|
|
| daily menu » rate the banner | guess the city | one on one |
|
|
#1 |
|
Bike It!
Likes (Received): 347
|
(B) Brussel : Anderlecht
Enkele foto's uit de oude doos:
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]()
|
|
|
|
|
|
#2 |
|
Bike It!
|
Nee hoor, grapje.
De oplettende kijker had natuurlijk de wat anachronistische auto's gemerkt op de 2 laatste foto's. De foto's zijn gewoon vorig weekend genomen tijdens een wandeling rond de Sint-Guidokerk in Anderlecht. Om de hoek ligt metrostation Sint-Guido. In kleur geeft dit het volgende beeld: 1. en volgende: De Porseleinstraat met laatmiddeleeuwse Sint-Pieter-en-Sint-Guidokerk. ![]() 2. ![]() 3. ![]() 4. ![]() 5. ![]() 6. ![]() 7. ![]() 8. Het piepkleine begijnhof, gesticht in de 13de eeuw, met huisjes uit de16de eeuw. ![]() 9. ![]() 10. ![]() 11. Even verder vind je het wereldberoemde Erasmushuis, waar de Rotterdamse wereldburger/humanist enige tijd verbleef. ![]() 12. ![]() 13. ![]() 14.Er is ook een kruidentuin annex filosofische tuin. ![]() 19. De Rue Wayez: dé winkelstraat van Anderlecht. ![]() 20. Anderlecht oogt heel wat minder grootstedelijk dan bvb Schaarbeek of Elsene: Dit is het centrale Dapperheidsplein met begin-20ste-eeuwse woningen. ![]() 21. Dit kon om het even welke Belgische provinciestad zijn. ![]() 22. Het gele hoekhuis rechts is de Brasserie Belle Vue, waaraan het befaamde geuzebier haar naam dankt. ![]() 23. De statige P. Jansonlaan. ![]() 24. ![]() 25. De cascadefonteintjes aan het begin van het Astridpark ![]() 26. Waterpartij met zicht op Brussel. ![]() 27. Het Astridpark. Anderlecht is een erg groene gemeente. ![]() 28. De stadion van RSC Anderlecht aan de rand van het park. [ ![]() 29. Wonen temidden het groen in de Scherdemaalwijk uit de sixties. ![]() 30. Het andere Anderlecht. Functioneler maar minder idyllisch. Met mijn excuses voor de soms mindere kwaliteit, maar de batterijen waren nog leger dan in Koekelberg, en de zon wou ook al niet mee. Last edited by Benonie; October 24th, 2006 at 08:47 PM. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Registered User
Likes (Received): 0
|
Mooie reeks!
Ik woon net achter die heuvel op foto 28
|
|
|
|
|
|
#4 |
|
Registered User
Likes (Received): 11
|
Een stukje Brussel die ik niet ken. En verassend mooi, op de foto's althans.
|
|
|
|
|
|
#5 |
|
Funk me
|
wauw
|
|
|
|
|
|
#6 |
|
...
|
De eerste keer dat ik Anderlecht zie, althans op foto. Knappe reeks.
|
|
|
|
|
|
#7 |
|
tiptoe
|
Wauw, ik wist niet dat mijn ploegje in zo'n iddyllische stad speelt!
En dan te bedenken dat ze wss gaan verhuizen... (tja, 't zal moeten hè) Prachtige foto's Benonie! |
|
|
|
|
|
#8 |
|
Registered User
|
Die 'idyllische stad' is waarschijnlijk wel niet meer dan een paar straatjes in de oude dorpskern van Anderlecht.
|
|
|
|
|
|
#9 |
|
Registered User
|
Heel mooi in beeld gebracht. Is blijkbaar de moeite om eens te gaan kijken.
|
|
|
|
|
|
#10 | |
|
Bike It!
|
Quote:
De Porseleinstraat wordt jammer genoeg ontsiert door een stuk braakland, waar vroeger drukkerij ASAR was. Nu is dit naar Brusselse traditie "'voorlopig' een parking. Het begijnhof is piepklein en telt slechts 8 huisjes rond een binnenplaatsje. Het Erasmushuis ligt er vlakbij. Het gemeentebestuur heeft steeds gepoogd dit dorpse karakter te behouden. Zo werd na de kaalslag van de metrowerken geopteerd voor kleinschalige, bakstenen bebouwing met slechts 2 bouwlagen. Hetzelfde geldt voor het cultureel centrum naast het begijnhof. Het algemene straatbeeld is gelukkig heel wat minder verloederd dan de wijk Kuregem rond het Zuidstation doet vrezen. Integendeel, Anderlecht heeft een verzorgde indruk, met veel aandacht voor groen, waar mogelijk. Maar daar weet YDB als inwoner uiteraard heel wat meer over. |
|
|
|
|
|
|
#11 |
|
Registered User
|
Hele mooie foto's benonie!
