daily menu » rate the banner | guess the city | one on one

Go Back   SkyscraperCity > European Forums > Holland Hoogbouw Forums > Actueel > Rotterdam > Ojajôh?

Ojajôh? Overige Rotterdamse onderwerpen

Reply

Thread Tools Display Modes
Old May 24th, 2010, 10:55 AM   #561
BigCrunch
"Live free or die"

BigCrunch's Avatar

Likes (Received): 6

Op Boulevard Nesselande waren alle terassen open, en was het door het Palm Beach Life aangenaam druk.

En voor 3 t/m 6 juni staat alweer het volgende evenement op de agenda:

(10052401)

Sponsored Links

Old May 24th, 2010, 11:04 AM   #562
475bzs
Registered User

475bzs's Avatar

Likes (Received): 10

Quote:
Originally Posted by Topaas View Post
Ga voor de grap eens kijken in het Rijksmuseum en zie hoe, zelfs nu slechts de beperkte collectie meesterwerken te zien is, de toeristen met de reisgids in de hand voor het melkmeisje wanhopig vragen waar die Nachtwacht nou toch te vinden is.
Ik kan je zelfs vertellen dat wij de enige waren die aan de schilderijen van Vermeer aandacht schonken, terwijl bij de nachtwacht mijn kindertjes bijkans geplet werden onder de massa.

Ik chargeer, dat geef ik toe, maar de enorme meute toeristen die musea als het Rijksmuseum bezoekt bestaat toch echt voor een groot deel uit de massa die komt voor de alom bekende bezienswaardigheden. Die grote meute toeristen trekt echt geen scheef gezicht dat er slechts 3 Vermeers en 3 Jan Steens hangen. Natuurlijk komen er ook heel veel echte liefhebbers, zoals je ook kunt zien aan de rijen bij de Hermitage, maar die zullen toch echt wel weten dat het Rijksmuseum verbouwd wordt en het stedelijk dicht is.

Zelfs als het Rijksmuseum volledig dicht was en het Stedelijk het tweede museum van de stad zou zijn dan nog zou Rotterdam niet eens mogen durven denken in de schaduw te kunnen staan van Amsterdam als het gaat om kunst en cultuur. Er zal ook maar een heel beperkte groep toeristen teleurgesteld voor het stedelijk staan. Dat zou echt anders zijn als de Nachtwacht niet te zien was...
De Nachtwacht is voor het Rijksmuseum als de Mona Lisa voor het Louvre (naast de Venus van Milo). Er zijn in het Louvre natuurlijk ontelbare ander voorwerpen of afdelingen die het publiek aantrekken.

Ik denk dat ieder museum minimaal één grote trekpleister nodig heeft. Of anders, zoals nu is gebleken, een stek van een wereldberoemd museum zoals de Hermitage, is.

Idee: het Louvre in Rotterdam (mag ook wel het Metropolitan Museum of Art zijn, is misschien passender). De Parijzenaars breiden momenteel uit in Lens. Onmogelijk is niets.
475bzs no está en línea   Reply With Quote
Old May 24th, 2010, 11:10 AM   #563
Sol
Registered User

Sol's Avatar

Likes (Received): 101

Quote:
Originally Posted by Nexxd View Post
Ik begrijp uit jouw post dat andere steden in NL wél alle terrassen open hadden op 1e Pinksterdag?
Ik zal de site van De Bijenkorf citeren:

Op zondag 23 mei (Eerste Pinksterdag) is de Bijenkorf Amsterdam geopend van 12.00-18.00 uur. De overige filialen zijn gesloten.
Op maandag 24 mei (Tweede Pinksterdag) zijn de Bijenkorf Amsterdam, Den Haag en Utrecht geopend van 12.00-18.00 uur. De overige filialen zijn gesloten.

Of je bent wereldstad en je bent open of je houd als stad je mond.
Old May 24th, 2010, 11:27 AM   #564
Skyscrapercitizen
Like it Vertical

Skyscrapercitizen's Avatar

Zondagmarkt is vandaag wel open op de binnenrotte in ieder geval. Misschien dat bijenkorf dicht is ivm Roparun die vandaag aankomt? Je zou verwachten dat ze gewoon open zouden zijn...
Old May 24th, 2010, 11:44 AM   #565
Nexxd
Rotterdammer!

Nexxd's Avatar

^Met de Roparun om de hoek zou je toch juist open willen?

Zoals uit de post van Sol blijkt is het armoedig gesteld met Rotterdam dezer dagen Gelukkig heeft Rotterdam een Jumbo die 365 dagen per jaar open is
Old May 24th, 2010, 03:04 PM   #566
Sol
Registered User

Sol's Avatar

Sommige winkels zijn vandaag open (zoals de Mediamarkt), andere (zoals De Bijenkorf) zijn dicht. Kent Rotterdam geen professioneel centrummanagement of iets dergelijks?
Old May 24th, 2010, 05:13 PM   #567
Eric Offereins
The only way is up

Eric Offereins's Avatar

Likes (Received): 636

Quote:
Originally Posted by Skyscrapercitizen View Post

Zondagmarkt is vandaag wel open op de binnenrotte in ieder geval. Misschien dat bijenkorf dicht is ivm Roparun die vandaag aankomt? Je zou verwachten dat ze gewoon open zouden zijn...
Klopt, maar de meeste (vrijwel alle) winkels waren dicht. Mede dankzij de Roparun was het wel gezellig druk.
Eric Offereins no está en línea   Reply With Quote
Old May 24th, 2010, 06:05 PM   #568
wolkenbestormer
Registered User

wolkenbestormer's Avatar

Likes (Received): 4

Vond het echt een raar gevoel, liep vanmiddag door de stad maar kreeg een gevoel van staphorst aan de maas. De geur van spruitjes kwam me te gemoet door de hoempapa band, ladingen blanke provincialen en gesloten winkels. Wat een gemiste kans voor bedrijven door hun deuren dicht te houden. Maar goed wellicht is dit het voorland van Rotterdam, gesloten deuren en trosachtige feestjes in het centrum van de stad. Voor wat het waard was had ik meer overlast van die dweilorkesten op de coolsingel dan van de danceparade.
Old May 24th, 2010, 09:25 PM   #569
railway stick
Bas

railway stick's Avatar

Mag ik volgend weekend a.u.b. als blanke provinciale toerist ook naar Rotterdam komen?

NB: In Lauwersoog vanmiddag een gezellige drukte, alle winkels/supermarkten en restaurants waren gewoon geopend en werden goed bezocht. Ja, en dat is toch ook een haven van heb-ik-jou-daar!
railway stick no está en línea   Reply With Quote
Old May 24th, 2010, 09:27 PM   #570
Sol
Registered User

Sol's Avatar

Nee.
Old May 24th, 2010, 09:29 PM   #571
railway stick
Bas

railway stick's Avatar

Goed, dan blijf ik wel aan de andere zijde van de Gustoweg in Schiedam!
Old May 26th, 2010, 12:58 PM   #572
SASH
Registered User

SASH's Avatar

Likes (Received): 425

Quote:
Originally Posted by Sol View Post
Vandaag liet Rotterdam zich weer van z'n beste kant zien: heel veel was gesloten (Staal, Cafe Floor, noem maar op...). Zijn toeristen soms niet welkom???? Juist vandaag trokken veel mensen erop uit.
Alsof het open zijn van de Bijenkorf maatstaf is om een Wereldstad te zijn?
Ik vind net als op tweede kerstdag, de winkels gewoon dicht moeten zijn op tweede pinksterdag. Misschien dat je wat moslims kunt laten werken op deze 2 dagen, maar wij als westerlingen moeten deze dagen toch een beetje respecteren.
Overigens was ik tweede pinksterdag van 21.00 tot 04.00 uur in A'dam, maar daar was ook best uitgestorven! Ben naar een feest geweest in de Melkweg. Zaten nog geen 100 man binnen. Als ik dat als maatstaf zou moeten nemen, dan is A'dam ook geen wereldstad.
SASH no está en línea   Reply With Quote
Old May 26th, 2010, 01:27 PM   #573
Skyscrapercitizen
Like it Vertical

Skyscrapercitizen's Avatar

Volgens mij is NL het enige land met een tweede pinksterdag... In de meeste landen wordt gewoon gewerkt.
Old May 26th, 2010, 01:45 PM   #574
Capzilla
robkaper.nl

Capzilla's Avatar

Maar die landen zijn op Goede Vrijdag weer vrij. En in veel andere landen krijg je weer een vrije vrij- of maandag als een reguliere feestdag in het weekend valt.
Old May 26th, 2010, 07:35 PM   #575
Eric Offereins
The only way is up

Eric Offereins's Avatar

Wij hebben er niet veel, maar wel in korte tijd. Veel Europese landen hebben nog de wapenstilstand van 1918 of Allerheiligen, die beide na de zomer vallen.
Old June 27th, 2010, 11:09 PM   #576
railway stick
Bas

railway stick's Avatar

Vandaag twee steden in het Duitse nieuws, althans bij Bild-t-online, de krant die bij mijn favorieten staat en elke dag snel even doorgeharkt wordt. Wat mij opviel is dat de helicrash in Rotterdam geen toevoeging heeft (`Niederlande` of `Holland`), dus iedere Duitser kent Rotterdam .... Terwijl bij het bericht over de brand `im Rabo-Turm` Utrecht wèl de landtoevoeging `Holland` is gebruikt. Die stad is een stuk onbekender bij onze Oosterburen.

En als je geen aanduiding achter je plaatsnaam nodig hebt wat betreft een land, ben je als stad een Wereldstad, nietwaar? Rotterdam!
Old June 28th, 2010, 12:41 AM   #577
Sol
Registered User

Sol's Avatar

Ik ga even flauw doen. Je spreekt geen Nederlands --> niet welkom in "wereldstad" Rdam!

AD/Rotterdams Dagblad

26 juni 2010 zaterdag

Rotterdam is niet in trek

ROTTERDAM Rotterdam is nog geen aantrekkelijke stad voor hoogopgeleide buitenlanders, ofwel expats. Ze ergeren zich aan het gebrek aan Engelstalige informatie. Ook worden ze onvriendelijk behandeld door winkeliers, dokters en ambtenaren.

