daily menu » rate the banner | guess the city | one on one

Go Back   SkyscraperCity > European Forums > Holland Hoogbouw Forums > Gebouwde omgeving > Fotoforum

Fotoforum Foto's van wolkenkrabbers, skylines en de gebouwde omgeving.

Reply

Thread Tools Display Modes
Old September 25th, 2008, 11:54 PM   #1
Sinds1980
Registered User

Sinds1980's Avatar

Likes (Received): 1

Nr. 4 NL: Utrecht (dag 1)

Het was alweer tijd voor stad nummer vier: Utrecht. Een stad die me echt zeer positief verrast heeft! Ik ging ook voor het eerst op pad met mijn pas gekochte compact statief, die zo in mijn rugzak past. Daardoor ben ik beter in staat om avondfoto's te maken.

1: Ik ben er weer klaar voor:

2:

3: De bushalte bij het Centraal Station:

4:

5:

6: Behulpzame dakloze, die daarna natuurlijk met de onvermijdelijke vraag kwam: hebt u vijf euro voor mij? Nou voor deze keer, als ik een foto van u mag maken:

7: Het Moreelsepark, met op de achtergrond de Inktpot, het oude Hoofdgebouw III van de NS. De Inktpot (60 meter hoog) is het grootste bakstenen gebouw van Nederland, en werd gebouwd tussen 1918 en 1922:

8: Het NS Hoofdgebouw IV is 76 meter hoog:

9:

10: Het overdekte winkelcentrum Hoog Catharijne werd geopend in 1973, en bestaat dus 35 jaar. HC telt ongeveer 160 winkels:

11: Huis Zoudenbalch in de Donkerstraat werd gebouwd in 1467-1468. In 1903 volgde na een brand een restauratie:

12: Donkerstraat:

13: De Domtoren, gezien vanuit de Zadelstraat:

14: Panden aan de Lichte Gaard + een stukje Domtoren:

15:

16: Vismarkt:

17: Je kunt onder de Domtoren doorlopen:

18: Beeld voor de Domkerk + een fragment van de binnenkant van de kerk in de vorm van een soort plakket:

19: Het Academiegebouw is het hoofdgebouw van de Universiteit Utrecht. De bouw startte in 1891:

20:

21: De Domkerk, gescheiden van de gelijknamige toren. Het schip stortte in bij een tornado in 1674. De gotische Domkerk werd vanaf 1254 gebouwd als de kathedraal van het bisdom Utrecht en was gewijd aan St. Maarten. Sinds 1580 is de kerk protestants. Hier zie je het overgebleven dwarsschip:

22: De 112 meter hoge Domtoren is de hoogste kerktoren van Nederland en het hoogste gebouw van utrecht:

23: Het Domplein. Hier zie je duidelijk de scheiding tussen kerk en toren:

24: Denkbeeldige hereniging kerk + toren:

25: Het Pandhof van de Dom is een kruidentuin met kloostergang:

26: Panden op hoek Kromme Nieuwegracht en Nieuwegracht:

27: Het Paushuize heeft zijn naam te danken aan de enige Nederlandse paus, Adrianus VI, die het huis vanaf 1517 liet bouwen. Overigens werd Adriaan pas in 1522 tot paus gekozen en stierf al een jaar later in Rome. Hij heeft zijn huis dus nooit bewoond:

28: De Oudegracht is de bekendste gracht van Utrecht, en is ongeveer twee kilometer lang. Deze gracht is te beschouwen als het verbindingsstuk tussen de Kromme Rijn en de Vecht en doorsnijdt de gehele binnenstad van noord naar zuid. De werven en werfkelders zijn uniek in de wereld:

29:

30:

31:

32:

33:

34: In de Armenhuisjes (1597) aan de Lange Nieuwstraat mocht gratis gewoond worden:

35: Op de achtergrond het pand van de Fundatie van Renswoude (het voormalig ambachtskinderweeshuis):

36: Lange Nieuwstraat + Domtoren:

37: De Nieuwegracht is een andere bekende gracht in Utrecht. Deze gracht werd eind 14e eeuw gegraven:

