daily menu » rate the banner | guess the city | one on one

Go Back   SkyscraperCity > European Forums > Holland Hoogbouw Forums > Gebouwde omgeving > Fotoforum

Fotoforum Foto's van wolkenkrabbers, skylines en de gebouwde omgeving.

Global Announcement

SkyscraperCity needs your help to do some house cleaning! please click here for more info!

Reply

Thread Tools Display Modes
Old October 18th, 2008, 08:58 PM   #1
Sinds1980
Registered User

Sinds1980's Avatar

Likes (Received): 1

Nr. 6 NL: Tilburg (65x)

Na de eerste vijf kwam nu mijn eigen stad aan de beurt. Het was mijn idee om de stad rond te fietsen, niet alleen op zoek naar speciale plekken, maar vooral ook naar veranderingen op plekken waar ik een tijdje geleden al foto's had gemaakt. Soms bleek een braakliggend terrein inmiddels bebouwd te zijn, soms was deze nog steeds braakliggend. In ieder geval zie je de stad binnen een jaar al een beetje veranderen. En meestal wel in positieve zin. Je moet deze serie zien als een tocht van west naar oost. Ik begon in het westelijke buitengebied, om langzaam richting het centrum te gaan, en uiteindelijk in het andere buitengebied (in oost) weer uit te komen. Op deze plek heb je het beste uitzicht op de Tilburgse skyline.

1:

2: De Genderbaan. Links is heel vaag in de mist Westpoint te zien:

3: Flink ingezoomd:

4: Al volop herfstkleuren:

5:

6: Buitenverblijf + vijver op het voormalige landgoed Heidepark:

7: De uitbreiding van golfclub Prise d'Eau aan de Gilzerbaan werd onlangs voltooid:

8: Ik ben inmiddels in de bebouwde kom. Hier een rijtje patriciërswoningen aan de Bredaseweg:

9:

10: De toren van de Korvelse kerk:

11:

12: Apotheek St. Joris (1839) aan het Korvelplein is een restant van een groter fabriekscomplex:

13:

14:

15: Er wordt in de stad steeds meer geklaagd over het feit dat er in de oude lint (linten zijn straten die de oude herdgangen aan elkaar verbinden) Korvelseweg steeds meer nieuwbouw plaatsvindt. Er komen dan, zoals hier 'De Elementen', vrijwel uitsluitend appartementen voor terug. En die passen meestal niet tussen de vrijwel uitsluitend uit historische panden bestaande Korvelseweg:

16:

17: Een mooier gedeelte van de straat:

18: De Korvelseweg is een drukke straat. Rechts zie je trouwens nog zo'n nieuwbouw-appartement:

19: Voor mij hét prototype van de echte Tilburger. Plat pratend, aan een stuk door. Maar ook qua uiterlijk. Het behoeft trouwens geen twijfel dat het aardige mensen zijn:

20: Fontijn aan de Zomerstraat:

21: Ik was verbaasd hier in het Stadspark Oude Dijk zomaar een nieuw voetbalveldje aan te treffen. Een jaar geleden lagen de herstbladen hier nog op een grote lege grasvlakte:

22:

23: De Oude Markt (anno 1575) is het oudste pleintje van Tilburg:

24:

25: De protestante Pauluskerk (1823) aan de Heuvelstraat:

26: Pand op de hoek Heuvelstraat/Nieuwlandstraat:

27:

28: Nieuwlandstraat:

29:

30:

31:

32: Stationsstraat:

33:

34:

35: Ook in de Stationsstraat, welke straat nog voor driekwart uit historische panden bestaat, werd onlangs nieuwbouw gepleegd:

36: Het gebouw komt ook deels uit in de Poststraat:

37: Nog zo'n verbetering in de binnenstad; het Helga Deenplein. Voorheen was dit een onbeduidende plek vol met beton:

38:

39: De Tuinstraat, met op de achtergrond de torens van het Pieter Vreedeplein:

40: De nieuwe bestrating zorgt voor een veel verzorgder aanblik van de binnenstad:

