|
|
|
| daily menu » rate the banner | guess the city | one on one |
|
|
#41 |
|
killed Laura Palmer
Likes (Received): 54
|
Voor mensen die het over demografie en aanverwante willen hebben: dat is inderdaad interessant, maar daar kan je best verder over discussiëren in de thread "Bevolkingscijfers voor de grootste Belgische steden/gemeenten", in het forum Urbania.
|
|
|
#42 |
|
BANNED
Likes (Received): 1
|
|
|
|
|
|
|
#43 | ||
|
Registered User
Likes (Received): 99
|
Quote:
De Lijn is geen semi-overheidsbedrijf: het is een overheidsbedrijf zonder meer, waar ook de directeur-generaal politiek benoemd werd. De werking is beter dan de NMBS, maar dit is geen referentie. De NMBS is 100 % een politieke speeltuin - reizigers en goederen vervoeren is maar bijzaak - en de toekomst van die instelling zit 'm in de communautaire onderhandelingen. Want de NMBS zal geen duimbreed toegeven (aan De Lijn of eenders wie), gezien het tegen haar "verworven" belangen / rechten indruist. Europa zal nog hard op tafel moeten kloppen voor er iets positiefs zal veranderen. Quote:
De antwoorden op je technische vragen zijn onbeantwoordbaar: als men toch de lightrail toer wil opgaan, dan zal het normaalspoor worden, maar dit hypoteceert dan weer de aansluiting op het gepland stadstramnet, tenzij dit ook normaalspoor wordt, maar dan zal het onmogelijk zijn buslijn 500 te vertrammen, althans het stuk tussen Mechelen en Boom. De kans dat het lightrailmateriaal de stad in zal kunnen is niet groot: het NMBS spoorprofiel is zwaar en vergt andere wielbanden dan tramsporen. Tenzij men natuurlijk een zwaar spoorprofiel zou hanteren voor de stadstram... Eenrichtingstrams zijn niet meer van deze tijd: Gent en Brussel hebben daar al afscheid van genomen en bij stremmingen ervaart men geregeld aan de kust wat het nadeel is van eenrichtingswagens. Over Antwerpen ga ik me hier in deze draad niet uitspreken... Het rollend materiaal gaat sowieso een enorm probleem geven: zelfs de stadstrams zullen niets meer met Hermelijnen te maken hebben: die worden nu ook niet meer gefabriceerd. Er wordt ook over 2 projecten gesproken, die 2 verschillende materieeltypes vergen en dit in een marginale hoeveelheid. Het enige dat men kan hopen als die projecten ooit uitgevoerd worden, is dat de bestelling van die trams samen kunnen gevoegd worden met andere bestellingen. Het recente verleden toonde aan dat De Lijn geld had voor 9 nieuwe trams per jaar voor haar 3 bedrijven. Dit is heel weinig en ook daarom ben ik heel sceptisch in de uitvoering van Van Brempt's wensen. De koppeling aan het Brussels net is uitgesloten: dit is een ander land, gewest or whatever. In Duitsland deelden 4 trambedrijven de sporen van het stationsplein van Mannheim: daar kon het (de bedrijven zijn nu gefusioneerd), hier niet. De koppeling aan het Antwerps tramnet zou kunnen, voor zover er een heel lange lijn wordt aangelegd en de spoorbreedte natuurlijk dezelfde is... Focus1965 |
||
|
|
|
|
|
#44 |
|
Registered User
|
Eenrichtingstrams hebben in ieder geval als voordeel dat alle stoelen in de 'juiste richting' gepositioneerd zijn. Ik wordt in die oude trams in Gent soms misselijk als ik bij bochten in de tegenovergestelde richting zit.
|
|
|
|
|
|
#45 |
|
Registered User
Likes (Received): 11
|
@focus1965:
De Lijn Vlaams-Brabant overweegt nochtans serieus om een tramlijn Leuven-Tervuren aan te leggen mét koppeling aan het Brussels Stadsnet. En de Brusselse tram (en nog andere stadstrambedrijven) trijden ook op normaalspoor. |
|
|
|
|
|
#46 | |
|
Registered User
|
Quote:
Overigens mag De Lijn Vlaams Brabant veel wensen: het lijstje is wel extreem lang aan het worden. En ja: het grootste deel van de trambedrijven zijn normaalsporig. Maar als De Lijn wil voortborduren op haar bestaand net, dan blijft het metersporig. De huidige Antwerpse lijn 6 is de aanzet voor enerzijds een verlenging naar Ekeren, anderzijds naar Wilrijk / Boom: uiteraard blijft dit metersporig en het zou me dus verbazen dat mocht er ooit in Mechelen een tram komen, dat die dus normaalsporig zou worden. Focus1965 |
|
|
|
|
|
|
#47 | |||
|
BANNED
|
Quote:
Ten eerste is het absoluut niet waar dat de mivb geen uitbreidingen mag doen in het Vlaamse gewest. Wel zijn er natuurlijk heel wat complicaties: zoals wie gaat dat betalen en de plaatselijke nimby's die geen tram in hun straat willen. Verder is het natuurlijk niet echt de opdracht van de mivb om openbaar vervoer in Vlaanderen te organiseren of omgekeerd de lijn in Brussel. Maar er is geen enkel bezwaar tegen samenwerking en gewestoverschrijdende bus en tramlijnen. Jouw bewering dat het anders zou zijn is absolute nonsens. In Vlaanderen worden nieuwe tramlijnen ook niet zo rap uitgevoerd. Kijk maar naar West-Vlaanderen en Limburg... Of zelfs Antwerpen, daar gaat het ook niet zo snel De verlengingen van tramlijnen naar het Vlaamse gewest (Ruisbroek) zijn zeker niet afgevoerd. Dat idee is nog maar een jaar geleden gelanceerd, dus aub nog een beetje geduld en niet te rap die onzin verkopen als zou er een of andere wet zijn die dat zou verbieden. Niet dus. Quote:
![]() Quote:
Jouw idee dat er een probleem zou zijn om trams op treinsporen te laten rijden wordt trouwens in zowel Nederland als Duitsland als onzin bewezen. Last edited by hix; December 6th, 2008 at 10:09 AM. |
|||
|
|
|
|
|
#48 | |
|
Registered User
Likes (Received): 3
|
Quote:
![]() Ook in het station Adinkerke - De Panne kan je op hetzelfde perron van normaalspoor op meterspoor overstappen.
Last edited by mato; December 6th, 2008 at 01:11 PM. |
|
|
|
|
|
|
#49 | ||
|
Registered User
Likes (Received): 3
|
Quote:
![]() Quote:
|
||
|
|
|
|
|
#50 |
|
BANNED
|
De NMVB reed niet alleen in de rand op meterspoor, ook in Brussel zelf. Toen had je vaak 3 sporen, ipv 2 om ook de buurtspoorwegen te kunnen laten rijden op dezelfde trajecten als de trams van de mivb. Maar dat is de reden niet waarom de lightrail in Mechelen en Limburg op normaalspoor komt. De enige reden is het feit dat men van plan is om een tram/trein verbinding te bouwen. Men zal dus eerder in Antwerpen de passagiers ofwel laten overstappen ofwel bepaalde stukken ombouwen met drie rails zoals destijds in Brussel. De premetro in Antwerpen had trouwens ook al drie rails...
|
|
|
|
|
|
#51 | ||||||||
|
Registered User
|
@ Hix
Quote:
Een (helaas nogal verouderde) lijst van de overeenkomsten vind je hieronder, de teksten kan ik helaas niet onmiddellijk online vinden. http://www.mobielvlaanderen.be/jaarb...sakkoorden.pdf Quote:
Quote:
Quote:
Quote:
Quote:
Quote:
Quote:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Verschi...-_en_tramspoor Trams kunnen het niet. Hiervoor moeten er al relatief zware voertuigen - die men lightrail noemt... - voorzien worden. De nieuwe Haagse wagens zijn daar een dergelijk voorbeeld van: niet echt het beeld van een stadstram en voor het stadsnet van Karlsruhe zijn er lagevloertrams voorzien, maar voor de interlokale lijnen relatief zware wagens gebaseerd op het Stadtbahn B principe. Hetzelfde geldt trouwens ook voor Kassel: het gaat dus niet over zomaar andere wielflensen te plaatsen, maar ook over veel andere problemen, zoals de "krokodillen" tussen de (Belgische) sporen, de perrons enz. Vandaar er dus ook ander materiaal moet zijn en dat dit doorgaans nogal zwaar uitvalt voor gewoon in de stad te rijden. Net daarom kan het systeem Zwickau in Mechelen toegepast worden: een licht spoorvoertuig rijdt over eigen normaalspoor (met spoorwegprofiel) een stuk de stad in (tot een centrale plaats) en het traject kan gemeenschappelijk door een metersporige stadstram gereden worden, zij het natuurlijk op eigen (andere) rails. De vergelijking met Mechelen is overigens niet zo gek: de Duitse stad telt 95000 inwoners, Mechelen 79000. Focus1965 Last edited by focus1965; December 6th, 2008 at 05:34 PM. |
||||||||
|
|
|
|
|
#52 | |||||||
|
BANNED
|
Quote:
Ik heb nog nooit gehoord dat lijn 44 riskeerde afgeschaft te worden. Het zou mij verbazen dat ik van zulk een schandaal nog nooit zou gehoord hebben. Ik denk dat je dat fantaseert. Dat er een discussie bestaat over de financieren van zulk een lijn is normaal maar bewijst absoluut niet dat er een verbod zou zijn op uitbreiden van tram of metro op Vlaams grondgebied. Het is toch normaal dat de mivb niet zomaar tramlijnen of metrolijnen kan gaan aanleggen zonder inspraak van het gewest waar het dat wil doen. De lijn kan toch ook niet zomaar tramlijnen in Vlaanderen leggen zonder dat het Vlaams gewest daar een zeg over heeft? Quote:
Voor uitbreidingen buiten Brussel moet er overleg met Vlaanderen gebeuren. Het is niet alleen normaal dat dat ingewikkelder ligt, maar het is zeker niet de kerntaak van de mivb, dus ook geen prioriteit. De reden dat de Vlamingen geen vragende partij zijn voor mivb tramlijnen zijn van "flamingantische" politieke aard. Het heeft niks te maken met wettelijke verboden zoals jij beweerd. Vlamingen denken dat mivb tramlijnen de verstedelijking en dus verfransing van de rand zal bevorderen. De reden dat die tramlijnen er dus niet komen heeft alleen daarmee te maken, niet met een zogezegd verbod. Quote:
Quote:
Quote:
Quote:
Je verward heel wat zaken. De gewestelijke vervoersmaatschappijen moeten vervoer voorzien in hun eigen gewest. Gelukkig hoeven de bussen en trams niet aan de gewestgrenzen te stoppen. (Al doen ze dat naar het schijnt op sommige plaatsen wel tussen Vlaanderen en Wallonië). Het is maar vanzelfsprekend dat de Brussels vervoersmaatschappij in Vlaanderen pas lijnen kan aanleggen met goedkeuring van dat gewest. Jij beweert dat dat onmogelijk is onwille van één of andere wet. Ik beweer dat het niet alleen mogelijk is, ik beweer zelfs dat het de komende jaren ook gaat gebeuren. En waarom zou een nieuwe tramlijn (Ninove-Brussel of Leuven-Brussel) niet kunnen uitgebaat worden door een joint-venture? Of een privémaatschappij? Er zijn heel wat mogelijkheden, er is geen enkel wettelijk bezwaar. Last edited by hix; December 6th, 2008 at 07:28 PM. |
|||||||
|
|
|
|
|
#53 | |
|
Registered User
Likes (Received): 11
|
Klopt niet. Ok, in de trans-scheldetunnels hebben er zeer tijdelijk 3 rails gelegen, maar die zijn daar niet lang blijven liggen.
Wél waren de bielzen in de tunnels én de volledige constructie erop voorzien om ooit normaalspoor aan te leggen. Wat nooit gebeurd is. Quote:
Bij deze een foto van de trambedding op de (voor)laatse rijdag: ![]() Die rails zien er niet gezond uit! En nog een site met oude foto's over dit onderwerp: http://vdkphotos.skynetblogs.be/tag/1/Vilvoorde En lees ook deze site eens helemaal. Heel interessant allemaal. |
|
|
|
|
|
|
#54 | |||||||||||||||
|
Registered User
|
@ Hix
Quote:
1'operation est estime a 370 millions, dont 140 en Region flamande. Verder lees je ook "En cas de difficultes pour une prise en charge par la Region flamande du renouvellement des voies du 58 a Vilvorde, la situation critique des voies imposera a la STIB de remplacer 1'exploitation des trams par un bus." Over lijn 44: Pour le tram 44, deux solutions sont envisageables ; ''." La premiere consisterait a desaffecter le troncon tramway .entre 1'avenue Madoux et Tervueren et de prolonger le tram 39. .entre Wezembeek et le musee de Tervueren sur le site de 1'ahcien chemin de fer, dont cout 120 millions a charge de la Region flamande. '• ,' ^ Si la Region flamande demandait un prolongement entre le musee .et' Tervueren-village, le cout total atteindrait les 300 millions, a charge de la Region flamande. La seconde consisterait a renouveler les voies entre 1'avenue Madoux et Tervueren, -sort un cout de 200 millions rien.qu'en •^ . Region flamande. . . ' . . Le probleme ressort de la competence et de la bonne volonte de la Region flamande. Maar dit is de volledige link: http://www.weblex.irisnet.be/data/Cr...3/f/images.pdf Quote:
Elke kilometer buiten dat eigen gewest - geldt natuurlijk ook voor buurlanden - is een meerkost... en een eventuele minderopbrengst voor de andere maatschappij die er natuurlijk ook mee moet instemmen. Quote:
Quote:
Quote:
Quote:
Quote:
Quote:
Quote:
Quote:
Quote:
Quote:
Quote:
Quote:
Quote:
Uiteraard kan ook een privé-maatschappij (bv. Veolia) voor rekening van De Lijn rijden. Ook dat kan perfect. Voor eigen rekening helaas niet, maar dat weet je vermoedelijk ook wel. Focus1965 |
|||||||||||||||
|
|
|
|
|
#55 | |
|
BANNED
|
Quote:
Dit zijn de enige juiste en ware feiten. 1. De toenmalige burgemeester van Vilvoorde vond dat de tram te veel Marokanen naar Vilvoorde bracht. 2. De MIVB heeft op eigen kosten de tramsporen vernieuwd tussen het einde van de Schaarbeeklei en de markt van Vilvoorde. 3. De burgemeester laat het traject (dat zojuist vernieuwd is) tussen schaarbeeklei en markt sluiten met het argument dat de kerk zou verzakken. 4. De MIVB weigert de sporen op de Schaarbeeklei te vernieuwen als het einde van traject niet heropend wordt. 5. Gedurende een lange tijd houdt de MIVB de (tijdelijke) terminus op Schaarbeeklei aan, maar doet geen vernieuwing van de sporen omdat het gemeentebestuur alle medewerking weigert. De burgemeester doet ondertussen een aantal schandalige uitspraken over het feit dat de 58 te veel marokanen uit Schaarbeek naar Vilvoorde vervoert. 6. Na vele jaren van pesterijen besluit de MIVB de lijn uiteindelijk te sluiten. Feit blijft dat deze lijn gesloten is niks te maken heeft met een zogenaamd verbod van het Vlaams gewest om Brusselse tramlijnen toe te laten in Vlaanderen. Maar alles met een kortzichtige burgemeester en gemeentebestuur in Vilvoorde. Jouw ooggetuige heeft het natuurlijk in NIET over de totaal vernieuwde sporen in het centrum van Vilvoorde die uiteindelijk slechts enkele maanden in dienst zijn geweest maar wel over de Schaarbeeklei, die overigens voor de helft in Brussel ligt. De MIVB wilde die sporen wel vernieuwen maar eiste (terecht) garanties van Vilvoorde dat de tram kon blijven. Jij zegt overigens dat de rails er niet gezond uitzien. Ik kan dat niet zien op die foto. Hoe zie jij dat? Last edited by hix; December 6th, 2008 at 09:55 PM. |
|
|
|
|
|
|
#56 | ||||||
|
BANNED
|
Quote:
Ik heb geen zin om 20 jaar tram 2000 te doorbladeren, maar ik durf te stellen dat er nooit sprake is geweest om tram 44 af te schaffen. Uit jouw stukje blijkt dat ook nergens. Ik blijf er ook bij dat de tramsporen niet alleen vernieuwd waren, ik heb het toen met mijn eigen ogen gezien. Daar heb ik geen tram 2000 voor nodig. Pas op, want jullie lezen toch nooit wat ik schrijf: het gaat hier NIET over de Schaarbeeklei! Quote:
Quote:
![]() Quote:
Quote:
Quote:
Last edited by hix; December 6th, 2008 at 09:59 PM. |
||||||
|
|
|
|
|
#57 | |
|
Registered User
|
Quote:
2. klopt en volgens mij liggen die er nog steeds gedeeltelijk, althans een paar maand geleden! 3. was dat dan zo niet? Ik herinner me hekken met een bord "vallende stenen". Niet alleen de tram, maar ook andere weggebruikers moesten in een boog om de kerk. 4. Bron? Het enige dat ik kan bewijzen (zie vorige link), is dat het globaal vervoer op lijn 58 toen al afnam. Buslijn 58 werd ooit (misschien nu nog?) - ik volg dit zo niet op - met midibussen geëxploiteerd. 5/6: je hebt iets tegen die vroegere burgemeester, dat is wel duidelijk. "Lange tijd" en "Vele jaren van pesterijen": het eindpunt aan de Schaarbeeklei werd op 23 november 1992 ingevoerd en de ganse lijn 58 opgedoekt op 4 december 1993. De vele jaren zijn dus 53 weken. Focus1965 |
|
|
|
|
|
|
#58 | |
|
Registered User
|
@ Hix
Quote:
http://www.weblex.irisnet.be/data/Cr...3/f/images.pdf Ik citeer: La premiere consisterait a desaffecter le troncon tramway .entre 1'avenue Madoux et Tervueren et de prolonger le tram 39. .entre Wezembeek et le musee de Tervueren sur le site de 1'ahcien chemin de fer, dont cout 120 millions a charge de la Region flamande. '• ,' ^ Si la Region flamande demandait un prolongement entre le musee .et' Tervueren-village, le cout total atteindrait les 300 millions, a charge de la Region flamande. La seconde consisterait a renouveler les voies entre 1'avenue Madoux et Tervueren, -sort un cout de 200 millions rien.qu'en •^ . Region flamande. . . ' . . Le probleme ressort de la competence et de la bonne volonte de la Region flamande. De rest knip. Het verhaal van lijn 44 heeft in TDM gestaan en was in mijn geheugen gegrift. Een deel van het verhaal vond ik online, maar als je blijft ontkennen, dan hoeft een verdere discussie ook niet meer. Focus1965 |
|
|
|
|
|
|
#59 | |||||||
|
BANNED
|
Quote:
Quote:
Quote:
Quote:
Quote:
Quote:
Quote:
Men is trouwens met nog een aantal andere grens en netoverschrijdende projecten bezig. Een tram/trein van Aalst via Turn & Taxis naar Zaventem bijvoorbeeld. Last edited by hix; December 6th, 2008 at 10:24 PM. |
|||||||
|
|
|
|
|
#60 | |||||
|
Registered User
|
Quote:
Quote:
Quote:
Wel moest de MIVB de sporen - verder - vernieuwen: ze waren al in Vilvoorde Centrum begonnen en toen wou het Vlaams Gewest ook niet meer meewerken, lees betalen. Onder invloed van die burgemeester? Misschien wel. Een feit is dat lijn 58 een symbooldossier geworden is, waardoor later dezelfde problemen voor lijnen 52 en 44 op een elegantere manier opgelost werden. Quote:
.entre 1'avenue Madoux et Tervueren Zonder moeilijk te willen doen, maar dit is toch wel duidelijk? Voor lijn 44 waren er 2 opties: de lijn opdoeken tussen de Alfred Madouxlaan en het eindpunt Tervuren + een nieuwe verbinding tussen Ban Eik en Tervuren of de sporen vernieuwen op het bestaand traject. De eerste optie ging 120 miljoen kosten aan Vlaanderen, de 2de 200 miljoen. Een weigering van Vlaanderen vormde geen probleem, want dan ging optie 1 uitgevoerd worden, zonder verlenging. Gelukkig koos Vlaanderen - en dat was wel op de valreep - voor de 2e optie, namelijk de renovatie van de bestaande lijn (mee)betalen. Quote:
Focus1965 |
|||||
|
|
|
![]() |
| Thread Tools | |
| Display Modes | Rate This Thread |
|
|