38: Ook de Nieuwegracht heeft over vrijwel de hele lengte werven met werfkelders. Bij het graven van de grachten werd de afgegraven grond gebruikt om de oevers op te hogen. Op deze manier werd het overstromingsgevaar verkleind. Op de hoge oevers kwam een weg te liggen met daarachter de huizen van kooplieden:

39: Verhoging bij het Hieronymusplantsoen:

40: De monumentale Herenbrug loopt over de Stadsbuitengracht, en is ruim honderd jaar oud:

41: Het enige stukje stadsmuur uit de middeleeuwen dat bewaard bleef in Utrecht:

42:

43:

44: Korte Nieuwstraat:

45: Vredenburg:

46: De Winkel van Sinkel is een oud warenhuis:

47:

48: Aan de Oudegracht staat Utrechts oudste vakwerkhuis (14e eeuws, 18e eeuwse klokgevel). Het staat zo te zien ook een beetje scheef:

49:

50:

Dag 2

Grootste gemeenten Nederland:
1: Amsterdam (dag 1) (dag 2) 2: Rotterdam (dag 1) (dag 2) 3: Den Haag (dag 1) (dag 2) 4: Utrecht (dag 1) (dag 2) 5: Eindhoven (juli) (september) 6: Tilburg 7: Almere 8: Groningen (dag 1) (dag 2) 9: Breda (dag 1) (dag 2) 10: Nijmegen 11: Enschede 12: Apeldoorn 13: Haarlem 14: Arnhem 15: Zaanstad (dag 1) (dag 2) 16: Amersfoort 17: Haarlemmermeer (deel 1) (deel 2)

Last edited by Sinds1980; April 7th, 2011 at 08:18 PM. Reason: Dode links hersteld en links toegevoegd.
Sinds1980 no está en línea   Reply With Quote

Sponsored Links

Old September 26th, 2008, 12:28 AM   #2
Fallus
Registered User

Likes (Received): 0

Schitterende foto's!!!!1 Favo 46.
Fallus no está en línea   Reply With Quote
Old September 26th, 2008, 02:53 PM   #3
utrecht
Registered User

Heerlijk om je eigen stad zo eens voor bij te zien komen. Als je zo even voorbij dat stationsgebied bent is het toch een prachtige stad!

Super dat je er zoveel moeite in wil stoppen iedere keer, ik blijf alle series volgen!
utrecht no está en línea   Reply With Quote
Old September 26th, 2008, 04:05 PM   #4
xlchris
Not much

xlchris's Avatar

Likes (Received): 49

Utrecht was leuk, alleen de bediening van het café in de winkel van sinkel was heel slecht.
Old September 27th, 2008, 02:47 AM   #5
Sinds1980
Registered User

Sinds1980's Avatar

Dank voor de reacties! Overigens had ik bij de nummers 25 en 47 de verkeerde foto's gepost. Inmiddels opgelost.
Old September 27th, 2008, 11:33 AM   #6
g0nz0
a hacked brain

g0nz0's Avatar

Erg mooie serie, je had er ook goed weer bij gelukkig.

Ik ken Utrecht best goed maar jij weet er leuke details bij te vertellen die ik dikwijls nog niet kende.

favo's: 28, 37, 42
g0nz0 no está en línea   Reply With Quote
Old September 27th, 2008, 12:26 PM   #7
Apostle
Annoying member

Apostle's Avatar

Likes (Received): 60

Leuke serie! De pandhof van de Dom hoort gewoon bij de Dom, de Mariakerk stond op de Mariaplaats, ongeveer waar nu het conservatorium staat. Het enige wat daar van staat is nog een stukje van de kloostergang, daar zal de verwarring vandaan komen.
Apostle está en línea ahora   Reply With Quote
Old September 28th, 2008, 01:55 AM   #8
Sinds1980
Registered User

Sinds1980's Avatar

Aangepast. Ik heb mijn info ook maar van boeken en internet, die dus ook niet allemaal even duidelijk blijken te zijn.

Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules