daily menu » rate the banner | guess the city | one on oneforums map | privacy policy | DMCA | news magazine

Go Back   SkyscraperCity > European Forums > Euroscrapers > Local discussions > Be. Forum > Urbi & Infra > Mobil & Infra > Fiets / Vlo

Reply

Thread Tools Rating: Thread Rating: 3 votes, 5.00 average.
Old April 19th, 2008, 09:06 PM   #61
CuoreGR
Registered User

CuoreGR's Avatar

Likes (Received): 0

Ik mag hopen dat je mij daar niet mee bedoelt.
Het is gewoon een feit: zowel bij fietsers als bij automobilisten zijn de meesten wel goedgemanierd, maar een minderheid die het verpest. Helaas is het gevolg bij automobilisten veel groter dan bij fietsers.

Sponsored Links

Old April 19th, 2008, 09:46 PM   #62
CuoreGR
Registered User

CuoreGR's Avatar

Nee, je ziet het fout. In het verkeer draagt *iedereen* een verantwoordelijkheid. Je daaraan onttrekken is ook misdadig.

Ik zit voor de volle 100% in het fietserskamp, ik heb zelfs geen rijbewijs. Het is zeker zo dat veel automobilisten voorzichtiger moeten omgaan met fietsers, maar ik kan er niet bij dat jij zegt dat alle fietsers brave schaapjes zijn tegenover de grote boze autowolf.
Old April 20th, 2008, 11:15 AM   #63
Cosa dire cosa fare

's Avatar

Likes (Received): 66

Als ze wit zijn kan ik er niet zo goed aan uit hoe dat eruit ziet. Misschien toch handig even een foto te maken?

Fietssugestiestroken zijn al even waardeloos als niks doen, voertuigen houden er toch geen rekening mee. Kijk maar naar de Lange Lozanastraat in Antwerpen, waar een beige betonstreep aan beide kanten van de straat ligt. Dan nog wordt je half overeind gereden door een voorbijscherende stadsbus.

En ik kan het goed geloven dat ge van in Brussel te fietsen gefrustreerd geraakt. Ik heb nu maar 3 keer door de stad gereden, en het is duidelijk niet overal even 'roze'geur en maneschijn als het fietspad naast de Koninklijk Parklaan. En op de Ring bij de Hallepoort was het ook geen pretje, had ik ook irritante camionettechauffeurs aan mijn been.
Het is mij nog altijd een raadsel hoe ik veilig van de Koninklijk Parklaan over het rond punt richting Strombeek-Bever geraak. Vooral richting Brussel is het daar stevig doorsprinten om de motorvoertuigen niet te veel tot last te zijn.
Old April 20th, 2008, 11:28 AM   #64
crepusculum
Registered User

Quote:
Originally Posted by View Post
Fietssugestiestroken zijn al even waardeloos als niks doen, voertuigen houden er toch geen rekening mee. Kijk maar naar de Lange Lozanastraat in Antwerpen, waar een beige betonstreep aan beide kanten van de straat ligt. Dan nog wordt je half overeind gereden door een voorbijscherende stadsbus.

En ik kan het goed geloven dat ge van in Brussel te fietsen gefrustreerd geraakt. Ik heb nu maar 3 keer door de stad gereden, en het is duidelijk niet overal even 'roze'geur en maneschijn als het fietspad naast de Koninklijk Parklaan. En op de Ring bij de Hallepoort was het ook geen pretje, had ik ook irritante camionettechauffeurs aan mijn been.
Het is mij nog altijd een raadsel hoe ik veilig van de Koninklijk Parklaan over het rond punt richting Strombeek-Bever geraak. Vooral richting Brussel is het daar stevig doorsprinten om de motorvoertuigen niet te veel tot last te zijn.
Fietssuggestiestroken zijn verwarrend en bijgevolg gevaarlijk. Veel automoblisten n fietsers weten vaak niet wat die stroken eigenlijk moeten betekenen, zodat iedereen ze op een andere manier gaat interpreteren. Mag je er met de auto op rijden of niet? Heb je er als fietser voorrang of niet? Men weet het antwoord vaak niet.