Eigenaardig dat het begijnhof niet is hoeven sneuvelen tijdens de negentiende eeuwse stadsuitbreidingen. Het begijnhof van Brussel is nagenoeg wel helemaal gesloopt, met uitzondering van de prachtige barokke kerk. Ook de prachtige gotische kerk van Anderlecht is eerder uitzonderlijk voor een Brusselse gemeente. Hieruit blijkt dat Anderlecht al lang voor de expansie van Brussel een volwaardige zelfstandige gemeente was met een eigen geschiedenis. |
|
|
|
|
|
#12 | |
|
Bike It!
|
Quote:
|
|
|
|
|
|
|
#13 |
|
Registered User
|
Het is jammer dat uitgerekend de Wayezstraat (ooit behorend tot de top van de Belgische winkelstraten) de verloedering naar het oude gemeentecentrum brengt.
|
|
|
|
|
|
#14 |
|
Registered User
|
Merci d'avoir photographié ma rue
![]() Très belles photos. |
|
|
|
|
|
#15 | |
|
Bike It!
|
Quote:
Maar ik kan me voorstellen dat de straat er 40 jaar terug chiquer uitzag. |
|
|
|
|
|
|
#16 |
|
Bike It!
|
|
|
|
|
|
|
#17 |
|
Registered User
|
|
|
|
|
|
|
#18 |
|
Registered User
|
Goh, je moet niet zo ver terug de tijd in hoor. 'k ben nu 24, en tot ongeveer 10-12 jaar geleden deed ik bijna elke zaterdag met m'n ouders nog de hele straat (tot aan het kanaal dus), geleidelijk werd dat tot aan de Doverstraat en uiteindelijk kwamen we niet verder meer dan het Verzetsplein, halfweg. Het is er echt serieus op achteruit gegaan op nauwelijks een 10tal jaar: phoneshops, 'brolwinkels' zoals we ze hier noemen, enz. Zeker in het deel tussen kanaal en de Doverstraat is het flagrant. Maar ik denk dat het helaas een algemeen fenomeen is geworden in de meeste winkelstraten in grote steden, behalve de Nieuwstraat en de Meir dan, voorlopig nog...
|
|
|
|
|
|
#19 |
|
Registered User
|
Hier zitten blijkbaar een aantal mensen die in Anderlecht wonen of er een nauwe binding mee hebben.
Waar hebben jullie school gelopen? Ik ging naar de Regina Assumptaschool in de Adolf Willemynsstraat (achter de shopping) en het Sint-Niklaasinstituut aan de Bergense Steenweg. |
|
|
|
|
|
#20 |
|
Registered User
|
Anderlecht, dat een federatie van gehuchten vormt, heeft, verbonden met het Pajottenland, lange tijd een zelfstandig leven geleid. Alleen de wijk Kuregem heeft zich in een snel tempo ontwikkeld, in de tweede helft van de 19de eeuw. Ondanks het verdwijnen van onrendabele bedrijven, het overwelven van de oude Zennearm en de sociale woningbouw kende Kuregem tot de sterke immigratie van buitenlandse arbeidskrachten (ca. 26,75% van de totale bevolking) in de jaren zestig een aanzienlijke bevolkingsteruggang. De dorpskern, geïsoleerd van de stad Brussel door de periodiek overstroomde Zennevallei en door het Kanaal Brussel–Charleroi, ontwikkelde zich in de 19de eeuw vrij zelfstandig. Door de aanleg van nieuwe wegen in het laatste kwart van de 19de eeuw werd de dorpskern meer met Brussel verbonden. De ontwikkeling van de gemeente sinds de jaren dertig onderscheidt zich van de rest van de agglomeratie doordat de aanleg van woonzones wordt bepaald door een gemeentelijke grondregie, die privéverkaveling en grondspeculatie uitsluit.
Encarta® - Encyclopedie. © 1993-2002 Microsoft Corporation/Het Spectrum. Alle rechten voorbehouden. |
|
|
|
![]() |
| Thread Tools | |
| Display Modes | Rate This Thread |
|
|