daily menu » rate the banner | guess the city | one on oneforums map | privacy policy | DMCA | news magazine | posting guidelines

Go Back   SkyscraperCity > European Forums > Euroscrapers > Local discussions > Be. Forum > Belgische steden / Villes belges > Gent

Global Announcement

As a general reminder, please respect others and respect copyrights. Go here to familiarize yourself with our posting policy.

Reply

Thread Tools Rate Thread
Old October 1st, 2008, 11:12 AM   #21
Puinkabouter
killed Laura Palmer

Puinkabouter's Avatar

Likes (Received): 1025

Megalomaan misschien niet, maar wel gewoon slecht. Het noordelijke bovengrondse segment trekt namelijk op niets. Zo'n premetro heeft maar zin als de tram ook bovengronds een aanvaardbaar vlotte doorstroming heeft - een groot stuk eigen bedding en/of verkeersluwe straten dus. Dat is daar nergens het geval. Bovendien ligt de tunnelingang aan het Sluizeken, dat is aan de rand van het Patershol, de oudste wijk van Gent, en lijkt mij daarom niet meteen de meest geschikt plaats daarvoor.

Men had voor het uittekenen van zo'n premetrosysteem eerst het ganse net moeten hertekenen, wat men niet gedaan heeft. Inmiddels ziet het tramnet er anders uit dan toen, met de huidige hoofdlijn 1 die op een iets gunstiger traject rijdt dan de toenmalige hoofdlijn 4.

Dit is overigens een overzichtje van waterlopen die men in 1969 wilde dempen, wegens 'nutteloos geworden sinds de aanleg van de Ringvaart', oa. voor de aanleg van autobanen en metrotunnels:

Gelukkig is daar geen millimeter van gedempt. Sterker nog: een stuk van de waterlopen die hier al gedempt zijn, de Nederschelde, wordt zoals algemeen bekend binnenkort terug opengelegd.

Om meer en duidelijkere informatie te vinden over die metroplannen van destijds (voor de andere lijnen zouden er ook tunnelplannen bestaan hebben) zou ik eens naar het stadsarchief moeten gaan, maar geen tijd en goesting. Ik heb wel dit:

Wilde plannen voor het Gentse Openbaar Vervoer - deel 2

In het kader van de wedstrijd "Gent Morgen", waarvan sprake in de openingspost, werd door een bureau genaamd Lang-Schultz een maquette gemaakt die de stad moest doen warmlopen voor een monorail.

Die monorail zou een cirkel rond het centrum maken, met een paar antennes naar buiten het centrum. Het zou voor een deel de waterlopen volgen, die hiervoor niet of slechts beperkt zouden moeten gedempt worden, maar er zou wel enorm veel gesloopt moeten worden (Savaanstraat, Vlaanderenstraat, Abeelstraat,...), zoals te zien op de maquette. Stadsweefselvernietiging op z'n Brussels voor de NZ-verbinding. In de jaren '70 kende men duidelijk geen taboes.

Sponsored Links

Old October 1st, 2008, 06:10 PM   #22
Dequal
Architect

Dequal's Avatar

Likes (Received): 384

Buhu, savaanstraat :p moeten ze mijn school vernietigen :p
Old October 1st, 2008, 06:16 PM   #23
CuoreGR
Registered User

CuoreGR's Avatar

Likes (Received): 0

Voor de kenners: Monoraaaaaaaaiiiiiiiiiiiiiil

(En inderdaad: gelukkig dat dat dempplan niet is doorgegaan. Het zou Gent ongeveer even aantrekkelijk gemaakt hebben als de gemiddelde roemeense stad, ofzo)
Old October 1st, 2008, 09:20 PM   #24
X38
Registered User

Likes (Received): 21

Joehoe! Weer een aflevering van "de nooit gebouwde Gentse premetro"!
Puin, zok toch eens achter tijd & goesting .
X38 no está en línea   Reply With Quote
Old October 3rd, 2008, 06:34 PM   #25
Benonie
Bike It!

Benonie's Avatar

Likes (Received): 3470

Quote:
Originally Posted by CuoreGR View Post
(En inderdaad: gelukkig dat dat dempplan niet is doorgegaan. Het zou Gent ongeveer even aantrekkelijk gemaakt hebben als de gemiddelde roemeense stad, ofzo)
Zien Brussel en Antwerpen er met hun gedempte waterlopen (Zenne & resp. ruien) er dan wél even aantrekkelijk uit als een gemiddelde Roemeense stad?

Maar inderdaad een geluk dat het in Gent niet gebeurd is. Of toch niet helemaal, want in een ver verleden werden wel degelijk Gentse binnenwateren dichtgegooid.
Benonie está en línea ahora   Reply With Quote
Old October 3rd, 2008, 07:08 PM   #26
De Klauw
Registered User

De Klauw's Avatar

Bwa, niet iedere stad moet er uitzien als Amsterdam. Toch?
De Klauw no está en línea   Reply With Quote
Old October 3rd, 2008, 07:08 PM   #27
Unkown Student
Registered User

Unkown Student's Avatar

Hum, hoe meer hoe beter zou ik eerder zeggen
Unkown Student no está en línea   Reply With Quote
Old October 3rd, 2008, 08:16 PM   #28
X38
Registered User

Quote:
Voor de kenners: Monoraaaaaaaaiiiiiiiiiiiiiil
Bwah, monorail... ik heb het er niet zo voor, eerlijk gezegd.
Het heeft imo een veel te hoog pretparkgehalte en het dot me veel te veel aan seventies-Sciencefiction denken. In is in die tijden nogal hard gehyped, tot in de jaren '90 is het nogal "gemaakt modern" gemaakt...
In kan monorails dus niet echt serieus nemen als volwaardig transportmiddel (no offence).
Old October 3rd, 2008, 08:40 PM   #29
Benonie
Bike It!

Benonie's Avatar

Het is natuurlijk wél een volwaardig transportmiddel, maar ik hou er ook niet erg van.
Ik vind de infrastructuur gewoon lelijk. In een hypermoderne stad kan het nog net. In een oude stad zou het gewoon erg storend zijn. Net zoals het meeste wat op viaducten rijdt.
Old October 5th, 2008, 04:46 AM   #30
CuoreGR
Registered User

CuoreGR's Avatar

@X38: *zucht*. U is duidelijk geen kenner

@Benonie: gelukkig heeft Antwerpen nog andere troeven. En ligt de belangrijkste waterweg hier nog wel open. Brussel doet me soms wat aan een roemeense stad denken, alleen wat beter onderhouden. (En ook niet overal, uiteraard)
Old October 7th, 2008, 07:37 PM   #31
EvanG
Registered User

Likes (Received): 80

Quote:
Originally Posted by Benonie View Post
Zien Brussel en Antwerpen er met hun gedempte waterlopen (Zenne & resp. ruien) er dan wél even aantrekkelijk uit als een gemiddelde Roemeense stad?
lijkt me toch geen schande anders

EvanG no está en línea   Reply With Quote
Old October 7th, 2008, 08:46 PM   #32
X38
Registered User

Quote:
@X38: *zucht*. U is duidelijk geen kenner
En U bent ingenieur elektromechanica?

Ik blijf bij mijn standpunt. Al zal ik het een béétje aanpassen.
Een monorail kàn een volwaardig metro-transporttoestel zijn (Wuppertal bvb.), maar ik vind nog altijd dat het een veel te hoog pretpark- en seventiesgehalte heeft. Hoewel het zeer modern is (één van de nieuwste uitvindingen op transportvlak) vind ik het oubollig. Een véél te groot seventies-Sciecefictiongehalte. Overhyped.

Maar dit is eigenlijk wel offtopic...
Old October 7th, 2008, 09:04 PM   #33
Benonie
Bike It!

Benonie's Avatar

Quote:
Originally Posted by EvanG View Post
lijkt me toch geen schande anders
Die vergelijking met een Roemeense stad is op conto van CuoreGR te schrijven.
Of hij ooit een Roemeense stad heeft bezocht weet ik niet. Ik had ook al eens rondgesurft op Google Afbeeldingen en kwam ook tot de conclusie dat de meeste steden daar mooi zijn.
Doet me een beetje denken aan een Nederlander die de Luikse torens vergeleek met hoogbouw in Kaboel. Blijkt dat een stad zonder hoogbouw te zijn...
Old October 7th, 2008, 09:35 PM   #34
Puinkabouter
killed Laura Palmer

Puinkabouter's Avatar

@ X38: Chill, jongen. CuoreGR heeft het over iets totaal anders.