Dus ofwel voorziet men een volwaardig fietspad (die op gevaarlijke punten eventueel extra in de "verf" gezet kan worden), ofwel voorziet men niets. En met het geld dat gespaard wordt door geen hele straten in het roze of geel of welkdanige kleur dan ook te schilderen, kan men elders een echt fietspad creren.
crepusculum no está en línea   Reply With Quote
Old April 20th, 2008, 01:09 PM   #65
Maxx Lamenace
Registered User

Maxx Lamenace's Avatar

Quote:
Originally Posted by hix View Post
Als je achter een fietser rijdt, raad ik je aan om je niet te ergeren, maar om beleefd en veilig te wachten tot je voorbijkan. Fietsers hebben evenveel recht om zich in het verkeer te begeven. En waarom zou men geen kinderen mogen vervoeren van Max Lamenielache?

En Max, ik vind het typisch dat je blijkbaar alleen wilt fietsen op autoloze zondagen! Probeer het eens de rest van het jaar, dan zal je misschien ook blij zijn voor elke nieuw fietspad in de stad!

ten eerste ik heb absoluut geen raad nodig want wie een rijbewijs heeft kent de regels en kent de gevaren... en die ken ik! Ten tweede heb ik ook geen raad nodig van iemand die mij van klootzak uitgscheld. Ten derde ik heb een probleem met fietsers tijdens het spitsuur met een baby vanachter. Dit is het leven van je baby onnodig in gevaar brengen vooral als je weet dat mijn gedeelte van Brussel fietsonvriendelijk is en als je daar bovenop nog arrogant rond fietst... Een ongeluk is supersnel gebeurt.
Ten slotte raad 'IK' je aan van nekeer buiten uw gepensioneerd buurt te fietsen om eens te constateren waarover ik het heb...
Maxx Lamenace no está en línea   Reply With Quote
Old April 20th, 2008, 03:45 PM   #66
Cosa dire cosa fare

's Avatar

Zeggen dat een fiets met baby niet op straat mag rijden omdat het te gevaarlijk is, is als zeggen dat ge diezelfde baby niet overdag naar een crche moogt sturen omdat ge de oppassers daar niet vertrouwt. Als de andere zich gewoonweg ook gedraagt is er geen probleem.

In die zin is de streek van Wuppertal een ideaal voorbeeld van hoe je als automobilist moet rijden. Op weg naar mijn werk moest ik over de hoofdweg van de stad fietsen, met 2x2 rijvakken, gescheiden door een witte lijn.
Wat deden ze toen ze mij voorbij wilden, ook in het spitsuur? Ze ritsten! In Belgi en zeker Brussel zouden ze gewoon naast mekaar blijven rijden, van "dan moet die fietser desnoods maar even in de goot rijden", oftewel zien dat ge met uw voeten op de trappers kunt blijven, want als ge uw linkervoet neerzet hebt ge dan kans dat ge op 1 voet verder kunt. In Wuppertal irriteerden de automobilisten zich er niet aan dat ik veel trager reed dan hen, in Brussel moet ge ervoor zorgen dat ge goed doorpeert om even rap als hen te rijden, mocht ge uw leven nog niet beu zijn.

Wat mij nog het meeste irriteert, is gewoonweg het feit dat er veel 'eenzame' chauffeurs zijn voor een ritje binnen het stadsgewest. Als ge iemand meeneemt die niet goed te been (of te fiets) is, of als ge uitzonderlijk veel bagage hebt tot daar toe, maar bvb naar de supermarkt gaan gaat perfect met fietszakken en een rugzak bij (ik kwam telkens met een volle rugzak 2 3 dagen toe). 't Is nu niet dat Brussel zo groot en onoverkomelijk bergachtig is.
'k Heb de indruk dat sommige automobilisten denken van "dat die anderen maar met de fiets gaan, dan heb ik meer plaats op de baan".
Old April 25th, 2008, 05:17 PM   #67
Cosa dire cosa fare

's Avatar

Mooi opgelost, Stephan
Old April 25th, 2008, 07:36 PM   #68
Le Penseur
Proud Belgian

Likes (Received): 11

???
Le Penseur no está en línea   Reply With Quote
Old April 26th, 2008, 05:14 PM   #69
Cosa dire cosa fare

's Avatar

Hij heeft dezelfde draad gekopieerd, maar de beledigende posts eruit gehaald.

