daily menu » rate the banner | guess the city | one on one

Go Back   SkyscraperCity > European Forums > Holland Hoogbouw Forums > Overig > Urbanetics

Urbanetics Stedelijke discussies

Reply

Thread Tools Display Modes
Old May 31st, 2010, 05:37 PM   #261
Rambo L
Registered User

Rambo L's Avatar

Quote:
Originally Posted by railway stick View Post
Ik weet dat hier in Friesland enkele toekomstige fusiegemeenten voormalige gemeentehuizen in gebruik zullen houden als afgiftepunt voor paspoorten e.d., want als men straks van Workum helemaal naar Sneek moet, lijkt het voor sommigen wel een wereldreis naar een hoofdstad. Praktijk wijst uit, dat na verloop van jaren de voormalige gemeentehuizen hun functie verliezen. Zo is het vroegere gemeentehuis van Huizum hier in Leeuwarden (fusie van 1942) momenteel in gebruik als muziekschool. In Ternaard bij Dokkum staat het voormalige gemeenthuis zelfs te koop.
In de Zuidwesthoek is het geval dat het gemeentehuis in Sneek te klein is. Daarom willen ze (voorlopig) 5 gemeentehuizen open houden. Ik ben ook benieuwd hoe ze het met raadsvergaderingen willen. Geen enkel gemeentehuis heeft een vergaderzaal die groot genoeg is. Misschien dat men maar in Sneek een nieuw gemeentehuis moet neerzetten.

Quote:
Originally Posted by ZwolschKwartier View Post
In de grote gemeenten bevinden zich de regionale voorzieningen die ook door inwoners (en bestuurders) van nabij gelegen gemeenten gebruikt worden. De indirecte kosten voor die voorzieningen komen vaak alleen voor rekening van de grote gemeente en niet de buurgemeenten. Ik denk dat dit niet goed is meegenomen in het onderzoek.
Ik ben wel benieuwd naar cijfers van een paar Zuid-Hollandse gemeenten die samen zijn gegaan zoals Westland of Zuidplas. Zou het daar ook duurder zijn geworden?
Rambo L no está en línea   Reply With Quote

Sponsored Links

Old May 31st, 2010, 06:43 PM   #262
ErwinFCG
Registered User

ErwinFCG's Avatar

Likes (Received): 0

Quote:
Originally Posted by Arrrgh View Post
(...) euro per hoofd van de bevolking aan culturele voorzieningen besteed (...)
- Gouda 84,86
- Waddinxveen 1,50
- Reeuwijk 4,76
- Ouderkerk 14,08
Nou heb ik het niet uitgezocht, maar het lijkt me dat dat met meer 'centrumgemeenten' het geval is.
Klopt. De cijfers (bron: RTL)
- 1. Rotterdam 188,53
- 2. Vlieland 186,94
- 3. Amsterdam 176,12
- 4. Eindhoven 166,87
- 5. Groningen 163,05
- laatste: Menterwolde 0,05

Vlieland staat zo hoog door het lage inwonertal. Over het algemeen staan de kleinere gemeenten onderaan de lijst. Grotere plaatsen die opvallend laag staan zijn Delfzijl (0,37) en Zutphen (3,78).
ErwinFCG no está en línea   Reply With Quote
Old May 31st, 2010, 08:34 PM   #263
ZwolschKwartier
Bekijk m'n vingers maar..

ZwolschKwartier's Avatar

Mooi voorbeeldje voor Zwolle en de gemeentes in de regio. Al zijn de relatieve verschillen minder groot dan bij Gouda.

Code:
Zwolle	€ 15.141.836	118.943	€ 127,30
Raalte	€ 1.310.825	23.610	€ 55,52
Steenw.	€ 2.115.282	43.195	€ 48,97
Heerde	€ 821.204	18.329	€ 44,80
Meppel	€ 1.258.726	32.399	€ 38,85
Staph.	€ 627.000	16.154	€ 38,81
Hattem	€ 428.913	11.797	€ 36,36
Olst-W.	€ 493.066	17.536	€ 28,12
Oldebr.	€ 611.254	22.765	€ 26,85
Kampen	€ 379.612	50.073	€ 7,58
Je zou bijna denken dat de getallen bij Kampen fout zijn.
ZwolschKwartier no está en línea   Reply With Quote
Old May 31st, 2010, 09:17 PM   #264
Eric Offereins
The only way is up

Eric Offereins's Avatar

Likes (Received): 643

Overigens staan hier niet de inkomsten uit de cultuuractiviteiten bij (of zie ik dat over het hoofd?).
Eric Offereins no está en línea   Reply With Quote
Old June 11th, 2010, 05:04 PM   #265
im_from_zw038
BANNED

Likes (Received): 4

geen fusie maar wel leuk nieuws voor Zwolle

Regio Zwolle gaat 'IJsseldelta' heten

ZWOLLE - Het is een groot en veelzijdig gebied rond de stad Zwolle, 500.000 mensen wonen er, maar een eigen naam of 'entiteit' heeft het nooit gekregen. Hoe zou u het noemen? vroeg De Stentor aan abonnees in de regio. Bij de 234 inzenders verwerkte driekwart de naam 'IJssel' in de naam, en opvallend vaak klonk 'IJsseldelta'.

Geografisch al zo vanzelfsprekend (en recht doend aan Gelderse lezers (net aan de andere oever van de IJssel), dat de naam grote kans heeft om te beklijven. De krant is van plan de naam voortaan te hanteren als het over 'de grote regio' rond de stad Zwolle gaat.

Zwolle is het economisch hart van de IJsseldelta. Vanuit de lucht is goed te zien hoe het stadsdeel Stadshagen het platte land van de polder Mastenbroek ' binnendringt'. foto Freddy Schinkel

Gisteren hield de Stentor een minisymposium over het belang van een naam voor dit gebied. Panelleden waren onder anderen burgemeester Henk Jan Meijer van Zwolle, jacco Vonhof (VNO NCW IJsseldelta), Henk van Voornveld (RBT), Teun Bouwhuis (Salverda) en Carry Abbenhues (gedeputeerde van provincie Overijssel).
im_from_zw038 no está en línea   Reply With Quote
Old June 14th, 2010, 01:54 PM   #266
Oh?!
der Niederländer

Quote:
Originally Posted by Rambo L View Post
Grote fusiegemeente duurder

Kleine gemeenten zijn voordeliger dan grote fusiegemeenten. Naarmate het inwonertal toeneemt is een gemeente gemiddeld duurder en arbeidsintensiever.

Dit blijkt uit onderzoek van het Centrum voor onderzoek naar de economie van lagere overheden (COELO), waarover de Leeuwarder Courant zaterdag bericht.

Het is een opmerkelijk gegeven. De Vereniging van Nederlandse Gemeenten pleit voor een flinke opschaling.
Dat plan van de VNG kun je natuurlijk niet los zien van het plan om de provincies op te heffen. Die bestuurslaag wegbezuinigen zal een flink bedrag opleveren.

Wat dat betreft vind ik het bericht hierboven over de IJsseldelta niet verwonderlijk. Zwolle ziet de bui vast en zeker hangen dat de provincie Overijssel wordt opgeheven en de stad daardoor zijn hoofdstedelijke functie dreigt te verliezen. Dat kan mooi gecompenseerd worden door zich te presenteren als middelpunt van een tastbare regio (tastbaar in de zin van een regio met een naam). Mocht het dan inderdaad tot het opheffen van provincies en gemeenten komen waarvoor in de plaats 30 nieuwe bestuurlijke regio's komen, dan heeft Zwolle zijn rol als hoofdstad van één van die 30 alvast veilig gesteld. Of in ieder geval een poging daartoe gedaan. Overigens zou ik het ook volkomen terecht vinden als rondom Zwolle - bij het doorgaan van de plannen van de VNG - inderdaad een nieuwe bestuurlijke regio wordt gevormd met Zwolle als bestuursstad.
Old June 15th, 2010, 02:35 PM   #267
ZwolschKwartier
Bekijk m'n vingers maar..

ZwolschKwartier's Avatar

Ben het wel met je eens, maar die naam IJsseldelta is slechts de naam die het lokale krantje aan de regio geeft. Die krant is bezig met een aardige verschralingsslag, en dus een opschaling in regiogrootte, om de kosten te drukken. Als je het positief wil benaderen zou je kunnen redeneren dat de krant ook het regionale belang inziet en hun uitgave hier op aanpast.

Kijkend naar de regiofunctie van Zwolle dan omvat dat ook een behoorlijk stuk van Gelderland en misschien ook wel van Flevoland.
ZwolschKwartier no está en línea   Reply With Quote
Old July 29th, 2010, 05:38 PM   #268
Batavier
Rat race

Batavier's Avatar

Likes (Received): 43

Het is zomervakantie, tijd voor een hobbyprojectje. Wat denken jullie van dit voorstel?

Ik heb een hoop gemeenten heringedeeld en ben uitgegaan van stedelijke agglomeraties. In Denemarken is een aantal jaar geleden ook een grote herindeling geweest, die samen ging met een provinciale herindeling. http://en.wikipedia.org/wiki/Municipalities_of_Denmark

Het tijdens de komende bezuinigingen zal er ook zeker gekeken worden naar de gemeenten, provincies, WGR-regio's en waterschappen. Aangezien men buiten de Randstad nogal gehecht is aan de provinciale identiteit stel ik voor om te beginnen met het opheffen van Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Flevoland. De andere provincies kunnen wat mij betreft blijven bestaan, of vrijwillig fuseren. De waterschappen, gemeentelijke samenwerkingsverbanden en WGR-regio's kunnen in dit plan wel opgeheven worden en bij de provincie of gemeente worden gevoegd.

De meeste gemeenten hebben een minimum van 50.000 inwoners, er zijn alleen nog wat gemeenten aan de randen die niet boven de 50.000 uit komen. Het leek mij een beter idee om van de vier grote steden geen supersteden te maken. Voorsteden met een eigen verzorgingsgebied blijven een eigen gemeente (bijvoorbeeld Haarlem, Delft, Dordrecht, Helmond)

Hieronder staan een aantal screencaps van mijn projectje.

Het is makkelijker te bekijken in Google Earth, hieronder staat een KMZ file. Het is het beste te bekijken als alle layers worden uitgeschakeld behalve de landsgrenzen en kustlijnen.

http://www.mediafire.com/?x0n7k39uixbwy33
Batavier no está en línea   Reply With Quote
Old July 29th, 2010, 05:40 PM   #269
ChrisZwolle
Road user

ChrisZwolle's Avatar

Likes (Received): 450

Grappig, IJsselland is in jouw kaart juist totaal aan de andere kant van de rivier dan het tegenwoordige begrip (Politieregio IJsselland).

my clinched highways • highway pictures @ Flickr and Youtube
ChrisZwolle no está en línea   Reply With Quote
Old July 29th, 2010, 06:29 PM   #270
Wuppeltje
Registered User

Wuppeltje's Avatar

Likes (Received): 53

Quote:
Originally Posted by Batavier View Post
Het is zomervakantie, tijd voor een hobbyprojectje. Wat denken jullie van dit voorstel?

Ik heb een hoop gemeenten heringedeeld en ben uitgegaan van stedelijke agglomeraties. In Denemarken is een aantal jaar geleden ook een grote herindeling geweest, die samen ging met een provinciale herindeling. http://en.wikipedia.org/wiki/Municipalities_of_Denmark

Het tijdens de komende bezuinigingen zal er ook zeker gekeken worden naar de gemeenten, provincies, WGR-regio's en waterschappen. Aangezien men buiten de Randstad nogal gehecht is aan de provinciale identiteit stel ik voor om te beginnen met het opheffen van Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Flevoland. De andere provincies kunnen wat mij betreft blijven bestaan, of vrijwillig fuseren. De waterschappen, gemeentelijke samenwerkingsverbanden en WGR-regio's kunnen in dit plan wel opgeheven worden en bij de provincie of gemeente worden gevoegd.

Het blijft natuurlijk een interessant vraagstuk. In het geval van Amsterdam zorgt het voor enige bestuurlijke verbetering, vooral als het gaat om Duivendrecht en Diemen. Daarnaast zal de noodzakelijke samenwerking met andere gemeenten makkelijker zijn aangezien het aantal gesprekspartners kleiner is. Maar al snel houden de voordelen op in deze regio.

Tussen het huidige Amstelveen aan de ene kant en Uithoorn + Aalsmeer aan de andere kant zorgt dit voor geen enkele verbetering. Zaanstad en Amsterdam die steeds meer aan elkaar goed kunnen vinden en qua bebouwing aan elkaar vast zitten nog steeds apart. Bij rampen in de regio is er geen enkele verbetering qua regio's te bespeuren, terwijl we met zowel de zee als luchthaven over een risicogebied praten en dit een veelgenoemd probleem is in de regio.

Amsterdam zal in deze situatie moeten samenwerken en dit zal noodzakelijkerwijs een paar tandjes hoger en beter moeten.
Old July 29th, 2010, 08:59 PM   #271
railway stick
Bas

railway stick's Avatar

Ljouwert kennen we niet.

Heel erg leuk en aardig zo`n Friestalige kaart van Friese gemeenten, Ljouwert kennen we hier over het algemeen niet. Buitenstaanders zien vaak niet hoe gevoelig deze situatie in Leeuwarden ligt. Goed bedoeld hoor, maar het hoort niet zo! In Friesland heeft de plaatselijke bevolking altijd het laatste woord wat de eigen naam betreft, derhalve kennen we hier Frysktalige gemeenten. Zoals Boarnsterhim en Tytjerksteradiel. Maar Leeuwarden is gewoon zoals het hoort, Leeuwarden. Voor de enkeling uit de provincie staat er dan bij, op ons plaatsnaambord, dat ze in hun headstêd zijn aangekomen, Ljouwert dus. Voor Engelstaligen staat er dan nog onder : `City of Watertechnology`, en wat ze daar nu eigenlijk mee bedoelen, weet ik toch echt niet helemaal

De Waddeneilanden kunnen technisch gezien niet bij elkaar. Meppel en Steenwijk, Urk en Noordoostpolder, dat worden aardige veldtochten en belegeringen, denk ik. Toch altijd wel aardige discussiestof, zo`n kaartje van het her in te delen Koninkrijk der Nederlanden.
railway stick no está en línea   Reply With Quote
Old July 29th, 2010, 09:37 PM   #272
cjav
Registered User

Likes (Received): 31

Zuidplas bij gouda? gatver, nee dank je. Ik ben er geboren das al erg genoeg, bovendien 1 nieuwbouwwijkje en we halen die 50k wel. Al trekken ze die metro eens door
cjav no está en línea   Reply With Quote
Old July 29th, 2010, 11:32 PM   #273
Eric Offereins
The only way is up

Eric Offereins's Avatar

Likes (Received): 643

Waarom Barendrecht nog apart? IMO kandidaat nr 1 om bij Rotterdam te komen.
Zwijndrecht (en Ridderkerk) bij Dordrecht. Is al een samenwerkingsverband Drechtsteden.
Eric Offereins no está en línea   Reply With Quote
Old July 29th, 2010, 11:39 PM   #274
railway stick
Bas

railway stick's Avatar

Ennuh, voordat ik het vergeet... Coevorden nooit bij Emmen, hè? Want als dat gebeurt, verlaten ze ons land. Aansluiting bij Grafschaft Bentheim, denk ik.
En Rotterdam kan wel meer buurgemeenten inlijven, hoeft niet alleen bij Barendrecht te blijven, hoor. Spijkenisse klauwen ze d`r ook maar bij, lijkt mij beter .
railway stick no está en línea   Reply With Quote
Old July 30th, 2010, 12:13 PM   #275
Arrrgh
Gouda's Glorie

Arrrgh's Avatar

Likes (Received): 94

Ik vind het persoonlijk een goed voorstel maar ik denk dat het totaal niet haalbaar is. De regiogemeenten van Gouda bijvoorbeeld willen absoluut niet met ons fuseren, omdat ze bang zijn dat ze dan met de 'grotestadsproblematiek' opgescheept worden. Andersom redenerend vraag ik me af of het zinvol is een voornamelijk op industrie en diensten gerichte gemeente als Gouda te laten fuseren met voornamelijk agrarische gemeenten als Reeuwijk/Bodegraven, Zuidplas en Boskoop.

Waddinxveen wil overigens ook niet fuseren met Gouda, maar die mogen langzaam in hun eigen kots stikken. Ze kunnen hun zwembad nota bene niet eens meer betalen en het ambtenarenapparaat is zo incompetent als de neten. Ze zijn al veertig (!!!) jaar bezig een nieuw centrum van de grond te krijgen.

De reden dat ze niet willen fuseren is wederom dat ze niet willen meebetalen aan 'grotestadsproblemen', (in Gouda, sure ) terwijl ze wel even vergeten dat Gouda 84 euro per inwoner aan culturele voorzieningen betaalt en Waddinxveen 9 cent. Dus wel de lusten, niet de lasten. Zo ken ik er nog wel een paar.
Old July 30th, 2010, 12:48 PM   #276
SimsPlanet2
Registered User

SimsPlanet2's Avatar

Likes (Received): 38

Eastergea (Oostergo) is wel mooi ingedeeld, van 75.000 tot 100.000 mensen met Dokkum als regiostad. Is nu ook wel zo'n beetje het voorzieningsgebied (maar dan met Ameland en Schiermonnikoog erbij). Overigens de naam Eastergea vind ik walgelijk...
SimsPlanet2 no está en línea   Reply With Quote
Old July 30th, 2010, 04:41 PM   #277
Rambo L
Registered User

Rambo L's Avatar

Als je het juist vertaald is het Eastergoa. Klinkt al een stuk beter.

De gemeente rondom Sneek gaat vrijwel zeker Súdwest Fryslân heten
Rambo L no está en línea   Reply With Quote
Old July 30th, 2010, 05:53 PM   #278
Oh?!
der Niederländer

De verwachting is dat er zeker het nodige op bestuurlijk vlak gaat veranderen. Ik heb het volgende er al eens over gepost, deels afkomstig van een bron welke ik even in het midden laat:

Quote:
Originally Posted by Oh?! View Post
Op basis van punt 6) zijn er meerdere varianten uitgewerkt waarbij onderstaande de meest vergaande gevolgen hebben.
A) geen middenbestuur (provincie), wel grotere gemeenten waarbij Rotterdam en in elk geval de gehele regio Rotterdam-Rijnmond 1 regio-gemeente wordt
B) Zowel provincies als gemeenten krijgen grotere verantwoordelijkheid m.a.g. of 1 provincie Randstad met twee bestuurlijke entiteiten rondom Amsterdam en rondom Rotterdam (feitelijk: Rotterdam en stadsregio wordt 1 gemeente) óf een provincie Randstad Noord en een provincie Randstad Zuid (incl. Groene Hart) waarbinnen Rotterdam en in elk geval de gehele regio Rotterdam-Rijnmond worden samengevoegd tot 1 regio-gemeente.
Old July 30th, 2010, 07:47 PM   #279
Chasin' Dreams
Registered User

Chasin' Dreams's Avatar

Likes (Received): 29

Quote:
Voor Engelstaligen staat er dan nog onder : `City of Watertechnology`, en wat ze daar nu eigenlijk mee bedoelen, weet ik toch echt niet helemaal
Kijk hier maar eens:
http://www.wetsus.nl/

Quote:
Ennuh, voordat ik het vergeet... Coevorden nooit bij Emmen, hè? Want als dat gebeurt, verlaten ze ons land. Aansluiting bij Grafschaft Bentheim, denk ik.
Ten eerste zal dat niet zo makkelijk gaan en ten tweede denk ik dat dat heel erg meevalt. Waarom zou Coevorden per sé niet bij Emmen willen horen? Ik zou echt geen reden kunnen bedenken, er is ook absoluut geen sprake van onderlinge rivaliteit tussen deze steden.
Neemt niet weg dat een samenvoeging van Coevorden en Emmen onzin is, dat wordt qua oppervlakte een véél te grote gemeente.
Chasin' Dreams no está en línea   Reply With Quote
Old July 30th, 2010, 08:11 PM   #280
Afoort
I <3 HCMC

Afoort's Avatar

Likes (Received): 28

Baarn en Soest kunnen wel gewoon bij Amersfoort.

Vietnam SaiGon
Afoort no está en línea   Reply With Quote

Reply

Tags
17. bundesländ, emmen aan duitsland, erik is gay, groningen, rijn en gouweland

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules