SkyscraperCity Forum banner

Denali National Park

9K views 17 replies 8 participants last post by  DeltaMetropolis 
#1 ·
Afgelopen zomer heb ik door de VS gereisd, met als laatste etappe een rondreis door Alaska. Hier een aantal foto's van Denali National Park. Het park is net iets groter dan een land als Slovenië. Toch is het park zeer slecht toegankelijk. Er loopt één weg het park in, die 91 mijl lang is. Tot milepost 15 is deze geasfalteerd en mag je er met je eigen voertuig op. Daarna moet je met de bus, en kun je in en uitstappen wanneer je wilt. Pas geleden is er bij milepost 66 een nieuw visitor centre geopend (Eielson visitor centre), waar veel bussen heen gaan. De rit vanuit de parkingang naar Eielson duurt ongeveer 4 uur. Het nationale park zelf exploiteert deze bussen. Het systeem werkt, maar heeft een lage capaciteit. Commerciële bedrijven oefenen grote druk uit op het park zodat ze zelf ook bussen het park in mogen sturen, maar tot nu toe gaat dat (gelukkig) nog niet door. Ook zou de weg dat niet aankunnen, want deze is echt heel smal op sommige stukken. Veel plezier met kijken!

1. De Nenana river



2. Klein riviertje



3. Makkelijk wandelpad. Er zijn heel weinig wandelpaden ("You make your own trails"), maar degene die er zijn, zijn meestal heel makkelijk



4. Uitzicht over de taiga



5. Boom



6. Hoe toepasselijk :D



7. 6 uur 's ochtends



8. Een moose, gezien vanuit de bus



9. Verse sneeuw in de verte



10. Een van de vele rivieren in het park.



11. De parkweg, en een leuke foto voor "spot de Grizzly" :D



12. Ochtendlicht



13. Polychrome Overlook, verse sneeuw in de verte



14. Bijna droge rivierbedding



15. Groundhog aan de kant van de weg



16. Kariboe's



17. Deze jongen kwam ook ff langslopen.



18. In het Eielson visitor centre. De lijnen op het raam geven aan waar bij mooi weer de toppen van Mt. McKinley liggen.



19. Mt. McKinley laat zich misschien toch nog zien vandaag.....



20. Toch wel!



21. "She's so beautiful" zegt iedereen die de bergtop gezien heeft. 80% van de toeristen die naar een plek gaan van waar je de bergtop kunt zien, ziet deze trouwens niet vanwege de vele bewolking. Een volledig wolkeloze dag komt slechts 3 of 4 keer per jaar voor.



22. De andere kant opgekeken. Ook hier verse sneeuw.



23. Nog een groundhog



24. We konden heel ver kijken vandaag, heel ver.



25. Nog maar een keer dan.



26. Beneden is het Eielson visitor centre zichtbaar



27. Nog meer verse sneeuw



28. Zo ziet die parkweg er dus uit.



29. Het visitor centre vanaf beneden gezien. Aan de linkerkant is de berg te zien vanaf waar de foto's hierboven zijn gemaakt (vanaf foto 19)



30. Zo zien de bussen eruit.



31. Savage river, bij milepost 15.



32. Het begin van de Denali Parkroad, erg veel keuze :D



33. De trail richting Mt. Healy overlook (volgende dag). Dit was nog makkelijk, maar het werd uiteindelijk toch nog best pittig.



34. Mistig weer. In de verte is de Nenana zichtbaar



35. De Mt. Healy overlook. Geen Mt. Healy te zien, maar toch nog wel leuk. Het is erg vreemd om zo op een top te staan en om je heen alleen maar mist te zien. In de bergen is dat normaal gesproken erg gevaarlijk, maar in dit geval niet, want er is maar één pad hier en dat is wel duidelijk zichtbaar.



Hopelijk vonden jullie het wat, en vertel ff wat je er van vond (mijn eerste serie hier, dus hoor ik het graag) :cheers:
 
See less See more
35
#6 ·
^^Grizzly = het bruine vlekje halverwege links van die boom op de voorgrond. En die foto van de wolf is gemaakt vanuit de bus. Iedereen zit natuurlijk doodstil, anders jaag je zo'n beest weg. Die wolf schijnt dat trouwens vaker te doen, waarschijnlijk loopt hij daar zijn dagelijkse ronde langs de grens van zijn territorium.

@Tuytert: vlak voordat ik wegging heb ik die film ook gezien. Zeer indrukwekkend!
 
#7 ·
Hele mooie serie, Timon, en wat een geluk dat je de Mount Mc Kinley zag. Toen ik in British Columbia en Alberta was, heb ik gezegd, ooit nog eens noordelijker te gaan, en dat zal ik zeker een keer doen. Vooral als je dan onderweg een bord ziet staan: `< Alaska ...... km `, heerlijk. En dat te bedenken dat jij in de wildernis aldaar bent geweest. Jammer dat je niet zoveel beren hebt kunnen bekijken, die komen in Canada wel vaker naar de weg toe. Het blijft link bij pauzes onderweg of bij boswandelingen.

Ik denk, dat Alaska behoorlijk ongerept en ruig is. Er woont haast niemand en je reist zo 100 kilometer zonder huis of dorp. De neiging is dan ook vaak groot om daar dan maar te blijven en het volle Nederland vaarwel te zeggen.
 
#8 · (Edited)
Alaska was al heel lang een wens van mijn vader, dus toen we dit jaar naar de VS gingen, hebben we ook maar gezegd: we gaan naar Alaska. Als je nog een keer wilt gaan is het beter dit zo snel mogelijk te gaan, want het toerisme groeit heel snel. Zeker als Denali commerciële touringcars gaat toestaan wordt het daar erg druk. Ook in het ongerepte noorden (fotoserie komt eraan!) gaat het achteruit, maar dat heeft weer een andere reden. De permafrost smelt en de bossen worden opgegeten (hoe heten die kutkevers ook alweer?). Maar het is zeker ongelooflijk stil. Tussen Delta Junction en Glennallen kom je precies twee plaatsjes tegen, waarvan de grootste 43 inwoners heeft. Onderweg is het voorgekomen dat we eerst een half uur reden, en vervolgens een half uur lunchpauze hebben gehouden zonder een auto te zien! Dat is toch prachtig.

Goed, het heeft ook mindere kanten hoor. Anchorage in IMO de lelijkste stad van de VS, en Fairbanks is een goeie nummer twee. Verder zijn veel van de oorspronkelijke bewoners aan de alcohol en heeft de staat 40 jaar lang een zwaar corrupte senator gehad (Ted Stevens), en ze hebben zelfs Anchorage airport naar hem vernoemd.

-edit- Leuk afstandsbordje bij Wasilla (ja, dat gehucht van Palin)

 
#12 ·
^^ Palin heeft wel goeie benen :D, maar verder is het niet wat met vrouwen in Alaska.

Ik heb er in 2004 een tijdje rond gereist en toen waren er genoeg beren te zien. Hier een foto gemaakt in Denali vlakbij het Eielson Visitor Center.



Dit is ook langs Denali Parkway, het deel waar je nog met eigen auto kunt komen.



Ben je ook nog vanaf Fairbanks, via de modder- en zandweg Dalton Hwy richting Prudhoe Bay geweest? En waar heb je nog meer rondgereist in Noord Amerika?
 
#13 ·
Mooi weer had je. Heb je nog meer foto's? En waar in Alaska ben je nog meer geweest?

De beren die het dichtste bij waren, zaten ongeveer 200 meter van de bus af, helaas. Maar goed, wel beren gezien. Vanaf Fairbanks ben ik tot de poolcirkel geweest met een bustoer. En verder nog een dagcruise gedaan vanaf Valdez.
Voor de rest in de VS geweest in (chronologische volgorde): Boston, Dayton, Atlanta en Grand Forks (BC) :cheers:
 
#14 · (Edited)
Ja, ik heb inderdaad veel mooi weer gehad in die periode. Mt. McKinley was ook goed te zien.



Ik heb samen met mijn vriendin een auto gekocht in Anchorage en zijn eerst naar Homer in het zuiden gereden. Daarna zijn we via Talkeetna en Denali naar Fairbanks gegaan. Daar hebben we inkopen gedaan en de auto gereed gemaakt voor de Dalton Hwy om naar Gates of the Artic NP en Prudhoe Bay te gaan. Dat werd ons overigens afgeraden vanwege de vele bosbranden, en daar hebben we ook last van gehad. Regelmatig sloegen de vlammen hoog op direct langs de weg. Als het goed is ben je ook bij Fingermountian geweest, daar was alles kaal gebrand. Deze foto is daar gemaakt.





Zo zag onze Chevy eruit toen we terug waren van de Dalton Hwy.



In Valdez zijn we als één van de weinige plaatsen trouwens niet geweest. Terug in Fairbanks zijn we over de Alaska Hwy via Tok richting Yukon gereden, en zijn we over de Top of de World Hwy (goeie namen daar haha) naar Dawson City gegaan. Vanaf daar verder richting de lower 48 states.
Wel mooi dat jij veel in Alaska hebt kunnen doen, ondanks dat je geen eigen vervoer had. het OV lijkt me gezien de afstanden niet ideaal, het land is bij uitstek geschikt voor de auto.

Ik heb inderdaad nog heel veel fotos van Alaska en de rest van de rondreis (duizenden). Misschien moet ik zelf maar eens een Thread starten ipv die van jou verder te vervuilen haha.
Jou fotoserie is voor mij heel herkenbaar, en brengt weer goede herinneringen boven, ondanks dat het een aantal jaren geleden is. :cheers:

Boston, Dayton, Atlanta en Grand Forks (BC) liggen niet allemaal bij elkaar in de buurt. Daar ben je vast niet in één rondreis geweest?
 
#15 ·
^^4 minuten geleden een nieuwe thread gestart met foto's van de Dalton :lol:

De resultaten van die bosbranden waren goed te zien. Veel kale velden. Finger Mountain was wel heel mooi, vond ik. Wat ziet het er triest uit op jouw foto zeg! Het is nu stukken mooier.

Eigen vervoer hadden we wel, we hebben auto gehuurd in Anchorage, en zijn vervolgens naar Denali, Fairbanks en Valdez geweest. Alleen Denali mocht je niet in je eigen auto, en de Dalton mag je niet op met je huurauto (bovendien ben je daar niet verzekerd).

Boston, Dayton, Atlanta en Grand Forks (BC) hebben we wel degelijk in één rondreis gedaan (6 etappes, 12 vluchten).
 
This is an older thread, you may not receive a response, and could be reviving an old thread. Please consider creating a new thread.
Top