daily menu » rate the banner | guess the city | one on oneforums map | privacy policy | DMCA | news magazine | posting guidelines

Go Back   SkyscraperCity > European Forums > Holland Hoogbouw Forums > Actueel > Rotterdam

Rotterdam » Ojaj˘h?

Global Announcement

As a general reminder, please respect others and respect copyrights. Go here to familiarize yourself with our posting policy.

Reply

Thread Tools
Old January 26th, 2012, 02:54 PM   #2101
Topaas
Tom Wolbrink

Topaas's Avatar

Likes (Received): 4379

Quote:
Originally Posted by Liberty City View Post
Dat riedeltje over de crisis hebben we ondertussen wel gehad.
Het riedeltje over angst voor de crisis hebben we wel gehad, de crisis zelf gaan we de komende tijd pas echt meemaken.

Bijvoorbeeld, zoals je zelf al schrijft:

Quote:
Er is ÚÚn sector waar het aanwijsbaar slecht gaat; de bouw.

Quote:
Daarnaast hoor je mij ook niets zeggen over de gevel of detaillering. Wel over de vorm. Ik vind het na´ef om vertrouwen te hebben in een goed definitief ontwerp op basis van de uitkleding die nu al heeft plaatsgevonden.
We hebben nog steeds geen beeld van hoe het echt gaat worden, net zoals we nooit een echt beeld hebben gehad van hoe het zou zijn geweest als de ronde gaten werkelijkheid waren geworden.

Of het gehele project nu uitgekleed is tov eerdere schetsen is dan ook niet te zeggen, tenzij je louter opgewonden raakt van de ronde gaten en je niet druk maakt over wat er rondom die ronde gaten gebeurd.

Nieuwste fotoseries:
Etna | Apeldoorn | Amsterdam | Utrecht | Istanbul

Komende series: Pompe´, Turijn, Genua, Milaan, Frankfurt, Napels, Athene, Kos, Limassol, Heraklion, Beiroet, Baalbek, Zakynthos, Lissabon, Praag, Berlijn, MŘnchen, Hamburg, Lerwick, IJsland, Reykjavik, Luik, Madrid, Bergen(N), Troms°, Longyearbyen, Magdalenafjord
Topaas no está en línea   Reply With Quote

Sponsored Links

Old January 26th, 2012, 02:59 PM   #2102
Topaas
Tom Wolbrink

Topaas's Avatar

Likes (Received): 4379

Quote:
Originally Posted by jb_nl View Post
@EPA: ik heb geen zin om telkens weer zo kinderachtig te gaan doen als Sol. Zag laatst bij hem ook wat typfouten in een post, maar ik ben niet zo zielig om dan ook op de man te gaan spelen en te gaan lopen zeuren over spelling en wat dat dan al niet zegt over enig academisch niveau. Liever op de inhoud dan steeds van die persoonlijke aanvallen die nergens op slaan en zo te weerleggen zijn.
Met academisch niveau wordt in dit geval niet gedoeld op typefouten, maar op leesvaardigheid en een fatsoenlijke argumentatie.

Maar ja, dan had je sol zijn post moeten lezen, erover nadenken en er vervolgens inhoudelijk op in moeten gaan, en dat je dat telkens niet doet wordt je in dit geval verweten, en dat komt omdat je nogal stevige meningen poneert op dit forum over ontwikkelaars, architecten, aannemers etc. en daar nog regelmatig een politieke uitleg aan koppelt.

Dat je dat doet is prima, maar onderbouw dan wel je standpunt, anders is het louter een woordendiarree.

Nieuwste fotoseries:
Etna | Apeldoorn | Amsterdam | Utrecht | Istanbul

Komende series: Pompe´, Turijn, Genua, Milaan, Frankfurt, Napels, Athene, Kos, Limassol, Heraklion, Beiroet, Baalbek, Zakynthos, Lissabon, Praag, Berlijn, MŘnchen, Hamburg, Lerwick, IJsland, Reykjavik, Luik, Madrid, Bergen(N), Troms°, Longyearbyen, Magdalenafjord
Topaas no está en línea   Reply With Quote
Old January 26th, 2012, 03:22 PM   #2103
Liberty City
Enjoy your freedom!

Likes (Received): 156

@Topaas

Door jou denkwijze die veroorzaakt wordt door de doemdenkers vermoed ik, verschiet men in krampachtige houdingen en denkwijzen waardoor het geld stopt met rollen.

Ik wil iedereen er op wijzen dat de Euro nog steeds bestaat, Griekenland nog niet failliet is, Ierland op de goede weg is, evenals Portugal. Spanje heeft recent nog voor een lager tarief kunnen lenen.

De vraag naar banen in de procesindustrie is groot. Zelfs zo groot dat niet aan de vraag kan worden voldaan.

Las ik hier niet ergens op het forum dat de huurprijzen in de grote winkelstraten van grote steden het goed doen?
Liberty City no está en línea   Reply With Quote
Old January 26th, 2012, 03:51 PM   #2104
Nexxd
Rotterdammer!

Nexxd's Avatar

Quote:
Of loop jij achter de doemdenkers aan?
Integendeel! Ik sta positief in het leven en creŰer volop kansen voor mezelf. Maar je kan niet ontkennen dat er in Nederland fors bezuinigd wordt, de huizenmarkt doorgedraaid is, de koopkracht daalt en dat er binnen diverse sectoren mensen hun baan kwijtraken. Probeer in die markt maar eens een fors gebouw zoals het Forum neer te zetten, ik vind het knap als het lukt maar ik accepteer ook dat de tijd dat we gebouwen tot in de wolken konden bouwen (voorlopig) voorbij is in deze stad. En ondanks alles is het fantastisch wat er in deze tijd nog van de grond komt en hoe positief de nieuwe generatie hardwerkende Rotterdammers in het leven staat!
Nexxd no está en línea   Reply With Quote
Old January 26th, 2012, 03:54 PM   #2105
Art Deco Style
Registered User

Art Deco Style's Avatar

Likes (Received): 134

Quote:
@Topaas

Door jou denkwijze die veroorzaakt wordt door de doemdenkers vermoed ik, verschiet men in krampachtige houdingen en denkwijzen waardoor het geld stopt met rollen.

Ik wil iedereen er op wijzen dat de Euro nog steeds bestaat, Griekenland nog niet failliet is, Ierland op de goede weg is, evenals Portugal. Spanje heeft recent nog voor een lager tarief kunnen lenen.

De vraag naar banen in de procesindustrie is groot. Zelfs zo groot dat niet aan de vraag kan worden voldaan.

Las ik hier niet ergens op het forum dat de huurprijzen in de grote winkelstraten van grote steden het goed doen?
Het probleem in Nederland is dat we naast een eurocrisis ook een huizencrisis hebben (in tegenstelling tot veel andere europese landen). Daar is iets meer voor nodig dan een opleving van het economische sentiment!
Art Deco Style no está en línea   Reply With Quote
Old January 26th, 2012, 05:25 PM   #2106
bubbah
Dispenser of Wisdom

bubbah's Avatar

Likes (Received): 369

En zou de bankencrisis inmiddels opgelost zijn, of wordt nog steeds afgeschreven op waardeloze Amerikaanse vastgoedportefeuilles en Zuid-Europese staatsobligaties? Ik vrees dat het feit dat steeds meer banken zich als gevolg van hun wankele solvabiliteit uit de hypotheekmarkt terugtrekken (Rabobank en ABN/AMRO bedienen nu het overgrote deel) een snel opkrabbelen van de vastgoedgerelateerde economie voorlopig in de weg staat.
bubbah no está en línea   Reply With Quote
Old January 26th, 2012, 05:58 PM   #2107
Art Deco Style
Registered User

Art Deco Style's Avatar

Ik denk dat we daar met een zekerheid aangrenzende waarschijnlijkheid vanuit kunnen gaan.
Old January 26th, 2012, 06:38 PM   #2108
Liberty City
Enjoy your freedom!

