|
|
| daily menu » rate the banner | guess the city | one on one |
|
|
#81 |
|
Registered User
Likes (Received): 0
|
Het ziet er naar uit de economische dip wat dieper is dan verwacht. Dat zal onvermijdelijk tot een voorzichtige aanpak van projectontwikkelaars leiden. Zelfs op de woonmarkt heeft dat consequenties. Woningprijzen stijgen echt niet meer veel en gaan misschien wel iets dalen. Dat stimuleert niet om flink te bouwen. Voor de kantorenmarkt zal er wel zo'n 5 jaar nodig zijn om de gebouwde ruimte weer te vullen. De huizenmarkt is verre van verzadigd en zou best wel snel kunnen aantrekken als "de consument" ziet dat de economie uit het dal is.
Zo'n Luxortoren moet dus eigenlijk over een jaar of 5 a 6 op de markt komen lijkt me.
|
|
#82 |
|
Old School
|
@Harie
Voorlopig is de leegstand in Rotterdam maar 3,4%, wat lager is dan de frictieleegstand van 5 a 6%. Bovendien is de leegstand op A-locaties (het centrum) slechts 0.7%. Dus voorlopig kan Rotterdam nog wel wat kantoren gebruiken. Jurgen
|
|
#83 |
|
In Urbanity We Trust
|
Ik wil niet al te lomp of pessimistisch doen, maar ik heb vorige week gehoord van een projectontwikkelaar dat luxir voorlopig v/d baan was... hij is zelf "eigenaar" van Luxor, en dat gaat WEL gesloop worden in de nabije toekomst, maar NAAR ZIJN ZEGGEN, komt er geen luxortoren, wel een andere midrise
![]() Ik weet niet hoeveel waarde ik hieraan moet hechten, dus zou ik dat als ik jullie was ook niet doen.... ik wou het iig ff laten weten... je weet nooit snap je...
|
|
#84 |
|
Old School
|
@fran6
Dat bericht van vastgoedmarkt.nl is van gisteren nota bene. Dus ik geloof er niks van. Jurgen
|
|
#85 |
|
In Urbanity We Trust
|
Laten we het hopen!!!!
maarja, ik je mag van een projectontwikkelaar, eigenaar van luxor, toch misschien verwachten dat hij wel weet wat hij zegt.... Maarja... ik snap het verder niet zo goed.... er is al ZOVEEL in geinvesteerd en de markt zal vrijwel zeker wel weer aantrekken zodra het gebouw gebouwd is... of hij praat gewoon bullshit en probeerd me bang te maken, aangien ie weet dat ik HBF ben.... of het is echt.... ![]() naja de tijd zal et leren...
|
|
#86 |
|
Registered User
|
Triest wordt je van het nieuws deze week, ik hoop het niet dat dit verhaal waar is. Het is ook een locatie die te mooi is voor een midrise.
Nou ik ben benieuwd welke van de torens over een jaar wel in aanbouw zijn... |
|
|
|
|
#87 |
|
Rotterdam
|
als de luxortoren niet doorgaat dan is er iets heeeel ergs aan de hand denk ik
ze zijn al zo laaang bezig met dit project
|
|
|
|
|
#88 |
|
Old School
|
Het zijn allemaal verschrikkelijke paniekvoetballers, die projectontwikkelaars. Nog nooit heeft iemand mij kunnen uitleggen waarom ze zo cyclisch ontwikkelen. Volgens mij is degene die anticyclisch ontwikkelt de kampioen. Het BPF is nota bene zelf ook de belegger, dus gelul dat ze nu geen geld uit de markt kunnen halen, geldt hier niet. Als je hem nu neergooit is ie klaar tegen de tijd dat de economie weer helemaal toppie is, dan hoef je toch niet het hele gebouw om te gooien om er een paar appartementen in te krijgen. Want dat is echt vrij ingrijpend om te veranderen.
Arne
|
|
#89 |
|
Rotterdam
|
mja arne jij begrijpt het, probeer ze het nou duidelijk te maken
die juppen denken ook alleen maar aan geld
|
|
|
|
|
#90 |
|
Registered User
|
Het werkt natuurlijk anders. De grote projectontwikkelaars zijn ook afhankelijk van geldschieters (aandeelhouders, banken etc)
Die zijn veel angstiger. Als die geen optimaal gevoel hebben verstrekken ze minder geld. Daarnaast is het natuurlijk onzin om nu een gebouw neer te zetten als je daardoor je oudere gebouw ernaast de komende 10 jaar niet verhuurd. Dan kun je het daarna namelijk wel afbreken. Het is dus wel degelijk belangrijk om in te schatten wanneer de vraag aantrekt en er weer m2 bij moeten komen. Dat is niet onmiddelijk na een economische dip, maar zeker een paar jaar later pas. Als je nu een gebouw neerzet en het staat straks 2 jaar leeg kost je dat gewoon 2 jaar bouwrente + onderhoudskosten. Da's weggegooid geld.
|
|
#91 |
|
shinkansen
Likes (Received): 19
|
Het zou wel heel kl*te zijn als de Luxortoren niet door zou gaan, maar wel enigszins begrijpelijk gezien de economische neergang.
Zou zo'n toren niet te vullen zijn met een gezonde mix van woningen, van sociale woningbouw (met subsidie) tot heel duur...?
|
|
#92 |
|
Finishing this fight
Likes (Received): 1
|
Ik denkt toch nog dat dit doorgaat!
Als het niet zo is dan ehm.......ehm........word ik erg boos! We moeten maar hopen,net als de parkhaventoren,maar dit heeft toch veel meer kans.
|
|
#93 | |
|
Old School
|
Quote:
Dat zeg ik dus, je eerste argument telt niet want BPF is zelf de belegger, beleggen in vastgoed is juist in economisch moeilijke tijden goed uit te leggen aan de klanten. In vergelijking met andere beleggingen is vastgoed namelijk relatief safe met toch aardige rendementen. Bovendien is de Luxor als ze komende zomer gaan bouwen toch niet klaar voor 2005/2006 en dan begint de economie waarschijnlijk niet net aan te trekken, maar die is dan waarschijnlijk al richting top aan het gaan. Perfect moment dus om een gebouw op te leveren, want iedereen ziet dat de groei nog doorgaat en begint alvast extra ruimte te huren, want stel je voor dat je straks zonder zit. Het zijn gewoon een stel laffe paniekvoetballers. Arne
|
|
|
#94 |
|
High there, what's up!
Likes (Received): 518
|
Zelden een thread gelezen waar zo'ne hoop speculatief geouwehoer in stond...
|
|
|
|
|
#95 |
|
humppahumpa
Likes (Received): 20
|
En je hebt er toch een hoop gelezen...
OFFTOPIC @ Dennis, wat is dat voor een weirde avatar? |
|
|
|
|
#96 |
|
My train goes everywhere!
|
Niet zo negatief, uiteindelijk komt het toch goed!
Hallo hallo beste mensen,
Even een citaat 15 - 11 - 2002 van vastgoedmarkt.nl (een site die ik overigens wel geloofwaardig acht): Coolsingel Toren krijgt een gemengde bestemming (regio Rotterdam) (14-11-02) De Coolsingel Toren (tot voor kort nog Luxortoren geheten) in het hartje van Rotterdam krijgt een gemengde bestemming in plaats van een volledige kantoorfunctie. Dat hebben de ontwikkelaars Bpf Bouw (Stichting Bedrijfspensioenfonds voor de Bouwnijverheid) en Bouwfonds Vastgoedontwikkeling in overleg met de gemeente Rotterdam besloten. De Coolsingel Toren komt te staan aan de zuidzijde van het Hofplein. En moet met een hoogte van 188 meter (inclusief mast zelfs 215 meter) het hoogste gebouw van Nederland worden. De Coolsingel Toren was aanvankelijk gepland als een kantoorontwikkeling met vijftig verdiepingen en 50.528 m2 kantoorruimte, plus een kleine 4000 m2 winkelruimte in het Atrium. De veranderde marktsituatie en de crisis in met name de kantoorsector hebben de ontwikkelaars doen besluiten 40 procent van het project als huurappartementen op te leveren. Op de eerste zestien lagen van het gebouw komen kantoorruimten, dan zestien lagen met luxe appartementen en de resterende achttien lagen worden weer bestemd voor kantoorruimten. Het gaat hier om totaal 106 appartementen, die voorlopig alleen bestemd zijn voor de huursector. Er komt ook een ondergrondse parkeergarage met vijf lagen, goed voor ruim 500 auto’s. Het ontwerp van de toren is van PPKS Architects uit Chigaco en meer specifiek van René Steevenz. Het ligt in de bedoeling dat het, transparante, gebouw wordt voorzien van een volwaardige klimaatgevel. Op de plek waar de Coolsingel Toren moet komen, staat nu nog een aantal gebouwen: het Spinoza Huis, het Luxor Theater, het Hotel Central en het gebouw van de voormalige Generale Bank. Het Hotel Central sluit eind van dit jaar zijn kamers en met de winkeliers in de plint van het Spinoza Huis vinden op dit moment onderhandelingen plaats. Losstaand van de Coolsingel Toren ligt er ook nog een plan van de gemeente voor een nieuwe Luxor-theaterzaal met 700 stoelen. Uitgaande van het huidige bouwschema wordt er na de zomer van volgend jaar begonnen met de sloop en moet er in januari 2004 met de bouw worden begonnen. Dit alles is wel afhankelijk van de voorverhuur van de kantoorruimten. Het huurniveau ligt rond de 210 euro per vierkante meter. De investeringskosten liggen rond de 220 miljoen euro. De Stichting Bedrijfspensioenfonds voor de Bouwnijverheid (BPF bouw) wil de Coolsingel Toren als belegging in portefeuille nemen. En komt het allemaal toch nog goed, of niet soms? |
|
|
|
|
#97 |
|
Registered User
|
Laten we het hopen. 188m ?? Zou erg tof zijn. Wel weer vertraging, maar klinkt als een hoopvol bericht. Thanks.
|
|
|
|
|
#98 |
|
Like it Vertical
|
dit stond een paar pagina's eerder ook al geloof ik. Alleen zal de bouw niet voor half 2004 beginnen, dat duurt nog heel lang! januarie staat er, dat wordt zeker juli, zeker onder de huidige omstandigheden.
Overigens ben ik niet rouwig om meer woningen. Als de stad levendiger wordt en meer te bieden heeft, dan zijn er ook steeds meer mensen die er willen wonen en werken, en bereik je dus een positieve spiraal. Deze toren is daar sowieso belangrijk in, kan net zo een positieve invloed op het Rotterdamse imago krijgen als de Erasmusbrug, iig een beetje. Zeker met de goede plint die erin gaat komen.
|
|
|
|
|
#99 | |
|
Rotterdam
|
mja we moeten nig ff w8ten dan.
nets aan te doen, maar hij komt echt en nu gaat ie echt richting de 200m ! hij wordt steeds hoger, leuk is dat ![]() Quote:
|
|
|
|
|
|
#100 |
|
High there, what's up!
Likes (Received): 518
|
Het klopt dat de planvorming momenteel positief verloopt. Dat er woningen in komen lijkt mij alleen maar beter. Aan een mooie kantoortoren hebben we 's nachts immers weinig. Als ze woningen bovenin de toren plaatsen, en dat is wegens de liftlogistiek vaak het geval, dan loont het om de toren een paar metertjes hoger te maken. De titel 'hoogte appartement in Europa' zal toch ook wel een paar stuivertjes meer opbrengen
|
|
|
| Thread Tools | |
| Display Modes | |
|
|