SkyscraperCity Forum banner

Rotterdam: uitbreiding Inholland

97K views 499 replies 85 participants last post by  Eric Offereins 
#1 · (Edited)
Het Inholland College krijgt een nieuw 'noodgebouw'. De huidige noodbouw aan de Laan op Zuid zal begin 2004 verdwijnen. Op deze plek komen in de toekomst (misschien dus al snel), 4 torentjes van ongeveer 70 meter.

Het nieuws vanaf de Inholland site (tekst voor de studenten):


De verhuizing

Het nieuws verspreidt zich snel. Ja het is echt waar, we gaan in het nieuwe jaar verhuizen! Voor de een is het een schok en voor de ander een uitdaging. De nieuwe locatie: op het weilandje tussen ons Rijnhaven-gebouw en het water zal binnen 2 maanden een hypermodern pand verrijzen. De bouw van het pand zal een stuk degelijker en moderner zijn dan die van het Dok, zo zullen de vloeren gewoon van beton zijn en zijn er ook computerlokalen.
Voor aanvang van blok 3 moet de verhuizing afgerond zijn. De lessen vanaf blok 3 zullen dus al plaatsvinden in het nieuwe gebouw.

Het gebouw wordt een beetje van onszelf en een beetje van HRM, OKR en M&C. Het zal natuurlijk even wennen worden, maar er zijn en hoop leuke dingen aan het nieuwe pand. We gaan er qua ruimte in ieder geval op vooruit. Wij zullen ons voornamelijk gaan huisvesten op de eerste en gedeeltelijk de tweede verdieping. HRM, OKR en M&C zitten op de tweede verdieping. Op de begane grond bevinden zich de leslokalen en is er een loungegedeelte. De eerste en tweede verdieping zijn gereserveerd voor het personeel. Voor de liefhebbers is er een heuse ponton met terras met uitzicht op het water!

Om je alvast een idee te geven van hoe het gebouw eruit gaat zien, kun je de buitenkant hierboven alvast bewonderen. Van de binnenkant zullen volgende week tekeningen in de docentenkamer te bezichtigen zijn en zal er op insite meer informatie over de vorderingen van het project verschijnen. Houd deze dus in de gaten!

---ooo0ooo---

Dit is de nieuwbouw welke dus de komende maanden op het braakliggende stuk grond aan de rijnhaven zal verschijnen:



Ziet er best leuk uit, stuk beter dan de huidige noodbebouwing aan de Laan op Zuid.
 
See less See more
1
#6 ·
Volgens mijn mentor (ik zit ook op Inholland) is het een bestaand gebouw van Mammoet. Binnenkort wordt t via de Rijnhaven de kant op gehesen. Het gebouw blijft een paar jaar staan totdat de definitieve nieuwbouw op de plaats van 't Dok (dat noodgebouw naast de metrotunnel) is gebouwd. Begrijp hier dus uit dat de Rijnhaven-parkeergarage nog even op zich laat wachten, want die zou op de plek van dat palmbomen-gebouw komen.

Vanaf januari heb ik dus eerste-rang uitzicht op de bouw van Montevideo :cool:
 
#8 ·
Lekker, je hele zicht kwijt als je langs de Rijnhaven fietst. Ze zijn overigens wel bezig met het slaan van damwanden, maar ik zat al blij te kijken omdat ik dacht dat ze met de parkeergarage zouden zijn begonnen. Tijdelijk zal in dit geval wel een jaar of vijf betekenen. Hadden ze bij de Ichthus toentertijd hun capaciteit niet beter in kunnen plannen?
 
#9 ·
Leuk plan maar idd net wat Jan zegt je bent straks het hele zicht kwijt , en die evt kleuren , ik weet niet of ik hierover zo enthousiast moet zijn! Miami heeft toch een compleet andere stedenbouwkundig verleden, en is niet met ons rotjeknor te vergelijken denk ik . :baaa:
 
#15 ·
Nexxd said:
Volgens mijn mentor (ik zit ook op Inholland) is het een bestaand gebouw van Mammoet. Binnenkort wordt t via de Rijnhaven de kant op gehesen.
Vandaag heb ik moeten constateren dat mijn mentor een verkeerd verhaal heeft verteld. Ik zag nl. dat ze delen van het gebouw aan het neerzetten zijn met een normale kraanwagen. Er komt dus niets aanvaren via de Rijnhaven >(

Het gebouw ziet er vooralsnog erg lelijk uit zoals een noodgebouw er meestal uitziet. Dus nog geen palmbomen en ook geen felle Inholland-kleurtjes. Wanneer het klaar moet zijn blijft nog een raadsel.
 
#16 ·
Laat die debiele blauw-groene-oranje-paarse clunkleuren van de Inholland maar weg. Lijkt wel een kleuterschool. Ken je het je trouwens voorstellen dat het ss Rotterdam tussen nu en vijf jaar toch in de Rijnhaven kan worden afgemeerd. Lekker, met zo'n bouwval voor je neus.
 
#18 ·
Re: Nieuwbouw Inholland Kop van Zuid

Originally posted by aedificium erectum
Ziet er best leuk uit, stuk beter dan de huidige noodbebouwing aan de Laan op Zuid.
Vooralsnog is het een verzameling afgeschreven bouwketen. Ik weet niet of ze nog zodanig worden afgewerkt zoals die impressie suggereert, maar wat er nu staat ziet er werkelijk niet uit.
 
#21 ·
Hier alvast wat impressies van de bebouwingsplannen aan de Laan op Zuid. Dan weten we waar we het voor doen. :)

Impressie Zuidkade en omgeving


Plan 'Ichthushof'


Impressie gezien vanaf de Veemstraat, dat is dat straatje tussen de Inholland en de Wilhelminahof. De bebouwing overdwars is een brugbebouwing tussen de bestaande Inholland rechts en de nieuwbouw aan de Laan op Zuid, dus boven de metrobuis.


Gezien vanuit de Ichthushof


Aan de zuidzijde van de ichthushof, zeg maar tegenover De Rede, is dit ontwerp gemaakt voor het UWV. Ontwerp is van Van den Oever Zaaijer en partners (Roodbeen is blijkbaar weg) uit Amsterdam.

 
#22 ·
Voor de liefhebber een paar plaatjes van de studies voor het ss Rotterdam in de Rijnhaven. Trek hier niet al te veel conclusies uit zou ik zeggen.

Parkeergarage Rijnhaven


Studie ss Rotterdam met de kop op de Posthumalaan


ss Rotterdam langs de Rijnhaven zz (richting Now & Wow, denk nog even aan dat drietorensplan!)


Verhouding ss Rotterdam met Inholland en SVB


Verhouding ss Rotterdam met World Port Center
 
#24 ·
Die nieuwbouw van InHolland / Ichtushof maakt de noodgebouwen wel acceptabel. Ik vind de plaatjes er fraai uitzien. Mooie oplossing voor "over de metro".

plaatje zuidzijde Ichtushof, kan ik ondanks Jans uitleg niet plaatsen.

En dat van die SS Rotterdam? Zo'n studie doen ze niet voor niets.
volgens mij ligt ie op het eerste schetsje met zijn kont (niet kop) naar de Posthumalaan. Mijn voorkeur!
Maar die Rijnhaven zuidzijde is ook aardig.
 
#26 ·
Van Egeraat is toch gewoon de architect van het geheel?

@ Kees, dat ding aan de zuidzijde is zeg maar een 4e toren doe volgt op de 3 van de Ichtushof. Op het eerste plaatje van Jan rechts van gebouw 1989. Of ik moet ernaast zitten...

De torentjes zijn allen zo'n 70 meter, wordt vet stedelijk daaro, en dan nog de Wilhelminapier om de hoek en SS Rotterdam erbij, komt helemaal goed daaro!

Ook leuk dat die Inholland Bruggebouw dezelfde soort gevel krijgt als het bestaande gebouw.
 
This is an older thread, you may not receive a response, and could be reviving an old thread. Please consider creating a new thread.
Top