daily menu » rate the banner | guess the city | one on one

Go Back   SkyscraperCity > European Forums > Holland Hoogbouw Forums > Actueel > Groningen

Reply

Thread Tools Display Modes
Old December 21st, 2011, 11:30 AM   #1321
Hoogholtje
Registered User

Hoogholtje's Avatar

Likes (Received): 3

Bron: Architectenweb.nl

Quote:
De Zwarte Hond renoveert jaren-tachtigkantoor
In het centrum van Groningen wordt een oud jaren-tachtigkantoor duurzaam gerenoveerd. De Zwarte Hond maakte het ontwerp voor het pand, dat wordt gebruikt door aardgasleverancier GasTerra.

Het gebouw uit 1986 voldoet niet meer aan de huidige milieueisen. Om het kantoorpand aan deze eisen te laten voldoen heeft De Zwarte Hond onder meer een nieuwe vide in het hart van het gebouw bedacht. Hierdoor wordt het hart een ontmoetingsplek en kan daglicht op elke etage in het pand toetreden.

Door de hoeveelheid techniek in het gebouw te reduceren, kan er volgens het bureau op het dak een nieuwe ruimte worden geplaatst. Vanuit deze ruimte met glazen gevels is er een weids uitzicht over de stad.

Om het pand zo duurzaam mogelijk te maken, moeten de buitengevels worden geïsoleerd. Het bureau ontwierp een tweede huid van driedubbel glas op een gedeelte van de gevel. Dankzij de tweede huid wordt de warmte van de zon op deze plek langer vastgehouden. De Zwarte Hond wil ook zonnepanelen en een WKO-opslag gekoppeld aan een zuinige gaswarmtepomp installeren om het gebouw duurzaam te kunnen verwarmen.

Na de renovatie heeft het gebouw de status van een A+-label en een epc-waarde van twintig procent onder de geldende regelgeving. De voorbereidingen voor de ingreep worden eind 2012 afgerond. In 2013 is de renovatie klaar.
Hoogholtje no está en línea   Reply With Quote

Sponsored Links

Old December 21st, 2011, 11:35 AM   #1322
maral
Registered User

maral's Avatar

Likes (Received): 29

Mooi dat dit gebouw weer bestemming krijgt en dat met een renovatie die ik er goed vind uitzien.
maral no está en línea   Reply With Quote
Old December 21st, 2011, 11:37 AM   #1323
Eisso
Fagus Sylvatica

Eisso's Avatar

Likes (Received): 1

Wauw! Ik wordt helderziend! Ik zat gisteren over deze hoek te denken, dat het eigenlijk maar waardeloze architectuur is en dat ze die chinees er achter niet moeten slopen. Of dat laatste ook gebeurt is maar zeer de vraag. De upgrade ziet er wel zeer goed uit! Het wordt zo een gebouw met karakter!
Old December 21st, 2011, 11:55 AM   #1324
Hoogholtje
Registered User

Hoogholtje's Avatar

Idd mooie metamorfose van het ABN-Amro gebouw, alleen dat de Glaude-panden waaronder voormalig Ni Hao gesloopt gaat worden weten we (en de Stadspartij !) al lang !
zie Commissievergadering Ruimte/wonen d.d. 7/12/2011 punt B3 Glaudepanden, http://groningen.notudoc.nl/cgi-bin/...n=view/id=9475
Old December 21st, 2011, 01:21 PM   #1325
Erik
Voorbijganger

Likes (Received): 28

Alleen had dat puntdak van mij niet gehoeven, maar verder ziet het er wel goed uit.
Vast staat, dat domheid geen gebrek is aan intelligentie maar een moreel tekort. Er zijn mensen met een buitengewoon snel verstand, die dom zijn en mensen met een traag verstand die allesbehalve dom zijn. - Dietrich Bonhoeffer
Erik no está en línea   Reply With Quote
Old December 21st, 2011, 01:54 PM   #1326
D1N0
Groningse Brabo

D1N0's Avatar

Likes (Received): 11

Mooi, zou meer moeten gebeuren. Minder slopen, meer pimpen. (Maar kijk wel hoe want het Meeùspand vind ik maar lelijk met die bordeauxrode beplating). Lijkt me ook een goed plan voor een aantal panden in de Noordwand Grote Markt.
D1N0 no está en línea   Reply With Quote
Old December 21st, 2011, 03:09 PM   #1327
bartvromans
Registered User

bartvromans's Avatar

Likes (Received): 0

hebben ze ook in Nijmegen gedaaan bij enkele wederopbouwpanden,ziet er mooi uit daar
bartvromans no está en línea   Reply With Quote
Old December 21st, 2011, 03:18 PM   #1328
maral
Registered User

maral's Avatar

Quote:
Woningbouwproductie in stad Groningen op peil

GRONINGEN – In 2011 werden in de gemeente Groningen 949 woningen en appartementen opgeleverd: 314 koop en 635 huur. Ondanks de terugvallende economie en de stagnatie op de woningmarkt ligt de woningbouwproductie in de stad daarmee op schema.

