daily menu » rate the banner | guess the city | one on one

Go Back   SkyscraperCity > European Forums > Euroscrapers > Local discussions > Be. Forum > Belgische steden / Villes belges > Vlaamse steden > Kortrijkse

Reply

Thread Tools Rate Thread Display Modes
Old September 11th, 2011, 10:01 AM   #21
batlo
Registered User

batlo's Avatar

Likes (Received): 1

las onlangs dit artikeltje over de nieuwe Budafabriek. Zijn die werken momenteel eigenlijk al daadwerkelijk bezig?

Quote:
Nieuwe troef voor kunsteneiland Buda

Buda is meer dan ooit een kunsteneiland waar internationale kunstenaars in alle rust hun ding kunnen doen. Naast de Budascoop en de Budatoren krijgen de artiesten er binnenkort een extra faciliteit bij: de Budafabriek. Met de financiële steun van de Europese Unie startte de stad onlangs met de werken aan deze nieuwe kunstenfabriek.

Het moet een plek worden waar productontwikkelaars, ontwerpers, kunstenaars en studenten elkaar ontmoeten, nieuwe ideeën uitdenken of prototypes ontwikkelen. In het pand is eveneens een ruimte voorzien om (internationale) lezingen te organiseren. Bovendien zullen kunstenaars er hun ontwerpen en ideeën kunnen voorstellen in een grote expositieruimte.

Twee ingrepen

De voormalige textielloods Desmet-Dejaeghere wordt hiertoe volledig gerenoveerd. Enerzijds wil men veel meer lichtinval creëren door de bouw van een grote vide in het hart van het gebouw. Anderzijds moet een nieuwe inkomhal aan de straatzijde het complex beter zichtbaar maken. De ruwbouwwerken zijn ondertussen gestart, de afwerking moet klaar zijn tegen midden 2012. Als alles volgens plan verloopt, kunnen de eerste kunstenaars in de zomer van 2012 het gebouw in gebruik nemen.
batlo no está en línea   Reply With Quote

Sponsored Links

Old September 13th, 2011, 02:37 PM   #22
Buyckske Ruben
Registered User

Likes (Received): 4

Quote:
Originally Posted by batlo View Post
las onlangs dit artikeltje over de nieuwe Budafabriek. Zijn die werken momenteel eigenlijk al daadwerkelijk bezig?
Ja, ga maar eens een kijkje gaan nemen. Er hangt een plakaat uit met info over de budafabriek enz... Verder bouwen ze daar in de buurt aan de brug natuurlijk en ook een uitbreiding van het H. Hart rusthuis vlakbij is er in opbouw (uitgevoerd in een donkere steen).

Het Buda-eiland begint aardig vorm te krijgen.
Buyckske Ruben no está en línea   Reply With Quote
Old January 8th, 2012, 11:04 AM   #23
Bruggenbouwer
Registered User

Bruggenbouwer's Avatar

Likes (Received): 0

Quote:
BUDALYS IS AMBITIEUS, DUUR EN MODERN RUSTHUIS

Luxueuze seniorenflats verrijzen aan Leieboorden

ZATERDAG 07 JANUARI 2012, 03U00AUTEUR: KRIS VANHEE

KORTRIJK - De Zorggroep Heilig Hart bouwt op Buda het ‘ouderenproject van de toekomst'. Niet alleen zijn de seniorenflats luxueus en is de zorg op maat, ook willen de initiatiefnemers jongeren lokken naar de site. Ze doen dat met een Grand Café, een kapsalon en een fitnesszaal.

Oud worden is helemaal niet meer onprettig in het Kortrijks ‘zorghuis van de toekomst'. Dat laatste zegt althans de Zorggroep Heilig Hart, die op het Kortrijkse Buda-eiland een nieuw rusthuis bouwt. BudaLys heet het, een groot project, zowel qua omvang als qua budget.

‘Er is een nijpend gebrek aan voorzieningen voor senioren, ook in Kortrijk', zegt algemeen directeur Wino Baeckelandt. ‘Dat heeft natuurlijk alles te maken met de vergrijzing.'

Baeckelandt wil ‘de sociale cohesie op het Buda-eiland vergroten' en hoopt dat Budalys meer dan een rusthuis ook een ontmoetingsplaats wordt.

Ondergrondse parking

‘We bouwen eerst de ondergrondse parking voor 250wagens', zegt Baeckelandt. ‘Hij lijkt op die van de Veemarkt en wordt ook toegankelijk voor externe gebruikers. Van ons Grand Café Buda willen we een plek maken waar ook jongeren komen. We voorzien een breakfast corner, een bistrohoek, en een take-away. Een Starbucks in Kortrijk zeg maar, een plek voor jong en oud. Nog op de benedenverdieping komt er een wellnessboulevard met onder meer een kapsalon en een fitness.'

Zeven niveaus

Vanaf de eerste verdieping voorziet het Heilig Hart de zogenaamde zorgniveaus. In Residentie Buda combineer je het verblijf in één van de 55studio's met een vorm van hulpverlening die je als senior zelf kan kiezen. Een deel ervan zijn assist-studio's, die zijn nieuw en wie daar woont, krijgt thuiszorg.

Niveau drie is dan weer een ontvangstniveau met onder meer een receptieruimte, plaats voor vergaderingen en een daarop aansluitend dakterras. Op niveau vier tot en met zeven komen 25zorgappartementen van 110vierkante meter met dienstverlening à la carte. Dat laatste betekent: je krijgt en betaalt enkel het soort zorg dat je vraagt.

Baeckelandt: ‘BudaLys wil beantwoorden aan wat de ouderen van straks willen. We bieden daarbij ook kwalitatief hoogstaand eten aan. Weinigen weten dat we vier chefs in dienst hebben en dagelijks honderden maaltijden bereiden. Nu al komen veel externen bij ons eten.'

‘BudaLys wordt een hoogwaardige vorm van wonen aan de hippe Leieboorden. We hebben er vier jaar over nagedacht.'

Het hele project kost maar liefst 23miljoen euro. De Vlaamse Overheid subsidieert 25procent daarvan. De ontwerper van het project is het Roeselaarse BuroII&ARCHI+I.
Bron: Het Nieuwsblad
Bruggenbouwer no está en línea   Reply With Quote
Old January 8th, 2012, 11:31 AM   #24
kweenie
Kweenie

IK had het artikel ook opgemerkt in de krant. Op de renders zag het er alvast niet mis uit vind ik. Veel zal wel afhangen van de gebruikte materialen.
Men moet wel oppassen dat men niet te veel senioren samensteekt daar op Buda. Dat ronde appartementsgebouw ernaast is al seniorenflats en in de Budastraat heb je ook al zo'n verzorgingscentrum.
Jongeren lokken, zoals ze in het artikel aangeven, lijkt me moeilijk met een seniorencafetaria.
kweenie no está en línea   Reply With Quote
Old January 15th, 2012, 11:14 AM   #25
batlo
Registered User

batlo's Avatar

enkele beelden van de nieuwe kop van de Budastraat (ontwerp: Buro II):

Situering

Verzorging op Buda

Inplantingsplan:

Schets

Let op de nieuwe groene ruimte voor het project die moet doorlopen aan de andere zijde van de nieuwe Budabrug (langsheen de gerestaureerde stadsmuur). Ik vraag me af of deze dan doorloopt naar het nieuwe parkje aan de westelijke tip van Buda. Wel goed dat door het terugtrekken van het gebouw de ingang naar de nieuwe Budakunstenfabriek veel duidelijker in de straat gearticuleerd zal worden.