Expats hekelen gebrek aan Engels en onvriendelijkheid
Rotterdam kan zich niet meten met Den Haag en Amsterdam. Marianne van Bochove
Dat blijkt uit een onderzoek van de Erasmus Universiteit onder 75 Rotterdamse expats, dat maandag wordt gepresenteerd. Naar schatting wonen er 30.000 expats in Rotterdam.
De resultaten zijn opvallend, omdat het Rotterdamse stadsbestuur graag hoogopgeleide kennismigranten naar de stad wil halen. Als de stad aantrekkelijk is voor expats, vergroot dat de kans dat internationale bedrijven zich hier vestigen. Ook hebben expats over het algemeen veel geld te spenderen. Dat is goed voor de lokale economie.
,,Veel kennismigranten zien Rotterdam als echte werkstad. Na vijf uur is het stil op straat, zeiden ze, vertelt Marianne van Bochove, die het onderzoek uitvoerde met Katja Rusinovic en Godfried Engbersen.
Desondanks willen de Rotterdamse expats hier graag hun leven opbouwen. Grootste obstakel daarbij is dat ze niet overal in het Engels geholpen worden. Veel Nederlanders spreken weliswaar Engels, maar overheidsinstanties sturen Nederlandstalige brieven en spreken expats vaak in het Nederlands aan. ,,Zoals in het stadhuis, zegt een Fin in het onderzoek. ,,Dat is erg op het Nederlands gericht.
Het is een lastig dilemma voor de gemeente, stelt Van Bochove. ,,Rotterdam vindt dat we allemaal Nederlands moeten spreken, dan kun je moeilijk een uitzondering maken voor hoogopgeleide expats. Maar als je kennismigranten wilt houden, lijkt het me toch goed om ze in het Engels te helpen. Nederlands is nu eenmaal geen wereldtaal.
Rotterdam kent wel een Expat Desk, waar buitenlanders met praktische vragen terecht kunnen. Maar die blijkt bij veel kennismigranten onbekend.
Wellicht vanwege de taalproblemen, voelen expats zich ook onvriendelijk behandeld door winkeliers, dokters en ambtenaren. ,,Een vriend van mij kreeg een beroerte, maar ze dachten dat hij dronken was, verhaalt een Amerikaan in het onderzoek. ,,Dat raakt expats. Het geeft je het gevoel dat je een buitenlander bent.
Vrienden worden met Rotterdammers blijkt ook lastig. Van Bochove: ,,Maar dat is waarschijnlijk typisch Nederlands. Wij houden werk en privé vaak gescheiden, terwijl expats juist op het werk contacten willen leggen.
Overigens is het volgens de buitenlandse werknemers niet alleen kommer en kwel in Rotterdam. Van Bochove: ,,Slechts tien van de 75 geïnterviewden zeiden dat ze hier zeker niet langer willen blijven. Verder scoort de stad goed op veiligheid en onderwijs. Maar wat voorzieningen voor expats betreft, kan Rotterdam zich nog niet meten met Den Haag en Amsterdam.
Economie-wethouder Dominic Schrijer (PvdA) erkent dat een verbeterslag nodig is. ,,Het gaat wel steeds beter. Bij de Expat Desk zijn nu al evenveel mensen geholpen als in heel 2009. Ook zijn we bezig om relevante formulieren in meerdere talen aan te bieden.
Old June 28th, 2010, 01:24 AM   #578
EPA001
Registered User

EPA001's Avatar

Likes (Received): 108

Er is dus werk aan de winkel voor Rotterdam om zich ook hier te verbeteren. Dat is hard nodig.
"Atheism is more than just the knowledge that Gods do not exist, and that religion is either a mistake or a fraud. Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan
EPA001 no está en línea   Reply With Quote
Old June 28th, 2010, 12:30 PM   #579
Eric Offereins
The only way is up

Eric Offereins's Avatar

Nogal een politiek gevoelig onderwerp om de overheid ook in het Engels (of welke andere taal ook) te laten communiceren.

Quote:
Rotterdam kent wel een Expat Desk, waar buitenlanders met praktische vragen terecht kunnen. Maar die blijkt bij veel kennismigranten onbekend.
makkelijk te verhelpen.

De problemen liggen wel veel breder dan alleen dat. Dat is wel duidelijk.
Old June 28th, 2010, 12:34 PM   #580
Oh?!
der Niederländer

Likes (Received): 0

Quote:
Originally Posted by Eric Offereins View Post
Nogal een politiek gevoelig onderwerp om de overheid ook in het Engels (of welke andere taal ook) te laten communiceren.
Wat heet gevoelig, de receptioniste bij Burgerzaken in het Stadhuis spreekt de mensen ook in het Engels aan als dat nodig is. Wat mij betreft mogen alle gemeentelijke uitingen dan ook in zowel het Nederlands als in het Engels. Is ook wel zo handig voor bijvoorbeeld toeristen die in het OV hun weg zoeken.

Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules