, 11:40 PM   #528
Benonie
Bike It!

Benonie's Avatar

Zou ook kunnen natuurlijk. Niet iedereen moet voortdurend van de boven- naar benedenstad.
Old September 24th, 2010, 05:29 PM   #529
BenkovicBXL
Registered User

Likes (Received): 0

Quote:
De laatste tijd heb ik de indruk dat het erger geworden is. Ik heb de laatste 5 keren dat ik Villo gebruikt heb nog geen enkele keer de fiets kunnen docken in het eerste station van mijn keuze. Vaak kon ik slechts bij het 4de of 5de station mijn Villo kwijt.
Het is nu zelfs al zo dat ik als ik ergens op tijd wil zijn Villo niet meer gebruik, gewoon omdat het veel te onbetrouwbaar is. Hopelijk komt er snel verbetering want ik ben nog altijd een fan.
Sinds midden september vult Villo ook s'nachts de lege (meestal hogergelegen) stations. Maar ik heb nog geen verbetering gemerkt. Integendeel, vroeger kon je s'morgens je Villo zo goed als zeker kwijt in typische bureau-wijken zoals Kunst-Wet of Schuman omdat ze als hooggelegen stations de avond voordien waren leeggelopen.
Tegenwoordig staan die s'morgens al snel vol, want aangezien er amper volk woont worden er 's morgens weinig fietsen ontleend...
Komt het door de nieuwe bevoorrading of heeft het systeem gewoon meer succes?

Dit is in elk geval een fantastisch initiatief: http://www.wheresmyvillo.be/
Met zeer professioneel verzamelde statistieken!
BenkovicBXL no está en línea   Reply With Quote
Old October 15th, 2010, 11:37 PM   #530
Meurisse
Architect-Urbanist

Meurisse's Avatar

Likes (Received): 674

Blijkbaar was Villo dus 2 jaar illegaal, maar dat is nu dus rechtgezet

brusselnieuws.be
vrijdag 15 oktober 2010

Villo is bijna legaal

Brussel - Het Brussels Gewest sloot meer dan twee jaar geleden een overeenkomst met JCDecaux voor het uitbaten van het fietsverhuursysteem Villo. Dat gebeurde echter zonder wettelijke basis. Gevolg: bij de Raad van State zijn verschillende bezwaren ingediend. De huidige regering probeert nu de brokken te lijmen.

Wettelijk gezien moest er een ordonnantie zijn voor de regering het contract met JCDecaux afsloot maar de vorige regering heeft daar geen werk van gemaakt. Volgens toenmalig minister van Mobiliteit Pascal Smet (SP.A) leek het op dat moment alsof het contract kon zonder ordonnantie. Hoe dan ook werd heel wat protest aangetekend bij de Raad van State.

De Raad van State oordeelde dat een overeenkomst niet kon zonder wettelijke basis. De huigige regering met staatssecretaris voor Mobiliteit Bruno De Lille (Groen!) heeft daarom werk gemaakt van een ordonnantie die retroactief legaliteit verleent aan het fietsverhuursysteem Villo.

De ordonnantie is deze week goedgekeurd in de commissie infrastructuur en komt over enkele weken voor de plenaire vergadering in het Brussels parlement.

In de commissie stemden de meerderheidspartijen voor de tekst. Oppositiepartij MR onthield zich. "De regering had de kans om de hele zaak uit te klaren en een gezond publiciteitsbeleid te gaan voeren," aldus parlementslid Willem Draps (MR). "Jammer genoeg is deze ordonnantie een gemiste kans die het contract nog ingewikkelder maakt en een schandalige situatie laat voortduren."

Regeringspartijen Groen! en Ecolo weerleggen de kritiek van MR. "Wij hebben een amendement ingediend om de democratische controle op de uitvoering van de concessie met JCDecaux te versterken," luidt het in een persbericht. "De regering zal jaarlijks de uitvoering van het contract evalueren en haar evaluatieverslag jaarlijks aan het parlement bezorgen."

"Op die manier zal het parlement de kwaliteit van de dienstverlening en de naleving van de voorschriften inzake publiciteit beter kunnen controleren."

Verschillende MR-burgemeesters boden aanvankelijk weerstand tegen Villo omdat de stadsfietsen te veel reclame (lees: reclame zonder inkomsten voor de gemeenten) met zich zouden meebrengen.

© brusselnieuws.be
Old October 20th, 2010, 09:21 AM   #531
Filou
City Geek

Filou's Avatar

Maandagavond zo rond 9 uur, fiets ik van mijn avondschool naar huis met een villo. Het is elke keer weer spannend. Meestal zijn er geen vrije plaatsen maar vanavond, hoera!, zie ik dat er 5 lege plekken zijn. Ik wil de villo invoeren en wat zie ik? Gaat niet. Wat blijkt nu, in de lege plekken zitten stukjes afgebroken "docking-dinges" daar zijn dus villo fietsen gestolen door simpelweg de villo's weg te trekken tot die docking-dingen afbreken.

Ik vind dit wel heel erg jammer. Men zou de politie opdracht moeten geven om uit te kijken naar "verdachte individuen" op villo's met afgebroken docking-dingen.

Old October 20th, 2010, 08:36 PM   #532
X38
Registered User

Likes (Received): 21

Quote:
Ik vind dit wel heel erg jammer. Men zou de politie opdracht moeten geven om uit te kijken naar "verdachte individuen" op villo's met afgebroken docking-dingen.
Verloren moeite. Die fietsen rijden al ergens in Noord-Afrika of Oost-Europa rond.
X38 no está en línea   Reply With Quote
Old November 5th, 2010, 05:57 PM   #533
Filou
City Geek

Filou's Avatar

Cargofiets van TNT:

Old November 5th, 2010, 08:54 PM   #534
Benonie
Bike It!

Benonie's Avatar

Filou legt als vliegende reporter werkelijk alle nieuwtjes vast.

Had over die nieuwe TNT-fietsen een en ander gelezen in de pers. Toch wel een opvallende verschijning in het straatbeeld én goed voor milieu en mobiliteit.
Hopelijk zijn ze een langer leven dan de fietskoeriers die pakweg 10 jaar geleden in de steden verschenen en komen er in de toekomst een heleboel bij.
Old November 15th, 2010, 10:45 PM   #535
Bazar
Brussels sprout

Brusselnieuws:
Quote:
Villo: op naar de 5.000 fietsen
De Brusselse regering heeft vrijdag de Villo-ordonnantie goedgekeurd, waardoor het verhuursysteem nu ook een wettelijke basis heeft. Staatssecretaris De Lille (Groen!) bereidt nu de uitbreiding naar 5.000 fietsen voor.

Villo (Christophe Degreef)

De ordonnantie was nodig na klachten tegen de concessie die de vorige Brusselse regering afsloot met Villo-uitbater JC Decaux. De Raad van State oordeelde toen immers dat er geen wettelijk kader was voor zo’n concessie.

“Door voor een concessie te kiezen, heeft het Gewest gekozen voor een toegankelijk systeem waarbij de prijs voor de gebruikers wordt gedrukt,” zegt Staatssecretaris voor Mobiliteit Bruno De Lille (Groen!). “Nu ook de wettelijke basis geregeld is, kunnen we starten met de voorbereiding van de tweede fase. Ik zou namelijk graag zo snel mogelijk Villo-fietsen over heel het Gewest zien rondrijden.”

De Lille wil nu de tweede fase van het Villo!-project op de sporen zetten. Die voorziet een uitbreiding van de huidige 2.500 tweewielen naar 5.000, vooral in de minder centrale gemeenten.

Voor er een akkoord met JC Decaux kan afgesloten worden over die uitbreiding, komt er nog een evaluatie van het huidige netwerk. Die oefening zal minstens enkele maanden in beslag nemen, weet het kabinet De Lille.

Ter herinnering: Villo telt momenteel ruim 20.000 abonnees. Elke Villo-fiets wordt 2 à 3 keer per dag gebruikt, al naar gelang het weer en het seizoen.
Old December 23rd, 2010, 03:59 PM   #536
Meurisse
Architect-Urbanist

Meurisse's Avatar

brusselnieuws.be
Gezien: gestripte Villo

Brussel donderdag 23 december 2010, 14u38

U heeft de voorbije maanden misschien ook al eens een verminkte of achtergelaten Villo-fiets gespot. Op een totaal bestand van 2.500 gele deelfietsen kan er natuurlijk al eens eentje verdwalen. Blijkbaar komt het ook voor dat een Villo bijna onherkenbaar wordt gemaakt. We kwamen vanochtend dit uitgeklede exemplaar tegen.

Villo, uitgekleed.

De Villo-fiets is ontdaan van zijn achterste spatbord en zijn achterlicht. Ook de stuurbekleding - met korte gebruiksaanwijzing - is verdwenen. Het mandje en het kenmerkende slot verraden echter dat het wel degelijk om een tweewieler van het Brusselse fietsdeelsysteem gaat.

© brusselnieuws.be
Old December 24th, 2010, 05:32 PM   #537
Bazar
Brussels sprout

Brusselnieuws:
Quote:
NMBS lanceert 1.000 blue-bikes
De NMBS stelt vanaf mei 2011 1.000 blue-bikes ter beschikking in 40 stations in heel België. In Brussel ziet de spoorwegmaatschappij de fietsen als aanvulling voor Villo.

Blue Bikes, ook in vier Brusselse stations
De NMBS wil met de blue-bikes - de naam is ontleend aan het Londense voorbeeld - een bijkomend alternatief voor het voor- en natransport van de reizigers aanbieden, stelt het bedrijf.

"De fietsen die verhuurd worden zijn kwalitatieve uniseks fietsen met verlichting, een bagagedrager, een in de hoogte verstelbaar zadel en een stevig fietsslot," luidt het op de bijhorende website. "De deelfiets is dus geschikt voor iedereen."

In Brussel komen er blauwe fietsen in de stations Centraal, Luxemburg, Noord en Zuid.

Het project "past in de strategie van de NMBS-Holding om de stations steeds verder uit te bouwen als intermodale knooppunten. Na initiatieven zoals fietspunten en autodelen (Cambio) wenst de NMBS-Holding fietsdelen te bevorderen als nieuwe schakel in de ketenmobiliteit.”

De spoorwegmaatschappij spiegelt zich aan onze noorderburen. “In Nederland bestaat een gelijkaardig initiatief, OV-fiets, al langer en behaalt indrukwekkende resultaten met meer dan 1 miljoen ritten per jaar.”

De fietsen zouden met behulp van een lidkaart tegen een voordelig tarief verhuurd worden, meldt het bedrijf nog. Er wordt vervolgens maandelijks gefactureerd.

In Brussel ziet de NMBS het systeem als een aanvulling op Villo, dat ondertussen al aan 2.500 tweewielen zit. “Blue-Bike heeft niet de ambitie om stedelijke projecten (zoals Villo in Brussel) te vervangen of te beconcurreren. Het is juist de wens om tot commerciële samenwerking te komen, zodat het aanbod voor de klanten van deelfietsen uitbreidt.”
Old December 24th, 2010, 05:34 PM   #538
Meurisse
Architect-Urbanist

Meurisse's Avatar

Was het dan niet gemakkelijker geweest om 1000 villo fietsen te plaatsen? In plaats van nog een appart systeem te lanceren
Old December 24th, 2010, 05:36 PM   #539
Bazar
Brussels sprout

Ik stelde me die vraag ook. Nu... Ik denk dat het hier om een ander concept gaat, waarbij de mensen de fietsen voor langere periodes huren. Maar uit het artikel kan je spijtig genoeg niet alle details afleiden...
Old December 24th, 2010, 06:47 PM   #540
Filou
City Geek

Filou's Avatar

Quote:
Originally Posted by Meurisse View Post
Was het dan niet gemakkelijker geweest om 1000 villo fietsen te plaatsen? In plaats van nog een appart systeem te lanceren
Het is wel niet alleen in Brussel, maar over heel het land. In het nmbs systeem moet je ook de fiets terugplaatsen waar je hem genomen hebt.

Het zou wel inderdaad beter zijn als alle steden en de nmbs hetzelfde systeem zouden hanteren.

Maar goed de nmbs-holding zegt wel dat ze met Villo gaan samenwerken, wat dat ook moge inhouden.

Reply

Thread Tools
Rate This Thread
Rate This Thread:

Posting Rules