|
|
| daily menu » rate the banner | guess the city | one on one |
|
|||||||
| Fotoforum Foto's van wolkenkrabbers, skylines en de gebouwde omgeving. |
![]() |
|
|
Thread Tools | Display Modes |
|
|
#1 |
|
Your advertisement here?
Likes (Received): 2
|
Nederlandse woonwijken: Den Haag Ypenburg
Uit nieuwsgierigheid ben ik vorige week naar Ypenburg geweest om te kijken hoe dat er uiteindelijk uit is komen te zien. Ik was vooral benieuwd naar de gekleurde huizen van MVRDV (in het begin van de fotoserie), maar ik heb de rest van de wijk ook even meegepakt. Ik voorzie de foto's van commentaar, maar probeer ook vooral zelf een mening te vormen over wat je ziet.
01. Het eerste deel van Ypenburg waar ik doorheen ben gekomen is ontworpen door MVRDV, een aantal woonblokken waarbij auto's niet zijn toegelaten in het gebied. De woningen staan redelijk dicht tegen elkaar, en zijn bekleed met één materiaal, in dit geval dus dakpannen. Deze foto is genomen aan de buitenkant van het gebied, waar de auto's dus staan. ![]() 02. ![]() 03. De woningen zijn te bereiken door middel van deze gangen. Breed genoeg om met een aantal mensen naast elkaar te lopen, maar smal genoeg om een onveilig gevoel te geven zodra de begroeiing zijn volle grootte heeft. ![]() 04. ![]() 05. Op bepaalde plekken in de buurt is de ruimte wat opener gelaten voor een speelplein. ![]() 06. Ik kon het niet helpen, maar zag een grote gelijkenis tussen de vorm en kleuren van het speelhuisje en de 'normale' huizen... ![]() 07. ![]() 08. ![]() 09. Het vuilnis wegbrengen als je in het midden van de buurt woont is geen pretje omdat je dan een eind moet sjouwen om je vuilnis op het afvalverzamelpunt te krijgen. ![]() 10. De voorgaande buurt word van de andere buurten gescheiden door middel van een brede sloot. ![]() 11. ![]() 12. Op weg naar de volgende buurt ![]() 13. De volgende buurt is ontworpen door iemand met een grote angst voor de buitenwereld. ![]() 14. Dit zijn namelijk woningen. ![]() 15. Hoe het wonen hier in zijn werk gaat is moeilijk te zien aangezien alles achter een gesloten gevel gebeurt. Volgens mij hebben de bewoners een gezamenlijke binnentuin, wat moet compenseren dat je niet de straat op kan kijken. ![]() 16. Ertegenover staat een basisschool. Zodra de kinderen in de wijk wat ouder worden en op straat gaan hangen zal deze school het eerste slachtoffer worden van vandalisme omdat er geen sociale controle vanuit de omgeving over het gebied heerst. ![]() 17. Semi-hoogbouw ![]() 18. ![]() 19. Water, groen en steen... ![]() 20. Volgende buurtje: een aantal half-gesloten blokken omgeven met een gracht eromheen. De buitenkant is grijs en zwart, de binnenkant moet in de komende jaren een groene oase worden. 21. In tegenstelling tot de vorige buurt is het binnenplein hier wel gewone (semi)openbare ruimte. ![]() 22. Langs deze kabels moet de begroeiing klimmen. ![]() 23. Van blok naar blok ![]() 24. ![]() 25. De volgende buurt is wat traditioneler van opzet. Rijtjeshuizen met een voor en achterkant. ![]() 26. Aan de voorkant een woonstraat zonder auto's... ![]() 27. Aan de achterkant kan je je bolide kwijt. ![]() 28. Niks nieuws eigenlijk... ![]() 29. ![]() 30. Meer grachten en watertjes. In Ypenburg is duidelijk rekening gehouden met waterberging in de toekomst. ![]() 31. Een wenkbrauwfronsende mix van verschillende bouwstijlen ![]() 32. Eindelijk! Het centrum van Ypenburg met de o zo kenmerkende rode torens. 's Avonds lichten de toppen van de torens op in continu veranderende kleuren (geen foto's helaas), overdag zijn er gewoon. ![]() 33. Alle torens op een rij, plus de nog niet in gebruik zijnde tramlijn [panorama] ![]() 34. Gezien vanaf de gesloten blokken [panorama] ![]() 35. We gaan eerst nog even een woonwijk naast het centrum bekijken, deze zogenaamde drive-in woningen. ![]() 36. Drive-in woningen want je kan er zo naar binnen rijden. Of drijven, als het heeft geregend. ![]() 37. Erachter staan een aantal bungalowwoningen. ![]() 38. Met op de achtergrond het centrum. ![]() 39. Wat mij betreft iets te streng om het echt gezellig te krijgen, maar ach, in Italië werkt het ook al tijden... ![]() 40. ![]() 41. Zie je wel? ![]() 42. Leuk, hangende lampen. Vooral handig als het druk op straat is, loop je niet tegen een lantarenpaal aan... ![]() 43. Ingang van één van de torens. ![]() 44. De belangrijke winkelstraat. Een stukje terug ter hoogte van de supermarkten is het wel wat drukker. ![]() 45. Als je de winkelstraat uitloopt en je kijkt om je heen, dan heb je het volgende panoramische uitzicht: ![]() 46. Ik besluit nog één straatje in te lopen voordat ik terug naar de auto ga. ![]() 47. Dikke 2-onder-1-kap-villa's ![]() 48. Binnenpleintje ![]() 49. Dichtere bebouwing naar de tramlijn en verkeersas toe, waarschijnlijk om de geluidsoverlast naar de achterliggende buurt wat te temperen. ![]() 50. Zie je de overeenkomsten? ![]() 51. Voorkant ![]() 52. Achterkant. ![]() 53. Balkon met uitzicht op een schoolplein. Hier zit het wel goed met de sociale controle, alleen jammer dat de school bestaat uit noodgebouwen (niet zichtbaar op de foto) ![]() Dat was het! Ik hoop dat jullie hebben genoten van de foto's en het commentaar. Ook hoop ik dat ik niet te negatief overkwam over Ypenburg, want de meeste delen hebben mij positief verbaasd. Het straalt allemaal kwaliteit uit, en er is genoeg diversiteit in de wijk om de door sommige kenners verwachtte verloedering tegen te gaan. Een aantal ontwerpers hebben duidelijk lopen experimenten, met goede en minder goede resultaten, maar het zorgt wel voor een verrassende wijk. We lopen hier allemaal wel eens te zeiken over Vinexwijken, maar ik denk dat menig land jaloers is op de manier waarop wij met onze ruimte omgaan en de kwaliteit die we erin kunnen stoppen. Bedankt voor het kijken! Edit: foto 44 verkleind Last edited by bobdebouwer; August 2nd, 2008 at 10:45 AM. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Registered User
Likes (Received): 0
|
Leuk dat ik zo eens een kijkje kan nemen in Ypenburg !
![]() Ze hebben in ieder geval geprobeerd veel te varieren met ontwerp van huizen maar vooral ook met hoe je de openbare ruimte indeelt. Daar ben ik minder enthousiast over. Volgens mij moeten we het maar gewoon laten bij een straat met auto´s, een voortuin en dan het huis. Architectuur is afwisselend en soms heel goed en soms ook wat minder geslaagd, maar ja dat zie je overal. Vooral dat centrum ziet er goed uit! Al met al volgens mij toch wel een leuke wijk!
|
|
|
|
|
|
#3 |
|
Road user
Likes (Received): 435
|
Interessante serie, aangezien ik zelf ook in zo'n wijk woon. Ik kan niet zeggen dat alle bouwstijlen me kunnen bekoren, sommige blokken zijn net bunkers, maar gevarieerd is het zeker.
|
|
|
#4 |
|
tunelion
Likes (Received): 1
|
dat is met stip een van de lelijkste nieuwe wijken die ik ooit heb gezien. zou er serieus niet dood gevonden willen worden. de afwisseling kan ik wel waarderen, maar de afwisseling tussen wat! de blokken zijn echt bedroevend, met name die kleine 'arbeidershuisjes'. ze hadden denk ik wat beter naar fascinatio of ijburg moeten kijken ofzo.
|
|
|
|
|
|
#5 |
|
Registered User
|
45. "Steentijdsingel" - What's in a name
![]() Sommige dingen zijn oké, zoals het centrum, maar andere zijn werkelijk afschrikwekkend (de meeste van foto 1 to 24). Tof zo'n tramlijn, vind ik altijd een mooi gezicht. Wanneer gaat 'ie rijden? Interessante foto's! |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Road user
Likes (Received): 435
|
http://img361.imageshack.us/img361/1...burg084kg8.jpg
Wie wil er nu links in zo'n bunker wonen, en rechts in zo'n Afrikaans golfplatenhuis? Ik wed dat je hier ook nog idiote bedragen voor moet neertellen.
|
|
|
#7 |
|
student
|
Je hebt de mooiste delen gemist, zoals de Singels en dan verder van het centrum en de Bras. Waterwijk, het deel tot foto 32 is naar mijn mening veruit het lelijkste deel in Ypenburg. Toch wel erg leuke fotos al met al
|
|
|
|
|
|
#8 |
|
NL
Likes (Received): 8
|
OMG! Vreselijk!
Die huizen met die dakpannen en die andere golfplaten huizen en die zwarte bunkers! Ze zijn zo weinig inspirerend en zo gesloten! Echt vreselijk! de huizen ana het water zijn mooi evenals de blokken in het centrum. |
|
|
|
|
|
#9 |
|
Registered Abuser
Likes (Received): 68
|
Grote delen kunnen mij niet bekoren maar ik moet zeggen dat ik die blokken op 45 wel erg geslaagd vind.
|
|
|
|
|
|
#10 |
|
Registered User
|
leuke foto's, ik zie ze graag vaker
idd vreselijk die eerste paar huizen tot foto 32. foto 32 is het mooist. Het allermooiste deel Boswijk heb je naast de bras en groot deel van singels ook gemist. |
|
|
|
|
|
#11 |
|
Gouda's Glorie
Likes (Received): 85
|
Die appartementen in het centrum zijn wel aardig, maar dit is denk ik helaas wel een van de probleemwijken van de toekomst. Bijna alles wat fout is gegaan doen ze hier nog eens over...
Originele serie trouwens.
|
|
|
#12 |
|
Bas
|
Hele mooie fotoserie, het laat goed zien hoe stedebouwkundige misplanning en wansmaak samengaan, eigenlijk is het zonde van de tijd om hier rond te lopen voor zo`n fotoserie. Ik zou een beetje een DDR gevoel uit de jaren zestig krijgen als ik hier plotseling zou worden gedropt. Dat mensen hier wonen, is misschien wel omdat ze moeten. Je hebt geen andere keus. En inderdaad, dit is een toekomstige probleemwijk, al weet ik niet wat de verhouding is tussen koop-en huurwoningen, want dat is ook van invloed op het al of niet downgraden van zo`n wijk.
Waar is hier de nooduitgang? Nou ja, hoe dan ook, hartelijk dank voor het laten zien van enige Vinex-ellende. |
|
|
|
|
|
#13 |
|
Willem II Tilburg
|
Ik woon zelf in een vinex-wijk, maar van deze wijk word ik alles behalve vrolijk. wat een lelijkheid en treurigheid. het winkelcentrum is ook nog eens zwaar lelijk en ongezellig.
|
|
|
#14 |
|
Lord of the Lampposts
|
Die eerste huizen vind ik nog wel leuk. Is een keer wat anders verder zitten er wel leuke dingen tussen maar ik krijg bij veel toch wel een beklemmend gevoel. Of het net iets te vol staat met huizen.
|
|
|
#15 |
|
Member
|
Mooie rondleiding. Wat zijn die dakpanhuizen en golfplaathuizen lelijk. Hetzelfde geldt voor de voordeuren op 15 en 18. De wooncomplexen op 11 en 14 lijken wel fabriekshallen. Vreemd dat de pui op 39 niet de eigen HEMA huisstijl heeft.
|
|
|
|
|
|
#16 |
|
Registered User
Likes (Received): 1
|
Pfff, treurig zeg. Wat een lelijke wijk. Ik zou niet kunnen wonen i een bunker. Het is idd wel mooi dat er een tram door de wijk heen gaat op een apart groen trace, maar daar is alles mee gezegd. Doe mij dan maar Barendrecht Carnisselande.
|
|
|
|
|
|
#17 |
|
hemelschraper
Likes (Received): 13
|
Mwôh, ik moet zeggen dat ik het toch wel een geslaagde wijk vind, al zijn er zeker een paar enorme architectonische missers (golfplaten/dakpannen) en middelmaat. De torens geven het geheel best een herkenbare smoel. Laatst reed ik in de trein van Utrecht naar Den Haag en dan zijn ze toch wel een blikvanger. Maar goed, fantastisch is het allemaal ook niet. Bedankt voor de mooie reportage!
|
|
|
|
|
|
#18 |
|
student
|
-edit-
|
|
|
|
|
|
#19 |
|
Zitterd veur ummer
Likes (Received): 34
|
Leuke serie, maar een leuke wijk/ stadsdeel lijkt het me niet. het centrum vind ik erg geslaagd, maar daarbuiten is het niet echt mijn smaak. Sommige huizen lijken met bedrijfspanden en die huizen op foto 13 staan binnen de korste keren vol met graiffitie. Wel leuk is het vele water in de wijk.
|
|
|
|
|
|
#20 |
|
Registered User
Likes (Received): 97
|
Het valt mij allemaal heel erg mee, en dan lees ik in deze thread ook nog eens dat dit het lelijkste deel is.
Ik zie in deze serie een groot aantal verschillende huizen. Dat is erg mooi! Jammer alleen is dat zo'n soort van huizen direct in grote series gebouwd wordt, waardoor het binnen de wijk toch weer eentonig wordt. Die dakpannenhuizen van de eerste foto's zijn bijvoorbeeld best aardig, mits je het bij een paar rijtjes houdt. Hetzelfde geldt voor die golfplaten huizen. (Die kunnen overigens nooit al te duur zijn, want een golfplaat kost 30 euro per meter.) Het idee van de hofjes is erg leuk. Daar ben ik een grote voorstander van, omdat je zo de saamhorigheid in de buurt vergroot. Bovendien kunnen mensen zich dan beter terugtrekken als ze willen. Ik refereer hierbij uiteraard naar de grote woonblokken met binnentuin die je in grote steden vindt. Erg jammer is het gebouw op foto 18. Ik snap niet dat de gemeente dit heeft toegestaan, omdat gevreesd moet worden voor de veiligheid op straat. Zowieso is het geen prettige gedachte dat mensen zich letterlijk afkeren van de maatschappij. Al met al liet deze serie een aantal zaken zien die elders navolging kunnen vinden.
|
![]() |
| Thread Tools | |
| Display Modes | |
|
|