Maar nu hebben we hier geen Brusselse fietsers meer
Old May 2nd, 2008, 01:41 PM   #70
Benonie
Bike It!

Benonie's Avatar

Likes (Received): 2708

Dan maar een stukje over het federale fietsbeleid, of net het gebrek eraan...
Dit persbericht van onze directeur viel vandaag in mijn mailbox...

Quote:
Het einde van het federaal fietsbeleid!

De Fietsersbond las zonet de Algemene Beleidsnota van de Staatssecretaris voor Mobiliteit en viel van de ene verbazing in de andere.

De fiets wordt compleet genegeerd. Het is voor de Staatssecretaris duidelijk een vervoersmiddel dat - misschien - nog net goed genoeg is om op zondag een terrasje te gaan doen, maar absoluut niet het onderwerp hoeft uit te maken van ook maar 1 beleidsmaatregel.

In het kader van het woon-werkverkeer komt de fiets niet ter sprake, zelfs bij duurzame mobiliteit komt de fiets niet aan bod. Ook bij de klimaatuitdagingen wordt met geen woord over de fiets gerept.

Om maar 1 paragraaf te citeren: een optimaal gebruik van de infrastructuur en de transportmiddelen, alsook een toenemend gebruik van het spoor, de waterwegen en het openbaar vervoer zouden een essentile bijdrage leveren tot het antwoord op het vraagstuk energie en klimaat. Zou de Staatssecretaris de fiets begrijpen onder transportmiddelen? Ons antwoord na het lezen van de nota: NEEN.

Of een andere paragraaf: Belgi moet deze inspanningen steunen door actie te ondernemen op het niveau van haar eigen bevoegdheden, en dit door met name via fiscale weg een stimulans te creren voor minder vervuilende voertuigen en brandstoffen. Zou de Staatssecretaris de fiets begrijpen onder minder vervuilende voertuigen? Ons antwoord na het lezen van de nota: NEEN.

Bij voertuigtechnologie is er wel aandacht voor de intrinsieke veiligheid van bromfietsen, maar de fiets is ook daar geen aandachtspunt. Nochtans bewezen recente onderzoeken overduidelijk dat de (on)veiligheid van verkochte fietsen niet zomaar een fait divers is.

De Staatssecretaris heeft veel aandacht voor de congestieproblematiek. Maar het daagt hem ook niet maar een beetje dat de fiets hier een deel van de oplossing zou kunnen bieden. Misschien moet hij volgende cijfers de komende jaren maar eens boven zijn bed hangen:

1/3 van alle woon-werkverplaatsingen gaan niet verder dan 5 km, maar 42% van alle woon-werkverplaatsingen tot 5 km worden met de wagen afgelegd. Sterker nog: meer dan een vijfde van de mensen die op minder dan 1 km van hun werk wonen, neemt de auto.

Een andere fiscaliteit voor een duurzamer woon-werkverkeer: ook dat is voor de heer Schouppe een non-issue

Als we dan toch n positieve maatregel vinden, dan is het een diepgaander onderzoek van verkeersongevallen. Maar om ons eigen enthousiasme direct in de kiem te smoren: dat heeft al in zoveel beleidsnotas gestaan en ook het project BART draait al jaren (niet).

Conclusie: Staatssecretaris Etienne Schouppe negeert in de meest volstrekte zin de meerwaarde van de fiets voor tal van beleidsaspecten (klimaatproblemen, congestieproblemen, gezondheidsproblemen, duurzame mobiliteit,). We gaan al jren in de tijd moeten terugkeren om een beleidsnota te vinden die de fiets als valabel alternatief zo uit het oog verliest. Deze beleidsnota kondigt dan ook de dood aan van het federale fietsbeleid. Bijzonder bedroevend en schrijnend. De federale fietsambtenaar kan alvast vier jaar op verlof...
Benonie no está en línea   Reply With Quote
Old May 2nd, 2008, 01:51 PM   #71
Cosa dire cosa fare

's Avatar

'Wat een lul', was het eerste dat in mij opkwam. We kunnen al Amerikanen gaan worden, die 10m al een reden vinden om de auto te nemen.
Old May 2nd, 2008, 01:57 PM   #72
Benonie
Bike It!

Benonie's Avatar

Tja, eerst laat hij als hoofd van de spoorwegen miljarden euro's belastingsgeld bedoeld voor het binnenlandse reizigersverkeer, wegvloeien naar de bodemloze put van een internationaal vrachtwagenbedrijf. Nu negeert hij als staatssecretariaat de honderdduizenden Belgen die elke dag de fiets nemen om naar school, het werk, de winkel... te rijden.

Wat een lul, inderdaad!
Old May 2nd, 2008, 02:25 PM   #73
N1V1
interplanetaire helleveeg

N1V1's Avatar

Likes (Received): 7

Het zou me niet verbazen mocht deze "vetpens" zelden (lees nooit) zijn fiets gebruiken. Het is er aan te zien ook.
N1V1 no está en línea   Reply With Quote
Old May 2nd, 2008, 11:15 PM   #74
De Snor
Forever Travelling

Likes (Received): 26

Wie heeft het ooit bedacht om deze kluns ( lees Schouppe) in de nationale mobiliteit te laten plaatsnemen ?
De Snor no está en línea   Reply With Quote
Old May 3rd, 2008, 02:56 PM   #75
crepusculum
Registered User

Schouppe denkt vanuit het bedrijfsleven en "transport" gaat daar eerder over containers, bulkgoederen, etcetera, die overigens ook zwaar op onze mobiliteit wegen.
Hij maakt evenwel een belangrijke fout door het woon-werkverkeer en het mogelijke aandeel van de fiets daarin te vergeten, maar iemand moet mij toch eens uitleggen wat daar aan gaat veranderen door hem "lul", "vetpens" en dergelijke te noemen.
crepusculum no está en línea   Reply With Quote
Old May 3rd, 2008, 04:41 PM   #76
Le Penseur
Proud Belgian

Likes (Received): 11

Ach, arme Schouppe, uitgescholden worden voor lul en vetpens, dat doet wat met een mens.

Moet een mens zich altijd inhouden wanneer een staatssecretaris het zoveelste kortzichtige beleid inzake openbaar vervoer voorstelt? Je zou je voor minder eens laten gaan, zelfs al bereik je er niets mee. En wat kan je er aan doen? Ik vrees dat een beleefde brief of wat protest op straat niet veel zal uitmaken. Het is hopen op wat druk van fietsersverenigingen, en alle andere mensen die beseffen dat ook fietsers hun plaats verdienen op het wegdek, maar ik vrees dat het valse hoop.

Nogmaals het bewijs dat de oude CVP/CD&V terug is.
Le Penseur no está en línea   Reply With Quote
Old May 4th, 2008, 01:09 PM   #77
snot
Registered User

snot's Avatar

Likes (Received): 98

De CD&V is nog erger dan de oude CVP.

Die mensen catapulteren ons terug in de tijd.
Zelf Frankrijk is in vergelijking met ons een super vooruitstrevende natie aan het worden qua mobiliteit, duurzaamheid en energiebeleid.
snot no está en línea   Reply With Quote
Old May 4th, 2008, 01:54 PM   #78
Benonie
Bike It!