Dat in de Groningse nieuwbouwmarkt nog altijd beweging zit, blijkt ook uit de verkoopcijfers over de periode januari-oktober 2011. Verkocht werden in die periode 110 appartementen en 236 grondgebonden woningen.

Door NVM, regio Groningen e.o. geregistreerde cijfers van verkopen in de bestaande bouw bevestigen dat beeld. Met 492 transacties in het eerste kwartaal van 2011,523 inhet tweede en561 inhet derde kwartaal doet de woningmarkt het nu beter dan in de periode 2008/2009 het geval was.

Dat nog altijd flink gebouwd wordt in Groningen, is voor een belangrijk deel te danken aan de woningcorporaties. Zo schreef alleen al Nijestee in 2011 502 woningen en appartementen op haar conto. De 345 studio’s voor jongeren op het Bodenterrein maken daar deel van uit, alsook 94 appartementen in de Grunobuurt. Andere opvallende projecten in de stad zijn Cortinghborg van De Huismeesters , 24 woningen in De Hoogte, en La Liberté van Patrimonium, goed voor 90 appartementen aan de Laan van de Vrijheid. Lefier leverde in Paddepoel 24 appartementen op in het complex Sirius en realiseerde aan de Lissabonstraat 8 wooneenheden voor jongeren.
Uit de gezinsbode.
Overigens daalden de huizenprijzen in de provincie met 4,1% tov vorig jaar.
Old December 21st, 2011, 04:46 PM   #1329
Eisso
Fagus Sylvatica

Eisso's Avatar

Likes (Received): 1

Quote:
Originally Posted by Hoogholtje View Post
Idd mooie metamorfose van het ABN-Amro gebouw, alleen dat de Glaude-panden waaronder voormalig Ni Hao gesloopt gaat worden weten we (en de Stadspartij !) al lang !
Ik doel ook op mijn eigen vooruitziende blik... Volgens mij was ik de gene die al meer dan 10 jaar geleden de eerste plannen voor de glaudélocatie nog op het oude hoogbouwforum heeft gepost! Denk dat het al wel 20 jaar op de slooplijst staat. Neemt niet weg dat het zonde en onnodig is! Zelfs na 20 jaar.

zal nog eens kijken of ik de plannen van destijds (een nieuw ABN-Ambro kantoorgebouw) kan terugvinden!
Old December 21st, 2011, 05:47 PM   #1330
-Koen-
Registered User

-Koen-'s Avatar

Heel goed dat dit wanstaltige kantoor wordt aangepakt, dacht dat het gesloopt moest worden voor het tramtracé, maar blijkbaar niet.

Vind het nieuwe ontwerp niet denderend maar uiteraard beter dan hoe het nu is, die punt hadden ze ook wat mij betreft wel achterwege kunnen laten.
Old December 21st, 2011, 05:51 PM   #1331
maral
Registered User

maral's Avatar

Quote:
Door de hoeveelheid techniek in het gebouw te reduceren, kan er volgens het bureau op het dak een nieuwe ruimte worden geplaatst. Vanuit deze ruimte met glazen gevels is er een weids uitzicht over de stad.
De hoeveelheid techniek wordt gereduceerd, daarvoor ruimte voor de ruimte met glazen gevels.
Ik vermoed de opbouw onder de punt de nieuwe technische ruimte wordt en daarom nodig is.
Old December 21st, 2011, 05:58 PM   #1332
-Koen-
Registered User

-Koen-'s Avatar

Dan had ik liever een technische ruimte met plat dak gezien.
Old December 21st, 2011, 06:00 PM   #1333
maral
Registered User

maral's Avatar

Haha...vermoedde al dat dit je respons zou zijn nadat ik het verhaaltje had opgetikt. Niet zozeer de verhoging, maar het puntdak. Besefte ik me pas nadat ik al gereageerd had.
Old December 21st, 2011, 06:02 PM   #1334
DocSoul
Registered User

DocSoul's Avatar

Ik vind het ook een beetje jammer van dat blokje leuke oude panden langs het spoor. Zouden ze niet in ieder geval de gevels kunnen laten staan en daar iets mee doen?
Old December 22nd, 2011, 04:10 PM   #1335
Martinistadjer
Registered User

Martinistadjer's Avatar

Likes (Received): 2

Kan niet zeggen dat ik dit nu een grote verbetering vind. En dan dat puntdak...
Martinistadjer no está en línea   Reply With Quote
Old December 24th, 2011, 10:58 AM   #1336
-Koen-
Registered User

-Koen-'s Avatar

Berlage Hof, de tweede fase van Korrezoom gaat binnenkort ook van start. Grotendeels grondgebonden woningen, volgens mij ook een aantal appartementen maar tot 4 hoog.

http://www.berlage-hof.nl/web/

Ik denk dat een dergelijke invulling goed op de locatie past.

