|
|
|
| daily menu » rate the banner | guess the city | one on one |
|
|
#21 |
|
Bike It!
Likes (Received): 473
|
31. Zalig terrassen op de hoek van de Blaesstraat.
![]() 32. ![]() 33. ![]() 34. Tevreden over de buit. ![]() 35. De Rommelmarkt loopt naar z'n einde. ![]() 36. ![]() 37. ![]() 38. ![]() 39. Inpakken en wegwezen! ![]() 40. ![]() 41. ![]() 42. Naar huis via de Blaesstraat. ![]() 43. In die straat vind je enkele mooi gerenoveerde woonblokken. ![]() 44. Hier rijdt je het best in de juiste richting... ![]() 45. ![]() 46. Niet alle blokken ogen even knus... ![]() 47. ![]() 48. Aan het einde van de Hoogstraat reed je door de Hallepoort de stad uit. De poort werd in de 19de eeuw zwaar gerestaureerd met toevoeging van de voor die tijd typische neo-romantische elementen. ![]() That's all folks. |
|
|
|
|
|
#22 |
|
BANNED
Likes (Received): 1
|
Prachtige foto's Benonie! Bedankt!
|
|
|
|
|
|
#23 |
|
New Brusseleir
Likes (Received): 0
|
Inderdaad een heel typisch stukje Brussel.
|
|
|
|
|
|
#24 |
|
Registered User
|
Knap gefotografeerd! Merci!
|
|
|
|
|
|
#25 |
|
City Geek
|
Knappe, sfeervolle foto's!
|
|
|
|
|
|
#26 |
|
Registered User
Likes (Received): 170
|
Heel mooie foto's!
![]() Blij te zien dat de "lelijke hoek" van het Poelaertplein in de steigers staat! Hopelijk maakt men ook snel werk van het bijgebouw van het justitiepaleis. |
|
|
|
|
|
#27 |
|
Registered User
|
Mooie foto's hoor!
Er hangt een gemoedelijke sfeer in de Marollen en hier en daar heb je enkele prachtige (maar voor velen onbekende) gebouwen zoals de 'cité Hellemans' uit 1913 (foto 43 tot 46), maar ook de kleuterschool van Victor Horta. Het Poelaertplein vind ik trouwens zeer sfeervol gerenoveerd. Ik hou trouwens wel van het prachtig bewaarde symmetrisch concept van het plein, zelfs de Hilton lijkt er vanaf hier niet te misstaan. |
|
|
|
|
|
#28 |
|
Bike It!
|
BRUSSEL centrum
Terwijl we toch op dreef zijn, nog een flinke serie, ditmaal van het hart van de stad.
1. Vlaamse neo-neo-renaissance uit de 20ste eeuw en authentieke gotiek. ![]() 2. De Sint-Michiels en Sint-Goedelkathedraal met vernieuwd voorplein. ![]() 3. ![]() 4. De omgeving van de kathedraal. Voor dit stompje sneuvelde de mooie sixties Lottotoren. ![]() 5. ![]() 6. De historische Bergstraat leidt ons naar de Grote Markt. Het rechterdeel heeft de kaalslag van de Noord-Zuidverbinding overleefd. De linkerhelft is nieuwbouw. ![]() 7. ![]() 8. Het gezellige Spanjeplein. ![]() 9. De Magdalenakerk. ![]() 10. De Sint-Hubertusgallerijen. ![]() 11. ![]() 12. De Grote Markt met sublieme stadhuis. ![]() 13. Het Huis van de Hertogen van Brabant ![]() 14. Detail van een gildenhuis. ![]() 15.
|
|
|
|
|
|
#29 |
|
Bike It!
|
16. Het gereconstrueerde Broodhuis
![]() 17. BruxselBravo (of zoiets) ![]() 18. ![]() 19. ![]() 20. De Karel Bulsstraat, genoemd naar de redder van het Brussels patrimonium. ![]() 21. De Stoofstraat. Alle wegen leiden naar... ![]() 22....juist ja ![]() 23. Stripmuur. ![]() 24. Doorkijkje vanuit de Lombardstraat naar de Rijke Klarenkerk ![]() 25. Plattesteenstraat. ![]() 26. Het lijkt wel Barcelona... ![]() 27. Et voilà. We staan op de boulevard. De Anspachlaan. ![]() 28. ![]() 29. De Beurs. ![]() 30.
|
|
|
|
|
|
#30 | |
|
BANNED
|
Weer een mooie reeks Benonie!
Een kleine opmerking toch over foto Quote:
|
|
|
|
|
|
|
#31 |
|
Bike It!
|
31. De trendy Dansaertstraat.
Nog niet zo gek lang geleden stond een flink pak van de panden te verkommeren. ![]() 32. Nogmaals het Beursplein. ![]() 33. ![]() 34. ![]() 35. Muziek aan de Beurs. ![]() 36. Deze kleine huisjes staan al eeuwenlang tegen de Sint-Niklaaskerk geleund. ![]() 37. ![]() 38. Nee, niet de Rue Des Bouchers, wel de Kaasmarkt. ![]() 39. Oud en nieuw: het Sint-Jansplein. ![]() 40. Vroeger een grauwe betonblok, nu een mooi gerenoveerd kantoorgebouw. ![]() 41. Het Brussels Parlement. Mooi gelegen naast een...kaalslag. Brussel op z'n Brussels... ![]() 42. Mislukte boulevard: De Keizerslaan. Nu wel mooi heraangelegd. ![]() 43. Op naar het Zuidstation: Hallepoortlaan en omgeving. ![]() 44. Brusselse nachtmerrie voor urbanisten en verkeersdeskundigen: de Kleine Ring. ![]() 45. ![]() 46. Het Fontainashof. In Sint-Gillis, veronderstel ik? ![]() 47. Eindelijk nieuwbouw aan de Midi. De kersverse Swiss Life-building. ![]() 48. Oogt fraaier dan verwacht. ![]() 49. Tram af, trein op...verlaten Zuidmarkt. ![]() Dag Brussel! Au revoir! |
|
|
|
|
|
#32 |
|
Registered User
Likes (Received): 5
|
Zeer mooie foto's. Nu zie je de bouwblokken in detail. Ziet er heel goed uit. Veel grandeur. Brussel stad is echt de koning van het hele gewest. Daar kan geen Molenbeek of Anderlecht aan tippen. Onderhoudt men de klassieke panden nu wel goed?
|
|
|
|
|
|
#33 | ||
|
Bike It!
|
Quote:
De linkerkant van de Bergstraat is pure nep-architectuur. Moderne betonblokken in een 'oud' bakstenen kleedje. ![]() Quote:
Men heeft tenminste de moeite gedaan om terwille van de toeristen de geest van de verloren Putterijwijk wat te herstellen. Het Spanjaardplein oogt nu toch wat knusjes. Een hypermoderne glazen gebouw had misschien meer kwaad dan goed gedaan, de povere kwaliteit van de Belgische laat-20ste eeuwse architectuur kennende. Het chique hotel tegenover het station vind ik pas echt lelijk. Een soort overgangsarchitectuur, veronderstel ik. Hier had wel moderne architectuur gekund. Maar dat had dan waarchijnlijk alweer een log, stomp gedrocht à la Central Plaza geworden, of hoe heet dat onding dat de Lottotoren moet doen vergeten? |
||
|
|
|
|
|
#34 |
|
Delegate of Holland
|
erg leuke plaatjes! wat een heerlijke stad om een dagje heen te gaan.
k vraag me af, is het voor Belgen erg gewoon om hun hoofdstad een dagje aan te doen op vrije dagen? wat is dan het voornaamste doel? is Antwerpen meer populair voor een dagje stad?
|
|
|
#35 |
|
Delegate of Holland
|
dit omdat je vroeger als jongere in mijn geboortestad Alkmaar niet hip was als je niet af en toe de Kalverstraat aan deed voor je nieuwe kleren, en ieder kind werd als onderdeel van de opvoeding wel ns naar Artis gebracht.. maar k heb wel eens het idee dat Antwerpen die functie voor Vlaanderen vervult
|
|
|
#36 |
|
BANNED
|
Ik kan natuurlijk niet voor anderen spreken (als Brusselaar) maar vroeger gingen we overal wel naar toe: Antwerpen, Gent, Leuven, de kust, de Ardennen. Ik denk dus dat de meeste mensen naar hun provinciehoofdplaats gaan om te winkelen, niet specifiek naar Antwerpen. Wij gingen dus wel hoofdzakelijk winkelen in Brussel en in ons geval naar het Westland shopping center in Anderlecht. (niet echt hip...)Later als 20 plusser ging ik vaak naar Leuven, want daar zat mijn lief. Ik zou het wel interessant vinden om te weten waar de Vlamingen en Walen het vaakst gaan winkelen. |
|
|
|
|
|
#37 | |
|
Bike It!
|
Quote:
Het valt me wel op dat gerenoveerde gevels in Brussel al gauw hun vuil vet- en roetlaagje terugkrijgen. Er zal toch eens iets moeten gedaan worden aan de luchtvervuiling in de hoofdstad, wil men het patrimonium duurzaam beschermen. |
|
|
|
|
|
|
#38 |
|
killed Laura Palmer
Likes (Received): 56
|
Man! Dat zijn mooie foto's. Ik heb altijd zo'n beetje een haat/liefde verhouding gehad met Brussel, maar nu borrelt echt wel de liefde op! <3
Ik ben er maandag héél kort effe geweest voor een concert in de AB, in totaal was ik misschien 3,5 uur in Brussel, maar ik had goesting om er uren in rond te lopen. Nachtelijk Brussel verkennen... het leek in elk geval aanlokkelijk...
|
|
|
#39 |
|
Bike It!
|
Deze lag nog ergens in een mapje.
|
|
|
|
|
|
#40 |
|
Bike It!
|
photos/foto's : door Benonie
Vorig weekend enkele dagen in Brussel vertoeft. Ruimschoots de tijd om hier en daar een plaatje te schieten, o.a. van Brussel-Centraal.
Aan de nieuwe gang is nog steeds heel wat werk, al raken de winkelruimtes stilletjesaan bezet, o.m. met een Panos en een Express-superette. Metrostation Brussel-Centraal ![]() 'Uitgekleed' perron. Geeft een fotogeniek effect... ![]() De stationshal van Horta. Ik vind de hal persoonlijk wel geslaagd. Enkele foto's zijn ietwat onscherp, normaal zou ik ze deleten. Maar omdat deze hal op dit forum zelden de revue passeert, plaats ik ze toch maar. ![]() ![]() ![]() ![]() De nieuwe gang met commerciële ruimtes: ![]() En de koepel: ![]() ![]() Van de Madeleine-ingang zelf heb ik geen foto's, maar die zag er nu al erg toegetakeld uit.... |
|
|
|
![]() |
| Thread Tools | |
| Display Modes | Rate This Thread |
|
|