|
|
| daily menu » rate the banner | guess the city | one on one |
|
|
#41 | |
|
Registered User
Likes (Received): 0
|
Quote:
Hallo, realiteit? Een rendabele tramlijn heeft best een bepaalde minumumlengte en bijgevolg een minimum aantal reizigers en in dat opzicht is Vaart-Station-Centrum ruim onvoldoende. De afstand Vaartbuurt-centrum is in vogelvlucht 650 meter, Vaart-station is minder dan een kilometer. Dat men bij het Gecoro eerst al maar eens een studie doet naar de herkomst en bestemming van de gebruikers van het OV in Leuven: het is geen wonder dat De Lijn zo vasthoudt aan streeklijnen door het centrum.Een dergelijke tramlijn vraagt - ik blijf het tot in den treure herhalen - om serieuze infrastructurele aanpassingen, zoals een volledige nieuwe tunnelmond voor de Oostertunnel, nieuw dak op de parkeergarage, een ander busstation, enz. enz. Ik snap niet dat jullie en vooral het Gecoro dat niet inzien. Het tracé van de lightrail zoals ingepland op het Gewestplan is misschien nog haalbaar (met in Heverlee een aansluiting op het spoornet), maar voor een tram *in* Leuven heeft men zeven jaar geleden de verkeerde stationsomgeving opgeleverd, vrees ik. mvg JJN |
|
|
|
|
|
|
#42 |
|
Registered User
|
Gisteren gesproken van Mozaiek: men spreek al jaren van een tram in Leuven, maar hij was er vrij overtuigd van dat dit er toch niet van zou komen. To bad, men heeft inderdaad een verkeerd station ontworpen vrees ik :s
|
|
|
|
|
|
#43 |
|
BANNED
Likes (Received): 1
|
Ik denk inderdaad dat er nooit een tram gaat komen in Leuven. Maar dromen mag wel, en ik denk dat een tram goed zou staan in de studentenstad.
|
|
|
|
|
|
#44 | ||
|
Registered User
|
Quote:
Quote:
Ik houd overigens niet van dit soort halvelingse beschuldigingen, dus zeg me liever waarom jij het wel perfect realistisch en haalbaar vindt. Ik blijf een tram van pakweg Zaventem-station tot tramdepot Woluwe veel interessanter en rendabeler vinden.mvg JJN Last edited by JayBeeke; October 12th, 2008 at 12:05 AM. |
||
|
|
|
|
|
#45 |
|
killed Laura Palmer
Likes (Received): 44
|
Voor zover ik weet rijden er enkel in Gent trolleys, maar in Antwerpen al lang niet meer. Bovendien is het een weinig elegant vervoersmiddel. Oké, het is muisstil en het vervuilt niet direct, maar die bovenleidingen zijn verschrikkelijk - een pak opvallender en dus ontsierender dan die voor tram, nota bene. Zo'n dingen ophangen in de Bondgenotenlaan zou een héél slecht idee zijn!
|
|
|
#46 |
|
BANNED
|
Heeft men in Frankrijk geen proeven gedaan met een bus/tram? Die kan rijden als een gewone bus en ook als een tram (op gewone banden).
|
|
|
|
|
|
#47 |
|
killed Laura Palmer
Likes (Received): 44
|
Ja, in Nancy en in Caen rijden trams die een bovenleiding hebben, maar geen sporen. Ze rijden op banden. Bepaalde stukken van hun traject (ik dacht naar de stelplaats) rijden ze op een dieselmotor of op een accu, ipv. met de bovenleiding:![]() In Bordeaux rijden ook trams die géén bovenleiding gebruiken, maar een derde rail. Bovengronds en alles!
|
|
|
#48 |
|
Registered User
|
Een derde rail voor de tram vind ik nog niet zo dom, er is geen (lelijke) bovenleiding en je wordt niet geëlektrocuteerd omdat de rail enkel stroom geeft als de tram erover rijdt.
En de rail zit ook in de straat verwerkt, je kan er dus nog met de auto over rijden, het is dus geen derde rail zoals bij metro's.
|
|
|
#49 |
|
BANNED
|
Ofwel rijdt de bus/tram als een gewone bus. Dan wordt hij gevoed door ofwel een dieselmoter of een electromotor op accu. De bestuurder bestuurt het vehikel dan als een bus. Wanneer het voertuig een tram is wordt het geleid door een rail die de tram op banden stuurt. Die rail zou ook de electriciteit kunnen leveren. Dat is 100 % veilig.
|
|
|
|
|
|
#50 |
|
Registered User
|
Als men even geen rekening houdt met de kosten, wat heeft het stadsbestuur van Leuven zo hard tegen trams? Het uitzicht of wat?
|
|
|
|
|
|
#51 | ||
|
Registered User
Likes (Received): 2
|
Quote:
Quote:
![]() Keizer Louis = burgemeester Louis Tobback
Last edited by Meurisse; October 22nd, 2008 at 06:35 PM. |
||
|
|
|
|
|
#52 | |
|
Registered User
|
Hum veel kritiek op Louis, maar dankzij hem gaat het tenminste wat vooruit qua stedenbouw in zijn stad. Wat ik wel niet snap is waarom hij zo open-minded staat tegen grote projecten a la Stationsomgeving en Vaartkom, maar dan weer o zo negatief tegenover trams staat. Tjah.
Quote:
|
|
|
|
|
|
|
#53 |
|
Registered User
|
Hoe kun je nu tegen de komst van een TGV zijn?
En bedoel je nu gewoon de doorgang van de TGV of over een utopische stopplaats in de stad zelf?
|
|
|
|
|
|
#54 | ||
|
BANNED
|
Quote:
Quote:
|
||
|
|
|
|
|
#55 |
|
Registered User
|
Heel eventjes off-topic, maar zouden ze (utopisch) de HSL2 niet kunnen verlengen tot in Brussel zodat die niet meer door Leuven hoeft te gaan?
Of is de prijs/kwaliteit-verhouding hiervoor te klein? ![]() image hosted on flickr
Just my cup of tea. Last edited by Koekskensmonster; October 22nd, 2008 at 09:40 PM. |
|
|
|
|
|
#57 | |
|
Registered User
|
Quote:
Voorts denk ik dat Leuven een station heeft gekregen dat aan zijn behoeftens voldoet. (gaat vergelijkbaar zijn met dat van Mechelen in 2018)Geen Luik-Guillemins of Antwerpen-Centraal. En met slechts 1 doorgang die doorgetrokken gaat worden en nu al relatief krap is. Leuven is niet achtergestoken, maar kan ook geen champagne schieten. Zowat als Brussel-Zuid .PS, ik heb ergens gelezen dat men in het station van Sint-Niklaas een 2de doorgang zou doortrekken! Waar men dit gaat doen is mij een raadsel, maar i like it
|
|
|
|
|
|
|
#58 | |
|
BANNED
|
Quote:
Dat is er toch serieus over. Als Brussel Zuid even mooi zou zijn als Leuven open ik direct een fles goeie Champange!
Last edited by hix; October 23rd, 2008 at 10:24 AM. |
|
|
|
|
|
|
#59 | |
|
Registered User
|
Van het nieuwsblad.be.
Quote:
PS mods, misschien moet de draadnaam 'Leuven : tram of lightrail' veranderd worden naar 'Leuven : mobiliteit' of zo? Binnen een paar jaar zal men waarschijnlijk een nieuw treinspoor of lightrail aanleggen ten zuiden van de stad. |
|
|
|
|
|
|
#60 | |
|
Registered User
|
Vrank had het al eens gepost in de map Leuven : diverse projecten. Afkomstig van www.deredactie.be op 18 december 2008.
Quote:
Een nieuw voetbalstadion is dus nog niet voor morgen. |
|
|
|
|
![]() |
| Thread Tools | |
| Display Modes | Rate This Thread |
|
|