Quote:
Primeur voor Groningen: “Consument Betrokken Ontwikkelen”
GRONINGEN – Ter Steege Vastgoed introduceert in Groningen een nieuw ontwikkelconcept: Consument Betrokken Ontwikkelen. “We willen nog meer dan voorheen potentiële kopers nauw betrekken bij de ontwikkeling van woningbouwprojecten”, zegt Vincent Hullegie, die verantwoordelijk is voor de Berlage-Hof. “Bij dit project van 124 nieuwe woningen aan de rand van het centrum in Groningen bouwen onze Preview Members vanaf het begin al mee.”
“In deze onzekere tijden voor de consument en de bouwsector is het nog belangrijker om wensen en aanbod zo goed mogelijk op elkaar af te stemmen”, stelt projectontwikkelaar Vincent Hullegie van Ter Steege Vastgoed. “Natuurlijk worden potentiële kopers al langer betrokken bij de ontwikkeling van hun huis. Maar met behulp van ons concept “Consument Betrokken Ontwikkelen” willen we een optimaal aanbod creëren, om de aankoop van een woning bereikbaar te houden voor een zo groot mogelijke doelgroep. Groningen heeft wat dat betreft de primeur. Voor zover wij hebben kunnen nagaan is het de eerste keer dat een dergelijk concept wordt toegepast. Het is een dynamische en interactieve manier om consument en ontwikkelaar vroegtijdig met elkaar in contact te brengen. Uniek is ook dat hierbij zoveel mogelijk nieuwe communicatiemiddelen worden ingezet.”

Preview Members
Via het concept “Consument Betrokken Ontwikkelen” kunnen potentiële kopers zich gratis registreren als Preview Member van het project Berlage-Hof. Op dit moment loopt er een mini-campagne om Preview Members te werven. Daarbij worden juist ook nieuwe communicatiemiddelen als Facebook en Twitter ingezet. “We zitten nu in de fase van architectenkeuze. Drie bureaus hebben hun ideeën aan ons gepresenteerd. De Preview Members kunnen in de komende dagen, thuis vanaf de bank, de ontwerpen beoordelen. Hun stem weegt zwaar mee bij de uiteindelijke architectenkeuze”, zegt Vincent Hullegie, die aangeeft dat Preview Members bij alle belangrijke stappen in de bouw en de inrichting van de omgeving worden betrokken. Wie Preview Member is maakt overigens ook kans op mooie prijzen en een voorkeursbehandeling bij de aankoop van een toekomstige nieuwbouwwoning in de Berlage-Hof.

Berlage-Hof
Ter Steege Vastgoed is bezig met de voorbereidingen van de Berlage-Hof, die gebouwd wordt aan de Antillenstraat in de Korrewegwijk. Op de plek waar nu nog de gebouwen staan van de Technische School Groningen, komen 124 nieuwe woningen in een hof-structuur. Met een ruime keuze aan laanwoningen, parkwoningen, hofwoningen, ecowoningen en parkappartementen. Ouders, kinderen, jonge professionals, starters en senioren krijgen met dit project unieke mogelijkheden om te wonen en te leven, midden in de stad Groningen. De huizen komen beschikbaar vanaf 180.000 euro Vrij Op Naam. Meer informatie over het project is ook te vinden op www.berlage-hof.nl . Of via de speciale accounts op Facebook en Twitter.
Old December 24th, 2011, 12:20 PM   #1337
D1N0
Groningse Brabo

D1N0's Avatar

Likes (Received): 11

Gebiedje ontwikkelt zich mooi verder. Nu nog doorontwikkelen tot aaan het kanaal. Ik neem aan dat Nijestee daar weggaat als hun nieuwe kantoor klaar is?
D1N0 no está en línea   Reply With Quote
Old December 24th, 2011, 12:28 PM   #1338
-Koen-
Registered User

-Koen-'s Avatar

Klopt, de strook langs het kanaal is volgens mij 3e fase van Korrezoom
Old January 3rd, 2012, 07:32 AM   #1339
Markie
Uut Stad

Markie's Avatar

Onder de categorie mallote berichten:
Quote:
GCC: Kabelbaan volgende winter gereed
DVHN | Gepubliceerd op 02 januari 2012, 21:59

GRONINGEN - Het eerste deel van de kabelbaan tussen Europapark en Groninger Forum kan volgende winter al functioneren. Dat maakte voorzitter Bert-Jan Hakvoort maandagavond bekend op de nieuwjaarsreceptie van de Groningen City Club (GCC).

De GCC presenteert over enkele maanden de uitkomsten van het haalbaarheidsonderzoek naar de zogheten fly-over, die volledig met particulier geld moet worden aangelegd. Hakvoort is vol vertrouwen. "Wat we vooral nodig hebben is politiek draagvlak. Als we die steun in het voorjaar hebben, bedraagt de bouwtijd van het eerste deel van de fly-over (het traject station Europapark-Sontplein) negen maanden gereed."
http://www.dvhn.nl/nieuws/groningen/...-winter-gereed
Old January 3rd, 2012, 09:12 AM   #1340
Hoogholtje
Registered User

Hoogholtje's Avatar

Whahahaha, enig realiteitsbesef is deze man vreemd. Dat ding moet over woningen, tuinen, straten, whatever. Nooit van vergunningen en procedures gehoord zeker. Kom maar op Nimbies !
Meer woorden moet je eigenlijk niet vuil maken aan dit onding. GCC houd je met andere dingen bezig alsjeblieft.

Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules