daily menu » rate the banner | guess the city | one on oneforums map | privacy policy | DMCA | news magazine

Go Back   SkyscraperCity > European Forums > Holland Hoogbouw Forums > Overig > Urbanetics

Urbanetics Stedelijke discussies

Reply

Thread Tools
Old May 12th, 2012, 01:50 PM   #721
Uplander
Wat een uitzicht!

Uplander's Avatar

Likes (Received): 508

Quote:
Originally Posted by Momo1435 View Post
Ik heb ook Alphen aan den Rijn gestemd, juist omdat het geen kans maakte vanwege de gewogen stemming. Maar dat sommige politici dat nu pas inzien en achteraf de stemprocedure willen heroverwegen is gewoon zielig. Iedereen wist van te voren dat de stemming zou worden gewogen en ze hebben er allemaal mee ingestemd dat het zo moest gaan. En laten we eerlijk zijn, als ik kan voorspellen dat Alphen het niet wordt dan had iedereen dat ook kunnen of zelfs moeten doen. Dan hadden ze maar van te voren moeten protesteren tegen de hele verkiezing.

Ik mag hopen dat ze de professionaliteit hebben om dit ook in te zien, anders weet je al wat voor puinhoop het wordt als al die raadsleden uit de andere kernen met voorkeursstemmen in de raad komen. De gemeente moet natuurlijk wel bestuurbaar blijven. Op een nieuwe bestuurscrisis zit niemand meer te wachten na de puinhoop die het de afgelopen paar jaar is geweest.

ps.

Ze moeten nu maar uitkomen op "Rijn en Gouwe", dus zonder land.
Zo envoudig ligt het niet. De gemeenteraden hebben zich niet gecommiteerd aan de uitkomst van de stemming. De afspraak is namelijk ook dat als de drie gemeentenraden niet akkoord gaan met dezelfde naam de fusiegemeente Alphen aan den Rijn gaat heten. En daar is dan weer wel een meerderheid voor binnen de Alphense gemeenteraad.
The fall of one regime does not bring in a utopia. Rather, it opens the way for hard work and long efforts to build more just social, economic, and political relationships and the eradication of other forms of injustices and oppression. It is my hope that this brief examination of how a dictatorship can be disintegrated may be found useful wherever people live under domination and desire to be free.

Gene Sharp
From Dictatorship to Democracy

A Conceptual Framework for Liberation 1993
Uplander no está en línea   Reply With Quote

Sponsored Links

Old May 16th, 2012, 12:45 PM   #722
Slagathor
Gay love is love too

Slagathor's Avatar

Likes (Received): 1333

Beweging in Zeeland. De Walcherse gemeenten Vlissingen, Middelburg en Veere gaan nauwer samenwerken. In Februari werd besloten tot die hechtere samenwerking, inmiddels wordt die ook steeds concreter. Lokale organisaties zoals woningbouwcorporaties zijn al aan het fuseren geslagen en gisteren voerden de gemeenten een gezamenlijk overleg over de nieuwbouw van het Admiraal de Ruyter Ziekenhuis.

Een meerderheid van de lezers is het eens met de stelling van de Provinciale Zeeuwse Courant dat "fusie van de Walcherse gemeenten beter is dan samenwerking." Rond het middaguur op 16 mei was het aantal stemmers 2905 waarvan 54% fusie prefereerde.

Overigens is het water tussen Veere enerzijds en Vlissingen-Middelburg anderzijds nog altijd dieper dan tussen de twee steden die al vloeiender samenwerken.
Slagathor no está en línea   Reply With Quote
Old May 16th, 2012, 12:54 PM   #723
De Klauw
Registered User

De Klauw's Avatar

Wat een waanzin. Laat ze zich eerst maar concentreren op cht kleine gemeenten zoals Noord-Beveland. Gemeenten met meer dan 40.000 inwoners zijn gewoon leefbaar. Een gemeente als Walcheren is per definitie een fusiegedrocht. Het doet mij een beetje denken aan het Twentestad-idee van enkele jaren geleden. En dat Veere geen lid wil worden van een stadsgemeente is natuurlijk ook begrijpelijk.
De Klauw no está en línea   Reply With Quote
Old May 16th, 2012, 01:43 PM   #724
Slagathor
Gay love is love too

Slagathor's Avatar

Quote:
Originally Posted by De Klauw View Post
Wat een waanzin. Laat ze zich eerst maar concentreren op cht kleine gemeenten zoals Noord-Beveland. Gemeenten met meer dan 40.000 inwoners zijn gewoon leefbaar. Een gemeente als Walcheren is per definitie een fusiegedrocht. Het doet mij een beetje denken aan het Twentestad-idee van enkele jaren geleden. En dat Veere geen lid wil worden van een stadsgemeente is natuurlijk ook begrijpelijk.
Dat is geen waanzin want gemeenten van 40.000 inwoners zien in Zeeland industrie en rijksoverheid vertrekken. De rechtbank ging van Middelburg naar Breda. Kon Middelburg niks tegen uitrichten. Enige opschaling is bittere noodzaak.
Old May 16th, 2012, 02:49 PM   #725
De Klauw
Registered User

De Klauw's Avatar

Nu zitten we natuurlijk weer in het sneeuwbaleffect. Dan fusioneren er in Zuid-Holland weer wat gemeenten 'om sterker te staan' waarop Middelburg-Vlissingen weer achterblijft. Op den duur moet je van heel Zeeland dan een gemeente maken.

Dit soort dingen kunnen ook verhelpen worden door een soort intercommunale die met 1 stem spreekt naar Den Haag toe. Of een sterkere rol voor Zeeland op het gebied van lobbying. Dat de aantrek van industrie iets te maken heeft met het inwonersaantal van de gemeente lijkt me sterk.

En dat de rechtbank van Middelburg naar Breda trok zal maar weinig met de 'lage' inwonersaantallen van de gemeente Middelburg te maken gehad hebben. Overal in Nederland werden rechtbanken gesloten en zelfs al had Middelburg-Vlissingen 90.000 inwoners, dat is nog steeds de helft minder dan andere steden zoals Breda. De perifere locatie van Middelburg zal wel harder meegespeeld hebben dan de inwonersaantallen of lobykracht. Breda was gewoon een logischere plaats voor de nieuwe rechtbank voor het gebied Zeeland-Brabant dan Middelburg. Je kan je de vraag stellen waarom die eliminering van rechtbanken nodig was. Maar dat heeft weinig met de fusies van de gemeenten te maken.

Last edited by De Klauw; May 16th, 2012 at 03:00 PM.
Old May 16th, 2012, 03:00 PM   #726
Slagathor
Gay love is love too

Slagathor's Avatar

Quote:
Originally Posted by De Klauw View Post
Nu zitten we natuurlijk weer in het sneeuwbaleffect. Dat soort dingen kunnen ook verhelpen worden door een soort intercommunale die met 1 stem spreekt naar Den Haag toe.
Je predikt een beetje een (in mijn ogen) vreemd soort conservatisme. De huidige gemeenten Middelburg, Vlissingen en Veere zijn kunstmatig. Ze zijn door fusies ontstaan en hebben weinig of niks te maken met streek- en cultuurgrenzen. Dan kun je net zo goed de laatste stap zetten en het eiland verenigen zoals men heeft gedaan op Schouwen-Duiveland of, meer recentelijk, Goeree-Overflakkee (een fusie die jij steunde, als ik het me goed herinner).

Waarom zou je in hemelsnaam een hele vreemde constructie gaan bouwen met extra postjes om een drietal kunstmatige en onvoldoende functionerende gemeenten te laten bestaan?

Quote:
Dat de aantrek van industrie iets te maken heeft met het inwonersaantal van de gemeente lijkt me sterk.
Dat heeft te maken met het uitdragen van een regio als zijnde een aantrekkelijk oord om zaken te doen (en alles wat daarbij hoort zoals gunstige fiscale omstandigheden creren). Inwoneraantal is geen doel, wel een factor die een rol speelt bij belastingen, subsidies en meer van dat soort toestanden. Verder is geografie belangrijk. Vlissingen kan wel bedrijven willen aantrekken voor haar haventerrein, maar de belangrijke toegangswegen liggen in andere gemeenten. Je zou een slecht bestuurder zijn als je dan de samenwerkingsmogelijkheden niet verkent.
Old May 16th, 2012, 03:11 PM   #727
De Klauw
Registered User

De Klauw's Avatar

Quote:
Originally Posted by Slagathor View Post
Je predikt een beetje een (in mijn ogen) vreemd soort conservatisme. De huidige gemeenten Middelburg, Vlissingen en Veere zijn kunstmatig. Ze zijn door fusies ontstaan en hebben weinig of niks te maken met streek- en cultuurgrenzen. Dan kun je net zo goed de laatste stap zetten en het eiland verenigen zoals men heeft gedaan op Schouwen-Duiveland of, meer recentelijk, Goeree-Overflakkee (een fusie die jij steunde, als ik het me goed herinner).aarom zou je in hemelsnaam een hele vreemde constructie gaan bouwen met extra postjes om een drietal kunstmatige en onvoldoende functionerende gemeenten te laten bestaan?
Voor Veere geldt dat misschien. Maar niet van Vlissingen en Middelburg. Dat zijn wl logische entiteiten en eeuwenoude structuren.

Zeker als een fusie er voor zal zorgen dat de laatste opening tussen de twee volgebouwen wordt en de nieuwe gemeente het als 1 kern bestuurt. Dan schaadt het het verschillend karakter van de twee steden.

Quote:
Originally Posted by Slagathor View Post
Dat heeft te maken met het uitdragen van een regio als zijnde een aantrekkelijk oord om zaken te doen (en alles wat daarbij hoort zoals gunstige fiscale omstandigheden creren). Inwoneraantal is geen doel, wel een factor die een rol speelt bij belastingen, subsidies en meer van dat soort toestanden. Verder is geografie belangrijk. Vlissingen kan wel bedrijven willen aantrekken voor haar haventerrein, maar de belangrijke toegangswegen liggen in andere gemeenten. Je zou een slecht bestuurder zijn als je dan de samenwerkingsmogelijkheden niet verkent.
De belangrijkste toegangswegen zijn in het beheer van het Rijk of de provincie. Daar kan de gemeente dus weinig aan doen.

Wat me vooral tegensteekt aan die supergemeenten is dat ze centrale planning kapotmaken door hun constante drang naar meer bevoegdheden. Tegelijkertijd maken ze ook het locale bestuur kapot door hun te grote schaal. Supergemeenten zijn dus vis noch vlees.
Old May 16th, 2012, 03:27 PM   #728
Slagathor
Gay love is love too

Slagathor's Avatar

n en ander wordt ook ingegeven door het constant rondzoemende gerucht dat de provincies afgeschaft zullen gaan worden. In rurale gebieden is men daar (met kleine gemeenten qua inwoneraantal, maar niet qua oppervlakte) doodsbenauwd voor. Die catastrofe is men liever voor middels fusie.

Over de laatste opening tussen Middelburg en Vlissingen kan men kort zijn: die is vastgelegd als groene buffer die ten alle tijde gehandhaafd moet worden. Met brede bevolkingssteun. Die verdwijnt niet zomaar.

Maar het idee "zoals het nu is, is het goed" onderschrijf ik niet.
Old May 17th, 2012, 12:35 AM   #729
The City is Ours
Zeeuwsche Rotterdammert

The City is Ours's Avatar

Likes (Received): 27

Geen verschillende gemeentes maar meer tw plaatsen die ik graag als n zie. Goes (26.920 inwoners volgens Wikipedia) en Kloetinge (3.148 inwoners volgens Wikipedia). Kloetinge ligt eigenlijk als het ware letterlijk tegen Goes aan en ken dus makkelijk mee als wijk/buurt van Goes. Tevens zijn de wijken Riethoek en Oostmolenpark bijv. ook officieel Kloetinge, deze zijn ook goed voor zo'n 300 woningen denk ik. Deze wijken liggen tegen Goes-Zuid en Overzuid (Goes) aan. Pas na het spoor zijn ze verbonden aan Kloetinge...

Naast dat zouden er bijv. ook meer functies in de stad kunnen gebeuren, bijv. las ik dat de supermarkten op Zondag open gelimiteerd zijn tot het aantal inwoners. Met zo'n 3100 inwoners d'r bij en de inwoners van de nieuwe wijken Mannee en Goese Schans heb je dus eerder zo'n aantal en ken je dus meer omdat je als stad groter ben volgens de cijfers. Aangezien het Zuiden van Goes ook steeds meer bebouwing krijg is zelfs een tweede station wat mij betreft een optie, Goes Kloetinge als naam and so on. Op termijn kunnen zels andere kleinere plaatsen toegevoegd worden aan de stad als wijken. Op deze manier en met bijv. Middelburg en Vlissingen samen n heb je dan tw steden die meer functies hebben dan in de huidige staat.
The City is Ours no está en línea   Reply With Quote
Old May 18th, 2012, 12:02 PM   #730
Hart van Zeeland
Registered User

Hart van Zeeland's Avatar

Likes (Received): 763

Quote:
Originally Posted by The City is Ours View Post
Geen verschillende gemeentes maar meer tw plaatsen die ik graag als n zie. Goes (26.920 inwoners volgens Wikipedia) en Kloetinge (3.148 inwoners volgens Wikipedia). Kloetinge ligt eigenlijk als het ware letterlijk tegen Goes aan en ken dus makkelijk mee als wijk/buurt van Goes. Tevens zijn de wijken Riethoek en Oostmolenpark bijv. ook officieel Kloetinge, deze zijn ook goed voor zo'n 300 woningen denk ik. Deze wijken liggen tegen Goes-Zuid en Overzuid (Goes) aan. Pas na het spoor zijn ze verbonden aan Kloetinge...

Naast dat zouden er bijv. ook meer functies in de stad kunnen gebeuren, bijv. las ik dat de supermarkten op Zondag open gelimiteerd zijn tot het aantal inwoners. Met zo'n 3100 inwoners d'r bij en de inwoners van de nieuwe wijken Mannee en Goese Schans heb je dus eerder zo'n aantal en ken je dus meer omdat je als stad groter ben volgens de cijfers. Aangezien het Zuiden van Goes ook steeds meer bebouwing krijg is zelfs een tweede station wat mij betreft een optie, Goes Kloetinge als naam and so on. Op termijn kunnen zels andere kleinere plaatsen toegevoegd worden aan de stad als wijken. Op deze manier en met bijv. Middelburg en Vlissingen samen n heb je dan tw steden die meer functies hebben dan in de huidige staat.

Er wordt toch gewoon gekeken naar de grootte van een gemeente als het gaat om bijvoorbeeld het verkrijgen van (rijks)subsidies en de zondagopstelling van supermarkten? In dat geval maakt het niet uit of Kloetinge als wijk wordt gezien of niet.

Een station ter hoogte van Kloetinge is wat mij betreft ondenkbaar. Je fietst in 5 minuten naar het station van Goes en in een kwartier naar die van Kapelle. Ik zie persoonlijk liever die kleine Zeeuwse stationnetjes verdwijnen.
Hart van Zeeland no está en línea   Reply With Quote
Old May 18th, 2012, 12:12 PM   #731
Slagathor
Gay love is love too

Slagathor's Avatar

Station Kloetinge zit er echt niet in. Zeeland mag al blij zijn dat er berhaupt nog een trein rijdt. Eigenlijk kunnen de stations Arnemuiden, Kapelle-Biezelinge, Kruiningen-Yerseke, Krabbendijke en Rilland-Bath wel dicht. Waarom K-Y nog een intercitystation is, is mij ook een raadsel. De veerpont is al geruime tijd weg.
Old May 18th, 2012, 01:24 PM   #732
Kiboko
hubba hubba

Kiboko's Avatar

Likes (Received): 290

Niks mis met de gemeente Walcheren. Men is niet aan het kunstelen met nieuwe namen, maar men neemt gewoon de streeknaam. De inwoners zullen zich dan echt niet minder verbonden voelen met hun dorp/stad/gebied als deze worden samengevoegd in een nieuwe gemeente. Wat mij betreft wordt Zuid-Beveland vervolgens ook een nieuwe gemeente met de hoofdplaats Goes.
Kiboko no está en línea   Reply With Quote
Old May 18th, 2012, 08:55 PM   #733
The City is Ours
Zeeuwsche Rotterdammert

The City is Ours's Avatar

Likes (Received): 27

Quote:
Originally Posted by Hart van Zeeland View Post
Er wordt toch gewoon gekeken naar de grootte van een gemeente als het gaat om bijvoorbeeld het verkrijgen van (rijks)subsidies en de zondagopstelling van supermarkten? In dat geval maakt het niet uit of Kloetinge als wijk wordt gezien of niet.
Ah, ik dacht dat het om de grootte ging van de plaats zelf.
The City is Ours no está en línea   Reply With Quote
Old May 20th, 2012, 09:29 PM   #734
Hart van Zeeland
Registered User

Hart van Zeeland's Avatar

Likes (Received): 763

Quote:
Originally Posted by Kiboko View Post
Niks mis met de gemeente Walcheren. Men is niet aan het kunstelen met nieuwe namen, maar men neemt gewoon de streeknaam. De inwoners zullen zich dan echt niet minder verbonden voelen met hun dorp/stad/gebied als deze worden samengevoegd in een nieuwe gemeente. Wat mij betreft wordt Zuid-Beveland vervolgens ook een nieuwe gemeente met de hoofdplaats Goes.
De gemeenten op de Bevelanden werken op meerdere vlakken al intensief samen. Een fusie is voor de beteffende gemeenten (Borsele, Goes, Kapelle, Reimerswaal, maar ook Noord-Beveland) echter nog een brug te ver.
Hart van Zeeland no está en línea   Reply With Quote
Old May 27th, 2012, 07:19 PM   #735
Hed Kandi
Jazzadelic chill

Hed Kandi's Avatar

Likes (Received): 1

De fusie tussen Naarden, Bussum, Muiden en Weesp is volledig van de baan. Stemming was 69 voor en 79 tegen.
Zal nu voorlopig wel niks meer gebeuren. Weesp en Muiden bij Amsterdam zou nog een optie zijn. En dan Naarden en Bussum samen, en als je het mij vraagt voegen we hier Blaricum, Laren en Huizen bij.
Old June 24th, 2012, 09:41 AM   #736
Ricardo P
Registered User

Ricardo P's Avatar

Likes (Received): 4

Van de website van gemeente Spijkenisse.nl:

Colleges Bernisse en Spijkenisse positief over uitkomst onderzoek naar herindeling
Voorstel vervolgstap in herindelingsproces naar gemeenteraden
De stuurgroep Samenwerking Bernisse en Spijkenisse is positief over de gevolgen van een mogelijke gemeentelijke herindeling tussen de beide gemeentes. Dat is de conclusie in het eindverslag van de stuurgroep, die een fusie tussen Bernisse en Spijkenisse heeft onderzocht.
De colleges van burgemeester en wethouders van beide gemeentes stemmen in met een voorstel om de volgende stap te zetten op weg naar herindeling en sturen dit naar hun gemeenteraden.
De stuurgroep heeft in opdracht van de gemeenteraden van beide gemeenten de gevolgen van een bestuurlijke fusie voor burgers, bedrijven en samenleving onderzocht en daarbij ook gekeken naar de bestuurskracht van een nieuwe gemeente. De colleges van burgemeester en wethouders van Bernisse en Spijkenisse hebben het rapport onlangs besproken en zijn akkoord gegaan met de conclusies die uit het onderzoek naar voren komen:
De lange termijn gevolgen van een gemeentelijke herindeling voor burgers en bedrijven zijn positief en kansrijk.
De bestuurlijke gevolgen zijn positief. De bestuurlijke aansturing op maatschappelijke ontwikkelingen wordt voor een raadslid uit Bernisse groter, omdat een raadslid in de nieuw te vormen gemeente meer direct sturing kan uitoefenen op de beleidsontwikkeling en – uitvoering. Dit vergroot de zogenaamde democratische legitimiteit van de besluitvorming van een gemeente.
Het karakter van de nieuw te vormen gemeente kenmerkt zich door zowel zeven kernen en een stad. Daarmee kan een nieuwe gemeente zich een sterke positie in de regio verwerven en profiteren van beide sterke kanten, mits hiervoor een duidelijke samenhangende visie wordt opgesteld, die uitgedragen wordt door een zichtbaar en daadkrachtig bestuur.

Raadsvoorstel
De colleges gaan hun gemeenteraden voorstellen om in het kader van de uitvoering van beleid, nader onderzoek te doen naar een evenwichtige inzet van voorzieningen in de kernen en de stad. Daarnaast moet gekeken worden naar adequate oplossingen voor de dienstverlening, moet de afstand tussen burger en overheid klein blijven en moet er inzicht komen in de financin door de grondexploitaties, beheerplannen en uitvoering van belastingen te onderzoeken. De gemeenteraad van Bernisse spreekt 26 juni over het voorstel, in Spijkenisse gebeurt dat op 04 juli.
Vervolgstap
De colleges stellen nu hun raden voor om een herindelingsontwerp en een plan van aanpak voor te bereiden, waarin een aantal randvoorwaarden verder moet worden uitgewerkt.
Daarnaast zullen de burgers worden genformeerd over de plannen en de gevolgen daarvan.

Foto's roadtrip Flickr
Ricardo P no está en línea   Reply With Quote
Old June 25th, 2012, 12:21 AM   #737
etierik
Registered User

etierik's Avatar

Likes (Received): 5

Ze zijn een beetje aan het overdrijven met die herindelingen. Na iedere herindeling moet de gemeente die dan weer het kleinste is ook fuseren, en zo blijven we bezig.

Nu had je vroeger overal gemeenten met maar 1000 inwoners. Dat die moeten fuseren, is zeer begrijpelijk. Ook een fusie van Naarden en Bussum is zeer begrijpelijk. gMaar waarom meteen Weesp (een heel stuk verderop, buiten het Gooi, meer op Amsterdam gericht) er ook bij halen?

Achteraf gezien hadden ze natuurlijk in 1970 in n klap voor heel Nederland nieuwe grenzen moeten trekken en in een jaar tijd de herindeling afronden, in plaats van gemeenten er zelf over laten overleggen. Had een hoop gemmer gescheeld en had niet tot zulke ongelukkige uitkomsten geleid als we nu vaak zien, waar voorsteden uit alle macht niet bij de stad willen horen waar ze op gericht zijn en dan maar met een dorp 20 km. verderop gaan fuseren.
etierik no está en línea   Reply With Quote
Old June 25th, 2012, 01:00 AM   #738
etierik
Registered User

etierik's Avatar

Likes (Received): 5

(sorry, dubbel. is er geen deleteknop?)
etierik no está en línea   Reply With Quote
Old October 17th, 2012, 02:12 PM   #739
Godius
Nitimur in vetitum

Godius's Avatar

Likes (Received): 2960

Fusie op handen in Noordwest Friesland
Laatst bijgewerkt op 17 oktober 2012, 13:28

HARLINGEN - Leeuwarderadeel, Menaldumadeel, het Bildt, Franekeradeel en Harlingen gaan fuseren, als het aan de burgemeesters en wethouders van deze gemeenten ligt.

Behalve Harlingen willen de gemeenten per 2015 samengaan.

Harlingen denkt dat het pas vanaf 2016 kan, onder meer vanwege een referendum dat vermoedelijk wordt gehouden.
Ik dacht dat het plan van Leeuwarderadeel was om na 2015 aansluiting te zoeken bij de gemeente Leeuwarden. Treurig kan ik er niet over zijn, Leeuwarderadeel is een zeer vreemde gemeente, inwoners zijn daar ook fan van H**renveen (voetbalclub).
Godius no está en línea   Reply With Quote
Old October 17th, 2012, 09:16 PM   #740
railway stick
Bas

railway stick's Avatar

Ik heb onlangs gehoord dat het geval Leeuwarderadeel (Stiens) al beklonken is. Aansluiting bij Leeuwarden is onontkoombaar, want dit is de aangrenzende gemeente met het meeste geld. En Leeuwarden zorgt wel goed voor haar dorpen, vooral wat voorzieningen betreft. Dus krijgt de stad/gemeente Leeuwarden er in tien jaar tijd ruim 20.000 nieuwkomers bij, en dat is wel iets waarover je zorgen kunt maken.
railway stick no está en línea   Reply With Quote

Reply

Tags
groningen

Thread Tools

Posting Rules