daily menu » rate the banner | guess the city | one on one

Go Back   SkyscraperCity > European Forums > Euroscrapers > Local discussions > Be. Forum > Belgische steden / Villes belges > Gent

Reply

Thread Tools Rate Thread Display Modes
Old May 29th, 2010, 01:27 PM   #81
Puinkabouter
killed Laura Palmer

Puinkabouter's Avatar

Likes (Received): 44

Ze worden niet gesloopt, ze zijn al tientallen jaren geleden afgebroken, en ze waren bij mijn weten even historisch als de 3 loodsen die er wel nog staan, want het waren gewoon 5 identieke katoenloodsen. Op de plek van loods 21 staan nu een paar doodsaaie, piepkleine bedrijfsgebouwtjes. Die zouden moeten wijken om er een plein aan de waterkant te maken, maar dat lijkt maar niet uit de startblokken te willen schieten...

Hoe het met de kasseienoorlog zit weet ik niet. Dat dossier ligt sinds januari bij de provincie, maar ik denk dat hun beslissingstermijn ondertussen verstreken is. Misschien is dat in de krant gekomen wanneer ik op reis was, want nieuw nieuws is mij voor de rest toch ontgaan

Sponsored Links

Old May 29th, 2010, 09:36 PM   #82
JumpV
-

JumpV's Avatar

Likes (Received): 4

Ik dacht dat er nog steeds geen asfalt lag. Toch niet toen ik de laatste keer de file van aan Meulestedebrug tot aan de Weba langs daar voorbij stook

Last edited by Puinkabouter; May 30th, 2010 at 01:30 AM. Reason: bovenstaande post integraal citeren hoeft niet
JumpV no está en línea   Reply With Quote
Old May 30th, 2010, 11:31 PM   #83
Peter Dedecker
Registered User

Peter Dedecker's Avatar

Likes (Received): 0

Was het niet dat de metalen spanten van die andere loodsen er te erg aan toe waren? Het waren namelijk ook vooral de spanten en de dakconstructie van de overblijvende loodsen die als monument erkend zijn.
Peter Dedecker no está en línea   Reply With Quote
Old June 7th, 2010, 12:02 PM   #84
Psmith
Beroepslastigaard

Bij mijn weten waren die niet in slechtere staat, ze hadden gewoon de pech dat er op dat moment voor hun stukje kaai belangstelling was en zijn eerder gesloopt. De loodsen zouden begin de jaren 90 overigens normaal gezien allemaal tegen de vlakte gegaan zijn. Er was toen immers ook een sloopvergunnung voor de nog bestaande loodsen, die gelukkig door Dirk Valvekens en het beschermingsbesluit uit 1996 gered zijn.

Dat enkel de metalen structuur van loods 22 en 23 beschermd is klopt dan weer wel. Gelukkig, want dat liet toe aan deze gebouwen een (naar mijn mening erg geslaagde) nieuwe invulling te geven.

Nog een woordje mbt de kasseien. Er is momenteel idd een dossier hangende, niet meer bij de Provinciale Deputatie, maar in beroep bij de Raad voor Vergunningsbetwistingen. Dit dossier betreft echter enkel het gieten van een afwerkingslaagje van 4 cm asfalt op de (niet vergunde) asfaltfunderingen buiten de beschermde zone.
Binnen de beschermde zone beweegt er momenteel niks, de Stad wacht af wat de Raad van State gaat doen met de geschorste tweede asfaltvergunning, vernietigen of niet. Deze keer past de RvS geen verkorte procedure toe, zodat ik vrees dat de mensen in de Londenstraat nog een paar jaar in de modder zullen zitten.
Psmith no está en línea   Reply With Quote
Old June 25th, 2010, 12:08 PM   #85
Psmith
Beroepslastigaard

Correctie op de laatste zin van voorgaand bericht: de Stad gaat binnen de beschermde zone kasseien leggen op het deel waar nog geen funderingslaag ligt, ttz Londenstraat vanaf de brandweerkazerne en het stukje New-Yorkstraat tot aan de Voorhavenlaan. Blijkbaar heeft men beseft dat deze toestand niet kon blijven duren tot de RvS een uitspraak doet.

De bouwvergunning hangt sinds woensdag uit aan de hoek van de New-Yorkstraat en de Londenstraat, en is, voor zover ik ze diagonaal kon doorlezen, gemotiveerd met uitgebreide verwijzing naar het beschermingsbesluit. Mooi zo!

Bon, dat is dan al een halve straat in kasseien, een goed begin. Wordt vervolgd. Ik hoop alleen dat ze even wachten met de aanleg tot na 30 augustus, anders moeten we de Muide-Dakkar met trapkarren die we er hadden voorzien tijdens ons buurtfeest vervangen door een hogehakkenrace op kasseien!
Psmith no está en línea   Reply With Quote
Old June 26th, 2010, 03:42 PM   #86
De Klauw
Registered User

De Klauw's Avatar

Aha, toch een overwinning voor het 'kasseienkamp' als ik het goed begrijp.
De Klauw no está en línea   Reply With Quote
Old August 28th, 2010, 11:23 AM   #87
Puinkabouter
killed Laura Palmer

Puinkabouter's Avatar

Muide kruipt uit de modder
STAD BEGINT NA LANGE SOAP MET AANLEG STRATEN VOORHAVEN

GENT - De bewoners van de Londenstraat in de Muide krijgen na twee jaar juridisch getouwtrek en aanmodderen opnieuw een heuse straat voor de deur. 'We kunnen spreken van een minidoorbraakje', klinkt het bij de stad.

De Londenstraat en de parallel gelegen Voorhavenlaan in de Muide liggen erbij als halfuitgedroogde kreken: veel water met hier en daar een eilandje. Tussen de twee straten in ligt een verwilderd grasperkje met onkruid tot op schofthoogte van een uit de kluiten gewassen kalf.

Twee jaar lang moesten de bewoners van de Londenstraat het doen met een zandwegel vol putten voor de deur, die bij regenval zoals de laatste dagen werd herschapen tot een modderpoel. De reden waarom de heraanleg van de straten zo lang blijft aanslepen, is het getouwtrek tussen buurtbewoners die kasseien willen en voorstanders van asfalt. Het werd een ware juridische soap.

Nu spreekt het kabinet van schepen van Openbare Werken Martine De Regge (SP.A) van een minidoorbraakje. 'We hebben een bouwvergunning voor het stukje Londenstraat tussen de New Yorkstraat en de Liverpoolstraat', zegt Nancy Verbeeck. Dat is het stuk voor de oude brandweerkazerne. 'Het is niet veel, maar het is toch al iets. Het betekent eindelijk een eerste stap in de heraanleg van de buurt. En het worden kasseien.' Een timing durft ze er niet op te plakken. 'Dat hangt af van de aannemer. Maar we willen, net zoals de moegetergde buurtbewoners, dat het nu vlug vooruitgaat.'

Die buurtbewoners zijn blij dat ze een echte, geplaveide straat voor de deur krijgen. Tony De Sutter steekt zijn hoofd door het raam als we aan zijn appartement aanbellen aan de oevers van de Londenstraat. 'Uiteraard is dat goed nieuws. Ik woon hier pas een jaar en ik heb niets anders geweten dan een straat die openligt. Of dat nu kasseien zijn of asfalt, dat kan me niet zoveel schelen. Ik ben nooit meegegaan in die oeverloze discussie. Het belangrijkste is dat auto's hier weer normaal kunnen passeren zonder onderdelen te verliezen, kinderen kunnen spelen zonder natte voeten te krijgen en oude mensen hier hun wandeling kunnen doen zonder breuken op te lopen. Morgen (vandaag) vieren wij feest hier in de straat, onder de toepasselijke naam Muide-Dakar. Er is een ludieke kasseiworp en een gocartrace. Maar we blijven sceptisch: we zullen pas juichen als de straat er echt ligt. Eerst zien en dan geloven.'

Freddy Heyde (54) woont al negen jaar op de hoek van de Londenstraat en de Liverpoolstraat. 'En ik woon hier bijzonder graag', zegt hij. 'Het is hier altijd zeer mooi geweest. Tot men alles kwam uitbreken en het parkje liet verloederen. Dat zorgde voor ratten en muizen in de buurt. Ik ben content, zeer content dat er nu eindelijk schot in de zaak kan komen. Ik heb me nooit geïnteresseerd in dat met modder gooien tussen de asfalteerders en de kasseivreters. Het belangrijkste is toch dat er eindelijk een straat komt? Ik heb er even aan gedacht om te verhuizen als de straat nog lang in deze toestand zou blijven liggen, maar ik keer graag op mijn stappen terug. Dit is alvast een goed begin. Maar ik hoop echt dat ze eens het gras komen afdoen in het parkje tussen de twee straten. Het lijkt wel de brousse.'

De Gentenaar, 28-08-2010

Goed nieuws dus... Al is het al zeker 10 jaar dat er sprake van is om heel de Voorhaven een totale heraanleg te geven, dus een doorbraak over een stukje van een straat is in vergelijking met wat het ondertussen al had kunnen geweest zijn nog steeds bijzonder mager.
Old September 30th, 2010, 08:46 PM   #88
Dequal
Architecture Student

Dequal's Avatar

Likes (Received): 17

Wij moeten voor Ontwerpen nu zelf een Bezoekerscentrum ontwerpen voor de Haven van Gent op dezelfde locatie (rechtover de Weba).

Zullen we het beter doen dan TETRA? :p
Old October 13th, 2010, 12:24 PM   #89
Puinkabouter
killed Laura Palmer

Puinkabouter's Avatar

Als dat inhoudt dat je ook meer informatie over dat ontwerp van TETRA kan te pakken krijgen, hou u dan niet in om het met ons te delen

Werkzaamheden in Muide herbeginnen na twee jaar 'pauze'

GENT - Bijna twee jaar lagen de werken op de Muide stil, na aanslepend juridisch getouwtrek, maar sinds gisteren wordt er opnieuw gewerkt. Het stuk Londenstraat tussen de Ney Yorkstraat en Liverpoolstraat krijgt de komende weken - eindelijk - een wegdek. In kasseien.

De wegenwerkers die gisteren op de Muide aan de slag gingen, herinnerden zich nog nauwelijks dat ze er twee jaar geleden ook al gewerkt hadden. Toen werden de werkzaamheden echter bruusk stopgezet, nadat de Raad van State de bouwvergunning had geschorst om de straat opnieuw aan te leggen in asfalt.

Dat was op dat ogenblik het hoogtepunt van een aanslepend juridisch conflict tussen sommige buurtbewoners die eisten dat de straat werd heraangelegd in kasseien, en de stad Gent die - op vraag van weer andere buurtbewoners - gekozen had voor asfalt. Een juridische veldslag die overigens nog altijd niet helemaal ten einde is: er loopt nog altijd een procedure over een stuk waar er al asfalt is gegoten.

Toch is voor de buurt, na twee jaar overleven in de modder, het einde van de ellende stilaan in zicht. 'We laten nu het stuk tussen de New Yorkstraat en de Liverpoolstraat heraanleggen in kasseien', klinkt het op het kabinet van schepen van Openbare Werken Martine De Regge (SP.A). 'Dat stuk ligt immers in het beschermde stadszicht. Ook het aangrenzende deel, waar er nog geen nieuwe straatbedekking ligt, ligt overigens in dat beschermde gebied. Voor dat deel hebben we nu ook een bouwaanvraag ingediend om kasseien te leggen.'

Zo zou binnen afzienbare tijd de Muide opnieuw een minder middeleeuws uitzicht moeten krijgen, en zal de modderpoel plaats ruimen voor een nieuw wegdek in - hoofdzakelijk - kasseien.

Het stuk Londenstraat tussen de Ney Yorkstraat en Liverpoolstraat krijgt de komende weken een wegdek.fvv
© Frederiek Vande Velde

De Gentenaar, 13-10-2010

Jeeuuj. Hopelijk kan daarna ook eens begonnen worden aan de heraanleg van die wildgroei tot een buurtpark, en aan de aanleg van dat plein tussen de loodsen.
Old October 13th, 2010, 05:28 PM   #90
De Klauw
Registered User

De Klauw's Avatar

Het kasseienkamp heeft dus definitief gewonnen.
De Klauw no está en línea   Reply With Quote
Old November 18th, 2010, 12:35 PM   #91
Puinkabouter
killed Laura Palmer

Puinkabouter's Avatar

Min of meer. Maar nu hebben sommige buurtbewoners een nieuwe zaak gevonden om een paar jaar over te kunnen procederen: het parkje dat nu (eindelijk) wordt aangelegd op die woestenij: de stad wil dat parkje over de Voorhavenlaan heen trekken tot bij die loodsen, maar die buurtbewoners willen de straat daartussen nog behouden:

Kassei-oorlog op Muide laait op
BEWONERS EISEN DAT DEEL VAN VOORHAVENLAAN RIJWEG BLIJFT EN GEEN PARK WORDT

GENT - De al drie jaar aanslepende 'kassei-oorlog' in de Londenstraat en op de Voorhavenlaan op de Muide, belandt in een nieuwe fase. Enkele bewoners eisen dat een stukje kasseiweg op de Voorhavenlaan behouden blijft. Schepen Martine De Regge stuurde de buurt een brief. Enkele bewoners repliceren met een boze reactie.

Bijna twee jaar lagen de werken op de Muide stil, na aanslepend juridisch getouwtrek, maar begin oktober begonnen ze opnieuw. De Londenstraat en de New Yorkstraat kregen de voorbije weken een wegdek in kasseien. Twee jaar geleden werden die werkzaamheden bruusk stopgezet, nadat de Raad van State de bouwvergunning had geschorst om de straat opnieuw te laten aanleggen in asfalt. Daarop volgde een aanslepend juridisch conflict tussen sommige buurtbewoners die kasseien eisten, en de stad Gent die gekozen had voor asfalt. Uiteindelijk werden kasseien gelegd, omdat het stuk weg in een beschermd stadsgezicht ligt. Die juridische veldslag is echter nog niet ten einde: er loopt nog altijd een procedure over een stuk waar er al asfalt is gegoten.

Onlangs trokken diezelfde bewoners, Dirk Valvekens, Rik Lammertyn en Ann Van Gysel, naar de kort gedingrechter. Stad Gent is begonnen met de aanleg van een park aan de Londenstraat. Martine De Regge (SP.A), schepen van Openbare Werken, liet zopas een brief ronddelen waarin ze een stand van zaken van de werken geeft.

'De buurtbewoners die twee jaar geleden de aanleg van de wegen hebben stilgelegd, stappen opnieuw naar de rechtbank om in kort geding een verbod te vragen voor de aanleg van het park met speeltuigen', schrijft ze. Ze stelt dat ze die actie niet begrijpt. 'De aanleg van dat park is in het plan opgenomen. Het vervangt een deel van de Voorhavenlaan. Het parkontwerp valt binnen de bouwvergunning. De tegenpartij vraagt nu bij hoogdringendheid om te verbieden dat er gras wordt gezaaid, bomen worden geplant en speeltoestellen worden geplaatst', stelt De Regge. Zij zegt dat de aannemer rustig blijft voortwerken en ze hoopt dat het gezond verstand het zal halen.

Dirk Valvekens en zijn kompanen zijn niet te spreken over de brief van de schepen en verspreiden ook een brief bij de buren. 'Wij vragen niet om de aanleg van het park stil te leggen. Integendeel. Stad Gent wil in onze buurt 600 bijkomende woningen realiseren. Maar de woondichtheid is hier al hoger dan elders in Gent. De al bestaande ochtend- en avondfiles zullen nog flink toenemen.'

Valvekens zegt dat zij gewoon vragen dat de loodsen bereikbaar blijven via de Voorhavenlaan ter hoogte van de spoorweg. Ook willen ze dat het verkeer op het einde van de New Yorkstraat ook naar links mag afslaan.

'We zijn niet tegen een park, maar vragen alleen het herstel van de Voorhavenlaan tussen het hekwerk en het park, zodat plaatselijk verkeer opnieuw mogelijk wordt', zegt Valvekens.

Schepen De Regge zegt dat ze die bewoners niet meer begrijpt. 'Begin van de jaren 2000 hebben zij mee het toenmalig bijzonder plan van aanleg goedgekeurd. Daar was toen nog een outletcenter in opgenomen. Dat zou nog veel meer verkeer hebben aangetrokken. Zij veranderen nu het geweer van schouder. In die buurt is nood aan groene speelruimte, zeker als er nog meer jonge gezinnen komen wonen. De kasseien zijn al twee jaar geleden uit dat stuk Voorhavenlaan weggenomen. Na 2015 gaan we tussen die loodsen nog een evenementenplein maken.'

Ann Van Gysel en Dirk Valvekens: 'De woondichtheid is hier al hoger dan elders in Gent.'fvv
© Frederiek Vande Velde

De Gentenaar, 18-11-2010

Hopelijk zal men ondertussen nog eens kijken naar het ontwerp van dat plein, want daarvoor zijn al basisontwerpen gemaakt in 1999, denk ik. Straks voert men nog een ontwerp uit dat al 16 jaar heeft liggen schimmelen...
Old February 23rd, 2011, 09:45 AM   #92
Puinkabouter
killed Laura Palmer

Puinkabouter's Avatar

Er beweegt eindelijk nog eens iets op een ander vlak dan dat van de bestrating: de échte Voorhavenprojecten staan weer wat dichter bij uitvoering.

Meer dan 300 woningen voor de Muide
STADSONTWIKKELINGSBEDRIJF BOUWT LANGS KANAAL NIEUW COMPLEX MET 80 APPARTEMENTEN

GENT - Op een braakliggend terrein op de Muide, naast het kanaal Gent-Terneuzen, trekt het Stadsontwikkelingsbedrijf een nieuw complex met 80 appartementen op. In de loodsen 22 en 23 komen samen 46 lofts. Op terreinen tussen de Terneuzenlaan en de Londenstraat is een woonwijk met 200 woningen gepland.

Het ziet ernaar uit dat de Voorhaven de komende jaren grondig van uiterlijk gaat veranderen. Als alle plannen doorgaan, komen daar meer dan 300 woningen bij.

Ook het Stadsontwikkelingsbedrijf (AG Sob) ontpopt er zich als projectontwikkelaar. Naast loods 23, aan de Voorhavenkaai, bezit het een stuk braakliggende grond. Daar wil het volgend jaar met de bouw van een complex van 80 appartementen beginnen.

‘Het gebouw heeft hetzelfde volume als de vroegere katoenloodsen. We gaan ook niet hoger', vertelt architect Peter Lacoere. ‘We zitten immers in een beschermd stadsgezicht. We plannen er sociale appartementen en flats voor mensen met bescheiden inkomens. Huisvestingsmaatschappij Scheldevallei staat in voor de 20 sociale woningen.' De prijzen voor de andere appartementen, met meestal twee slaapkamers, zullen tussen 200.000 en 250.000 euro liggen.

‘De architecten ontwierpen een rechthoekig gebouw met een grote binnenplaats, waar alle appartementen op uitkijken en waar de bewoners gemeenschappelijk gebruik van kunnen maken. Bovenop het complex, dat net zoals de loodsen op een sokkel staat en wat lijkt te zweven, komt een gemeenschappelijke binnen- en buitenruimte. Vandaar heb je een prachtig uitzicht op het water en de drie torens', zegt Lacoere. Onder de flats komen 85 ondergrondse parkeerplaatsen. Daarnaast zijn er fietsenstallingen.

‘Het wordt een laag-energiegebouw. Vijf sociale flats zijn aangepast voor rolstoelgebruikers. De andere appartementen kunnen we allemaal aanpassen' Lacoere hoopt volgend jaar al met de bouw te beginnen en eind 2013 klaar zijn.

Outletcentrum

Aan de andere kant, naast Loods 20 en tussen de Londenstraat en de Terneuzenlaan, plant projectontwikkelaar Ignace Vandenabeele de bouw van 200 woningen. Het ruimtelijk uitvoeringsplan is goedgekeurd. Op die plek was ooit een outletcentrum gepland, maar dat plan is vernietigd door de Raad van State.

‘Volgens het uitvoeringsplan moeten we grondgebonden woningen bouwen met als doel jonge gezinnen in de stad te houden. Naast Loods 20, langs het kanaal, bouwen we een appartementencomplex met 85 eenheden. De ligging is prachtig. Daar komt een parkeergarage onder. Tussen de Londenstraat en de Oslostraat komt een tweede appartementengroep. Tussen de Voorhavenlaan en de Londenstraat komen sociale woningen. Loods 20 is in karkas gerestaureerd, maar wat we ermee gaan doen, is nog niet beslist', zegt Vandenabeele.

‘Voor we architecten aanspreken moeten we eerst een akkoord hebben voor de bouw van de sociale woningen. Onze mobiliteitsstudie is klaar. Na de zomer hopen we een bouwaanvraag in te dienen.'

l: Ignace Vandenabeele: ‘Onze mobiliteitsstudie is klaar.'fvv
r: Het appartementencomplex van het Stadsontwikkelingsbedrijf komt pal aan het water en zal bovenaan een gemeenschappelijke ruimte hebben met een prachtig uitzicht.SIMULATIE IF

De Gentenaar, 23-02-2011

Lofts en kantoren in katoenloodsen

GENT - Projectontwikkelaar Dirk Valvekens ontwikkelt langs de Voorhaven loods 22 en loods 23. Loods 22 is afgewerkt. Het gaat om voormalige katoenloodsen die beschermd zijn als monument. 'Van de 20 lofts en de kantoorruimte in loods 22 is tweederde verkocht. In de kantoren hebben bedrijven als het webdesignbedrijf Netlash, Esencia en Chilli Design hun intrek genomen. Het is echt een centrum voor de ICT-sector aan het worden, een soort webvalley. Loods 23 willen we tegen eind 2013 ook verbouwen tot lofts en kantoren.'

Valvekens die ook al betrokken was bij de zogeheten 'kasseienoorlog' op de Muide, zegt dat hij protest zal aantekenen tegen het woningenproject van Ignace Vandenabeele. 'Ook diverse bewoners zien dat absoluut niet zitten.' Vandenabeele en Valvekens waren vroeger vennoten tot ze in onmin vielen.

Dirk Valvekens: 'Loods22 wordt een echt ICT-centrum.'fvv

De Gentenaar, 23-02-2011
Old February 23rd, 2011, 01:32 PM   #93
Krookpunt
Registered User

Likes (Received): 2

En dat allemaal tussen de gammele Meulestedebrug en het Dampoortkluwen. Staat dit zo vermeld in de “mobiliteitsstudie”?
Krookpunt no está en línea   Reply With Quote
Old February 23rd, 2011, 01:51 PM   #94
PieterjanLauwers
Registered User

Ik vind dat inwoners van een gebied eigenlijk teveel te zeggen hebben. Als ze het te erg vinden, verhuis dan gewoon. Hoe kan je nu tegen een uitbreiding van mooie woningen zijn?

En zoals je hierboven al zegt, zo een grote oppervlakte is het niet. En ze gaan niet eens hoog, dus wat is het probleem?
PieterjanLauwers está en línea ahora   Reply With Quote
Old March 15th, 2011, 11:54 AM   #95
Puinkabouter
killed Laura Palmer

Puinkabouter's Avatar

In mijn ogen hoort Meulestede ook nog bij deze wijk, dus zet ik volgend interessant krantenartikel hier:

Cultureel Centrum Meulestede opent
FREDDY KETELS REDDE DE 'KRING' VAN DE AFBRAAK

GENT - Met de opvoering van zeven, bijna volledig uitverkochte voorstellingen van de operette 'tWeeuwken van de Muide heropent komend weekeinde het Cultureel Centrum Meulestede. Al scheelde het weinig of het eeuwenoude schooltje en de Kring werden met de grond gelijkgemaakt. Maar dat kon Freddy Ketels niet aanzien. Rudy Tollenaere

De restauratie van wat nu Cultureel Centrum Meulestede heet, is een mooi verhaal. Een verhaal van een anonieme sponsor die heel veel euro's schonk, het verhaal ook van een samenwerking tussen de stad en het verenigingsleven, het verhaal ook van Freddy Ketels, industrieel ingenieur en baas van Werkhuizen Ketels, aan de Voorhavenlaan.

'Als hij er niet geweest was, dan lag dit historische pand hier plat en konden we hier nu geen rondleiding geven in het prachtig gerestaureerde gebouw', zeggen voorzitter Albert Vandenberghe en secretaris Erik Van Hoecke.
Freddy Ketels (69): 'Ik ben hier geboren en getogen, ik liep school in dit schooltje, tot het zesde studiejaar, ik deed hier de hoofdleiding van het patronaat en ik heb hier ook meegeholpen om het vervallen gebouw te onderhouden. Op een bepaald moment zag het ernaar uit dat na het schooltje, ook de Kring zou gesloten worden. Dat kon ik niet aanzien, maar toen ik dat zei, speelden de toenmalige beheerders de bal terug. Heb jij een oplossing?, klonk het.'

En Ketels begon na te denken. 'Het was toen 2001 en toenmalig directeur van de dienst Monumentenzorg Geert Van Doorne kwam hier een lezing geven. Toen hij buiten op de koer de houten gevel van de Villa Florentina zag, werd hij er meteen verliefd op. Volgens hem een unieke houten constructie, nergens anders in Gent te zien', aldus Ketels, die ondertussen een vernieuwd bestuur oprichtte. Het zuilgerichte woord katholiek werd uit de naam gehaald, het gebouw werd erkend als beschermd monument, er kwamen subsidies, privé-sponsoring en eigen middelen.

Het Gentse architectenbureau Arcos, met heel wat ervaring in restauraties, ontwierp een plan dat oud en nieuw in harmonie liet samenvloeien en zorgde er ook voor dat eisen van brandveiligheid functioneel en esthetisch ingevuld werden, met onder meer een glazen doorgang met uitzicht op de houten gevel van Villa Florentina en het binnenplein, waar ook een openluchtpodium is.

Het gebouw zal nu geleid worden als een cultureel centrum en wil een ontmoetingsplaats zijn voor bewoners en bezoekers van de wijk Meulestede. Bedrijven en particulieren kunnen er ook zalen huren. Een 'raad van wijzen', waarin plaatselijke artiesten waaronder zanger Sioen zitten, krijgen een adviserende stem in de invulling van de culturele programmatie.

Cultureel Centrum Meulestede, Meulesteedsesteenweg 515. Officiële opening komend weekeinde. Vanaf vrijdag speelt Nut en Vermaak in de theaterzaal zeven voorstellingen van de operette 't Weeuwken van de Muide. Ticketinfo via Uitbureau. Foto's van de renovatie kan u vinden op www.gentenaar.be

Freddy Ketels: het zou zonde geweest zijn dit gebouw te laten verdwijnen.

De Gentenaar, 15-03-2011
Old March 16th, 2011, 03:05 PM   #96
pelle_25
Registered User

Quote:
Originally Posted by PieterjanLauwers View Post
Ik vind dat inwoners van een gebied eigenlijk teveel te zeggen hebben. Als ze het te erg vinden, verhuis dan gewoon. Hoe kan je nu tegen een uitbreiding van mooie woningen zijn?

En zoals je hierboven al zegt, zo een grote oppervlakte is het niet. En ze gaan niet eens hoog, dus wat is het probleem?
Een beetje kort door de bocht, vind je zelf niet? Heb je al een eigen huis? Of ben je nog student?
pelle_25 no está en línea   Reply With Quote
Old March 16th, 2011, 04:50 PM   #97
Krookpunt
Registered User

Likes (Received): 2

Cultureel Centrum Meulestede

Chapeau, M. Ketels!
En gelukkig dat inwoners van dit gebied nog iets te zeggen hebben.
Krookpunt no está en línea   Reply With Quote
Old March 16th, 2011, 07:46 PM   #98
PieterjanLauwers
Registered User

Quote:
Originally Posted by pelle_25 View Post
Een beetje kort door de bocht, vind je zelf niet? Heb je al een eigen huis? Of ben je nog student?
Het is misschien kort door de bocht en ja, ik ben inderdaad maar een student die zelf nog geen huis heeft. En als ik later onder een Lange Wapper ga wonen ga ik misschien ook niet van de gelukkigste zijn, maar als dit beter is voor de stad, zal ik me daar niet tegen verzetten.

Wij Belgen zijn blijkbaar gemaakt om altijd wel ergens tegen te zijn.
PieterjanLauwers está en línea ahora   Reply With Quote
Old March 17th, 2011, 12:46 AM   #99
Buffalo Soldier
Registered User

Buffalo Soldier's Avatar

Quote:
Heb je er al aan gedacht om gewoon te verhuizen?
Buffalo Soldier no está en línea   Reply With Quote
Old March 17th, 2011, 09:48 AM   #100
pelle_25
Registered User

Quote:
Het is misschien kort door de bocht en ja, ik ben inderdaad maar een student die zelf nog geen huis heeft. En als ik later onder een Lange Wapper ga wonen ga ik misschien ook niet van de gelukkigste zijn, maar als dit beter is voor de stad, zal ik me daar niet tegen verzetten.

Er is een wezenlijk verschil tussen ergens gaan wonen waar die Lange Wapper er al is of ergens gaan wonen waar de komst van die Lange Wapper nadien beslist wordt...
pelle_25 no está en línea   Reply With Quote

Reply

Thread Tools
Display Modes Rate This Thread
Rate This Thread:

Posting Rules