Renders
En dan nu de renders, let op het enorme (!) hoogteverschil tussen de voorstellen (het laatste heeft het gehaald geloof ik)

1/ (sorry voor de kleine afbeelding, vond niets groter)

2/

(de linkergebouwen zijn dezelfde, kwestie van te helpen situeren)
Old January 16th, 2012, 01:47 PM   #26
kweenie
Kweenie

Ja, die laatste komt overeen met de render die in het nieuwsblad stond.
Het bovenste zullen ze wel weer te 'Dubai aan de Leie' gevonden hebben vrees ik .
Nu, het lagere ontwerp vind ik eigenlijk ook wel goed qua volume daar.
Ik vind het er qua vorm op de schets toch beter uitzien dan op de render, het is zeker wel een pluspunt dat men die groene ruimte daar schept.
Old January 16th, 2012, 08:28 PM   #27
batlo
Registered User

batlo's Avatar

toch een serieus gemiste kans vind ik op zo'n unieke locatie vind ik... die bovenste render ziet er toch best machtig uit niet?

Ook de schets was een pak speelser dan de render vind ik...

Last edited by batlo; January 17th, 2012 at 03:17 PM.
Old January 17th, 2012, 03:03 PM   #28
kweenie
Kweenie

Ja inderdaad, de eerste render zag er veelbelovend uit, veel meer dan die afgezwakte versie eronder. Qua hoogte zou die eerste echt niet misstaan daar, een beetje een baken vormen aan het water, het kon mooi geweest zijn.
Ik vind de renders wel redelijk vaag, in de krant zag het er toch iets beter uit meen ik me te herinneren...maar als ik eens goed kijk komt het ontwerp totaal niet overeen men de schets. Jammer, want die schets vond ik wel echt goed.
Old January 17th, 2012, 03:19 PM   #29
batlo
Registered User

batlo's Avatar

indeed, en ik had me ook al de bedenking zitten maken dat ze moeten oppassen dat het Buda-eiland geen drijvend bejaardennets wordt :p Hopelijk brengt de westelijke tip van Buda (waar de kraamkliniek van het hospitaal was) wat zuurstof met projecten voor jongere eilandbewoners
Old January 22nd, 2012, 07:37 PM   #30
batlo
Registered User

batlo's Avatar

heb een grotere afbeelding gevonden van het project Budalys:

Old January 22nd, 2012, 09:50 PM   #31
kweenie
Kweenie

Dat zag er toch eigenlijk echt wel geslaagd uit..helaas.
Bedankt voor de afbeelding!
Old September 18th, 2012, 09:01 AM   #32
batlo
Registered User

batlo's Avatar

Afgelopen weekend werd tijdens een feestelijke openingstweedaagse de Budafabriek officieel geopend. Zelf konk ik niet gaan, maar ben en passant wel al eens snel eens paar kiekjes gaan nemen in nieuwe inkomhal De renovatie en nieuwbouw is van de hand van Vlaams Bouwmeester Peter Swinnen (51n4e).

korte situering volgens 't Kortrijks Handelsblad:
Quote:
De creatieve werkplek is ondergebracht in de gebouwen van de oude textielfabriek Desmet-Dejaeghere op het Buda-eiland. Het wordt de fabriek van de toekomst waar ontwerpers, kunstenaars, studenten en ondernemers samen zitten. De renovatie van de fabriek kost 2,8 miljoen euro. De helft daarvan komt van subsidies van Vlaanderen en Europa.

artikeltje van vrijdag:
Quote:
Budafabriek gooit deuren open
EERSTE PERMANENT ECONOMISCH-ARTISTIEK PROJECT IN VLAANDEREN

KORTRIJK - Het is hoogmis in Kortrijk dit weekend. De Budafabriek gaat officieel open. Iedereen kan er twee dagen terecht. De optredens zijn gratis.
Er is lang over gepraat en gedebatteerd. Financieel kwam er steun uit Europa, maar het budget rondkrijgen was niet evident. En hier en daar moet nog wat afgewerkt worden. Maar de Budafabriek is zo goed als klaar om dit weekend iedereen te ontvangen.

Het wordt in de toekomst één werkplek voor gelijkgestemWie naar de Budafabriek komt, heeft iets gemeenschappelijks, zeggen de initiatiefnemers. Het is hun overtuiging dat vernieuwende projecten ontstaan uit coalities tussen mensen met diverse achtergronden. Daarom mag iedereen die het wil een kijkje gaan nemen. Je moet er echter iets voor terugdoen. Je eigen stoel maken bijvoorbeeld. Pas dan kan je gaan zitten.

‘Buda is vandaag de grootste werkplaats in Vlaanderen voor internationale professionele podiumkunstenaars’, zegt opdrachthouder voor de Budafabriek Franky Devos, ook directeur van Buda Kunstencentrum.

Devos: ‘Ons kunstencentrum hier nog uitbreiden was één van de mogelijkheden. Maar veeleer zochten we voor de Budafabriek naar partners. Het is een risicovol project waar we ons drie jaar de tijd voor geven. Want het is het eerste economisch-artistieke project in Vlaanderen.’

Elementen van dit ambitieuze plan zijn een café, een Budalab, een cinema, een co-workingplek, een werkplaats voor designers, ondernemers en artiesten en een expositieruimte.

Eén van de belangrijkste initiatieven is het Budalab. Dat laboratorium moet de volgende digitale revolutie mee helpen uitdragen. De Startrek Replicator wordt realiteit, als je techneuten mag geloven. Printen in 3D is nu al hip.

‘Belangrijk is ook dat de fabriek geen permanente ruimte biedt aan creatieve ondernemers. Daarvoor zijn er andere panden in de buurt’, aldus Devos. ‘Al onze locaties kunnen gehuurd worden voor evenementen, congressen en meetings.’

Muziek, verwondering én eten is de rode draad dit weekend op Buda. Maar wie zaterdagavond een gratis etentje wil in de fabriek moet daar iets voor over hebben.

Devos: ‘Vul een zak met voedsel en drank en kom op zaterdagavond. Kies de smaak die bij je past, breng er vijf ingrediënten van mee, één fles drank en één klare hap. Met deze ingrediënten mixen barkeerpers drankjes en bereiden koks en leerlingen van de hotelschool Sint-Niklaas hapjes. Vanaf 19.30 uur ben je welkom op Dam 2A.’
en van gisteren:
Quote:
Budafabriek lokt massa tijdens openingsweekend

Veel belangstelling zaterdag en zondag in de Budafabriek.

KORTRIJK - De Kortrijkse Budafabriek is met veel bombarie geopend. En het was een stijlvol feest. ‘Het komt er nu op aan de fabriek te laten werken’, zegt de oppositie. ‘En simpel is dat niet.’
De Budafabriek is een pareltje van renovatie. Dat kon ook minister-president Kris Peeters zaterdag bij de opening vaststellen.

Heel wat mensen kwamen in het weekend een kijkje nemen. Burgemeester Stefaan De Clerck (CD&V): ‘Als Chris Dercon, aan het hoofd van de Londense Tate Gallery, komt zien wat we van plan zijn en daar bijna gênant lovend over doet, dan betekent deze fabriek toch iets. Ik kan het niet genoeg herhalen dat wij deze fabriek openen in de binnenstad, net zoals we met K in Kortrijk deden. Het project kost de stad netto 1,4 miljoen.’

Geen isolatie

De bedragen over de kostprijs van de fabriek zijn onduidelijk. Er circuleren veel grotere bedragen. Bart Caron (Groen) staat principieel achter het initiatief om de oude fabriek een nieuwe bestemming te geven. Caron: ‘Waar ik ook achter sta, is de gedachte dat er in een stad artistieke en creatieve labo's mogen zijn, zoals de Budatoren en de Budafabriek. Creatie en innovatie is zinvol. En ik heb geen probleem met de samenwerking met het bedrijfsleven. De invulling van de Budafabriek lijkt me echter onduidelijk. Dat had veel beter moeten voorbereid zijn: een helder profiel, een duidelijke financiering. Nu lijkt het iets voor de happy few, maar wel betaald door iedereen. Dat is het beeld dat leeft bij veel mensen. Schande daarenboven dat het gebouw op geen enkele manier is geïsoleerd. De aansluiting tussen Interieur in Xpo en een bijhorende werking in het stadscentrum is positief. Maar wat daarna?’

Eurometropool

De partners van de Budafabriek zijn Flanders in Shape, Howest, Designregio Kortrijk, Leiedal. Buda wil ook betekenisvol zijn voor de Eurometropool. ‘Al die partners zijn verheugd dit centrum te gebruiken zonder bij te dragen tot de kosten’, pluisde Geo Verstichel van N-VA Kortrijk uit. ‘Ja, onze minister Muyters heeft subsidies toegezegd. Maar de Kortrijkse belastingbetaler zal het ook geweten hebben.’

Philippe De Coene (SP.A) geeft het project een kans.

‘Laat ons hopen dat de Budafabriek de komende jaren nuttig en zinvol wordt gebruikt en dat men het vertrouwen van de inwoners wint. Dat is niet simpel. Wij schrokken ook van de stadsbijdrage van 43.500 euro voor een openingsfeest, naast het geld van andere gesubsidieerde organisaties. Zoiets krijg je nooit uitgelegd aan gewone mensen.’

Old December 27th, 2012, 10:18 AM   #33
Bruggenbouwer
Registered User

Bruggenbouwer's Avatar

Quote:
BEZOEKERS VOOR POP-UPSTORE DRUKKEN HUN ONGENOEGEN UIT
Villa Desmet-Dejaegher maakt plaats voor parking
WOENSDAG 26 DECEMBER 2012, 03U00AUTEUR: KRIS VANHEE

KORTRIJK - De met afbraak bedreigde villa naast de Budafabriek op Overleie kreeg dit weekend bijzonder veel volk over de vloer. Er werd een pop-upstore met koffiebar georganiseerd in de villa. Veel bezoekers betreuren het dat het gebouw tegen de vlakte gaat. De villa moet wijken voor een ondergrondse parking.
De leegstaande villa naast de Budafabriek kreeg afgelopen weekend tweeduizend bezoekers over de vloer. Het pand werd eerder al gebruikt door jonge kunstenaars tijdens de biënnale Interieur. Nu bracht cafébaas en creatieve duizendpoot Brecht Soenen een weekend lang gepassioneerde ontwerpers, kunstenaars en keukenprinsen samen in de villa. ‘Een leuk gebouw dat we mogen gebruiken van het woon-zorgcentrum Heilig Hart', zegt Soenen, die het wel jammer vindt dat de villa afgebroken zal worden.

Het pand maakt eigenlijk deel uit van de Budafabriek, maar moet plaats ruimen voor de ingang tot een ondergrondse parking. Soenen is niet de enige die dat jammer vindt. Velen vinden het een schitterend gebouw dat best een andere invulling kan krijgen. Er is zelfs sprake van een petitie. Als de Budafabriek zoveel geld mag kosten, dan kan dit gebouw ook gered worden, vinden de vele bezoekers van de pop-upstore.

Vergunning is binnen

Algemeen directeur van het woon-zorgcentrum Heilig Hart Wino Baeckelandt gaf de ruimte al diverse keren in bruikleen. Hij begrijpt best dat veel mensen dit een mooi gebouw vinden. De woning hoorde bij de fabriek Desmet-Dejaegher, een voormalig textielveredelingsbedrijf. ‘We hebben de villa gekocht omdat er een nieuw project wordt gerealiseerd langs de Leieboorden', zegt hij. ‘Er is maar één mogelijkheid om een goede toegang te vinden voor onze ondergrondse parking en dat is via de villa. We hebben de bouwvergunning al op zak.'

Brecht Soenen, organisator van de pop-upstore afgelopen weekend, is cafébaas van café de Dingen. Hij spreekt zich niet uit over de afbraak van de villa, maar ook hij onderstreept de schoonheid van het gebouw. ‘Ik was vooral op zoek naar een boeiende locatie', zegt hij. ‘Maar iedereen vindt het blijkbaar zonde dat het gebouw tegen de vlakte gaat.' In de toekomst wil hij in gelijkaardige gebouwen in de stad pop-upstores organiseren.

In de Villa was een tijdelijke koffiebar ondergebracht en de vele kamers werden omgetoverd tot kleine winkeltjes waar kunstenaars en ontwerpers hun werk aan de man konden brengen. ‘Het is mijn droom om regelmatig dit soort pop-upstores te organiseren. Als je ziet hoeveel mensen er in één weekend gepasseerd zijn, dan is er zeker vraag naar.'
Bron: Het Nieuwsblad
Bruggenbouwer no está en línea   Reply With Quote
Old December 27th, 2012, 07:31 PM   #34
jonas.coryn
Registered User

jonas.coryn's Avatar

Gaat dit dan over deze villa?
jonas.coryn no está en línea   Reply With Quote
Old December 27th, 2012, 10:46 PM   #35
batlo
Registered User

batlo's Avatar

jep dat is het. Echt zonde dat daar wééral erfgoed op Buda tegen de vlakte gaat... heel die huizenrij langs de Budastraat mocht er een paar jaar al aan geloven nu weer een bepalend huis, dat Heilig Hart gaat wel heel ver in de 'verovering' van Buda vind ik...
Old December 30th, 2012, 09:30 PM   #36
batlo
Registered User

batlo's Avatar

Artikel met fotoreportage van het nieuwe kunstencentrum de Budafabriek met foto's van P. Dujardin (Architectenweb.nl)

Quote:
51n4e transformeert fabriek tot kunstcentrum

Een voormalige textielfabriek op Buda-eiland in Kortrijk is door het architectenbureau 51n4e getransformeerd tot een kunstcentrum. Het bureau heeft geen opvallend, maar vooral een inspirerend en dienstbaar gebouw willen creëren.

http://www.architectenweb.nl/bin/news/249968.jpg

De Budafabriek ligt op een eilandje in de Leie en temidden van andere dichte bebouwing. Het gebouw is de laatst overgebleven textielfabriek in de wijk. Het eiland moet het nieuwe culturele hart van de stad worden en het Buda Art Centre speelt daarin een rol.

51n4e heeft het gebouw tot een werkplaats voor de kunsten gemaakt, met studio’s en expositieruimten voor artists in residence. Daartoe deed het Brusselse bureau twee belangrijke ingrepen.

Twee ingrepen
Ten eerste heeft 51n4e centraal in het gebouw een vide gerealiseerd. Hierdoor kan daglicht tot diep in het grote volume vallen. In de vijfhoekige vide leidt een openbare trap naar diverse ruimten op vier bouwlagen. Hier bevinden zich onder andere een werkplaats, muziekpodia en multifunctionele ruimten met verschillende afmetingen en lichtomstandigheden. Op het dak is een terras gerealiseerd.

Ten tweede hebben de architecten een toevoeging gedaan: een open paviljoen aan de straat fungeert als entree. Het paviljoen is eveneens vijfhoekig, als een vormrijm met de vide in het gebouw. Daarnaast is het paviljoen opgetrokken uit gele baksteen, die in het oorspronkelijke fabrieksinterieur is aangetroffen. De entreeruimte beschouwen de architecten als een antichambre, waar de gasten een voorproefje krijgen van wat hun binnen te wachten staat.

Gebruiksgebouw
De gebouwconstructie is grotendeels hergebruikt. Op deze manier hebben de architecten bespaard op grondstoffen, maar ook de realisatie van een dergelijk groot gebouw voor de kunsten binnen het gelimiteerde budget mogelijk gemaakt. Met het materiaalgebruik en de details heeft 51n4e willen zorgen voor ruimte die uitnodigt tot tal van activiteiten en gebruikers. De informele uitstraling van de ruimten moet aanmoedigen tot het ontdekken van mogelijkheden voor creatie, expositie en ontmoetingen.

Doordat het gebouw voor ene groot deel ligt ingeklemd tussen andere bebouwing is het niet echt zichtbaar. De enige confrontatie tussen de stad en het Buda Arts Centre is – afgezien van de nieuwe entree – het dakterras. 51n4e vindt de relatieve onzichtbaarheid van de kunstfabriek geen probleem. “Het gebouw is een gereedschap om te zien, geen object om naar te kijken. Het voorkomt dat het een beeld wordt, maar schept daarentegen een omgeving”, aldus de architecten.

bron

Reply

Thread Tools
Display Modes Rate This Thread
Rate This Thread:

Posting Rules