Morgen nog een streepje OV in dit topic. Maar ik zou ook nog een paar architecturale projecten willen tonen ook.
Old October 7th, 2008, 11:47 PM   #35
Dequal
Architect

Dequal's Avatar

Likes (Received): 384

Als het monorails zijn zoals in Tokyo of andere grote Aziatische steden heb ik daar geen problemen mee. Gewoon past het niet in Gent.
Old October 8th, 2008, 12:17 AM   #36
CuoreGR
Registered User

CuoreGR's Avatar

EvanG: "de gemiddelde". Als ik het over "de gemiddelde vlaamse gemeente" heb, ga ik ook geen foto's van Brugge of Antwerpen sturen.

X38: *zucht*

Benonie: ik heb helaas wel degelijk roemeense steden bezocht. Kan niet zeggen dat het mijn beste reiservaringen waren.
Old October 10th, 2008, 02:11 PM   #37
Puinkabouter
killed Laura Palmer

Puinkabouter's Avatar

Wilde plannen voor het Gentse Openbaar Vervoer - deel 3

Zo, een derde luik in een reeks over mobiliteitsplannen, ietsje later dan beloofd. En deze keer is het megalomanie troef.

In de jaren '60-'70 was er een zekere persoon, De Mandel (ken z'n volledige naam niet), die boekjes uitgaf met stedenbouwkundige ideeën en die rondstuurde langs de beleidsmakers, de zgn. Mandelboekjes. In 1969 bekritiseerde hij de plannen van de MIVG, zoals ik die in deel 1 toonde. Op dit plaatje zie je links het toenmalige tramnet in de Kuip. In het midden zie je de metroplannen zoals de MIVG ze voorstelde - een vervollediging van wat ik in deel 1 toonde - en rechts zie je het idee van De Mandel.

De Mandel stelde dus een volledig gesloten, ondergrondse ring rond de Kuip voor, met éénrichtingsverkeer in tegenwijzerzin. Het doet enorm denken aan wat men in Charleroi rond dezelfde tijd trachte te realiseren. De overeenkomsten tussen Gent en Charleroi zijn bij momenten echt treffend

Dit idee viel niet in dovemansoren. In het kader van de wedstrijd Gent Morgen (zie openingspost van dit topic), werd een voorstel ingediend door een groep Gentse stedenbouwkundigen die dit idee omzetten in een plan.

Dit toont weliswaar het plan voor individueel verkeer, maar het maakt in feite geen verschil: in deze ring, die alweer voor driekwart de laatste resterende waterlopen van Gent gebruikte, zou dienen voor auto's, trams en zelfs treinen, op verschillende niveau's. Wat blauw is, zou water blijven, met een diepliggende tunnelkoker onder het water. Voor de rest zie je vooral veel water dat in asfalt moest veranderen: de laatste honderden meters van de Leie, de volledige Muink- en Nederschelde, de Visserij en Achtervisserij, de Coupure...

Er zou ook gesloopt moeten worden voor bovengrondse verschuivingen van verkeersassen. Daar waar die monorail Sint-Barbara van de kaart zou geveegd hebben (maar niemand zou dat erg vinden, Dequal ), zou voor dit plan mijn oude school moeten geweken hebben voor het verbinden van de Bagattenstraat met de Coupure.

Dit is een detail uit dat plan, het knooppunt dat zou ontstaan aan de Zuid (voor wie zich moeilijk kan oriënteren hierin: het Noorden, met de torenrij, ligt links). De dikke rode lijn toont de Kuipring. Vanuit het Zuiden (rechts) komt er een treinspoor de stad ondergonds binnen, gebruik makend van de bedding van de Muinkschelde. Ter hoogte van de Waalse Krook zou daar dan onder de grond een - véél te klein - treinstation liggen, waarna de trein op de Kuipring verder rijdt.

Al een geluk dat 'Gent Morgen' een slechts een ideeënwedstrijd was. En dat de oliecrisis wat roet in het eten heeft kunnen gooien...
Old October 10th, 2008, 03:45 PM   #38
X38
Registered User

Interessant, maar erg duidelijk vind ik die plannetjes niet (ik ken Gent langs geen kanten eerlijk gezegd). En inderdaad, megalomanie troef. Alles Koning Auto- en stadsverwoestingsgeoriënteerd.
Old October 10th, 2008, 05:38 PM   #39
CuoreGR
Registered User

CuoreGR's Avatar

ik kan, op mijn hoge leeftijd, de lettertjes van de legende ook niet goed lezen :$
iemand die kan helpen?
Old October 11th, 2008, 11:29 PM   #40
Puinkabouter
killed Laura Palmer

Puinkabouter's Avatar

Legende bij de 2e afbeelding:

Legende bij de 3e afbeelding:

Reply

Thread Tools
Rate This Thread
Rate This Thread: