daily menu » rate the banner | guess the city | one on one

Go Back   SkyscraperCity > European Forums > Holland Hoogbouw Forums > Overig > Urbanetics

Urbanetics Stedelijke discussies

Reply

Thread Tools Display Modes
Old November 5th, 2008, 06:23 PM   #61
ƒƒ
Cosa dire cosa fare

ƒƒ's Avatar

Likes (Received): 2

Ik bedoelde eigenlijk dat de gemeenten rondom Antwerpen (Borsbeek, Mortsel, Edegem, Aartselaar, Niel, Hemiksem, Wommelgem, Wijnegem, Hove) allemaal kleine grondgebieden hebben.
Een ander uiterste in Vlaanderen zijn gemeenten als Geraardsbergen en Diksmuide, die elk minstens 15 deelgemeenten hebben.

Sponsored Links

Old November 5th, 2008, 11:27 PM   #62
Nout
AstroNout

Nout's Avatar

Likes (Received): 31

Bizar, maar ook wel weer enigszins logisch, aangezien de stedelijke gebieden de meeste inw. per vierkante km tellen, waardoor op een kleiner oppervlak vaak meer mensen wonen dan in de rurale gebieden. Hierbij wordt aangenomen dat het hebben van een minimum aantal inwoners per gemeente een fusiecriterium is.
Old November 5th, 2008, 11:41 PM   #63
Wuppeltje
Registered User

Wuppeltje's Avatar

Likes (Received): 53

Quote:
Originally Posted by Erasmus View Post
@ Slagathor: stadsrechten afgeschaft in 1795? Dan kun je vast vertellen waarom Den Haag in 1814 stadsrechten heeft gekregen, Oosterhout, Assen, Meppel en nog wat van die plaatsen in 1815 en Delfzijl in 1825 (als laatste).
Stadsrechten later (1813) zijn gedeeltelijk hersteld. De stadsrechten na 1813 zijn anders verkregen, hadden minder waarde, en waren beperkter. Pas bij de komst van de gemeentewet van Thorbecke zijn ze definitief afgeschaft.
Old November 5th, 2008, 11:58 PM   #64
Slagathor
Luctor et Emergo

Slagathor's Avatar

Likes (Received): 197

Quote:
Originally Posted by Erasmus View Post
@ Slagathor: stadsrechten afgeschaft in 1795? Dan kun je vast vertellen waarom Den Haag in 1814 stadsrechten heeft gekregen, Oosterhout, Assen, Meppel en nog wat van die plaatsen in 1815 en Delfzijl in 1825 (als laatste).
Slap aftreksel. Wanhopige poging een aantal zinloze wetten uit oude tijden te doen herleven. De 'nieuwe' stadsrechten hadden vrijwel geen enkele waarde en de 'stadsrechten' van Den Haag zijn dan ook niet te vergelijken met die van, bijvoorbeeld, Groningen.

Overigens was het volgens mij Delfshaven dat als laatste (de nep versie van) stadsrechten kreeg, en niet Delfzijl.

Fotoreportages:
Middelburg, ZL | Vlissingen, ZL
Slagathor no está en línea   Reply With Quote
Old November 6th, 2008, 06:48 PM   #65
railway stick
Bas

railway stick's Avatar

Heeft Assen niet als laatste plaats stadsrechten gekregen? Geluk gehad daarmee, want later is Emmen alle plaatsen in Drenthe voorbijgestreefd.
railway stick no está en línea   Reply With Quote
Old November 6th, 2008, 10:19 PM   #66
bthj
Registered User

bthj's Avatar

Likes (Received): 56

die zinloze wetgeving was een onderdeel van de "nation building" ten tijde van het nieuwe koninkrijk der nederlanden. verder is die hele discussie werkelijk te flauw voor woorden. het zegt niets over de vraag of een gemeente een stad is of niets, het is iets van lang vervlogen tijden. en nee friesland heeft dus niet 11 steden. de friese 11 steden is heel iets anders. en oh ja die tocht is niet fries, maar is een ideetje van het haarlemse rijkeluisjongtje pim mullier oprichter van HFC en brenger van tal van sporten. en heerenveen is niet alleen niet een van de 11, maar nog geen baksteen daar heeft iets stedelijks, het is een aanhangsel aan de A-weet ik veel wat.
bthj no está en línea   Reply With Quote
Old November 7th, 2008, 12:15 AM   #67
Ramses
Registered User

Likes (Received): 3

Quote:
Originally Posted by bthj View Post
friesland heeft dus niet 11 steden. de friese 11 steden is heel iets anders
Oja? Wat dan?
Ramses no está en línea   Reply With Quote
Old November 7th, 2008, 07:01 AM   #68
railway stick
Bas

railway stick's Avatar

@ bthj: Dit zeer goed verantwoorde wetenschappelijke betoog schreeuwt om een verklaring. Dat mensen zoiets kunnen opschrijven, dit moet eigenlijk rechtstreeks naar de redakties van de Leeuwarder Courant en Omrop Fryslân.

Ik sluit me aan bij de vraag die hierboven werd gesteld en bovendien: Waarom heeft Heerenveen geen stedelijke allure? Ben je er wel eens geweest, daar achter die geluidswal?
Old November 7th, 2008, 07:48 AM   #69
SimsPlanet2
Registered User

SimsPlanet2's Avatar

Likes (Received): 38

^ Hahhaha, bla bla.
SimsPlanet2 no está en línea   Reply With Quote
Old November 7th, 2008, 10:47 AM   #70
Slagathor
Luctor et Emergo

Slagathor's Avatar

Likes (Received): 197

Quote:
Originally Posted by bthj View Post
die zinloze wetgeving was een onderdeel van de "nation building" ten tijde van het nieuwe koninkrijk der nederlanden. verder is die hele discussie werkelijk te flauw voor woorden. het zegt niets over de vraag of een gemeente een stad is of niets, het is iets van lang vervlogen tijden.
Dat was dus mijn punt.

Fotoreportages:
Middelburg, ZL | Vlissingen, ZL
Slagathor no está en línea   Reply With Quote
Old November 7th, 2008, 06:44 PM   #71
petjuh
Registered User

Iemand nog aanvullingen op de kaart die ik postte?
petjuh no está en línea   Reply With Quote
Old November 7th, 2008, 06:57 PM   #72
railway stick
Bas

railway stick's Avatar

Nee, maar je kunt eigenlijk één conclusie trekken: Er kunnen nog genoeg gemeentelijke herindelingen plaatsvinden. Als je nu de oppervlakten van gemeenten als Emmen, Ede, Apeldoorn of Noordoostpolder als leidraad neemt, ben ik benieuwd wat er van grensverschuivingen verder nog terecht zal komen.

Voor mij is het onbegrijpelijk dat in dit land gemeenten met meer dan 100.000 inwoners buurgemeenten hebben met slechts 1000 inwoners, zoals op de Veluwezoom te vinden is. Eigenlijk te gek voor woorden, getuigt van bestuurlijke onkunde.
Old November 7th, 2008, 07:12 PM   #73
Sol
Registered User

Sol's Avatar

Likes (Received): 101

Ja, laten we alles net zo rationaliseren als in het bedrijfsleven. Weg met het sentiment van de burger en weg met de plaatselijke democratie!
Old November 7th, 2008, 10:39 PM   #74
bthj
Registered User

bthj's Avatar

Quote:
Originally Posted by railway stick View Post
@ bthj: Dit zeer goed verantwoorde wetenschappelijke betoog schreeuwt om een verklaring. Dat mensen zoiets kunnen opschrijven, dit moet eigenlijk rechtstreeks naar de redakties van de Leeuwarder Courant en Omrop Fryslân.

Ik sluit me aan bij de vraag die hierboven werd gesteld en bovendien: Waarom heeft Heerenveen geen stedelijke allure? Ben je er wel eens geweest, daar achter die geluidswal?
je gaat je gang maar. er is geen speld tussen te krijgen.
verder zou ik zeggen, waarom wel? wijs mij die baksteen met stedelijke allure aan en erken mijn ongelijk.
Old November 7th, 2008, 11:32 PM   #75
petjuh
Registered User

@ Railway Stick.. ja Rozendaal is voor mij ook echt een compleet raadsel... hoe kan dat?
petjuh no está en línea   Reply With Quote
Old November 8th, 2008, 09:11 AM   #76
bthj
Registered User

bthj's Avatar

Rozendaal is rijk.
Old November 8th, 2008, 11:27 AM   #77
Oh?!
der Niederländer

Likes (Received): 0

Hengelo en Borne zouden in de nabije toekomst ook nog wel eens kunnen gaan fuseren.
Old November 8th, 2008, 11:30 AM   #78
Quintana
Registered Abuser

Quintana's Avatar

Likes (Received): 68

Quote:
Originally Posted by Sol View Post

Ja, laten we alles net zo rationaliseren als in het bedrijfsleven. Weg met het sentiment van de burger en weg met de plaatselijke democratie!
Mee eens, als een gemeente zich zelf prima kan bedruipen is er geen reden voor fusering. Het lijkt me reuze handig om heel B&W bij wijze van spreken in je straat te hebben wonen.
Quintana no está en línea   Reply With Quote
Old November 8th, 2008, 01:13 PM   #79
bthj
Registered User

bthj's Avatar

Quote:
Nee, maar je kunt eigenlijk één conclusie trekken: Er kunnen nog genoeg gemeentelijke herindelingen plaatsvinden. Als je nu de oppervlakten van gemeenten als Emmen, Ede, Apeldoorn of Noordoostpolder als leidraad neemt, ben ik benieuwd wat er van grensverschuivingen verder nog terecht zal komen.

Voor mij is het onbegrijpelijk dat in dit land gemeenten met meer dan 100.000 inwoners buurgemeenten hebben met slechts 1000 inwoners, zoals op de Veluwezoom te vinden is. Eigenlijk te gek voor woorden, getuigt van bestuurlijke onkunde.
je kan herindelen totdat er niets meer overblijft. de vraag blijft wel staan, in godsnaam waarom??
Old November 8th, 2008, 01:27 PM   #80
Tweety
Hoogvlieger

Tweety's Avatar

Quote:
Ik snap de link niet. Wat heeft het aantal inwoners van een gemeente in godsnaam met bestuurlijke onkunde te maken? En welke gemeentes met 1000 inwoners bedoel je? Ik kan ze niet vinden.

Reply

Tags
17. bundesländ, emmen aan duitsland, erik is gay, groningen, rijn en gouweland

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules