daily menu » rate the banner | guess the city | one on oneforums map | privacy policy | DMCA | news magazine
Old February 23rd, 2009, 09:27 PM   #21
CuoreGR
Registered User

CuoreGR's Avatar

Likes (Received): 0

Quote:
Originally Posted by crepusculum View Post
Dat is de eeuwige discussie: genereert een ondergrondse parking significant veel meer verkeer?
Als er géén parking is, met als gevolg 3/4 minder auto's, maar die rijden wel 4 keer rond de blok om een plaatsje te vinden, wat heb je dan gewonnen?
Grote parkings BUITEN de stad en vlotte OV-verbinding naar het centrum et voila, problem solved. Behalve voor zij die van kwade wil zijn, natuurlijk...

Sponsored Links

Old February 24th, 2009, 11:44 AM   #22
X38
Registered User

Likes (Received): 21

Kun je, komende van Antwerpen, best de P+R aan de Flanders Expo gebruiken of beter die van Ledeberg?
X38 no está en línea   Reply With Quote
Old February 24th, 2009, 12:09 PM   #23
SuperSlabje
Registered User

Als je van Antwerpen komt denk ik dat je best richting Gent-centrum afslaat van de E17 en dan parkeert in de parking van het Zuid (persoonlijk vind ik deze parking ideaal, ze is centraal gelegen en toch zeer goed bereikbaar, ze zou misschien wel mogen uitgebreid worden), als deze dan al volstaat vooral niet verder rijden naar de Kouter, maar beter parkeren onder het Sint-Pietersplein (P10), de nieuwste parking die bijna nooit volstaat.

Wat je precies bedoelt met P&R Ledeberg weet ik niet, het is wel spijtig dat er geen uitgebreidere parking is aan de afrit Gentbrugge.

En Flanders Expo is echt wel een heel stuk verder en als je van Antwerpen komt ben je dan Gent eigenlijk al gepasseerd.
SuperSlabje no está en línea   Reply With Quote
Old February 24th, 2009, 12:16 PM   #24
G-4-Ever
G-4-Ever

G-4-Ever's Avatar

Likes (Received): 286

P+R

Quote:
Originally Posted by X38 View Post
Kun je, komende van Antwerpen, best de P+R aan de Flanders Expo gebruiken of beter die van Ledeberg?
Ik vermoed dat je die onder de E17 bedoelt in Gentbrugge (vlak naast Ledeberg). Wel, aangezien je van Antwerpen komt, passeer je eerst die aan Gentbrugge. Net na de viaduct, waar je maar 90km/h mag, bevindt zich de afrit. Onder de snelweg is de P+R en kan je de tram 21/22 nemen richting Zuid/Kouter/Veldstraat (+/- 15min), niet Korenmarkt dus, maar dat ligt vlak bij elkaar.
Indien je Flanders Expo neemt, moet je nog de verkeerswisselaar met de E40 in Zwijnaarde richting Brugge/Oostende nemen (vlak na afrit Gentbrugge, afrit Gent-Centrum en afrit Gent-UZ) en afrijden op de afrit St. Denijs Westrem/Flanders Expo. Daar kan je dan tram 1 nemen richting Sint-Pieterstation/Kouter/Korenmarkt (+/- 20min).
G-4-Ever no está en línea   Reply With Quote
Old February 24th, 2009, 12:58 PM   #25
Puinkabouter
killed Laura Palmer

Puinkabouter's Avatar

Likes (Received): 865

Je bent waarschijnlijk toch al op de baan ondertussen, maar ik vind Flanders Expo eigenlijk de enige plek die min of meer de naam "Park + Ride" waardig is. 't Is eventjes langer op de baan, aangezien je een halve cirkel rond Gent moet maken, komende van Antwerpen, maar het is tenminste gratis, je hebt elke 5 minuten een tram die je binnen een kwartier in het centrum brengt, en er is plaats zat, behalve als er een grote beurs loopt.

Voor de rest moet het concept "Park + Ride" nog uitgevonden worden in Gent. Er is er ook een in Oostakker, maar daar moet je de bus op die er een klein half uur over doet om je nog op de Korenmarkt of de Zuid te krijgen, dus een erg aantrekkelijk alternatief voor de stadsparkings is het niet, ook al is het gratis. In Ledeberg is er nog een gepland, met een groot parkeergebouw langs de afrit van de E17, maar dat is pas voor de toekomst. Het zou meteen wel de beste zijn, want met de kortste reistijd naar't centrum.
Old February 24th, 2009, 01:01 PM   #26
SuperSlabje
Registered User

Je moet wel opletten, parking aan Flanders Expo is niet gratis als er een beurs doorgaat, wat bijna dagelijks is.

Er is trouwens nog een park en ride in Wondelgem, aan de R4 ter hoogte van de tramhalte van tram 1 (industrieweg)
SuperSlabje no está en línea   Reply With Quote
Old February 24th, 2009, 09:35 PM   #27
X38
Registered User

Likes (Received): 21

We zijn uiteindelijk toch maar doorgereden tot in het centrum over dat grote viaduct en onder de Vrijdagmarkt geparkeerd. Kostte wel €8, waar je toch al enkele tramritjes mee kunt doen...

We zijn de stad uitgereden via het Dampoortstation, maar daarna is de signalisatie verschrikkelijk slecht. Na die super GB is er daar een splitsing, en we zijn dan naar links gegaan, waar je op een ordinaire lintbebouwde vlaamse steenweg terechtkomt (Antwerpsesteenweg) en waar je verderop ook die Mediamarkt tegenkomt. Uiteindelijk verderop toch een aanwijzing gevonden naar de E17 in Drongen (of Destelbergen?).

En ik had me in mijn oorsp. vraag gebaseerd op het Netplan Stad Gent van DLG.

ps. het hoort hier niet thuis, maar het is geen aparte post waard: ik vond die frequentie van tram en en vooral T4 echt ongelofelijk. Ik heb de tram niet genomen, maar ik zag er echt om de 2 minuten één passeren.

Last edited by X38; February 24th, 2009 at 09:42 PM.
X38 no está en línea   Reply With Quote
Old February 25th, 2009, 10:18 AM   #28
G-4-Ever
G-4-Ever

G-4-Ever's Avatar

Likes (Received): 286

Quote:
We zijn de stad uitgereden via het Dampoortstation, maar daarna is de signalisatie verschrikkelijk slecht. Na die super GB is er daar een splitsing, en we zijn dan naar links gegaan, waar je op een ordinaire lintbebouwde vlaamse steenweg terechtkomt (Antwerpsesteenweg) en waar je verderop ook die Mediamarkt tegenkomt. Uiteindelijk verderop toch een aanwijzing gevonden naar de E17 in Drongen (of Destelbergen?).
Je had beter verder gereden dan de Dampoort (R40), dan kom je terug uit op de viaduct te Ledeberg waar je aldaar terug E17 Kortrijk-Antwerpen én E40 Oostende-Brussel kan nemen, en eventueel R4.
Splitsing naar links (Antwerpse Steenweg) komt uiteindelijk terug uit op de baan rechts van de splitsing, de Land van Waaslaan die dan overgaat in Antwerpse Steenweg. Voorbij Mediamarkt heb je de oprit van de R4-Oostakker en dan kan je verderop de verkeerswisselaar R4/E17 in Destelbergen nemen richting Antwerpen (of Kortrijk). Drongen is een afrit op de E40 nà de afrit van Flanders Expo, a.s.a Gent-West.
G-4-Ever no está en línea   Reply With Quote
Old March 2nd, 2009, 12:13 AM   #29
Benonie
Bike It!

Benonie's Avatar

Likes (Received): 2852

Quote:
Dat is de eeuwige discussie: genereert een ondergrondse parking significant veel meer verkeer?
Als er géén parking is, met als gevolg 3/4 minder auto's, maar die rijden wel 4 keer rond de blok om een plaatsje te vinden, wat heb je dan gewonnen?
Dat is allang géén discussie meer. In àlle landen en àlle steden waar ooit enig ernstig onderzoek is gedaan naar verplaatsingsgedrag, blijkt dat hoe makkelijker je het de automobilist maakt, hoe meer de mensen de auto nemen. De voortdurende investering in autowegen en parkings sinds WOII hebben de automobilisten niet mobieler gemaakt, maar gewoon voor véél méér auto's gezorgd die samen in de file staan.
Meer investeringen in fietsinfrastructuur leidt steeds weer tot méér fietsers (zie Nederland, Denemarken enz...) en beter openbaar vervoer leidt tot meer openbaar vervoergebruikers.
Zo eenvoudig ligt dat.
Benonie no está en línea   Reply With Quote
Old March 2nd, 2009, 12:47 AM   #30
crepusculum
Registered User

Quote:
Originally Posted by Benonie View Post
Dat is allang géén discussie meer. In àlle landen en àlle steden waar ooit enig ernstig onderzoek is gedaan naar verplaatsingsgedrag, blijkt dat hoe makkelijker je het de automobilist maakt, hoe meer de mensen de auto nemen. De voortdurende investering in autowegen en parkings sinds WOII hebben de automobilisten niet mobieler gemaakt, maar gewoon voor véél méér auto's gezorgd die samen in de file staan.
Meer investeringen in fietsinfrastructuur leidt steeds weer tot méér fietsers (zie Nederland, Denemarken enz...) en beter openbaar vervoer leidt tot meer openbaar vervoergebruikers.
Zo eenvoudig ligt dat.
Alles is eenvoudig als je het maar simplistisch genoeg voorstelt.
Mogen mensen die in de stad wonen geen auto hebben? Of mogen mensen die een auto hebben niet in de stad wonen? Zijn we verplicht onze boodschappen te doen in de immer gezellige baanketens?
Men vergeet maar al te graag dat er een hele resem redenen is waarom iemand met de auto in het stadscentrum móet zijn. En ik ontken zeker niet dat er (ernstige) verkeersproblemen zijn of dat er veel te veel auto's in de stadscentra circuleren die daar eigenlijk geen zaken hebben. Ik heb wél problemen met simplistische oplossingen die gemaakt zijn om alle automobilisten zonder onderscheid collectief te "kloten" en het feit dat men dan verwonderd is dat automobilisten gefrustreerd raken en van pesterijen spreken.
Maar ondertussen denderen er wel tientonners door de stadscentra onder de noemer "openbaar vervoer".
Ik zou hier liever oplossingen lezen die rekening houden met àlle weggebruikers.
crepusculum no está en línea   Reply With Quote
Old March 2nd, 2009, 11:29 PM   #31
Benonie
Bike It!

Benonie's Avatar

Simplistisch? Wie is hier simplistisch?
Elke keer als ik in een stad rondfiets of wandel vraag ik me af wat die tienduizenden automobilisten steeds weer in die stad te doen hebben.
Ik ben 44 jaar, heb een gezin en we gaan met tweeën werken, hebben een zeer druk familiaal en sociaal leven maar we hebben géén auto. En dat terwijl ik in een provinciestadje woon met nauwelijks of geen openbaar vervoer en met summiere trein- en busverbindingen naar onze grotere steden.
Toch lukt dat vrij behoorlijk want we hebben nog nooit een auto genomen om naar Gent, Brussel of Antwerpen te gaan. En ik kom daar nochtans regelmatig.
Dus denk ik dat een ferm percentage van die automobilisten daar ook niks met hun verdomde stinkwagens te zoeken hebben die onze lucht verstikken, files en verkeerschaos veroorzaken en het leven van de meer milieubewuste soortgenoten verpesten.
Uiteraard kunnen sommigen om diverse redenen niet zonder, maar minstens de helft kon beste een duurzamer vervoermiddel kiezen.

Het zijn niet die bussen (jouw tientonners) , trams of laat staan fietsers die de stad om zeep helpen. Wees blij dat die er nog zijn, anders stonden ook de mensen die om allerlei redenen geen andere keuze hebben dan de auto te nemen, ook vast in de files.
Van 00.00 uur tot 24.00 uur.

Nee, koning auto heeft in onze steden al een zware tol geëist.
De auto wordt in België NIET weggepest. Ze worden nog steeds elke dag in de watten gelegd maar de verslaafde automobilisten blijven maar zeuren en zagen over files en een gebrek aan parkeerplaatsen!
Old March 3rd, 2009, 12:01 AM   #32
Quimb
Registered User

Likes (Received): 9

Eeklo heeft toch een goeie busverbinding met Brugge en Gent? + een treinverbdinging...

Anyway, in Gent is er inderdaad écht een teveel aan auto's...

(moet dringend geupdate worden)

Quimb no está en línea   Reply With Quote
Old March 3rd, 2009, 12:17 AM   #33
crepusculum
Registered User

Quote:
Originally Posted by Quimb View Post
Anyway, in Gent is er inderdaad écht een teveel aan auto's...
Maar wat gaan we er aan doen? We kunnen wel blijven herhalen dat er te veel auto's zijn en zitten janken dat ze zogezegd stinken, maar waar blijven die constructieve oplossingen?

Hoe laat rijden de laatste trams tussen het station en de Korenmarkt tegenwoordig?
Enkele jaren geleden heb ik tevergeefs op de Korenmarkt op een tram staan wachten om mijn laatste trein te kunnen nemen. Maar die kwam niet. Ik heb dan uiteindelijk een dure taxi moeten nemen naar het station, anders raakte ik helemaal niet meer thuis. Sindsdien kom ik met de auto naar Gent als ik daar 's avonds nog vrienden ontmoet. De parkings zijn 24 uur op 24 open.

Quote:
De auto wordt in België NIET weggepest.
En iemand die geen auto heeft, kan het natuurlijk weten...
Kom zeg, een bèètje serieus blijven hé.

Last edited by Puinkabouter; March 3rd, 2009 at 01:26 AM. Reason: 2 > 1
Old March 3rd, 2009, 02:06 AM   #34
Puinkabouter
killed Laura Palmer

Puinkabouter's Avatar

Dat er in Gent véél te veel auto's zouden zijn, daar ben ik niet mee akkoord. Waarmee ik niet wil zeggen dat er meer zouden moeten/kunnen/mogen zijn. In vergelijking met de 4 andere grootste steden van België vind ik het net een eerder kalme stad wat autoverkeer betreft. Het heeft ook een behoorlijk grote voetgangerszone - maar dat is een relatief begrip, en helaas bedoel ik daarmee vooral omwille van het Openbaar Vervoer in dat gebied.

Er zijn wel een aantal zere punten wat het autoverkeer in Gent betreft, en in het centrum is dat de P-route. Die is ruim 10 jaar geleden behoorlijk onoordeelkundig in elkaar gestoken, en afwijken is moeilijk, omwille van de nogal vreemde spreiding van de parkings. Die P-route vormt een kunstmatige kleine ring in het stadscentrum, maar die zogezegde 'ring' bestaat uit overwegend smalle straten zonder uitwijkmogelijkheden en daardoor loopt het autoverkeer veel te makkelijk vast. Tweede probleem is dat men er schijnbaar totaal geen rekening mee heeft gehouden dat die P-route op een aantal plaatsen ook tramroutes volgt, met als gevolg dat de trams, die door de smalle straten onmogelijk een vrije bedding kunnen krijgen, mee vastlopen in het verkeer. Door die enorme congestiegevoeligheid op de P-route lijkt het op een aantal plaatsen misschien dat er ontzettend veel autoverkeer is, meer misschien dan elders, maar dat is schijn: het is autoverkeer dat anders gespreid zou zijn, dat geconcentreerd wordt op een onlogisch, congestiegevoelig traject.

Nu, zoveel jaar later, komt men met het idee om die P-route af te schaffen, geheel terecht uiteraard. De oplossing zou zijn om de R40 voluit te benutten als stadsring. Dat kan, er is daar nog capaciteit... Mààr: er zijn nog een paar knelpunten die eerst zouden moeten opgelost worden eer dat een succesverhaal kan worden. De Dampoort en de Heuvelpoort zijn de voornaamste, maar ook de Nieuwe Wandeling, Palinghuizen en de Muidepoort zijn gevoelige punten, waar makkelijk accidenten kunnen gebeuren en het verkeer snel kan vastlopen. Het is onverstandig om nu voluit de kaart van de R40 te trekken vooraleer deze is bijgewerkt. Maar het is eveneens onverstandig om de P-route aan te houden, aangezien die haar saturatiepunt al jaren heeft overschreden. Het is kiezen tussen pest en cholera.

Allerspijtigste (eerder irritantste) zaak daarin is dat de R40 een gewestweg is, en de stad zelf geen grote aanpassingen kan maken. Dit is de verantwoordelijkheid van het Gewest. En dat Gewest zwaait er al jààren met zijn klak naar. Het is blijkbaar allemaal niet belangrijk genoeg - ondanks de mensenlevens die deze kleine ring jaarlijks eist, ondanks de dagelijkse dichtslibbing van het centrum voor elke vervoersmodus, en ondanks de aanhoudende vraag vanuit de stad om er iets aan te doen.

Nog iets dat ik, kort, zou willen weerleggen, is dat autorijders, in de context van Gent dan, in de watten zouden worden gelegd. Sinds het in voege treden van het Mobiliteitsplan, eind jaren '90, kan ik mij inbeelden dat Gent intra muros voor elke occasionele 'autobezoeker' een regelrechte hel moet zijn. Een enorme soep van éénrichtingsstraten, manke signalisatie, niet-gestroomlijnde geleiding naar de parkings, kasseien in talrijke straten, een groot voetgangersgebied in de kern van de stad, waardoor je in die hele soep veel moet omrijden, verkeerslichten op korte afstanden, op veel plaatsen een compleet zottenhuis van verkeersborden, en ga zo maar door. Het is een feit dat in heel België het autoverkeer sinds de jaren '50 altijd té zeer bevorderd werd, maar m.i. is in Gent de trend 10 jaar geleden al voor het eerst gebroken, en wordt er wel degelijk nagedacht over hoe men het autoverkeer verder kan terugdringen ten voordele van alternatieve vervoersmodi.

Nu zijn we wel 10 jaar later, en is het al enige tijd duidelijk dat er nood is aan een nieuw mobiliteitsplan, en snel. Spijtig genoeg gaat het op dat vlak nu véél te traag. Maar toch niet trager dan elders, me dunkt.

Quote:
Hoe laat rijden de laatste trams tussen het station en de Korenmarkt tegenwoordig?
De laatste tram van de Korenmarkt naar het Sint-Pietersstation vertrekt om 01:10. Dat is zo sinds de aanpassing van de dienstregeling in december 2007. Daarvoor reed het Openbaar Vervoer maar tot 23:00. Wanneer het reguliere Openbaar Vervoer ophoudt met rijden, vanaf 01:45 is dat, wordt het overgenomen door het nachtbusnet - althans toch in het weekend. Dan vertrekken er vanop de Korenmarkt elke 45 minuten 6 buslijnen die een grote lus maken doorheen een bepaald deel van de stad. Eén van die lijnen (ik denk nr. 6) passeert daarbij ook het Sint-Pietersstation, maar uiteraard wel op een uur dat er geen treinen meer rijden.

Als je laat in Gent-centrum bent, en je moeite hebt om transport naar het Sint-Pietersstation te vinden, waar je je trein naar Kortrijk moet halen, kan je misschien overwegen om in de plaats daarvan het Dampoortstation op te zoeken. Licht een heel stuk dichter bij het centrum, en er passeert elk uur een trein naar Kortrijk, en alle treinen die er passeren kunnen je ook naar het Sint-Pietersstation brengen, waar je dan nog kan overstappen naar om't even waar.

Het is inderdaad een behoorlijk oncomfortabele zaak voor de mobiliteit in Gent dat het hoofdstation zo ver verwijderd is van het centrum (Korenmarkt-Sint-Pietersstation: 2.5km ofte een halfuur stappen), en dat verplaatsingen daartussen bijna sowieso per gemotoriseerd transport moeten gebeuren. Het is spijtig dat het Dampoortstation weinig bekendheid geniet als alternatief. Maar bon, wat wil je met zo'n lelijk en ongezellig station op zo'n triestige locatie

Last edited by Puinkabouter; March 3rd, 2009 at 02:14 AM.
Puinkabouter no está en línea   Reply With Quote
Old March 3rd, 2009, 10:17 AM   #35
Benonie
Bike It!

Benonie's Avatar

Quote:
En iemand die geen auto heeft, kan het natuurlijk weten...
Kom zeg, een bèètje serieus blijven hé.
Het is niet omdat je geen auto hebt, dat je geen visie kan hebben op mobiliteit.

Ik zie te voet of vanaf mijn fiets ook hoeveel publieke ruimte de auto inneemt (rijstroken + parkeerplaatsen) en hoe armoedig bedeeld de andere weggebruikers er vanaf komen. Ik zie ook hoe levensgevaarlijke verkeerssituaties gedoogd worden omwille van koning auto.

En ik sta met de tram en de bus ook in de file in onze steden.

En als toerist in het buitenland zie ik ook wat mogelijk is om het openbaar vervoer en de fiets een groter aandeel in de mobiliteit te geven.

Quote:
Originally Posted by Quimb View Post
Eeklo heeft toch een goeie busverbinding met Brugge en Gent? + een treinverbdinging...
Eeklo heeft geen stadsbussen, alleen streekbussen.
Die trage bussen die elke 500 meter stoppen en er een uur over doen van Eeklo naar Gent-Sint-Pieters en drie kwartier naar Brugge, kan je bezwaarlijk goede verbindingen noemen.
De boemeltrein naar Gent valt mee, al rijdt die maar elk uur en in het weekend om de twee uur.

Maar er is inderdaad wel openbaar vervoer en ik gebruik het regelmatig.

Maar ik blijf er van overtuigd dat als heel wat stadsgenoten vaker of dagelijks bus of trein zouden nemen, de frequenties en de verbindingen zouden verbeteren. De bus zou bijvoorbeeld minder vaak vastzitten nin het Gentse verkeer. Dat geldt natuurlijk voor àlle steden en gemeenten in ons land.

Last edited by Puinkabouter; March 3rd, 2009 at 12:27 PM. Reason: 2 > 1
Old March 3rd, 2009, 10:31 AM   #36
a-gent
Registered User

a-gent's Avatar

Likes (Received): 2

Hopelijk plukt het dampoort station ook vruchten van 'project oude dokken' .Daar mag voor mijn part ook een politie bureau komen zoals in het sint-pieters station ,want bijna iedere keer dat ik daar ben zie ik daar zo wel wat rare typetjes rondhangen. Niet verwonderlijk dat het station niet echt in trek is bij de grote massa. De R40 zou moeten gebruik maken van bruggen en tunnels , zoals in brussel. aan de heuvelpoort duikt ze onder de grond , aan de dampoort vliegt ze over de draaikom en over de oude dokken aan de muide dan terug onder de grond. Stel u voor , Zonder te stoppen ,zonder last van de spits ,in enen trok door. Maar zoiets zie ik nog niet snel te gebeuren . is dit eigenlijk de enige oplossing voor het probleem ?

Als die P-routes afgeschaft worden , hoe gaat dat dan gaan in de toekomst ? word het autovrij gebied verkleind ?

Last edited by a-gent; March 3rd, 2009 at 11:15 AM.
a-gent no está en línea   Reply With Quote
Old March 3rd, 2009, 11:53 AM   #37
hix
BANNED

Quote:
Simplistisch? Wie is hier simplistisch?
Uiteraard kunnen sommigen om diverse redenen niet zonder, maar minstens de helft kon beste een duurzamer vervoermiddel kiezen.

Het zijn niet die bussen (jouw tientonners) , trams of laat staan fietsers die de stad om zeep helpen. Wees blij dat die er nog zijn, anders stonden ook de mensen die om allerlei redenen geen andere keuze hebben dan de auto te nemen, ook vast in de files.
Van 00.00 uur tot 24.00 uur.

Nee, koning auto heeft in onze steden al een zware tol geëist.
De auto wordt in België NIET weggepest. Ze worden nog steeds elke dag in de watten gelegd maar de verslaafde automobilisten blijven maar zeuren en zagen over files en een gebrek aan parkeerplaatsen!
Crepusculum blijft inderdaad maar zeuren over zijn ingebeelde pesten van automobilisten.

De waarheid is wel even anders. Sinds ik in Antwerpen werk heb ik dus een bedrijfwagen en een tankkaart. Met andere woorden als ik nu ergens naar toe wil (ook privé) dan betaal ik NIKS als ik de wagen neem, maar ga ik met het openbaar vervoer dan betaal ik de volle pot! Crepusculum noemt dit pesten? Hoe kortzichtig kan je zijn... Het is ook een feit dat de MEERDERHEID van de auto's die rondrijden op onze wegen bedrijfwagens zijn.
Als je dan in België rondrijd en ziet welke infrastructuur er ligt voor de auto's... autosnelwegen, gewestwegen, gemeentewegen openbare parkings... In elke willekeurige straat in België staat langs de twee kanten van de weg eindeloze rijen wagens geparkeerd, waartussen eindeloze rijen auto's rondtuffen... En Oh wee als men soms een beetje plaats opeist voor fietsers en voetgangers dan krijg je kerels als Crepusculum over je heen, hoe automobilsten zogezegd gepest worden. Echt lachwekkend eigenlijk, ware het niet dat het aantal doden dat jaarlijks valt door het autoverkeer niet bepaald lachtwekkend is.

Ik wil wel nog even vermelden dat ik op het ogenblik naarstig op zoek ben naar een job in Brussel, zodat ik mijn bedrijfswagen en tankkaart kan teruggeven en weer met de fiets kan gaan werken.
hix no está en línea   Reply With Quote
Old March 3rd, 2009, 12:40 PM   #38
Puinkabouter
killed Laura Palmer

Puinkabouter's Avatar

Quote:
Originally Posted by a-gent View Post
De R40 zou moeten gebruik maken van bruggen en tunnels , zoals in brussel. aan de heuvelpoort duikt ze onder de grond , aan de dampoort vliegt ze over de draaikom en over de oude dokken aan de muide dan terug onder de grond. Stel u voor , Zonder te stoppen ,zonder last van de spits ,in enen trok door. Maar zoiets zie ik nog niet snel te gebeuren . is dit eigenlijk de enige oplossing voor het probleem ?
Er zijn in het verleden al oproepen geweest om de Heuvelpoort te ondertunnelen. Eerlijk gezegd zie ik dat niet zo zitten, maar ik vermoed dat het op termijn niet anders zal kunnen.

Voor de Dampoort bestaan al heel lang plannen (cf. topic Oude Dokken): de als je op de kleine ring rijdt en je moet niet op de Dampoort zelf zijn, dan zou je in de toekomst gewoon onder de Dampoort moeten kunnen doorrijden. Dat gebeurt dan - liefst - met een tunnel die vertrekt vanaf de Heernislaan (dat braakland naast het Dampoortstation) en terug bovenkomt op de Koopvaardijlaan/Afrikalaan. Op die manier kan doorgaand verkeer de rotonde ontwijken.

Het verkeer komt dan wel terecht langs de 'verkeerde' kant van het Handelsdok, en om weer op de juiste kan te komen, zou het dan ofwel moeten omkeren en alsnog op de Dampoortrotonde komen, of een heel eind naar het noorden rijden, en dan door de Muide rijden om via de Muidepoort terug op de kleine ring te komen - nog zo een van die knelpunten. Dat zou een absurde situatie zijn, en daarom is de overbrugging van het Handelsdok zeer noodzakelijk is voor het Gentse verkeer. Zonder Handelsdokbrug is een bypass van de Dampoort onmogelijk. Zonder bypass van de Dampoort is de R40 geen alternatief voor de P-route. Zonder alternatief voor de P-route, blijft die gewoon bestaan, en blijft het stadscentrum een fileramp, en zit alle verkeer vast.

Maar het is een zeer lastig dossier, al behoorlijk oud ook ondertussen, en het is al een paar keer ter sprake gekomen bij de Oude Dokken ook. Het lijkt ook nooit te veranderen. Triestig.

Quote:
Originally Posted by a-gent View Post
Als die P-routes afgeschaft worden , hoe gaat dat dan gaan in de toekomst ? word het autovrij gebied verkleind ?
Integendeel, het wordt vergroot. Op dit moment is er sprake om het voetgangersgebied op korte termijn uit te breiden met de Kraanlei en met Oudburg. Daarmee worden de autovrije gebieden van het centrum en van het Patershol eindelijk met elkaar verbonden. De Oudburg en de Kraanlei zouden dan normaalgezien ook heraangelegd worden. Daar kan iets moois mee gedaan worden.
Old March 3rd, 2009, 01:52 PM   #39
crepusculum
Registered User

Quote:
Originally Posted by hix View Post
Crepusculum blijft inderdaad maar zeuren over zijn ingebeelde pesten van automobilisten.
En Hix heeft blijkbaar weer een gelegenheid gevonden om op de man te spelen, niet verlegen om een leugentje meer of minder.

Quote:
Met andere woorden als ik nu ergens naar toe wil (ook privé) dan betaal ik NIKS als ik de wagen neem, maar ga ik met het openbaar vervoer dan betaal ik de volle pot! Crepusculum noemt dit pesten?
Voilà, daar heb je de eerste leugen al. Crepusculum noemt dàt helemaal geen pesten. Posts volledig lezen is blijkbaar té lastig.

Quote:
Het is ook een feit dat de MEERDERHEID van de auto's die rondrijden op onze wegen bedrijfwagens zijn.
Als je dan in België rondrijd en ziet welke infrastructuur er ligt voor de auto's... autosnelwegen, gewestwegen, gemeentewegen openbare parkings...
Voor die 10 à 15 miljard euro die de auto jaarlijks aan de staat opbrengt, mag men al eens een strookje asfalt vernieuwen, zeker? Er komen nauwelijks nog nieuwe wegen bij die uitsluitend voor het autoverkeer dienen.

Quote:
In elke willekeurige straat in België staat langs de twee kanten van de weg eindeloze rijen wagens geparkeerd, waartussen eindeloze rijen auto's rondtuffen...
Ook dit is natuurlijk niet waar.

Quote:
En Oh wee als men soms een beetje plaats opeist voor fietsers en voetgangers dan krijg je kerels als Crepusculum over je heen, hoe automobilsten zogezegd gepest worden.
De zoveelste leugen alweer. Ik ben NIET tegen meer plaats voor fietsers of voetgangers. Wie dat durft beweren, moet zich dringend eens laten nakijken.

Quote:
Originally Posted by Puinkabouter View Post
Er zijn in het verleden al oproepen geweest om de Heuvelpoort te ondertunnelen. Eerlijk gezegd zie ik dat niet zo zitten, maar ik vermoed dat het op termijn niet anders zal kunnen.
Waarom zie je dat niet zitten? De kleine ring is op dat punt toch breed genoeg? Of is het omwille van het konijnenpijpeneffect zoals in Brussel?

Quote:
Originally Posted by Puinkabouter View Post
Integendeel, het wordt vergroot. Op dit moment is er sprake om het voetgangersgebied op korte termijn uit te breiden met de Kraanlei en met Oudburg. Daarmee worden de autovrije gebieden van het centrum en van het Patershol eindelijk met elkaar verbonden. De Oudburg en de Kraanlei zouden dan normaalgezien ook heraangelegd worden. Daar kan iets moois mee gedaan worden.
Ik zie ook niet in waarom de afschaffing van de huidige P-route zou moeten leiden tot een kleiner voetgangersgebeid. Ik heb ook de indruk dat in het Gentse centrum nog veel straatjes zijn die de auto gewoon terugsturen waar je vandaan komt en dus gemakkelijk verkeersvrij gemaakt kunnen worden om de bestaande voetgangersgebieden wat meer met elkaar te linken.
Old March 3rd, 2009, 01:57 PM   #40
hix
BANNED

Quote:
En Hix heeft blijkbaar weer een gelegenheid gevonden om op de man te spelen, niet verlegen om een leugentje meer of minder.
Als je mij van leugens beschuldigt dan moet je dat wel bewijzen. Ik ben je gemekker wel kotsbeu hoor, kereltje.
hix no está en línea   Reply With Quote

Reply

Thread Tools
Rate This Thread
Rate This Thread:

Posting Rules