Benonie's Avatar

Quote:
Originally Posted by crepusculum View Post
Schouppe denkt vanuit het bedrijfsleven en "transport" gaat daar eerder over containers, bulkgoederen, etcetera, die overigens ook zwaar op onze mobiliteit wegen.
Hij maakt evenwel een belangrijke fout door het woon-werkverkeer en het mogelijke aandeel van de fiets daarin te vergeten, maar iemand moet mij toch eens uitleggen wat daar aan gaat veranderen door hem "lul", "vetpens" en dergelijke te noemen.
Die beledigende woorden halen inderdaad niet veel uit en zijn eerder een uiting van woede, frustratie en onmacht. Dit hele discussieforum haalt trouwens niet veel uit, het is immers maar een gedachtenwisseling en daar valt nu eenmaal al eens een hard woord.

Wat wl iets uithaalt is het vele werk dat wij met de Fietsersbond dag in dag uit op alle niveaus verrichten, reeds meer dan 10 jaar onafgebroken, met vallen en opstaan
Als je dan een vetbetaald politicus die verantwoordelijk is voor mobiliteit de honderdduizenden dagelijkse fietsers totaal ziet negeren, word je daar nu eenmaal moedeloos, ja zelfs boos over!

Iedereen heeft de mond vol over fijn stof, ozon, smog, CO2, verkeerdrukte, files , parkeerproblemen enz...
De fiets zal dit niet in zijn eentje oplossen, net zomin als de trein dat kan. Maar iedere automobilist die morgen beslist de fiets te nemen om naar het werk of de winkel te rijden, is een vervuilende auto minder in de file.
Daarvoor is gepaste infrastructuur belangrijk (gemeentelijke, provinciale en gewestelijke bevoegdheid) maar ook fikse fiscale stimuli ten voordele van de fietsers kan wonderen doen.
Nu subsidieert de federale overheid gewoon de bedrijfswagens en het autovervoer.
Maar met Schouppe zal daar blijkbaar weinig aan veranderen....
Old May 15th, 2008, 04:13 PM   #79
Benonie
Bike It!

Benonie's Avatar

http://picasaweb.google.com/Snumarti...eVLoPRESSEVENT
Old May 17th, 2008, 12:13 AM   #80
Benonie
Bike It!

Benonie's Avatar

Alle beetjes helpen:

brusselnieuws - vrijdag 16 mei 2008

Quote:
Stad Brussel voorziet 200 extra plaatsen voor fietsen

Brussel - Met de fietsevenementen Bicycity (18 mei) en Dring Dring (18-24 mei) in het vooruitzicht, laat ook de Stad Brussel van zich horen. Om de mobiliteitsproblemen in de hoofdstad stap voor stap aan te pakken, investeert Brussel-Stad in 100 veilige fietsenstallingen, goed voor in het totaal tweehonderd plaatsen.

De komende weken zullen er op dertig plaatsen in de stad 200 extra fietsplaatsen komen door omgekeerde U's in de grond te verankeren. De Stad Brussel investeert daarvoor 30.000 euro. Op dit moment zijn er al 1.200 parkeerplaatsen voor fietsen.

Opmerkelijk is dat steeds meer handelaars vragen om extra fietsenstallingen. De nieuwe plaatsen voor fietsen komen op plekken die werden goedgekeurd door de fietscommissie van de Stad Brussel. Onder meer enkele scholen krijgen daardoor extra stallingen.

Schepen van Openbare Werken Ahmed El Ktibi voorziet om jaarlijks een hondertal extra fietsenstallingen te voorzien in Brussel-Stad.

Friday Bikeday
Acht Brusselse parlementsleden van verschillende politieke fracties reden vanmiddag in groep langs de verschillende parlementen in Brussel. Ze riepen hun collega's op om wekelijks deel te nemen aan de Brusselse Friday Bikeday en willen het signaal geven dat ze over de partijgrenzen heen de mobiliteit van de hoofdstad ter harte nemen.

FM Brussel

Reply

Thread Tools
Rate This Thread
Rate This Thread:

Posting Rules