daily menu » rate the banner | guess the city | one on oneforums map | privacy policy | DMCA | news magazine | posting guidelines

Go Back   SkyscraperCity > European Forums > Holland Hoogbouw Forums > Overig > Urbanetics

Urbanetics Stedelijke discussies

Global Announcement

As a general reminder, please respect others and respect copyrights. Go here to familiarize yourself with our posting policy.

Reply

Thread Tools
Old November 2nd, 2008, 04:52 PM   #1
De Snor
Forever Travelling

Likes (Received): 26

Fusies van Nederlandse gemeenten ?

Met regelmaat lees ik dat er gemeenten in Nederland fuseren doch stel ik me vragen waarom in bepaalde regio's die fusies uitblijven.
Tal van regio's kunnen toch best een fusiegolf ondergaan , dit is toch bevorderlijk voor de ontwikkeling van een stedelijk gebied?

In welke regio zou jij graag de gemeentes rondom de kern tot één geheel zien fuseren?
De Snor no está en línea   Reply With Quote

Sponsored Links

Old November 2nd, 2008, 05:16 PM   #2
SimsPlanet2
Registered User

SimsPlanet2's Avatar

Likes (Received): 196

Regio Noordoost Friesland zou ik graag Dongeradeel, Dantumadeel en Kollumerland als 1 gemeente zien: Dokkumerlan (is ook realistisch, want dit idee is al door Dantumadeel en Kollumerland voorgebracht, terwijl Dongeradeel zelf nog geen oordeel gegeven heeft, waar Dokkum de hoofdstad van is). Ferweradiel en Achtkarspelen zouden er eventueel bij kunnen.
SimsPlanet2 no está en línea   Reply With Quote
Old November 2nd, 2008, 05:42 PM   #3
lffıs
|/|/|\/|

lffıs's Avatar

Eindhoven is al jaren hard aan annexatie toe, dat lijkt me een meer noodzakelijk nut dan Dongeradeel, Dantumadeel, Ferweradiel, Achtkarspelen en Kollumerland.
Old November 2nd, 2008, 06:12 PM   #4
Sol
Registered User

Sol's Avatar

Likes (Received): 887

Fusies zijn helemaal nergens voor nodig. Alle ontwikkelingen die regionaal zijn, kunnen de provincies nu afdwingen (bijv. dmv inpassingsplannen).

Waarom zou je de afstand tussen burger en gemeente willen vergroten? Ik denk eerder dat we in NL weer terug moeten naar kleinere gemeenten. Net zoals we terug zouden moeten gaan naar kleinere scholen en kleinere zorgaanbieders.
Old November 2nd, 2008, 06:57 PM   #5
bthj
Registered User

bthj's Avatar

Likes (Received): 620

Quote:
Originally Posted by Effes View Post
Eindhoven is al jaren hard aan annexatie toe, dat lijkt me een meer noodzakelijk nut dan Dongeradeel, Dantumadeel, Ferweradiel, Achtkarspelen en Kollumerland.
het lijkt me inderdaad een goed plan als eindhoven door een of andere gemeente geannexeerd wordt.
bthj está en línea ahora   Reply With Quote
Old November 2nd, 2008, 07:02 PM   #6
lffıs
|/|/|\/|

lffıs's Avatar

Je snapt wat ik bedoel.
Old November 2nd, 2008, 08:35 PM   #7
Afoort
I <3 HCMC

Afoort's Avatar

Likes (Received): 30

Ik zou graag een fusie willen zien van Almelo,Hengelo en Enschede drie steden zo dicht op elkaar, dus snel fusieren.
En wat mij betreft zijn er niet echt veel mensen in de randstad geïnteresseerd in een fusie van Dongeradeel, Dantumadeel, Ferweradiel, Achtkarspelen en Kollumerland. :S

Vietnam SaiGon
Afoort no está en línea   Reply With Quote
Old November 2nd, 2008, 08:43 PM   #8
railway stick
Bas

railway stick's Avatar

En in Leeuwarden ook niet.
railway stick no está en línea   Reply With Quote
Old November 2nd, 2008, 09:18 PM   #9
Ramses
Registered User

Likes (Received): 8

Quote:
Originally Posted by Afoort View Post
Ik zou graag een fusie willen zien van Almelo,Hengelo en Enschede drie steden zo dicht op elkaar, dus snel fusieren.
Aangezien de afstand tussen Almelo en Enschede net zo groot is als die tussen Utrecht en Amersfoort, mag ik aannemen dat je ook voorstander bent van één grote gemeente Utrecht-Amersfoort?

Quote:
En wat mij betreft zijn er niet echt veel mensen in de randstad geïnteresseerd in een fusie van Dongeradeel, Dantumadeel, Ferweradiel, Achtkarspelen en Kollumerland. :S
Insgelijks! In Friesland zijn niet echt veel mensen geïnteresseerd in Amersfoort en al dat gepeupel eromheen.
Ramses no está en línea   Reply With Quote
Old November 2nd, 2008, 10:03 PM   #10
SimsPlanet2
Registered User

SimsPlanet2's Avatar

Quote:
Originally Posted by Effes View Post
Tja, daar zijn meer inwoners, maar voor onze regio is het wel van groot belang om het voorzieningsniveau op peil te houden. Je zou voor de grap eens bestanden van gemeente Dantumadeel moeten lezen waarom ze die fusie willen. Ik vind het meer dan logisch dat dit nodig is voor onze regio.

Daar gaat dit topic toch over? Je kunt die vraag overigens wel op 2 manieren opvatten merkte ik.
Old November 3rd, 2008, 12:39 AM   #11
Afoort
I <3 HCMC

Afoort's Avatar

Likes (Received): 30

Quote:
Originally Posted by Ramses View Post
Insgelijks! In Friesland zijn niet echt veel mensen geïnteresseerd in Amersfoort en al dat gepeupel eromheen.
Nee dat lijkt me sterk, jullie zijn meer gefocest op al dat dorps gebeuren, dus een fusie is niet echt van belang in Friesland.

Vietnam SaiGon
Afoort no está en línea   Reply With Quote
Old November 3rd, 2008, 12:43 AM   #12
lffıs
|/|/|\/|

lffıs's Avatar

^ Je fuseert niet alleen om een grote stad te worden.
Old November 3rd, 2008, 08:47 AM   #13
railway stick
Bas

railway stick's Avatar

Lekker kort door de bocht, om Friesland dan maar op één grote hoop te gooien en te vergelijken met `dorpsgebeuren`. Ten eerste woon ik in een stad, ten tweede hebben we hier ELF steden. Zo dorps is Friesland nog niet.

Verder vind ik het wel aardig om te horen dat Leeuwarden al jaren streeft naar annexatie van een buurgemeente. Om maar die 100.000 inwoners te halen, zoals Amersfoort en Zwolle dat ook ooit deden om het niveau van het imago van een provinciestadje te ontstijgen. Nooit wilden omliggende gemeenten van een fusie weten, totdat nu opeens Leeuwarderadeel (Stiens) voorzichtig bij Leeuwarden aanklopt om te praten over samenwerking. Want ze zien wel, dat de hoofdstad de financiën prima op orde heeft en dat willen zij ook. Mocht er dan nog een wrakke buurgemeente aansluiten, bijvoorbeeld Boarnsterhim (Grou, Warga, Terherne e.d.) dan heeft de gemeente Leeuwarden mogelijk weer meer inwoners dan Zwolle of Amersfoort.

Kijk, dat maakt ook hier de gemeentelijke indeling interessant. Net als in Groningen, Twente of in Zeeland.
railway stick no está en línea   Reply With Quote
Old November 3rd, 2008, 08:56 AM   #14
SimsPlanet2
Registered User

SimsPlanet2's Avatar

Quote:
Nee dat lijkt me sterk, jullie zijn meer gefocest op al dat dorps gebeuren, dus een fusie is niet echt van belang in Friesland.
Was jij dat niet die al een paar keer eerder zo snugger deed over Friesland? Ik vind het best wel zielig.
Old November 3rd, 2008, 12:27 PM   #15
Slagathor
Gay love is love too

Slagathor's Avatar

Likes (Received): 1712

Quote:
Originally Posted by Sol View Post
Fusies zijn helemaal nergens voor nodig. Alle ontwikkelingen die regionaal zijn, kunnen de provincies nu afdwingen (bijv. dmv inpassingsplannen).
Dat ben ik in principe met je eens, maar voor Zeeland gaat het niet helemaal op. Ik ben voorstander van een fusie van de Zeeuws-Vlaamse gemeenten Sluis, Terneuzen en Hulst. Als heel Zeeuws-Vlaanderen één gemeente vormt kan het veel beter de belangen van de lokale bevolking aankaarten en verdedigen.

Schouwen-Duiveland en Tholen hebben zich ook al tot eiland-omvattende gemeenten omgevormd; ook dit zijn vaak 'vergeten' gebieden. Nu staan ze sterker t.o.v. Middelburg en Den Haag.
Slagathor no está en línea   Reply With Quote
Old November 3rd, 2008, 03:36 PM   #16
Skycrap
Enschede goes high 8)

Skycrap's Avatar

Likes (Received): 6

Quote:
Ik zou dat ook graag zien en bijna alle inwoners zien het ook graag gebeuren. Helaas liggen de gemeenten hopeloos over elkaar heen. De situatie is echt schrijnend. Hoorde laatst dat er een congres was gepland en dat wanneer een bepaalde wethouder van Almelo daar zou komen, een andere wethouder uit Hengelo geen zin meer had. Schrijnend gewoon...

Twentestad zou heel erg mooi zijn. Het is eigenlijk 1 lange lint aan bebouwingen, wat zo tot 1 stad zou kunnen worden gezien. Vanaf december komt er een nieuwe dienstregeling met om elke 10 minuten een trein tussen Almelo-Hengelo en Enschede. Hopelijk ziet men wat een voordelen deze fusie kan betekenen.
Old November 3rd, 2008, 04:37 PM   #17
Arrrgh
Gouda's Glorie

Arrrgh's Avatar

Likes (Received): 649

Quote:
Originally Posted by railway stick View Post
Lekker kort door de bocht, om Friesland dan maar op één grote hoop te gooien en te vergelijken met `dorpsgebeuren`. Ten eerste woon ik in een stad, ten tweede hebben we hier ELF steden. Zo dorps is Friesland nog niet.

Verder vind ik het wel aardig om te horen dat Leeuwarden al jaren streeft naar annexatie van een buurgemeente. Om maar die 100.000 inwoners te halen, zoals Amersfoort en Zwolle dat ook ooit deden om het niveau van het imago van een provinciestadje te ontstijgen. Nooit wilden omliggende gemeenten van een fusie weten, totdat nu opeens Leeuwarderadeel (Stiens) voorzichtig bij Leeuwarden aanklopt om te praten over samenwerking. Want ze zien wel, dat de hoofdstad de financiën prima op orde heeft en dat willen zij ook. Mocht er dan nog een wrakke buurgemeente aansluiten, bijvoorbeeld Boarnsterhim (Grou, Warga, Terherne e.d.) dan heeft de gemeente Leeuwarden mogelijk weer meer inwoners dan Zwolle of Amersfoort.

Kijk, dat maakt ook hier de gemeentelijke indeling interessant. Net als in Groningen, Twente of in Zeeland.
Yay fuseren om de 100k te halen!
De provincie heeft ook Gouda en Waddinxveen opdracht gegeven te kijken naar de mogelijkheid van fuseren. Gouda staat hier zeer welwillend tegenover geloof ik en Waddinxveen wil geloof ik ook wel. Dan hebben we samen zoals het er nu voor staat 96.250 inwoners, en met de toekomstige bouwplannen (die zeker zijn, dus niet voorspellingen ofzo) halen we de 100.000 dus gemakkelijk. Dan Reeuwijk nog erbij en dan pwnen we Zoetermeer qua inwonertal
Arrrgh no está en línea   Reply With Quote
Old November 3rd, 2008, 05:21 PM   #18
Riva
Registered User

Riva's Avatar

Likes (Received): 1

Quote:
Originally Posted by railway stick View Post
Klopt niet helemaal: met Boarnsterhim en Leeuwarderadeel zal Leeuwarden iets meer dan 120.000 inwoners hebben; nog altijd zo'n 20.000 minder dan Amersfoort. Overigens heeft Amersfoort na de annexatie van Hoogland (1974) niets meer geannexeerd (behalve een stuk Leusden zonder inwoners) en telde toen niet meer dan 87.000 inwoners. De rest (55.000 inwoners) is gekomen nadat het een groeistad werd.

Overigens zou ik het wel leuk vinden als Leeuwarden de 100.000 zou halen, maar veel meer dan een statistiek is het niet. Het wordt er niet ineens meer of minder stad van...
Riva no está en línea   Reply With Quote
Old November 3rd, 2008, 05:55 PM   #19
Cpt.Iglo
D’r is mor ain Stad!

Cpt.Iglo's Avatar

Likes (Received): 22

Cijfertjes zijn ook belangrijk.

Ik kijk ook nog altijd uit naar de dag dat Groningen 200.000 inwoners heeft. Dat staat toch nét iets leuker in de cijfertjes.
Old November 3rd, 2008, 06:43 PM   #20
Rambo L
Registered User

Rambo L's Avatar

Likes (Received): 98

Quote:
Originally Posted by Riva View Post
Klopt niet helemaal: met Boarnsterhim en Leeuwarderadeel zal Leeuwarden iets meer dan 120.000 inwoners hebben; nog altijd zo'n 20.000 minder dan Amersfoort. Overigens heeft Amersfoort na de annexatie van Hoogland (1974) niets meer geannexeerd (behalve een stuk Leusden zonder inwoners) en telde toen niet meer dan 87.000 inwoners. De rest (55.000 inwoners) is gekomen nadat het een groeistad werd.

Overigens zou ik het wel leuk vinden als Leeuwarden de 100.000 zou halen, maar veel meer dan een statistiek is het niet. Het wordt er niet ineens meer of minder stad van...
De Zuidwesthoek had een gemeente kunnen worden met meer dan 100.000 inwoners. De gemeenten Sneek, Bolsward, Nyefurd, Wûnseradiel en Wymbritseradiel hebben samen net geen 82.000 inwoners. Er waren plannen om ook Gaasterlân-Sleat, Lemsterland en Littenseradiel bij deze gemeente toe te voegen. Dan zou je een gemeente met 116.000 inwoners krijgen.
Mocht Gaasterlân-Sleat toch nog bij de Zuidwesthoekgemeente willen dan zou het bijna meer inwoners hebben dan Leeuwarden. Nu groeit Leeuwarden wel sneller dan al deze gemeenten bij elkaar.
Rambo L no está en línea   Reply With Quote

Reply

Tags
groningen

Thread Tools

Posting Rules