daily menu » rate the banner | guess the city | one on one

Go Back   SkyscraperCity > European Forums > Euroscrapers > Local discussions > Be. Forum > Urbi & Infra > Mobil & Infra > Openbaar Vervoer / Transport en Commun

Reply

Thread Tools Rate Thread Display Modes
Old February 23rd, 2012, 04:35 PM   #81
batlo
Registered User

batlo's Avatar

Likes (Received): 1

is er eigenlijk intussen al iets meer geweten over het tramproject? (traject, timing e.d.?)
batlo no está en línea   Reply With Quote

Sponsored Links

Old February 23rd, 2012, 04:44 PM   #82
Puinkabouter
killed Laura Palmer

Puinkabouter's Avatar

Likes (Received): 44

Quote:
Originally Posted by Mexxodus View Post
En als toppunt qua geldklopperij wilt de Vlaamse overheid het wachten op de bus in een schuilhuisje betalend maken (zie: http://tvolen.be/2012/02/21/wachten-...ordt-betalend/).
Ja hallo, TVOlen is een satirische website he. Dat artikel is een sarcastisch grapje, geen werkelijkheid
Old February 23rd, 2012, 04:49 PM   #83
Quimb
Registered User

Likes (Received): 0

Haha, eigenlijk totaal niet verwacht dat (vaste) forumgangers hierin zouden trappen.

Quote:
is er eigenlijk intussen al iets meer geweten over het tramproject? (traject, timing e.d.?)
Hopelijk staat dit ook stop.

(moet dringend geupdate worden)

Quimb no está en línea   Reply With Quote
Old February 23rd, 2012, 06:00 PM   #84
batlo
Registered User

batlo's Avatar

Likes (Received): 1

waarom hopelijk?
batlo no está en línea   Reply With Quote
Old February 23rd, 2012, 07:17 PM   #85
antigoon99
Registered User

antigoon99's Avatar

Likes (Received): 10

Quote:
En als toppunt qua geldklopperij wilt de Vlaamse overheid het wachten op de bus in een schuilhuisje betalend maken (zie: http://tvolen.be/2012/02/21/wachten-...ordt-betalend/).
Naïviteit is de ergste ziekte van deze tijd..
Old February 24th, 2012, 02:30 AM   #86
Mexxodus
Registered User

Likes (Received): 2

En inderdaad, naïeviteit is de ergste ziekte ... zeker van al die politici die sinds 1990 de situatie bij De Lijn totaal uit de hand hebben laten lopen, en nu het geld op is ... met de gevolgen geplaagd zitten.

Heb vandaag nog met het openbaar vervoer in A'pen gereden ... eerlijk gezegd is dat in vergelijking met andere grootsteden zoals Keulen, Amsterdam, Rotterdam, Bazel, ... een stad als A'pen onwaardig.

Er is geen eenduidige huisstijl in de premetrostations, de aanduidingen zijn triestig, zittend in de tram kan je de meeste halte-stationsnamen niet eens lezen, in de PCC's is geen enkele visuele of auditieve aanduiding van de haltes, en in de Hermelijnen werkt die nauwelijks, de panelen voor de wachttijden aan te duiden op haltes (zullen maar zwijgen want die van de meeste tramlijnen werken gewoon niet, ook de lichtjes-voortgang-panelen werken zelden op de peroons, enkel bovenaan de ingang van het premetrostation), netplannen in premetrostations (toch niet op de perrons zelf zeker dat zou van té veel klantvriendelijkheid getuigen), dienstregelingen (die hangen wel uit voor de schone schijn want de realiteit), comfort ('s avonds enkelvoudige PCC's die propvol zitten), ...
Mexxodus no está en línea   Reply With Quote
Old February 24th, 2012, 04:10 PM   #87
Q3671
Registered User

Q3671's Avatar

Likes (Received): 5

Quote:
En inderdaad, naïeviteit is de ergste ziekte ... zeker van al die politici die sinds 1990 de situatie bij De Lijn totaal uit de hand hebben laten lopen, en nu het geld op is ... met de gevolgen geplaagd zitten.

Heb vandaag nog met het openbaar vervoer in A'pen gereden ... eerlijk gezegd is dat in vergelijking met andere grootsteden zoals Keulen, Amsterdam, Rotterdam, Bazel, ... een stad als A'pen onwaardig.

Er is geen eenduidige huisstijl in de premetrostations, de aanduidingen zijn triestig, zittend in de tram kan je de meeste halte-stationsnamen niet eens lezen, in de PCC's is geen enkele visuele of auditieve aanduiding van de haltes, en in de Hermelijnen werkt die nauwelijks, de panelen voor de wachttijden aan te duiden op haltes (zullen maar zwijgen want die van de meeste tramlijnen werken gewoon niet, ook de lichtjes-voortgang-panelen werken zelden op de peroons, enkel bovenaan de ingang van het premetrostation), netplannen in premetrostations (toch niet op de perrons zelf zeker dat zou van té veel klantvriendelijkheid getuigen), dienstregelingen (die hangen wel uit voor de schone schijn want de realiteit), comfort ('s avonds enkelvoudige PCC's die propvol zitten), ...
Je mag je eens lekker laten gaan, ieder zijn uiting.
-Voor je een station binnen reed had je van die mooie grote blauwe borden,wie heeft deze vernield, wie heeft deze onder de graffiti gespoten, wie heeft deze op zijn studentenkamer hangen ?
-Nee in een PCC niet die, dingen zijn ver op pensioen (of er moest nog een exemplaar rondrijden met tramvision van nv de streep)
-In hermelijnen werkt de aanduiding normaal.
-de lichtjes-voortgang-panelen, de infotram werkt normaal of er heeft een vandaal met zijn rugzak een knal tegen de lichtbak gegeven en de screening defect geslagen.
-de dienstregeling, je kunt het je niet voorstellen wie de dienstregeling allemaal kan verstoren, op de dienstradio 3 meldingen / uur
-op die propvolle pcc wil ik geen commentaar geven

Last edited by Q3671; February 24th, 2012 at 08:31 PM. Reason: foutje
Q3671 no está en línea   Reply With Quote
Old February 24th, 2012, 07:09 PM   #88
nukua
Nukua

nukua's Avatar

Quote:
Originally Posted by KrisL View Post
^
Hierna vind je een overzicht van het nieuwe busplan voor Mechelen. Al deze lijnen rijden niet door de binnenstad, behalve de citypendel.
Lijn 2: Vrijbroekpark - station - Zandpoortvest - Veemarkt - Otterbeek (om de 30')
Lijn 3: Muizen - Mechelen station (om de 30')
Lijn 4: Leest - Battel - Mechelen station( om de 30')
Lijn 5: Geerdegemdries - station - Zandpoortvest - Veemarkt - Ottterbeek (om de 30')
Lijn 551: Sint-Katelijne-Waver Kerk - Vier Wegen - Liersesteenweg - Veemarkt - Zandpoortvest - station - Tervuursesteenweg - Gandhistraat (om de 30')
Lijn 552: Kievitstraat - Liersesteenweg - Kauwendaal - Liersesteenweg - Veemarkt - Zandpoortvest - station - Tervuursesteenweg - Gandhistraat (om de 30')
Citypendel: Station - Bruul - Veemarkt - Nekkerspoel station (om de 7,5')

Ten opzichte van het huidige aanbod wordt stadslijn 1 Kretenborg - Gandhistraat geschrapt. Wordt de frequentie vanuit de dorpskern Muizen, Kievitstraat, Kauwendaal en Kruisbaan verlaagd naar 30 minuten i.p.v. de huidige 20 minuten. Lijn 510 vanuit Heist-op-den-Berg krijgt dan weer een frequentieverhoging van om het uur naar om de 30 minuten. Over de ontsluiting van de industriegebieden Mechelen Zuid en Noord wordt nog volop nagedacht. Het aanbod op de overige streeklijnen blijft min of meer behouden, behalve de belbus en lijnen 183 en 508. Deze twee laatsten zouden ingekort worden of eventueel geschrapt worden. De wijzigingen zullen, als alles volgens plan verloopt, op 1 juni 2012 ingaan.
Ik vrees dat er een einde begint de komen aan de tijden dat De Lijn volop bussen kon laten rondrijden waar amper iemand opzit (tenzij dan in de spitsuren, en dan nog). Lijn 2 is denk ik daar een goed voorbeeld van. Ik heb bijna nog nooit die busjes weten min of meer vol zitten en denk niet dat dit een echt populaire lijn is, alhoewel het dat misschien wel zou kunnen zijn. Wetende dat deze bus als eindhalte de Nekker heeft. Zou een mooie park en ride kunnen zijn, ware het niet dat de frequentie van deze lijn niet echt hoog is, of althans niet hoog genoeg om mensen te stimuleren om aan de rand te parkeren en dan snel de bus te nemen. Ik denk dat men te voet bijna even snel in het centrum is, dan als wanneer men de volgende bus zou nemen. Maar ik denk dat dit iets is waar denk ik vrijwel alle middelgrote steden in Vlaanderen mee te kampen hebben. Niemand gaat een P+R verkiezen boven een ondergrondse parking in het centrum, wanneer men EN trager ter bestemming is EN indien met met meerdere personen tegelijk reist de kostprijs per persoon dezelfde is voor parking als voor buskaartje.
nukua no está en línea   Reply With Quote
Old February 25th, 2012, 03:26 AM   #89
Mexxodus
Registered User

Tja die voortgangsborden met die lichtjes, in veel stations op de perrons werken die nauwelijks, toeristen vragen me altijd wanneer de volgende tram komt, en eerlijk gezegd vaak zie ik zelden het verschil tussen een brandend en gedoofd lampje.

Ik weet niet of je het al opgemerkt hebt, maar veel van die borden die de stationsnamen aankondigen zijn verschillende lettertypes, hangen op verschillende hoogtes, en zijn af en toe gewoon bijgeplakt, .... Huisstijl - toch iets wat wel belangrijk is lijkt mij - geknoei ...

Waar in andere steden veel moeite wordt gedaan om de aanduidingen leesbaar en zichtbaar te houden, presteert men in het veel metrohaltes in Antwerpen bordjes voor elkaar te hangen, waardoor vaak het zicht benomen wordt op andere signalisatie, of hangen de voortgangslichtjesborden vlak voor halteaanduidingen, stationsnamen, etcetera ... Blijkbaar doet men elk jaar één station ... als het budget het toelaat ...

Wat de trams betreft ... Tja, die PCC'kes zullen over een jaar of twintig nog wel rondrijden zeker. Met hun hoge drempels, smalle deuren, hoge instap, ... en toenemende storingsgevoeligheid. En van die 88 bijkomende Hermelijnen of nieuwe lagevloertrams hoor je nu al geruime tijd niets meer ...

En inderdaad er is zo veel dat de dienstregeling kan verstoren, en in Antwerpen zevert me nu al dertig jaar over verkeerslichtenbeïnvloeding, verkeersvrije trambanen, ... Lekker geleuter en gelul al dertig jaar lang. in elke normale Europese tramstad intussen al even lang feit. Maar hier slaagt men er niet in het 'studeer- en experimenteer'-fase van systeem na systeem voorbij te geraken.

Als men wilt besparen én tegelijk goede stiptheid en frequenties aan de gebruiker wil aanbieden, is dat de eerste prioriteit, niet? Blijkbaar niet in Vlaanderen ...

En wie weet, zal men ooit nog wel eens geld aanrekenen voor wachthuisjes, wachtaccomodatie, entertainment tijdens tramritten, ... Als politici geld nodig hebben, is niets hen te gek. Zoals betaalde feestdagen afschaffen om meer geld in kas te krijgen ... Eenmaal een precedent gezet ...
Old March 17th, 2012, 03:58 PM   #90
Mexxodus
Registered User

Quote:

TreinTramBus: "stad wil geen grote bussen"

"Wil Mechelen eigenlijk wel goed openbaar vervoer?"

Dat is de vraag die Stefan Stynen zich stelt. Hij is voorzitter van TreinTramBus en Mechelaar. Het stadsbestuur zegt van wel.

Volgens de TTB-voorzitter stelt Mechelen een veto tegen grotere bussen in het centrum. Stynen: "In dat geval heeft De Lijn weinig andere mogelijkheden dan alle stadslijnen om het centrum heen te leiden. In haar advies aan De Lijn van 9 maart heeft Mechelen zich akkoord verklaard met de invoering van een overstapmodel, hoewel een grote meerderheid van de reizigers daar resoluut tegen gekant is."

In Mechelen moet De Lijn zo'n twee miljoen euro besparen. "De kleine stadsbusjes zitten vaak overvol. Om te besparen, wil De Lijn daarom grotere bussen inzetten, zodat ze het huidige aantal reizigers met minder voertuigen kan vervoeren. Wie naar het centrum wil, zal helaas moeten overstappen op een pendelbusje", vertelt Stefan Stynen.

Schepen van Mobiliteit Karel Geys (sp.a) zegt TreinTramBus te steunen. "Wij zijn absoluut niet tegen bussen in het stadscentrum", reageert de schepen. Geys wil eerst cijfers zien van De Lijn. "De capaciteit van het pendelbusje met haltes aan het station, de Veemarkt en station Nekkerspoel is volgens mijn berekening niet groot genoeg om alle reizigers uit de wijken in het centrum te krijgen. Bovendien wordt de westelijke kant van de stad niet bediend."

Bron: Gazet van Antwerpen, 16 maart 2012 door SVH
In de krantenversie van het artikel werd ook de stommiteit van Bart Somers nog aangekaart om het busverkeer door de Hoogstraat te bannen (door de rijrichting om te keren) en via de veel smallere Onze-Lieve-Vrouwe-straat te laten rijden. De gevolgen op het wegdek, trottoirs en de meeste keldergaten in die OLV-straat is intussen al goed merkbaar ... de winkelstraat wordt stilaan kapotgereden ... en is zelfs voor kleine bussen totaal ongeschikt ...

Verder blijkt uit de krantenversie wilt Bart Somers ook nog dat de grote halte voor de streekbussen op de Veemarkt verdwijnt, en dat die bussen gaan stoppen aan de Nekkerspoel? Alleen mag hij dan eens uitleggen waar precies? Want sinds de aanleg van dat kruispunt is daar nergens plaats voor een grote bushalte zoals op de Veemarkt?
Old March 20th, 2012, 04:33 PM   #91
Mexxodus
Registered User

Artikel TreiTRamBus.be: http://www.treintrambus.be/actueel/p...-mechelen.html

Quote:

De invoering van een overstapmodel betekent dat de stadsbus, op de centrumpendel na, grotendeels uit het stadscentrum verdwijnt. Dat gebeurt net op een moment dat de stad het centrum autoluw wil maken, ook al gaat dat plan in de praktijk gepaard met de aanleg van talrijke parkings pal in het centrum. Concreet betekent dit dat je met de auto voortaan wel rechtstreeks tot in het hart van de stad kan rijden terwijl busgebruikers moeten overstappen of een eind verder moeten lopen.

Dit staat haaks op het zogenaamde STOP-principe dat de stad officieel huldigt. Verplicht overstappen op een afstand van slechts enkele kilometers is sterk ontmoedigend, zeker in de richting vanuit het centrum naar de rand waarbij moet worden overgestapt van de hoogfrequente pendelbus naar een minder frequente stads- of streekbus. Hierdoor dreigt een grote groep gebruikers af te haken, terwijl minder mobiele gebruikers het een stuk moeilijker krijgen. Bovendien wordt de capaciteit in het centrum gehalveerd: van 16 doortochten per uur op dit moment naar 8/uur (citypendel om de 7,5’).
Uit het Alternatief Busplan voor Mechelen van TreinTramBus.be.
Link:
http://www.treintrambus.be/images/st...t_mechelen.pdf.
Old March 20th, 2012, 08:53 PM   #92
focus1965
Registered User

Likes (Received): 98

Ik ken Mechelen niet en nog minder de vervoersbehoeftes. Iets zegt me dat een en ander wel al onderzocht zal geweest zijn. Iedereen van zijn/haar voordeur ophalen en tot de eindbestemming brengen, is onmogelijk. Een kortere en dus snellere route wordt door elke reiziger gewaardeerd: dat is wel duidelijk en omgekeerd: overstappen al heel wat minder als er tijdverlies zal zijn.
Het een tov. het andere overwegen, is altijd moeilijk en zeker in Mechelen, want daar ligt het station buiten het stadscentrum. Zij die daar moeten zijn, hebben geen boodschap aan een sight-seeing toer door de binnenstad en omgekeerd: zij die in het centrum moeten zijn, hebben geen interesse naar de eindbestemming van de bus.
Het is dus een moeilijke evenwichtsoefening, maar als blijkt dat het merendeel van de reizigers niet in het centrum afstapt, dan is zo'n centrumpendel wel logisch.
Men kan geen omelet bakken zonder eieren te breken: TTB maakt prachtige voorstellen, maar als ik hun lijnen 2 en 5 zie, dan heb ik toch een ander idee over het woord "alternatief", want hun plan maakt een rit absoluut niet attractief.
Nogmaals: ik ken Mechelen te weinig om daar over te kunnen oordelen, maar als de rit voor de meerderheid van de reizigers versneld wordt, dan is dit een goede zaak.
Een minderheid zal er zeker langer over doen, maar iedereen zijn zin geven, kan niet.
Als echter blijkt dat het systeem voor de meerderheid van de reizigers nadelig is (wegvallen rechtstreekse verbindingen), dan heb ik er wel een probleem mee. Maar aangezien ik geen cijfers heb en ze ook niet gelezen (of althans gememoriseerd) heb, ga ik er van uit dat dat plan doordacht is.

focus1965
focus1965 no está en línea   Reply With Quote
Old March 20th, 2012, 11:58 PM   #93
Mexxodus
Registered User

Dit vind ik eerlijk gezegd maar een vreemde redenering .... Iedereen uit de deelgemeenten van Mechelen moet dat maar aan het station zijn en zijn plan trekken? En zoals TTB aangeeft is er dan geen enkele rechtstreekse verbinding meer met het centrum voor OV-gebruikers, maar iedereen met de wagen kan wel tot in één van de vele odnergrondse parkeergarages pal in het centrum?

Dat zou hetzelfde zijn dat alle Antwerpse tram- en buslijnen op het Astridplein en op de Leien eindigen, en daar alle reizigers op een pendeltram via enkel de premetro waarvan de frequentie dan nog gehalveerd wordt tegenover de huidige frequentie of lekker te voet vanaf de Leien maar naar hun bestemming in het centrum moeten stappen? Want gezien de meerderheid op al die tram- en buslijnen enkel maar DOOR het centrum reist maar daar niet moet zijn ...?
Old March 21st, 2012, 12:36 AM   #94
focus1965
Registered User

Tot voor kort eindigden inderdaad alle Antwerpse streeklijnen aan de Rooseveltplaats in Antwerpen.
Wat Mechelen betreft, herhaal ik dat ik geen idee heb over de vervoersbehoeftes: als de meerderheid gebaat is met een snellere route, dan is die aanpassing goed. Als daarentegen moest blijken dat de meerderheid van de reizigers er langer zal over moeten doen, dan is dit geen goede zaak.
Ik kan niet inschatten van waar tot waar men in Mechelen de bus gebruikt en meer bepaald als het over het centrumverkeer gaat. Want als je de vergelijking maakt met Antwerpen: de ene wijk wordt wel rechtstreeks met de Groenplaats verbonden, terwijl de andere wijk het bv. met de Rijnkaai moet doen en nog een andere kan wel naar de Nationale Bank, terwijl men van een andere kant van de stad wel naar het Centraal station kan... Overstappen zit er voor heel veel reizigers in en gelukkig maar: wie zit graag 40 minuten op een bus voor een traject van 5 km? Ik niet en velen anderen ook niet. Soms is het echt niet slecht om een traject wat te verkorten.

focus1965
Old March 21st, 2012, 02:29 PM   #95
bus720
Registered User

Mechelen

Hoi

Wat in Hasselt kan(Boulevard en Centrumpendel) moet in Mechelen ook
kunnen!
Anderzijds als er iemand verantwoordelijk is voor het minder goed functioneren van de stadsbussen dan is het wel het Stadsbestuur!
Was vorige maandag nog in Mechelen en het verkeer is er ronduit een chaos met veel omleidingen wegens werken allerhande!

bus720
bus720 no está en línea   Reply With Quote
Old March 21st, 2012, 03:29 PM   #96
focus1965
Registered User

Het zijn dit jaar verkiezingen en net in Mechelen voelt men dit goed aan: niet alleen door de werken, maar vooral door de houding van de stad tov. De Lijn, waar de stad tegelijk koud en warm blaast en veel vraagt aan De Lijn, maar tegelijkertijd geen infrastructuur voorziet om vlot busverkeer te waarborgen.

focus1965
Old March 21st, 2012, 04:11 PM   #97
Mexxodus
Registered User

De situatie in Hasselt is daar wel realiseerbaar omdat de vesten rond Hasselt veel korter zijn en dichter liggen bij het veel kleinere stadscentrum. Ook in Mechelen wordt gesproken van enkelrichtingverkeer op de vesten te doen ... Nog zo'n verkiezingsslogan.

De Stad Mechelen laat het Openbaar vervoer in feite koud. Enerzijds vervalt Mechelen in dezelfde fouten die alle grote Vlaamse steden maken. In plaats van te investeren in P+R-zones aan de stadsrand met vlotte overstap op OV, doet men het tegenovergestelde: men investeert in P-garages (liefst odnergronds) pal in het stadscentrum.

Een kwaal waar alle Vlaamse steden aan leiden en nog altijd doet denken aan het beleid in de jaren '60. Gent, Leuven, Antwerpen, ... overal vind je ondergrondse parkeerplaatsen bij de vleet. Waarom zou je eigenlijk met het OV komen?

De voorbije jaren heeft de Stad Mechelen:

- het enkelrichting-lussensysteem in het stadscentrum vakkundig gedwarsboomd door de Hoogstraat opnieuw aan te leggen en van richting om te keren zodat bussen door de smallere OLV-winkelstraat moeten.

- door werken op de Wollemarkt naast de Sint-Romboutstoren voor de aanleg van een zoveelste ondergrondse parkeergarage waardoor de westelijke helft van het stadscentrum niet meer bediend kon worden.

- door de Sint-Katelijnestraat - de andere invalsas naar het stadscentrum ook regelmatig te onderbreken door de werken in de straat zelf of de Wollemarkt af te sluiten

- door buiten op de Veemarkt, De Ijzerenleen en de Botermarkt op geen enkele halte in het stadscentrum enig haltecomfort te voorzien (op bijna alle haltes staat voorlopige palen vaak zonder enige dienstregeling)

- door De Lijn te blijven verplichten kleine busjes in te zetten, die vanaf het station tot het stadscentrum propvol zitten. Diezelfde kleine busjes gaan nu blijven rijden als pendelbus, maar met een gehalveerde frequentie? En dat gaat het comfort dan verhogen?

- door totaal ontbrekende of zeer gebrekkige communicatie door De Lijn over omleidingen, odnerbroken diensten, ... De Lijn gebruikt nu nog steeds de oude netplannen voor Mechelen met de 'driehoek' in het stadscentrum een situatie die al sinds 2010 in de praktijk niet meer bestaat.

- door te zeveren en te zwanzen over een tramlijn door het stadscentrum van Mechelen: zijn tramvoertuigen dan niet veel groter dan minibusjes? Hebben die geen grote draaicirkels nodig dan bussen? Politieke pietpraat van Bart Somers goed wetende dat het OV nergens in zijn beleid prioriteit heeft.

Kortom: ik neem het De Lijn ook niet kwalijk dat ze Mechelen opgeeft als OV-vriendelijke stad ... De Stad MEchelen toont gewoon geen enkele interesse, de auto gaat in de autoluwe stad overal voor, ironisch eigenlijk ...

Als ik de situatie vergelijk met Leuven ... daar rijden de stadslijnen wel door het centrum met grote bussen. Daar zijn bij vele haltes schuilhokjes. Op veel halte zijn werkende elektronische aanduidingsborden met de volgende bussen ... Een wereld van verschil!
Old March 21st, 2012, 04:45 PM   #98
Mexxodus
Registered User

Trouwens grappig dat je de situatie aanhaalt met de streeklijnen op de Rooseveltplaats. Want in Mechelen gaan na de hervormingen enkel de streeklijnen wel een halte hebben in het stadscentrum (Veemarkt) en dus rechtstreekse verbindingen aanbieden, terwijl de stadslijnen dat niet meer gaan hebben.

Dus dat zou hetzelfde zijn als de streeklijnen van de Rooseveltplaats zouden doorrijden tot de Groenplaats. Maar dat alle stadslijnen (bussen en trams) op Astrid hun begin- en eindpunt zouden hebben (en niet meer in het stadscentrum mogen komen en uitsluitend via de Leien moeten rijden). En dat al die reizigers in Astrid moeten overstappen op een één pendeltramdienst via de premetro tot Van Eeden (en terug) met een frequentie die dan nog gehalveerd is ten opzichte van het huidig aantal trams. En al de andere plaatsen in Antwerpen-intra-Leien moet je maar te voet doen ...

Nu wonen er in het centrum van Antwerpen (binnen de Leien) ook maar een goeie 30.000 inwoners op een totaal van 450.000, dus ja waarom zijn zo veel lijnen door het stadscentrum dan nodig?
Old March 21st, 2012, 09:42 PM   #99
bus720
Registered User

Mechelen

Hoi

Het verschil tussen Leuven en Mechelen ligt hem misschien ook in de politieke kleur van de burgemeester!
Alhoewel die van Gent(ook geen OV minded stad) dan een buitenbeentje is!

bus720
bus720 no está en línea   Reply With Quote
Old March 29th, 2012, 02:40 AM   #100
Mexxodus
Registered User

Quote:

Stad wil pendelbus naar gratis randparking

28/03 MECHELEN (2800) Het Mechelse stadsbestuur wil dat de geplande pendelbus van De lijn niet alleen het centrum aandoet, maar ook De Nekker. Daar komt dan een gratis randparking.

De geplande besparingen bij De Lijn houden de Mechelse politici al een tijdje bezig. In de gemeenteraad hebben ze dinsdagavond een advies goedgekeurd. Daarin stellen ze aan de openbare vervoersmaatschappij een alternatief plan voor om het centrum voor alle Mechelaars voldoende bereikbaar te houden. Mits aanpassingen is het overstapmodel voor de stad aanvaardbaar.

Een van de meest opvallende wensen van alle politieke fracties, inclusief die van de oppositie, is de uitbreiding van het traject van de pendelbus. Die zou ook langs het Douaneplein, Utopolis, De Nekker en de Nekkerhal moeten ruimen. "Op de overloopparking van de hal is plek genoeg voor de realisatie van een gratis randparking. Als er evenementen zijn, kunnen wij ze betalend maken. Maar bezoekers krijgen bij aankopen wel korting van de handelaars", zegt burgemeester Bart Somers (Open Vld). Die korting wil de stad terugbetalen.

Het stadsbestuur wil ook een hogere frequentie van de pendelbus, met een bediening om de 6 minuten. De pendelbus moet onder andere langs de Bruul, Veemarkt, Sint-Katelijnestraat, Grote Markt en de IJzerenleen rijden, en beurtelings ook door de O.L.Vrouwe- en de Adegemstraat. "Voor ons is ook de bereikbaarheid van sociale voorzieningen zoals de dienstencentra, het ziekenhuis en de stedelijke begraafplaats belangrijk", stelt schepen Rita Janssens (sp.a), bevoegd voor senioren en mensen met een handicap.
Goeie mop, een bus naar een randparking, terwijl het stadscentrum volgebouwd wordt met ondergrondse parkeergarages ... Wie met gezond verstand en een auto gaat aan de Nekker parkeren, in een overvolle pendelbus gaan zweten, als je in het stadscentrum perfect je auto kwijt kunt?

Trouwens naar de randparkings dichter bij het stadscentrum ging ooit ook een pendelbus komen. Het schuilhokje staat er wel aan het Rode Kruisplein, maar een pendelbus? Nooit gezien ...

Reply

Thread Tools
Display Modes Rate This Thread
Rate This Thread:

Posting Rules