|
|
| daily menu » rate the banner | guess the city | one on one |
|
|
#1 |
|
Architect-Urbanist
Likes (Received): 45
|
(B) Antwerpen door Meurisse
Wat foto's van de Luchtbal (vorig jaar getrokken):
Spijtig genoeg is deze wijk door de tijd heen wat gemarginaliseerd geraakt, maar eigenlijk betreft dit een uiterst zeldzame en unieke woonzone. Bij mijn wete heb je in België geen vergelijkbare plek, een halve eeuw sociale woningbouw kan je hier bezichtigen, de evolutie over hoe men over sociale woningbouw dacht is duidelijk te zien. Van Tuinwijken, grote blokken met binnentuinen, lange appartementsblokken, hoge torenblokken, dit ten midden van veel groen. Vroeger waren deze woningen de modernste van heel Antwerpen (voorzien van alle comfort, zelfs stromend water en sanitair in elke woning !!! (toen abnormaal)) Heel de wijk is opgebouwd in fases van, ik geloof, jaren 50 tot jaren 70, toen vooral voor havenarbeiders enzo. Luchtbal benaderd vanuit Merksem De zogenaamde langblokken, vanaf Groenendaallaan pas gerenoveerde langblok typerende esso-tankstation de 4langblokken (ondertussen allemaal klaar met renovatie) atletiekbaan naast langblokken achter dit standpunt de torenblokken Niet al te goeie foto van de school, cc luchtbal en Canadablok op achtergrond ![]() Canadablok en Torenblokken op achtergrond ![]() Naar mijn mening schrale renovatie van de rijwoning-woonerfjes ![]() het nieuwe kinderverblijf naast de torenblokken (ondertussen ook al afgewerkt) idem (wordt ingegraven onder speelveld) de torenblokken de weldra gesloopte Manchesterblokken torenblokken nogmaals het begin van de tuinwijk de tuinwijk, naar Engels voorbeeld
Last edited by Meurisse; June 20th, 2007 at 04:47 PM. Reason: Toevoeging van ontbrekende foto's |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Registered User
Likes (Received): 8
|
Oei waarom gaan ze de Manchesterblokken slopen???????
|
|
|
|
|
|
#3 |
|
taboe
Likes (Received): 26
|
waarom niet?@Meurisse: die 3e foto is mijn favoriet, heeft iets heel on-Belgisch ook vind ik... Nog eentje die ik gisteren trok:
|
|
|
|
|
|
#4 |
|
killed Laura Palmer
Likes (Received): 44
|
ja, die derde foto doet me wat denken aan Lissabon... of aan de costa's ![]() En die foto die jij getrokken hebt is de max!
|
|
|
#5 |
|
taboe
Likes (Received): 26
|
ja, leuk heweet alleen niet wat de bedoeling is, een kunstwerk wschlijk... |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Bike It!
Likes (Received): 324
|
Vraag ik me ook af?
Niets speciaals, die Manchesterblokken, maar ze zien er nog vrij goed uit. Ik houd wel van die Luchtbalwijk. Stapte er vroeger regelmatig door van de aftandse treinhalte Luchtbal naar de Decathlon. Nu gaat het natuurlijk via het nieuwe station aan de Groenendaallaan (correct?) Een lekker grootstedelijke, multiculturele wijk met lekker veel (bescheiden) hoogbouw, zoals je er in onze buurlanden meer aantreft. Ik was wat blij toen men met de renovatie begon. Het is gewoon een icoon van de sociale huisvesting in de vorige eeuw. |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Architect-Urbanist
|
Deze zouden niet te renoveren zijn, planmatig zou er niets mee aan te vangen zijn, dus zou men dan enkel de facade moeten laten staan en de rest slopen, en dit blijkt te duur te zijn. Dus nu zou er nieuwbouw in de plaats komen
|
|
|
|
|
|
#8 |
|
Cosa dire cosa fare
Likes (Received): 2
|
Yep die heb ik daarstraks nog gezien toen ik naar Rhenus om vakantiewerk ging. Dak kapot of zo?
|
|
|
|
|
|
#9 |
|
Bike It!
|
Is dat niet het Hessenhuis?
Mooi gebouw. Mooi kunstwerkje op het dak en mooie foto. |
|
|
|
|
|
#10 |
|
Registered User
Likes (Received): 4
|
Ja, das het HessenHuis (nieuwe schrijfwijze
)Onlangs was er de openingstentoonstelling VIRUS |
|
|
|
|
|
#11 |
|
Architect-Urbanist
|
Antwerpen door Meurisse
Ergens in maart maakte ik een fietstochtje door Antwerpen voor een opdracht op school. Het thema was interbellum-architectuur (art nouveau, art déco en modernisme)
hier een overzichtje: (de namen van architecten weet ik niet allemaal juist meer = slecht geheugen van mij, dus kijkt maar gewoon naar de beeldekes )
|
|
|
|
|
|
#12 |
|
Forever Travelling
Likes (Received): 15
|
Zeer mooie foto's van ongekende plaatsen én gebouwen.
Deze is echt een groot favoriet van me: |
|
|
|
|
|
#13 |
|
Registered User
Likes (Received): 8
|
van mij ook, snor.
|
|
|
|
|
|
#14 |
|
killed Laura Palmer
|
Moh! De C&A op de Meir ziet er gewoon exact hetzelfde uit als de vroegere C&A in de Veldstraat (nu de Fnac). Hoe cheap van de C&A om twee keer hetzelfde gebouw neer te zetten
|
|
|
#15 | |
|
Bike It!
|
Quote:
Blij dat je eindelijk een eigen foto als avater gebruikt. ![]() Mooie serie van Meurisse! Zo zien we nog eens wat anders dan de Boerentoren en de Kathedraal (straks weer iel aantwaarpe om mijne kop?) |
|
|
|
|
|
|
#16 |
|
killed Laura Palmer
|
Lol, 'wauter' begint precies stilaan mijn tweede voornaam te worden
![]() En mijn vorige avatar was eigenlijk een eigen foto ![]() Trouwens - foto 15: jammer dat dat gebouw niet in zijn geheel dezelfde kleur heeft. Typisch als zo'n gebouw opgedeeld is over verschillende eigenaars, dat dat na verloop van tijd te zien is aan de gevels...
|
|
|
#17 |
|
Architect-Urbanist
|
Nog een reeksje foto's:
Deze keer van een fietstochtje, gemaakt ergens in juni, door het Kiel en de tentoonstellingswijk. Waarschijnlijk ook vele plekjes en gebouwen die niet zo bekend zijn bij het grote publiek... De Tentoonstellingswijk gebouwd op de site waar in 1930 de wereldtentoonstellingplaats vond, samen met het Kiel vindt je daar pareltjes van architectuur, hoofdzakelijk modernistische gebouwen.
Zij die geinteresseerd zijn: Er is een bewegwijzerde fietsroute door deze wijk: "De architectuurroute" En hier het plannetje van de weg die ik heb afgelegd:
Last edited by Meurisse; September 11th, 2007 at 06:25 PM. |
|
|
|
|
|
#18 |
|
Forever Travelling
Likes (Received): 15
|
Goe bezig
voor wat of tot welke functie diende dit gebouw vroeger ? |
|
|
|
|
|
#19 |
|
Cosa dire cosa fare
Likes (Received): 2
|
De woontorens aan de Zaanstraat zijn inderdaad allemaal van Braem: 3 grote en 4 kleintjes.
Door te knoeien met het uitsnijden in Photoshop zijn mijn foto's te groot geworden om up te loaden. Nu weet ik wel hoe dat moet, dus de keerzijde is dat ik sneller aan mijn volgende serie kan beginnen. De wijken waar ge door gefietst zijt, zijn voor mij ook ultiem om aan 'vreemdelingen' te laten zien. Silvertoptoren 1 kunt ge zo in tot het bovenste verdiep, in de Kielparktorens moet ge wachten op iemand die toevallig buiten of binnen gaat. En dan kunt ge van het uitzicht genieten
|
|
|
|
|
|
#20 | ||
|
Architect-Urbanist
|
Quote:
![]() Quote:
Op dat dakterras van die kielparktorens wil ik wel eens staan!
|
||
|
|
|
![]() |
| Thread Tools | |
| Display Modes | Rate This Thread |
|
|