41: Pieter Vreedeplein in contrast met al langer bestaande architectuur:

42: Ook al nieuw; de Pieter Vreedestraat. Deze verbindt de Heuvelstraat met het Pieter Vreedeplein:

43: Deze panden vormen naar mijn mening het mooiste gedeelte van het Pieter Vreedeplein. Maar Tilburg zou Tilburg niet zijn als deze panden niet zouden verdwijnen. De ramen zijn in ieder geval al van hun fraaie structuur ontdaan...:

44:

45:

46: Fietsen bij het Centraal Station:

47: Het zogenaamde 'Kroepoek-dak' van het station heeft een monumentale status:

48: De Willem II-straat, gezien vanaf het postperron. Op de achtergrond een toren van het Pieter Vreedeplein:

49:

50: De Concertzaal:

51: De nieuwe stadsentree die de laatste jaren is ontstaan, met de VGZ-toren, Stadsheer, Interpolis en Holland-terrein:

52: In vergelijking met de vorige keer dat ik hier was, werd het torentje aan de Gasthuisring (links op de foto) toegevoegd. Rechts van de Stadsheer is ook nog een toren van het Pieter Vreedeplein te zien:

53: De Eindhovense kunstenaar John Körmeling ontwierp het omstreden Draaiend Huis aan de Hasselt-rotonde. Vooral op de hoge kosten (een paar ton) werd de nodige kritiek geuit. Het huis maakt in twintig uur een draai van 360 graden:

54:

55: De Hasseltse kapel (ca. 1530) is het oudste gebouw van de stad:

56:

57: Hasseltstraat + voormalige Hasseltse kerk:

58: Ineens vanuit het niets een nieuw gebouw. Anderhalf jaar geleden zetelde bakkerij Van Iersel nog in een ander pand op deze plek:

59: Aangekomen in landschapspark Moerenburg, aan de oostkant van Tilburg. Het 'Juweel van Moerenburg' is een tijdelijk kunstwerk van Marieke Hurkens, in opdracht van de gemeente Tilburg:

60: De Cenakel-torens. De zon zoekt ondertussen naar ruimte.

61:

62: Interpolis + Heuvelse kerk:

63: De zon was daarna snel verdwenen, zodat een mooie zonsondergang er niet in zat. Je ziet hier wél de Tilburgse skyline, met Interpolis, De Stadsheer en Westpoint:

64: De Nieuwlandstraat, maar nu 'by night':

65:

Grootste gemeenten Nederland:
1: Amsterdam (dag 1) (dag 2) 2: Rotterdam (dag 1) (dag 2) 3: Den Haag (dag 1) (dag 2) 4: Utrecht (dag 1) (dag 2) 5: Eindhoven (juli) (september) 6: Tilburg 7: Almere 8: Groningen (dag 1) (dag 2) 9: Breda (dag 1) (dag 2) 10: Nijmegen 11: Enschede 12: Apeldoorn 13: Haarlem 14: Arnhem 15: Zaanstad (dag 1) (dag 2) 16: Amersfoort 17: Haarlemmermeer (deel 1) (deel 2)

Last edited by Sinds1980; April 7th, 2011 at 08:28 PM. Reason: Dode links hersteld en links toegevoegd.
Sinds1980 no está en línea   Reply With Quote

Sponsored Links

Old October 18th, 2008, 09:19 PM   #2
SimsPlanet2
Registered User

SimsPlanet2's Avatar

Likes (Received): 48

Hele mooie, uitgebreide serie. Mooie stad, met stedelijkheid en ook dorpse uitstraling. Op foto 48 lijkt die straat best wel apart, heel schoon en netjes. Wel erg mooi!
SimsPlanet2 no está en línea   Reply With Quote
Old October 18th, 2008, 10:11 PM   #3
Sinds1980
Registered User

Sinds1980's Avatar

Dank je! Ze hebben die straat trouwens nog niet zo lang geleden geheel opnieuw bestraat. Overigens krijgt het gehele westelijk deel van de binnenstad zulke bestrating. Op die manier willen ze dit dwaalgebied meer op elkaar doen aansluiten.
Old October 19th, 2008, 02:52 PM   #4
Bart Zmeer
Bart van de Velde

Bart Zmeer's Avatar

Likes (Received): 2

Leuke serie! Tilburg, de stad waar ik 2 jaar van mijn leven met veel plezier heb doorgebracht, maar me toch nooit echt thuis heb kunnen voelen. Hoewel er veel leuke ouderwetse straatjes en pandjes zijn, mist de stad voor mij toch een bepaalde charme die je in andere steden wel vind. De nieuwbouw lijkt ook te zijn neer gezet totaal zonder respect voor zijn omgeving. De Stadsheer en Westpoint zijn in mijn ogen echt vreselijk lelijke gebouwen.

Maar, en dit moet wel gezegd: het is er wel 'keigezellig' stappen
Bart Zmeer no está en línea   Reply With Quote
Old October 19th, 2008, 03:54 PM   #5
flex
--------------

flex's Avatar

Likes (Received): 3

Prachtige serie!
flex no está en línea   Reply With Quote
Old October 20th, 2008, 12:28 AM   #6
Kruikenparadijs
Willem II Tilburg

Kruikenparadijs's Avatar

mooie serie van een zeer levendige, bruisende stad die altijd in beweging en ontwikkeling is.

een stad waar je pas van gaat houden als je 'm beter leert kennen. een stad die nog altijd tegen een achterhaald negatief imago op moet boksen. Tilburg is niet gepolijst en chique zoals buursteden als Den Bosch en Breda, nee Tilburg is lekker volks en rauw, maar tegelijkertijd toch hip en modern.

Tilburg schonste stad vant laand!!
Old October 20th, 2008, 12:58 AM   #7
Sinds1980
Registered User

Sinds1980's Avatar

Dank voor de reacties!

En inderdaad, Tilburg is een stad doe je moet ontdekken. Het is geen stad zoals Den Bosch en Breda waar je de trein uitstapt en zo naar alles toe loopt. Nee, de mooie plekken die er echt wel zijn moet je ontdekken. En Tilburg heeft een totaal andere ontstaansgeschiedenis. Maar deze is daardoor nog niet minder interessant! En leuk om al die ontwikkelingen te blijven volgen. Dit laat me nooit meer los!
Old October 20th, 2008, 02:24 PM   #8
Mathijzzz
Human

Mathijzzz's Avatar

Likes (Received): 0

Opnieuw een aantal mooie plaatjes ertussen...
Indien je bij Apeldoorn bent aangekomen stuur mij maar een bericht, indien je een rondleiding wilt hebben... Kom ik er zelf ook weer eens aan toe haha..

Mijn fotoseries: Apeldoorn, Deventer

Projectenoverzicht Apeldoorn: link
Mathijzzz no está en línea   Reply With Quote
Old October 21st, 2008, 02:53 AM   #9
Sinds1980
Registered User

Sinds1980's Avatar

Zal het onthouden. Apeldoorn is volgens mijn informatie de elfde gemeente van Nederland, maar wordt op de huid gezeten door Enschede. Gezien het gemiddelde van zeg maar één stad per maand tot nu toe, zal het ergens rond maart kunnen worden. Eerder kreeg ik al van forumlid DvW een rondleiding door Oss.
Old October 21st, 2008, 10:11 AM   #10
Benonie
Bike It!

Benonie's Avatar

Likes (Received): 473

Mooi hoor. Altijd leuk om een stukje onbekend terrein te zien hier.
Benonie no está en línea   Reply With Quote
Old October 21st, 2008, 11:57 AM   #11
Ramses
Registered User

Jammer dat de hoogbouw in Tilburg zo ver uit elkaar staat, Interpolis, Westpoint en de Stadsheer hadden wel wat dichter op elkaar gemogen zodat er een spannende opbouw in de skyline was ontstaan.

Leuke serie verder. Favo's: 44, 51 en de topper 62
Ramses no está en línea   Reply With Quote
Old October 22nd, 2008, 12:56 AM   #12
Kruikenparadijs
Willem II Tilburg

Kruikenparadijs's Avatar

@sinds1980

als die panden op het pvp verdwijnen, waarom staat er dan een bouwbord op dat rechterpand?
Ik was juist in de veronderstelling dat deze panden helemaal opgeknapt zouden gaan worden. Erg jammer idd.
Old October 22nd, 2008, 02:10 AM   #13
Sinds1980
Registered User

Sinds1980's Avatar

Op het bouwbord staat (niet te lezen op de foto) "realisatie nieuwbouw". Dus. Vooral voor het tweede pand van rechts (oude foto) vind ik het zeer jammer.
Old October 22nd, 2008, 05:25 PM   #14
Kruikenparadijs
Willem II Tilburg

Kruikenparadijs's Avatar

maar heel die rij gaat tegen de vlakte dus?
Old October 22nd, 2008, 06:09 PM   #15
Erasmus
Registered User

Likes (Received): 2

Mooie serie weer, even snel wat commentaar leveren:
favorieten:
9 (erg mooi in zwart-wit en zonder auto's; ziet er redelijjk authentiek uit
29: misschien wel de mooiste straat van Tilburg
41: de moderne architectuur is gemiddeld genomen niet spraakmakend in Tilburg, maar whatever... ziet er goed uit!
48: wat is de Willem2-straat de afgelopen jaren geweldig opgeknapt zeg, en dan had er onlangs nog iemand commentaar op de openbare ruimte in Tilburg (vwb de binnenstad absolute bs)

Nog een paar losse opmerkingen:
jammer dat je op het einde van de heuvelstraat die groentenboer hebt gefotografeerd: pand aan de overkant (It's) is veel interessanter alleen vrij lastig in beeld te krijgen. Niettemin weer bedankt voor de mooie serie!
Erasmus no está en línea   Reply With Quote
Old October 23rd, 2008, 03:36 AM   #16
Sinds1980
Registered User

Sinds1980's Avatar

Quote:
Originally Posted by Kruikenparadijs View Post
maar heel die rij gaat tegen de vlakte dus?
Ik heb het originele persbericht nog terug kunnen vinden. Het blijkt alleen te gaan om de twee panden aan de rechterkant. Meteen ook de twee mooiste panden...

Quote:
Originally Posted by Erasmus View Post
Nog een paar losse opmerkingen:
jammer dat je op het einde van de heuvelstraat die groentenboer hebt gefotografeerd: pand aan de overkant (It's) is veel interessanter alleen vrij lastig in beeld te krijgen. Niettemin weer bedankt voor de mooie serie!
Van het pand van It's heb ik nog een foto van begin vorig jaar. De zon zorgde er toen voor dat het extra lastig was om het pand erop te krijgen.
Old October 25th, 2008, 04:28 PM   #17
Cpt.Iglo
D’r is mor ain Stad!

Cpt.Iglo's Avatar

Likes (Received): 0

Mooie serie!

Vanaf nu wordt het denk ik lastiger voor jou omdat je wat verder moet reizen voor de nummers 7 en hoger.

Weet je al wanneer je naar Almere en Groningen gaat?
Old October 26th, 2008, 04:50 AM   #18
Sinds1980
Registered User

Sinds1980's Avatar

Eerst wil ik lid worden van de OV-fiets. Dan kan ik straks in Almere meteen op de fiets springen. En vergroot ik zo mijn mogelijkheden op zo'n dag. Vervolgens moet er een goede dag komen, ergens in een weekend. Nogal onvoorspelbaar dus. En daarna inderdaad de door Almere gepasseerde stad: Groningen.
Old October 26th, 2008, 08:56 PM   #19
refluS
NL

refluS's Avatar

Likes (Received): 10

waar blijft nummer 7 en 8 Groningen!!!
refluS no está en línea   Reply With Quote
Old October 26th, 2008, 09:50 PM   #20
DvW
van Wanrooij

DvW's Avatar

Likes (Received): 6