|
|
| daily menu » rate the banner | guess the city | one on one |
|
|
#61 |
|
I <3 HCMC
Likes (Received): 28
|
OLV Toren - Amersfoort
![]() ![]()
|
|
|
|
#62 |
|
Registered User
Likes (Received): 1
|
@47 a.d. ; erg slim van de grunningers om de martinitoren met kruid vol te stoppen, een grote mega vuurpijl!!
@CborG; ik dacht al dat die kerk me bekent voorkwam, die in Breda heet de Heilig Hart kerk en stond op de nominatie gesloopt te worden, sloopvergunning was al binnen totdat monumentenzorg in beweging kwam, een hele rel als gevolg en dat duurt nog steeds voort. Ik vind de olv toren in amersfoort best indrukwekkend! |
|
|
|
|
|
#63 |
|
Registered User
|
![]() Dit is de baseliek van Oudenbosch, ontworpen door pierre Cuijpers, gebouwd tussen 1865 en 1880. Het is een copy van de Sint Pieter in Rome. ![]() De oudenbosche Basiliek is 16 maal kleiner van de St.-Pieter. De lengte uitwendig is 81 meter, de Breedte (uitwendig) 55 meter. Het hoogste punt van de koepel is 63 meter. Grappig toch! en ook wel lief! |
|
|
|
|
|
#64 |
|
Registered User
Likes (Received): 0
|
Mooiste kerken die me zo te binnen schieten van buiten de stad, zijn de kerken van Den Bosch, Oudenbosch, Roermond en Breda !!
Maar goed er staan er nog tal van in Nederland die ook zo de schoonheidsprijs verdienen.
|
|
|
#65 |
|
Registered User
|
Grote kerk Dordrecht |
|
|
|
|
|
#66 |
|
Illustrateur
Likes (Received): 9
|
De Sint Lievens Monstertoren van Zierikzee is een aparte. Deze toren oogt tegenwoordig erg plomp en dik, maar vroeger waren er plannen om hem zelfs 207 meter hoog te maken. Daarmee moest het de hoogste toren ter wereld worden. Door een terugval van de vloot en dus de inkomsten en welvaart van het stadje is het nooit hoger dan 58 meter geworden. Zo had de toren zelf er uit kunnen zien.
![]() Even gepaint:
|
|
|
#67 |
|
Registered User
|
Eigenlijk zouden ze die toren alsnog af moeten bouwen. Waarom niet? Er zijn genoeg torens die vele eeuwen vertegenwoordigen qua bouw. En waarom zou de 21e eeuw daar ook niet gewoon bijhoren?
|
|
|
#68 |
|
Illustrateur
|
Ik zou het wel leuk vinden, alleen lijkt de ambitie van het stadje self dan wat tegen te werken. Maar mijn stem heb je. Dan zou Zierikzee meteen de hoogste kerktoren ter wereld krijgen (Ulm 161m en Sagrada Familia toekomstig met 171m).
|
|
|
#69 |
|
Registered User
|
Sint-Jozefkathedraal in Groningen
|
|
|
|
|
|
#70 |
|
"Yes! the people!"
Likes (Received): 60
|
omdat we een scheiding van staat en kerk hebben, en het vaticaan niet gaat investeren in nederland met een teruglopend aantal gelovigen, een hogere kerkstoren helpt daar niet echt bij
|
|
|
#71 |
|
Registered User
|
Oosterhout Naar mijn weten is er zelden geïnversteerd in kerkgebouwen door het vaticaan, altijd moest de gemeenschap het ophoesten. Er zijn vele "te ambitieuze" toren-projecten in de nederlanden gestart in de 15e eeuw, meeste zijn niet eens tot de helft af. Slechte projectmanagers destijds met onrealistische doelstellingen..... |
|
|
|
|
|
#72 |
|
Illustrateur
|
Bovenstaand voorbeeld lijkt ook onafgebouwd. Hoe had de toren van Oirschot er eigenlijk uit moeten zien? Die is al erg hoog, maar lijkt ook niet afgebouwd te zijn.
EDIT: De hoge spits is afgebrand en daarom is hij sindsdien stomp.
|
|
|
#73 |
|
|/|/|\/|
|
^ Ik geloof dat praktisch elke toren met zo'n semi-plat dak op de top niet afgebouwd is. Dat zijn er inderdaad nogal wat.
|
|
|
#74 |
|
Registered User
Likes (Received): 2
|
Jupzz Dordrecht is ook onvoltooid.
|
|
|
|
|
|
#75 |
|
Bas
|
Kerken worden bekostigd door de gemeenschap zelf.
Er wordt zo af en toe in Nederland nog steeds een kerk of moskee gebouwd en de financiering komt altijd van de kerkgangers zelf. Bij mij in de buurt, aan de Kanaalweg te Leeuwarden, bouwen de Jehova`s Getuigen ook een gemeenschapshuis. Met eigen geld en ook met eigen personeel. Een dik jaar zag ik vooral in de weekenden veel mensen rondlopen op dit bouwproject, iedereen had zijn of haar taak, men liep ook met werkschoenen en helmen op rond, dus alles in orde. Deze kerk is nu bijna klaar, men is nu aan het afwerken. Men heeft ook een legertent in gebruik als bouwkeet. Een paar weken geleden heb ik een foto gemaakt van deze kerk, zonder toren. Ach, misschien plaatsen ze nog wel een prefab wachttoren ernaast, wie weet!
![]()
|
|
|
|
|
|
#76 |
|
Registered User
Likes (Received): 53
|
Hoewel Amsterdam geen echte joekels heeft, zijn er veel kerken in Amsterdam. Door ontkerkelijking hebben vele kerken een andere bestemming gekregen. Het enige stadsdeel met grote groepen Christenen is Zuid-Oost, waar tussen de 60-70 Christerlijke gemeenschappen zijn!
Oude Kerk (1ste Sint-Nicolaaskerk) image hosted on flickr ![]() Nieuwe Kerk image hosted on flickr ![]() De nodige zeehelden liggen hier begraven, waaronder de belangrijkste die ons land heeft gekend: Michiel de Ruyter image hosted on flickr ![]() Helaas heeft de Nieuwe Kerk door verschillende omstandigheden nooit een toren gekregen. ![]() Westerkerk, na renovatie. Het Amsterdamse woord Oostenrijker (meevaller) komt waarschijnlijk van de geschonken kroon van keizer Maximiliaan op de toren. image hosted on flickr ![]() Noorderkerk image hosted on flickr ![]() Zuiderkerk image hosted on flickr ![]() Oosterkerk ([plattegrond is vierkant met gelijkarmig kruis) image hosted on flickr ![]() Ons' Lieve Heer op Solder (2de St. Nicolaaskerk - schuilkerk) ![]() ![]() Sint-Nicolaaskerk (3de Sint-Nicolaaskerk, Sint-Nicolaas is de beschermheilige van Amsterdam) ![]() Paradiso De Duif ![]() Dominicuskerk ![]() Engelse Hervormde Kerk image hosted on flickr ![]() Gerardus Majellakerk image hosted on flickr ![]() Jeruzalemkerk image hosted on flickr ![]() Keizersgrachtkerk image hosted on flickr ![]() De Krijtberg image hosted on flickr ![]() Mozes en Aäronkerk Obrechtkerk ![]() Oude Lutherse kerk Ronde Lutherse Kerk Sloterkerk Vondelkerk image hosted on flickr ![]() Voormalig Sint-Ignatiuskerk, tegenwoordig Fatih-moskee Amstelkerk ![]() Maar deels afgemaakt en later gesloopt: Sint-Willibrorduskerk buiten de Veste (grootste kerk Pierre Cuypers):
I amsterdam Vers van youtube: Reis door de Noord/Zuidlijn tunnel [volledige versie] Last edited by Wuppeltje; December 5th, 2008 at 05:17 AM. |
|
|
|
|
|
#77 |
|
Cosa dire cosa fare
Likes (Received): 2
|
Daar zitten prachtexemplaren tussen. Leuk die schuilkerk, zoiets had ik nog niet gezien.
Spijtig dat ze die laatste niet afgemaakt hebben. |
|
|
|
|
|
#78 |
|
Ab Urbe Condita MCMLXV
|
Enkele minder bekende Utrechtse kerken:
St. Willibrorduskerk (19e eeuw) Neo gotiek. Van buiten weining inspirerend maar des te mooier is het interieur. ![]() ![]() St. Augustinuskerk (19e eeuw) Eerste Roomskatholieke kerk ná de Reformatie in Utrecht. ![]() Nicolaaskerk (begin 12e eeuw) Romaans met latere bouwstijlen. image hosted on flickr
Last edited by 47 a.d.; December 27th, 2008 at 01:30 PM. |
|
|
|
|
|
#79 |
|
der Niederländer
|
Dat woud aan torens doet me enigszins denken aan de Sagrada Familia:
|
|
|
#80 |
|
Registered User
|
hier een plaatje van de twee kerktorens die de skyline van het centrum van Sittard bepalen
de donkere basiliek(rechts) is 65m hoog en de St. Petrus kerk (links) is 80m hoog ![]() nog een plaatje van de St. Petrus kerk. en hier de basiliek nog een keer.
Last edited by Sittard; December 5th, 2008 at 04:01 PM. |
|
|
|
![]() |
| Tags |
| cathedral, church, kathedraal, kerk, kerktoren, stadsgezicht, stereo |
| Thread Tools | |
| Display Modes | |
|
|