Quote:
Originally Posted by bubbah View Post
En zou de bankencrisis inmiddels opgelost zijn, of wordt nog steeds afgeschreven op waardeloze Amerikaanse vastgoedportefeuilles en Zuid-Europese staatsobligaties? Ik vrees dat het feit dat steeds meer banken zich als gevolg van hun wankele solvabiliteit uit de hypotheekmarkt terugtrekken (Rabobank en ABN/AMRO bedienen nu het overgrote deel) een snel opkrabbelen van de vastgoedgerelateerde economie voorlopig in de weg staat.
Nederlandse banken lopen voorop bij afschrijven op Zuid Europese staatsobligaties en Amerikaanse schuldenpapieren. Het zijn met name Franse en Italiaanse banken die er een teringbende van maken en nu in paniek raken omdat ze moeten gaan afschrijven op Griekse staatspapieren. Dikke lul, drie bier! Dat hadden ze dus veel eerder kunnen zien aankomen en net als Nederlandse banken veel eerder kunnen ondervangen.

En de Fransen en Italianen zijn nog zo gek om die banken te steunen.
Old January 26th, 2012, 07:05 PM   #2109
Art Deco Style
Registered User

Art Deco Style's Avatar

Het zit volgens mij wel wat genuanceerder in elkaar. Al deze landen zijn gewoonweg afhankelijk van elkaar, Griekenland omdat zij gefinancierd zijn/worden door (voornamelijk) Franse en Italiaanse banken en Frankrijk en Italie omdat zij zoveel aandeel hebben in dit land, dat zij niet zomaar kunnen afwaarderen/terug trekken. Dat zou praktisch afwaarderen van je eigen vermogen zijn anders. Zij hadden ook wel in de gaten dat als zij de schijn niet hoog hielden dat het allemaal wel goed ging met Griekenland (en zijn banken) dat er een enorme run op die banken en afwaardering van staatspapieren zou ontstaan als zij massaal zouden gaan afwaarderen als Frans/Italiaanse bank zijnde. Er ontstaat dan een domino effect.

Last edited by Art Deco Style; January 26th, 2012 at 07:11 PM.
Old January 27th, 2012, 11:12 AM   #2110
Liberty City
Enjoy your freedom!

Quote:
Originally Posted by Topaas View Post
Het riedeltje over angst voor de crisis hebben we wel gehad, de crisis zelf gaan we de komende tijd pas echt meemaken.
Dat horen we al vanaf 2008.

Quote:
We hebben nog steeds geen beeld van hoe het echt gaat worden, net zoals we nooit een echt beeld hebben gehad van hoe het zou zijn geweest als de ronde gaten werkelijkheid waren geworden.
Dat de ronde gaten geen succes waren heb ik bij nader inzien ook begrepen en erkend. Het gaat erom dat het nu niets meer of minder is dan een kubus i.p.v. een gatenkaas.

Quote:
Of het gehele project nu uitgekleed is tov eerdere schetsen is dan ook niet te zeggen, tenzij je louter opgewonden raakt van de ronde gaten en je niet druk maakt over wat er rondom die ronde gaten gebeurd.
Zie jij niet het verschil tussen

en

Als je het mij vraagt dan is mijn conclusie dat het van een open gebouw naar een gesloten kubus is getransformeerd.
Old January 27th, 2012, 11:29 AM   #2111
jb_nl
Registered User

jb_nl's Avatar

Likes (Received): 2642

Dat hele basisgat waar je doorheen loopt is veel kleiner geworden en naar erboven verplaatst. Waardoor het hele kubusidee weg is! Het is nu een grote H geworden, geen kubus meer. Dat vind ik toch een onaanvaardbare verandering. Het tast de basis van het ontwerp (KUBUS met gaten) fundamenteel aan. Nu is het een soort dubbele galerijflat geworden. Van enige iconische waarde, waar OMA bij de presentatie over sprak, is ondertussen geen sprake meer.
Old January 27th, 2012, 11:50 AM   #2112
Skyscrapercitizen
TIMBY

Skyscrapercitizen's Avatar

Likes (Received): 1673

Quote:
@Topaas

Ja hoor die hele crisis valt op te lossen door ons allemaal massaal positiever te laten denken weer geld uit te laten geven wat we niet hebben...

Gelukkig kijkt jouw partij toch nog net wat realistischer naar de praktijk...
Old January 27th, 2012, 12:18 PM   #2113
Liberty City
Enjoy your freedom!

Een stukje realisme is nodig.
Old January 27th, 2012, 01:01 PM   #2114
Oxyon84
Registered User

Oxyon84's Avatar

Likes (Received): 0

Quote:
Originally Posted by Skyscrapercitizen View Post
Ja hoor die hele crisis valt op te lossen door ons allemaal massaal positiever te laten denken weer geld uit te laten geven wat we niet hebben...

Gelukkig kijkt jouw partij toch nog net wat realistischer naar de praktijk...
Geld is er wel, maar banken willen het niet uitlenen. Nee ze stallen liever record bedragen bij de ECB voor een lage rente, dan dat ze hun taak doen (nl geld uitlenen) wat hun nog meer zou opleveren. Dus ja, positievere houding zou al een hoop schelen...
Oxyon84 no está en línea   Reply With Quote
Old January 27th, 2012, 01:07 PM   #2115
Rotterdam Fascinates
Registered User

Rotterdam Fascinates's Avatar

Likes (Received): 23

Het geld voor duurzame investeringen is er zonder meer. Het vertrouwen is enkel aangetast waardoor bovengemiddeld veel garanties benodigd zijn. Zoals het er nu naar uitziet zullen de investeringen vanaf 2013 vanzelf weer op gang komen. Eerst moeten de markten tot rust komen van de bezuinigingen en wisselingen van de macht in Europa.
Old January 27th, 2012, 01:54 PM   #2116
Patrick010
Registered User

Likes (Received): 49

Jongens, laten we eerlijk zijn....Koolhaas of niet, die laatste versie is echt heel, heel lelijk!
Patrick010 no está en línea   Reply With Quote
Old January 27th, 2012, 02:09 PM   #2117
bubbah
Dispenser of Wisdom

bubbah's Avatar

Likes (Received): 369

Ik heb er alle vertrouwen in dat OMA een fascinerend ontwerp uitwerkt
bubbah no está en línea   Reply With Quote
Old January 27th, 2012, 03:10 PM   #2118
hoogbouwe
Registered User

hoogbouwe's Avatar

Likes (Received): 155

Na het zien van De Rotterdam?
Old January 27th, 2012, 07:46 PM   #2119
elkravo
Registered User

Likes (Received): 68

Dit laatste ontwerp is dus een aanfluiting in vergelijking met vorige ontwerpen... doe dan gewoon niets...

Architectonisch is stelt het niets iconisch meer voor... erg jammer.
elkravo no está en línea   Reply With Quote
Old January 27th, 2012, 11:13 PM   #2120
EPA001
Registered User

EPA001's Avatar

Likes (Received): 1540

Het gebouw hoeft w.m.b. ook helemaal geen icoon te zijn. Rotterdam heeft al veel te veel gebouwen die veelal tevergeefs proberen een icoon te zijn. Waar we m.i. in de stad, en zeker hier op deze locatie, behoefte aan hebben is een goed en groot gebouw, dat meerdere functies in zich verenigd, dat sterk bijdraagt aan de dichtheid en levendigheid in dit gebied, en dat op de allereerste plaats een goed en goed functionerend gebouw is. Dat is vaak al afwijkend genoeg.

Dat het dan niet "iconisch" is zal mij een wordt wezen. Trouwens 1, wat is er dan precies iconisch aan de vorige ontwerpen behalve de niet realistische ronde gaten? Trouwens 2, waar in NL wordt er iets vergelijkbaars en van dezelfde omvang en kwaliteit ontwikkeld? Wat dat betreft lijkt het gebouw mij, ook in de vorm van de laatste plaatjes, iconisch genoeg.
"Atheism is more than just the knowledge that Gods do not exist, and that religion is either a mistake or a fraud. Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan
EPA001 está en línea ahora   Reply With Quote

Reply

Tags
oma

Thread Tools

Posting Rules