|
|
| daily menu » rate the banner | guess the city | one on one |
|
|
#261 | ||
|
Registered User
|
Quote:
Quote:
|
||
|
|
|
|
|
#262 | |
|
Registered User
Likes (Received): 0
|
Quote:
- 1. Rotterdam 188,53 - 2. Vlieland 186,94 - 3. Amsterdam 176,12 - 4. Eindhoven 166,87 - 5. Groningen 163,05 - laatste: Menterwolde 0,05 Vlieland staat zo hoog door het lage inwonertal. Over het algemeen staan de kleinere gemeenten onderaan de lijst. Grotere plaatsen die opvallend laag staan zijn Delfzijl (0,37) en Zutphen (3,78). |
|
|
|
|
|
|
#263 |
|
Bekijk m'n vingers maar..
|
Mooi voorbeeldje voor Zwolle en de gemeentes in de regio. Al zijn de relatieve verschillen minder groot dan bij Gouda.
Code:
Zwolle € 15.141.836 118.943 € 127,30 Raalte € 1.310.825 23.610 € 55,52 Steenw. € 2.115.282 43.195 € 48,97 Heerde € 821.204 18.329 € 44,80 Meppel € 1.258.726 32.399 € 38,85 Staph. € 627.000 16.154 € 38,81 Hattem € 428.913 11.797 € 36,36 Olst-W. € 493.066 17.536 € 28,12 Oldebr. € 611.254 22.765 € 26,85 Kampen € 379.612 50.073 € 7,58 |
|
|
|
|
|
#264 |
|
The only way is up
Likes (Received): 643
|
Overigens staan hier niet de inkomsten uit de cultuuractiviteiten bij (of zie ik dat over het hoofd?).
|
|
|
|
|
|
#265 |
|
BANNED
Likes (Received): 4
|
geen fusie maar wel leuk nieuws voor Zwolle
![]() Regio Zwolle gaat 'IJsseldelta' heten ZWOLLE - Het is een groot en veelzijdig gebied rond de stad Zwolle, 500.000 mensen wonen er, maar een eigen naam of 'entiteit' heeft het nooit gekregen. Hoe zou u het noemen? vroeg De Stentor aan abonnees in de regio. Bij de 234 inzenders verwerkte driekwart de naam 'IJssel' in de naam, en opvallend vaak klonk 'IJsseldelta'. Geografisch al zo vanzelfsprekend (en recht doend aan Gelderse lezers (net aan de andere oever van de IJssel), dat de naam grote kans heeft om te beklijven. De krant is van plan de naam voortaan te hanteren als het over 'de grote regio' rond de stad Zwolle gaat. ![]() Zwolle is het economisch hart van de IJsseldelta. Vanuit de lucht is goed te zien hoe het stadsdeel Stadshagen het platte land van de polder Mastenbroek ' binnendringt'. foto Freddy Schinkel Gisteren hield de Stentor een minisymposium over het belang van een naam voor dit gebied. Panelleden waren onder anderen burgemeester Henk Jan Meijer van Zwolle, jacco Vonhof (VNO NCW IJsseldelta), Henk van Voornveld (RBT), Teun Bouwhuis (Salverda) en Carry Abbenhues (gedeputeerde van provincie Overijssel). |
|
|
|
|
|
#266 | |
|
der Niederländer
|
Quote:
Wat dat betreft vind ik het bericht hierboven over de IJsseldelta niet verwonderlijk. Zwolle ziet de bui vast en zeker hangen dat de provincie Overijssel wordt opgeheven en de stad daardoor zijn hoofdstedelijke functie dreigt te verliezen. Dat kan mooi gecompenseerd worden door zich te presenteren als middelpunt van een tastbare regio (tastbaar in de zin van een regio met een naam). Mocht het dan inderdaad tot het opheffen van provincies en gemeenten komen waarvoor in de plaats 30 nieuwe bestuurlijke regio's komen, dan heeft Zwolle zijn rol als hoofdstad van één van die 30 alvast veilig gesteld. Of in ieder geval een poging daartoe gedaan. Overigens zou ik het ook volkomen terecht vinden als rondom Zwolle - bij het doorgaan van de plannen van de VNG - inderdaad een nieuwe bestuurlijke regio wordt gevormd met Zwolle als bestuursstad.
|
|
|
|
#267 |
|
Bekijk m'n vingers maar..
|
Ben het wel met je eens, maar die naam IJsseldelta is slechts de naam die het lokale krantje aan de regio geeft. Die krant is bezig met een aardige verschralingsslag, en dus een opschaling in regiogrootte, om de kosten te drukken. Als je het positief wil benaderen zou je kunnen redeneren dat de krant ook het regionale belang inziet en hun uitgave hier op aanpast. ![]() Kijkend naar de regiofunctie van Zwolle dan omvat dat ook een behoorlijk stuk van Gelderland en misschien ook wel van Flevoland. |
|
|
|
|
|
#268 |
|
Rat race
Likes (Received): 43
|
Het is zomervakantie, tijd voor een hobbyprojectje. Wat denken jullie van dit voorstel?
Ik heb een hoop gemeenten heringedeeld en ben uitgegaan van stedelijke agglomeraties. In Denemarken is een aantal jaar geleden ook een grote herindeling geweest, die samen ging met een provinciale herindeling. http://en.wikipedia.org/wiki/Municipalities_of_Denmark Het tijdens de komende bezuinigingen zal er ook zeker gekeken worden naar de gemeenten, provincies, WGR-regio's en waterschappen. Aangezien men buiten de Randstad nogal gehecht is aan de provinciale identiteit stel ik voor om te beginnen met het opheffen van Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Flevoland. De andere provincies kunnen wat mij betreft blijven bestaan, of vrijwillig fuseren. De waterschappen, gemeentelijke samenwerkingsverbanden en WGR-regio's kunnen in dit plan wel opgeheven worden en bij de provincie of gemeente worden gevoegd. ![]() De meeste gemeenten hebben een minimum van 50.000 inwoners, er zijn alleen nog wat gemeenten aan de randen die niet boven de 50.000 uit komen. Het leek mij een beter idee om van de vier grote steden geen supersteden te maken. Voorsteden met een eigen verzorgingsgebied blijven een eigen gemeente (bijvoorbeeld Haarlem, Delft, Dordrecht, Helmond) Hieronder staan een aantal screencaps van mijn projectje. ![]() ![]() ![]() ![]() Het is makkelijker te bekijken in Google Earth, hieronder staat een KMZ file. Het is het beste te bekijken als alle layers worden uitgeschakeld behalve de landsgrenzen en kustlijnen. http://www.mediafire.com/?x0n7k39uixbwy33 |
|
|
|
|
|
#269 |
|
Road user
Likes (Received): 450
|
Grappig, IJsselland is in jouw kaart juist totaal aan de andere kant van de rivier dan het tegenwoordige begrip (Politieregio IJsselland).
|
|
|
#270 | |
|
Registered User
Likes (Received): 53
|
Quote:
Tussen het huidige Amstelveen aan de ene kant en Uithoorn + Aalsmeer aan de andere kant zorgt dit voor geen enkele verbetering. Zaanstad en Amsterdam die steeds meer aan elkaar goed kunnen vinden en qua bebouwing aan elkaar vast zitten nog steeds apart. Bij rampen in de regio is er geen enkele verbetering qua regio's te bespeuren, terwijl we met zowel de zee als luchthaven over een risicogebied praten en dit een veelgenoemd probleem is in de regio. Amsterdam zal in deze situatie moeten samenwerken en dit zal noodzakelijkerwijs een paar tandjes hoger en beter moeten.
|
|
|
|
#271 |
|
Bas
|
Ljouwert kennen we niet.
Heel erg leuk en aardig zo`n Friestalige kaart van Friese gemeenten, Ljouwert kennen we hier over het algemeen niet. Buitenstaanders zien vaak niet hoe gevoelig deze situatie in Leeuwarden ligt. Goed bedoeld hoor, maar het hoort niet zo! In Friesland heeft de plaatselijke bevolking altijd het laatste woord wat de eigen naam betreft, derhalve kennen we hier Frysktalige gemeenten. Zoals Boarnsterhim en Tytjerksteradiel. Maar Leeuwarden is gewoon zoals het hoort, Leeuwarden. Voor de enkeling uit de provincie staat er dan bij, op ons plaatsnaambord, dat ze in hun headstêd zijn aangekomen, Ljouwert dus. Voor Engelstaligen staat er dan nog onder : `City of Watertechnology`, en wat ze daar nu eigenlijk mee bedoelen, weet ik toch echt niet helemaal
![]() De Waddeneilanden kunnen technisch gezien niet bij elkaar. Meppel en Steenwijk, Urk en Noordoostpolder, dat worden aardige veldtochten en belegeringen, denk ik. Toch altijd wel aardige discussiestof, zo`n kaartje van het her in te delen Koninkrijk der Nederlanden. |
|
|
|
|
|
#272 |
|
Registered User
Likes (Received): 31
|
Zuidplas bij gouda? gatver, nee dank je. Ik ben er geboren das al erg genoeg, bovendien 1 nieuwbouwwijkje en we halen die 50k wel. Al trekken ze die metro eens door
|
|
|
|
|
|
#273 |
|
The only way is up
Likes (Received): 643
|
Waarom Barendrecht nog apart? IMO kandidaat nr 1 om bij Rotterdam te komen.
Zwijndrecht (en Ridderkerk) bij Dordrecht. Is al een samenwerkingsverband Drechtsteden. |
|
|
|
|
|
#274 |
|
Bas
|
Ennuh, voordat ik het vergeet... Coevorden nooit bij Emmen, hè? Want als dat gebeurt, verlaten ze ons land. Aansluiting bij Grafschaft Bentheim, denk ik.
En Rotterdam kan wel meer buurgemeenten inlijven, hoeft niet alleen bij Barendrecht te blijven, hoor. Spijkenisse klauwen ze d`r ook maar bij, lijkt mij beter .
|
|
|
|
|
|
#275 |
|
Gouda's Glorie
Likes (Received): 94
|
Ik vind het persoonlijk een goed voorstel maar ik denk dat het totaal niet haalbaar is. De regiogemeenten van Gouda bijvoorbeeld willen absoluut niet met ons fuseren, omdat ze bang zijn dat ze dan met de 'grotestadsproblematiek' opgescheept worden. Andersom redenerend vraag ik me af of het zinvol is een voornamelijk op industrie en diensten gerichte gemeente als Gouda te laten fuseren met voornamelijk agrarische gemeenten als Reeuwijk/Bodegraven, Zuidplas en Boskoop.
Waddinxveen wil overigens ook niet fuseren met Gouda, maar die mogen langzaam in hun eigen kots stikken. Ze kunnen hun zwembad nota bene niet eens meer betalen en het ambtenarenapparaat is zo incompetent als de neten. Ze zijn al veertig (!!!) jaar bezig een nieuw centrum van de grond te krijgen. De reden dat ze niet willen fuseren is wederom dat ze niet willen meebetalen aan 'grotestadsproblemen', (in Gouda, sure ) terwijl ze wel even vergeten dat Gouda 84 euro per inwoner aan culturele voorzieningen betaalt en Waddinxveen 9 cent. Dus wel de lusten, niet de lasten. Zo ken ik er nog wel een paar.
|
|
|
#276 |
|
Registered User
Likes (Received): 38
|
Eastergea (Oostergo) is wel mooi ingedeeld, van 75.000 tot 100.000 mensen met Dokkum als regiostad. Is nu ook wel zo'n beetje het voorzieningsgebied (maar dan met Ameland en Schiermonnikoog erbij). Overigens de naam Eastergea vind ik walgelijk...
|
|
|
|
|
|
#277 |
|
Registered User
|
![]() Als je het juist vertaald is het Eastergoa. Klinkt al een stuk beter. De gemeente rondom Sneek gaat vrijwel zeker Súdwest Fryslân heten |
|
|
|
|
|
#278 | |
|
der Niederländer
|
De verwachting is dat er zeker het nodige op bestuurlijk vlak gaat veranderen. Ik heb het volgende er al eens over gepost, deels afkomstig van een bron welke ik even in het midden laat:
Quote:
|
|
|
|
#279 | ||
|
Registered User
Likes (Received): 29
|
Quote:
http://www.wetsus.nl/ Quote:
Neemt niet weg dat een samenvoeging van Coevorden en Emmen onzin is, dat wordt qua oppervlakte een véél te grote gemeente. |
||
|
|
|
|
|
#280 |
|
I <3 HCMC
Likes (Received): 28
|
Baarn en Soest kunnen wel gewoon bij Amersfoort.
|
|
![]() |
| Tags |
| 17. bundesländ, emmen aan duitsland, erik is gay, groningen, rijn en gouweland |
| Thread Tools | |
| Display Modes | |
|
|